Odluka o izmjenama i dopunama Odluke o pravilima rada sustava TARGET-HR

NN 118/2025 (5.9.2025.), Odluka o izmjenama i dopunama Odluke o pravilima rada sustava TARGET-HR

HRVATSKA NARODNA BANKA

1696

Na temelju članka 155. Zakona o platnom prometu »Narodne novine«, br. 66/2018., 114/2022. i 136/2024.) i članka 104. stavka 1. točke 6. Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci »Narodne novine«, br. 75/2008., 54/2013. i 47/2020.), Savjet Hrvatske narodne banke donosi

ODLUKU

O IZMJENAMA I DOPUNAMA ODLUKE O PRAVILIMA RADA SUSTAVA TARGET-HR

Članak 1.

U članku 3. Odluke o pravilima rada sustava TARGET-HR »Narodne novine«, br. 115/2022., 133/2022., 135/2023. i 128/2024.) iza stavka 2. dodaje se novi stavak 3., koji glasi:

»(3) Sustav TARGET dopušta slanje međuvalutnih instant plaćanja ili njihovo primanje iz interoperabilnih prihvatljivih platnih sustava u drugim valutama koji posluju u novcu središnje banke i upotrebljavaju platformu TIPS. Prihvatljivi platni sustav u drugoj valuti jest onaj koji je u vlasništvu i/ili kojim upravlja središnja banka koja je sa središnjim bankama Eurosustava potpisala sporazum o sudjelovanju druge valute u sustavu, čime mu se omogućuje upotreba platforme TIPS kao tehničke osnove za namiru instant plaćanja.«

Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 4.

Članak 2.

U članku 4. stavku 2. u točki (d) iza riječi »svojstvu« briše se riječ »i«.

U točki (e) briše se točka i dodaje riječ »i«.

Iza točke (e) dodaje se točka (f), koja glasi:

»(f) nebankovne pružatelje platnih usluga osnovane u Europskoj uniji ili EGP-u, uključujući i slučajeve kada djeluju preko podružnice osnovane u Europskoj uniji ili EGP-u.«.

Članak 3.

U članku 5. stavku 1. u točki (g) briše se točka na kraju rečenice.

Iza točke (g) dodaje se točka (h), koja glasi:

»(h) ako je podnositelj zahtjeva subjekt iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela, usklađenost sa:

(i) odredbom članka 166.a stavaka 1. i 2. važećeg Zakona o platnom prometu odnosno odgovarajućim odredbama drugoga nacionalnog propisa kojim je preuzet članak 35.a stavak 1. Direktive (EU) 2015/2366 te

(ii) postupcima utvrđenima u odredbama članka 166.a stavcima od 3. do 8. važećeg Zakona o platnom prometu odnosno odgovarajućim odredbama drugoga nacionalnog propisa kojim je preuzet članak 35.a stavak 2. Direktive (EU) 2015/2366.«.

U stavku 2. u točki (e) briše se točka na kraju rečenice.

Iza točke (e) dodaje se točka (f), koja glasi:

»(f) ako je podnositelj zahtjeva subjekt iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela, za potrebe usklađenosti s člankom 5. stavkom 1. točkom (h) iz ovog dijela, izjavu koju je izdalo odgovarajuće nacionalno nadležno tijelo ili izjavu koju je u znak odobrenja potpisalo nadležno upravljačko tijelo subjekta iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela, a u oba slučaja izjavom se potvrđuje usklađenost tog subjekta sa sljedećim:

(i) uvjetima za podnošenje zahtjeva za sudjelovanje u platnim sustavima određenima u skladu s Direktivom 98/26/EZ, kako je utvrđeno odredbom članka 166.a stavka 1. i 2. važećeg Zakona o platnom prometu odnosno odgovarajućim odredbama drugoga nacionalnog propisa kojim je preuzet članak 35.a stavak 1. Direktive (EU) 2015/2366 te

(ii) postupcima utvrđenima u odredbama članka 166.a stavcima od 3. do 8. važećeg Zakona o platnom prometu odnosno odgovarajućim odredbama drugoga nacionalnog propisa kojim je preuzet članak 35.a stavak 2. Direktive (EU) 2015/2366.«.

Članak 4.

U članku 10. iza stavka 6. dodaje se stavak 7., koji glasi:

»(7) Sudionik iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela jednom godišnje dostavlja Hrvatskoj narodnoj banci izjavu koju je u znak odobrenja potpisalo njegovo nadležno upravljačko tijelo, a kojom se potvrđuje kontinuirana usklađenost sudionika sa zahtjevima iz članka 5. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela i kontinuirana usklađenost sudionika sa zahtjevom za provedbu odgovarajućih sigurnosnih kontrola radi zaštite njegovih sustava od neovlaštenog pristupa i upotrebe, kako je propisano u članku 20. stavku 1. iz ovog dijela. Hrvatska narodna banka ima pravo provjeriti informacije navedene u toj izjavi i zatražiti bilo kakvu popratnu dokumentaciju koju razumno smatra potrebnom.«

Članak 5.

Iza članka 13. dodaju se članak 13.a i naslov, koji glase:

»Članak 13.a

Maksimalni iznosi za držanje sredstava na računima sudionika iz članka 4. stavka 2. točke (f) ove Odluke i novčane kazne za njihovu povredu

(1) Ukupna sredstva koja na kraju radnog dana drži sudionik iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela na svim računima kod Hrvatske narodne banke ne smiju premašiti maksimalni iznos za držanje sredstava izračunat u skladu s uvjetima navedenima u nastavku. Sredstva iz ovog stavka ne uključuju sredstva koja drži sudionik iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela na računima koji se vode za potrebe RTGS AS postupka namire D ili TIPS AS postupka namire.

