Odluka o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije kozmetičar/kozmetičarka (250154) u sektoru Osobne, usluge zaštite i druge usluge

NN 61/2025 (31.3.2025.), Odluka o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije kozmetičar/kozmetičarka (250154) u sektoru Osobne, usluge zaštite i druge usluge

MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH

806

Na temelju članka 8., stavka 11. Zakona o strukovnom obrazovanju (»Narodne novine«, broj 30/09, 24/10, 22/13, 25/18 i 69/22), ministar znanosti, obrazovanja i mladih donosi

ODLUKU

O UVOĐENJU STRUKOVNOG KURIKULA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE KOZMETIČAR/KOZMETIČARKA (250154) U SEKTORU OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE

I.

Ovom Odlukom donosi se strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije KOZMETIČAR/KOZMETIČARKA u sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE.

II.

Sastavni dio ove Odluke je strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije KOZMETIČAR/KOZMETIČARKA u sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE iz točke I. ove Odluke.

III.

Početkom primjene ove Odluke stavljaju se izvan snage Izmjene i dopune posebnog stručnog dijela Nastavnog plana i programa za zanimanje Kozmetičar (šifra: 250204) u obrazovnom sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE, donesene Odlukom Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa (klasa: 602-03/11-05/00060; urbroj: 533-09-11-0009) od 13. lipnja 2011. godine, Izmjene i dopune zajedničkog i posebnog stručnog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme za zanimanje MEDICINSKI KOZMETIČAR, donesene Odlukom Ministarstva prosvjete i športa (klasa: 602-03/01-01/1026; urbroj: 532-02-02/4-01-1) od 20. rujna 2001. godine i Odluka o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije KOZMETIČAR prema dualnom modelu obrazovanja (440114) u obrazovnom sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE (»Narodne novine«, broj 71/20).

IV.

Ova Odluka stupa na snagu prvoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se za učenike I. razreda srednje škole od školske godine 2025./2026., za učenike II. razreda srednje škole od školske godine 2026./2027., za učenike III. razreda srednje škole od školske godine 2027./2028., a za učenike IV. razreda srednje škole od školske godine 2028./2029.

Klasa: 602-03/11-05/00044

Urbroj: 533-05-25-0114

Zagreb, 30 prosinca 2024.

Ministar
prof. dr. sc. Radovan Fuchs, v. r.

STRUKOVNI KURIKUL ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE KOZMETIČAR/KOZMETIČARKA

Popis kratica

CSVET – eng. Croatian Credit System for Vocational Education and Training – Hrvatski bodovni sustav u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju

HKO – Hrvatski kvalifikacijski okvir

SIU – skup ishoda učenja

SK – standard kvalifikacije

MPT – međupredmetna tema

IKT – informacijsko komunikacijska tehnologija

IUPAC – engl. International Union of Pure and Applied Chemistry – Međunarodna zajednica za čistu i primijenjenu kemiju

Napomena:

Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu (uključujući nazive strukovnih kvalifikacija, zvanja i zanimanja) odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini.


1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULA

OPĆE INFORMACIJE O STRUKOVNOM KURIKULU
SektorOsobne, usluge zaštite i druge usluge
Naziv kurikula strukovnog obrazovanjaStrukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije kozmetičar/kozmetičarka
Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanjaKozmetičar/kozmetičarka
Razina kvalifikacije prema HKO-u4.2
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET)242
Obujam ishoda učenja na razini ciklusa (CSVET)4. ciklus5. ciklus
61181
Pokazatelji na temelju kojih je izrađen strukovni kurikul
Popis standarda zanimanjaPopis standarda kvalifikacijeSektorski kurikul

Standard zanimanja Kozmetičar/Kozmetičarka:

https://hko.srce.hr/registar/standard-zanimanja /detalji/511

Standard kvalifikacije Kozmetičar/kozmetičarka (standard strukovnog dijela kvalifikacije):

https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/468

Osobne, usluge zaštite i druge usluge
Uvjeti za upis strukovnog kurikulaPosjedovanje prethodne kvalifikacije na razini 1 HKO-a.
Dokaz o nepostojanju zdravstvenih kontraindikacija za navedenu kvalifikaciju sukladno važećem popisu zdravstvenih zahtjeva izdanom od strane nadležnoga ministarstva.
Uvjeti stjecanja kvalifikacije (završetka strukovnog obrazovanja)Stečenih najmanje 242 CSVET bodova, od čega je 143 CSVET bodova iz strukovnog dijela kvalifikacije i 99 boda iz općeg obrazovanja te izrađen i obranjen završni rad.
Uvjeti i načini obrazovanja u okviru strukovnog kurikula

Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (»Narodne novine«, broj 63/08 i 90/10) i Pravilnikom o načinu organiziranja, izvođenju i praćenju nastave u strukovnim školama (»Narodne novine«, broj 140/09; 130/20 i 100/24) ili Zakonom o obrazovanju odraslih (»Narodne novine«, broj 144/21) i Pravilnikom o standardima i normativima za izvođenje programa obrazovanja odraslih (»Narodne novine«, broj 14/23 i 71/24).

U drugi, odnosno treći i četvrti razred učenik prelazi nakon pozitivno ocijenjenih svih skupova ishoda učenja/modula u prvom, odnosno drugom i trećem razredu.

Obrani završnog rada učenik pristupa nakon što je pozitivno ocijenjen iz svih skupova ishoda učenja/modula u četvrtom razredu. Obrazovanje za stjecanje kvalifikacije kozmetičar/kozmetičarka usmjereno je na:

– ostvarenje ishoda učenja neophodnih za stjecanje kompetencija odnosno kvalifikacija za rad,

– razvoj kognitivnih, praktičnih i socijalnih vještina te jačanje samostalnosti i odgovornosti za postupanja u određenim situacijama,

– razvoj organizacijskih i komunikacijskih sposobnosti učenika.

Učenje se temelji na problemskim situacijama i zadatcima iz stvarnog života, na provođenju projektnih zadataka te stjecanju kompetencija u stvarnom radnom procesu. Kod učenika se potiče asertivnost i razvijanje suradničkih odnosa s ostalim učenicima u zajedničkom radu, ali i razvijanje samostalnosti i odgovornosti za donošenje odluka. Od učenika se očekuje aktivno sudjelovanje u procesu učenja i poučavanja, kao i u procesu vrednovanja i samovrednovanja postignutih ishoda učenja te redovito pohađanje svih oblika nastave.

Od nastavnika se očekuje da bude kreator procesa učenja te da prihvati odgovornost za ostvarivanje ishoda učenja, da koristi nove tehnologije kako bi kompetentno mogao voditi proces učenja u skladu sa stvarnim potrebama tržišta rada. Jednako tako, nastavnik treba prepoznati potrebe i mogućnosti učenika te im prilagođavati sadržaje, metode i oblike rada kako bi na učinkovit način ostvarili ishode učenja odnosno kako bi učenici stekli kompetencije izabrane kvalifikacije primjereno svojim mogućnostima i darovitosti.
Horizontalna prohodnost (preporuke)

Općeobrazovni nastavni predmeti tijekom obrazovanja za stjecanje kvalifikacije kozmetičar/kozmetičarka na 4. su razini te je omogućena prohodnost u drugu kvalifikaciju iste ili niže razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za pojedinu kvalifikaciju.

Nakon završene škole, učenici su osposobljeni za samostalno obavljanje radnih zadataka iz kozmetičke struke u gospodarskom objektu koji obavlja djelatnost za pružanje kozmetičkih usluga. U sustavu cjeloživotnog učenja, osim stjecanja inicijalne kvalifikacije, mogu se uključiti u programe osposobljavanja i usavršavanja te prekvalifikacije u skladu s potrebama svijeta rada te osobnim interesima i mogućnostima.

Vertikalna prohodnost (mogućnost obrazovanja na višoj razini)Učenici nakon stjecanje kvalifikacije kozmetičar/kozmetičarka imaju mogućnost nastavka obrazovanja za stjecanje kvalifikacije razine 5 HKO-a u sektoru Osobne, usluge zaštite i druge usluge, podsektor Osobne usluge ili na preddiplomskom studiju na razini 6.sv ili 6.st.
Oblici učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikulaUčenje temeljeno na radu integrirano je u strukovni kurikul kroz rješavanje problemskih zadataka koji se mogu simulirati u školskim specijaliziranim učionicama / praktikumima /radionicama / kod poslodavca / u regionalnom centru kompetentnosti. Zadatci za učenje i vježbe osmišljeni su tako da odgovaraju stvarnim radnim situacijama radnog mjesta.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje koji su potrebni za izvedbu kurikula

Materijalni uvjeti:

https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/468

Okruženje za ostvarivanje ishoda učenja uključuje širok spektar mogućnosti koje se prilagođavaju potrebama učenika i kvalifikacija. To okruženje može obuhvaćati licenciranog poslodavca, regionalni centar kompetentnosti (gdje je primjenjivo), školsku učionicu, specijaliziranu učionicu ili praktikum, kao i učenje temeljeno na radu kod poslodavca.

Ishodi učenja ostvaruju se kroz različite oblike aktivnosti, a oni vezani za učenje temeljeno na radu izvan škole usklađuju se između škole i poslodavca.

Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način.

Ciljevi strukovnog kurikula (15 – 20)

Učenici će moći:

1. Pripremiti radno mjesto i klijenta za obavljanje usluge u skladu s higijenskim i estetskim normama i vrstom tretmana.

2. Koristiti kozmetičke preparate, opremu, pribor, aparate i uređaje u skladu s važećim standardima u radnom prostoru i pravilima struke.

3. Izraditi plan ciljanog kozmetičkog tretmana ili serije tretmana obzirom na potrebe klijenta.

4. Prepoznati tip i stanje kože kozmetičkom analizom.

5. Primijeniti odgovarajuće kozmetičke preparate, pribor, opremu, aparate i uređaje za izvođenje tretmana njege kože lica i tijela.

6. Provoditi odgovarajući tretman njege kože lica i tijela.

7. provoditi tretmane kozmetičke masaže

8. Prepoznati stanje normalne dlakavosti od stanja poremećaja dlakavosti.

9. Provoditi odgovarajući postupak depilacije lica i tijela.

10. Primijeniti odgovarajuće boje, pribor i dekorativne preparate za šminkanje lica.

11. Provesti postupak nanošenja šminke na lice u skladu s tipom, stanjem i starošću kože lica te namjenom.

12. Provoditi odgovarajuće postupke estetskog uređivanja obrva i trepavica.

13. Primijeniti odgovarajuću preparativnu i dekorativnu kozmetiku za njegu ruku i stopala.

14. Primijeniti odgovarajuće tehnike oblikovanja tijela.

15. Poznavati osnovne poslovne evidencije u kozmetičkoj djelatnosti.

16. Voditi kartoteku klijenata.

17. Komunicirati s nadređenima i suradnicima u skladu s poslovnim bontonom.

Preporučeni načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula

Postupci vrednovanja usmjereni su na praćenje i provjeru postignuća prema ishodima učenja. Isto se provodi u kombinaciji:

– hibridnog vrednovanja kroz pisane provjere znanja i vještina učenika gdje ustanova osigurava dostupnost sadržajno i metodološki provjerenih zadataka i ispita iz određenih cjelina, a nastavnici koriste pojedine skupine zadataka ili cijele ispite radi dobivanja povratnih informacija o rezultatima učenja učenika

– unutarnjeg vrednovanja koje se provodi u ustanovi i u radnom okruženju tijekom cjelokupnog strukovnog obrazovanja, a provode ga nastavnici i mentori te učenici kroz samovrednovanje svog rada.

Kriteriji za vrednovanje ostvarenosti ishoda učenja određeni su strukovnim kurikulom, a vrednovanje provode nastavnik u ustanovi i mentor kod poslodavca koji o tome vode propisane evidencije te učenici kroz postupke vrednovanja za učenje i kao učenje. Podatci o praćenju napredovanja učenika temelje se na provjeri postignuća ishoda učenja kontrolnim ispitom te pomoću procjena razvoja odgovornosti, samoinicijativnosti, komunikacije i suradnje.

U procesu praćenja kvalitete i uspješnosti strukovnog kurikula primjenjuju se sljedeće aktivnosti:

– provodi se istraživanje i anonimno anketiranje učenika o izvođenju nastave, literaturi i resursima za učenje, strategijama podrške učenicima, izvođenju i unaprjeđenju procesa učenja i poučavanja, radnom opterećenju učenika (CSVET), provjerama znanja te komunikaciji s nastavnicima

– provodi se istraživanje i anketiranje nastavnika o istim pitanjima kao u prethodnoj stavci

– provodi se analiza uspjeha, transparentnosti i objektivnosti provjera znanja i ostvarenosti ishoda učenja

– provodi se analiza materijalnih i kadrovskih uvjeta potrebnih za izvođenje procesa učenja i poučavanja.

Nastavnici putem ankete procjenjuju svoj odnos prema procesu učenja i poučavanja, radnoj okolini i učenicima (samoevaluacija). Područja procjene osobito se odnose na:

– uvjete održavanja nastave i radnog procesa kod poslodavca ili u regionalnom centru kompetentnosti

– stanje postojeće opreme i potrebe za novom opremom i odgovarajućom literaturom

– uspješnost ostvarenja ishoda učenja

– utjecaj metoda i oblika rada na razine ostvarenosti ishoda učenja

– redovitost pohađanja nastave

– aktivnosti i angažiranosti učenika u procesu učenja i poučavanja.

Usporedbom rezultata anketa među učenicima i nastavnicima dobit će se pregled uspješnosti izvedbe strukovnog kurikula, a nastavnici će dobiti uvid u pouzdanost procjene kvalitete svoga rada.



2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULA

2.1. POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA

Kurikuli općeobrazovnih nastavnih predmeta za razinu 4.2 izvode se na temelju Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1 i 4.2.

2.2 POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA

POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima140 CSVET57,85 %
ŠIFRA MODULA1NAZIV MODULAŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA2NAZIV SKUPA
ISHODA UČENJA
OBUJAM MODULACIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODULNAPOMENE
VAŽNE ZA
HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
1. RAZRED
Fizika u struciFizikalne veličine i mjerenja u mehanici8 CSVET4.
Mehanika fluida
Elektrostatika
Električna struja
Magnetizam
Mehaničko titranje i valovi
Elektromagnetsko titranje i valovi
Kemija u struci
Osnove kemijskog računa10 CSVET4.
Otopine
Kiseline, baze i soli
Ugljikovodici i organski spojevi s kisikom
Biološki važni spojevi
KomunikacijaKomunikacija u vezi sa zapošljavanjem4 CSVET4.
Informatička podrška u poslovanju
Uvod u kozmetičku njeguZaštita na radu u kozmetičkom salonu6 CSVET4.
Primjena radnih procedura u kozmetičkom salonu
Osnove kozmetičke njege
Osnovne kozmetičke masažne tehnike lica i tijelaKlasična ručna masaža i vezivno-tkivna masaža4 CSVET4.
Osnovne kozmetičke vještineOsnovne kozmetičke vještine u primjeni4 CSVET4.
2. RAZRED
DermatologijaKozmetička procjena stanja kože2 CSVET5.
Građa i funkcija ljudskog tijelaStanica, osnovna građevna jedinica živog bića5 CSVET5.
Životni ciklus stanice
Lokomotorni sustav
Ostali organski sustavi
Opća kozmetologijaAktivne tvari i sirovine u kozmetičkim proizvodima i pripravcima4 CSVET5.
Tehnološki kozmetički oblici
Sigurnost i kontrola kozmetičkih proizvoda
Komunikacija u radnom okruženjuPrimjena komunikacijskih vještina u radnom okruženju2 CSVET5.
Kozmetička njegaNjega lica i tijela preparatima i aparatima (osnovna, klasična i specijalna)5 CSVET5.
Postupci depilacije lica i tijela
Posebne kozmetičke masažne tehnike i wellnessPrimjena ručne limfne drenaže6 CSVET5.
Relaksirajuća, estetska, sportska, anticelulitna i antistresna masaža te aromamasaža
Wellness tretmani i wellness masaže

Složene kozmetičke vještinePrimjena složenih kozmetičkih tretmana11 CSVET5.
3. RAZRED
Čovjek i zdravljeOdržavanje homeostaze čovjeka4 CSVET5.
Narušavanje homeostaze čovjeka
Životni ciklus čovjeka
Spolno zdravlje
Kozmetički proizvodi 1Kozmetički proizvodi za održavanje čistoće tijela3 CSVET5.
Kozmetički proizvodi za njegu tijela
Prirodna kozmetikaPrimjena ljekovitog bilja u kozmetici5 CSVET5.
Primjena prirodne kozmetike
Posebni kozmetički tretmani njege i uljepšavanjaIzvođenje aroma tretmana lica i tijela8 CSVET5.
Postupci njege i uljepšavanja ruku i stopala
Primijenjeno šminkanje
Napredne kozmetičke vještinePrimjena posebnih kozmetičkih tretmana18 CSVET5.
4. RAZRED
Kozmetički proizvodi 2Kozmetički proizvodi za uljepšavanje3 CSVET5.
Kozmetički proizvodi dječje i muške kozmetike
Ostali kozmetički proizvodi i kozmetička industrija
Zdrava prehranaHranjive tvari i živežne namirnice4 CSVET5.
Osnove zdrave prehrane
Poduzetnička pismenost
Poduzetničke vještine u kozmetičkom salonu3 CSVET5.
Specijalni kozmetički tretmaniEstetsko uređivanje i nadogradnja obrva i trepavica5 CSVET5.
Tehnike oblikovanja tijela
Kozmetička uslugaSamostalno pružanje kozmetičke usluge16 CSVET5.


Napomena:

U pravilu, nastava se izvodi modularno što ne isključuje mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.

1 Šifra modula je podatak koji se automatski generira iz baze e-Kurikul.

2 Šifra ishoda učenja je podatak iz Registra HKO-a.

2.3 POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA

POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima31,24 %
ŠIFRA
MODULA1
NAZIV MODULAŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA2NAZIV SKUPA ISHODA UČENJAOBUJAM MODULACIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODULNAPOMENE
VAŽNE ZA
HORIZONTALNU
I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
4. RAZRED (učenici biraju jedan modul obujma 3 CSVET-a koji pridonosi ukupnom broju bodova potrebnima za stjecanje kvalifikacije)
Efekti kazališne i filmske šminkeEfekti kazališne i filmske šminke3 CSVET5.
Trendovi u kozmeticiTrendovi u kozmetici3 CSVET5.

Napomena:

U pravilu, nastava se izvodi modularno što ne isključuje mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.

1 Šifra modula je podatak koji se automatski generira iz baze e-Kurikul.

2 Šifra ishoda učenja je podatak iz Registra HKO-a.

4. ZAVRŠNI RAD

Završni rad provodi se na temelju Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22, 155/23, 156/23), Pravilnika o izradbi i obrani završnoga rada (»Narodne novine«, broj 118/09) i Nacionalnog kurikuluma za strukovno obrazovanje (»Narodne novine«, broj 62/18).

Strukovni kurikul kojim se stječe kvalifikacija kozmetičar/kozmetičarka završava provjerom strukovnog znanja, vještina te pripadne samostalnosti i odgovornosti. Provjera se provodi izradom i obranom završnoga rada. Za kvalifikaciju razine 4.2 završni rad uključuje praktični rad te provjeru ostaloga strukovnog znanja i vještina predviđenih ishodima učenja kurikula.

Završni rad projektni je zadatak u kojemu učenik treba pokazati samostalnost u analizi problema, izradi mogućih rješenja i izvedbi mogućih rješenja, primjenjujući usvojeno znanje i vještine tijekom cjelokupnoga obrazovanja za stjecanje kvalifikacije kozmetičar/kozmetičarka.