Odluka o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije tehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku (260700) u sektoru Osobne, usluge zaštite i druge usluge

NN 61/2025 (31.3.2025.), Odluka o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije tehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku (260700) u sektoru Osobne, usluge zaštite i druge usluge

MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH

807

Na temelju članka 8., stavka 11. Zakona o strukovnom obrazovanju (»Narodne novine«, broj 30/09, 24/10, 22/13, 25/18 i 69/22), ministar znanosti, obrazovanja i mladih donosi

ODLUKU

O UVOĐENJU STRUKOVNOG KURIKULA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR ZA OČNU OPTIKU / TEHNIČARKA ZA OČNU OPTIKU (260700) U SEKTORU OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE

I.

Ovom Odlukom donosi se strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA OČNU OPTIKU / TEHNIČARKA ZA OČNU OPTIKU u sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE.

II.

Sastavni dio ove Odluke je strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA OČNU OPTIKU / TEHNIČARKA ZA OČNU OPTIKU u sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE iz točke I. ove Odluke.

III.

Početkom primjene ove Odluke stavljaju se izvan snage Izmjene nastavnog plana za stjecanje srednje stručne spreme u zanimanju TEHNIČAR ZA OČNU OPTIKU, donesene odlukom Ministarstva prosvjete i športa (klasa: UP/I-602-03/03-0001/0003, urbroj: 532-02-02-02/3-03-2) od 30. siječnja 2003. godine.

IV.

Ova Odluka stupa na snagu prvoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se za učenike I. razreda srednje škole od školske godine 2025./2026., za učenike II. razreda srednje škole od školske godine 2026./2027., za učenike III. razreda srednje škole od školske godine 2027./2028., a za učenike IV. razreda srednje škole od školske godine 2028./2029.

Klasa: 602-03/24-05/00044

Urbroj: 533-05-25-0115

Zagreb, 30. prosinca 2024.

Ministar
prof. dr. sc. Radovan Fuchs, v. r.

STRUKOVNI KURIKUL ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR ZA OČNU OPTIKU / TEHNIČARKA
ZA OČNU OPTIKU

Popis kratica

CSVET – eng. Croatian Credit System for Vocational Education and Training (Hrvatski bodovni sustav u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju)

HKO – Hrvatski kvalifikacijski okvir

SIU – skup ishoda učenja

SK – standard kvalifikacije

MPT – međupredmetna tema

Napomena:

Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu (uključujući nazive strukovnih kvalifikacija, zvanja i zanimanja) odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini.


1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULA

OPĆE INFORMACIJE O STRUKOVNOM KURIKULU
SektorOsobne, usluge zaštite i druge usluge
Naziv kurikula strukovnog obrazovanja

Strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije

tehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku

Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanjatehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku
Razina kvalifikacije prema HKO-u4.2
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET)241
Obujam ishoda učenja na razini ciklusa (CSVET)4. ciklus5. ciklus
60181
Pokazatelji na temelju kojih je izrađen strukovni kurikul
Popis standarda zanimanjaPopis standarda
kvalifikacije
Sektorski kurikul

Standard zanimanja Optičar / optičarka

https://hko.srce.hr/registar/standard-zanimanja/detalji/136

Standard kvalifikacije Tehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku (standard strukovnog dijela kvalifikacije)

https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/531

Osobne, usluge zaštite i druge usluge
Uvjeti za upis strukovnog kurikula

Kvalifikacija na razini 1 HKO-a.

Dokaz o nepostojanju zdravstvenih kontraindikacija za navedenu kvalifikaciju sukladno važećem popisu zdravstvenih zahtjeva izdanom od strane nadležnoga ministarstva.