(2) Maksimalni iznos za držanje sredstava iz stavka 1. ovog članka izračunava se kako slijedi:

(a) Ako je sudionik iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela poslovao tijekom razdoblja od 12 mjeseci prije podnošenja zahtjeva za otvaranje računa u sustavu TARGET-HR, maksimalni iznos za držanje sredstava jednak je dvostrukom iznosu najviše vrijednosti izlaznih namirenih naloga za prijenos novčanih sredstava, uključujući, kada je primjenjivo, naloge za prijenos sporednih sustava, ali isključujući prijenose likvidnosti sudionika iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela, u bilo kojem radnom danu tijekom prethodnih 12 kalendarskih mjeseci. Sudionik iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela uključuje detaljan izračun takvoga maksimalnog iznosa za držanje sredstava u svoj zahtjev Hrvatskoj narodnoj banci za sudjelovanje u sustavu TARGET-HR.

(b) Ako sudionik iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela nije poslovao tijekom razdoblja od 12 mjeseci prije podnošenja zahtjeva za otvaranje računa u sustavu TARGET-HR, maksimalni iznos za držanje sredstava jednak je dvostrukom iznosu očekivane ukupne najviše vrijednosti izlaznih naloga za prijenos novčanih sredstava tog sudionika, uključujući, kada je primjenjivo, naloge za prijenos sporednih sustava, ali isključujući prijenose likvidnosti. Sudionik iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela uključuje svoj detaljan izračun predloženoga maksimalnog iznosa za držanje sredstava u svoj zahtjev za otvaranje računa u sustavu TARGET-HR.

(c) U razdoblju od 12 mjeseci nakon otvaranja prvog aktivnog TARGET-HR računa, Hrvatska narodna banka svaki mjesec tijekom prvog tromjesečja ponovno izračunava maksimalni iznos za držanje sredstava za svakog sudionika iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela koristeći stvarnu najvišu vrijednost izlaznih namirenih naloga za prijenos novčanih sredstava, uključujući, kada je primjenjivo, naloge za prijenos sporednih sustava, ali isključujući prijenose likvidnosti. Nakon toga ponovni se izračun provodi svako tromjesečje. Takav ponovno izračunati maksimalni iznos za držanje sredstava primjenjivat će se od sljedećega radnog dana nakon što Hrvatska narodna banka svakom takvom sudioniku dostavi obavijest o ponovnom izračunu, do sljedećega ponovnog izračuna.

(d) Nakon prvih 12 mjeseci od otvaranja prvoga aktivnog TARGET-HR računa Hrvatska narodna banka jednom godišnje ponovno izračunava maksimalni iznos za držanje sredstava. Ponovni izračun temelji se na stvarnoj ukupnoj najvišoj vrijednosti svih izlaznih naloga za prijenos novčanih sredstava sudionika iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela, uključujući, kada je primjenjivo, naloge za prijenos sporednih sustava, ali isključujući prijenose likvidnosti tijekom prethodnog razdoblja od 12 mjeseci u sustavu TARGET-HR, kao i na informacijama dostavljenima Hrvatskoj narodnoj banci u skladu s točkama (a) i (b) ovog stavka.

(e) U iznimnim okolnostima Hrvatska narodna banka može, prema vlastitoj ocjeni, ponovno izračunati maksimalni iznos za držanje sredstava na ad hoc osnovi u slučaju značajne promjene u vrijednostima namire sudionika iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela, koja je neizbježna ili se već dogodila i koja bi mogla dovesti do neusklađenosti s relevantnim maksimalnim iznosom za držanje sredstava. Svaki takav ponovni izračun provodi se u skladu s točkom (b) ovog stavka.

(3) U slučaju da ukupna sredstva na računima sudionika iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela prekorače primjenjivi maksimalni iznos za držanje sredstava, taj sudionik poduzima hitne korake kako bi smanjio ukupna sredstva koja drži na iznos maksimalnog iznosa za držanje sredstava ili niži. Ako takvo smanjenje nije moguće zbog uplata neposredno prije kraja radnog dana, smanjenje se provodi bez nepotrebnog odgađanja nakon početka sljedećega radnog dana.

(4) Ako je sudionik iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela izravni sudionik platnog sustava koji je sporedni sustav u sustavu TARGET, te primjenjuje RTGS AS postupak namire D ili TIPS AS postupke namire, taj sudionik dostavlja Hrvatskoj narodnoj banci mjesečna izvješća o najvišim i prosječnim dnevnim prekonoćnim držanjima sredstava na odgovarajućim TARGET tehničkim računima sporednog sustava. Takav sudionik također dostavlja mjesečna izvješća o najvišem i prosječnom dnevnom iznosu obveze namire koje je obradio u odgovarajućem sporednom sustavu.

(5) U slučaju da sudionik iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela ne postupi u skladu sa stavcima od 1. do 3. ovog članka, Hrvatska narodna banka primjenjuje novčanu kaznu po stopi od 0,03 % na ukupni iznos koji premašuje maksimalni iznos za držanje sredstava na svim računima koje takav sudionik drži na kraju radnog dana u sustavu TARGET-HR, kao i dodatnu dnevnu novčanu kaznu od 1000 EUR za svaki dan neusklađenosti.«

Članak 6.

U članku 18. stavku 1. točka (b) mijenja se i glasi:

»(b) uzima se da su nalozi za instant plaćanje i nalozi za TIPS OLO kreditni transfer prihvaćeni u sustav TARGET-HR i neopozivi u trenutku kada su odgovarajuća sredstva rezervirana na sudionikovu TIPS DCA računu ili TIPS AS tehničkom računu«.

Članak 7.

Članak 21. mijenja se i glasi:

»Ako zbog tehničkih smetnji u radu sustava TARGET nalog za prijenos novčanih sredstava ne može biti namiren istoga radnog dana kada je primljen ili nije mogao biti podnesen, Hrvatska narodna banka nudi naknadu štete odnosnom sudioniku u skladu s posebnim postupkom utvrđenim u Dodatku II. ove Odluke.«

Članak 8.

U članku 25. iza stavka 5. dodaju se stavci od 6. do 8., koji glase:

»(6) Ako sudionik iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela nije ispravio značajnu neusklađenost sa zahtjevima iz članka 13.a iz ovog dijela, Hrvatska narodna banka može tog sudionika trajno isključiti iz sustava TARGET-HR na osnovi stavka 2. točke (b) ili (c) ovog članka, pri čemu, iznimno od stavka 2. ovog članka, Hrvatska narodna banka trajno isključuje tog sudionika iz sudjelovanja u sustavu TARGET-HR po proteku roka od mjesec dana od obavijesti o trajnom isključenju i primjenjuje dodatnu jednokratnu novčanu kaznu od 1000 EUR za svaki zatvoreni račun.

(7) Za potrebe stavka 6. ovog članka slučajevi su značajne neusklađenosti osobito:

(a) sustavno ili ponovljeno kršenje relevantnog ograničenja maksimalnog iznosa za držanje sredstava, uključujući, ali ne ograničavajući se na kršenje koje uključuje značajan iznos prekoračenja relevantnog ograničenja maksimalnog iznosa za držanje sredstava

(b) neizvršavanje smanjenja iznosa koji se drži na relevantnim računima na maksimalni iznos za držanje sredstava ili niži iznos do kraja radnog dana nakon radnog dana kada su sredstva zaprimljena

(c) neispunjavanje obveze mjesečnog izvješćivanja o najvišim i prosječnim dnevnim prekonoćnim držanjima sredstava na odgovarajućim TARGET tehničkim računima sporednog sustava te njegovim najvećim i prosječnim dnevnim iznosima obveze namire obrađenima u odgovarajućem sporednom sustavu.

(8) Ako sudionik iz članka 4. stavka 2. točke (f) iz ovog dijela ne ispuni zahtjeve iz članka 10. stavka 7. iz ovog dijela, Hrvatska narodna banka može trajno isključiti tog sudionika iz sudjelovanja u sustavu TARGET-HR na osnovi stavka 2. točke (b) ili (c) ovog članka. Iznimno od stavka 2. ovog članka, sudionik se trajno isključuje po proteku roka od mjesec dana od obavijesti o trajnom isključenju.«

Članak 9.

U članku 36. stavci od 1. do 3. mijenjaju se i glase:

»(1) Hrvatska narodna banka otvara i vodi najmanje jedan MCA račun za svakog sudionika, osim ako je sudionik AS koji primjenjuje samo RTGS ili TIPS AS postupke namire i koji nije prihvatljivi CCP, u kojem slučaju uporaba MCA računa ovisi o odluci AS-a.

(2) Za potrebe namire operacija monetarne politike prema odluci Hrvatske narodne banke kojom se prenosi Smjernica (EU) 2015/510 (ESB/2014/60) i namire kamata iz operacija monetarne politike i drugih operacija s Hrvatskom narodnom bankom, sudionik određuje primarni MCA račun koji se drži kod Hrvatske narodne banke.

(3) Primarni MCA račun određen u skladu sa stavkom 2. ovog članka koristi se i za sljedeće svrhe:

(a) remuneraciju iz članka 12. dijela I. ove Odluke, osim ako je sudionik imenovao drugog sudionika u sustavu TARGET-HR u tu svrhu

(b) odobravanje unutardnevnoga kredita, kad je primjenjivo

(c) odobravanje prekonoćnoga kredita prihvatljivom CCP-u putem CCP prekonoćnoga kredita, kad je primjenjivo.

Članak 10.

U članku 45. stavak 5. mijenja se i glasi:

»(5) Hrvatska narodna banka može prihvatljivom CCP-u omogućiti pristup CCP prekonoćnom kreditu u okviru područja primjene članka 139. stavka 2. točke (c) Ugovora o funkcioniranju Europske unije u vezi s člancima 18. i 42. Statuta ESSB-a i odluke Hrvatske narodne banke kojom se prenosi članak 1. stavak 1. Smjernice (EU) 2015/510 (ESB/2014/60). Prihvatljivi CCP je subjekt koji u svako doba:

(a) ima odobrenje za rad kao CCP u skladu s primjenjivim zakonodavstvom Europske unije ili nacionalnim zakonodavstvom

(b) prihvatljivi je subjekt za potrebe stavka 2. točke (d) ovog članka

(c) osnovan je u europodručju

(d) ima pristup unutardnevnom kreditu

(e) ispunjava zahtjeve koji se odnose na zaštitne mjere u vezi s financijskom stabilnošću u skladu s člankom 2. Odluke (EU) 2025/1734 Europske središnje banke (ESB/2025/29)

(f) ispunjava zahtjeve koji se odnose na zaštitne mjere za dobro upravljanje likvidnosnim rizikom u skladu s člankom 3. Odluke (EU) 2025/1734 (ESB/2025/29).«

Stavci 6. i 7. brišu se.

Dosadašnji stavak 8. postaje stavak 6.

Članak 11.

Članak 46. i naslov mijenjaju se i glase:

»Članak 46.

Prihvatljivi kolateral za kredit

Unutardnevni kredit i pristup CCP prekonoćnom kreditu temelje se na prihvatljivom kolateralu. Prihvatljivi kolateral sastoji se od iste imovine koja je prihvatljiva za korištenje u operacijama monetarne politike Eurosustava te se na nju primjenjuju odredbe važeće Odluke o provođenju operacija monetarne politike i odredbe Smjernice (EU) 2015/510 (ESB/2014/60) o vrednovanju imovine i kontroli rizika određene člankom 54. stavkom 6. točkom c) i stavkom 8. točkom c) istog članka važeće Odluke o provođenju operacija monetarne politike.«

Članak 12.

Iza članka 47. dodaju se članak 47.a i naslov, koji glase:

»Članak 47.a

Postupak produljenja CCP prekonoćnoga kredita

(1) Kamatna stopa koja se primjenjuje na CCP prekonoćni kredit jest kamatna stopa na prekonoćni kredit.

(2) Propust prihvatljivog CCP-a, koji nije prihvatljiva druga ugovorna strana za operacije monetarne politike Eurosustava i koji nema pristup prekonoćnom kreditu, da vrati unutardnevni kredit na kraju dana, automatski se smatra zahtjevom tog prihvatljivog CCP-a za pristup CCP prekonoćnom kreditu. Ako taj prihvatljivi CCP ima više od jednog MCA računa ili jedan ili više DCA računa, svako stanje na kraju dana na tim računima uzima se u obzir za potrebe izračuna iznosa mogućnosti tog CCP-a za automatsko korištenje CCP prekonoćnoga kredita. Time se ne pokreće ekvivalentno oslobađanje imovine koja je unaprijed deponirana kao kolateral za nepodmireni unutardnevni kredit.

(3) Propust prihvatljivog CCP-a iz stavka 2. ovog članka da vrati CCP prekonoćni kredit iz bilo kojeg razloga, čini taj CCP podložnim sljedećim novčanim sankcijama:

(a) ako prihvatljivi CCP prvi put ne vrati CCP prekonoćni kredit u bilo kojem razdoblju od 12 mjeseci, tada se tom CCP-u na iznos tog negativnog stanja obračunavaju kaznene kamate po stopi koja je za pet postotnih bodova viša od kamatne stope na prekonoćni kredit

(b) ako prihvatljivi CCP ne vrati CCP prekonoćni kredit najmanje dva ili više puta u istom razdoblju od 12 mjeseci, kamata iz točke (a) ovog stavka povećava se za 2,5 postotna boda za svaki sljedeći slučaj nastanka negativnog stanja u istom razdoblju od 12 mjeseci.

(4) Upravno vijeće ESB-a može odustati od izricanja novčane sankcije ili umanjiti novčane sankcije određene u skladu sa stavkom 3. ovog članka, ako se propust vraćanja CCP prekonoćnoga kredita može pripisati višoj sili i/ili tehničkim smetnjama u radu sustava TARGET definiranima točkom 58. iz Dodatka X. ove Odluke.

(5) Hrvatska narodna banka ovlaštena je priopćiti ESB-u i nacionalnim nadležnim tijelima iznos unutardnevnoga kredita i CCP prekonoćnoga kredita odobrenog prihvatljivom CCP-u.«

Članak 13.

Članak 48. i naslov mijenjaju se i glase:


»Članak 48.

Ograničavanje te privremeno ili trajno onemogućavanje pristupa unutardnevnom kreditu

(1) Hrvatska narodna banka privremeno ili trajno onemogućuje pristup unutardnevnom kreditu ako nastupi jedan od sljedećih slučajeva neispunjavanja obveza:

(a) sudionikov primarni MCA račun kod Hrvatske narodne banke privremeno je ili trajno zatvoren

(b) sudionik je prestao ispunjavati pretpostavke za odobravanje unutardnevnoga kredita utvrđene u članku 45. iz ovog dijela

(c) nadležna sudska ili druga tijela donijela su odluku da se u odnosu na sudionika provede postupak likvidacije ili imenovanje likvidatora ili slične službene osobe nad sudionikom ili bilo koji drugi sličan postupak

(d) na sudionika se primjenjuje zamrzavanje sredstava i/ili druge mjere koje je nametnula Europska unija kojima se ograničava mogućnost sudionika da se koristi svojim sredstvima.

(2) Hrvatska narodna banka ograničuje ili privremeno ili trajno onemogućuje pristup unutardnevnom kreditu ako nastupi jedan od sljedećih slučajeva neispunjavanja obveza:

(a) prihvatljivost sudionika kao druge ugovorne strane za operacije monetarne politike Eurosustava ograničena je ili privremeno ili trajno prestala

(b) pristup prihvatljivog CCP-a CCP prekonoćnom kreditu ograničen je ili privremeno ili trajno onemogućen.

(3) Hrvatska narodna banka može privremeno ili trajno onemogućiti pristup unutardnevnom kreditu ako NSB privremeno ili trajno isključi sudionika iz sudjelovanja u sustavu TARGET u skladu s nacionalnim aktom kojim je preuzet članak 25. stavak 2. iz dijela I. Priloga I. Smjernice (EU) 2022/912 (ESB/2022/8).

(4) Hrvatska narodna banka može odlučiti ograničiti ili privremeno ili trajno onemogućiti pristup sudionika unutardnevnom kreditu ako se za sudionika smatra da predstavlja rizik na temelju načela opreznosti.«

Članak 14.

U članku 77. stavak 1. mijenja se i glasi:

»(1) Autokolateralizacija se temelji na prihvatljivom kolateralu kako je navedeno u popisu koji je objavila Hrvatska narodna banka u skladu s člankom 8. stavcima 4. i 5. važeće Odluke o upravljanju kolateralom u kreditnim operacijama Eurosustava.«

Članak 15.

U članku 80. iza stavka 2. dodaje se stavak 3., koji glasi:

»(3) Ako imatelj TIPS DCA računa odluči prihvaćati naloge za TIPS OLO kreditni transfer, dužan je o tome obavijestiti Hrvatsku narodnu banku.«

Članak 16.

U članku 82. stavak 1. mijenja se i glasi:

»(1) Imatelj TIPS DCA računa može odrediti jednu ili više dostupnih strana te je dužan obavijestiti Hrvatsku narodnu banku ako bilo koja od tih dostupnih strana prihvaća naloge za TIPS OLO kreditni transfer. Dostupne strane moraju pristupiti SCT Inst shemi potpisivanjem Sporazuma o pristupanju SEPA instant kreditnom transferu.«

Članak 17.

U članku 83. iza točke (a) umeće se nova točka (b), koja glasi:

»(b) nalozi za TIPS OLO kreditni transfer«.

Dosadašnje točke od (b) do (e) postaju točke od (c) do (f).

Članak 18.

U članku 85. stavak 3. mijenja se i glasi:

»(3) Nakon što je nalog za instant plaćanje ili nalog za TIPS OLO kreditni transfer primljen u skladu s člankom 17. iz dijela I. ove Odluke, sustav TARGET-HR provjerava ima li na platiteljevu TIPS DCA računu dovoljno dostupnih sredstava za izvršenje namire te se primjenjuje sljedeće:

(a) ako nisu dostupna dovoljna sredstva, odbija se nalog za instant plaćanje ili nalog za TIPS OLO kreditni transfer

(b) ako su dostupna dovoljna sredstva, rezervira se odgovarajući iznos dok se čeka odgovor primatelja plaćanja. U slučaju da primatelj plaćanja prihvati nalog za instant plaćanje ili nalog za TIPS OLO kreditni transfer, nalog se namiruje i rezervacija se istodobno skida. U slučaju da primatelj plaćanja odbije nalog za instant plaćanje ili nalog za TIPS OLO kreditni transfer ili u slučaju izostanka pravodobnog odgovora u smislu SCT Inst sheme za nalog za instant plaćanje ili TIPS Detaljnih funkcionalnih specifikacija za korisnike (engl. User Detailed Functional Specifications, UDFS) za nalog za TIPS OLO kreditni transfer, odbija se nalog za instant plaćanje ili nalog za TIPS OLO kreditni transfer, a rezervacija se istodobno skida.«

Stavak 5. mijenja se i glasi:

»(5) Neovisno o odredbi stavka 3. točke (b) ovog članka, Hrvatska narodna banka odbija nalog za instant plaćanje ili nalog za TIPS OLO kreditni transfer ako iznos naloga za instant plaćanje ili naloga za TIPS OLO kreditni transfer premašuje bilo koji primjenjivi CMB.«

Članak 19.

U članku 87. stavak 1. mijenja se i glasi:

»(1) TIPS imenik je popis poslovnih identifikacijskih kodova (BIC) koji se upotrebljavaju u svrhu usmjeravanja informacija, a obuhvaća BIC:

(a) imatelja TIPS DCA računa

(b) dostupnih strana.

TIPS imenik uključuje informaciju za svaki BIC o tome prihvaća li imatelj TIPS DCA računa ili dostupna strana naloge za TIPS OLO kreditni transfer.«

Članak 20.

U članku 89. stavak 4. mijenja se i glasi:

»(4) Hrvatska narodna banka obrađuje naloge za instant plaćanje i naloge za TIPS OLO kreditni transfer imatelja TIPS DCA računa koji je privremeno ili trajno isključen iz sudjelovanja u sustavu TARGET-HR na temelju članka 25. stavaka 1. ili 2. iz dijela I. ove Odluke ako je za njega rezervirala sredstva na TIPS DCA računu u skladu s člankom 85. stavkom 3. točkom (b) iz ovog dijela prije njegova privremenog ili trajnog isključenja.«

Članak 21.

Iza članka 89. dodaju se članak 89.a i naslov, koji glase:

»Članak 89.a

Broadcast poruke

(1) Imatelj TIPS DCA računa može se koristiti funkcijom broadcast poruke koju nudi TIPS, a koja imatelju TIPS DCA računa ili imatelju TIPS AS tehničkog računa omogućuje slanje poruke svim drugim imateljima TIPS DCA računa i imateljima TIPS AS tehničkog računa, radi slanja broadcast poruka u sljedećim kategorijama:

(a) »Immediate downtime start« (Trenutačni početak prekida rada)

(b) »Immediate downtime end« (Trenutačni kraj prekida rada) i

(c) »Planned downtime« (Planirano vrijeme prekida rada).

(2) Imatelj TIPS DCA računa ne šalje »free text messages« (poruke sa slobodnim tekstom) ni »insolvency messages« (poruke o insolventnosti). Imatelj TIPS DCA računa koji se koristi funkcijom broadcast ostaje isključivo odgovoran za sadržaj bilo koje poruke.«

Članak 22.

U članku 100. stavak 1. mijenja se i glasi:

»(1) Hrvatska narodna banka može, na zahtjev AS-a koji namiruje instant plaćanje u skladu sa SCT Inst shemom, nalog za TIPS OLO kreditni transfer ili gotovo instant plaćanje u svojim knjigama, otvoriti i voditi jedan ili više TIPS AS tehničkih računa. Ako imatelj TIPS AS tehničkog računa odluči prihvaćati naloge za TIPS OLO kreditni transfer, o tome je dužan obavijestiti Hrvatsku narodnu banku.«

Stavak 5. mijenja se i glasi:

»(5) AS može slati naloge za instant plaćanje i pozitivne odgovore na opoziv bilo kojem imatelju TIPS DCA računa ili imatelju TIPS AS tehničkog računa te može slati naloge za TIPS OLO kreditni transfer bilo kojem imatelju TIPS DCA računa ili imatelju TIPS AS tehničkog računa koji ih je odlučio prihvaćati.«

Iza stavka 5. dodaje se stavak 6., koji glasi:

»(6) AS prima i obrađuje naloge za instant plaćanje, zahtjeve za opoziv i pozitivne odgovore na opoziv bilo kojeg imatelja TIPS DCA računa ili imatelja TIPS AS tehničkog računa. Ako je obavijestio Hrvatsku narodnu banku u skladu sa stavkom 1. ovog članka, imatelj TIPS AS tehničkog računa prihvaća naloge za TIPS OLO kreditni transfer od bilo kojeg imatelja TIPS DCA računa ili imatelja TIPS AS tehničkog računa koji ih je odlučio slati.«

Članak 23.

U članku 103. stavak 3. mijenja se i glasi:

»(3) Nakon što je nalog za instant plaćanje ili nalog za TIPS OLO kreditni transfer primljen u skladu s člankom 17. stavkom 1. dijela I. ove Odluke, Hrvatska narodna banka provjerava ima li na TIPS AS tehničkom računu dovoljno platiteljevih sredstava za izvršenje namire te se primjenjuje sljedeće:

(a) ako nisu dostupna dovoljna sredstva, odbija se nalog za instant plaćanje ili nalog za TIPS OLO kreditni transfer

(b) ako su dostupna dovoljna sredstva, rezervira se odgovarajući iznos dok se čeka odgovor primatelja plaćanja. U slučaju da primatelj plaćanja prihvati nalog za instant plaćanje ili nalog za TIPS OLO kreditni transfer, nalog se namiruje i rezervacija se istodobno skida. U slučaju da primatelj plaćanja odbije nalog za instant plaćanje ili nalog za TIPS OLO kreditni transfer ili u slučaju izostanka pravodobnog odgovora u smislu SCT Inst sheme za nalog za instant plaćanje ili TIPS UDFS-a za nalog za TIPS OLO kreditni transfer, odbija se nalog za instant plaćanje ili nalog za TIPS OLO kreditni transfer, a rezervacija se istodobno skida.«

Stavak 5. mijenja se i glasi:

»(5) Neovisno o odredbi stavka 3. točke (b) ovog članka, Hrvatska narodna banka odbija nalog za instant plaćanje ili nalog za TIPS OLO kreditni transfer ako iznos tog naloga premašuje bilo koji primjenjivi CMB.«

Članak 24.

U članku 104. stavak 2. mijenja se i glasi:

»(2) Zahtjev za opoziv prosljeđuje se primatelju plaćanja namirenog naloga za instant plaćanje ili naloga za TIPS OLO kreditni transfer koji može odgovoriti pozitivnim ili negativnim odgovorom na opoziv.«.

Članak 25.

U članku 107. u točki (c) briše se točka na kraju rečenice.

Iza točke (c) dodaje se točka (d), koja glasi:

»(d) nalozi za TIPS OLO kreditni transfer.«.

Članak 26.

U članku 108. stavak 1. mijenja se i glasi:

»(1) TIPS imenik je popis poslovnih identifikacijskih kodova (BIC) koji se upotrebljavaju u svrhu usmjeravanja informacija, a obuhvaća BIC:

(a) imatelja TIPS DCA računa

(b) dostupnih strana.

TIPS imenik uključuje informaciju za svaki BIC o tome prihvaća li imatelj TIPS DCA računa ili dostupna strana naloge za TIPS OLO kreditni transfer.«

Članak 27.

U članku 110. stavak 4. mijenja se i glasi:

»(4) Hrvatska narodna banka obrađuje naloge za instant plaćanje ili naloge za TIPS OLO kreditni transfer imatelja TIPS AS tehničkog računa koji je privremeno ili trajno isključen iz sudjelovanja u sustavu TARGET-HR na temelju članka 25. stavaka 1. ili 2. iz dijela I. ove Odluke ako je za njega rezervirala sredstva na TIPS AS tehničkom računu u skladu s člankom 103. stavkom 3. točkom (b) iz dijela VII. ove Odluke prije njegova privremenog ili trajnog isključenja.«.

Članak 28.

Iza članka 110. dodaju se novi članak 110.a i naslov, koji glase:

»Članak 110.a

Broadcast poruke

(1) Imatelj TIPS DCA računa može se koristiti funkcijom broadcast poruke koju nudi TIPS, a koja imatelju TIPS DCA računa ili imatelju TIPS AS tehničkog računa omogućuje slanje poruke svim drugim imateljima TIPS DCA računa i imateljima TIPS AS tehničkog računa, radi slanja broadcast poruka u sljedećim kategorijama:

(a) »Immediate downtime start« (Trenutačni početak prekida rada)

(b) »Immediate downtime end« (Trenutačni kraj prekida rada) i

(c) »Planned downtime« (Planirano vrijeme prekida rada).

