Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva
1173
Na temelju članka 8.a stavka 27. Zakona o poljoprivredi (»Narodne novine«, br. 118/18., 42/20., 127/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 52/21., 152/22. i 152/24.) ministar poljoprivrede, šumarstva i ribarstva donosi
PRAVILNIK
O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O PROVEDBI INTERVENCIJA ZA POTPORU ULAGANJIMA U PRIMARNU POLJOPRIVREDNU PROIZVODNJU I PRERADU POLJOPRIVREDNIH PROIZVODA IZ STRATEŠKOG PLANA ZAJEDNIČKE POLJOPRIVREDNE POLITIKE REPUBLIKE HRVATSKE 2023. – 2027.
Članak 1.
U Pravilniku o provedbi intervencija za potporu ulaganjima u primarnu poljoprivrednu proizvodnju i preradu poljoprivrednih proizvoda iz Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027. (»Narodne novine«, br. 132/23, 7/24, 18/24 i 145/2024) članku 3. stavku 1. točka 22. mijenja se i glasi:
»22. ekonomska veličina poljoprivrednog gospodarstva je ukupni SO poljoprivrednog gospodarstva utvrđen prema metodologiji Europske unije za utvrđivanje tipologije poljoprivrednika u skladu s odredbama Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 2015/220, a za potrebe ovoga Pravilnika izračunava se na temelju podataka o prijavljenim površinama iz zadnjeg dostupnog konačnog Jedinstvenog zahtjeva za potporu, odnosno Jedinstvenog zahtjeva za potporu koji se više ne može mijenjati nakon datuma iz važećeg pravilnika o provedbi izravne potpore poljoprivredi i IAKS mjera ruralnog razvoja, a koji je podnesen prije objave natječaja, podataka o prosječnom broju životinja iz Jedinstvenog registra domaćih životinja (u daljnjem tekstu: JRDŽ), odnosno podataka o prosječnom broju pčelinjih zajednica iz Evidencije pčelara i pčelinjaka tijekom 12 mjeseci koji prethode danu objave natječaja. Za izračun vrijednosti koje nisu obuhvaćene prethodno navedenim evidencijama u obzir se uzimaju podaci iz evidencija o prodaji i iz knjigovodstvenih podataka tijekom 12 mjeseci koji prethode danu objave natječaja«.
Točka 29. mijenja se i glasi:
»29. mladi poljoprivrednik je fizička osoba koja je zatražila uvećanje intenziteta potpore za mladog poljoprivrednika u sklopu intervencija iz ovoga Pravilnika (gdje je primjenjivo), a koja u trenutku podnošenja zahtjeva za potporu kumulativno ispunjava sljedeće uvjete:
a) ima više od 18, ali ne više od 40 godina (dan prije navršavanja 41 godine starosti) i
b) posjeduje stručna znanja i vještine kako je dalje propisano odredbama ovoga Pravilnika za pojedine intervencije i
c) status nositelja/odgovorne osobe u poljoprivrednom gospodarstvu upisanom u Upisnik poljoprivrednika je po prvi put stekla unutar pet godina do datuma podnošenja zahtjeva za potporu, pri čemu se mladim poljoprivrednikom ne smatra fizička osoba koja je prethodno imala status nositelja/odgovorne osobe u bilo kojem poljoprivrednom gospodarstvu upisanom u Upisnik poljoprivrednika.
U slučaju trgovačkog društva, osim gore navedenih kumulativnih uvjeta a), b) i c) odgovorna osoba upisana u Upisnik poljoprivrednika mora biti vlasnik najmanje 50 % temeljnog kapitala društva«.
Točka 37. mijenja se i glasi:
»37. sumnja na prijevaru je nepravilnost koja je razlog za pokretanje postupaka na nacionalnoj razini kako bi se utvrdilo postojanje postupanja s namjerom, osobito prijevare, iz članka 3. i 4. Direktive (EU) 2017/1371 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. srpnja 2017. o suzbijanju prijevara počinjenih protiv financijskih interesa Unije kaznenopravnim sredstvima (SL L 198, 28. 7. 2017.) (u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2017/1371)«.
Točka 38. mijenja se i glasi:
»38. AGRONET sustav je zaštićena mrežna aplikacija koja je, između ostalog, namijenjena i za upis u Evidenciju korisnika potpora iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (u daljnjem tekstu: EPFRR), elektroničko popunjavanje zahtjeva za potporu/promjenu/isplatu/odustajanje te preuzimanje Odluka/Pisama/Izmjena Odluka/Ugovora o financiranju/Potvrda/Obavijesti/Rješenja, povezanih uz EPFRR (u daljnjem tekstu: AGRONET)«.
Iza točke 45. dodaje se točka 46. koja glasi:
»46. predstavnik korisnika, konzultanta korisnika, ponuditelja i podugovaratelja je vlasnik poslovnih udjela, dionica ili drugih prava na temelju kojih sudjeluje u upravljanju odnosno kapitalu društva, osoba koja obavlja upravljačke poslove društva, vlasnik/suvlasnik obrta te nositelj i članovi OPG-a.«
Članak 2.
Članak 5. mijenja se i glasi:
»(1) Agencija za plaćanja, u suradnji s Ministarstvom poljoprivrede, šumarstva i ribarstva (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), u skladu s člankom 59. Uredbe (EU) br. 2021/2116, osigurava učinkovitu zaštitu financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske te uspostavlja sustav upravljanja i kontrola koje uključuju provjere u postupku dodjele potpore kao i provjere tijekom provedbe projekta i nakon konačne isplate kako bi na učinkovit način i razmjerno u odnosu na administrativno i financijsko opterećenje utvrdila, spriječila i sankcionirala nepravilnosti, a posebno pokušaj prijevare i umjetnih stvaranja uvjeta za ostvarivanje prava na potporu.