Uvjeti stjecanja kvalifikacije (završetka strukovnog obrazovanja)Stečenih najmanje 241 CSVET bodova, od čega je 142 CSVET bodova iz strukovnog dijela kvalifikacije i 99 bodova iz općeg obrazovanja te izrađen i obranjen završni rad.
Uvjeti i načini obrazovanja u okviru strukovnog kurikulaUvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (»Narodne novine«, broj 63/08 i 90/10) i Pravilnikom o načinu organiziranja, izvođenju i praćenju nastave u strukovnim školama (»Narodne novine«, broj 140/09; 130/20 i 100/24) ili Zakonom o obrazovanju odraslih (»Narodne novine«, broj 144/21) i Pravilnikom o standardima i normativima za izvođenje programa obrazovanja odraslih (»Narodne novine«, broj 14/23 i 71/24).
Horizontalna prohodnost (preporuke)Horizontalna prohodnost omogućuje učenicima da tijekom obrazovanja promjene profil i razinu kvalifikacije i uvjetovana je polaganjem razlikovnih ispita i priznavanjem ranije stečenih ishoda učenja. Ovisno o razlikama u ishodima učenja između željene i kvalifikacije za koju se učenik obrazuje utvrđuju se ishodi učenja koje učenik treba ostvariti u zadanom roku. O potrebi, načinu i tijeku dokazivanja ostvarenih ishoda učenja propisanih standardom kvalifikacije odlučuje ustanova za strukovno obrazovanje u kojoj učenik želi nastaviti svoje obrazovanje.
Vertikalna prohodnost (mogućnost obrazovanja na višoj razini)Nakon stečene kvalifikacije tehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku moguć je nastavak obrazovanja za stjecanje više razine kvalifikacije prema HKO-u.
Oblici učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikulaUčenje temeljeno na radu provodi se u ustanovi za strukovno obrazovanje, u regionalnom centru kompetentnosti i/ili kod poslodavca. Preporuka je suradnja s gospodarstvenicima kroz stručne posjete tvrtkama kako bi učenici razumjeli radne procese i realne radne zadatke i situacije te kako bi se uskladio proces učenja i poučavanja u ustanovi za strukovno obrazovanje i na radnom mjestu.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje koji su potrebni za izvedbu kurikula

Materijalni uvjeti:

https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/531

Okruženje za ostvarivanje ishoda učenja uključuje širok spektar mogućnosti koje se prilagođavaju potrebama učenika i kvalifikacija. To okruženje može obuhvaćati licenciranog poslodavca, regionalni centar kompetentnosti (gdje je primjenjivo), školsku učionicu, specijaliziranu učionicu ili praktikum, kao i učenje temeljeno na radu kod poslodavca.

Ishodi učenja ostvaruju se kroz različite oblike aktivnosti, a oni vezani za učenje temeljeno na radu izvan škole usklađuju se između škole i poslodavca.

Ciljevi strukovnog kurikula (15 – 20)

Učenici će moći:

Planirati, organizirati i razvijati proces rada

1. Analizirati i protumačiti optometrijski recept za optičko pomagalo klijenta.

2. Ispitati vizualne potrebe klijenta i uvjete u kojima radi i povezati s optometrijskim receptom.

3. Primati narudžbe za dioptrijske naočale prema optometrijskom receptu ili bez recepta.

4. Izrađivati i izdavati dioptrijske naočale.

5. Savjetovati klijenta o pravilnoj uporabi i održavanju naočala.

6. Prodavati kontaktne leće prema optometrijskom receptu ili bez recepta.

7. Izrađivati i izdavati pomagala za slabovidnost.

8. Servisirati i popravljati optička pomagala..

9. Izrađivati, prodavati i servisirati slušna pomagala

10. Voditi baze podataka o klijentima i isporučenim optičkim i slušnim pomagalima.

11. Nabavljati, prodavati i promovirati proizvode i usluge.

12. Prodavati sunčane i zaštitne naočale, sredstava za održavanje kontaktnih leća i ostale robe.

13. Komunicirati s klijentima i osobama u pratnji.

14. Surađivati i komunicirati sa stručnjacima koji skrbe o vidu.

15. Provjeravati izradu optičkih pomagala i osiguranje kvalitete.

16. Voditi poslovanje optičke radnje na siguran i ekološki prihvatljiv način u skladu sa zakonskim propisima.

Preporučeni načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula

Postupci vrednovanja usmjereni su na praćenje i provjeru postignuća prema ishodima učenja. Isto se provodi u kombinaciji:

