Pravilnik o uvjetima i načinu dodjeljivanja sredstava Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, te kriterijima i mjerilima za ocjenjivanje zahtjeva za dodjeljivanje sredstava fonda

NN 88/2024 (26.7.2024.), Pravilnik o uvjetima i načinu dodjeljivanja sredstava Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, te kriterijima i mjerilima za ocjenjivanje zahtjeva za dodjeljivanje sredstava fonda

Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost

1546

Na temelju članka 20. stavka 4. Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (»Narodne novine« broj 107/03 i 144/12), članka 15. stavka 2., članka 72. stavka 1. točka 1. i stavka 2. Statuta Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (»Narodne novine« broj 193/03, 73/04, 116/08, 101/09, 118/11, 67/13, 70/14 i 155/14 – pročišćeni tekst), Upravni odbor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost na sjednici održanoj 24. srpnja 2024. godine uz suglasnost ministra nadležnog za poslove zaštite okoliša i ministra nadležnog za poslove energetike, donio je

PRAVILNIK

O UVJETIMA I NAČINU DODJELJIVANJA SREDSTAVA FONDA ZA ZAŠTITU OKOLIŠA I ENERGETSKU UČINKOVITOST, TE KRITERIJIMA I MJERILIMA ZA OCJENJIVANJE ZAHTJEVA ZA DODJELJIVANJE SREDSTAVA FONDA

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Ovim Pravilnikom propisuje se postupak dodjeljivanja sredstava Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (u daljnjem tekstu: Fond), i to uvjeti koje moraju ispunjavati korisnici sredstava Fonda, način dodjeljivanja sredstava Fonda te kriteriji i mjerila za ocjenjivanje zahtjeva za dodjeljivanje sredstava Fonda.

Članak 2.

(1) Sredstva Fonda koriste se za financiranje pripreme, provedbe i razvoja programa, projekata i sličnih aktivnosti u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti sukladno članku 19. stavku 1. Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (u daljnjem tekstu: Zakon o Fondu).

(2) Sredstva Fonda mogu se koristiti i za financiranje programa, projekata i sličnih aktivnosti iz stavka 1. ovog članka koji se organiziraju i provode na području Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: RH), kada ih organiziraju i financiraju međunarodne organizacije, financijske institucije i tijela te druge strane pravne osobe.

(3) Sredstvima Fonda financiraju se programi, projekti i slične aktivnosti sukladno strateškim i planskim dokumentima i programima u području zaštite okoliša, zaštite prirode, zaštite zraka te ublažavanja i prilagodbe klimatskim promjenama, energetske učinkovitosti, obnovljivih izvora energije i zelene tranzicije.

Članak 3.

(1) Programom rada i financijskim planom Fonda za svaku tekuću godinu utvrđuju se izvori i namjene financijskih sredstava.

(2) Godišnjim i višegodišnjim programom rada Fonda utvrđuju se područja zaštite okoliša i energetske učinkovitosti u skladu s člankom 19. stavkom 1. Zakona o Fondu i na temelju strateških i planskih dokumenata i programa koji utvrđuju prioritete u području zaštite okoliša, gospodarenja otpadom, zaštite prirode, zaštite zraka i klimatskih aktivnosti, energetske učinkovitosti, korištenja obnovljivih izvora energije i zelene tranzicije.

(3) Upravni odbor Fonda, u okviru područja iz stavka 2. ovog članka, za svaku financijsku godinu utvrđuje prioritete za dodjelu sredstava Fonda u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti.

(4) Na temelju prioriteta utvrđenih sukladno stavku 3. ovog članka Fond objavljuje javne natječaje za dodjelu sredstava Fonda (u daljnjem tekstu: natječaj) i javne pozive za neposredno sufinanciranje (u daljnjem tekstu: javni poziv).

(5) Fond objavljuje natječaje radi ocjene i odabira najkvalitetnijih projektnih rješenja u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti.

(6) Fond objavljuje javne pozive radi pozivanja javnosti vezano uz programe, projekte i slične aktivnosti za koje se dodjeljuju sredstva Fonda, uvjetima koje moraju ispunjavati korisnici sredstava Fonda (u daljnjem tekstu: korisnici sredstava) i raspoloživim sredstvima.

(7) U iznimnim slučajevima, Fond neposredno sufinancira programe, projekte i slične aktivnosti temeljem neposrednih zahtjeva za dodjelom sredstava Fonda.

Članak 4.

