MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
807
Na temelju članka 8., stavka 11. Zakona o strukovnom obrazovanju (»Narodne novine«, broj 30/09, 24/10, 22/13, 25/18 i 69/22), ministar znanosti, obrazovanja i mladih donosi
ODLUKU
O UVOĐENJU STRUKOVNOG KURIKULA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR ZA OČNU OPTIKU / TEHNIČARKA ZA OČNU OPTIKU (260700) U SEKTORU OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE
I.
Ovom Odlukom donosi se strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA OČNU OPTIKU / TEHNIČARKA ZA OČNU OPTIKU u sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE.
II.
Sastavni dio ove Odluke je strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA OČNU OPTIKU / TEHNIČARKA ZA OČNU OPTIKU u sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE iz točke I. ove Odluke.
III.
Početkom primjene ove Odluke stavljaju se izvan snage Izmjene nastavnog plana za stjecanje srednje stručne spreme u zanimanju TEHNIČAR ZA OČNU OPTIKU, donesene odlukom Ministarstva prosvjete i športa (klasa: UP/I-602-03/03-0001/0003, urbroj: 532-02-02-02/3-03-2) od 30. siječnja 2003. godine.
IV.
Ova Odluka stupa na snagu prvoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se za učenike I. razreda srednje škole od školske godine 2025./2026., za učenike II. razreda srednje škole od školske godine 2026./2027., za učenike III. razreda srednje škole od školske godine 2027./2028., a za učenike IV. razreda srednje škole od školske godine 2028./2029.
Klasa: 602-03/24-05/00044
Urbroj: 533-05-25-0115
Zagreb, 30. prosinca 2024.
Ministar
prof. dr. sc. Radovan Fuchs, v. r.
STRUKOVNI KURIKUL ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR ZA OČNU OPTIKU / TEHNIČARKA
ZA OČNU OPTIKU
Popis kratica
CSVET – eng. Croatian Credit System for Vocational Education and Training (Hrvatski bodovni sustav u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju)
HKO – Hrvatski kvalifikacijski okvir
SIU – skup ishoda učenja
SK – standard kvalifikacije
MPT – međupredmetna tema
Napomena: Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu (uključujući nazive strukovnih kvalifikacija, zvanja i zanimanja) odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini. |
1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULA
OPĆE INFORMACIJE O STRUKOVNOM KURIKULU | ||
Sektor | Osobne, usluge zaštite i druge usluge | |
Naziv kurikula strukovnog obrazovanja | Strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije tehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku | |
Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanja | tehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku | |
Razina kvalifikacije prema HKO-u | 4.2 | |
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET) | 241 | |
Obujam ishoda učenja na razini ciklusa (CSVET) | 4. ciklus | 5. ciklus |
60 | 181 | |
Pokazatelji na temelju kojih je izrađen strukovni kurikul | ||
Popis standarda zanimanja | Popis standarda kvalifikacije | Sektorski kurikul |
Standard zanimanja Optičar / optičarka https://hko.srce.hr/registar/standard-zanimanja/detalji/136 | Standard kvalifikacije Tehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku (standard strukovnog dijela kvalifikacije) https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/531 | Osobne, usluge zaštite i druge usluge |
Uvjeti za upis strukovnog kurikula | Kvalifikacija na razini 1 HKO-a. Dokaz o nepostojanju zdravstvenih kontraindikacija za navedenu kvalifikaciju sukladno važećem popisu zdravstvenih zahtjeva izdanom od strane nadležnoga ministarstva. | |
