BIOLOGIJA
UVOD
Nastavni program biologije temelji se na osnovnim sadržajima bioloških znanosti i učenicima omogućuje upoznavanje živog svijeta a i zakonitosti koje u njemu vladaju. U 7. razredu učenici trebaju steći predodžbu o razvoju živih bića na Zemlji i spoznati bogatstvo živog svijeta koje se očituje u raznolikosti vrsta. U 8. razredu posebna se pozornost posvećuje građi i funkcijama ljudskog organizma. Učenici potrebna predznanja stječu u nastavnom predmetu priroda u 5. i 6. razredu.
CILJ
Cilj nastave biologije je da učenici steknu znanje o osnovnim biološkim zakonitostima, temeljnoj građi i funkcijama živih bića, da razviju prirodoznanstveni način mišljenja, upoznaju metode istraživanja prirode, razviju spremnost i primjerenu odgovornost za primjenu stečenih znanja u životu.
ZADAĆE
Učenik treba:
– usvojiti znanje o raznolikosti i povezanosti živog svijeta i postupnosti
njegova razvoja,
– upoznati ljudski organizam, osnovnu građu i funkciju,
– razviti interes za prirodoznanstvena istraživanja, za napredak u biologiji i
za područja njezine primjene (poljodjelstvo, zdravstvo, biotehnologija),
– razviti umijeće promatranja, bilježenja promatranog, izvođenja zaključaka iz
raspoloživog materijala o rasporedu i ustroju živoga svijeta,
– razviti stav o odgovornosti za vlastito zdravlje,
– razviti pozitivan stav prema biologiji, želju za samostalnim učenjem,
postavljanjem pitanja i provođenjem jednostavnih pokusa radi dobivanja odgovora,
– razviti stav prema životu kao vrijednosti i upoznati mogućnosti očuvanja i
zaštite prirode, upoznati ljepote svoje okoline (zavičaj, domovina) i značaj
očuvanja prirodnih ljepota i bogatstva za zdravlje i kvalitetu života.
NAPOMENA
Izborne teme se uvrštavaju u nastavni plan i program pojedinoga razreda
dogovorom učenika i učitelja, koji odlučuju koje će i koliko će od ponuđenih
tema obraditi. Umjesto predloženih mogu se uvrstiti teme po vlastitom izboru.
Redoslijed pojedinih tema moguće je mijenjati. Ako učitelj prosudi da je to
prikladnije za usvajanje predviđenih sadržaja.
Pri obradi nastavnih tema valja uzeti u obzir zavičajne osobitosti. Pri obradi
nastavnog gradiva, gdje god je to moguće, poželjno je primjenjivati praktičan
rad.
Preporuča se koristiti Internet kao način dobivanja dodatnih obavijesti i
podataka.
7. RAZRED
TEME
1. Pojava života na Zemlji
Ključni pojmovi: kemijska i biološka evolucija, fosili, geološka doba.
Obrazovna postignuća: obrazložiti pojavu i razvoj života na Zemlji; navesti
uvjete na Zemlji koji su omogućili razvoj živih bića; opisati znanstveno
utemeljene pretpostavke o tijeku kemijske evolucije i pojavi prvih živih bića;
navesti geološka doba i prevladavajuće organizme u njima; opisati važnost fosila
u spoznavanju nekadašnjeg života na Zemlji.
2. Raznolikost živoga svijeta
Ključni pojmovi: biološka carstva, autotrofni i heterotrofni organizmi,
saprofiti, paraziti (nametnici) aerobni i anaerobni organizmi.
Obrazovna postignuća: prikazati podjelu živoga svijeta u više različitih
carstava; navesti najpoznatija carstva: monere, protisti, gljive, biljke i
životinje; razlikovati način ishrane autotrofnih i heterotrofnih organizama,
saprofita i parazita; usporediti aerobne i anaerobne organizme.
3. Najjednostavniji oblici života na Zemlji
Ključni pojmovi: virusi, bakterije.