(1) Upravni odbor Fonda prilikom donošenja godišnjeg programa raspisivanja natječaja i javnih poziva utvrđuje popis programa, projekata i sličnih aktivnosti, korisnike sredstava, ukupno raspoloživi iznos sredstava za svaki natječaj i javni poziv posebno, razdoblje prihvatljivosti troškova, rok za objavu natječaja odnosno javnog poziva te maksimalni iznos sredstava po pojedinom projektu, programu i sličnoj aktivnosti u koja se ulažu sredstva Fonda.

(2) Popis iz stavka 1. ovog članka utvrđuje se za područje zaštite okoliša i područje energetske učinkovitost imajući u vidu polje ulaganja te vrstu programa, projekata i sličnih aktivnosti u koja se ulažu sredstva Fonda.

(3) Natječajem odnosno javnim pozivom objavljenim u skladu s godišnjim programom raspisivanja natječaja i javnih poziva pobliže se utvrđuju predmet natječaja odnosno javnog poziva, korisnici sredstava i uvjeti koje korisnici trebaju ispunjavati, maksimalnu visinu sredstava po pojedinom projektu, programu odnosno aktivnosti, vrstu sredstava koja se dodjeljuje, raspoloživost sredstava Fonda, opravdani troškovi, razdoblje prihvatljivosti troškova, obvezna dokumentacija, rokovi, kriteriji i mjerila po kojima će se sredstva Fonda dodjeljivati, pravo na prigovor te ostali uvjeti potrebni za dodjelu sredstava Fonda.

Članak 5.

Za programe, projekte i slične aktivnosti koji se provode temeljem programa i drugih akata Vlade RH odnosno nekog drugog nadležnog tijela ili posebnog propisa koji ovlašćuje Fond ili drugo tijelo na dodjelu sredstava, postupak dodjele provodit će se u skladu s tim aktima.

Članak 6.

(1) Sredstva koja Fond dodjeljuje, a koja podliježu propisima koji reguliraju područje potpora, smatraju se potporama.

(2) Fond donosi programe dodjele potpora kojima se definiraju korisnici, ciljevi, uvjeti i postupci za dodjelu potpora, na temelju zakona i uredbi koji reguliraju područje potpora i akata iz članka 2., 3. i 4. ovog Pravilnika.

II. KORISNICI SREDSTAVA

Članak 7.

(1) Korisnici sredstava, u smislu ovog Pravilnika, jesu pravne i fizičke osobe koji su nositelji programa, projekata i sličnih aktivnosti u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti i u cijelosti su odgovorni za provedbu istih i koji ispunjavaju uvjete iz članka 10. ovog Pravilnika.

(2) Iznimno, korisnici sredstava mogu biti partneri nositelja programa, projekta i sličnih aktivnosti koji nema sjedište u RH, sukladno uvjetima i kriterijima određenim natječajem i javnim pozivom, ako

– ispunjavaju uvjete iz članka 10. ovog Pravilnika i

– dio projekta, programa i slične aktivnosti koji je predmet financiranja čini samostalnu cjelinu i provodi se na teritoriju RH.

(3) U provedbi programa, projekata i sličnih aktivnosti uz korisnike sredstava iz stavka 1. ovog članka mogu sudjelovati i partneri koji mogu imati sjedište/prebivalište na ili izvan područja RH, uz uvjet da se program, projekt i slična aktivnost provodi na području RH, a u skladu s propisima koji reguliraju područje potpora i ovim Pravilnikom. Uvjeti koje moraju ispunjavati partneri korisnika sredstava bit će određeni natječajem odnosno javnim pozivom.

(4) Iznimno, Fond može u skladu s međunarodnim ugovorima/sporazumima i aktima Vlade RH osigurati sredstva za financiranje projekata, programa i aktivnosti koji se provode izvan RH i čiji su nositelji pravne osobe sa sjedištem izvan RH, sve u cilju zaštite okoliša i/ili otklanjanja neposredne ugroze života i zdravlja ljudi na području RH. Financiranje se provodi isključivo putem tijela koja su navedenim aktima određena kao nadležna za provedbu, izvršenje i praćenje provedbe projekata, programa i aktivnosti.

Članak 8.

(1) Korisnici sredstava iz članka 7. ovog Pravilnika, kod dodjeljivanja sredstava Fonda, mogu ostvariti sredstva Fonda najviše do 50 %, 60 % ili 80 % opravdanih troškova ukupne vrijednosti ulaganja, sukladno Pregledu dodjele sredstava Fonda prema područjima, uvažavajući i područje na kojem se program, projekt i slična aktivnost provodi.