(2) Kada u postupku dodjele i/ili isplate potpore Agencija za plaćanja utvrdi postojanje sumnje na prijevaru za kaznena djela iz članaka 3. i 4. Direktive (EU) 2017/1371, Agencija za plaćanja zastaje s postupkom dodjele i/ili isplate potpore te podnosi kaznenu prijavu nadležnom tijelu.
(3) Nakon što Agencija za plaćanja zaprimi od nadležnog tijela obavijest da je pokrenut kazneni postupak za kaznena djela iz članaka 3. i 4. Direktive (EU) 2017/1371, dostavlja korisniku Obavijest o privremenoj odgodi dodjele i/ili isplate potpore.
(4) Ako nadležna pravosudna tijela odbace kaznenu prijavu, obustave kazneni postupak, donesu pravomoćnu odbijajuću presudu ili pravomoćnom presudom oslobode korisnika za počinjenje kaznenog djela u kaznenom postupku pokrenutom na temelju sumnje na prijevaru, Agencija za plaćanja će korisnika, kojemu je izdana obavijest iz stavka 3. ovoga članka u roku od 30 dana od zaprimanja odluke/rješenja pravosudnog tijela obavijestiti o nastavku postupka dodjele i/ili isplate potpore.
(5) Agencija za plaćanja će korisnicima kojima je izrečena pravomoćna presuda kojom se proglašava krivim za počinjenje kaznenog djela za kaznena djela iz članaka 3. i 4. Direktive (EU) 2017/1371:
a) odbiti sve zahtjeve koji su u tijeku postupka administrativne kontrole
b) raskinuti sve važeće ugovore o financiranju za projekte koji nisu isplaćeni u cijelosti, u slučajevima kada se ugovori o financiranju sklapaju
c) poništiti sve odluke koje je izdala, a kojima su stekli prava na potporu
d) obustaviti sva plaćanja
e) zatražiti povrat sredstava u odnosu na ona sredstva koja nisu predmetom instituta oduzimanja imovinske koristi u kaznenom postupku za sve projekte/zahtjeve koji već nisu konačno isplaćeni.
(6) Na akte Agencije za plaćanja donesene u postupcima iz stavka 5. ovoga članka korisnik ne može izjaviti žalbu već može pokrenuti upravni spor.
(7) Osoba koju su nadležna pravosudna tijela pravomoćnom presudom proglasila krivom te fizičke i pravne osobe u kojima je osuđena osoba vlasnik obrta i/ili nositelj/član poljoprivrednog gospodarstva i/ili osnivač/član društva i/ili osoba ovlaštena za zastupanje, neovisno o udjelu vlasničkih ili upravljačkih prava, u kalendarskoj godini donošenja pravomoćne presude i u sljedeće tri kalendarske godine isključuju se iz mogućnosti dodjele potpore iz EPFRR i Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (u daljnjem tekstu: EFJP).
(8) Posljedica u slučaju utvrđenog umjetnog stvaranja uvjeta u skladu s člankom 62. Uredbe (EU) br. 2021/2116 je odbijanje zahtjeva korisnika ili ukidanje pogodnosti koje su umjetno stvorene.
(9) Agencija za plaćanja može u svakom trenutku postupka dodjele potpore, provedbe projekta i tijekom pet godina nakon konačne isplate donijeti odluku kojom će odbiti zahtjev korisnika, umanjiti potporu, odnosno zatražiti povrat djelomičnog ili cjelokupnog iznosa sredstava, ako korisnik ne ispunjava obveze propisane ovim Pravilnikom, natječajem ili drugim primjenjivim nacionalnim propisima ili propisima Europske unije.
(10) Kad odlučuje o odbijanju, umanjenju ili povratu sredstava potpore, Agencija za plaćanja uzima u obzir utvrđene nepravilnosti i odredbe ovoga Pravilnika o primjeni financijskih korekcija iz Priloga 6 ovoga Pravilnika.
(11) Tijekom cjelokupne provedbe sustava kontrola, Agencija za plaćanja može u svrhu sprečavanja pokušaja prevara i nepravilnosti koristiti ARACHNE sustav za procjenu rizika (https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=325&intPageId=3587&langId=hr) te poduzimati daljnje radnje u skladu s dobivenim rezultatima.«
Članak 3.
U članku 7. stavku 2. točki a) podstavak 4. mijenja se i glasi:
» – u kojem status nositelja/odgovorne osobe ima mladi poljoprivrednik koji je zatražio uvećanje intenziteta potpore, u trenutku podnošenja zahtjeva za potporu mora dokazati da ima stručna znanja i vještine na način da nositelj/odgovorna osoba ima najmanje završenu srednju školu ili fakultet agronomske, prehrambeno tehnološke ili veterinarske struke ili ima najmanje dvije godine radnog iskustva u poljoprivredi i uvjerenje o završenom programu obrazovanja odraslih iz područja poljoprivrede, prehrambene tehnologije ili veterine«.
U stavku 3. podstavak 3. mijenja se i glasi:
» – u kojem status nositelja/odgovorne osobe ima mladi poljoprivrednik koji je zatražio uvećanje intenziteta potpore, u trenutku podnošenja zahtjeva za potporu mora dokazati da ima stručna znanja i vještine na način da nositelj/odgovorna osoba ima najmanje završenu srednju školu ili fakultet agronomske, prehrambeno tehnološke ili veterinarske struke ili ima najmanje dvije godine radnog iskustva u poljoprivredi i uvjerenje o završenom programu obrazovanja odraslih iz područja poljoprivrede, prehrambene tehnologije ili veterine«.
Članak 4.
U članku 8. stavku 2. točka f) mijenja se i glasi:
»f) u kojem status nositelja/odgovorne osobe ima mladi poljoprivrednik koji je zatražio uvećanje intenziteta potpore, u trenutku podnošenja zahtjeva za potporu mora dokazati stručna znanja i vještine na način da nositelj/odgovorna osoba ima najmanje završenu srednju školu ili fakultet agronomske, prehrambeno tehnološke ili veterinarske struke ili ima najmanje dvije godine radnog iskustva u poljoprivredi i uvjerenje o završenom programu obrazovanja odraslih iz područja poljoprivrede, prehrambene tehnologije ili veterine«.