Uvjeti stjecanja kvalifikacije (završetka strukovnog obrazovanja) | Stečenih najmanje 241 CSVET bodova, od čega je 142 CSVET bodova iz strukovnog dijela kvalifikacije i 99 bodova iz općeg obrazovanja te izrađen i obranjen završni rad. | |
Uvjeti i načini obrazovanja u okviru strukovnog kurikula | Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (»Narodne novine«, broj 63/08 i 90/10) i Pravilnikom o načinu organiziranja, izvođenju i praćenju nastave u strukovnim školama (»Narodne novine«, broj 140/09; 130/20 i 100/24) ili Zakonom o obrazovanju odraslih (»Narodne novine«, broj 144/21) i Pravilnikom o standardima i normativima za izvođenje programa obrazovanja odraslih (»Narodne novine«, broj 14/23 i 71/24). | |
Horizontalna prohodnost (preporuke) | Horizontalna prohodnost omogućuje učenicima da tijekom obrazovanja promjene profil i razinu kvalifikacije i uvjetovana je polaganjem razlikovnih ispita i priznavanjem ranije stečenih ishoda učenja. Ovisno o razlikama u ishodima učenja između željene i kvalifikacije za koju se učenik obrazuje utvrđuju se ishodi učenja koje učenik treba ostvariti u zadanom roku. O potrebi, načinu i tijeku dokazivanja ostvarenih ishoda učenja propisanih standardom kvalifikacije odlučuje ustanova za strukovno obrazovanje u kojoj učenik želi nastaviti svoje obrazovanje. | |
Vertikalna prohodnost (mogućnost obrazovanja na višoj razini) | Nakon stečene kvalifikacije tehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku moguć je nastavak obrazovanja za stjecanje više razine kvalifikacije prema HKO-u. | |
Oblici učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikula | Učenje temeljeno na radu provodi se u ustanovi za strukovno obrazovanje, u regionalnom centru kompetentnosti i/ili kod poslodavca. Preporuka je suradnja s gospodarstvenicima kroz stručne posjete tvrtkama kako bi učenici razumjeli radne procese i realne radne zadatke i situacije te kako bi se uskladio proces učenja i poučavanja u ustanovi za strukovno obrazovanje i na radnom mjestu. | |
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje koji su potrebni za izvedbu kurikula | Materijalni uvjeti: https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/531 Okruženje za ostvarivanje ishoda učenja uključuje širok spektar mogućnosti koje se prilagođavaju potrebama učenika i kvalifikacija. To okruženje može obuhvaćati licenciranog poslodavca, regionalni centar kompetentnosti (gdje je primjenjivo), školsku učionicu, specijaliziranu učionicu ili praktikum, kao i učenje temeljeno na radu kod poslodavca. Ishodi učenja ostvaruju se kroz različite oblike aktivnosti, a oni vezani za učenje temeljeno na radu izvan škole usklađuju se između škole i poslodavca. | |
Ciljevi strukovnog kurikula (15 – 20) Učenici će moći: | ||
Planirati, organizirati i razvijati proces rada 1. Analizirati i protumačiti optometrijski recept za optičko pomagalo klijenta. 2. Ispitati vizualne potrebe klijenta i uvjete u kojima radi i povezati s optometrijskim receptom. 3. Primati narudžbe za dioptrijske naočale prema optometrijskom receptu ili bez recepta. 4. Izrađivati i izdavati dioptrijske naočale. 5. Savjetovati klijenta o pravilnoj uporabi i održavanju naočala. 6. Prodavati kontaktne leće prema optometrijskom receptu ili bez recepta. 7. Izrađivati i izdavati pomagala za slabovidnost. 8. Servisirati i popravljati optička pomagala.. 9. Izrađivati, prodavati i servisirati slušna pomagala 10. Voditi baze podataka o klijentima i isporučenim optičkim i slušnim pomagalima. 11. Nabavljati, prodavati i promovirati proizvode i usluge. 12. Prodavati sunčane i zaštitne naočale, sredstava za održavanje kontaktnih leća i ostale robe. 13. Komunicirati s klijentima i osobama u pratnji. 14. Surađivati i komunicirati sa stručnjacima koji skrbe o vidu. 15. Provjeravati izradu optičkih pomagala i osiguranje kvalitete. 16. Voditi poslovanje optičke radnje na siguran i ekološki prihvatljiv način u skladu sa zakonskim propisima. | ||
