POVIJEST
UVOD
Nastava povijesti strukturirana je kronološki. Sastavnice su ovog predmeta
procesi, pojave i događaji koji objašnjavaju razvoj ljudskoga društva i
ljudskoga djelovanja od prapovijesti do danas. Povijest dijelimo na opću i
nacionalnu. Ovisno o tome što proučava ona može biti politička, kulturna,
socijalna, gospodarstvena i druga.
Suvremena nastava povijesti proučava više društvenu i kulturnu nego političku
povijest, unoseći brojne sadržaje iz područja kulture, znanosti i svakodnevice.
Tijekom učenja povijesti naglasak se stavlja na umijeća koja učenici trebaju
usvojiti, jer povijest se može razumjeti samo ako učenici, uz ishode povijesnih
istraživanja, uče i o metodama kojima se povjesničari služe pri poučavanju
prošlosti.
U nastavi je nemoguće iznijeti sva povijesna zbivanja. Zato se ciljevi nastave
povijesti ostvaruju odabirom bitnih povijesnih sadržaja. U izvedbi nastave
povijesti treba predvidjeti sadržaje zavičajne povijesti, kao i sadržaje
predviđene programima za nacionalne manjine, provedbu povijesnih izleta i
terenske nastave.
Nastava povijesti pomaže učenicima u razumijevanju vlastitih kulturnih i
nacionalnih korijena te u njegovanju nacionalnog identiteta.
Spoznaje o drugim narodima i razumijevanje njihovih kultura pripremaju učenike
za život u multietničkom i multikulturalnome društvu.
CILJ
Svrha je nastave povijesti u osnovnoj školi omogućiti učenicima da na odabranim
temama steknu znanja i intelektualne vještine koje će im pomoći u razumijevanju
suvremenog svijeta.
Osnovni cilj učenja povijesti u osnovnoj školi jest razvijanje interesa za
izučavanje prošlosti i zanimanja za sadašnjost, odnosno razvijanje povijesnog
mišljenja.
ZADAĆE
Učenici:
– uče o najvažnijim događajima, pojavama, procesima i značajnim obilježjima
razdoblja i društava koja proučavaju, što uključuje gospodarstveni, društveni,
kulturni i politički razvoj, svakodnevni život, ideje, vjerovanja i nazore ljudi
u prošlosti,
– vježbaju snalaženje u vremenu i prostoru, usvajaju i ispravno rabe povijesno
nazivlje u opisivanju prošlih razdoblja, događaja i procesa,
– uče o temeljnim procesima koji pomažu razumijevanju prošlosti (kronologiji,
uzročnosti, promjenama i kontinuitetu, multiperspektivnosti, tumačenju,
istraživanju i značenju prošlih događaja) i upoznaju se s ulogom izvora i
literature u objašnjavanju prošlosti (uče prepoznavati, raščlanjivati,
povezivati i vrjednovati različite vrste primarnih i sekundarnih povijesnih
izvora te na temelju njih rekonstruiraju povijesna stanja),
– upoznaju različite načine prikazivanja i interpretiranja prošlosti
(historiografija, filmovi, dokumentarne serije, povijesni romani, pjesme,
muzejski postavi i sl.),
– pronalaze, upoznaju, raščlanjuju i vrjednuju različite izvore informacija
(udžbenik, enciklopedija, historiografski tekst, školska knjižnica, muzej,
internet, itd.),
– upoznaju temeljne vrijednosti na kojima počiva suvremeno društvo, kritički
razmišljaju o svijetu u kojem žive, pripremajući se tako za život u
pluralističkom i demokratskom društvu,
– razvijaju interes za povijest, ali i očuvanje kulturne baštine, razvijaju
radne navike, stvaralaštvo i samopouzdanje te intelektualnu sposobnost i
otvorenost za cjeloživotno učenje.
NAPOMENE
Iako je u Vodiču kroz Hrvatski nacionalni obrazovni standard za osnovnu školu
predviđeno da tema ima maksimalno 5 ključnih pojmova, u nastavi je povijesti
broj ključnih pojmova po temi veći zbog manjega broja tema u odnosu na druge
predmete.
Kod izbornih tema predložene su samo neke od mogućih izbornih tema i učitelj ih
ne mora obraditi. Dapače, može posve samostalno oblikovati nekoliko izbornih
tema, (dvije do tri), u skladu s povijesnom i spomeničkom baštinom zavičaja ili
prema interesima učenika.
5. RAZRED
TEME
1. Što je povijest
Ključni pojmovi: povijest, povijesni izvori, muzej, arhiv, crta (lenta) vremena,
povijesna razdoblja, povijesne karte.