Članak 5.
U članku 9. stavak 1. mijenja se i glasi:
»(1) Prihvatljivi korisnici su:
a) fizičke i pravne osobe registrirane za preradu poljoprivrednih proizvoda iz Priloga I. Ugovoru u odgovarajućim registrima objekata za poslovanje s hranom životinjskog (uključujući hranu za životinje) ili neživotinjskog podrijetla ili
b) fizičke i pravne osobe koje nisu registrirane za preradu poljoprivrednih proizvoda iz Priloga I. Ugovoru, ali su upisane u Upisnik poljoprivrednika najmanje godinu dana u trenutku podnošenja zahtjeva za potporu, izuzev korisnika u kojem status nositelja/odgovorne osobe ima mladi poljoprivrednik, koji u Upisniku poljoprivrednika može biti i kraće od godine dana u trenutku podnošenja zahtjeva za potporu ili
c) proizvođačke organizacije priznate u skladu s posebnim propisima koji uređuju rad proizvođačkih organizacija do trenutka podnošenja zahtjeva za potporu.«
Stavak 2. mijenja se i glasi:
»(2) U postupku dodjele potpore korisnik:
a) koji je registriran kao pravna osoba mora imati iskazanog najmanje jednog zaposlenika prema satima rada u godišnjem financijskom izvještaju poduzetnika za zadnje odobreno računovodstveno razdoblje. Korisnik registriran kao pravna osoba iz stavka 1. točke a) i b) ovoga članka u kojem status odgovorne osobe ima mladi poljoprivrednik i korisnik proizvođačka organizacija iz stavka 1. točke c) ovoga članka mora imati najmanje jednu zaposlenu osobu u trenutku podnošenja zahtjeva za potporu
b) fizička i pravna osoba u kojoj status nositelja/odgovorne osobe ima mladi poljoprivrednik, u trenutku podnošenja zahtjeva za potporu mora dokazati stručna znanja i vještine na način da nositelj/odgovorna osoba ima najmanje završenu srednju školu ili fakultet agronomske, prehrambeno tehnološke ili veterinarske struke ili ima najmanje dvije godine radnog iskustva u poljoprivredi ili preradi poljoprivrednih proizvoda i uvjerenje o završenom programu obrazovanja odraslih iz područja poljoprivrede, prehrambene tehnologije ili veterine«
c) mora imati podmirene, odnosno uređene financijske obveze prema državnom proračunu Republike Hrvatske
d) ne smije biti u blokadi ukupno više od 30 dana u proteklih 6 mjeseci, od čega ne više od 15 dana u kontinuitetu uz uvjet da nije u blokadi u trenutku ishođenja BON2/SOL2 obrasca
e) koji je poduzetnik u teškoćama nije prihvatljiv korisnik
f) ne smije davati lažne podatke pri dostavi zahtjeva i dokumentacije
g) obveznik javne nabave nije prihvatljiv korisnik
h) ne smije mu trajati razdoblje isključenja iz mogućnosti dodjele potpore u kalendarskoj godini donošenja pravomoćne presude i u sljedeće tri kalendarske godine.«.
Stavak 3. mijenja se i glasi:
»(3) Ako u postupku dodjele potpore Agencija za plaćanja tijekom administrativne kontrole zahtjeva za potporu utvrdi da korisnik nije ispunio uvjete iz stavaka 1. i 2. ovoga članka, korisniku će izdati odluku o odbijanju zahtjeva za potporu u skladu s člankom 38. ovoga Pravilnika. U slučaju podnošenja zahtjeva za potporu korisnika (subjekta) odgovornog za objekt registriran za držanje svinja ako je taj objekt smješten u zoni ograničenja određenoj rješenjem Ministarstva zbog izbijanja afričke svinjske kuge, prihvatljivo je odstupanje od uvjeta iz točaka a) i d) stavka 2. ovoga članka, osim uvjeta da nije u blokadi u trenutku ishođenja BON2/SOL2 obrasca.«.
U stavku 4. točka a) mijenja se i glasi:
»a) mora biti registriran za preradu poljoprivrednih proizvoda iz Priloga I. Ugovoru koja je predmet ulaganja u odgovarajućim registrima objekata za poslovanje s hranom životinjskog (uključujući hranu za životinje) ili neživotinjskog podrijetla najkasnije u trenutku podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu i u ex post razdoblju«.
Točka c) mijenja se i glasi:
»c) koji je fizička osoba mora biti upisan u Registar poreznih obveznika po bilo kojoj osnovi u trenutku podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu i u ex post razdoblju«.
Članak 6.
U članku 17. stavku 6. točka i) mijenja se i glasi:
»i) kupnja zemljišta i objekata radi realizacije projekta, do 10 % vrijednosti ukupno prihvatljivih troškova projekta (bez općih troškova).«
Stavak 7. mijenja se i glasi:
»(7) Projekt nije prihvatljiv ako nakon administrativne kontrole zahtjeva za potporu/zahtjeva za promjenu/svih zahtjeva za isplatu (kumulativno) iznos prihvatljivih troškova iz točaka d), e), g) i h) stavka 6. ovoga članka iznosi više od 50 % ukupnog iznosa prihvatljivih troškova (bez općih troškova te troškova kupnje zemljišta i objekta).«
Članak 7.