Preporučeni načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula | Postupci vrednovanja usmjereni su na praćenje i provjeru postignuća prema ishodima učenja. Isto se provodi u kombinaciji: – hibridnog vrednovanja kroz pisane provjere znanja i vještina učenika, gdje ustanova osigurava dostupnost sadržajno i metodološki provjerenih zadataka i ispita iz određenih cjelina, a nastavnici koriste pojedine skupine zadataka ili cijele ispite radi dobivanja povratnih informacija o rezultatima učenja učenika – unutarnjeg vrednovanja koje se provodi u ustanovi i u radnom okruženju tijekom cjelokupnog strukovnog obrazovanja, a provode ga nastavnici i mentori te učenici kroz samovrednovanje svoj rada. Kriteriji za vrednovanje ostvarenosti ishoda učenja određeni su strukovnim kurikulom, a vrednovanje provode nastavnik u ustanovi i mentor kod poslodavca koji o tome vode propisane evidencije te učenici kroz postupke vrednovanja za učenje i kao učenje. Podatci o praćenju napredovanja učenika temelje se na provjeri postignuća ishoda učenja kontrolnim ispitom te s pomoću procjena razvoja odgovornosti, samoinicijativnosti, komunikacije i suradnje. | |
U procesu praćenja kvalitete i uspješnosti strukovnog kurikula primjenjuju se sljedeće aktivnosti: – provodi se istraživanje i anonimno anketiranje učenika o izvođenju nastave, literaturi i resursima za učenje, strategijama podrške učenicima, izvođenju i unapređenju procesa učenja i poučavanja, radnom opterećenju učenika (CSVET), provjerama znanja te komunikaciji s nastavnicima – provodi se istraživanje i anketiranje nastavnika o istim pitanjima kao u prethodnoj stavci – provodi se analiza uspjeha, transparentnosti i objektivnosti provjera znanja i ostvarenosti ishoda učenja – provodi se analiza materijalnih i kadrovskih uvjeta potrebnih za izvođenje procesa učenja i poučavanja. – Nastavnici putem ankete procjenjuju svoj odnos prema procesu učenja i poučavanja, radnoj okolini i učenicima (samoevaluacija). Područja procjene osobito se odnose na: | ||
– uvjete održavanja nastave i radnog procesa kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti – stanje postojeće opreme i potrebe za novom opremom i odgovarajućom literaturom – uspješnost ostvarenja ishoda učenja – utjecaj metoda i oblika rada na razine ostvarenosti ishoda učenja – redovitost pohađanja nastave – aktivnosti i angažiranosti učenika u procesu učenja i poučavanja. Usporedbom rezultata anketa među učenicima i nastavnicima dobit će se pregled uspješnosti izvedbe strukovnog kurikula, a nastavnici će dobiti uvid u pouzdanost procjene kvalitete svoga rada. Potrebno je i održavati uspješnu suradnju s roditeljima i skrbnicima kako bi ih se informiralo o napretku njihove djece te kako bi se dobile njihove povratne informacije i podrška. Važan segment praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula je i ispitivanje poslodavaca koji sudjeluju u obrazovanju učenika te bivših učenika kako bi se dobile povratne informacije o njihovoj pripremljenosti za svijet rada, nastavak obrazovanja i uspješnosti općenito. |
2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULA
2.1. POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA
Kurikuli općeobrazovnih nastavnih predmeta za razinu 4.2 izvode se na na temelju Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1 i 4.2.
