MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
806
Na temelju članka 8., stavka 11. Zakona o strukovnom obrazovanju (»Narodne novine«, broj 30/09, 24/10, 22/13, 25/18 i 69/22), ministar znanosti, obrazovanja i mladih donosi
ODLUKU
O UVOĐENJU STRUKOVNOG KURIKULA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE KOZMETIČAR/KOZMETIČARKA (250154) U SEKTORU OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE
I.
Ovom Odlukom donosi se strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije KOZMETIČAR/KOZMETIČARKA u sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE.
II.
Sastavni dio ove Odluke je strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije KOZMETIČAR/KOZMETIČARKA u sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE iz točke I. ove Odluke.
III.
Početkom primjene ove Odluke stavljaju se izvan snage Izmjene i dopune posebnog stručnog dijela Nastavnog plana i programa za zanimanje Kozmetičar (šifra: 250204) u obrazovnom sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE, donesene Odlukom Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa (klasa: 602-03/11-05/00060; urbroj: 533-09-11-0009) od 13. lipnja 2011. godine, Izmjene i dopune zajedničkog i posebnog stručnog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme za zanimanje MEDICINSKI KOZMETIČAR, donesene Odlukom Ministarstva prosvjete i športa (klasa: 602-03/01-01/1026; urbroj: 532-02-02/4-01-1) od 20. rujna 2001. godine i Odluka o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije KOZMETIČAR prema dualnom modelu obrazovanja (440114) u obrazovnom sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE (»Narodne novine«, broj 71/20).
IV.
Ova Odluka stupa na snagu prvoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se za učenike I. razreda srednje škole od školske godine 2025./2026., za učenike II. razreda srednje škole od školske godine 2026./2027., za učenike III. razreda srednje škole od školske godine 2027./2028., a za učenike IV. razreda srednje škole od školske godine 2028./2029.
Klasa: 602-03/11-05/00044
Urbroj: 533-05-25-0114
Zagreb, 30 prosinca 2024.
Ministar
prof. dr. sc. Radovan Fuchs, v. r.
STRUKOVNI KURIKUL ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE KOZMETIČAR/KOZMETIČARKA
Popis kratica
CSVET – eng. Croatian Credit System for Vocational Education and Training – Hrvatski bodovni sustav u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju
HKO – Hrvatski kvalifikacijski okvir
SIU – skup ishoda učenja
SK – standard kvalifikacije
MPT – međupredmetna tema
IKT – informacijsko komunikacijska tehnologija
IUPAC – engl. International Union of Pure and Applied Chemistry – Međunarodna zajednica za čistu i primijenjenu kemiju
Napomena: Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu (uključujući nazive strukovnih kvalifikacija, zvanja i zanimanja) odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini. |
1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULA
OPĆE INFORMACIJE O STRUKOVNOM KURIKULU | ||
Sektor | Osobne, usluge zaštite i druge usluge | |
Naziv kurikula strukovnog obrazovanja | Strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije kozmetičar/kozmetičarka | |
Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanja | Kozmetičar/kozmetičarka | |
Razina kvalifikacije prema HKO-u | 4.2 | |
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET) | 242 | |
Obujam ishoda učenja na razini ciklusa (CSVET) | 4. ciklus | 5. ciklus |
61 | 181 | |
Pokazatelji na temelju kojih je izrađen strukovni kurikul | ||
Popis standarda zanimanja | Popis standarda kvalifikacije | Sektorski kurikul |
Standard zanimanja Kozmetičar/Kozmetičarka: https://hko.srce.hr/registar/standard-zanimanja /detalji/511 | Standard kvalifikacije Kozmetičar/kozmetičarka (standard strukovnog dijela kvalifikacije): https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/468 | Osobne, usluge zaštite i druge usluge |