U članku 18. stavku 1. točka s) mijenja se i glasi:
»s) plaćanje gotovim novcem.«
Stavak 2. mijenja se i glasi:
»(2) Neprihvatljivi za sufinanciranje su troškovi nabave roba (uključujući kupnju zemljišta i objekata), izvođenja radova i pružanja usluga:
a) od srodnika po krvi u pravoj liniji do prvog stupnja ili u pobočnoj liniji do drugog stupnja, srodnika po tazbini do prvog stupnja te bračnih i izvanbračnih drugova korisnika
b) od ponuditelja u kojem je korisnik vlasnik poslovnih udjela, dionica ili drugih prava na temelju kojih sudjeluje u upravljanju odnosno kapitalu ponuditelja te od ponuditelja koji je u korisniku vlasnik poslovnih udjela, dionica ili drugih prava na temelju kojih sudjeluje u upravljanju odnosno kapitalu, neovisno o udjelu vlasničkih ili upravljačkih prava
c) od ponuditelja u kojem je predstavnik korisnika vlasnik poslovnih udjela, dionica ili drugih prava na temelju kojih sudjeluje u upravljanju odnosno kapitalu ponuditelja ili osoba koja obavlja upravljačke poslove te od ponuditelja čiji je predstavnik u korisniku vlasnik poslovnih udjela, dionica ili drugih prava na temelju kojih sudjeluje u upravljanju odnosno kapitalu ili osoba koja u korisniku obavlja upravljačke poslove, neovisno o udjelu vlasničkih ili upravljačkih prava
d) od ponuditelja čiji su predstavnici srodnici iz točke a) ovoga stavka s predstavnicima korisnika.«
Iza izmijenjenog stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
»(3) Odredbe koje se primjenjuju na korisnika odnosno ponuditelja u pogledu stavka 2. ovoga članka, primjenjuju se i na konzultanta korisnika odnosno podugovaratelja.«
Dosadašnji stavci 3., 4., 5. i 6. postaju stavci 4., 5., 6. i 7.
Članak 8.
Članak 19. mijenja se i glasi:
»(1) Opći uvjeti prihvatljivosti troškova su:
a) povezanost s projektom i nastanak u okviru projekta
b) stvarnost nastanka kod korisnika
c) izvršenje plaćanja korisnika dobavljačima roba, izvođačima radova te pružateljima usluga do trenutka podnošenja zahtjeva za isplatu
d) dokazivost putem računa ili dokumenata jednake dokazne vrijednosti i usporedivost s odobrenim troškovima
e) usklađenost s odredbama članka 36. Uredbe (EU) br. 2021/2116 koje se odnose na zabranu dvostrukog financiranja u skladu s člankom 21. ovoga Pravilnika
f) računi moraju biti evidentirani u poslovnim knjigama korisnika u skladu s nacionalnim zakonodavstvom
g) dokument na osnovu kojeg je izvršeno plaćanje računa (ponuda, predračun ili drugi dokument) ne smije biti datiran prije odobrene ponude.
(2) Uvjeti iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se kumulativno.
(3) Troškovi ne smiju nastati prije podnošenja zahtjeva za potporu (osim općih troškova i troškova kupnje zemljišta/objekata koji su prihvatljivi najranije od 1. siječnja 2023. godine).
(4) Korisnik ne smije s odabranim ponuditeljima sklapati obvezujuće odnose (poput sklapanja ugovora, izdavanja narudžbenice, izjave o prihvaćanju ponude, plaćanja akontacije, davanja kapare) niti započeti s realizacijom nabave (poput kupovine opreme, početka građenja) prije podnošenja zahtjeva za potporu, osim općih troškova i troškova kupnje zemljišta i/ili objekata.
(5) Korisnik je u obvezi osigurati jednako postupanje prema svim ponuditeljima te ima obvezu poduzeti sve potrebne mjere kako bi utvrdio i ispravio sukobe interesa navedene u stavku 7. ovoga članka u vezi s postupkom nabave, kad se takvi slučajevi pojave, kao i odgovarajuće mjere za sprječavanje i izbjegavanje situacija koje dovode do sukoba interesa.
(6) Korisnik je u obvezi kod odabira ponuditelja pridržavati se načela nepristranosti i neovisnosti u okviru postupka nabave te izbjegavati situacije u kojima odabir ponuditelja može upućivati na izravni ili neizravni, financijski ili nefinancijski interes koji proizlazi iz osobnih, obiteljskih ili profesionalnih veza između korisnika i ponuditelja.
(7) Da bi trošak nabave robe (uključujući kupnju zemljišta i objekata), izvođenja radova i pružanja usluga bio prihvatljiv za sufinanciranje kada se predmet nabave odnosi na kupovinu
od srodnika u pravoj liniji od drugog do četvrtog stupnja, pobočnoj liniji u trećem i četvrtom stupnju i srodnika po tazbini u drugom stupnju te kada takvu povezanost ostvaruju predstavnici korisnika i ponuditelja korisnik mora dokazati da je osigurao jednak pristup i sudjelovanje na tržištu svim ponuditeljima sa jasno definiranim i dostupnim podacima o postupku nabave, da je osigurao objektivan i nepristran tretman svih ponuditelja prilikom pregleda i ocjena ponuda te poštivao sva načela provođenja postupka nabave kako bi spriječio situacije u kojima odabir ponuditelja upućuje na izravni ili neizravni, financijski ili nefinancijski interes koji proizlazi iz osobnih, obiteljskih ili profesionalnih veza između korisnika i ponuditelja ili
korisnik mora dokazati da je unatoč poduzetim svim potrebnim mjerama za sprečavanje i izbjegavanje situacija koje dovode do sukoba interesa odabrano poduzeće jedino koje može isporučiti robu, radove ili usluge zbog tehničkih razloga ili razloga postojanja isključivih prava na predmetu koji se nabavlja.
(8) Odredbe koje se primjenjuju na korisnika odnosno ponuditelja u pogledu stavka 7. ovoga članka, primjenjuju se i na konzultanta korisnika odnosno podugovaratelja.
(9) Nove kategorije troškova dodane revizijom Strateškog plana prihvatljive su od datuma podnošenja zahtjeva za reviziju Strateškog plana Europskoj komisiji pod uvjetima navedenima u članku 86. stavku 3. Uredbe (EU) br. 2021/2115.