2.2. POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA | ||||||
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima | 140 CSVET | 58,1 % | ||||
ŠIFRA MODULA1 | NAZIV MODULA | ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA2 | NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA | OBUJAM MODULA | CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL | NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST |
1. RAZRED | ||||||
Anatomija tijela i glave | Osnove građe ljudskog tijela | 4 CSVET | 4. | |||
Građa glave, živčanog sustava i osjetila | ||||||
Sustav oka | Građa i funkcija oka | 4 CSVET | 4. | |||
Živčani sustav oka | ||||||
Osnove geometrijske optike | Geometrijska optika | 1 CSVET | 4. | |||
Fizikalne veličine i mjerenja (zvuka i svjetlosti) | Mjerljiva svojstva zvuka i svjetlosti | 1 CSVET | 4 | |||
Zaštita na radu | Zaštita na radu u optici | 1 CSVET | 4. | |||
Razmak zjenica | Razmak zjenica | 1 CSVET | 4. | |||
Materijali naočalnih leća | Materijali naočalnih leća | 5 CSVET | 4. | |||
Pojam i materijali indeksa lomova naočalnih leća | ||||||
Servisiranje naočala | Lijepljenje okvira od plastičnih masa | 5 CSVET | 4. | |||
Lemljenje okvira od metala | ||||||
Rezervni dijelovi za naočale | ||||||
Alati za naočale | Alati za montažu naočalnih leća u okulare okvira | 3 CSVET | 4. | |||
Moda u optici | Okviri sunčanih i dioptrijskih naočala | 1 CSVET | 4. | |||
Osnove ugradnje sfernih naočalnih leća | Osnove ugradnje sfernih naočalnih leća | 5 CSVET | 4. | |||
Komunikacija s klijentima (*SIU Komunikacija na stranom jeziku u području optike izvodi se na jednom od ponuđenih stranih jezika: engleski, njemački, talijanski ili francuski jezik.) | Osnove komunikologije u prodajnom prostoru | 4 CSVET | 4. | |||
Komunikacija na stranom jeziku u području optike | ||||||
2. RAZRED | ||||||
Očne ovojnice | Očne ovojnice | 7 CSVET | 5. | |||
Oštrina vida i binokularni vid | Oštrina vida | 3 CSVET | 5. | |||
Binokularni vid | ||||||
Kratkovidnost i dalekovidnost | Refrakcija kod različitih ametropija oka | 6 CSVET | 5. | |||
Refrakcijska pogreška oka – dalekovidnost | ||||||
Refrakcijska pogreška oka – kratkovidnost | ||||||
Sferne leće | Sferne leće | 3 CSVET | 5. | |||
Osnove očne optike | Osnove korištenja tjemenog dioptrimetra | 2 CSVET | 5. | |||
Očne pretrage za određivanje vrsta refrakcije | ||||||
Oblikovanje i ugradnja sfernih naočalnih leća | Ugradnja sfernih naočalnih leća u okvir prema zadanom receptu | 6 CSVET | 5. | |||
Osnove elektromagnetskog titranja i valova | Elektromagnetsko titranje i valovi | 1 CSVET | 5. | |||
Osnove audiometrije | Osnove anatomije slušnog sustava | 6 CSVET | 5. | |||
Oštećenja i bolesti slušnog sustava | ||||||
Osnove akustike | ||||||
Osnove audiometrije | ||||||
Osnove valne optike | Valna optika | 1 CSVET | 5. | |||
3. RAZRED | ||||||
Čovjek i zdravlje | Održavanje homeostaze čovjeka | 4 CSVET | 5. | |||
Narušavanje homeostaze čovjeka | ||||||
Životni ciklus čovjeka | ||||||
Spolno zdravlje | ||||||
Pomoćni dijelovi oka | Bolesti pomoćnih dijelova oka | 2 CSVET | 5. | |||
Optički sustav oka | Optički sustav oka | 4 CSVET | 5. | |||
Vidni put | ||||||
Astigmatizam | Refrakcijska pogreška oka – astigmatizam | 2 CSVET | 5. | |||
Pomagala za slabovidne | Pomagala za slabovidne | 1 CSVET | 5. | |||
Astigmatične leće | Astigmatične leće | 3 CSVET | 5. | |||
Oftalmološki recepti | Identifikacije refrakcija | 1 CSVET | 5. | |||
Oblikovanje i ugradnja astigmatičnih naočalnih leća | Ugradnja astigmatičnih leća u okvir | 10 CSVET | 5. | |||
Servisiranje naočala s astigmatičnim lećama | Popravak naočala | 2 CSVET | 5. | |||
Slušni aparat | Tehnika slušnih pomagala | 6 CSVET | 5. | |||
Komunikacijske vještine u prodaji u području slušne akustike | ||||||
Prodajne vještine u području slušne akustike | ||||||
Provjera kvalitete proizvoda s astigmatičnim lećama | Osiguravanje kvalitete proizvoda s astigmatičnim lećama | 2 CSVET | 5. | |||
Provjera dioptrije izrađenih naočala | ||||||