(2) Pregled dodjele sredstava Fonda prema područjima izrađuje Fond temeljem posebnih propisa koji reguliraju razvrstavanje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u skupine prema stupnju razvijenosti, kao i posebnih propisa koji reguliraju razvrstavanje otoka prema otočnim razvojnim pokazateljima te brdsko planinskog područja u skupine, prema najpovoljnijem kriteriju za korisnike sredstava i objavljuje na mrežnim stranicama Fonda.

(3) Korisnici sredstava iz članka 7. ovog Pravilnika, kod dodjeljivanja sredstava Fonda koja se smatraju potporama, mogu ostvariti sredstva Fonda najviše do postotnog učešća opravdanih troškova ukupne vrijednosti ulaganja utvrđenog programom dodjele potpora objavljenog na mrežnim stranicama Fonda.

(4) Iznimno od stavka 1. ovog članka korisnici sredstava iz članka 7. ovog Pravilnika, mogu ostvariti sredstva Fonda najviše do:

1. 100 % opravdanih troškova ukupne vrijednosti ulaganja ako se radi o:

– programima, projektima i sličnim aktivnostima od posebne važnosti za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u RH, na temelju odluke Vlade RH, a na prijedlog nadležnog ministarstva,

– provedbi programa i drugih mjera Vlade RH kojima je Fond zadužen za financiranje,

– programima, projektima i sličnim aktivnostima koje je Fond u obvezi financirati sukladno posebnim propisima,

– hitnim i nužnim mjerama koje treba poduzeti radi otklanjanja neposredne opasnosti po život i zdravlje ljudi te zaštitu okoliša, kao i uklanjanje posljedica uzrokovanih nastupom izvanrednih okolnosti kao što su to elementarne nepogode, akcidentne situacije koje mogu utjecati na okoliš i zdravlje ljudi, epidemije i sl., sukladno aktima nadležnih tijela o proglašenju izvanrednih stanja,

– osiguranju odgovarajuće razine pripremljenosti programa, projekata i sličnih aktivnosti koji se pripremaju za prijavu na financiranje ili sufinanciranje iz programa i fondova Europske unije, odnosno koji se organiziraju i financiraju ili sufinanciraju od strane drugih međunarodnih organizacija i institucija,

– pripremi projektne dokumentacije, programske dokumentacije i sličnih pripremnih aktivnosti u cilju uspostave cjelovitog sustava gospodarenja otpadom te ostvarivanja nacionalnih ciljeva poboljšanja energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije, sve sukladno strateškim i planskim dokumentima RH u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti,

– sanaciji lokacija visokoopterećenim opasnim otpadom određenim strateškim i planskim dokumentima RH u području zaštite okoliša,

– provedbi Programa mjerenja razine onečišćenosti u državnoj mreži,

– programima, projektima i sličnim aktivnostima od posebne važnosti za zaštitu zraka i ozonskog sloja te ublažavanje i prilagodbu klimatskim promjenama, sukladno strateškim i planskim dokumentima RH u području zaštite zraka,

– programima, projektima i sličnim aktivnostima koji imaju za cilj suzbijanje energetskog siromaštva.

2. 80 % opravdanih troškova ukupne vrijednosti ulaganja ako se radi o:

– građenju objekata za gospodarenje otpadom u cilju uspostave cjelovitog sustava gospodarenja otpadom, osim regionalnih odnosno županijskih centara za gospodarenje otpadom,

– programima, projektima, i sličnim aktivnostima koji se provode u svrhu zaštite, održavanja, očuvanja i upravljanja zaštićenim dijelovima prirode i područjima ekološke mreže Natura 2000, sukladno posebnom propisu ili u svrhu nacionalnog ispunjavanja obaveza iz strateških dokumenata EU za bioraznolikost i

– programima, projektima i sličnim aktivnostima u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti koje provode organizacije civilnog društva;

3. 60 %, 75 % ili 90 % opravdanih troškova ukupne vrijednosti ulaganja ako se radi o sanacijama odlagališta otpada na temelju posebnih propisa koji reguliraju razvrstavanje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u skupine prema stupnju razvijenosti, kao i posebnih propisa koji reguliraju razvrstavanje otoka prema otočnim razvojnim pokazateljima te brdsko planinskog područja u skupine, prema najpovoljnijem kriteriju za korisnike sredstava, s tim da korisnici sredstava koji ostvaruju pravo na 40 % imaju pravo na povećanje do 60 %, korisnici sredstava koji ostvaruju pravo na 60 % imaju pravo na povećanje do 75 %, te korisnici sredstava koji ostvaruju pravo na 80 % imaju pravo na povećanje do 90 %, za preostali neisplaćeni dio procijenjene vrijednosti investicije;

4. 90 % opravdanih troškova ukupne vrijednosti ulaganja ako se, radi osiguranja razmjernosti usmjeravanja odlaganja miješanog komunalnog otpada, na lokaciji odlagališta otpada koja sanacija je u tijeku, omogućava zaprimanje miješanog komunalnog otpada s područja jedinica lokalnih samouprava koja su svoja odlagališta zatvorila sukladno Odluci o redoslijedu i dinamici zatvaranja odlagališta (»Narodne novine« 3/2019) donesenoj temeljem posebnog propisa koji uređuje redoslijed i dinamiku zatvaranja odlagališta, kao i drugih područja sukladno izvorima i namjenama utvrđenim programom rada i financijskim planom za svaku tekuću godinu, sve do početka rada mjesno nadležnog centra za gospodarenje otpadom;

5. 60 % opravdanih troškova ukupne vrijednosti ulaganja ako se radi o građenju centara za gospodarenje otpadom, ovisno o vrsti i načinu sufinanciranja projekta ili dijela projekta sredstvima iz EU fondova odnosno prihvatljivosti troškova u pojedinom programskom razdoblju iz kojeg se projekt financira.

(5) Ako se radi o programima, projektima i sličnim aktivnostima koji se provode na području više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, sredstva Fonda mogu se ostvariti najviše do visine postotnog učešća na koje imaju pravo svi korisnici sredstava.

Članak 9.

(1) Korisnici sredstava dužni su osigurati vlastiti udio u sufinanciranju programa, projekata i sličnih aktivnosti u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti u okviru omjera navedenih u članku 8. ovoga Pravilnika, te pružiti dokaze o izvedivosti i mogućnosti financiranja ulaganja.

(2) Pod vlastitim udjelom korisnika sredstava razumijevaju se:

– novčana sredstva korisnika sredstava,

– osnovna sredstva pribavljena radi realizacije ulaganja koje financira Fond,

– kreditna sredstva drugih financijskih institucija namijenjena ulaganju te

– ulog drugih pravnih i fizičkih osoba vezano za ulaganje uključujući odobrena sredstva iz programa i fondova Europske unije, drugih međunarodnih organizacija i institucija kao i iz drugih izvora.

(3) Dokazi u smislu stavka 1. ovoga članka utvrđuju se natječajem ili javnim pozivom te odlukom o odabiru korisnika i dodjeli sredstava Fonda (u daljnjem tekstu: odluka) i sklopljenim ugovorom o korištenju sredstava Fonda (u daljnjem tekstu: ugovor).

III. UVJETI KOJE MORAJU ISPUNJAVATI KORISNICI SREDSTAVA

Članak 10.

(1) Sredstva Fonda mogu ostvariti korisnici ako:

– imaju sjedište/prebivalište na području RH,

– ulažu vlastita sredstva u programe, projekte i slične aktivnosti u području zaštite okoliša, zaštite prirode, zaštite zraka i klimatskih aktivnosti, energetske učinkovitosti, korištenja obnovljivih izvora energije i zelene tranzicije,

– prihvate uvjete zajedničkog sudjelovanja u sufinanciranju programa, projekata i sličnih aktivnosti za koje se odobravaju sredstva Fonda propisane općim aktima Fonda,

– podnesu ponudu ili zahtjev sukladno objavljenom natječaju ili javnom pozivu, odnosno podnesu neposredan zahtjev za korištenje sredstava Fonda,

– provode programe, projekte i slične aktivnosti na području RH te

– ispunjavaju sve uvjete propisane općim aktima Fonda i natječajem odnosno javnim pozivom.

(2) Iznimno, sredstva Fonda mogu ostvariti i korisnici koji nemaju sjedište/prebivalište na području RH pod uvjetima i kriterijima utvrđenim natječajem ili javnim pozivom, a u skladu s propisima koji reguliraju područje potpora i ovim Pravilnikom.

(3) Sredstva za financiranje projekata, programa i aktivnosti iz članka 7. stavka 4. ovog Pravilnika, koji se provode izvan RH i čiji su nositelji pravne osobe sa sjedištem izvan RH, dodjeljuju se pod uvjetima određenim aktima nadležnih tijela te se na iste odgovarajuće primjenjuju odredbe ovog Pravilnika.