(10) Ako Agencija za plaćanja tijekom administrativne kontrole zahtjeva za potporu utvrdi da trošak ne ispunjava uvjete iz stavka 1. točke a) i e), stavka 3., 4., 5., 6., 7., 8. i 9. ovoga članka, trošak neće biti prihvatljiv za sufinanciranje.
(11) Ako Agencija za plaćanja tijekom administrativne kontrole zahtjeva za isplatu utvrdi da trošak ne ispunjava uvjete iz stavka 1., 3. i 4. ovoga članka, trošak neće biti prihvatljiv za sufinanciranje.
(12) Za sve prihvatljive materijalne troškove te troškove kupnje ili razvoja računalnih programa korisnik je obvezan provesti postupak nabave putem EONA-e nakon objave natječaja, a prije podnošenja zahtjeva za potporu sukladno Prilogu 5 ovoga Pravilnika.
(13) Postupak nabave putem EONA-e ne provodi se za troškove kupnje zemljišta i objekata te za one troškove za koje su natječajem propisani maksimalni iznosi troškova ili drugi limiti.
(14) Za troškove iz stavka 12. ovoga članka korisnik je obvezan prilikom provođenja postupka nabave u EONA-i odabrati ispravnu intervenciju/podintervenciju i natječaj za koji podnosi zahtjev za potporu, u suprotnom trošak neće biti prihvatljiv za sufinanciranje.
(15) Za troškove iz stavka 12. ovoga članka korisnik je obvezan u EONA-i ocijeniti ponude i završiti postupak nabave kreiranjem Obavijesti o rezultatu postupka nabave prije podnošenja zahtjeva za potporu, u suprotnom trošak neće biti prihvatljiv za sufinanciranje.
(16) Za troškove iz stavka 13. ovoga članka korisnik postupak prikupljanja ponuda vrši samostalno na tržištu.
(17) Korisnik mora imati i čuvati originalnu dokumentaciju vezanu uz sufinancirane troškove, u suprotnom Agencija za plaćanja primjenjuje financijske korekcije u skladu s Pravilima o primjeni financijskih korekcija iz Priloga 6 ovoga Pravilnika ili izdaje odluku o odbijanju zahtjeva za isplatu i/ili odluku o povratu sredstava, ako su bila isplaćena sredstva, u skladu s člankom 45. ovoga Pravilnika.
(18) Ponuda za trošak koji se prijavljuje za sufinanciranje mora sadržavati naziv proizvođača te tip/model u svrhu točne identifikacije, ako je primjenjivo u odnosu na predmet nabave.
Članak 9.
U članku 22. stavku 7. točki b) iza riječi: »Utjecaj« briše se riječ: »ulaganja«.
Članak 10.
U članku 23. stavak 2. mijenja se i glasi:
»(2) Ako je ista fizička osoba istovremeno u svojstvu nositelja obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva i/ili vlasnika obrta i/ili osnivača/direktora u pravnoj osobi, zahtjev za potporu može podnijeti samo jedan od navedenih organizacijskih oblika.«
Članak 11.
U članku 25. stavku 1. točki c) podstavak 1. mijenja se i glasi:
» – 80 % za ulaganja koja provode mladi poljoprivrednici iz članka 9. stavka 1. točke a) i b) ovoga Pravilnika.«
Članak 12.
Naslov iznad članka 32. mijenja se i glasi: »Način dostave korisnicima«.
Članak 32. mijenja se i glasi:
»(1) U slučaju dostave korisnicima putem AGRONET-a, adresa elektroničke pošte na koju Agencija za plaćanja korisniku šalje obavijest o dostavi na AGRONET je isključivo adresa elektroničke pošte koja je predviđena za takvu namjenu u Evidenciji korisnika potpora u ruralnom razvoju i ribarstvu (u daljnjem tekstu: Evidencija korisnika).
(2) U slučaju dostave korisnicima putem AGRONET-a, korisnik je obvezan preuzeti akt Agencije za plaćanja/ugovor o financiranju/rješenje Ministarstva najkasnije u roku od pet dana od dana postavljanja istih na AGRONET i zaprimanja obavijesti u elektronički pretinac.
(3) U slučaju dostave korisnicima putem AGRONET-a, dostava se smatra obavljenom u trenutku zapisa na AGRONET-u kada je korisnik preuzeo akt Agencije za plaćanja/ugovor o financiranju/rješenje Ministarstva. Ako korisnik ne preuzme akt Agencije za plaćanja/ugovor o financiranju/rješenje Ministarstva s AGRONET-a u roku od pet dana od dana postavljanja na AGRONET, dostava se smatra obavljenom istekom roka od pet dana od dana kada je akt Agencije za plaćanja/ugovor o financiranju/rješenje Ministarstva postavljeno na AGRONET.
(4) U slučaju dostave preporučenom pošiljkom s povratnicom, dostava se smatra obavljenom u trenutku kada je korisnik zaprimio preporučenu pošiljku, što se dokazuje datumom i potpisom na povratnici.
(5) U slučaju neuspjele dostave preporučenom pošiljkom zbog promjene adrese prebivališta, boravišta ili sjedišta korisnika o čemu korisnik nije obavijestio Agenciju za plaćanja, akt Agencije za plaćanja/ugovor o financiranju/rješenje Ministarstva će se objaviti na oglasnoj ploči Agencije za plaćanja te se dostava smatra obavljenom istekom osmog dana od dana stavljanja na oglasnu ploču.
(6) U slučaju dostave putem elektroničke pošte, isključujući dostavu putem AGRONET-a, ako je korisnik u zahtjevu pod podacima o kontakt osobi naveo adresu elektroničke pošte koja se razlikuje od adrese elektroničke pošte koja je navedena u Evidenciji korisnika, dostava se obavlja na obje adrese elektroničke pošte.