– hibridnog vrednovanja kroz pisane provjere znanja i vještina učenika, gdje ustanova osigurava dostupnost sadržajno i metodološki provjerenih zadataka i ispita iz određenih cjelina, a nastavnici koriste pojedine skupine zadataka ili cijele ispite radi dobivanja povratnih informacija o rezultatima učenja učenika

– unutarnjeg vrednovanja koje se provodi u ustanovi i u radnom okruženju tijekom cjelokupnog strukovnog obrazovanja, a provode ga nastavnici i mentori te učenici kroz samovrednovanje svoj rada.

Kriteriji za vrednovanje ostvarenosti ishoda učenja određeni su strukovnim kurikulom, a vrednovanje provode nastavnik u ustanovi i mentor kod poslodavca koji o tome vode propisane evidencije te učenici kroz postupke vrednovanja za učenje i kao učenje. Podatci o praćenju napredovanja učenika temelje se na provjeri postignuća ishoda učenja kontrolnim ispitom te s pomoću procjena razvoja odgovornosti, samoinicijativnosti, komunikacije i suradnje.

U procesu praćenja kvalitete i uspješnosti strukovnog kurikula primjenjuju se sljedeće aktivnosti:

– provodi se istraživanje i anonimno anketiranje učenika o izvođenju nastave, literaturi i resursima za učenje, strategijama podrške učenicima, izvođenju i unapređenju procesa učenja i poučavanja, radnom opterećenju učenika (CSVET), provjerama znanja te komunikaciji s nastavnicima

– provodi se istraživanje i anketiranje nastavnika o istim pitanjima kao u prethodnoj stavci

– provodi se analiza uspjeha, transparentnosti i objektivnosti provjera znanja i ostvarenosti ishoda učenja

– provodi se analiza materijalnih i kadrovskih uvjeta potrebnih za izvođenje procesa učenja i poučavanja.

– Nastavnici putem ankete procjenjuju svoj odnos prema procesu učenja i poučavanja, radnoj okolini i učenicima (samoevaluacija). Područja procjene osobito se odnose na:

– uvjete održavanja nastave i radnog procesa kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti

– stanje postojeće opreme i potrebe za novom opremom i odgovarajućom literaturom

– uspješnost ostvarenja ishoda učenja

– utjecaj metoda i oblika rada na razine ostvarenosti ishoda učenja

– redovitost pohađanja nastave

– aktivnosti i angažiranosti učenika u procesu učenja i poučavanja.

Usporedbom rezultata anketa među učenicima i nastavnicima dobit će se pregled uspješnosti izvedbe strukovnog kurikula, a nastavnici će dobiti uvid u pouzdanost procjene kvalitete svoga rada.

Potrebno je i održavati uspješnu suradnju s roditeljima i skrbnicima kako bi ih se informiralo o napretku njihove djece te kako bi se dobile njihove povratne informacije i podrška. Važan segment praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula je i ispitivanje poslodavaca koji sudjeluju u obrazovanju učenika te bivših učenika kako bi se dobile povratne informacije o njihovoj pripremljenosti za svijet rada, nastavak obrazovanja i uspješnosti općenito.



2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULA

2.1. POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA

Kurikuli općeobrazovnih nastavnih predmeta za razinu 4.2 izvode se na na temelju Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1 i 4.2.