Obrazovna postignuća: prepoznati bakterije kao jednostanične organizme bez
jezgre; razlikovati bakterije koje uzrokuju bolesti od bakterija važnih za život
na Zemlji; istaknuti viruse kao najjednostavnije žive oblike koji se
razmnožavaju; opisati građu virusa; navesti nekoliko primjera bolesti
uzrokovanih bakterijama i virusima; navesti primjere osnovnih mjera zaštite od
zaraze.
4. Stanica s jezgrom
Ključni pojmovi: autotrofna i heterotrofna stanica, stanična tjelešca.
Obrazovna postignuća: prepoznati osnovne dijelove stanice i obrazložiti njihove
zadaće; povezati kloroplaste s fotosintezom; prirediti jednostavan mikroskopski
preparat; praktičnim radom samostalno prikazati rukovanje mikroskopom
(sitnozorom).
5. Stanične diobe
Ključni pojmovi: kromosom, geni, stanične diobe: mitoza, mejoza.
Obrazovna postignuća: opisati gene kao nositelje nasljednih osobina; usporediti
broj kromosoma u stanica nastalih mitozom i mejozom; razlikovati mitozu od
mejoze; istaknuti da se u razvoju spolnih stanica broj kromosoma smanjuje na
polovicu početnoga broja.
6. Praživotinje
Ključni pojmovi: jednostanični organizam, papučica, euglena.
Obrazovna postignuća: navesti i opisati papučicu i euglenu kao predstavnike
jednostaničnih organizama; usporediti građu euglene ili papučice s građom
bakterijske stanice; obrazložiti zašto euglena može biti proizvođač i potrošač;
istaknuti osobine euglene slične i biljkama i životinjama; opisati ulogu
trepetljika (kod papučice) i hranidbenih mjehurića; navesti važnost ljuštura
krednjaka u nastajanju stijena.
7. Alge
Ključni pojmovi: alge, steljka.
Obrazovna postignuća: razlikovati jednostanične i mnogostanične alge;
razlikovati alge s obzirom na pigment: zelene, smeđe, crvene; obrazložiti
značenje jednostaničnih alga u izmjeni tvari (kisika i ugljikova dioksida);
opisati građu mnogostanične alge; promatrati i opisati nekoliko vrsta morskih
ili slatkovodnih alga (ovisno o zavičaju); prirediti mikroskopski preparat
spirogire i kišne alge.
8. Gljive
Ključni pojmovi: micelij, hife, plodište, spore, otrovne gljive.
Obrazovna postignuća: usporediti gljive s biljkama i životinjama (ne proizvode
hranu, nego upijaju hranjive tvari iz okoliša); prepoznati i opisati gljive kao
heterotrofne organizme; usporediti parazitske i saprofitske gljive; opisati
lišaj kao simbiozu; navesti koristi i štete od gljiva; povezati važnost
poznavanja otrovnih gljiva sa zdravljem ljudi.
9. Spužve i žarnjaci
Ključni pojmovi: sjedilački organizmi, zadružni život, žarne stanice, simetrija
tijela.
Obrazovna postignuća: obrazložiti zašto spužve ubrajamo u životinje; istaknuti
usložnjivanje građe u spužvi (mnogostaničnost); obrazložiti na prirodnom
materijalu vanjski izgled spužvi (otvori za strujanje vode); prepoznati zašto su
žarnjaci životinje unatoč sjedilačkom životu; opisati način probave u žarnjaka;
obrazložiti pojavu tkiva i zrakaste simetrije tijela; navesti evolucijski nove
osobine žarnjaka (mrežasti živčani sustav).
10. Plošnjaci
Ključni pojmovi: virnjaci, metilji, trakavice, dvobočna simetrija.
Obrazovna postignuća: navesti evolucijski napredak u tjelesnoj građi; prepoznati
virnjake; obrazložiti što su dvospolci; opisati prilagodbe nametnika; navesti
opasnosti i opisati načine zaraze metiljima ili trakavicom.
11. Oblići
Ključni pojmovi: dječja glista i trihina.
Obrazovna postignuća: navesti evolucijski napredak u građi oblića (prohodno
probavilo, razdvojenost spolova); nabrojiti nametnike: dječja glista, bijela
glistica i zavojita trihina; obrazložiti važnost obveznoga veterinarskoga
pregleda mesa, obradbe namirnica visokom temperaturom; istaknuti važnost
održavanja osobne higijene kao zaštite od zaraza nametnicima.