(7) Dostava elektroničkim putem smatra se obavljenom u trenutku kad je zabilježena na poslužitelju za primanje takvih poruka. Korisnicima se preporučuje provjeravati sve pretince elektroničke pošte.«
Članak 13.
U članku 39. stavak 1. mijenja se i glasi:
»(1) Agencija za plaćanja sklapa ugovor o financiranju na temelju odluke o rezultatu administrativne kontrole isključivo s korisnicima za koje su sredstva dostatna, odnosno koji se na rang-listi, nakon provedene administrativne kontrole zahtjeva za potporu i donošenja odluke o rezultatu administrativne kontrole i dalje nalaze iznad praga raspoloživih sredstava.«
Stavci 3., 4. i 5. mijenjaju se i glase:
»(3) Agencija za plaćanja prva potpisuje Ugovor o financiranju te ga dostavlja korisniku na potpis na jedan od načina opisanih u članku 32. ovoga Pravilnika.
(4) Danom sklapanja ugovora o financiranju smatra se datum potpisa od strane korisnika.
(5) U roku od 15 dana od dana zaprimanja ugovora o financiranju, korisnik je u obvezi potpisati i dostaviti jedan primjerak ugovora o financiranju u izvorniku preporučenom pošiljkom ili neposredno u Agenciju za plaćanja.«
Članak 14.
U članku 44. stavak 16. mijenja se i glasi:
»(16) Ako korisnik u zahtjevu za isplatu uključi neprihvatljiv iznos za isplatu te ako udio zatraženog neprihvatljivog iznosa za isplatu u ukupnom iznosu za isplatu utvrđenom nakon administrativne kontrole zahtjeva za isplatu i/ili nakon kontrole na terenu premašuje 10%, Agencija za plaćanja može primijeniti administrativnu kaznu. Administrativna kazna primjenjuje se u iznosu zatraženog neprihvatljivog iznosa za isplatu. Administrativna kazna se ne primjenjuje ako korisnik može dokazati Agenciji za plaćanja da nije kriv za uključivanje neprihvatljivog iznosa ili ako se Agencija za plaćanja na drugi način uvjeri da korisnik nije kriv.«
Članak 15.
Prilog 3 zamjenjuju se novim Prilogom 3 i sastavni je dio ovoga Pravilnika.
Članak 16.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu prvoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/22-01/90
Urbroj: 525-07/297-25-32
Zagreb, 26. svibnja 2025.
Potpredsjednik Vlade
i ministar
David Vlajčić, v. r.
PRILOG 3
Kriteriji odabira za intervenciju
73.11. Potpora za ulaganja u preradu poljoprivrednih proizvoda
KRITERIJI ODABIRA Intervencija 73.11. Potpora za ulaganja u preradu poljoprivrednih proizvoda | Bodovi | |
1. | Veličina poduzeća/broj članova zadruge ili proizvođačke organizacije | Najviše 15 |
1.1 | malo poduzeće/zadruga ili proizvođačka organizacija sa više od 30 članova | 15 |
1.2 | srednje poduzeće/zadruga ili proizvođačka organizacija sa 16 – 30 članova | 14 |
1.3 | mikro poduzeće/zadruga ili proizvođačka organizacija sa 7 – 15 članova | 13 |
1.4 | veliko poduzeće | 12 |
2. | Postojeća proizvodnja korisnika | Najviše 10 |
2.1 | korisnik se bavi primarnom poljoprivrednom proizvodnjom koja se odnosi na sektor ulaganja | 10 |
2.2 | korisnik je registriran za sektor prerade koji je predmet ulaganja | 8 |
3. | Vrsta ulaganja | Najviše 5 |
3.1 | izgradnja novog (sa ili bez opremanja)/rekonstrukcija postojećeg (sa ili bez opremanja) objekta prerade | 5 |
3.2 | opremanje postojećeg objekta prerade | 3 |
4. | Sustavi kvalitete poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda | Najviše 3 |
4.1 | proizvođač ili subjekt u lancu proizvodnje proizvoda s oznakom ZOI/ZOZP ili s oznakom »Dokazana kvaliteta« | 3 |
5. | Područja s ograničenjima | Najviše 3 |
5.1 | objekt/i za preradu koji je/su predmet ulaganja je/su na otocima | 3 |
6. | Utjecaj na okoliš | Najviše 3 |
6.1 | korisnik je ekološki proizvođač/prerađivač | 3 |
7. | Korisnik potpore za ulaganja u preradu poljoprivrednih proizvoda | Najviše 3 |
7.1 | korisniku nije dodijeljena potpora u sklopu Podmjere 4.2. iz PRR-a i/ili iz ove intervencije | 3 |
MAKSIMALNI BROJ BODOVA | 42 | |
PRAG PROLAZNOSTI | 23 |
DODATNA POJAŠNJENJA KRITERIJA ODABIRA
Kriterij odabira br. 1 »Veličina poduzeća / broj članova zadruge ili proizvođačke organizacije«
Za veličinu poduzeća korisnik ostvaruje bodove u skladu s definicijom »mikro, malih i srednjih poduzeća« iz članka 2. Priloga I. Uredbe Komisije (EU) br. 2022/2472 te definicijom »velikih poduzeća« u skladu s definicijom iz članka 2. točke 34. Uredbe Komisije (EU) br. 2022/2472.