2.2. POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA

POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima140 CSVET58,1 %
ŠIFRA
MODULA1
NAZIV
MODULA
ŠIFRA SKUPA
ISHODA UČENJA2
NAZIV SKUPA
ISHODA UČENJA
OBUJAM
MODULA
CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODULNAPOMENE
VAŽNE ZA
HORIZONTALNU
I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
1. RAZRED
Anatomija tijela i glaveOsnove građe ljudskog tijela4 CSVET4.
Građa glave, živčanog sustava i osjetila
Sustav okaGrađa i funkcija oka4 CSVET4.
Živčani sustav oka
Osnove geometrijske optikeGeometrijska optika1 CSVET4.
Fizikalne veličine i mjerenja (zvuka i svjetlosti)Mjerljiva svojstva zvuka i svjetlosti1 CSVET4
Zaštita na raduZaštita na radu u optici1 CSVET4.
Razmak zjenicaRazmak zjenica1 CSVET4.
Materijali naočalnih lećaMaterijali naočalnih leća5 CSVET4.
Pojam i materijali indeksa lomova naočalnih leća
Servisiranje naočalaLijepljenje okvira od plastičnih masa5 CSVET4.
Lemljenje okvira od metala
Rezervni dijelovi za naočale
Alati za naočaleAlati za montažu naočalnih leća u okulare okvira3 CSVET4.
Moda u opticiOkviri sunčanih i dioptrijskih naočala1 CSVET4.
Osnove ugradnje sfernih naočalnih lećaOsnove ugradnje sfernih naočalnih leća5 CSVET4.

Komunikacija s klijentima

(*SIU Komunikacija na stranom jeziku u području optike izvodi se na jednom od ponuđenih stranih jezika: engleski, njemački, talijanski ili francuski jezik.)

Osnove komunikologije u prodajnom prostoru4 CSVET4.
Komunikacija na stranom jeziku u području optike
2. RAZRED
Očne ovojniceOčne ovojnice7 CSVET5.
Oštrina vida i binokularni vidOštrina vida3 CSVET5.
Binokularni vid
Kratkovidnost i dalekovidnostRefrakcija kod različitih ametropija oka6 CSVET5.
Refrakcijska pogreška oka – dalekovidnost
Refrakcijska pogreška oka – kratkovidnost
Sferne lećeSferne leće3 CSVET5.
Osnove očne optikeOsnove korištenja tjemenog dioptrimetra2 CSVET5.
Očne pretrage za određivanje vrsta refrakcije
Oblikovanje i ugradnja sfernih naočalnih lećaUgradnja sfernih naočalnih leća u okvir prema zadanom receptu6 CSVET5.
Osnove elektromagnetskog titranja i valovaElektromagnetsko titranje i valovi1 CSVET5.
Osnove audiometrijeOsnove anatomije slušnog sustava6 CSVET5.
Oštećenja i bolesti slušnog sustava
Osnove akustike
Osnove audiometrije
Osnove valne optikeValna optika1 CSVET5.
3. RAZRED
Čovjek i zdravljeOdržavanje homeostaze čovjeka4 CSVET5.
Narušavanje homeostaze čovjeka
Životni ciklus čovjeka
Spolno zdravlje
Pomoćni dijelovi okaBolesti pomoćnih dijelova oka2 CSVET5.
Optički sustav okaOptički sustav oka4 CSVET5.
Vidni put
AstigmatizamRefrakcijska pogreška oka – astigmatizam2 CSVET5.
Pomagala za slabovidnePomagala za slabovidne1 CSVET5.
Astigmatične lećeAstigmatične leće3 CSVET5.
Oftalmološki receptiIdentifikacije refrakcija1 CSVET5.
Oblikovanje i ugradnja astigmatičnih naočalnih lećaUgradnja astigmatičnih leća u okvir10 CSVET5.
Servisiranje naočala s astigmatičnim lećamaPopravak naočala2 CSVET5.
Slušni aparatTehnika slušnih pomagala6 CSVET5.
Komunikacijske vještine u prodaji u području slušne akustike
Prodajne vještine u području slušne akustike
Provjera kvalitete proizvoda s astigmatičnim lećamaOsiguravanje kvalitete proizvoda s astigmatičnim lećama2 CSVET5.
Provjera dioptrije izrađenih naočala
4. RAZRED
PrezbiopijaRefrakcijska pogreška oka – prezbiopija1 CSVET5.
Specijalne naočalne lećeIndividualne naočalne leće6 CSVET5.
Multifokalne naočalne leće
Bifokalne naočalne leće
Radne naočalne leće
Oblikovanje i ugradnja specijalnih naočalnih lećaUgradnja multifokalnih leća u okvir10 CSVET5.
Ugradnja radnih leća u okvir
Ugradnja bifokalnih leća u okvir
Ugradnja prizma leća u okvir
Servisiranje naočala sa specijalnim lećamaPrimjena pribora i alata kod servisiranja naočala1 CSVET5.
Kontaktne lećeKontaktne leće2 CSVET5.
Provjera kvalitete proizvoda sa specijalnim lećamaOsiguravanje kvalitete proizvoda sa specijalnim lećama3 CSVET5.
Određivanje optičkog centra
Promocija u opticiPromocijske aktivnosti u prodajnom prostoru optike2 CSVET5.
Pomagala za zaštitu očijuZaštitne naočale2 CSVET5.
Ostale naočale s dioptrijom
Sunčane naočalne lećeSunčane naočalne leće2 CSVET5.
Rubne debljine naočalnih lećaUgradnja naočalnih leća prema indeksu lomova1 CSVET5.
Optički centar lećaProvjera dioptrijske jakosti leća1 CSVET5.
Oftalmološka specifikacijaUtvrđivanje glaukoma i očnog tlaka2 CSVET5.