12. Mekušci
Ključni pojmovi: puževi, školjkaši, glavonošci, plašt, stopalo.
Obrazovna postignuća: razlikovati skupine mekušaca: puževi, školjkaši i
glavonošci; obrazložiti evolucijski napredak u organizaciji puža (otvoren
krvotok); temeljem promatranja prepoznati predstavnike nekih ugroženih vrsta
mekušaca; obrazložiti potrebu zaštite i očuvanja ugroženih vrsta morskih
mekušaca.
13. Kolutićavci
Ključni pojmovi: gujavica, kolutićava građa tijela.
Obrazovna postignuća: opisati osobitosti kolutićave građe tijela; navesti
evolucijski napredak u građi tijela (zatvoreni krvotok); temeljem promatranja
opisati kretanje gujavice; obrazložiti značenje gujavice za kakvoću tla (humus).
14. Kukci i ostali člankonošci
Ključni pojmovi: podjela člankonožaca, uzdušnice, vanjski tjelesni pokrov,
preobrazba.
Obrazovna postignuća: obrazložiti na primjeru kukca osobitosti u građi
člankonožaca (glava, prsa, zadak, člankoviti udovi, tjelesni pokrov); istaknuti
ulogu uzdušnica; povezati prilagodbe kukaca na životne uvjete; imenovati
predstavnike ostalih skupina člankonožaca; opisati preobrazbu kukca; opisati
ulogu člankonožaca kao prenosilaca bolesti (krpelj); imenovati neke otrovne
člankonošce.
15. Bodljikaši
Ključni pojmovi: ježinac, vodožilni sustav.
Obrazovna postignuća: obrazložiti osobitosti građe bodljikaša na primjeru
ježinca; nabrojiti predstavnike bodljikaša; obrazložiti povezanost zrakaste
simetrije tijela s načinom života i prehranom; obrazložiti potrebu zaštite i
očuvanja morskih bodljikaša.
16. Svitkovci
Ključni pojmovi: kopljača, svitak, kralježnica.
Obrazovna postignuća: opisati osobitosti građe svitkovaca (kopljača,
kralježnjaci); navesti i obrazložiti evolucijski napredak u građi tijela
(unutarnji potporanj tijela i kralježnica).
17. Ribe
Ključni pojmovi: peraje, škrge, plivaći mjehur.
Obrazovna postignuća: navesti prilagodbe organizama na život u vodi: oblik
tijela, škrge, peraje, plivaći mjehur; opisati građu riba (vensko srce,
arterije, vene, kralježnica, pokrov tijela, mozak i osjetila); obrazložiti
sličnost rasporeda kostiju prsne peraje resoperke i udova kopnenih kralježnjaka.
18. Vodozemci
Ključni pojmovi: disanje kožom i plućima, preobrazba.
Obrazovna postignuća: nabrojiti predstavnike skupina vodozemaca; usporediti
prilagodbe na život u vodi i na kopnu; usporediti građu punoglavca i ribe;
obrazložiti napredak u građi žabe: srce, disanje; opisati preobrazbu vodozemca;
objasniti potrebu zaštite vodozemaca.
19. Gmazovi
Ključni pojmovi: kopneni kralježnjaci, pokrov tijela.
Obrazovna postignuća: opisati prilagodbe gmazova za život na kopnu (disanje,
kretanje, pokrov tijela); navesti evolucijski napredak u građi unutrašnjih
organa; prepoznati i imenovati predstavnike pojedinih skupina gmazova;
obrazložiti postupke pružanja prve pomoći u slučaju ugriza otrovnice;
obrazložiti potrebu očuvanja i zaštite gmazova.
20. Ptice
Ključni pojmovi: krila, perje, šuplje kosti, stalna temperatura tijela.
Obrazovna postignuća: opisati značajke građe ptica (krvotok, disanje i probava);
obrazložiti pojam stalne temperature tijela; opisati prilagodbe ptica načinima
kretanja (voda, tlo, zrak); obrazložiti brigu za potomstvo u ptica; temeljem
promatranja prepoznati najčešće zavičajne vrsta ptica; obrazložiti potrebu
očuvanja i zaštite ptica.
21. Sisavci
Ključni pojmovi: sisanje majčina mlijeka, dlake, maternica.
Obrazovna postignuća: obrazložiti po čemu su sisavci najrazvijeniji kralježnjaci
(građa mozga, građa srca, velikoj površina pluća, stalna tjelesna temperatura,
pokrov tijela, posteljica, pupčana vrpca, briga za mlade); razlikovati
prilagodbe sisavaca na različite načine života; razlikovati i razvrstati sisavce
u osnovne skupine (jednootvori, tobolčari i plodvaši).
22. Mahovine
Ključni pojmovi: stabalce, listići, spore.
Obrazovna postignuća: navesti prilagodbe prvih biljaka životu na kopnu;
prepoznati mahovine na temelju prirodnih uzoraka kao najjednostavnije građene
biljke; opisati na predlošku životni ciklus mahovine; prirediti listiće mahovine
za mikroskopiranje.
23. Papratnjače
Ključni pojmovi: korijen, stabljika, list.
Obrazovna postignuća: prepoznati i imenovati osnovne skupine papratnjača;
opisati građu i razmnožavanje; prepoznati na prirodnim uzorcima biljna tkiva i
organe; usporediti građu i razvoj papratnjača s mahovinama; obrazložiti
evolucijsku važnost papratnjača; promatrati i prepoznati vrstu papratnjače iz
zavičaja; temeljem promatranja pod mikroskopom (sitnozorom) opisati sporangije
sa sporama.
24. Golosjemenjače
Ključni pojmovi: sjemeni zametak, sjemenke.
Obrazovna postignuća: obrazložiti zašto pojava sjemenke predstavlja evolucijski
napredak; razlikovati glavne skupine golosjemenjača; navesti predstavnike
golosjemenjača; opisati građu golosjemenjače; promatranjem prirodnoga materijala
povezati građu dijelova biljke (češer, list) i golosjemenjaču kojoj pripadaju
(bor, smreka, jela).
25. Kritosjemenjače
Ključni pojmovi: cvijet, plod, jednosupnice, dvosupnice.
Obrazovna postignuća: navesti značajke kritosjemenjača kao najrazvijenijih i
najrasprostranjenijih biljaka našega doba; obrazložiti građu cvijeta u funkciji
oprašivanja i oplodnje; navesti prilagodbe plodova i sjemenaka za
rasprostranjivanje; razlikovati jednosupnice od dvosupnica; promatranjem
prirodnoga materijala povezati građu dijelova biljke i skupinu kritosjemenjača
kojoj pripadaju.
26. Evolucija
Ključni pojmovi: evolucija, prirodna selekcija (odabiranje, izolacija),
promjenjivost vrsta, Darwin.
Obrazovna postignuća: obrazložiti biološku evoluciju; navesti dokaze evolucije
živoga svijeta; obrazložiti čimbenike evolucije i proces nastajanja novih vrsta
(prirodno odabiranje, izolacija); obrazložiti Darwinovu teoriju tumačenja
razvoja života na Zemlji.
IZBORNE
TEME:
1. Istraživanje u biologiji
2. Zanimljivosti iz života zadružnih kukaca
3. Štetnici u poljoprivredi i šumarstvu
4. Raznolikost kritosjemenjača
5. Bioindikatori
8. RAZRED
TEME
1. Roditelji i potomci
Ključni pojmovi: srodnost i raznolikost, nasljeđivanje, nasljedne i nenasljedne
promjene.
Obrazovna postignuća: opisati gene kao nositelje nasljednih osobina; razlikovati
spolno od nespolnog razmnožavanja; istaknuti da pri spolnom razmnožavanju
sudjeluju oba roditelja – žena/ženka i muškarac/mužjak, odnosno ženska jajna
stanica i muška spolna stanica – spermij te da su potomci raznoliki; obrazložiti
važnost genske raznolikosti za opstanak života; opisati kako muške spolne
stanice (spolni kromosomi X i Y) određuju spol.
2. DNA molekula
Ključni pojmovi: kromosomi, DNA molekula, genom, mutacije.
Obrazovna postignuća: navesti što je genom; obrazložiti zašto u jednom organizmu
sve stanice imaju isti zapis ili genom; obrazložiti da se genom sastoji od DNA
molekula; imenovati DNA i RNA kao nasljednu tvar; istaknuti da DNA sadržava gene
koji su nositelji nasljednih svojstava u svih živih bića; objasniti što su
mutacije (promjene); istaknuti važnost mutacija koje se prenose na potomstvo i
glavni su pokretač prilagodbe živih organizama; obrazložiti da mutacije mogu
nositi upute za razvoj bolesti koje su tada nasljedne (genetske bolesti).
3. Građa i funkcija ljudskoga organizma
Ključni pojmovi: stanica, izvanstanična tekućina, tkiva, organi, organski
sustavi ljudskoga tijela.
Obrazovna postignuća: povezati osobitosti građe i uloge različitih stanica;
navesti postojanje izvanstanične tekućine kao unutarnjega okoliša; opisati
usložnjivanje građe ljudskoga organizma (stanice, tkiva, organi, sustavi
organa); istaknuti zdravstveno značenje vode za piće te povezati važnost
nadoknade vode i soli izgubljene znojenjem.
4. Građa i uloga spolnih organa
Ključni pojmovi: muški i ženski spolni organi, sporedna spolna obilježja.
Obrazovna postignuća: povezati građu i ulogu spolnih organa; istaknuti važnost
poznavanja menstruacijskog ciklusa; opisati pojavu menstruacije i polucije kao
znak spolne zrelosti organizma i mogućnosti oplodnje; obrazložiti zašto spolnu
zrelost treba pratiti odgovorno spolno ponašanje; povezati menstruacijski ciklus
s plodnim i neplodnim danima; navesti osnovne načine kontracepcije i obrazložiti
ulogu kontracepcije.
5. Začeće i razvitak djeteta prije rođenja
Ključni pojmovi: oplodnja ili začeće, razvoj ploda, trudnoća, porođaj.
Obrazovna postignuća: opisati razvoj ploda prije rođenja; razlikovati pojmove
trudnoća i porođaj; nabrojiti znakove trudnoće: izostanak mjesečnice, tjelesne
promjene; opisati ulogu posteljice i pupčane vrpce; razlikovati pojmove zametak
i plod; obrazložiti potrebu odgovornoga ponašanja u trudnoći.
6. Od rođenja do smrti
Ključni pojmovi: životna razdoblja: rođenje, djetinjstvo, pubertet, mladenaštvo,
zrela dob, starost i smrt.
Obrazovna postignuća: prepoznati značajke pojedinih razdoblja u životu čovjeka;
usporediti tjelesno i spolno sazrijevanje; navesti sličnosti i razlike među
spolovima; promatrati i opisati promjene na članovima obitelji i znancima
tijekom različitih životnih razdoblja.
7. Odgovorno spolno ponašanje
Ključni pojmovi: zdravlje i osobna higijena spolnih organa, humani odnos među
spolovima.
Obrazovna postignuća: navesti spolno prenosive bolesti i njihove uzročnike;
navesti načine prevencije prenošenja spolno prenosivih bolesti; istaknuti
značenje spolnoga odnosa sa zaštitnim sredstvima.
8. Kosti i veze među kostima
Ključni pojmovi: kostur, kost, hrskavica, veze među kostima.
Obrazovna postignuća: istaknuti kostur kao potporanj tijela; opisati kako
zglobovi omogućuju pokretanje; obrazložiti ulogu kostura pri kretanju tijela i
zaštiti unutarnjih organa; navesti sastav koštane tvari i obrazložiti važnost
kalcija u prehrani; povezati način života i pravilan razvoj građe kostiju,
obrazložiti ulogu vitamina D i sunčanja (rahitis); povezati koštanu srž sa
stvaranjem krvnih stanica; pokazati pružanje prve pomoći pri prijelomu, uganuću,
iščašenju; obrazložiti posljedice nepravilnoga držanja tijela pri mirovanju i
kretanju.
9. Mišići
Ključni pojmovi: poprečnoprugasti, srčani i glatki mišići.
Obrazovna postignuća: razlikovati poprečnoprugaste mišiće koji rade pod
utjecajem naše volje i mišiće (srčani i glatki) koji nisu pod utjecajem naše
volje; obrazložiti električnu prirodu rada mišića; povezati veze između mišića i
kostiju s pokretanjem ljudskog tijela; obrazložiti važnost redovite i umjerene
tjelesne aktivnosti za normalan rad mišića; usporediti promjene u mišićima
tijekom mišićnog rada, umora i odmora.
10. Živčana stanica i živac
Ključni pojmovi: živčana stanica, živčano vlakno, živac.
Obrazovna postignuća: povezati građu i uloge živčane stanice (kratki i dugi
ogranci); obrazložiti električnu prirodu živčanoga impulsa, pojmove
podražljivost i električnu provodnost živčane stanice i živca; navesti sinapsu
kao specifičnu vezu između živčanih stanica ili živčanih stanica i mišićnih
vlakana.
11. Živčani sustav
Ključni pojmovi: središnji, periferni i autonomni živčani sustav.
Obrazovna postignuća: razlikovati središnji, periferni, autonomni i voljni
živčani sustav i navesti njihove uloge; obrazložiti refleks i njegovu zaštitnu
ulogu, opisati kako autonomni živčani sustav upravlja organima kojih rad nije
pod utjecajem naše volje; opisati ovisnost ozljeda središnjega i perifernoga
živčanoga sustava o zdravlju čovjeka; nabrojiti najčešće bolesti živčanoga
sustava: potres mozga, meningitis, epilepsija, dječja paraliza, moždana kap.
12. Ovisnosti
Ključni pojmovi: nikotinizam, alkoholizam, narkomanija.
Obrazovna postignuća: obrazložiti pojam ovisnosti; obrazložiti vezu između
alkoholizma, nesreća na radu i u prometu, zlostavljanja, kriminala, gubitka
samopoštovanja; razlikovati kratkotrajne i dugotrajne posljedice ovisnosti na
zdravlje; navesti opasnosti i štete koju ovisnost donosi pojedincu, obitelji,
društvu.
13. Osjetilo vida
Ključni pojmovi: oko, osjet vida.
Obrazovna postignuća: imenovati dijelove oka; opisati nastanak slike u oku i
mozgu; navesti svojstva oka i nedostatke vida: kratkovidnost, dalekovidnost,
upala očne sluznice, siva mrena, daltonizam, slabovidnost, sljepoća.
14. Osjetila – osjet sluha i ravnoteže
Ključni pojmovi: uho, osjet sluha i ravnoteže.
Obrazovna postignuća: imenovati dijelove uha; opisati zaštitu pri radu s bukom;
prepoznati zanimanja koja ugrožavaju sluh; navesti mane i bolesti sluha.
15. Ostala osjetila (mirisa, okusa, boli, opipa, hladnoće, topline)
Ključni pojmovi: osjetilo okusa, osjetilo mirisa, kožna osjetila.
Obrazovna postignuća: navesti mnogobrojnost osjeta; istaknuti značenje osjeta u
preživljavanju, kvaliteti življenja i međusobnome sporazumijevanju; navesti
osjetila za njuh, okus i osjetila u koži (toplo, hladno, bol, dodir) te i
opisati građu osjetila (stanice, tjelešca, živci).
16. Hormonska regulacija
Ključni pojmovi: hormoni, žlijezde s unutarnjim izlučivanjem.
Obrazovna postignuća: razlikovati žlijezde s vanjskim i unutarnjim izlučivanjem;
obrazložiti značenje hormona za životne procese; usporediti i povezati ulogu
živčanoga sustava s ulogom žlijezda s unutarnjim izlučivanjem; imenovati
nekoliko hormona (tiroksin, adrenalin, inzulin, hormon rasta, spolni hormoni).
17. Krvotok
Ključni pojmovi: krv, srce, krvne žile.
Obrazovna postignuća: raščlaniti sastav krvi i obrazložiti ulogu krvi; navesti
bolesti koje se prenose krvlju; istaknuti potrebu opreza pri dodiru s tuđom
krvlju (ljudskom i životinjskom); povezati građu srca s krvnim optokom; opisati
put krvi; obrazložiti ulogu srca kao crpke koja potiskuje krv do svake stanice u
organizmu; razlikovati arterije i vene; obrazložiti i povezati ulogu limfnih
žila s krvotokom; odrediti položaj srca u prsnom košu; temeljem praktičnoga rada
prikazati mjerenje pulsa i krvnog tlaka; pokazati pružanje prve pomoći pri
zaustavljanju krvarenja.
18. Zaštita organizma od bolesti
Ključni pojmovi: imunost, bijele krvne stanice, limfni čvorovi.
Obrazovna postignuća: razlikovati stečenu i urođenu imunost; obrazložiti ulogu
protutijela i njihovu povezanost s leukocitima; povezati zarazu HIV virusom s
gubitkom imunosti; prepoznati alergene kao tvari koje uzrokuju alergije;
pokazati na slici nakupine limfnih čvorova na tijelu.
19. Organi za disanje i glas
Ključni pojmovi: disanje, pluća, izmjena plinova.
Obrazovna postignuća: nabrojiti organe dišnoga sustava; opisati izmjenu plinova
u plućima; obrazložiti biološku oksidaciju; obrazložiti povezanost uloge dišnoga
i krvožilnoga sustava; navesti potrebu zaštite dišnoga sustava od prašine,
plinova (nošenje zaštitnih sredstava); obrazložiti štetnost pušenja za dišne
organe i glasnice; navesti važnost disanja na nos, boravka u prirodi, zaštitu od
promuklosti i oštećenja glasnica (naprezanje glasnica).
20. Građa, uloga i bolesti probavnih organa
Ključni pojmovi: probavni organi, mehanička i kemijska probava.
Obrazovna postignuća: imenovati dijelove probavnoga sustava i opisati njihovu
ulogu; obrazložiti ulogu probave u razgradnji hrane; povezati građu probavnoga
sustava čovjeka s ishranom namirnicama biljnoga i životinjskoga podrijetla;
navesti važnost higijenskih navika, redovite i pravilne njege zubi, redovitoga
odlaska zubaru.
21. Izmjena tvari, protok energije i zdrava prehrana
Ključni pojmovi: hranjive tvari, izmjena tvari u stanici, oslobađanje energije.
Obrazovna postignuća: obrazložiti važnost hrane kao izvora gradivnih tvari,
energije i zaštitnih tvari; razlikovati najvažnije sastojke hrane i obrazložiti
utjecaj prehrane na zdravlje; prepoznati važnost unošenja balastnih tvari i
redovitoga pražnjenja crijeva.
22. Sustav organa za izlučivanje
Ključni pojmovi: bubreg, mokraćovod, mokraćni mjehur, mokraćna cijev.
Obrazovna postignuća: obrazložiti osnovne funkcije bubrega; navesti da se
zatajenje obaju bubrega privremeno liječi »umjetnim bubregom« (dijalizom);
istaknuti važnost transplantacije za zdravlje čovjeka; pokazati položaj bubrega
na tijelu; istaknuti važnost uzimanja tekućine.
23. Koža
Ključni pojmovi: koža, uloga kože.
Obrazovna postignuća: povezati građu i višestruke funkcije (uloge) kože; navesti
važnost kože za zdravlje organizma; obrazložiti štetnost djelovanja
prekomjernoga izlaganja kože suncu s nastankom raka kože.
24. Podrijetlo čovjeka
Ključni pojmovi: preci čovjeka, praljudi.
Obrazovna postignuća: prepoznati sličnosti između čovjeka i čovjekolikih majmuna
zbog zajedničkoga, ali ne izravnoga podrijetla praljudi; navesti osobine koje
čovjeka čine različitim od čovjekolikih majmuna i praljudi; upoznati se s
primjerima nalaza neandertalca u Hrvatskoj.
IZBORNE TEME
1. Spavanje, budnost i djelatnost mozga
2. Biologija i izazovi budućnosti
3. Zdravlje i bolesti
4. Čovjek kao svemirski putnik
5. Šport i zdravlje
6. Fiziologija ronjenja