Kriterij odabira br. 2 »Postojeća proizvodnja korisnika«
Da bi ostvario bodove za podtočku 2.1. ovoga kriterija odabira korisnik mora u trenutku podnošenja zahtjeva za potporu imati Potvrdu o ekonomskoj veličini poljoprivrednog gospodarstva izdanu u skladu s točkom 22. stavka 1. članka 3. ovoga Pravilnika u kojoj je razvidan tip poljoprivrednog gospodarstva koji se odnosi na sektor ulaganja u skladu s tablicom:
Sektor ulaganja* | Posebne vrste specijalizirane poljoprivredne proizvodnje |
Prerada mesa (uključujući jaja) | 460. Specijalizirani uzgoj goveda – uzgoj i tov 470. Goveda – proizvodnja mlijeka, uzgoj i tov – kombinirano 481. Specijalizirani uzgoj ovaca 482. Uzgoj ovaca i goveda – kombinirano 483. Specijalizirani uzgoj koza 484. Razne pašne životinje 511. Specijalizirani uzgoj svinja 512. Specijalizirani uzgoj svinja za tov 513. Uzgoj i tov svinja – kombinirano 521. Specijalizirani uzgoj kokoši nesilica 522. Specijalizirani uzgoj peradi za meso 523. Kokoši nesilice i perad za meso – kombinirano 530. Razni uzgoj granivora – kombinirano 732. Mješovite životinje, uglavnom pašne životinje koje se ne koriste za proizvodnju mlijeka 741. Mješovite životinje: granivori i proizvodnja mlijeka 742. Mješovite životinje: granivori i pašne životinje koje se ne koriste za proizvodnju mlijeka 833. Oranični usjevi u kombinaciji s pašnim životinjama koje se ne koriste za proizvodnju mlijeka 834. Pašne životinje koje se ne koriste za proizvodnju mlijeka u kombinaciji s oraničnim usjevima 841. Oranični usjevi i uzgoj granivora – kombinirano 842. Trajni nasadi i pašne životinje – kombinirano 844. Razni mješoviti usjevi i životinje |
Prerada mlijeka | 450. Specijalizirana proizvodnja mlijeka 460. Specijalizirani uzgoj goveda – uzgoj i tov 470. Goveda – proizvodnja mlijeka, uzgoj i tov – kombinirano 481. Specijalizirani uzgoj ovaca 482. Uzgoj ovaca i goveda – kombinirano 483. Specijalizirani uzgoj koza 484. Razne pašne životinje 731. Mješovite životinje, uglavnom za proizvodnju mlijeka 741. Mješovite životinje: granivori i proizvodnja mlijeka 831. Oranični usjevi u kombinaciji s proizvodnjom mlijeka 832. Proizvodnja mlijeka u kombinaciji s oraničnim usjevima 842. Trajni nasadi i pašne životinje – kombinirano 844. Razni mješoviti usjevi i životinje |
Prerada voća | 353. Specijalizirana proizvodnja stolnoga grožđa 361. Specijalizirana proizvodnja voća (osim citrusa, tropskog i suptropskog voća te orašastog voća) 362. Specijalizirana proizvodnja citrusa 363. Specijalizirana proizvodnja orašastog voća 364. Specijalizirana proizvodnja tropskog i suptropskog voća 365. Specijalizirana proizvodnja voća, citrusa, tropskog i suptropskog voća te orašastog voća: mješovita proizvodnja 370. Specijalizirana proizvodnja maslina 380. Razni trajni nasadi – kombinirano 611. Vrtlarstvo i trajni nasadi – kombinirano 613. Oranični usjevi i vinogradi – kombinirano 614. Oranični usjevi i trajni nasadi – kombinirano 842. Trajni nasadi i pašne životinje – kombinirano |
Prerada povrća | 163. Specijalizirana proizvodnja povrća na oranici 166. Razni oranični usjevi – kombinirano (isključivo ako sadrži povrće) 211. Specijalizirana proizvodnja povrća u zatvorenom 213. Specijalizirano mješovito vrtlarstvo u zatvorenom 221. Specijalizirana proizvodnja povrća na otvorenom 223. Specijalizirano mješovito vrtlarstvo na otvorenom 231. Specijalizirana proizvodnja gljiva 611. Vrtlarstvo i trajni nasadi – kombinirano (isključivo ako sadrži povrće) 612. Oranični usjevi i vrtlarstvo – kombinirano (isključivo ako sadrži povrće) 613. Oranični usjevi i vinogradi – kombinirano (isključivo ako sadrži povrće) 614. Oranični usjevi i trajni nasadi – kombinirano (isključivo ako sadrži povrće) |
Prerada povrća – uljna tikva i krumpir | 151. Specijalizirana proizvodnja žitarica (osim riže), uljarica i proteinskih usjeva (isključivo ako sadrži uljne tikve koje su predmet ulaganja) 161. Specijalizirana proizvodnja korjenastih usjeva (isključivo ako sadrži krumpir i/ili uljne tikve koje su predmet ulaganja) 162. Proizvodnja žitarica, uljarica, proteinskih usjeva i korjenastih usjeva – kombinirano (isključivo ako sadrži krumpir i/ili uljne tikve koje su predmet ulaganja) 166. Razni oranični usjevi – kombinirano (isključivo ako sadrži krumpir i/ili uljne tikve koje su predmet ulaganja) 612. Oranični usjevi i vrtlarstvo – kombinirano (isključivo ako sadrži krumpir i/ili uljne tikve koje su predmet ulaganja) 613. Oranični usjevi i vinogradi – kombinirano (isključivo ako sadrži krumpir i/ili uljne tikve koje su predmet ulaganja) 614. Oranični usjevi i trajni nasadi – kombinirano (isključivo ako sadrži krumpir i/ili uljne tikve koje su predmet ulaganja) |
Prerada proizvoda iz ostalih sektora | 151. Specijalizirana proizvodnja žitarica (osim riže), uljarica i proteinskih usjeva 153. Proizvodnja žitarica, uljarica, proteinskih usjeva i riže – kombinirano 161. Specijalizirana proizvodnja korjenastih usjeva 162. Proizvodnja žitarica, uljarica, proteinskih usjeva i korjenastih usjeva – kombinirano 166. Razni oranični usjevi – kombinirano 212. Specijalizirani uzgoj cvijeća i ukrasnog bilja u zatvorenom 222. Specijalizirani uzgoj cvijeća i ukrasnog bilja na otvorenom 223. Specijalizirano mješovito vrtlarstvo na otvorenom 233. Razno vrtlarstvo 612. Oranični usjevi i vrtlarstvo – kombinirano 613. Oranični usjevi i vinogradi – kombinirano 614. Oranični usjevi i trajni nasadi – kombinirano 615. Mješovita biljna proizvodnja, uglavnom oranični usjevi 616. Ostala mješovita biljna proizvodnja 831. Oranični usjevi u kombinaciji s proizvodnjom mlijeka 832. Proizvodnja mlijeka u kombinaciji s oraničnim usjevima 833. Oranični usjevi u kombinaciji s pašnim životinjama koje se ne koriste za proizvodnju mlijeka 834. Pašne životinje koje se ne koriste za proizvodnju mlijeka u kombinaciji s oraničnim usjevima 841. Oranični usjevi i uzgoj granivora – kombinirano 844. Razni mješoviti usjevi i životinje |
* primjenjiv je sektor ovisno o predmetu pojedinog natječaja
Ako je korisnik zadruga ili proizvođačka organizacija, korisnik ostvaruje bodove za podtočku 2.1. ovoga kriterija odabira ako najmanje 50 % članova zadruge ili proizvođačke organizacije ima Potvrdu o ekonomskoj veličini poljoprivrednog gospodarstva u kojoj je razvidan tip poljoprivrednog gospodarstva koji se odnosi na sektor ulaganja.