IV. VRSTE I NAČIN DODJELE SREDSTAVA FONDA

Članak 11.

(1) Fond može sredstva dodjeljivati izravno ili putem financijskih i drugih institucija.

(2) Sredstva Fonda dodjeljuju se korisnicima sredstava pod uvjetima utvrđenim ovim Pravilnikom, natječajem odnosno javnim pozivom, na temelju programa rada i financijskog plana Fonda radi financiranja programa, projekata i sličnih aktivnosti utvrđenih člankom 2., 3. i 4. ovoga Pravilnika, i to putem:

– beskamatnih zajmova (u daljnjem tekstu: zajam),

– subvencija,

– pomoći i

– donacija.

(3) Sredstva Fonda dijele se na povratna sredstva (dodjela zajma) i bespovratna sredstva (dodjela subvencija, pomoći i donacija).

Članak 12.

(1) U svrhu dodjele sredstava Fonda putem zajmova, subvencija, pomoći i donacija Fond provodi postupak procjene izvedivosti ulaganja i utvrđuje financijske, gospodarske, tehničke i kadrovske sposobnosti korisnika sredstava Fonda, te očekivane rezultate i pozitivne učinke vezane za dodijeljena sredstva koja se namjeravaju ulagati u programe, projekte i slične aktivnosti u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti.

(2) U postupku procjene izvedivosti ulaganja u programe, projekte i slične aktivnosti, odnosno procjene financijske i gospodarske sposobnosti korisnika sredstava, Fond može surađivati s financijskim i drugim institucijama.

Članak 13.

(1) Zajam je namjensko novčano sredstvo koje Fond stavlja na raspolaganje korisnicima sredstava na određeno vremensko razdoblje, uz obvezu povrata bez kamata.

(2) Sredstva zajma dodjeljuju se trgovačkim društvima i drugim pravnim osobama, fizičkim osobama (obrtnici i slobodna zanimanja), obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima, jedinicama područne (regionalne) samouprave i jedinicama lokalne samouprave, proračunskim i izvanproračunskim korisnicima te neprofitnim organizacijama.

(3) Kod dodjele sredstava zajma, Fond u uvjetima natječaja ili javnog poziva, odnosno prije sklapanja ugovora po neposrednom zahtjevu, utvrđuje minimalne zahtjeve s potrebnim instrumentima osiguranja sredstava, a ugovorom utvrđuje odgovarajuće instrumente osiguranja sredstava za svaki pojedini program, projekt i sličnu aktivnost u koja se ulažu sredstva Fonda.

(4) Fond ima pravo ugovorom utvrđene instrumente osiguranja koristiti po izboru i staviti u postupak naplate ako korisnik sredstava u ugovorenom roku ili u roku zatraženom od strane Fonda ne podmiri dospjelu ugovornu obvezu odnosno ne izvrši druge obveze iz ugovornog odnosa.

Članak 14.

(1) Subvencije su bespovratni prijenosi novčanih sredstava koji se dodjeljuju trgovačkim društvima i drugim pravnim osobama, fizičkim osobama (obrtnici i slobodna zanimanja) i obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima.

(2) Sredstva subvencije mogu se davati na kamate, na ulaganja i za zatvaranje financijske konstrukcije ulaganja u programe, projekte i slične aktivnosti u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti.

(3) Korisnici subvencija mogu biti pravne i fizičke osobe koje ulažu sredstva u projekte, programe i slične aktivnosti u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti za koje financijska institucija ili Fond utvrdi da su financijski održivi.

(4) Fond može subvencionirati ugovornu kamatu komercijalnog kredita djelomično ili u cijelosti.

(5) Fond može obavljati isplatu subvencije kamate jednokratno za ukupan iznos i za cijelo vrijeme trajanja kredita i sukcesivno u skladu s ugovorenim dospijećima kamata iz ugovora o kreditu čija se kamata subvencionira.

Članak 15.

Pomoći su tekući ili kapitalni bespovratni prijenosi novčanih sredstava koji se dodjeljuju jedinicama područne (regionalne) samouprave i jedinicama lokalne samouprave, tijelima državne uprave i ostalim proračunskim i izvanproračunskim korisnicima te trgovačkim društvima u javnom sektoru.

Članak 16.

Donacije su tekući ili kapitalni bespovratni prijenosi sredstava koje se dodjeljuju neprofitnim organizacijama te fizičkim osobama (građanima) za programe, projekte i slične aktivnosti.

Članak 17.

Kod dodjele sredstava iz članka 14., 15. i 16. Fond može u uvjetima natječaja ili javnog poziva, odnosno prije sklapanja ugovora po neposrednom zahtjevu utvrditi minimalne zahtjeve s potrebnim instrumentima osiguranja sredstava, a ugovorom utvrditi odgovarajuće instrumente osiguranja sredstava za svaki pojedini program, projekt i sličnu aktivnost u koja se ulažu sredstva Fonda.

Članak 18.

Fond može, iznimno, u obavljanju svoje djelatnosti i promicanju ciljeva i načela zaštite okoliša i energetske učinkovitosti, aktivno sudjelovati u pripremi, provedbi i realizaciji programa, projekata i sličnih aktivnosti iz članka 2. ovog Pravilnika i na druge načine, sa i bez financijskog učešća Fonda, koji nisu u suprotnosti s odredbama Zakona o Fondu, ovog Pravilnika i drugih relevantnih propisa, a sve sukladno općim aktima Fonda i/ili drugim propisima i aktima nadležnih tijela kojima se reguliraju načini sudjelovanja Fonda iz ovog članka.

V. PRIHVATLJIVI, OPRAVDANI I NEPRIHVATLJIVI TROŠKOVI

Članak 19.

(1) Prihvatljivi troškovi su stvarni troškovi ukupne vrijednosti ulaganja u programe, projekte i slične aktivnosti korišteni isključivo za provedbu istih i ostvarenje njihovih ciljeva. Prihvatljive troškove Fond određuje natječajem ili javnim pozivom.

(2) Troškovi programa, projekata i sličnih aktivnosti smatraju se prihvatljivima, ako su:

– izravno povezani s aktivnostima koje se obavljaju tijekom provedbe programa, projekata i sličnih aktivnosti i dovode do postizanja svrhe i ciljeva istih,

– navedeni u troškovniku programa, projekta i slične aktivnosti,

– nastali kod korisnika sredstava/partnera,

– nastali tijekom razdoblja provedbe programa, projekata i sličnih aktivnosti,

– plaćeni do kraja razdoblja prihvatljivosti troškova i

– razumni, opravdani te udovoljavaju zahtjevima dobrog financijskog upravljanja, osobito u pogledu ekonomičnosti i učinkovitosti, uvažavajući pravila javne nabave, pravila o potporama i druge pozitivne propise RH.

(3) Opravdane troškove Fond određuje natječajem ili javnim pozivom u okviru prihvatljivih troškova. Opravdani troškovi određuju se tijekom postupka ocjenjivanja ponuda i zahtjeva na natječaj i javni poziv, te utvrđuju odlukom i sklopljenim ugovorom.

(4) Svi troškovi ukupne vrijednosti ulaganja koji nisu prihvatljivi, kao i prihvatljivi troškovi koji nisu opravdani predstavljaju neprihvatljive troškove. Neprihvatljive troškove snosi korisnik sredstava. Korisnik sredstava snosi i troškove koji su sukladno odluci i sklopljenom ugovoru trebali biti financirani sredstvima Fonda, ali je naknadnom provjerom utvrđeno da isti nisu opravdani jer nisu u skladu s odredbama ugovora i/ili primjenjivih propisa.

Članak 20.

(1) Razdoblje prihvatljivosti troškova je razdoblje unutar kojeg trošak mora nastati i biti plaćen.

(2) Razdoblje prihvatljivosti troškova počinje danom objave natječaja ili javnog poziva odnosno danom prijave na natječaj ili javni poziv u slučajevima utvrđenim posebnim propisom odnosno danom podnošenja neposrednog zahtjeva za dodjelom sredstava Fonda.

(3) Iznimno od stavka 2. ovog članka, razdoblje prihvatljivosti troškova može započeti prije dana objave natječaja ili javnog poziva kada Fond zbog prirode projekta, programa i slične aktivnosti isto ocijeni svrsishodnim, što se pobliže određuje natječajem ili javnim pozivom.

(4) Razdoblje provedbe programa, projekta i slične aktivnosti je razdoblje koje započinje početkom obavljanja aktivnosti projekta te istječe završetkom obavljanja predmetnih aktivnosti. Trošak iz stavka 1. ovog članka mora nastati u razdoblju provedbe programa, projekta i slične aktivnosti da bi bio prihvatljiv za financiranje.