(2) Imatelj TIPS AS tehničkog računa ne šalje »free text messages« (poruke sa slobodnim tekstom) niti »insolvency messages« (poruke o insolventnosti). Imatelj TIPS AS tehničkog računa koji se koristi funkcijom broadcast ostaje isključivo odgovoran za sadržaj bilo koje poruke.«.

Članak 29.

U Dodatku I. »Tehničke specifikacije za obradu naloga za prijenos novčanih sredstava« u točki 4. »Vrste poruka koje se obrađuju u sustavu TARGET« iza podtočke (d) dodaje se podtočka (e), koja glasi:

»(e) Sljedeće dodatne podvrste poruka koriste se za naloge za TIPS OLO kreditni transfer:

Vrsta poruke (Message Type)Opis
pacs.002.001.03FIToFIPayment Status Report
pacs.008.001.08FIToFICustomerCreditTransfer
pacs.028.001.03FIToFIPaymentStatusRequest

Poruke koje se odnose na naloge za TIPS OLO kreditni transfer identificirat će se sufiksom XCY u protokolu za razmjenu poruka.«

Točka 6. »Pravila validacije i kodovi pogrešaka« mijenja se i glasi:

»6. Pravila validacije i kodovi pogrešaka

Validacija poruka provodi se u skladu sa smjernicama High Value Payments Plus (HVPS+) kako je navedeno u normi ISO 20022 i validacijama specifičnima za sustav TARGET. Detaljna pravila validacije i kodovi pogrešaka opisani su u odgovarajućim dijelovima UDFS-a kako slijedi:

(a) za MCA račune, u poglavlju 14. CLM UDFS-a

(b) za RTGS DCA račune, u poglavlju 13. RTGS UDFS-a

(c) za T2S DCA račune, u poglavlju 4.1 T2S UDFS-a.

Ako je nalog za instant plaćanje, nalog za TIPS OLO kreditni transfer ili pozitivan odgovor na opoziv odbijen iz bilo kojeg razloga, imatelj TIPS DCA računa prima izvješće o statusu plaćanja (pacs.002), kako je opisano u poglavlju 4.2 TIPS UDFS-a. Ako je nalog za prijenos likvidnosti odbijen iz bilo kojeg razloga, imatelj TIPS DCA računa prima odbijanje (camt.025), kako je opisano u poglavlju 1.6 TIPS UDFS-a.«

Članak 30.

U Dodatku IV. »Postupci za osiguranje neprekinutog poslovanja i za izvanredne situacije« u točki 2. »Postupci neprekinutog poslovanja i postupci pri nepredvidivim događajima (RTGS DCA računi i RTGS AS postupci namire)« u dijelu 2.3. »Izvanredna obrada« u točki 3. podtočki (b) briše se točka na kraju rečenice.

Iza podtočke (b) dodaje se podtočka (c), koja glasi:

»(c) plaćanja koja izvršavaju ili primaju riznice središnjih ili regionalnih vlasti država članica radi sprječavanja prelijevanja unutardnevnoga kredita na prekonoćni kredit.«.

Članak 31.

U Dodatku VI. »Pregled naknada« u točki 6. »Naknade za imatelje TIPS DCA računa« podtočka (c) mijenja se i glasi:

»(c) za svaki nalog za instant plaćanje, nalog za TIPS OLO kreditni transfer ili pozitivan odgovor na opoziv koji je prihvatila Hrvatska narodna banka, kako je navedeno u članku 17. iz dijela I. ove Odluke, naknada od 0,001 EUR naplaćuje se imatelju TIPS DCA računa koji treba teretiti i imatelju TIPS DCA računa ili TIPS AS tehničkog računa koji treba odobriti, bez obzira na to je li nalog za instant plaćanje, nalog za TIPS OLO kreditni transfer ili pozitivan odgovor na opoziv namiren ili ne«.

U točki 7. »Naknade za AS koji primjenjuju TIPS AS postupak namire« podtočka (c) mijenja se i glasi:

»(c) za svaki nalog za instant plaćanje, nalog za TIPS OLO kreditni transfer ili pozitivan odgovor na opoziv koji je prihvatila Hrvatska narodna banka, kako je navedeno u članku 17. iz dijela I. ove Odluke, naknada od 0,001 EUR naplaćuje se imatelju TIPS AS tehničkog računa koji treba teretiti i imatelju TIPS AS tehničkog računa ili TIPS DCA računa koji treba odobriti, bez obzira na to je li nalog za instant plaćanje, nalog za TIPS OLO kreditni transfer ili pozitivan odgovor na opoziv namiren ili ne«.

Članak 32.

Dodatak VIII. »Mjerila za pristup« mijenja se i glasi:

»Osim subjekata iz članka 4. stavka 1. iz dijela I. Odluke o pravilima rada sustava TARGET-HR, Hrvatska narodna banka prihvaća kao sudionike u sustavu TARGET-HR još i subjekte iz članka 4. stavka 2. točke (d) i (f) iz istog dijela Odluke.«

Članak 33.