Ako korisnik zadruga posjeduje i vlastite resurse, bodove može ostvariti ili na temelju vlastite proizvodnje ili na temelju proizvodnje članova.
Da bi ostvario bodove za podtočku 2.2. ovoga kriterija odabira korisnik mora u trenutku podnošenja zahtjeva za potporu biti registriran za preradu poljoprivrednih proizvoda iz Priloga I Ugovoru u sektoru na koji se odnosi ulaganje u odgovarajućim registrima objekata za poslovanje s hranom životinjskog (uključujući hranu za životinje) ili neživotinjskog podrijetla.
Kriterij odabira br. 3 »Vrsta ulaganja«
Izgradnjom (i opremanjem) novog objekta prerade smatra se i postojeći objekt koji nije bio u funkciji prerade, a koji se rekonstrukcijom prenamjenjuje u objekt za preradu (uključujući opremanje).
Ako se ulaganje odnosi na više objekata i na kombinaciju ulaganja navedenih u podtočkama 3.1 i 3.2 ovoga kriterija odabira, korisnik ostvaruje bodove za podtočku 3.2 ovoga kriterija odabira.
Korisnik ostvaruje bodove za podtočku 3.2 ovoga kriterija odabira ako se ulaganje odnosi samo na opremanje, neovisno o tome predstavlja li navedeno ulaganje postavljanje opreme ili ugradnju opreme koja je građenje/rekonstrukcija u smislu propisa kojima se uređuje gradnja.
Kriterij odabira br. 4 »Sustavi kvalitete poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda«
Da bi ostvario bodove po ovom kriteriju odabira korisnik mora sudjelovati u sustavu kvalitete te u trenutku podnošenja zahtjeva za potporu:
a) biti proizvođač ili subjekt u lancu proizvodnje proizvoda čiji je naziv zaštićen i registriran na razini Europske unije kao ZOI ili ZOZP što dokazuje Potvrdom o sukladnosti proizvoda sa Specifikacijom iz tekuće ili prethodne godine izdanom na ime korisnika ili Potvrdom/Uvjerenjem o sukladnosti pojedine faze sa Specifikacijom iz tekuće ili prethodne godine izdanom na ime korisnika ili
b) biti proizvođač ili subjekt u lancu proizvodnje proizvoda sa oznakom »Dokazana kvaliteta« što dokazuje Potvrdom o sukladnosti proizvoda sa Specifikacijom iz tekuće ili prethodne godine izdanom na ime korisnika ili Izjavom nositelja oznake o korištenju sirovine koju je isporučio primarni proizvođač (navedeno je ime primarnog proizvođača) ili u slučaju grupne certifikacije posjedovati Prilog Potvrdi o sukladnosti proizvoda sa Specifikacijom iz tekuće ili prethodne godine iz kojeg je prema navedenom popisu subjekata razvidno sudjelovanje korisnika u sustavu kvalitete (navedeno je ime korisnika).
Korisnici proizvođači ili subjekti u lancu proizvodnje proizvoda s oznakom mogu ostvariti bodove po ovom kriteriju isključivo ako je ulaganje povezano s preradom proizvoda za koji je korisnik uključen u sustav kvalitete.
Kriterij odabira br. 5 »Područja s ograničenjima«
Objekt/i za preradu koji je/su predmet ulaganja je/su na otocima u skladu sa Zakonom o otocima (»Narodne novine«, br. 116/18, 73/20 i 70/21).
Kriterij odabira br. 7 »Korisnik potpore za ulaganja u preradu poljoprivrednih proizvoda«
Korisnik poljoprivredno gospodarstvo/gospodarstvo/proizvođačka organizacija ostvaruje bodove po ovom kriteriju odabira ako mu do podnošenja zahtjeva za potporu u sklopu ove intervencije nije dodijeljena potpora za ulaganja u preradu poljoprivrednih proizvoda iz Podmjere 4.2. »Potpora za ulaganja u preradu, marketing i/ili razvoj poljoprivrednih proizvoda«, tipa operacije 4.2.1 »Povećanje dodane vrijednosti poljoprivrednim proizvodima« Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. godine ili sukladnog tipa operacije koji su provodile Lokalne akcijske grupe (LAG-ovi) ili iz ove intervencije. Korisniku je dodijeljena potpora ako mu je izdana odluka o dodjeli sredstava/ako je s njim sklopljen ugovor o financiranju neovisno o tome je li korisnik nakon izdane odluke o dodjeli sredstava/sklopljenog ugovora o financiranju eventualno odustao ili je zahtjev odbijen.