Napomena:

U pravilu nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.

1 Šifra modula je podatak koji se automatski generira iz baze e-Kurikulum.

2 Šifra ishoda učenja je podatak iz Registra HKO-a.

2.3 POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA

POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima2 CSVET1 %
ŠIFRA
MODULA1
NAZIV
MODULA
ŠIFRA SKUPA
ISHODA UČENJA2
NAZIV SKUPA
ISHODA UČENJA
OBUJAM
MODULA
CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODULNAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU
PROHODNOST
3. RAZRED (učenici biraju jedan od ponuđenih modula obujma 1 CSVET bod koji pridonosi ukupnom broju bodova potrebnima za stjecanje kvalifikacije)
Međuljudski odnosi na raduMeđuljudski odnosi na radu1 CSVET5.
Poduzetničke vještine u opticiPoduzetničke vještine u optici1 CSVET5.
Suvremeni prodajni pristupSuvremeni prodajni pristup u optici1 CSVET5.
4. RAZRED (učenici biraju jedan od ponuđenih modula obujma 1 CSVET bod koji pridonosi ukupnom broju bodova potrebnima za stjecanje kvalifikacije)
Aktualni trendovi u svijetu optikeAktualni trendovi u svijetu optike1 CSVET5.
Praćenje tržišnih kretanjaPraćenje tržišnih kretanja1 CSVET5.
Informatička potpora u poslovanjuInformatička potpora u poslovanju1 CSVET5.

Napomena:

U pravilu nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.

1 Šifra modula je podatak koji se automatski generira iz baze e-Kurikulum.

2 Šifra ishoda učenja je podatak iz Registra HKO-a.

4. ZAVRŠNI RAD

Završni rad provodi se na temelju Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22, 155/23, 156/23), Pravilnika o izradbi i obrani završnoga rada (»Narodne novine«, broj 118/09) i Nacionalnog kurikuluma za strukovno obrazovanje (»Narodne novine«, broj 62/18).

Strukovni kurikul kojim se stječe kvalifikacija tehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku završava provjerom strukovnog znanja, vještina te pripadne samostalnosti i odgovornosti. Provjera se provodi izradom i obranom završnoga rada. Za kvalifikaciju razine 4.2 završni rad uključuje praktični rad te provjeru ostaloga strukovnog znanja i vještina predviđenih ishodima učenja kurikula.

Završni rad projektni je zadatak u kojemu učenik treba pokazati samostalnost u analizi problema, izradi mogućih rješenja i izvedbi mogućih rješenja, primjenjujući usvojeno znanje i vještine tijekom cjelokupnoga obrazovanja za stjecanje kvalifikacije tehničar za očnu optiku / tehničarka za očnu optiku.