Obrazovna postignuća: odrediti pojam povijest, razlikovati povijest kao znanost
i kao nastavni predmet; navesti vrste povijesnih izvora, uočiti raznolikost i
važnost povijesnih izvora u izučavanju povijesti; imenovati znanosti i ustanove
koje izučavaju i čuvaju povijesne izvore; snalaziti se u vremenu – na crti
vremena; odrediti vremenska razdoblja; snalaziti se u prostoru – usporediti
povijesne i geografske karte; imenovati povijesna razdoblja; na slikovnom
materijalu obrazložiti promjene u životu čovjeka.
2. Život ljudi u prapovijesti
Ključni pojmovi: kameno doba, metalno doba, nalazišta prapovijesnih kultura,
krapinski pračovjek neandertalac (izumro), homo sapiens (predak čovjeka).
Obrazovna postignuća: definirati pojam prapovijesti; opisati izgled prvih ljudi,
imenovati prve kulture; pokazati prapovijesna nalazišta na tlu današnje Hrvatske
na povijesnoj karti; navesti prapovijesna razdoblja, označiti ih na crti
vremena; opisati prirodne uvjete potrebne za razvoj čovjeka; povezati način
obradbe kamena ili kovine s načinom života ljudi, gospodarstvom, društvenim
ustrojem, kulturom, vjerovanjem, običajima.
3. Civilizacije prvih pisama
Ključni pojmovi: civilizacija, pismo, zakonik, faraon, piramide, biblioteka.
Obrazovna postignuća: imenovati i pokazati na karti položaj velikih civilizacija
prvih pisama, a na crti vremena odrediti osnovnu kronologiju; uočiti različita
pisma, načine pisanja i korištenja pisama; imenovati i usporediti najvažnije
građevine različitih civilizacija; imenovati različita vjerovanja; imenovati
istaknute osobe i navesti njihovu ulogu i njihovo značenje; opisati svakodnevni
život ljudi različitih društvenih slojeva.
4. Uspon stare Grčke
Ključni pojmovi: egejske civilizacije, Heleni, mitologija ili mitovi, polis,
kolonizacija.
Obrazovna postignuća: pokazati na karti područje egejskih civilizacija;
imenovati helenske narode i opisati osnovna obilježja njihove kulture;
analizirati povijesne izvore – mitove, građevine, umjetnička djela; na crti
vremena odrediti kronologiju; uočiti i obrazložiti uzroke i posljedice
kolonizacije i ratnih sukoba.
5. Atenska demokracija
Ključni pojmovi: demos, demokracija, zakonodavci, proročišta, olimpijske igre.
Obrazovna postignuća: obrazložiti pojam demokracije i usporediti demokraciju
nekad i danas; imenovati istaknute osobe (znanstvenike, umjetnike, zakonodavce,
političare) i navesti njihova postignuća; usporediti društvene odnose,
gospodarstvo i svakodnevni život u Ateni i u Sparti; navesti kulturna dostignuća
Helena, prepoznati utjecaj helenskih dostignuća u suvremenoj kulturi.
6. Helenizam
Ključni pojmovi: barbari, filipike, helenizam, helenistička kultura.
Obrazovna postignuća: uočiti i obrazložiti uzroke i posljedice velikih
osvajanja, pratiti ih na povijesnoj karti i na crti vremena; vrjednovati ulogu
Aleksandra Velikoga u velikim povijesnim zbivanjima; usporediti helensku i
helenističku kulturu; imenovati istaknute znanstvenike i njihova djela.
7. Početci Rima
Ključni pojmovi: legenda, religija, plebejci, pučki tribuni, obitelj,
kapitolijsko trojstvo.
Obrazovna postignuća: uočiti razliku između legende i povijesnih činjenica;
imenovati narode koji žive na Apeninskome poluotoku; prepoznati osnovne elemente
etruščanske kulture; obrazložiti razlike u rimskome društvu – uzroke i
posljedice društvenih sukoba; opisati jednostavnost rimskoga svakodnevnoga
života i rimsko vjerovanje – mitovi, hramovi, bogovi.
8. Republika i Carstvo
Ključni pojmovi: senat, konzul, diktator, legija, Rimsko Carstvo.
Obrazovna postignuća: imenovati i obrazložiti ustanove Rimske Republike; na
povijesnoj karti i na crti vremena pratiti razvoj i širenje Rimske Republike
(provincije); imenovati istaknute osobe u Rimskoj Republici i nekoliko rimskih
careva te opisati njihov značaj; usporediti Rim u doba Republike i u doba
Carstva (izgled grada, građevine, svakodnevni život Rimljana).
9. Hrvatski prostor u antičko doba
Ključni pojmovi: romanizacija, provincije, grčki i rimski gradovi, kulturni
spomenici (Arena i forum).
Obrazovna postignuća: imenovati narode na području Ilirika; imenovati i pokazati
na povijesnoj karti nalazišta grčke i rimske kulture; imenovati rimske pokrajine
i gradove na današnjem hrvatskom području, pokazati njihov položaj na povijesnim
kartama; vrjednovati kulturnu baštinu Grka i Rimljana; opisati posljedice
romanizacije naroda na području Ilirika.
10. Pojava kršćanstva
Ključni pojmovi: kršćanstvo, apostoli, progoni kršćana, katakombe, kršćanski
simboli.
Obrazovna postignuća: opisati pojavu i širenje kršćanstva; prepoznati simbole
kršćanstva i ustroj prvih kršćanskih zajednica; obrazložiti značaj širenja
kršćanstva i promjene u odnosu prema kršćanima; imenovati prve istaknute kršćane
s hrvatskog područja.
11. Seoba naroda
Ključni pojmovi: barbari, seoba naroda, pad Zapadnoga Rimskoga Carstva.
Obrazovna postignuća: na povijesnoj karti i na crti vremena pratiti dolazak
novih naroda na područje Rimskoga Carstva; obrazložiti uzroke i posljedice seobe
naroda i slabljenja Rimskoga Carstva.
IZBORNE TEME
1. Perzija
2. Mezopotamija
3. Grčka mitologija
4. Rimsko graditeljstvo
5. Rimska vojska
6. RAZRED
TEME
1. Europa i Sredozemlje nakon seobe naroda
Ključni pojmovi: Bizant, pokrštavanje, Karolinzi, krunidba, benediktinci,
Crkveni raskol.
Obrazovna postignuća: označiti na povijesnoj karti područja nastanka novih
država i na crti vremena vremenske odrednice; obrazložiti ulogu misionara,
svećenika i redovnika te sredozemnih gradova u prenošenju antičkih tekovina
novim državama; opisati djelovanje braće Konstantina i Metoda; usporediti
bizantsku i franačku kulturu i civilizacijska dostignuća; imenovati države
nastale u susjedstvu Hrvata; obrazložiti uzroke i posljedice Crkvenoga raskola.
2. Feudalno društvo
Ključni pojmovi: feudalizam, senior, vazal, plemić, kmet, feudalna davanja.
Obrazovna postignuća: obrazložiti kako nastaje novo društvo čiji je temelj
zemlja (feud); prepoznati i imenovati društvene slojeve srednjovjekovnoga
društva; opisati položaj kmetova u feudalnom društvu; obrazložiti odnos između
seniora i vazala; opisati položaj Crkve i položaj gradova; obrazložiti ulogu
Crkve u civilizacijskom razvoju Europe (znanost i umjetnost); na primjerima iz
zavičaja usporediti život ljudi u gradu i na feudalnom posjedu; analizirati i
vrjednovati povijesne izvore: vazalske prisege, feudalne utvrde, umjetničke
filmove povijesne tematike.
3. Uspon Hrvatske u ranom srednjem vijeku
Ključni pojmovi: županije i župan, ban, knez, kralj, predromanika, glagoljaštvo,
personalna unija.
Obrazovna postignuća: opisati doseljenje Hrvata i nastanak prvih kneževina,
pokazati područja na povijesnoj karti, a vremenske odrednice na crti vremena;
obrazložiti položaj hrvatskih kneževina između Franaka, Bizanta i Venecije;
opisati razvoj Hrvatske u doba narodnih vladara; analizirati povijesne izvore:
pisma papa, nadgrobne natpise, Bašćansku ploču; obrazložiti nastanak
hrvatsko-ugarske države; imenovati i opisati predromaničke spomenike u Hrvata i
izdvojiti primjere iz zavičaja.
4. Europa i islamski svijet: dodiri i suprotnosti
Ključni pojmovi: islam, križarski ratovi, arapska kultura.
Obrazovna postignuća: pokazati na povijesnoj karti područje nastanjivanja
arapskih plemena, širenja arapske države i arapskog utjecaja; prepoznati osnove
islama i značajke arapske kulture, nabrojiti znanstvena dostignuća arapskih
znanstvenika i prepoznati njihovu ostavštinu u suvremenosti; pokazati na
povijesnoj karti i crti vremena križarske pohode; obrazložiti uzroke i
posljedice križarskih ratova za Europu i hrvatske zemlje.
5. Uzlet srednjovjekovne Europe (11. – 14. st.)
Ključni pojmovi: komuna, plemići i pučani, bratovštine, romanika i gotika,
sveučilište.
Obrazovna postignuća: obrazložiti razvoj poljodjelstva i obrtničke proizvodnje;
opisati kako razvoj gospodarstva utječe na društveni razvoj; opisati obnovu i
nastanak novih gradova te razliku između građana; istaknuti značaj sveučilišta;
opisati život plemstva, vitezova i građana; imenovati povijesne izvore:
trubadursko pjesništvo, književna djela, glazbu; razlikovati na primjerima
značajke romanike i gotike; opisati uzroke stradanja stanovništva (prirodne
nepogode, bolesti, epidemije, ratovi).
6. Hrvatska u doba Arpadovića i Anažuvinaca
Ključni pojmovi: hrvatsko-ugarski kralj, slobodni kraljevski gradovi, velikaški
rodovi, kulturni i pravni spomenici.
Obrazovna postignuća: imenovati nekoliko vladara iz dinastije Arpadovića;
opisati posljedice tatarske provale u hrvatske zemlje (pustošenja i nastanak
slobodnih kraljevskih gradova); opisati uspon hrvatskih velikaških obitelji; na
povijesnoj karti pokazati područja velikaških posjeda; obrazložiti ulogu
hrvatskih plemića u ustoličenju Anžuvinaca; opisati razvoj i obilježja Mletačke
Republike; obrazložiti značaj Zadarskoga mira za hrvatske zemlje; prepričati
borbu za vlast nakon smrti Ludovika I. Anžuvinskoga; obrazložiti uzroke i
posljedice razdvajanja hrvatskih zemalja; opisati razvoj srednjovjekovnoga
Dubrovnika te prilike u srednjovjekovnoj Dalmaciji i Istri; opisati postanak i
razvoj srednjovjekovne bosanske kulture i crkve; prepoznati i opisati građevine
iz razdoblja romanike i gotike; na primjerima iz zavičaja analizirati povijesne
izvore.
7. Humanizam i renesansa
Ključni pojmovi: humanizam, renesansa, humanisti u Hrvatskoj.
Obrazovna postignuća: uočiti povezanost renesanse s antikom i srednjovjekovnom
kulturom; obrazložiti na koji način humanizam stavlja čovjeka u središte
interesa; pokazati na povijesnoj karti središta renesanse i humanizma u Europi i
Hrvatskoj; prepoznati utjecaj humanizma i renesanse na razvoj hrvatske
umjetnosti i znanosti; imenovati istaknute hrvatske humaniste te njihova djela;
opisati gradove i građevine nastale u razdoblju renesanse u Europi i Hrvatskoj;
obrazložiti uzroke promjena u svakodnevnome životu.
8. Velika geografska otkrića
Ključni pojmovi: geografska otkrića, karavela, konkvistadori.
Obrazovna postignuća: opisati gospodarstvo i društvo u Europi uoči geografskih
otkrića; navesti tehnička dostignuća koja su omogućila geografska otkrića;
pokazati na povijesnoj karti smjerove putovanja portugalskih i španjolskih
pomoraca; naznačiti vremenske odrednice na crti vremena; obrazložiti posljedice
geografskih otkrića za američke Indijance i za Europljane.
9. Osmansko Carstvo prema Hrvatskoj i Europi
Ključni pojmovi: turska osvajanja, raja, Vojna granica, uskoci, preseljavanja,
Vlasi.
Obrazovna postignuća: opisati nastanak Osmanskoga Carstva; obrazložiti nastanak,
širenje Habsburške monarhije i odnos Habsburgovaca prema Hrvatskoj; obrazložiti
uzroke brzog prodora Osmanlija u Europu; opisati prve turske prodore u Hrvatsku
i najvažnije bitke; pokazati na povijesnoj karti pravce osvajanja; opisati
proces islamizacije kršćanskih naroda, turski feudalni poredak; obrazložiti
odluke sabora u Cetinu i njihove posljedice; navesti razloge stvaranja
obrambenog pojasa (Vojne granice) prema Osmanskomu Carstvu; pokazati na
povijesnoj karti područja bitaka, a vrijeme na crti vremena; imenovati istaknute
vojne zapovjednike u ratovima s Osmanlijama; opisati položaj Hrvata i njihov
svakodnevni život na područjima što su ih osvojili Osmanlije te ulogu
franjevaca; obrazložiti posljedice turskih ratova za hrvatske zemlje.
10. Reformacija i katolička obnova
Ključni pojmovi: reformacija, katolička obnova, isusovci.
Obrazovna postignuća: navesti uzroke reformacije: gospodarstvene, društvene,
političke; opisati ideje o reformi Crkve; pokazati pravce širenja reformacije na
povijesnoj karti i povezati s uzrocima širenja; opisati obnovu katoličke Crkve;
obrazložiti uzroke i posljedice vjerskih ratova; navesti uzroke i posljedice
reformacije i katoličke obnove za hrvatske zemlje.
11. Europa u doba baroka
Ključni pojmovi: apsolutistička monarhija, parlamentarna monarhija, barok.
Obrazovna postignuća: opisati promjene u gospodarstvu (manufakture, kapital);
imenovati istaknute umjetnike i znanstvenike te njihova djela; opisati utjecaj
barokne umjetnosti na način življenja: velikaške palače, građanske kuće.
12. Hrvatska u ranome novome vijeku (16. – 18. st.)
Ključni pojmovi: Zrinsko-frankopanski otpor, rat za oslobođenje, visoko
školstvo, Pragmatička sankcija.
Obrazovna postignuća: obrazložiti uzroke i posljedice Zrinsko--frankopanskog
otpora; obrazložiti značenje rata za oslobođenje te navesti pozitivne i
negativne posljedice za Hrvatsku; analizirati uzroke uspona i pada Dubrovačke
Republike, stanje u Dalmaciji i Istri; imenovati istaknute umjetnike i
znanstvenike i njihova djela; opisati barok u Hrvatskoj: interes za
jezikoslovlje, narodnu povijest i običaje, djelovanje isusovaca i pavlina,
školstvo.
IZBORNE TEME
1. Srednjovjekovni grad
2. Hrvatska srednjovjekovna kultura
3. Inkvizicija
4. Srednjovjekovna Bosna
5. Hrvatske velikaške obitelji
7. RAZRED
TEME
1. Svijet i Hrvatska u osvit modernoga doba
Ključni pojmovi: enciklopedija, prosvjetiteljstvo, prosvijećeni apsolutizam,
urbar, Deklaracija neovisnosti, ustav.
Obrazovna postignuća: obrazložiti važnost prosvjetiteljskih ideja o promjeni
društva i političkoga sustava; imenovati vladare prosvijećenog apsolutizma i
njihove reforme (osobna sloboda kmetova, uređenje feudalnih odnosa,
unaprjeđivanje školstva); obrazložiti položaj hrvatskih zemalja u sklopu
Habsburške Monarhije; obrazložiti pojmove centralizacije i germanizacije;
obrazložiti na povijesnoj karti uzroke i posljedice Američkog rata za
neovisnost; opisati obilježja moderne demokracije te utjecaj prosvjetiteljstva
na znanost, umjetnost i svakodnevni život.
2. Oblikovanje modernog društva – znanost i tehnologija, industrijska revolucija
Ključni pojmovi: industrijska revolucija, urbanizacija, radništvo, radnička
prava, slobodno vrijeme.
Obrazovna postignuća: opisati osnovna obilježja 1. i 2. industrijske revolucije
i usporediti ih s obilježjima proizvodnje u predindustrijsko doba; imenovati
najvažnije izume i izumitelje; pokazati na povijesnoj karti područja
najintenzivnijeg industrijskog razvoja; opisati posljedice prve i druge
industrijske revolucije na promjene u proizvodnji te svakodnevni život ljudi;
obrazložiti stanje u Hrvatskoj uzrokovano industrijskom revolucijom i smjestiti
ga u širi regionalni i europski okvir.
3. Europa od Francuske revolucije do Bečkog kongresa (1789. – 1815.)
Ključni pojmovi: Francuska revolucija, Deklaracija o pravima čovjeka i
građanina, Građanski zakonik (Napoleonov kodeks), Ilirske pokrajine, Kraglski
Dalmatin, Sveta alijansa.
Obrazovna postignuća: obrazložiti uzroke, tijek i posljedice Francuske
revolucije te političke promjene tijekom revolucije: ustavna monarhija i
republika; obrazložiti važnost ideja Deklaracije o pravima čovjeka i građanina
za cjelokupno čovječanstvo; opisati dolazak Napoleona na vlast, pratiti njegova
osvajanja na karti i lenti, navesti dobre i loše strane Napoleonove vladavine;
vrjednovati utjecaj Francuske revolucije i Napoleonovih osvajanja na Hrvatsku:
nestanak Mletačke Republike i ukidanje Dubrovačke Republike, opisati pokret za
sjedinjenje Dalmacije s ostatkom Hrvatske; na primjeru Ilirskih pokrajina
opisati prilike u zemljama pod Napoleonovom vlašću; opisati politički sustav i
poredak nakon Napoleonove vlasti: sustav Svete alijanse u Europi i Metternichov
sustav u Habsburškoj Monarhiji.
4. Hrvatski narodni preporod i pojava modernih nacija u Europi
Ključni pojmovi: preporodni pokreti, Hrvatski narodni preporod (Ilirski pokret),
nacija.
Obrazovna postignuća: navesti preporodne pokrete u srednjoj Europi i Italiji te
na jednom primjeru opisati postanak modernih nacija u Europi; opisati ustanke i
pobune u Osmanskom Carstvu na primjeru Bosne i Hercegovine; obrazložiti nastanak
i značaj velikosrpske politike; opisati društvene, kulturne, političke i
gospodarstvene prilike u Hrvatskoj uoči preporoda; obrazložiti politički program
Hrvatskoga narodnoga preporoda te navesti najvažnije događaje iz vremena
preporoda; usporediti preporod u pojedinim dijelovima Hrvatske te navesti
sličnosti i posebnosti; vrjednovati važnost preporoda za razvoj moderne hrvatske
kulture, suvremenoga hrvatskoga jezika te oblikovanje hrvatske nacije; navesti
značajke preporoda u zavičaju; navesti primjere oblikovanja nacionalnog
identiteta kod Hrvata izvan domovine i drugih naroda koji žive na tlu Hrvatske;
analizirati izvore iz navedenoga razdoblja (novine, književna i kazališna djela,
pjesme i dr.)
5. Revolucija 1848. u Europi i Hrvatskoj
Ključni pojmovi: »proljeće naroda«, Zahtijevanja naroda, zastupnički Sabor,
Bansko vijeće, apsolutizam.
Obrazovna postignuća: obrazložiti uzroke, ciljeve, tijek i posljedice revolucije
u Habsburškoj Monarhiji; razlikovanje dvojnosti ciljeva za revolucije 1848. u
Hrvatskoj i Srednjoj Europi: želja za promjenom društvenih odnosa političkoga
sustava te pokušaj stvaranja nacionalnih država; pokazati glavnih žarišta
revolucije 1848. na povijesnoj karti; obrazložiti osnovne događaje u Hrvatskoj u
proljeće 1848. Zahtijevanja naroda i djelovanje bana Josipa Jelačića, ukinućem
kmetstva i staleškoga poretka te uvođenjem zastupničkoga Sabora u Banskoj
Hrvatskoj; opisati hrvatsko-mađarski rat u kontekstu zbivanja u Habsburškoj
Monarhiji, pratiti kretanje Jelačićeve vojske na povijesnoj karti; opisati
utjecaj revolucionarnih zbivanja na svakodnevni život (hrvatska zastava i dr);
navesti važnost demokratizacije i modernizacije društva; analiza izvora
(Zahtijevanja naroda, Odluka o ukinuću kmetstva i dr.).
6. Društvo, kultura i promjene u svakodnevnom životu u prvoj polovici 19.
stoljeća
Ključni pojmovi: klasicizam, romantizam; socijalizam.
Obrazovna postignuća: obrazložiti posljedice razvoja znanosti i tehnologije te
njihova utjecaja na svakodnevni život (uspon građanstva, pojava i položaj
radništva, rad djece u proizvodnji); opisati nastanak ideje socijalizma; navesti
osnovne značajke urbanizacije i života u gradovima te pojave novih
gospodarstvenih djelatnosti; opisati umjetnost (likovna, književnost i glazba) u
razdoblju promjena; usporediti društvene i kulturne te promjene u svakodnevnom
životu u prvoj polovici 19. stoljeća u Europi s promjenama u hrvatskim zemljama.
7. Europa na vrhuncu moći: nastanak prvih modernih država u Europi
Ključni pojmovi: moderne države, imperijalizam, dualizam, Istočno pitanje,
humanitarne organizacije.
Obrazovna postignuća: opisati prilike u Francuskoj i Velikoj Britaniji, tijek
ujedinjenja Italije i Njemačke; obrazložiti sukob političkih interesa i nastanak
Istočne krize; vrjednovati Berlinski kongres i njegove posljedice: navesti
glavna obilježja austrougarske vlasti u Bosne i Hercegovine te opisati položaj
hrvatskoga naroda i crkvene prilike; obrazložiti pojavu politike imperijalizma;
vrjednovati važnost razvoja demokratskih sloboda (izborno pravo, građanska
politička prava); obrazložiti pojavu humanitarnih organizacija te početke
mirovnih konferencija i sporazuma.
8. Hrvatska u sklopu Habsburške Monarhije (Austro-Ugarske) u drugoj polovici 19.
i na početku 20. stoljeća
Ključni pojmovi: političke stranke, hrvatska i južnoslavenska ideja, hrvatske
institucije, Hrvatsko-ugarska nagodba, moderno sveučilište.
Obrazovna postignuća: imenovati ključne osobe i pojave razdoblja novog
apsolutizma i opisati njihovo djelovanje na Hrvatsku; opisati rad Hrvatskoga
sabora 1861.; usporediti temeljne programe političkih stranka u Hrvatskoj (HPSS,
»novi kurs«); usporediti Austro-Ugarsku i Hrvatsko-Ugarsku nagodbu: obrazložiti
političke i gospodarstvene posljedice dualističkoga uređenja Habsburške
Monarhije na hrvatske zemlje (»Riječka krpica«, buna u Rakovici); usporediti
osnovnih obilježja banovanja Ivana Mažuranića i Khuena Héderváryja; opisati
politički, gospodarski i kulturni razvoj Dalmacije, Istre i Vojne granice na
prijelazu iz 19. u 20. stoljeće (detaljnije na razini zavičajne povijesti);
vrjednovanje važnosti opismenjivanja i školovanja ljudi, te osnutka nacionalnih,
kulturnih i znanstvenih ustanova; usporediti gospodarstvene prilike u hrvatskim
zemljama koncem stoljeća sa stanjem u ostatku Monarhije i nekim većim europskim
državama.
9. Svijet u doba europske dominacije u 19. stoljeću
Ključni pojmovi: kolonijalizam, građanski rat, ropstvo, Hrvatska bratska
zajednica.
Obrazovna postignuća: na povijesnoj karti pratiti širenje kolonijalnih posjeda
europskih velesila i kretanja istraživača i doseljenika, opisati neke od sukoba
europskih država oko kolonija; te usporediti različite kulture i civilizacije;
vrjednovati odnos kolonijalnih sila prema domorodcima; opisati društvene,
gospodarske i političke prilike na prostoru SAD-a u 19. stoljeću uočiti i
obrazložiti uzroke i posljedice borbe stanovništva u kolonijama protiv europske
prevlasti; opisati na primjeru stjecanje samostalnosti i neovisnosti
kolonijalnih država; obrazložiti razloge iseljavanja hrvatskoga stanovništva.
10. Društvo, kultura i promjene u svakodnevnom životu u drugoj polovici 19. i na
početku 20. stoljeća
Ključni pojmovi: Sueski kanal, sufražetkinje, historicizam, impresionizam,
moderna, secesija.
Obrazovna postignuća: opisati nastavak modernizacijskih procesa te najvažnije
društvene i kulturne promjene u svakodnevnom životu u drugoj polovici 19. i na
početku 20. stoljeća; opisati život u gradovima: razvoj prometa i komunikacija –
Sueskoga kanala; opisati promjene u svakodnevnom životu te kvalitetniju
organizaciju slobodnoga vremena; navesti primjere razvoja graditeljstva,
slikarstva, kiparstva, glazbe, književnosti, kazališta i kinematografije,
školstvo i pismenost; opisati razvoj športa: nove športske discipline,
obnavljanje olimpijskih igara; opisati borbu za ženska prava te postupno
mijenjanje položaja žena.
11. Svjetske krize i Prvi svjetski rat
Ključni pojmovi: svjetski rat, pozicijsko ratovanje, mobilizacija (novačenje),
Londonski ugovor, Jugoslavenski odbor, kapitulacija.
Obrazovna postignuća: navesti političke saveze i njihove članice, obrazložiti
interese svjetskih sila početkom 20. stoljeća; navesti uzroke i posljedice
Balkanskih ratova te navesti ostale krize prije Prvoga svjetskog rata; navesti
uzroke i povod Prvog svjetskog rata; pokazati na povijesnoj karti bojišta i
odlučujuće bitke; opisati načine ratovanja i nova oružja; obrazložiti uzroke i
posljedice ulaska SAD-a u rat te izlaska Rusije iz rata; opisati utjecaj rata na
svakodnevicu i opisati promjenu položaja žena; opisati politički položaj
Hrvatske u Austro-Ugarskoj Monarhiji te ulogu hrvatskih domobrana na bojištima;
vrjednovati važnost djelovanja hrvatskih političara u zemlji i u inozemstvu te
opisati odnos zapadnih sila i susjednih država prema Hrvatskoj; analizirati
izvore (fotografije, dokumenti, dokumentarni filmovi i dr.).
IZBORNE TEME
1. Postanak pjesme Još Horvatska ni propala
2. Hrvatski sabor 1861. godine
3. Ustanak Eugena Kvaternika
3. Brodarstvo na Jadranu
4. Izgradnja željezničkih pruga u Hrvatskoj
8. RAZRED
TEME
1. Versajski poredak
Ključni pojmovi: migracije, španjolska gripa, »14 točaka«, »velika četvorica«,
mirovni ugovori, Versajski poredak, Liga naroda.
Obrazovna postignuća: procijeniti ishode Prvoga svjetskoga rata: političke,
socijalne i demografske posljedice te njihov utjecaj na živote ljudi; utvrditi
promjene granica u Europi i na Bliskom istoku na povijesnim kartama prije i
nakon Prvoga svjetskoga rata; analizirati izvore (mirovni ugovori s poraženim
državama i posebno Wilsonovih »14 točaka«) uočiti i odrediti posljedice za
poslijeratnu Europu i svijet (posebice odnose me velesilama: Velika Britanija,
Francuska, Njemačka, Italija, Japan, SAD) u 1920-im godinama; uočiti i
obrazložiti uzročno-posljedičnu vezu između versajskog poretka i novoga
svjetskoga sukoba; opisati nastanak te navesti ciljeve i slabosti Lige naroda.