4. RAZRED | ||||||
Prezbiopija | Refrakcijska pogreška oka – prezbiopija | 1 CSVET | 5. | |||
Specijalne naočalne leće | Individualne naočalne leće | 6 CSVET | 5. | |||
Multifokalne naočalne leće | ||||||
Bifokalne naočalne leće | ||||||
Radne naočalne leće | ||||||
Oblikovanje i ugradnja specijalnih naočalnih leća | Ugradnja multifokalnih leća u okvir | 10 CSVET | 5. | |||
Ugradnja radnih leća u okvir | ||||||
Ugradnja bifokalnih leća u okvir | ||||||
Ugradnja prizma leća u okvir | ||||||
Servisiranje naočala sa specijalnim lećama | Primjena pribora i alata kod servisiranja naočala | 1 CSVET | 5. | |||
Kontaktne leće | Kontaktne leće | 2 CSVET | 5. | |||
Provjera kvalitete proizvoda sa specijalnim lećama | Osiguravanje kvalitete proizvoda sa specijalnim lećama | 3 CSVET | 5. | |||
Određivanje optičkog centra | ||||||
Promocija u optici | Promocijske aktivnosti u prodajnom prostoru optike | 2 CSVET | 5. | |||
Pomagala za zaštitu očiju | Zaštitne naočale | 2 CSVET | 5. | |||
Ostale naočale s dioptrijom | ||||||
Sunčane naočalne leće | Sunčane naočalne leće | 2 CSVET | 5. | |||
Rubne debljine naočalnih leća | Ugradnja naočalnih leća prema indeksu lomova | 1 CSVET | 5. | |||
Optički centar leća | Provjera dioptrijske jakosti leća | 1 CSVET | 5. | |||
Oftalmološka specifikacija | Utvrđivanje glaukoma i očnog tlaka | 2 CSVET | 5. |
Napomena:
U pravilu nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.
1 Šifra modula je podatak koji se automatski generira iz baze e-Kurikulum.
2 Šifra ishoda učenja je podatak iz Registra HKO-a.
2.3 POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA | ||||||
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima | 2 CSVET | 1 % | ||||
ŠIFRA MODULA1 | NAZIV MODULA | ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA2 | NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA | OBUJAM MODULA | CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL | NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST |
3. RAZRED (učenici biraju jedan od ponuđenih modula obujma 1 CSVET bod koji pridonosi ukupnom broju bodova potrebnima za stjecanje kvalifikacije) | ||||||
Međuljudski odnosi na radu | Međuljudski odnosi na radu | 1 CSVET | 5. | |||
Poduzetničke vještine u optici | Poduzetničke vještine u optici | 1 CSVET | 5. | |||
Suvremeni prodajni pristup | Suvremeni prodajni pristup u optici | 1 CSVET | 5. | |||
4. RAZRED (učenici biraju jedan od ponuđenih modula obujma 1 CSVET bod koji pridonosi ukupnom broju bodova potrebnima za stjecanje kvalifikacije) | ||||||
Aktualni trendovi u svijetu optike | Aktualni trendovi u svijetu optike | 1 CSVET | 5. | |||
Praćenje tržišnih kretanja | Praćenje tržišnih kretanja | 1 CSVET | 5. | |||
Informatička potpora u poslovanju | Informatička potpora u poslovanju | 1 CSVET | 5. |
Napomena:
U pravilu nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.
1 Šifra modula je podatak koji se automatski generira iz baze e-Kurikulum.
2 Šifra ishoda učenja je podatak iz Registra HKO-a.
4. ZAVRŠNI RAD
Završni rad provodi se na temelju Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22, 155/23, 156/23), Pravilnika o izradbi i obrani završnoga rada (»Narodne novine«, broj 118/09) i Nacionalnog kurikuluma za strukovno obrazovanje (»Narodne novine«, broj 62/18).
Strukovni kurikul kojim se stječe kvalifikacija tehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku završava provjerom strukovnog znanja, vještina te pripadne samostalnosti i odgovornosti. Provjera se provodi izradom i obranom završnoga rada. Za kvalifikaciju razine 4.2 završni rad uključuje praktični rad te provjeru ostaloga strukovnog znanja i vještina predviđenih ishodima učenja kurikula.
Završni rad projektni je zadatak u kojemu učenik treba pokazati samostalnost u analizi problema, izradi mogućih rješenja i izvedbi mogućih rješenja, primjenjujući usvojeno znanje i vještine tijekom cjelokupnoga obrazovanja za stjecanje kvalifikacije tehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku.