LIKOVNA KULTURA
UVOD
Program likovne kulture u osnovnoj školi temelji se na procesu istraživačkoga
učenja i stvaranja. Struktura programa uvažava i prati razvojne faze učenikova
likovnoga izražavanja i stvaranja, a od učitelja zahtjeva kreativan i
fleksibilan pristup, temeljen na poznavanju likovne problematike kao i likovnog
i psihofizičkog razvitka djece.
Obilježja dječjeg izraza u dobi od 1. do 4. razreda su spontanost, ekspresija,
skladnost, ritmičnost te stapanje realnog i fantastičnog.
Ciljevi nastave likovne kulture obuhvaćaju brojne elemente, od poticanja
psihomotoričnoga razvitka, preko mašte, intelektualnoga razvitka do estetičke
osjetljivosti i emocija.
Likovnom izobrazbom učenici stječu trajna i uporabljiva znanja i vještine u
svrhu likovnog izražavanja, odnosno vizualne komunikacije.
Analitičko-misaoni procesi potiču kod učenika aktivan i stvaralački odnos prema
okolini, razvijaju vizualnu percepciju te proširuju kompetencije vizualnoga
mišljenja. Rješavanjem likovnih problema učenici razvijaju sposobnosti
praktičnoga oblikovanja i donošenja estetskih prosudba i odluka i na taj način
oblikuju likovni govor.
Nastava se likovne kulture temelji na doslovnom opažaju, istraživanju neposredne
okoline i umjetničkoga djela, stvaralačkoj preradi informacija, poticanju
spoznajnih procesa, istraživanju i vrjednovanju.
Likovni se govor razvija preustrojem unutrašnjih veza među vizualnim znakovima i
značenjima u osobnom iskustvu stvaralačkih procesa. Oblikuje se promatranjem,
istraživanjem, likovnim stvaranjem i primjenom znanja o vizualno-likovnim
elementima i njihovim odnosima.
Programski sadržaji potiču vizualnu znatiželju, otvorenost za stjecanje novih
iskustava, osjetljivost za probleme te originalnost u njihovu rješavanju
likovno-tehničkim sredstvima. Također potiču razvoj svih stupnjeva divergentnog
mišljenja na području vizualno-likovnog odgoja i obrazovanja.
Umjetnička djela učenike uvode u svjetove različitih kultura i prirodnog
okoliša, nadahnjuju ih i otvaraju mogućnost stvaranja osobnih svjetova tj.
vlastitih stvarnosti za sebe. Sadržajem i oblikom program je prilagođen
potrebama pomicanja paradigme znanja, likovnoga izražavanja i stvaralaštva
početkom 21. stoljeća. Na već postojeće nastavne sadržaje, a u svezi s
eksplozijom vizualnih obavijesti u likovnoj umjetnosti, dodali smo: grafički
dizajn, video i kompjutorsku sliku u području plošnoga oblikovanja; umjetničku
instalaciju, umjetničko oblikovanje svjetlom, happenning i performance u
prostornom oblikovanju te etnoumjetnost, industrijski dizajn, arhitekturu i
urbanizam u primijenjenom oblikovanju.
Sadržaji i metode budućih kurikuluma kako su definirani sastavnicama Hrvatskoga
nacionalnoga obrazovnoga standarda – HNOS-a (nastavne teme, Ključni pojmovi,
Obrazovna postignuća, korelacije, likovnoumjetnička djela) omogućuju
recikliranje dosadašnjih nastavnih sadržaja na način primjeren ritmu i tijeku
poučavanja.
Specifičnosti nastavnoga predmeta likovne kulture očituju se i u tome da:
– spoznaja u likovnoj kulturi u osnovnoj školi temelji se na praktičnom
rješavanju likovnoga problema,
– nastava razvija opće sposobnosti u likovnoj umjetnosti, stvaralačke
sposobnosti, odgaja estetsku osjetljivost na primjerima umjetničkih likovnih
djela i izražavanju učenika, što je mjerljivo,
– HNOS sadrži elemente razlikovanja, pa je nužno uočiti kompetencije na više
razina zahtjevnosti, ispod i iznad normalnog standarda,
– svaki učenik može u potpunosti izraziti sebe, steći znanje i proširiti
kompetencije vizualno-likovnoga mišljenja, što zahtijeva realizaciju nastave
unutar blok-sata.
Nastavni predmet likovna kultura obuhvaća sljedeća područja: crtanje, slikanje,
grafiku, modeliranje i građenje te dizajn, povezujući funkcionalno sadržaje svih
navedenih područja. U skladu s tim područjima organizirane su obvezne i izborne
nastavne teme: Točka i crta, Ploha, Boja, Površina, Masa/Volumen i prostor, a
koje su zajedničke za sve razrede. Takvom se podjelom određuje je li riječ o
oblikovanju na plohi (crtanje, slikanje, grafika), prostornom oblikovanju
(modeliranje i građenje), liniji (plošna) ili linijskome (prostorna linijski
istanjena masa). Za svaku nastavnu temu navedeni su Ključni pojmovi (likovni
problemi vezani uz likovni jezik) koji se obrađuju u nastavnim jedinicama.
Nastavna tema sadrži dvije ili više nastavnih jedinica, prema tomu koliko je
nastavniku potrebno kako bi obradio navedene ključne pojmove. Nazivi nastavnih
tema upućeni su učiteljima, Ključni pojmovi učenicima. Redoslijed je predložen,
a ne obvezujući. Uz teme su navedena i Obrazovna postignuća za učenike, po čemu
se učenik razlikuje prije i poslije učenja. Stoga se pri planiranju nastavne
jedinice polazi od postignuća za učenike i zadaća koje nastavnik mora ispuniti,
a koje su navedene u napomenama. Na svakom se nastavnom satu treba pokazati
odgovarajuće likovnoumjetničko djelo. Umjetničko djelo nije u funkciji
ilustracije motiva, već je ono konkretna ilustracija likovnoga problema koji će
učenici rješavati; treba sadržajem, a ne temom odgovarati likovnom području.
Slično vrijedi i za povezanost s drugim nastavnim predmetima. Iako se tematska
korelacija najčešće ostvaruje traženjem zajedničkoga motiva, korisnija je
strukturalna korelacija, u kojoj se nastavni predmeti povezuju na razini
zajedničkih pojmova što se usvajaju. Na odgojnoj razini učenik tako stječe
nazore i uvjerenja o unutarnjem uređenju (strukturi) svijeta u kojem živi. Na
taj se način znakovno neočiglednim poveznicama proširuje na značenjsko i
spoznajno.
CILJ
Cilj je nastave likovne kulture stjecanje trajnih i uporabljivih znanja, sposobnosti i vještina u likovnom izražavanju, odnosno vizualnoj komunikaciji. Likovnom izobrazbom učenici razvijaju svoju vizualnu percepciju i spoznajne vrijednosti kroz likovno stvaralaštvo, proširuju kompetencije vizualnoga mišljenja. Rješavanjem likovnih problema učenici razvijaju sposobnosti praktičnoga oblikovanja i donošenja estetskih prosudba i odluka te na taj način oblikuju likovni govor.
ZADAĆE
Cilj se nastave likovne kulture razlaže u tri temeljne zadaće. Te zadaće
određuju ključni oblici likovne pismenosti učenika i upućuju na povezanost
vizualne percepcije, likovnog stvaralaštva i učenja.
Učenik treba steći i razvijati sljedeće sposobnosti, znanja i stavove:
Sposobnosti
– usmjereno likovno opažanje
– razumijevanje i primjena likovnih tehnika i sredstava
– samostalni i suradnički, praktični i stvaralački rad
– vizualno, kritičko i stvaralačko mišljenje
– likovna/vizualna komunikacija
– uspostavljanje korelacijskih veza nastave likovne kulture sa sadržajima drugih
nastavnih predmeta
– estetska prosudba likovnoga rada, umjetničkoga djela i okoline
Znanja
– poznavanje i razumijevanje likovnih pojmova i sadržaja iz nastavnih tema
– poznavanje i razumijevanje umjetničkih područja slikarstva, kiparstva,
arhitekture, primijenjene umjetnosti i dizajna te novih medija
– poznavanje kulturne baštine (svjetska, nacionalna, etno umjetnost)
Stavovi
– pozitivan odnos prema estetskim vrijednostima likovnoga rada (osobnoga i
drugih učenika), umjetničkoga djela te radnog i životnog okruženja
– zainteresiranost i skrb za kulturnu i prirodnu baštinu.
NAPOMENA
Nastavne su teme u programu likovna kultura: a) obvezne i b) izborne, a izvode
se u blok-satu u satnici od 35 sati godišnje. Nastavne cjeline i nastavne teme
upućuju učenike na to: što se uči, kako se uči, kada se uči i gdje se uči.
Hrvatski nacionalni obrazovni standard i program likovne kulture djelomično se
preklapaju, a djelomično su komplementarni. HNOS likovne kulture služio je kao
podloga za izradbu programa. Središnji dio programa nastavne su teme koje se
odnose na konceptualizaciju nastavnoga procesa uz pomoć ključnih pojmova i
obrazovnih postignuća koja učenik/učenica treba postići. Svaka nastavna tema ima
specifični cilj i zadatke koje treba ostvariti. Artikulacija nastavnoga sata
počiva na sljedećim procesima: uočavanje, istraživanje, izražavanje/stvaranje,
vrjednovanje i spoznavanje.
– Konkretna ilustracija odnosi se na likovno umjetničko djelo ili odgovarajući
vizualni poticaj koji je prikazan i pojašnjava određeni likovni problem. Svojim
različitim razinama iščitavanja konkretna ilustracija nudi učenicima i viši
stupanj oblikovnoga mišljenja svjesnim iščitavanjem likovnih struktura,
omogućuje i interdisciplinarni pristup, suodnos sa sadržajima drugih nastavnih
predmeta i sudjeluje u motivaciji učenika.