Uvjeti za upis strukovnog kurikula | Posjedovanje prethodne kvalifikacije na razini 1 HKO-a. Dokaz o nepostojanju zdravstvenih kontraindikacija za navedenu kvalifikaciju sukladno važećem popisu zdravstvenih zahtjeva izdanom od strane nadležnoga ministarstva. | |
Uvjeti stjecanja kvalifikacije (završetka strukovnog obrazovanja) | Stečenih najmanje 242 CSVET bodova, od čega je 143 CSVET bodova iz strukovnog dijela kvalifikacije i 99 boda iz općeg obrazovanja te izrađen i obranjen završni rad. | |
Uvjeti i načini obrazovanja u okviru strukovnog kurikula | Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (»Narodne novine«, broj 63/08 i 90/10) i Pravilnikom o načinu organiziranja, izvođenju i praćenju nastave u strukovnim školama (»Narodne novine«, broj 140/09; 130/20 i 100/24) ili Zakonom o obrazovanju odraslih (»Narodne novine«, broj 144/21) i Pravilnikom o standardima i normativima za izvođenje programa obrazovanja odraslih (»Narodne novine«, broj 14/23 i 71/24). U drugi, odnosno treći i četvrti razred učenik prelazi nakon pozitivno ocijenjenih svih skupova ishoda učenja/modula u prvom, odnosno drugom i trećem razredu. Obrani završnog rada učenik pristupa nakon što je pozitivno ocijenjen iz svih skupova ishoda učenja/modula u četvrtom razredu. Obrazovanje za stjecanje kvalifikacije kozmetičar/kozmetičarka usmjereno je na: – ostvarenje ishoda učenja neophodnih za stjecanje kompetencija odnosno kvalifikacija za rad, – razvoj kognitivnih, praktičnih i socijalnih vještina te jačanje samostalnosti i odgovornosti za postupanja u određenim situacijama, – razvoj organizacijskih i komunikacijskih sposobnosti učenika. Učenje se temelji na problemskim situacijama i zadatcima iz stvarnog života, na provođenju projektnih zadataka te stjecanju kompetencija u stvarnom radnom procesu. Kod učenika se potiče asertivnost i razvijanje suradničkih odnosa s ostalim učenicima u zajedničkom radu, ali i razvijanje samostalnosti i odgovornosti za donošenje odluka. Od učenika se očekuje aktivno sudjelovanje u procesu učenja i poučavanja, kao i u procesu vrednovanja i samovrednovanja postignutih ishoda učenja te redovito pohađanje svih oblika nastave. | |
Od nastavnika se očekuje da bude kreator procesa učenja te da prihvati odgovornost za ostvarivanje ishoda učenja, da koristi nove tehnologije kako bi kompetentno mogao voditi proces učenja u skladu sa stvarnim potrebama tržišta rada. Jednako tako, nastavnik treba prepoznati potrebe i mogućnosti učenika te im prilagođavati sadržaje, metode i oblike rada kako bi na učinkovit način ostvarili ishode učenja odnosno kako bi učenici stekli kompetencije izabrane kvalifikacije primjereno svojim mogućnostima i darovitosti. | ||
Horizontalna prohodnost (preporuke) | Općeobrazovni nastavni predmeti tijekom obrazovanja za stjecanje kvalifikacije kozmetičar/kozmetičarka na 4. su razini te je omogućena prohodnost u drugu kvalifikaciju iste ili niže razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za pojedinu kvalifikaciju. Nakon završene škole, učenici su osposobljeni za samostalno obavljanje radnih zadataka iz kozmetičke struke u gospodarskom objektu koji obavlja djelatnost za pružanje kozmetičkih usluga. U sustavu cjeloživotnog učenja, osim stjecanja inicijalne kvalifikacije, mogu se uključiti u programe osposobljavanja i usavršavanja te prekvalifikacije u skladu s potrebama svijeta rada te osobnim interesima i mogućnostima. | |
Vertikalna prohodnost (mogućnost obrazovanja na višoj razini) | Učenici nakon stjecanje kvalifikacije kozmetičar/kozmetičarka imaju mogućnost nastavka obrazovanja za stjecanje kvalifikacije razine 5 HKO-a u sektoru Osobne, usluge zaštite i druge usluge, podsektor Osobne usluge ili na preddiplomskom studiju na razini 6.sv ili 6.st. | |