Dodatak IX. »Subjekti prihvatljivi za unutardnevni kredit« mijenja se i glasi:

»Hrvatska narodna banka odobrava unutardnevni kredit subjektima iz članka 45. stavka 1. iz dijela II. Odluke o pravilima rada sustava TARGET-HR koji su prihvatljive druge ugovorne strane za operacije monetarne politike Eurosustava koje provodi Hrvatska narodna banka i subjektima iz članka 45. stavka 2. točke (d) iz istog dijela Odluke koji je prihvatljivi CCP.«

Članak 34.

U Dodatku X. »Definicije« točka (10) mijenja se i glasi:

»(10) »gotovo instant plaćanje« znači nalog za prijenos novčanih sredstava koji je u skladu s NL standardom za dodatne opcionalne usluge SEPA kreditnog transfera (SCT AOS) Europskoga platnog vijeća za instant obradu SEPA kreditnih transfera ili sa shemom Europskoga platnog vijeća za SEPA instant kreditni transfer s jednim krakom transakcije izvan SEPA-e (SEPA One-Leg Out Instant Credit Transfer (OCT Inst) Scheme)«.

Točka (13) mijenja se i glasi:

»(13) »inicijator« znači subjekt kojeg je kao takvog odredio imatelj TIPS DCA računa ili imatelj TIPS AS tehničkog računa i kojem je dopušteno slati naloge za instant plaćanje, naloge za prijenos likvidnosti ili naloge za TIPS OLO kreditni transfer i/ili primati naloge za instant plaćanje, naloge za prijenos likvidnosti ili naloge za TIPS OLO kreditni transfer u ime tog imatelja računa ili dostupne strane tog imatelja računa«.

Točka (24) mijenja se i glasi:

»(24) »nalog za plaćanje« znači svaka instrukcija sudionika ili osobe koja djeluje u njegovo ime da primatelju stavi na raspolaganje novčani iznos s jednog računa knjiženjem na drugi račun, a koja nije AS nalog za prijenos, nalog za prijenos likvidnosti, nalog za instant plaćanje, nalog za TIPS OLO kreditni transfer ni pozitivan odgovor na opoziv«.

Točka (26) mijenja se i glasi:

»(26) »nalog za prijenos novčanih sredstava« znači svaka instrukcija sudionika ili osobe koja djeluje u njegovo ime da primatelju stavi na raspolaganje novčani iznos s jednog računa knjiženjem na drugi račun koja je nalog za prijenos sporednog sustava, nalog za prijenos likvidnosti, nalog za instant plaćanje, pozitivan odgovor na opoziv, nalog za TIPS OLO kreditni transfer ili nalog za plaćanje«.

Točka (33) mijenja se i glasi:

»(33) »podružnica« znači

(a) podružnica u smislu članka 4. stavka 1. točke 17. Uredbe (EU) br. 575/2013 Europskog parlamenta i Vijeća ili članka 3. točke 52. važećeg Zakona o tržištu kapitala odnosno odgovarajuće odredbe drugoga nacionalnog propisa kojim je preuzet članak 4. stavak 1. točka 30. Direktive 2014/65/EU Europskog parlamenta i Vijeća ili članka 3. stavka 1. točke 39. važećeg Zakona o platnom prometu odnosno odgovarajuće odredbe drugoga nacionalnog propisa kojim je preuzet članak 4. točka 39. Direktive (EU) 2015/2366, ovisno o slučaju, ili

(b) u slučaju institucije za elektronički novac, kako je navedeno u članku 1. stavku 3. točki (b) Odluke (EU) 2025/222 Europske središnje banke (ESB/2025/2), poslovna jedinica koja je pravno ovisni dio takve institucije za elektronički novac, a koja izravno obavlja sve ili neke transakcije koje su dio djelatnosti te institucije; sve poslovne jedinice koje je u istoj državi članici osnovala institucija za elektronički novac s mjestom uprave u drugoj državi članici smatraju se jednom podružnicom«.

Iza točke (64) dodaju se nove točke od (65) do (68), koje glase:

»(65) »nebankovni pružatelj platnih usluga« znači nebankovni pružatelj platnih usluga kako je definiran u članku 1. točki 3. Odluke (EU) 2025/222 (ESB/2025/2)

(66) »prekonoćni kredit za središnju drugu ugovornu stranu« ili »CCP prekonoćni kredit« znači mogućnost dobivanja kredita prema uvjetima utvrđenima u članku 45. stavku 5. i članku 47.a iz dijela II. ove Odluke koja je uspostavljena kako bi se prihvatljivim središnjim drugim ugovornim stranama omogućio prekonoćni kredit u slučajevima kada u iznimnim tržišnim uvjetima središnja druga ugovorna strana ima manjak likvidnosti

(67) »prihvatljiva središnja druga ugovorna strana« ili »prihvatljivi CCP« znači središnja druga ugovorna strana osnovana u europodručju koja nema odobrenje za rad kao banka, a koja ispunjava uvjete za CCP prekonoćni kredit iz ove Odluke

(68) »TIPS one-leg out nalog za kreditni transfer« ili »nalog za TIPS OLO kreditni transfer« znači nalog za kreditni transfer koji se sastoji od dva ili više dijelova kreditnog transfera od kojih se samo jedan dio namiruje u TIPS-u i obuhvaćen je primjenom ove Odluke, a ostatak se namiruje u drugom sustavu ili u drugoj valuti.«.

Članak 35.

Ova Odluka objavljuje se u »Narodnim novinama« i stupa na snagu 6. listopada 2025.

O. br. 494-2885-090/09-25/BV
Zagreb, 2. rujna 2025.

Predsjednik Savjeta
Hrvatske narodne banke
guverner
Boris Vujčić, v. r.