– Dodatna ilustracija odnosi se na likovnoumjetničko djelo ili odgovarajući
vizualni poticaj koji odabire učitelji po slobodnom izboru.
– Ključni pojmovi su temeljni pojmovi koje učenici usvajaju promatranjem,
usmjerivanjem i zadržavanjem pozornosti te praktičnim radom. Učenici trebaju na
svakom satu osjetiti, prepoznati, izraziti, upoznati, imenovati.
– Obrazovna postignuća vezana su na specifičnost usvajanja znanja koja nakon
svake nastavne teme i razradbe ključnih pojmova učenik mora ponijeti sa sobom
kroz život kao trajno postignuće.
– Izborni sadržaji uključuju terensku nastavu (muzeji, galerije, radionice...).
– Prijedlozi za rad s učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
obuhvaćaju na različitim razinama rad u nastavi likovne kulture, što uključuje
rad u timu stručnjaka učitelja likovne kulture, psihologa, likovnih terapeuta i
defektologa.
– Likovna kultura poučava samodisciplini, jača samopouzdanje, potiče sposobnosti
mišljenja, podučava važnost timskoga rada i suradnje. Ona upućuje na neposrednu
vezu između učenja, radnoga zadatka, fizičkoga rada i najviših razina
postignuća.
– Likovna kultura pridonosi razvoju zornoga i apstraktnoga načina mišljenja
prodirući maštom u znanost i razumom u stvaralaštvo.
– Likovna je umjetnost sastavni dio svakodnevnoga života osobe. Ona pomaže
učenicima da razviju nazore, karakter i spoznajnu integraciju s drugima,
omogućuje zajednice različitosti koje su temelj društva pluralizma i
demokracije.
Specifičnosti likovne kulture:
1. Poticati mehanizme kreativnoga razmišljanja i izražavanja u korelaciji s
nastavnim sadržajima drugih predmeta.
2. Omogućiti individualno istraživanje odnosa likovnih/vizualnih elemenata na
brižljivo odabranim primjerima hrvatske i svjetske likovne baštine te u
samostalnom likovnom izražavanju.
3. Razvijati individualni pristup učitelja svakom učeniku kao samostalnoj i
neovisnoj osobnosti.
4. Utjecati posebnošću nastavnih sadržaja, nastavnih sredstava i situacija na
razvoj opažanja, oblikovnoga mišljenja i stvaralačkoga ponašanja učenika.
RAZREDNA NASTAVA
1. RAZRED
NASTAVNO PODRUČJE
OBLIKOVANJE NA
PLOHI – CRTANJE
TEMA
1. TOČKA I CRTA – Crte po toku i karakteru
Ključni pojmovi: točka, crta (različite crte), crtanje, crtež,
skupljeno/raspršeno, niz.
Obrazovna postignuća: vizualno opaziti i istražiti doživljaj crta; izražavati se
i stvarati točkama i crtama; razlikovati crte (vrsta, smjer, niz).
NASTAVNO PODRUČJE
OBLIKOVANJE NA PLOHI – SLIKANJE
TEME
1. BOJA – Imena boja, osnovne i izvedene boje
Ključni pojmovi: boja, slika, slikanje, slikar, osnovne boje, izvedene boje.
Obrazovna postignuća: vizualno razlikovati, imenovati i izražavati se različitim
bojama; miješanjem dviju osnovnih boja dobiti izvedenu.
2. BOJA – Tonovi boje
Ključni pojmovi: svjetlina boje, miješanje boja, mrlja, potez.
Obrazovna postignuća: vizualno razlikovati i rabiti tonove boja; miješanjem s
bijelom i crnom dobiti svjetliju i tamniju boju.
3. PLOHA – Geometrijski i slobodni likovi
Ključni pojmovi: geometrijski lik, slobodni lik.
Obrazovna postignuća: vizualno opaziti i izražavati se geometrijskim i slobodnim
likovima.
4. PLOHA – Ritam likova
Ključni pojmovi: ritam, lik.
Obrazovna postignuća: opaziti i izraziti ritam kao ponavljanje boja i likova.
NASTAVNO PODRUČJE
PROSTORNO OBLIKOVANJE – MODELIRANJE I GRAĐENJE
TEME
1. POVRŠINA – Plastičke teksture
Ključni pojmovi: glatka i hrapava površina, modeliranje, građenje, različite
površine.
Obrazovna postignuća: uočiti i spontano izraziti različite plastičke teksture.
2. VOLUMENI I MASA U PROSTORU – Geometrijska i slobodna tijela
Ključni pojmovi: kip, kipar, geometrijsko tijelo, oblo i uglato tijelo.
Obrazovna postignuća: opaziti, razlikovati i imenovati tijela; stvarati
geometrijskim tijelima u prostoru.
IZBORNE TEME
NASTAVNO PODRUČJE
PRIMIJENJENO OBLIKOVANJE – DIZAJN
TEME
1. CRTA – Crta kao likovni element pisma
Ključni pojmovi: znak, pismo.
Obrazovna postignuća: uočiti i razlikovati crte kao gradbene elemente pisma.
2. PLOHA – Likovi i slika u pokretu
Ključni pojmovi: crtani film, TV slika.
Obrazovna postignuća: prepoznati animirani film kao niz slika u pokretu.
3. BOJA – Ilustracija
Ključni pojmovi: slikovnica.
Obrazovna postignuća: likovno izraziti doživljaj priče.
4. POVRŠINA – Vizualna komunikacija
Ključni pojmovi: reklama, poruka.
Obrazovna postignuća: uočiti da se vizualnim elementima mogu prenositi poruke.
5. VOLUMENI I MASA U PROSTORU – Dizajn
Ključni pojmovi: oblik i namjena.
Obrazovna postignuća: povezati izgled oblika kojima se svakodnevno služi s
njihovom namjenom.
PREDLOŽENA LIKOVNOUMJETNIČKA DJELA
Oblikovanje na plohi – crtanje
1. Michelangelo Buonarroti: Studije figura, 1495., tuš i pero
2. Miroslav Kraljević: Prizor iz ruskog baleta, 1912., tuš i pero
3. Hrvoje Šercar: Riba sa zlatnim nogama, 1993., tuš i pero
Oblikovanje na plohi – slikanje
1. Vasilly Kandinsky: Žuto-crveno-plavo, 1925., ulje na platnu
2. Piet Mondrian: Kompozicija, 1921., ulje na platnu
3. Vjenceslav Richter: SIS 4, Sistemsko slikarstvo, 1975., ulje na platnu
4. Juraj Dobrović: Polja, 1969., ulje na platnu
5. August Macke: Kairouan, akvarel, na papiru, 1914.
6. Victor Vasarely: Folk-Lor, 1973, sitotisak
Oblikovanje na plohi – grafika
1. Katchushika Hokusai: Val, 1823. – 1829., drvorez u boji
Prostorno oblikovanje – modeliranje i građenje
1. Michelangelo Buonarroti: Rob (probuđeni), 1533., mramor
2. Dušan Džamonja: Metalna skulptura 86., 1975., željezo
3. Georges Vantongerloo: Zajedništvo volumena, kamen
4. Hans Steinbrenner: Gredna konstrukcija 3, 1962., drvo
5. Miroslav Šutej: Veliko jaje, 1968., drvo i plastika
Primijenjeno oblikovanje – dizajn
1. Iktin, Kalikrat, Karpion: Partenon, 432. g. pr. Kr., kamen
2. Knjiga Lindisfarne, Irska, 698. g.
3. Julije Klović: Iluminacija iz misala Jurja Topuskoga, 1526., Riznica
zagrebačke katedrale
4. Keramičke posude iz Vučedola, 3000. g. pr. Kr.
5. Dušan Vukotić: Surogat, 1961., animirani film
6. Osvaldo Cavandoli: La Linea, animirani film
2. RAZRED
NASTAVNO PODRUČJE
OBLIKOVANJE NA PLOHI – CRTANJE
TEME
1. TOČKA I CRTA – Gradbene (strukturne) i obrisne (konturne) crte
Ključni pojmovi: gradbena crta, obrisna crta, otvorena crta, zatvorena crta.
Obrazovna postignuća: stvarati gradbenim i obrisnim crtama; razlikovati gradbene
i obrisne crte.
2. TOČKA I CRTA – Kontrast crta po karakteru
Ključni pojmovi: suprotnost (kontrast) crta, meka crta, tvrda crta, debela crta,
tanka crta, isprekidana crta.
Obrazovna postignuća: izraziti kontrast crta različitim likovnotehničkim
sredstvima.
NASTAVNO PODRUČJE
OBLIKOVANJE NA PLOHI – SLIKANJE
TEME
1. BOJA – Čistoća boje
Ključni pojmovi: čistoća boje, jarke i zagasite boje.
Obrazovna postignuća: vizualno razlikovati, stvarati i imenovati jarke i
zagasite boje.
2. BOJA – Kontrast svjetlo – tamno
Ključni pojmovi: kontrast, suprotnost svjetlo – tamno, ton.
Obrazovna postignuća: promatrati, uspoređivati i izražavati kontraste svijetlih
i tamnih tonova boje.
3. BOJA – Kontrast toplo – hladno
Ključni pojmovi: tople i hladne boje, kontrast toplo – hladno.
Obrazovna postignuća: uočiti i izražavati kontraste toplih i hladnih boja.
NASTAVNO PODRUČJE
PROSTORNO OBLIKOVANJE – MODELIRANJE I GRAĐENJE
TEME
1. POVRŠINA – Kontrast površina
Ključni pojmovi: kontrast površine.
Obrazovna postignuća: uočiti, uspoređivati i razlikovati različite vrste
tekstura.
2. VOLUMENI I MASA U PROSTORU – Omjeri veličina masa
Ključni pojmovi: masa, veličine masa.
Obrazovna postignuća: uočiti i izražavati odnose različitih veličina masa.
3. VOLIMENI I MASA U PROSTORU – Građevine i tijela u prostoru
Ključni pojmovi: unutarnji i izvanjski prostor, građevina, ulica, trg.
Obrazovna postignuća: snalaziti se u prostoru, razlikovati i određivati položaj
(smjer) u prostoru.
IZBORNE TEME
NASTAVNO PODRUČJE
PRIMIJENJENO
OBLIKOVANJE – DIZAJN
TEME
1. TOČKA I CRTA – Grafički dizajn
Ključni pojmovi: dizajn, vizualni znak.
Obrazovna postignuća: objasniti dizajn kao oblikovanje uporabnih predmeta u
neposrednom okružju.
2. PLOHA – Fotografija
Ključni pojmovi: fotografija, fotograf.
Obrazovna postignuća: uočiti i razlikovati uporabu fotografije.
3. POVRŠINA – Odnos slike i teksta
Ključni pojmovi: reklama (promidžba), poruka.
Obrazovna postignuća: uočiti veličinu i oblik slike u odnosu na veličinu i oblik
teksta na reklami.
PREDLOŽENA LIKOVNOUMJETNIČKA DJELA
Oblikovanje na plohi – crtanje
1. Michelangelo Buonarroti: Majka i dijete, 1525., olovka, srebrenka i tinta
2. Vincent Van Gogh: Zvjezdana noć, 1889., tuš i trska
3. Henry Matisse: Crtež, 1908., tuš i pero
Oblikovanje na plohi – slikanje
1. Nikola Koydl: Feelings, 1999., ulje na platnu
2. Paul Gauguin: Tržnica (Ta matete), 1892., ulje na platnu
3. Pablo Picasso: Guernica, 1937., ulje na platnu
4. Rembrandt van Rijn: Sv. Petar poriče poznanstvo s Gospodinom, 1660., ulje na
platnu
5. Joan Gris: Zdjela s voćem, staklo i limun (mrtva priroda s novinama), 1916.,
ulje na platnu
6. Raoul Haussman: Tatljin kod kuće, 1920., fotomontaža
7. René Magritte: Neodlučnost (»Ovo nije lula«), 1929., ulje na platnu
Prostorno oblikovanje – modeliranje i građenje
1. Alexander Archipenko: Žena koja se češlja, 1915., bronca
2. Henry Moore: Ležeća figura, 1938., drvo
Primijenjeno oblikovanje – dizajn
1. Sv. Donat, Zadar, 9. st., kamen
2. Paul Klee: Izranjanje iz sivila noći..., 1918., tuš, pero, akvarel
3. Maska iz Saibaija, Nova Gvineja, Afrika, drvo, koža, krzno, vuna
4. Sunčeva ploča Astečki kalendar, (1300. – 1525.), kamen
5. Krešimir Tadić: Svjetovi, 1966., fotografija
6. Henri Cartier Bresson: Atena, 1953., fotografija
7. Dubrovnik, fotografija odozgo i urbanistički plan grada
8. Norman Mc Laren: Begone Dull Care, 1949., ručno bojani celuloid, animirani
film
3. RAZRED
NASTAVNO PODRUČJE
OBLIKOVANJE NA
PLOHI – CRTANJE
TEME
1. TOČKA I CRTA – Ornament (narodni ukras)
Ključni pojmovi: niz, smjer, ritam, preplet, ornament (narodni ukras).
Obrazovna postignuća: uočiti, prepoznati i izraziti ornament (narodni ukras).
2. TOČKA I CRTA – Crtačka tekstura
Ključni pojmovi: crtačka tekstura, skupljeno-raspršeno.
Obrazovna postignuća: uočiti, prepoznati i izražavati crtačke teksture.
NASTAVNO PODRUČJE
OBLIKOVANJE NA
PLOHI – SLIKANJE
TEME
1. BOJA – Kontrast kromatsko – akromatsko
Ključni pojmovi: kontrast kromatskih i akromatskih boja, šarene i nešarene boje.
Obrazovna postignuća: uočiti, prepoznati i izražavati kontraste boja i neboja
(šarenih i nešarenih boja).
2. BOJA – Komplementarni kontrast
Ključni pojmovi: komplementarni kontrasti.
Obrazovna postignuća: uočiti, prepoznati i izražavati komplementarne odnose i
kontraste boja.
3. PLOHA – Modelacija i modulacija
Ključni pojmovi: ploha, tonsko i kolorističko slikanje
Obrazovna postignuća: vizualno opaziti i izraziti plohu; uočavati, razlikovati i
izražavati se tonskim i kolorističkim slikanjem.
4. POVRŠINA – Slikarska tekstura
Ključni pojmovi: slikarska tekstura.
Obrazovna postignuća: uočavati i izražavati slikarske teksture bojom, potezom i
mrljom kao sastavnim dijelovima površine.
NASTAVNO PODRUČJE
OBLIKOVANJE NA PLOHI – GRAFIKA
TEMA
1. PLOHA – Ritam, omjeri veličina likova
Ključni pojmovi: grafika, monotipija.
Obrazovna postignuća: upoznati osnovne pojmove vezane uz grafičke tehnike.
NASTAVNO PODRUČJE
PROSTORNO
OBLIKOVANJE – MODELIRANJE I GRAĐENJE
TEME
1. POVRŠINA – Plastična tekstura
Ključni pojmovi: plastična tekstura, površina.
Obrazovna postignuća: uočavati i izražavati plastične teksture kao sastavne
dijelove površine.
2. POVRŠINA – Visoki, niski i udubljeni reljef
Ključni pojmovi: niski, visoki, udubljeni reljef, udubljeno/ispupčeno.
Obrazovna postignuća: uočavati i izražavati doživljaj mase i prostora u niskom,
visokom i udubljenom reljefu.
3. VOLUMENI I MASA U PROSTORU – Kontrast punoga i praznoga prostora
Ključni pojmovi: kiparstvo, prošupljena masa, udubljeno-ispupčena masa u
prostoru.
Obrazovna postignuća: uočavati, razlikovati i izražavati suprotnosti punoga i
praznoga prostora.
4. VOLUMENI I MASA U PROSTORU – Plošno istanjena masa, ravnoteža
Ključni pojmovi: puna plastika, mobil, ravnoteža.
Obrazovna postignuća: uočavati i izražavati ravnotežu u prostoru.
IZBORNE TEME
NASTAVNO PODRUČJE
PRIMIJENJENO OBLIKOVANJE – DIZAJN
TEME
1. TOČKA I CRTA – Kadar, odnos slike i teksta
Ključni pojmovi: slika, kadar, strip, tekst.
Obrazovna postignuća: prepoznati i izražavati kadar kao isječak cjeline i
kadrove u nizu u stripu, filmu i animiranom filmu.
2. PLOHA – Ritam i niz likova
Ključni pojmovi: ritam likova, lik u pokretu.
Obrazovna postignuća: uočiti i izraziti lik u pokretu, plohu u prostoru.
3. BOJA – Kadar, simbolika boja
Ključni pojmovi: animirani film, film.
Obrazovna postignuća: izraziti pokret i simboliku boja u kadru.
4. POVRŠINA – Scenografija
Ključni pojmovi: scena, scenografija, materijali.
Obrazovna postignuća: upoznati, istraživati i izražavati oblike u prostoru
uporabom različitih materijala u oblikovanju scene.
5. VOLUMENI I MASA U PROSTORU – Udubljeno – izbočena masa
Ključni pojmovi: scenska lutka.
Obrazovna postignuća: uočavati, istraživati i izražavati različite tipove lutaka
i njihovih oblika koji proizlaze iz načina njihova pokretanja.
PREDLOŽENA LIKOVNOUMJETNIČKA DJELA
Oblikovanje na plohi – crtanje
1. Michelangelo Buonarroti: Studije figura, 1495., tuš i pero
2. Vincent Van Gogh: Zvjezdana noć, 1889., trska i tinta
Oblikovanje na plohi – slikanje
1. Vincent Van Gogh: Zvjezdana noć, 1889., ulje na platnu
2. Vincent Van Gogh: Autoportret, 1889., ulje na platnu
3. Albert Kinert: Male radosti, 1956., ulje na platnu
4. Marino Tartaglia: Autoportret, 1917., ulje na platnu
5. Majstor iz Flémallea: Rođenje, 1420., ulje na drvenoj ploči
6. Marcel Duchamp: Akt silazi niz stepenice br. 2, 1912., ulje na platnu
7. Edgar Degas: Džokeji prije trke, 1872., ulje i pastel na papiru
Oblikovanje na plohi – grafika
1. Hosoda Eishi: Kurtizana Nagakawa s dvjema službenicama, 1796., drvorez u boji
2. Karl Schmidt-Rottluff: Mačke II, 1914., drvorez
Prostorno oblikovanje – modeliranje i građenje
1. Michelangelo Buonarroti: Rob (probuđeni), 1533., mramor
2. Miron: Diskobol (bacač diska), 5. st. pr. Kr., mramor
3. Alexander Calder: Mali pauk, 1940., lim i žica
4. Alberto Giacometti: Palača u 4h ujutro, 1933, drvo, staklo, žica i niti
Primijenjeno oblikovanje – dizajn
1. Sv. Donat, Zadar, 9. st., kamen, arhitektura i tlocrt
2. Gerrit Rietveld: Stolac, 1917., drvo
3. Maska iz Saibaija, Nova Gvineja, Afrika, drvo, koža, krzno, vuna
4. Norman McLaren: Pas de Deux, 1968., eksperimentalni film
5. Borivoj Dovniković: Uzbudljiva ljubavna priča, 1989., animirani film
4. RAZRED
NASTAVNO PODRUČJE
OBLIKOVANJE NA PLOHI – CRTANJE
TEME
1. TOČKA I CRTA – Kompozicija (smještaj u formatu)
Ključni pojmovi: kompozicija.
Obrazovna postignuća: uočiti i opisati smještaj točaka i crta u formatu papira;
prepoznati elemente kompozicije.
2. TOČKA I CRTA – Crte prema značenju
Ključni pojmovi: gibanje crta, mirovanje crta.
Obrazovna postignuća: istraživati i uočavati razlike između stanja mirovanja i
pokrenutosti crta; uočiti i izraziti vizualni kompozicijski naglasak
(dominaciju).
NASTAVNO PODRUČJE
OBLIKOVANJE NA
PLOHI – SLIKANJE
TEME
1. BOJA – Kompozicija i nijanse boja
Ključni pojmovi: kompozicija boja, nijanse boja.
Obrazovna postignuća: istraživati nijansiranje boje miješanjem (vrsta, ton,
čistoća).
2. POVRŠINA – Teksture, optičko miješanje
Ključni pojmovi: mrlja, potez, raster, optičko miješanje boja.
Obrazovna postignuća: uočavati, istraživati i izražavati optičko miješanje boja
točkama osnovnih boja.
NASTAVNO PODRUČJE
PROSTORNO
OBLIKOVANJE – MODELIRANJE I GRAĐENJE
TEME
1. VOLUMENI I MASA U PROSTORU – Kompozicija oblika
Ključni pojmovi: odnosi veličina, kompozicija volumena i masa u prostora.
Obrazovna postignuća: uočavati, istraživati i izražavati raspored i odnose
veličina različitih oblika.
2. VOLUMENI I MASA U PROSTORU – Linijski istanjena masa
Ključni pojmovi: crta u prostoru, prostorni crtež.
Obrazovna postignuća: istraživati, uočavati i izražavati linijski istanjene mase
kao crte u prostoru.
3. VOLUMENI I MASA U PROSTORU – Tlocrt
Ključni pojmovi: tlocrt, zid, stup, krov.
Obrazovna postignuća: upoznati tlocrte jednostavnijih građevina.
4. VOLUMENI I MASA U PROSTORU – Arhitektura i urbanizam
Ključni pojmovi: arhitektura, gradogradnja.
Obrazovna postignuća: upoznati obilježja naselja različitih krajeva.
IZBORNE TEME
NASTAVNO PODRUČJE
PRIMIJENJENO OBLIKOVANJE – DIZAJN
TEME
1. PLOHA – Jedinstvo boja, oblika, veličina... (harmonija)
Ključni pojmovi: primijenjena umjetnost, jedinstvo boja, oblika i veličina.
Obrazovna postignuća: uočavati, istraživati i izražavati pojedine odnose (boja,
oblika, veličina) u cjelini i njihovo jedinstvo uporabom zajedničkih mjera i
načela; upoznati razliku između umjetnosti i primijenjene umjetnosti.
2. POVRŠINA – Kompozicija, rekompozicija
Ključni pojmovi: fotomontaža, rekompozicija.
Obrazovna postignuća: uočavati, istraživati i izražavati rekompoziciju elemenata
određene kompozicije fotomontažom.
3. VOLUMENI I MASA U PROSTORU – Oblici i funkcije
Ključni pojmovi: industrijski dizajn, ovisnost oblika i funkcije.
Obrazovna postignuća: uočavati i izražavati uvjetovanost oblika predmeta
njegovom namjenom; razlikovati različite vrste dizajna.
4. BOJA – Kontrast i dominacija boja, oblika, veličina...
Ključni pojmovi: plakat, grafički dizajn, kompjutorska grafika.
Obrazovna postignuća: uočavati kontraste i dominacije boja, oblika, veličina...
na plakatu, reklami, televizijskoj poruci, povezivati vizualne i verbalne
poruke.
PREDLOŽENA LIKOVNOUMJETNIČKA DJELA
Oblikovanje na plohi – crtanje
1. Vincent Van Gogh: Zvjezdana noć, 1889., trska i tinta
2. Albrecht Dürer: Rinoceros (Nosorog), 1515., tuš i pero ili drvorez
Oblikovanje na plohi – slikanje
1. Leonardo da Vinci: Bogorodica sa sv. Anom, 1510., ulje na drvenoj ploči
2. Giuseppe Archimboldo: Ljeto, 1573., ulje na platnu
3. Raphael: Atenska škola, 1511., freska
4. Paul Klee: Vrt ruža, 1920., ulje i tuš na papiru
5. Georges Seurat: Lijepa žena se pudra, 1888., ulje na platnu
6. Vincent Van Gogh: Zvjezdana noć, 1889., ulje na platnu
7. Joan Gris: Zdjela s voćem, staklo i limun, 1916., ulje na platnu
8. Nikola Koydl: Feelings, 1999., ulje na platnu
Oblikovanje na plohi – grafika
1. Karl Schmidt-Rottluff: Mačke II, 1914., drvorez
2. Božidar Jakac: Koncert, 1921., drvorez
Prostorno oblikovanje – modeliranje i građenje
1. Ivan Picelj: Connexion 51. S., 1982., drvo
2. Vojin Bakić: Razvijene površine III, 1960., metalna ploča
3. Siniša Majkus: Benin, 1996., žica
4. Michelangelo Buonarroti: Pietŕ, 16. st., mramor
Primijenjeno oblikovanje – dizajn
1. Gustave Eiffel: Eiffelov toranj, Pariz, 1889., čelik
2. Zvonimir Lončarić: 4. Animafest, 1980., sitotisak, plakat
3. Henri de Toulouse-Lautrec: Moulin Rouge – La Goulue, 1891., litografija,
plakat
4. Vilko Žiljak: VŽ6b/4F-B-GE-FE-CMY-SI-SH, 1975/1996., kompjutorska grafika
5. Vučedolska golubica/jarebica, 3000. g. pr. Kr., keramika
PREDMETNA NASTAVA
5. RAZRED
NASTAVNO PODRUČJE
PLOŠNO
OBLIKOVANJE/2D
TEME
1. Točka i crta – Obrisne crte, tok i karakter crta
Ključni pojmovi: Obris/kontura, tok crte, karakter crte, građenje crtom, smjer.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti i spoznati ekspresivne vrijednosti toka i
karaktera obrisnih crta.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Raoul Dufy, Svirač, crtež perom, oko polovice
20. st.; Paul Klee, Tanz Entzetzen (Plesač), tuš i pero, 1931.; Michelangelo
Buonarroti, Majka i dijete, crvena i crna olovka, srebrenka i tinta, 1525.;
Mihajlo Arsovski, More, plakat kazališne predstave, sitotisak, Teatar ITD Pablo
Picasso: Mlada djevojka, crtež perom, 1948.
2. Točka i crta – Strukturne točke i crte
Ključni pojmovi: struktura/građa, gradbene crte, točka.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati
različitost gustoća gradbenih crta i točaka u promjeni smjera, dužine i gustoće
u složenim strukturama.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Paul Klee, Izražajna lira; Käthe Kollwitz,
Bijeda, litografija, 1893. 1901.; Naum Gabo, Linearna konstrukcija br. 4,
aluminij, nehrđajući čelik, 1957., Oton Gliha, crtež, flomaster 1968.
3. Boja – Čiste boje, kontrast toplo – hladno
Ključni pojmovi: spektralni krug boja, tople i hladne boje, kromatski
intenziteti, dinamika boje, daltonizam.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati
kromatske intenzitete i dinamiku toplih i hladnih boja.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Roul Dufy, Barke, ulje na platnu, 1907.;
Menci Klement Crnčić, Bonaca, ulje na platnu, poč. 20. st.; Paul Gaugin, Žena sa
cvijetom, ulje na platnu, 1891.; Paul Gauguin, Tržnica (Ta matete), ulje na
platnu, 1892.
4. Boja – Komplementarni kontrast
Ključni pojmovi: komplementarni kontrast (»suprotne« boje koje se
nadopunjavaju), likovni elementi.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati
komplementarni kontrast boja.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Miroslav Šutej, Ultra ab, serigrafija, 1967.;
Henri Matisse, Portret gospođe Matisse, ulje na platnu, 1905.; Jerolim Miše,
Borovi u Supetru, ulje na platnu, prva polovica 20. st.
5. Ploha – Likovi na plohi
Ključni pojmovi: lik, ploha, dvodimenzionalno, simetrija – simetrija.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati
primjenu lika na plohi u simetričnim i asimetričnim kompozicijama.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Piet Mondrian, Kompozicija s crvenim, crnim,
plavim, žutim i sivim, ulje na platnu, 1920.; Piet Mondrian, Kompozicija, ulje
na platnu, 1929.; Vasilij Kandinski, Žuto-crveno-plavo, ulje na platnu, 1925.
6. Površina – Slikarske teksture
Ključni pojmovi: slikarske teksture, karakter površine.
Obrazovna postignuća: uočiti i istražiti slikarske teksture u likovnoumjetničkom
djelu te izraziti, vrjednovati i spoznati slikarske teksture u vlastitom uratku.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Van Gogh, Soba u Arlesu, ulje na platnu,
1889.; Marino Tartaglia, Autoportret, ulje na platnu, 1917.; Vincent van Gogh,
Vrt, ulje na platnu, 1890.
7. Ploha – Statične i dinamične plohe
Ključni pojmovi: statično–dinamično, grafika, kartonski tisak (visoki tisak),
matrica, otisak, grafički list
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati odnos
statičnih i dinamičnih ploha, pozitivnoga i negativnoga prostora grafičkoga
lista.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Henri Matisse, Les Codomas, kolaž/sitotisak,
1947.; M. C. Pravilna podjela plohe 1, drvorez, 1957.; Karl Schmidt-Rotluff,
Mačke, drvorez, 1914.; Glava žene, 1919.
NASTAVNO PODRUČJE
PROSTORNO
OBLIKOVANJE/3D
TEME
1. Površina – Ritam oblika i tekstura
Ključni pojmovi: reljef, jednostavni ritam, tekstura, kiparski materijal.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati
kontraste oblika i tekstura u niskom i visokom reljefu.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Ploče oltarne pregrade iz Sv. Nedjeljice u
Zadru (plitki reljef), kamen, kraj 11. st.; Andrija Buvina, Drvene vratnice
katedrale, 1214., Split.
2. Masa/volumen i prostor – Osnovni trodimenzionalni oblici
Ključni pojmovi: kip, kiparstvo, kipar, prostor – masa/volumen.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati odnos
mase/volumena i prostora u neposrednoj okolini, vlastitom uratku i
likovnoumjetničkim djelima.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Ivan Meštrović, Zdenac života, bronca, 1905.;
Vučedolska »golubica«, glina, oko 2000. g. pr. Kr.; Barbara Hepworth, Šuplji
oblik s bijelom unutrašnjosti, drvo, 1963.; Georges Vantongerloo, Zajedništvo
volumena, kamen.
3. Masa/volumen i prostor – Složene prostorne strukture i konstrukcije
Ključni pojmovi: struktura, nosive strukture, funkcionalnost prostora,
prohodnost, tlocrt.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati nosive
strukture i funkcionalnost prostora na temelju tlocrta.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Crkva sv. Križa, 11. st., Nin; Katedrala sv.
Jakova, Šibenik, 15. st.; Iktinus i Kalikrates, Partenon, Atena, 5. st. pr. Kr.;
Sv. Donat, Zadar, 9. st.; Eero Saarinen, TWA Trans World Airlines, Kennedy
aerodrom, New York, 1956. – 1961.; Jon Utzon, Opera, Sidney, 1959. – 1973.
IZBORNE TEME
NASTAVNO PODRUČJE
PLOŠNO OBLIKOVANJE/2D
TEME
1. Točka i crta – Strukturne crte
Ključni pojmovi: ornament, kulturna baština, niz, polje.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati ritam
strukturnih crta u tvorbi ornamenata u vlastitom radu i u likovnoumjetničkim
djelima.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Tapiserija iz Bayeuxa, Engleska, kraj 11.
st.; Vunena torba iz Segeta kraj Trogira, Etnografski muzej, Zagreb.
2. Ploha – Redefinicija plohe
Ključni pojmovi: ritam, dinamika, rekomponiranje, plakat, vizualne komunikacije.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati ulogu
ritma i dinamike plohe pri rekomponiranju likovnoumjetničkoga djela u službi
vizualnih komunikacija.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Henri Matisse, Kauboj, ilustracija za knjigu
Jazz, kolaž/otisak, 1947., MOMA, NY; Boris Bućan, kazališni plakat »Žar ptica«,
sitotisak, 1982., HNK; Mihajlo Arsovski, More, plakat kazališne predstave,
sitotisak, Teatar ITD.
3. Boja – Svjetlosne vrijednosti čistih boja
Ključni pojmovi: kromatska ljestvica, svjetlina boje.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati
svjetlosne vrijednosti čistih boja unutar kruga boja.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Jan Vermeer, Služavka nalijeva mlijeko, ulje
na platnu, oko 1660.; Vjenceslav Richter, Sis 4, ulje na platnu, 1975.
4. Površina – Grafička modelacija
Ključni pojmovi: skupljeno – raspršeno, grafička modelacija, strukturne linije.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati
različite osobine površine u neposrednoj okolini i umjetničkom djelu te ih
izraziti crtama.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Paul Klee, Prijeteća glava, grafika (radirung),
1905.; Michelangelo Buonarroti, Studije figura, tuš i pero, 1495.; Ante Kuduz,
Zagorski pejsaž, tuš i pero 1982.
NASTAVNO PODRUČJE
PROSTORNO OBLIKOVANJE/3D
TEMA
1. Masa/volumen i crta – Proporcije trodimenzionalnih oblika (tijela) u prostoru
Ključni pojmovi: proporcije, omjer i razmjer cjeline i dijelova, figura.
Obrazovna postignuća: istražiti i izraziti omjer i razmjer cjelina i dijelova
različitih oblika masa u prostoru.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Kopljonoša (prema Polikletu), mramor, 5. st.
pr. Kr.; Alberto Giacometti, Čovjek koji pokazuje prstom, bronca, 1947.; Rimska
keramička čaša, Šćitarjevo – Velika Gorica, 1. – 2. st. st. pr. Kr.; Miron,
Diskobol (bacač diska, mramor), 5. st. pr. Kr.; Ivan Kožarić, Prizemljeno sunce,
bronca, 1971.; Henry Moore, Ležeće figure, bronca, 1934., Petar Barišić,
Umjetnost gađanja iz luka, bronca 1992.
REPREZENTATIVNI PRIMJERI
NASTAVNO PODRUČJE
PLOŠNO OBLIKOVANJE/2D
TEMA
1. Točka i crta – Strukturne točke i crte
Ključni pojmovi: struktura/građa, gradbene crte, točka.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati
različitost gustoća gradbenih crta i točaka u promjeni smjera, dužine i gustoće
u složenim strukturama.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Paul Klee, Izražajna lira, olovka; Käthe
Kollwitz, Bijeda, litografija, 1893. 1901.; Naum Gabo, Linearna konstrukcija br.
4 aluminij, nehrđajući čelik, 1957.
NASTAVNO PODRUČJE
PROSTORNO OBLIKOVANJE/3D
TEMA
1. Masa/volumen i prostor Osnovni trodimenzionalni oblici
Ključni pojmovi: kip, kiparstvo, kipar, prostor masa/volumen.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti, izraziti, vrjednovati i spoznati odnos
mase/volumena i prostora u neposrednoj okolini, vlastitom uratku i
likovnoumjetničkim djelima.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Ivan Meštrović, Zdenac života, bronca, 1905.;
Vučedolska »golubica«, glina, oko 2000. g. pr. Kr.; Barbara Hepworth, Šuplji
oblik s bijelom unutrašnjosti, drvo, 1963.; Georges Vantongerloo, Zajedništvo
volumena, kamen.
6. RAZRED
NASTAVNO PODRUČJE
PLOŠNO
OBLIKOVANJE/2D
TEME
1. Točka i crta – Teksturne crte
Ključni pojmovi: teksturne crte.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati različite vrste
teksturnih vrijednosti površine te shvatiti kontraste tekstura kao svojstva
površine.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Albrecht Dürer, Kunić, crtež, 1502.; Ivan
Lovrenčić, Dvorci Hrvatskog zagorja, sitotisak, 1994.; Hrvoje Šercar, Riba sa
zlatnim nogama, tuš i pero, 1993., Pablo Picasso, Golub, litografija, 1950.
2. Točka i crta – Teksturne i strukturne crte
Ključni pojmovi: strukturne crte
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati sličnosti i
razlike između teksturne i strukturne crte.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Ingres, Autoportret, olovka, 19. st.; Pablo
Picasso, Čimpanza, akvatinta, 1936.; Lepoglavska i paška čipka, Etnografski
muzej; Paul Klee, Velika kupola, tuš, pero, 1927.
3. Boja – Lokalna boja, tonsko stupnjevanje boje
Ključni pojmovi: lokalna boja, harmonija (sklad boja), tonska gradacija.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati različite lokalne
boje te njihove tonske stupnjeve u tonskoj gradaciji.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Vjekoslav Karas, Rimljanka s lutnjom, ulje
na platnu, 1847.; Milan Steiner, Na kiši, ulje na platnu, 1918.; Leo Junek,
Autoportret, ulje na platnu, 1925.; Victor Vasarely: LA-MI, serigrafija, 1973.;
Juraj Dobrović, Polja 2, ulje na platnu, 1969.
4. Boja – Optičko miješanje boja
Ključni pojmovi: mehaničko i optičko miješanje boja.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati razlike između
mehaničkoga i optičkoga miješanja boja u kompoziciji.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Georges Seurat, Cirkus, ulje na platnu,
1890.; Sjedeći model u profilu, ulje na platnu, 1887.
5. Ploha – Simetrija i asimetrija plošnih oblika u kompoziciji
Ključni pojmovi: simetrija (zrcalna), kompozicija, geometrijski i slobodni
likovi, detalj i cjelina.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati simetriju i
asimetriju plošnih oblika u kompoziciji.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Nikola Koydl: Feelings, 1999., ulje na
platnu; Ivan Picelj, Kompozicija, ulje na platnu, 1951.; Vjekoslav Karas, Ana
Krešić, ulje na platnu, 1856.; Matisse, Kompozicija s maskama, kolaž, 1953.;
Matisse, Morska čudovišta, kolaž, 1950.; Hundertwasser, Stanovnici stabla ne
spavaju, kombinirana tehnika, 1973.; Juraj Dobrović: Polja, ulje na platnu,
1969.
6. Površina – Slikarske teksture i fakture
Ključni pojmovi: tekstura, faktura, potez – slikarski rukopis, slikarske
tehnike.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati različite
slikarske teksture i fakture u vlastitom radu i likovnoumjetničkim djelima.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Van Gogh, Zvjezdana noć, ulje na platnu,
1889.; Oton Gliha, Gromače, suhozid s otoka Krka, ulje na platnu, 1963.; Mark
Rothko, Ljubičasto, bijelo i crveno, ulje na platnu, 1953.; J. Pollock, Jedan,
ulje na platnu, 1950.; G. Klimt, Poljubac, ulje na platnu, 1907./1908.; Ivo
Dulčić, Maestral i kupači, ulje na platnu, 1954.; Edo Murtić, Žuta staza II,
akrilik na platnu, 1998.; David Hockney, Mulholland Drive, akrilik na platnu,
1980.
7. Ploha – Pozitivni i negativni prostor plohe
Ključni pojmovi: pozitivni i negativni prostor plohe, grafika visoki tisak.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati ulogu pozitivnoga
i negativnoga prostora plohe u visokom tisku.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Emil Nolde, Prorok, drvorez, 1912.; JIN-JANG,
3000. g.pr. Kr.; Julije Knifer, Meandar, ulje na platnu, 1963.; Aubrey Vincent
Beardsley, Saloma, crtež perom, 1892.; Ernst Ludwig Kirchner, Portret Jeana Arpa,
drvorez, 1933.; Henri Matisse, Oblici, bijeli i plavi torso (Jazz),
kolaž/otisak, 1944.; M. C. Escher, Dan i noć, drvorez, 1938.
NASTAVNO PODRUČJE
PROSTORNO OBLIKOVANJE/3D
TEME
1. Površina – Plastična tekstura
Ključni pojmovi: kiparska obradba, visoki, plitki i uleknuti reljef.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati visoki, plitki i
uleknuti reljef u različitim izražajnim mogućnostima plastičnih tekstura
površine te imenovanje vrsta reljefa obzirom na stupanj izbočenosti plohe u
prostoru.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Crkva sv. Nedjeljice u Zadru kamen, 11. st.;
Dušan Džamonja, Skulptura ALP-II, aluminij i poliester, 1973.; Dušan Džamonja,
Projekt spomenika žrtvama u Dachauu (model), željezo, 1965.; Dušan Džamonja,
Željezna tapiserija – MX, željezo, 1978.; Majstor Radovan, Portal katedrale u
Trogiru, kamen, 1240.; Glava djevojke, Solin, mramor, kraj 2. st.; Michelangelo
Buonarroti: Rob (probuđeni), mramor, 1533.; M. Oppenheim, Predmet, 1936.;
Vjenceslav Richter, Reljefometar, aluminij, 1967.
2. Masa/volumen i prostor – Odnos mase/volumena i prostora
Ključni pojmovi: puna plastika, plošno istanjena masa.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati odnos
mase/volumena i prostora te spoznati i izraziti razliku između reljefa i pune
plastike u različitim kompozicijskim odnosima.
Primjeri likovno umjetničkih djela: Vojin Bakić, Razvijene površine III, metalne
ploče, 1960.; Alexander Calder, Kopljonoša, obojeni metal, 1971.; Constantin
Brancusi: Početak svijeta, polirana bronca, 1924.; Robert Frangeš Mihanović,
Kralj Tomislav, bronca, 1931., Petar Barišić, Prostorno pružanje, pozlaćeno drvo
1999.
3. Masa/volumen i prostor – Linijski istanjena masa
Ključni pojmovi: linijski istanjena masa, materijalizacija crta.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati dinamiku linijski
istanjene mase u kompozicijskim odnosima s prostorom.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Alberto Giacometti, Čovjek koji pokazuje
prstom, bronca, 1947.; Sol Lewitt, Zidna struktura pet modela s jednom kockom,
lakirani čelik 1965.; Naum Gabo, Linearna konstrukcija br. 4, aluminij,
nehrđajući čelik, 1957.; Ivan Kožarić, Kupač, bronca, 1955., Slavomir Drinković,
Koplje sv. Juraja, kromirani čelik i granit, 1991.
IZBORNA NASTAVA
NASTAVNO PODRUČJE
PLOŠNO
OBLIKOVANJE/2D
TEME
1. Točka i crta – Plošni rasteri
Ključni pojmovi: raster točaka, raster crta.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati plošni raster kao
nezavisni element u različitim kompozicijskim odnosima naizmjeničnih rastera
točaka i rastera crta.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Tvrđava – grad Karlovac, plan iz 1646.; Ivan
Picelj, Conexion 1 – 5, serigrafija, 1978.; Albrecht Dürer, Rinoceros, drvorez,
1515.; Dušan Džamonja, Crtež BX-I, tuš, lavirani tuš, valjak, pero, 1993.
2. Ploha – Rekompozicija oblika, boja i crta
Ključni pojmovi: modni dizajn, tekstilni dizajn, kostimografija, scenografija.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati izražajne
mogućnosti rekompozicije oblika, boja i crta u modnom dizajnu, kostimografiji i
scenografiji.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Ante Kuduz, Kružna kompozicija, serigrafija,
1967.; Jiř Kolář, Nasmiješeni pejzaž, kolaž, 1967.; Rene Magritte, Le Blank
Cheque, ulje na platnu, 1965.; Gustav Klimt, Portret Adele, ulje i zlatna boja
na platnu, 1907.; Uzorci za friz u palači Stoclet, tempera, zlatna, srebrna,
bijela i boja bronce, kreda, olovka na papiru, 1905. – 1906.
3. Ploha – Privid (iluzija) volumena na plohi
Ključni pojmovi: privid (iluzija) volumena na plohi, kadar, grafička i tonska
modelacija.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati privid, iluziju
mase/volumena na plohi grafičkom ili tonskom modelacijom u različitim likovnim
tehnikama.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: V. Vasarely, Pal-Ket, akrilik, 1973 – 1974.;
Domenico Ghirlandaio, Rođenje Bogorodice, freska; Vermeer van Delft, Žena i dva
čovjeka, oko 1659. 1660.; Leo Junek: Autoportret, ulje na platnu, 1925.; Nives
Kavurić-Kurtović, Rastočeno jedinstvo, olovka, olovke u boji, 1986.
4. Boja – Simbolička i asocijativna uloga boje
Ključni pojmovi: mimikrija, maskirne boje, simbolika, asocijacija.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati veze između
pojmova i boja te izraziti i spoznati simboličko i asocijativno značenje boja.
Primjeri likovno umjetničkih djela: Boris Ljubičić, Krvatska, plakat, 1991.;
Zvonimir Lončarić, plakat za 4. nimafest, sitotisak, 1980.; Mark Chagall, Selo i
ja, ulje na platnu, 1911.; Joan Miró, Osobe i pas pod suncem, tempera na platnu,
1949.
NASTAVNO PODRUČJE
PRIMIJENJENO OBLIKOVANJE – DIZAJN
TEMA
1. Masa/volumen i prostor – Odnos oblika, materijala i funkcije
Ključni pojmovi: međuprostor, prohodnost, funkcionalnost, sklad oblika/forme,
materijala i funkcije.
Obrazovna postignuća: uočiti i spoznati trodimenzionalni prostor u njegovoj
prohodnosti, funkcionalnosti te skladu materijala i funkcije.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Rietveld, Stolica, drvo, 1917. g.;
Fotografija francuskoga vrta.
7. RAZRED
NASTAVNO PODRUČJE
PLOŠNO
OBLIKOVANJE/2D
TEME
1. Točka i crta – Linearna perspektiva
Ključni pojmovi: linearna perspektiva, stajalište, očište, horizont, kut
gledanja, vidno polje.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati primjenu linearne
perspektive ovisno o visini horizonta i očišta te kutu gledanja promatranoga
prostora u umjetničkim djelima i vlastitom likovnom radu.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Leonardo da Vinci, Perspektivna studija za
poklonjenje mudraca, 1482.; Paolo Uccello, Čudo hostije, tempera na dasci, 1467.
– 1468.; Piero della Francesca, Bičevanja Krista, tempera na drvenoj ploči, oko
1455., Luciano Laurana/Lucijan Vranjanin (?), Idealni grad, tempera na dasci,
oko 1470.; Pavo Urban, Posljednje slike, II, dijapozitiv u boji, Dubrovnik 1991.
2. Točka i crta – Proporcije (odnos više veličina)
Ključni pojmovi: omjer, razmjer, kanon, proporcija, zlatni rez.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati različite
veličine i odnose na plohama i tijelima i uočiti zakonitosti zlatnoga reza i
različitih kanona.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Leonardo da Vinci, Studija po Vitruviju,
1492. Poliklet (prema Polikletu): Doriforos, mramor, 5. st. pr. Kr.
3. Površina – Izražajnost crta – složene strukture
Ključni pojmovi: gustoća crte, struktura crtama.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati gustoću i
izražajnost crte kao elementa složenih struktura.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Michelangelo Buonarroti, Studije figura, tuš
i pero, 1495.; Eduardo Paolozzi, Crtež glave, 1954.
4. Boja – Tonska modelacija
Ključni pojmovi: svjetlo, ton, tonska modelacija, privid zaobljenosti.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, primijeniti, vrjednovati tonsku
modelaciju svjetlom i tonom u funkciji privida zaobljenosti.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Josip Račić, Majka s djetetom, ulje na
platnu, 1908.; Marino Tartaglia, Autoportret s lulom, 1920.; Jan Vermeer,
Čipkarica, ulje na platnu, 1669. 1670.; Đuro Tiljak, Park, ulje na platnu,
1925.; Leo Junek, Autoportret, ulje na platnu, 1925.; Miljenko Stančić, U spomen
Karasu, ulje na platnu, 1953.
5. Boja – Koloristička modulacija
Ključni pojmovi: koloristička modulacija, izražajnost (ekspresija), figurativna
i apstraktna likovna kompozicija.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti i spoznati razliku između tonske
modelacije kojom izražavamo privid volumena na plohi i kolorističke modulacije
te izraziti kolorističkom modulacijom dinamiku likovne kompozicije.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Marino Tartaglia, Autoportret, ulje na
platnu, 1917.; Henri Matisse, Portret gospođe Matisse, ulje na platnu, 1905.;
Zlatko Prica, Aglomeracija žuto zeleno plavo, ulje na platnu, 1969.
6. Ploha – Linearna perspektiva; privid (iluzija) volumena na plohi
Ključni pojmovi: kadar, žablja, ptičja, linearna ili geometrijska perspektiva.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati različite vrste
prikazivanja volumena na plohi i u kadru.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Raffaelo, Atenska škola, freska, 1511; Piero
della Francesca, Perspektiva idealnoga grada, tempera na drvenoj ploči, 1470.;
M. C. Escher, Drugi svijet II, drvorez, 1947.; Piero della Francesca, Bičevanje
Krista, tempera na drvu, 1455., Antonello da Messina, Sv. Sebastijan, tempera na
drvenoj ploči, 1476.; Andrea Mantegna, Mrtvi Krist, tempera, 1506.; M. C. Esher,
Gore – dolje, crteži, 1947.
NASTAVNO PODRUČJE
PLOŠNO
OBLIKOVANJE/2D – DIZAJN
TEMA
1. Ploha – Ravnoteža i ritam u kompoziciji
Ključni pojmovi: sklad, znak, značenje, čitljivost vizualne poruke, grafički
dizajn.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati čitljivost
vizualne poruke kroz izražajnost, značenje i jasnoću znaka.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Mihajlo Arsovski, More, plakat kazališne
predstave, sitotisak, Teatar ITD.
NASTAVNO PODRUČJE
PROSTORNO OBLIKOVANJE/3D
TEME
1. Masa/volumen i prostor – Ritam plošno istanjenih masa
Ključni pojmovi: usijecanje, rotacija, ritam plošno istanjenih masa.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati usijecanje, rotaciju i ritam
plošno istanjenih masa.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Vojin Bakić, Razvijene površine III, metalna
ploča, 1960.; Alexander Calder, Obus, obojeni čelik, 1976., Washington, DC;
Antoine Pevsner, Konstruirana glava II, celuloid, 1916.
2. Masa/volumen i prostor – Proporcija
Ključni pojmovi: proporcionalnost (razmjer).
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati odnos veličina
prema zakonitostima zlatnoga reza na primjeru likovno- umjetničkog djela i
vlastitoga likovnoga rada.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Miron, Diskobol (bacač diska), mramor, 5. st.
pr. Kr.; Poliklet, Doriforos, mramor, 5. st. pr. Kr.; Slavomir Drinković, Između
neba i zemlje, kamen, 1993; Le Corbusier, Modulor, oko 1946.
3. Masa/volumen i prostor – Ravnoteža
Ključni pojmovi: simetrija (zrcaljenje)/asimetrija, dinamika, statika,
ravnoteža.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati dinamiku odnosno
statiku kroz simetriju odnosno asimetriju.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Astečka dvoglava zmija, drvo s mozaikom od
tirkiza, 15. st.; Zvonimir Lončarić, Pješak na konju, poliester, metal,1986.;
Artisti, poliester, metal, 1997.; Lipovac, Biciklist; Plutej iz Biskupije kraj
Knina, kamen, 9. st.; Marija Ujević, Trkač, bronca, Savska aleja skulptura,
Zagreb, 1995.; Marija Ujević, Šenoa, bronca, 1988./1989.
IZBORNA NASTAVA
NASTAVNO PODRUČJE
PLOŠNO OBLIKOVANJE/2D
TEME
1. Točka i crta – Linearna perspektiva s dva očišta
Ključni pojmovi: linearna perspektiva s dvaju očišta, optička iluzija, prostorni
planovi, projekcija.
Obrazovna postignuća: istražiti, izraziti i spoznati na temelju projekcije i
kuta gledanja te prostornih planova linearnu perspektivu s dvaju očišta.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Leonardo da Vinci, Perspektivna studija za
poklonjenje mudraca, 1482.; Caillebotte, Pariška ulica – kišni dan, ulje na
platnu, 1876 – 1877.; Nasta Rojc, Popov toranj, ulje na platnu, 1938.; Edward
Rusha, Dvostruki standard, sitotisak u boji na papiru, 1969.
2. Ploha – Ritmovi: dominacija, alternacija, varijacija, gradacija, radijacija
Ključni pojmovi: dominacija, alternacija, varijacija, gradacija, radijacija.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati na umjetničkom
djelu i vlastitom radu dominaciju, alternaciju, varijaciju ploha.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Victor Vasarely, Vega 200, akril na platnu,
1957.; Marc Chagall, Zeleni guslač, ulje na platnu, 1923.; Zlatko Prica, Crveni
grm, ulje na platnu, 1957.; Zlatko Prica, Aglomeracija žuto zeleno plavo, ulje
na platnu, 1969.
3. Boja – Koloristička perspektiva
Ključni pojmovi: koloristička perspektiva, jarkost boje, dinamika boja.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati jarkost boja te
njihovu dinamiku u prostornim planovima.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Maurice de Vlaminck: Bougival, ulje na
platnu, 1905.; André Derain, Most Charing Cross, ulje na platnu, 1906.
4. Površina – Materijalizacija teksture površine
Ključni pojmovi: varijacija, gradacija.
Obrazovna postignuća: istražiti i primijeniti različite teksture u likovnom
izrazu.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Lucio Fontana, Prostorni koncept, ulje na
platnu, 1962.; Lucio Fontana, Prostorni koncept: Vjenčanje u Veneciji, ulje na
platnu, 1960. – 61.; Alberto Burri, Juta i crveno, grubo platno, ljepilo i vinil
na platnu, 1954.; Antoni Tŕpies, Sivo Oker, LXX, miješana tehnika: uljana boja,
lateks i mramorna prašina na platnu, 1958.
NASTAVNO PODRUČJE
PROSTORNO OBLIKOVANJE/3D
TEMA
1. Masa/volumen i prostor – Ritam
Ključni pojmovi: alternacija, interval
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati alternaciju mase/volumena u
različitim intervalima.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Astečki kalendar, kamen, 16. st.; Raoul
Goldoni, Kompozicija (Torzo III) iridirano staklo, 1975.; Ron Arad, Izložbeni
sistem, 2005.
REPREZENTATIVNI PRIMJER
NASTAVNO PODRUČJE
PLOŠNO OBLIKOVANJE/2D
TEME
1. Boja – Koloristička modulacija
Ključni pojmovi: koloristička modulacija, izražajnost (ekspresija), figurativna
likovna kompozicija.
Obrazovna postignuća: uočiti, istražiti i spoznati razliku između tonske
modelacije kojom se izražava privid volumena na plohi i kolorističke modulacije
te izraziti kolorističkom modulacijom dinamiku likovne kompozicije.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Marino Tartaglia, Autoportret, ulje na
platnu, 1917.; H. Henri Matisse, Portret gospođe Matisse, ulje na platnu, 1905.
2. Boja – Tonska modelacija
Ključni pojmovi: svjetlo, ton, tonska modelacija, privid zaobljenosti.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, primijeniti, vrjednovati tonsku
modelaciju svjetlom i tonom u funkciji privida zaobljenosti.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Josip Račić, Majka s djetetom, ulje na
platnu, 1908.; Marino Tartaglia, Autoportret s lulom, 1920.; Jan Vermeer,
Služavka nalijeva mlijeko, ulje na platnu, oko 1660.
8. RAZRED
NASTAVNO PODRUČJE
PLOŠNO OBLIKOVANJE/2D
TEME
1. Crta kao dominanta
Ključni pojmovi: dominanta, dominacija, suprotstavljanje.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati crtu kao
dominantan element kompozicije.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Piet Mondrian, Drvo jabuke u cvatu, ulje na
platnu, 1912.; Piet Mondrian, More, ulje na platnu, 1912.; Paul Klee, Starac
koji računa, bakropis, 1929.
2. Sklad likova
Ključni pojmovi: horizontalna, vertikalna, dijagonalna, kružna/ovalna,
piramidalna kompozicija.
Obrazovna postignuća: uočiti izraziti, vrjednovati i spoznati sklad i harmoniju
likova u različitim kompozicijama.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Vasilij Kandinski, Skica I za »Kompoziciju
VII«, ulje na platnu, 1913.; Frans Hals, Portret W. van Heythusena, ulje na
platnu, 17. st. (za dijagonalnu kompoziciju); Leonardo da Vinci, Bogorodica sa
Sv. Anom, ulje na drvenoj ploči, 1510. (za piramidalnu kompoziciju); Paška
čipka, niti agave, Etnografski muzej (za kružnu); Henry Matisse, Ples, ulje na
platnu, 1910. (za ovalnu); Pierre Bonnard, Žene u vrtu 1–4, tempera na papiru,
1891.; Charles R. Sheeler, Prozori, ulje na platnu, 1965., El Greco, Krist na
Maslinskoj gori (vertikalna kompozicija); Boris Bućan, Nedjelja na selu, ugljen,
pastel, voštane krede na papiru, 1985–86.; Paul Gauguin, Tržnica (Ta matete),
ulje na platnu, 1892.; Vincent iz Kastva, Ples mrtvaca, freska, 1474., Crkva sv.
Marije na Škrilinah, Beram (horizontalna kompozicija); Giovanni Bellini,
Bogorodica i pejzaž (»Madona na livadi«), ulje na dasci, oko 1505. (za
piramidalnu ili trokutastu kompoziciju).
3. Kompozicija linearnih tekstura
Ključni pojmovi: crtačke teksture, grafička modelacija.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati različite
kompozicije linearnih tekstura.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Albrecht Dürer, Rinoceros, drvorez, 1515.;
Albrecht Dürer, Pasija (Kristove muke), drvorez, 15. st.; Albrecht Dürer, Borba
Sv. Mihaela sa zmajem, drvorez, 1498.; Dušan Džamonja, Crtež BX-1, tuš, lavirani
tuš, pero, valjak, 1993.; Ante Kuduz, Zagorski pejzaž 10, tuš i pero, 1982.;
Michelangelo, Studija figure, tuš i pero, 1495.
4. Izražajnost boje
Ključni pojmovi: izražajnost boja, asocijativnost boja, simbolika.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati izražajnost i
simboliku boja.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Franz Marc, Veliki plavi konji, ulje na
platnu, 1911.; Eduard Munch, Krik, 1893.; Vincent van Gogh, Kavana noću, 1888.;
Paul Gauguin, Tržnica (Ta matete), ulje na platnu, 1892.; Paul Gauguin, Odakle
dolazimo? Tko smo? Kuda idemo?, ulje na platnu, 1897.; Slavonski ponjavac,
Etnografski muzej; Moreška, maskirani pantomimički ples, koji se pleše u
Korčuli, španjolskog podrijetla iz 15. st.; Joan Miród, Osobe i pas pred suncem,
tempera na platnu, 1949.
5. Prostorno djelovanje boje
Ključni pojmovi: dinamika boja, planovi prostora.
Obrazovna postignuća: izmjenom kontrasta toplih i hladnih boja uočiti, izraziti,
vrjednovati i spoznati prostorno djelovanje boje.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Paul Gauguin, Tržnica (Ta matete), ulje na
platnu, 1892.; Mark Rhotko, Crveno, crno, bijelo na žutom, ulje na platnu 1955.;
Piet Mondrian, Kompozicija, ulje na platnu1929., 1925.; Auguste Macke, Gospođa u
zelenom haljetku, ulje na platnu, 1913.
6. Rekompozicija, fotomontaža
Ključni pojmovi: rekompozicija, fotomontaža.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati različite
mogućnosti rekomponiranja.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Robert Rauschenberg, Buffallo II, 1964.;
Raoul Hausmann, Tatlin kod kuće, fotomontaža, 1920.; Max Ernst, Autoportret,
fotomontaža, 1920. Jiř Kolář, Nasmiješeni pejzaž, kolaž, 1967.; Boris Bućan,
Plakat za predstavu Roko i Cicibela, serigrafija, 1983.; David Hockney, Terasa
sa sjenama, fotografski kolaž, 1985.
7. Kontrast – ritam suprotnosti
Ključni pojmovi: dinamično, statično.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati uz pomoć
kontrasta ploha statični i dinamični ritam.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: David Hockney, Terasa sa sjenama, fotografski
kolaž, 1985.; David Hockney, Mulholland Drive, akrilik na platnu, 1980.; Boris
Demur, Spira Mirabilis (Čudesna spirala), grafika (suha igla i akvatinta), iz
mape grafika Spira mirabilis, 2002.
8. Ritam i simetrija likova
Ključni pojmovi: alternacija, repeticija, ornament, simetrija, ritam ploha.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati kroz ornament
alternaciju, repeticiju i simetriju likova.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: hrvatska kulturna baština – Ponjavac iz
okolice Slavonskoga Broda, Etnografski muzej, Đakovo; Victor Vasarely, Vega,
sitotisak, 1957.; Etnografski muzej, Zagreb; Čoha iz Velike Gorice, 19. st.,
Etnografski muzej, Zagreb.
NASTAVNO PODRUČJE
PROSTORNO OBLIKOVANJE/3D
TEME
1. Kontrast
Ključni pojmovi: kontrast (suprotnost), puno – prazno.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati različite
stupnjeve kontrasta masa u prostoru te osvijestiti izražajnost kompozicije masa
kao cjeline.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Alesandar, Atenodor, Polidor, Laokont i
sinovi, mramor, II. st. pr. Kr.; Henry Moore, Ležeća figura, kamen, 1938., Tate
Gallery, London.
2. Kompozicija
Ključni pojmovi: kompozicija: piramidalna, dijagonalna, vertikalna,
horizontalna, kružna.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati kontrast mase i
prostora u odabranoj kompoziciji.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Stonehenge, kamen, 2200. – 1300. g. pr. Kr.;
Constantin Brancusi, Ptica u prostoru, bronca, 1928.; Rozeta s katedrale u Rabu;
Amfiteatar u Puli, 1. st.; Michelangelo, Pičta (Oplakivanje), mramor, kapela
Medici, Firenza, 1555.; Brancusi, Beskrajni stup, lijevano željezo, 1937.; Šime
Vulas, Jedra, brački kamen, spomenik pomorcima na Silbi, 2000.
IZBORNE TEME
NASTAVNO PODRUČJE
PLOŠNO OBLIKOVANJE/2D
TEME
1. Odnos slike i teksta
Ključni pojmovi: kadar, kadrirati, strip.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati odnos slike i
teksta te izraziti vlastitu ideju točkom i crtom kroz nekoliko kadrova stripa.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Andrija Maurović, Sedma žrtva, tuš, pero,
kist, lavirani tuš, 1936.; Majstor iz Flémallea, Rođenje, ulje na drvenoj ploči,
1420.; Dubravko Gjivan, Konj (strip), pero, kist, tinta tuš, tuš u boji, olovka,
1974.; Roy Lichtenstein, Whaam!, ulje na platnu, 1963.; Andy Warhol, Velika
poderana limenka Campbell juhe, akrilik na platnu, 1962.; Keith Haring, Bez
naslova, vinil-tuš na gumiranom platnu, 1982.; Jean-Michel Basquiat, Zydeco,
akrili ulje na platnu u 3 dijela, 1984.
2. Ploha – Ritam
Ključni pojmovi: video, film, digitalna slika, svjetlost, kompozicija u filmu,
kadriranje, svjetlo, sjena i kontrast u filmu, vrijeme i pokret u filmu.
Obrazovna postignuća: uočiti, vrjednovati i spoznati značenje kompozicije,
kadriranja, crta, boja, svjetla, sjena i kontrasta te vremena i pokreta u
stvaranju filma.
Primjeri likovno-umjetničkih djela: Norman Mc Laren, Begone Dull Care, ručno
bojani celuloid, 1949.; Dušan Vukotić, Surogat, animirani film, 1961.; Borivoj
Dovniković, Uzbudljiva ljubavna priča, animirani film, 1989.; Goran Petercol,
Sjene, instalacija na podu i zidovima prostora: tri naizmjenična osvjetljenja,
aluminijski elementi, 1994.
3. Boja – Oblik i boja
Ključni pojmovi: industrijski dizajn, funkcija, asocijativnost, primijenjena
umjetnost.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati značenje boje i
oblika u funkciji industrijskoga dizajna.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Gerrit Rietveld, Stolac, 1917., drvo; Boris
Ljubičić, Prijedlozi novog dizajna hrvatskih nacionalnih simbola, oko 1990.;
Sonia Delaunay, Nacrt za odjeću i namještaj, 1924.; Ron Arad, Stolac za
ljuljanje, APOC, 2003.
IZBORNE TEME
NASTAVNO PODRUČJE
PLOŠNO OBLIKOVANJE/2D
TEME
1. Harmonija, ritam, kontrast tekstura
Ključni pojmovi: kostimografija, modni dizajn, harmonija.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati raznovrsna
značenja i vrste površina u ostvarenju skladnosti oblika.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Issey Miyake, Modeli iz kolekcije »Pleats
Please«, 1988.; Modeli s likovne izložbe »Issey Miyake Making Art«, Centar
Cartier fondacije, Pariz, 1998. – 1999.; Gustav Klimt, Portret Emilie Floge,
ulje na platnu, 1907.; Alan Hranitelj, Izložba kostima (»Ćelava pjevačica«,
»Mala trgovina užasa«, »Pigmalion«...), Galerija Međunarodnoga grafičkoga
likovnog centra, Ljubljana, 2006. – 2007., G. Klimt, Portret Adele, ulje i
zlatna boja na platnu, 1907.; Uzorci za friz u palači Stoclet, tempera, zlatna,
srebrna, bijela i boja bronce, kreda, olovka na papiru, 1905./1906.
NASTAVNO PODRUČJE
PROSTORNO OBLIKOVANJE/3D
TEMA
1. Oblikovanje prostornih površina
Ključni pojmovi: umjetnička instalacija, urbanizam, nacionalna baština, engleski
park/francuski park, perfomance i land art.
Obrazovna postignuća: uočiti, izraziti, vrjednovati i spoznati mogućnosti
oblikovanja prostornih površina i umjetničkih instalacija kroz primjere
urbanizma, graditeljstva, nacionalne baštine, engleskoga/francuskoga parka,
perfomansa i land arta.
Primjeri likovnoumjetničkih djela: Robert Smithson, Spiral Jetty, nasip zemlje,
1970., Great Salt Lake, Utah; Zelena (Lenuzzijeva) potkova, 1860. – 1980.; Bunja
ili kažun, kamen, narodno graditeljstvo, Dalmacija; Drvena kurija, Lomnica kod
Velike Gorice, autohtona arhitektura Turopolja i Posavine; Kapela sv. Barbare,
Velika Mlaka pokraj Zagreba, drvo, oko 1867.; Maksimir, pejzažni perivoj,
engleski tip parka, Zagreb, kraj 18. st.