Oblici učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikula | Učenje temeljeno na radu integrirano je u strukovni kurikul kroz rješavanje problemskih zadataka koji se mogu simulirati u školskim specijaliziranim učionicama / praktikumima /radionicama / kod poslodavca / u regionalnom centru kompetentnosti. Zadatci za učenje i vježbe osmišljeni su tako da odgovaraju stvarnim radnim situacijama radnog mjesta. | |
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje koji su potrebni za izvedbu kurikula | Materijalni uvjeti: https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/468 Okruženje za ostvarivanje ishoda učenja uključuje širok spektar mogućnosti koje se prilagođavaju potrebama učenika i kvalifikacija. To okruženje može obuhvaćati licenciranog poslodavca, regionalni centar kompetentnosti (gdje je primjenjivo), školsku učionicu, specijaliziranu učionicu ili praktikum, kao i učenje temeljeno na radu kod poslodavca. Ishodi učenja ostvaruju se kroz različite oblike aktivnosti, a oni vezani za učenje temeljeno na radu izvan škole usklađuju se između škole i poslodavca. Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način. | |
Ciljevi strukovnog kurikula (15 – 20) Učenici će moći: | ||
1. Pripremiti radno mjesto i klijenta za obavljanje usluge u skladu s higijenskim i estetskim normama i vrstom tretmana. 2. Koristiti kozmetičke preparate, opremu, pribor, aparate i uređaje u skladu s važećim standardima u radnom prostoru i pravilima struke. 3. Izraditi plan ciljanog kozmetičkog tretmana ili serije tretmana obzirom na potrebe klijenta. 4. Prepoznati tip i stanje kože kozmetičkom analizom. 5. Primijeniti odgovarajuće kozmetičke preparate, pribor, opremu, aparate i uređaje za izvođenje tretmana njege kože lica i tijela. 6. Provoditi odgovarajući tretman njege kože lica i tijela. 7. provoditi tretmane kozmetičke masaže 8. Prepoznati stanje normalne dlakavosti od stanja poremećaja dlakavosti. 9. Provoditi odgovarajući postupak depilacije lica i tijela. 10. Primijeniti odgovarajuće boje, pribor i dekorativne preparate za šminkanje lica. 11. Provesti postupak nanošenja šminke na lice u skladu s tipom, stanjem i starošću kože lica te namjenom. 12. Provoditi odgovarajuće postupke estetskog uređivanja obrva i trepavica. 13. Primijeniti odgovarajuću preparativnu i dekorativnu kozmetiku za njegu ruku i stopala. 14. Primijeniti odgovarajuće tehnike oblikovanja tijela. 15. Poznavati osnovne poslovne evidencije u kozmetičkoj djelatnosti. 16. Voditi kartoteku klijenata. 17. Komunicirati s nadređenima i suradnicima u skladu s poslovnim bontonom. | ||
Preporučeni načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula | Postupci vrednovanja usmjereni su na praćenje i provjeru postignuća prema ishodima učenja. Isto se provodi u kombinaciji: – hibridnog vrednovanja kroz pisane provjere znanja i vještina učenika gdje ustanova osigurava dostupnost sadržajno i metodološki provjerenih zadataka i ispita iz određenih cjelina, a nastavnici koriste pojedine skupine zadataka ili cijele ispite radi dobivanja povratnih informacija o rezultatima učenja učenika – unutarnjeg vrednovanja koje se provodi u ustanovi i u radnom okruženju tijekom cjelokupnog strukovnog obrazovanja, a provode ga nastavnici i mentori te učenici kroz samovrednovanje svog rada. Kriteriji za vrednovanje ostvarenosti ishoda učenja određeni su strukovnim kurikulom, a vrednovanje provode nastavnik u ustanovi i mentor kod poslodavca koji o tome vode propisane evidencije te učenici kroz postupke vrednovanja za učenje i kao učenje. Podatci o praćenju napredovanja učenika temelje se na provjeri postignuća ishoda učenja kontrolnim ispitom te pomoću procjena razvoja odgovornosti, samoinicijativnosti, komunikacije i suradnje. U procesu praćenja kvalitete i uspješnosti strukovnog kurikula primjenjuju se sljedeće aktivnosti: | |