(5) Iznimno, ako se radi o programima, projektima i sličnim aktivnostima financiranim iz programa i fondova Europske unije ili drugih međunarodnih organizacija i institucija ili koji se provode temeljem programa ili odluka Vlade RH odnosno nekog drugog nadležnog tijela, razdoblje prihvatljivosti troškova može započeti danom stupanja na snagu odluke o dodjeli bespovratnih sredstava ili danom stupanja na snagu programa ili odluke Vlade RH odnosno drugog odgovarajućeg akta nadležnog tijela.

VI. KRITERIJI I MJERILA ZA OCJENJIVANJE PONUDA I ZAHTJEVA

Članak 21.

(1) Ponude i zahtjevi na natječaj i javni poziv za dodjelu sredstava Fonda ocjenjuju se sukladno kriterijima i mjerilima propisanim ovim Pravilnikom, koji su pobliže određeni natječajem odnosno javnim pozivom.

(2) Ocjenjivanje ponuda te određivanje prednosti pri dodjeli sredstava Fonda na natječaj uključuje tehničke i financijske kriterije i mjerila, a posebno:

– očekivane rezultate,

– pozitivne učinke vezane za dodijeljena sredstva,

– stupanj izvedivosti ulaganja,

– financijsku sposobnost korisnika sredstava te

– gospodarsku, tehničku i kadrovsku sposobnost korisnika sredstava.

(3) Ocjenjivanje zahtjeva na javni poziv i neposredni zahtjev za dodjelom sredstava Fonda vrši se na temelju tehničkih i financijskih kriterija i mjerila, uzimajući u obzir namjenu i raspoloživost sredstava Fonda.

Članak 22.

(1) Na temelju ocjene ponuda na natječaj i ostvarenog broja bodova, ponude se uvrštavaju na Listu ponuditelja s obzirom na ukupno ostvareni broj bodova.

(2) U slučaju da je i po jednom od kriterija utvrđenog natječajem dodijeljeno nula (0) bodova, Fond će odbiti ponudu ili u skladu s uvjetima natječaja zatražiti dopunu, u za to određenom roku.

(3) Odluku na temelju natječaja, javnog poziva odnosno neposrednog zahtjeva donosi direktor odnosno Upravni odbor Fonda, u skladu s ovlaštenjima koje proizlaze iz Statuta Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.

Članak 23.

(1) Na temelju odluke iz članka 22. ovog Pravilnika Fond s korisnikom sredstava sklapa ugovor.

(2) Ugovorom iz stavka 1. ovog članka utvrđuje se osobito predmet ugovora, visina dodijeljenih sredstava, rokovi provedbe programa, projekta i slične aktivnosti, uvjeti i način korištenja sredstava Fonda, prava i obveze ugovornih strana, uvjeti i način isplate sredstava Fonda, instrumenti osiguranja, ako je primjenjivo, način praćenja i kontrole namjenskog korištenja sredstava Fonda, mjere zbog neispunjavanja ugovornih obveza, a posebno zbog nenamjenskog korištenja sredstava Fonda te druga međusobna prava i obveze.

(3) Iznimno, kod javnih poziva u kojima se provodi kratak i jednostavan postupak prijave i obrade zahtjeva, zbog prirode projekta, programa i slične aktivnosti te ekonomičnosti postupka, Fond može koristiti opće uvjete ugovaranja, sukladno zakonu koji uređuje obvezne odnose, koji se objavljuju uz javni poziv.

VII. NAMJENSKO KORIŠTENJE SREDSTAVA FONDA

Članak 24.

(1) Fond će odobrena sredstva doznačiti korisniku u roku, na način i pod uvjetima utvrđenim ugovorom, te na temelju dostavljene vjerodostojne knjigovodstvene dokumentacije i druge dokumentacije na zahtjev Fonda, propisanu natječajem odnosno javnim pozivom i sklopljenim ugovorom, kojom se dokazuje namjensko korištenje sredstava Fonda.

(2) Dodijeljena sredstva Fonda korisniku sredstava mogu se isplatiti jednokratno ili sukcesivno/obročno, a iznimno korisnik sredstava može ostvariti pravo i na avansna sredstva.

(3) Fond neće doznačiti sredstva korisniku sredstava ako korisnik sredstava nije ispunio sve uvjete koji mu omogućuju zakonito, namjensko i svrhovito korištenje sredstava Fonda.

Članak 25.

(1) Sredstva Fonda imaju namjenski karakter i u slučaju izravnog i neizravnog financiranja. Izravno financiranje način je izravne dodjele sredstava Fonda putem natječaja, javnih poziva ili neposrednog zahtjeva. Neizravno financiranje djelomično se ili u cijelosti provodi/ financira putem financijskih ili drugih institucija.