– provodi se istraživanje i anonimno anketiranje učenika o izvođenju nastave, literaturi i resursima za učenje, strategijama podrške učenicima, izvođenju i unaprjeđenju procesa učenja i poučavanja, radnom opterećenju učenika (CSVET), provjerama znanja te komunikaciji s nastavnicima – provodi se istraživanje i anketiranje nastavnika o istim pitanjima kao u prethodnoj stavci – provodi se analiza uspjeha, transparentnosti i objektivnosti provjera znanja i ostvarenosti ishoda učenja – provodi se analiza materijalnih i kadrovskih uvjeta potrebnih za izvođenje procesa učenja i poučavanja. Nastavnici putem ankete procjenjuju svoj odnos prema procesu učenja i poučavanja, radnoj okolini i učenicima (samoevaluacija). Područja procjene osobito se odnose na: | ||
– uvjete održavanja nastave i radnog procesa kod poslodavca ili u regionalnom centru kompetentnosti – stanje postojeće opreme i potrebe za novom opremom i odgovarajućom literaturom – uspješnost ostvarenja ishoda učenja – utjecaj metoda i oblika rada na razine ostvarenosti ishoda učenja – redovitost pohađanja nastave – aktivnosti i angažiranosti učenika u procesu učenja i poučavanja. Usporedbom rezultata anketa među učenicima i nastavnicima dobit će se pregled uspješnosti izvedbe strukovnog kurikula, a nastavnici će dobiti uvid u pouzdanost procjene kvalitete svoga rada. |
2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULA
2.1. POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA
Kurikuli općeobrazovnih nastavnih predmeta za razinu 4.2 izvode se na temelju Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1 i 4.2.
2.2 POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA | ||||||
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima | 140 CSVET | 57,85 % | ||||
ŠIFRA MODULA1 | NAZIV MODULA | ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA2 | NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA | OBUJAM MODULA | CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL | NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST |
1. RAZRED | ||||||
Fizika u struci | Fizikalne veličine i mjerenja u mehanici | 8 CSVET | 4. | |||
Mehanika fluida | ||||||
Elektrostatika | ||||||
Električna struja | ||||||
Magnetizam | ||||||
Mehaničko titranje i valovi | ||||||
Elektromagnetsko titranje i valovi | ||||||
Kemija u struci |
| Osnove kemijskog računa | 10 CSVET | 4. | ||
Otopine | ||||||
Kiseline, baze i soli | ||||||
Ugljikovodici i organski spojevi s kisikom | ||||||
Biološki važni spojevi | ||||||
Komunikacija | Komunikacija u vezi sa zapošljavanjem | 4 CSVET | 4. | |||
Informatička podrška u poslovanju | ||||||
Uvod u kozmetičku njegu | Zaštita na radu u kozmetičkom salonu | 6 CSVET | 4. | |||
Primjena radnih procedura u kozmetičkom salonu | ||||||
Osnove kozmetičke njege | ||||||
Osnovne kozmetičke masažne tehnike lica i tijela | Klasična ručna masaža i vezivno-tkivna masaža | 4 CSVET | 4. | |||
Osnovne kozmetičke vještine | Osnovne kozmetičke vještine u primjeni | 4 CSVET | 4. | |||
2. RAZRED | ||||||
Dermatologija | Kozmetička procjena stanja kože | 2 CSVET | 5. | |||
Građa i funkcija ljudskog tijela | Stanica, osnovna građevna jedinica živog bića | 5 CSVET | 5. | |||
Životni ciklus stanice | ||||||
Lokomotorni sustav | ||||||
Ostali organski sustavi | ||||||
Opća kozmetologija | Aktivne tvari i sirovine u kozmetičkim proizvodima i pripravcima | 4 CSVET | 5. | |||
Tehnološki kozmetički oblici | ||||||
Sigurnost i kontrola kozmetičkih proizvoda | ||||||
Komunikacija u radnom okruženju | Primjena komunikacijskih vještina u radnom okruženju | 2 CSVET | 5. | |||
Kozmetička njega | Njega lica i tijela preparatima i aparatima (osnovna, klasična i specijalna) | 5 CSVET | 5. | |||
Postupci depilacije lica i tijela | ||||||