(2) Sredstva Fonda moraju se koristiti isključivo namjenski u svrhu realizacije programa, projekata i sličnih aktivnosti, u skladu s uvjetima, načinima i rokovima korištenja sredstava utvrđenim natječajem ili javnim pozivom te odlukom ili drugim aktom Vlade RH odnosno drugog nadležnog tijela ili posebnog propisa koji ovlašćuje Fond na dodjelu sredstava te u skladu s odlukom i sklopljenim ugovorom.

(3) Za slučaj da korisnik sredstava dodijeljena sredstva Fonda ne koristi na način i za namjene utvrđene ugovorom, dužan je nenamjenski utrošena sredstva zajedno sa zakonskom zateznom kamatom vratiti Fondu, a za štetu nanesenu Fondu odgovara na način utvrđen ugovorom i pozitivnim propisima RH.

Članak 26.

(1) Fond prati i kontrolira namjensko korištenje sredstava Fonda temeljem izvješća i druge dokumentacije dostavljene od strane korisnika sredstava, u rokovima i na način utvrđenim ugovorom ili na zahtjev Fonda, u svrhu praćenja ulaganja sredstava Fonda u programe, projekte i slične aktivnosti u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti, a sve u skladu s općim aktom Fonda koji regulira praćenje namjenskog korištenja sredstava Fonda i ugovorenih prava i obveza.

(2) Fond također prati i kontrolira namjensko korištenje sredstava Fonda neposrednim očevidom od strane ovlaštenih osoba Fonda kao i na drugi način ovisno o vrsti programa, projekta i slične aktivnosti u skladu s općim aktom Fonda koji regulira praćenje namjenskog korištenja sredstava Fonda i ugovorenih prava i obveza.

(3) U slučaju manjeg odstupanja korisnika sredstava od ugovorenih obveza direktor odnosno Upravni odbor Fonda, ovisno u čijoj nadležnosti je bilo donošenje odluke, može odlučiti da se ugovor preispita i dopunama ugovora omogući nastavak ulaganja ako se takvom dopunom osigurava ostvarivanje ciljeva programa, projekta i slične aktivnosti u području zaštite okoliša i energetske učinkovitost, ili pak osigurava javni interes u zaštiti okoliša i energetskoj učinkovitosti.

VIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 27.

(1) Postupci pokrenuti prema Pravilniku o uvjetima i načinu dodjeljivanja sredstava Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, te kriterijima i mjerilima za ocjenjivanje zahtjeva za dodjeljivanje sredstava Fonda (»Narodne novine« 18/09, 42/12, 73/13, 29/14, 155/14 i 132/21) dovršit će se prema odredbama tog Pravilnika.

(2) Iznimno, sufinanciranje projekata građenja centara za gospodarenje otpadom koji se provode sukladno Pravilniku iz stavka 1. ovoga članka, nastavit će se, na zahtjev korisnika sredstava, pod uvjetima iz članka 8. stavka 4. točke 5. ovog Pravilnika, počevši od dana stupanja na snagu istoga.

(3) Iznimno, sufinanciranje programa sanacije odlagališta otpada na kojima se omogućava zaprimanje miješanog komunalnog otpada s drugih područja sve do početka rada mjesno nadležnog centra za gospodarenje otpadom i koji se provode sukladno Pravilniku iz stavka 1. ovoga članka, nastavit će se, na zahtjev korisnika sredstava, pod uvjetima iz članka 8. stavka 4. točke 4. ovog Pravilnika, počevši od dana stupanja na snagu Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o redoslijedu i dinamici zatvaranja odlagališta (»Narodne novine« broj 120/23).

Članak 28.

Pregled dodjele sredstava Fonda prema područjima izradit će i objaviti Fond na svojim mrežnim stranicama u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika.

Članak 29.

Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaju važiti odredbe Pravilnika o uvjetima i načinu dodjeljivanja sredstava Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, te kriterijima i mjerilima za ocjenjivanje zahtjeva za dodjeljivanje sredstava Fonda (»Narodne novine« broj 18/09, 42/12, 73/13, 29/14, 155/14 i 132/21).

Članak 30.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 024-04/24-02/1

Urbroj: 563-02/15-24-3

Zagreb, 24. srpnja 2024.

Predsjednik
Upravnog odbora
dr. sc. Mario Šiljeg, v. r.