Posebne kozmetičke masažne tehnike i wellness | Primjena ručne limfne drenaže | 6 CSVET | 5. | |||
Relaksirajuća, estetska, sportska, anticelulitna i antistresna masaža te aromamasaža | ||||||
Wellness tretmani i wellness masaže | ||||||
| Složene kozmetičke vještine | Primjena složenih kozmetičkih tretmana | 11 CSVET | 5. | ||
3. RAZRED | ||||||
Čovjek i zdravlje | Održavanje homeostaze čovjeka | 4 CSVET | 5. | |||
Narušavanje homeostaze čovjeka | ||||||
Životni ciklus čovjeka | ||||||
Spolno zdravlje | ||||||
Kozmetički proizvodi 1 | Kozmetički proizvodi za održavanje čistoće tijela | 3 CSVET | 5. | |||
Kozmetički proizvodi za njegu tijela | ||||||
Prirodna kozmetika | Primjena ljekovitog bilja u kozmetici | 5 CSVET | 5. | |||
Primjena prirodne kozmetike | ||||||
Posebni kozmetički tretmani njege i uljepšavanja | Izvođenje aroma tretmana lica i tijela | 8 CSVET | 5. | |||
Postupci njege i uljepšavanja ruku i stopala | ||||||
Primijenjeno šminkanje | ||||||
Napredne kozmetičke vještine | Primjena posebnih kozmetičkih tretmana | 18 CSVET | 5. | |||
4. RAZRED | ||||||
Kozmetički proizvodi 2 | Kozmetički proizvodi za uljepšavanje | 3 CSVET | 5. | |||
Kozmetički proizvodi dječje i muške kozmetike | ||||||
Ostali kozmetički proizvodi i kozmetička industrija | ||||||
Zdrava prehrana | Hranjive tvari i živežne namirnice | 4 CSVET | 5. | |||
Osnove zdrave prehrane | ||||||
Poduzetnička pismenost | Poduzetničke vještine u kozmetičkom salonu | 3 CSVET | 5. | |||
Specijalni kozmetički tretmani | Estetsko uređivanje i nadogradnja obrva i trepavica | 5 CSVET | 5. | |||
Tehnike oblikovanja tijela | ||||||
Kozmetička usluga | Samostalno pružanje kozmetičke usluge | 16 CSVET | 5. |
Napomena:
U pravilu, nastava se izvodi modularno što ne isključuje mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.
1 Šifra modula je podatak koji se automatski generira iz baze e-Kurikul.
2 Šifra ishoda učenja je podatak iz Registra HKO-a.
2.3 POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA | ||||||
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima | 3 | 1,24 % | ||||
ŠIFRA MODULA1 | NAZIV MODULA | ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA2 | NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA | OBUJAM MODULA | CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL | NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST |
4. RAZRED (učenici biraju jedan modul obujma 3 CSVET-a koji pridonosi ukupnom broju bodova potrebnima za stjecanje kvalifikacije) | ||||||
Efekti kazališne i filmske šminke | Efekti kazališne i filmske šminke | 3 CSVET | 5. | |||
Trendovi u kozmetici | Trendovi u kozmetici | 3 CSVET | 5. |
Napomena:
U pravilu, nastava se izvodi modularno što ne isključuje mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.
1 Šifra modula je podatak koji se automatski generira iz baze e-Kurikul.
2 Šifra ishoda učenja je podatak iz Registra HKO-a.
4. ZAVRŠNI RAD
Završni rad provodi se na temelju Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22, 155/23, 156/23), Pravilnika o izradbi i obrani završnoga rada (»Narodne novine«, broj 118/09) i Nacionalnog kurikuluma za strukovno obrazovanje (»Narodne novine«, broj 62/18).
Strukovni kurikul kojim se stječe kvalifikacija kozmetičar/kozmetičarka završava provjerom strukovnog znanja, vještina te pripadne samostalnosti i odgovornosti. Provjera se provodi izradom i obranom završnoga rada. Za kvalifikaciju razine 4.2 završni rad uključuje praktični rad te provjeru ostaloga strukovnog znanja i vještina predviđenih ishodima učenja kurikula.
Završni rad projektni je zadatak u kojemu učenik treba pokazati samostalnost u analizi problema, izradi mogućih rješenja i izvedbi mogućih rješenja, primjenjujući usvojeno znanje i vještine tijekom cjelokupnoga obrazovanja za stjecanje kvalifikacije kozmetičar/kozmetičarka.