2. Demokratski procesi između dvaju ratova
Ključni pojmovi: »Lude dvadesete«, izolacionizam, sufražetkinje, burza,
inflacija, Velika gospodarska kriza.
Obrazovna postignuća: navesti primjere europske demokracije (Velika Britanija,
Francuska, Vajmarsko Njemačka ili Čehoslovačka) i obraditi jedan model;
procijeniti politiku SAD-a prema Europi; uočiti i obrazložiti napredak i krize u
gospodarstvu u međuratnom razdoblju; uočiti i obrazložiti uzroke i posljedice
velike gospodarstvene krize; opisati društvene promjene izmeću dvaju ratova:
opće pravo glasa za muškarce, promjene u položaju žena i zahtjeve za pravom
glasa, poboljšanje položaja radnika, razvoj školstva, migracije, urbanizaciju i
novi izgled gradova, nove oblike masovne zabave, utjecaj američke kulture, moda
u 1920-ima i 1930-ima.
3. Totalitarni režimi između dva rata
Ključni pojmovi: boljševizam, komunizam, fašizam, militarizam, rasizam, nacizam,
antisemitizam, totalitarizam.
Obrazovna postignuća: uočiti i obrazložiti navedene ključne pojmove; usporediti
glavne značajke pojedinih totalitarnih režima (naglasiti stradanje ljudi u svim
trima totalitarnim režimima); pokazati na karti države s totalitarnim režimima
(Rusija/SSSR, Italija, Njemačka i Japan); opisati uspon fašista, nacista i
komunista do vlasti te na temelju izvora obrazložiti kako totalitarni režimi
utječu na život građana (stradanja po političkoj, klasnoj, rasnoj, nacionalnoj,
etničkoj ili vjerskoj osnovi); usporediti i vrjednovati kulturu, umjetnost i
sport u službi totalitarnih režima sa životom u demokraciji; opisati položaj
Crkve u totalitarnim režimima.
4. Hrvatska u prvoj Jugoslaviji
Ključni pojmovi: višenacionalna država, Vidovdanski ustav, unitarizam,
šestosiječanjska diktatura, komunistički pokret, ustaški pokret, hrvatsko
pitanje, Banovina Hrvatska.
Obrazovna postignuća: obrazložiti tijek stvaranja Države SHS i Kraljevstva SHS u
kontekstu međunarodnih zbivanja; obrazložiti različite zamisli o ustroju nove
države: jugoslavenski unitarizam, nova država kao proširena Srbija, federalizam/konfederalizam,
samostalna hrvatska država, sovjetski model i drugo; pokazati granice Države SHS
i Kraljevstva SHS na povijesnoj karti i obrazložiti međunarodni položaj nove
države, Jadransko pitanje i njegove posljedice; opisati stanje u Kraljevstvu
SHS/Jugoslaviji: nacionalni i vjerski sastav, nejednak gospodarski razvoj, život
na selu i u gradu (prenapučenost, agrarna reforma, razvoj gradova, položaj
radnika, iseljavanje, represivno djelovanje režima, utjecaj velike gospodarske
krize), kulturni i znanstveni razvoj; na primjerima iz zavičajne povijesti
protumačiti nacionalnu povijest (npr. seljački pokreti 1920. godine, položaj
seljaštva, Jadransko pitanje, izbori 1920. godine, razvoj gradova ili
iseljavanje, itd); opisati politički ustroj prema Vidovdanskom ustavu;
usporediti obilježja razdoblja parlamentarizma i razdoblja diktature i
strahovlade; osuditi pojave hegemonizma i dominantnih ideologija te naglasiti
važnost očuvanja nacionalnog identiteta; obrazložiti nastanak komunističkoga i
ustaškoga pokreta; obrazložiti hrvatsko pitanje i uzroke nastanka Banovine
Hrvatske, sporazum Cvetković–Maček, navesti pristaše i protivnike sporazuma.
5. Znanost i kultura u prvoj polovici 20. stoljeća u svijetu i u Hrvatskoj
Ključni pojmovi: atomska energija, penicilin, Nobelova nagrada, apstraktna
umjetnost.
Obrazovna postignuća: opisati najvažnije društvene i kulturne promjene u
međuratnom razdoblju; navesti najznačajnija znanstvena dostignuća: znanstvene
teorije, razvoj medicine, Nobelova nagrada i razvoj društvenih znanosti;
imenovati odabrane umjetnike (ili nekoliko umjetničkih djela i stilova),
znanstvenike, izumitelje; navesti višestruku ulogu filma: umjetnost i zabava,
ali i sredstvo promidžbe; prepoznati najznačajnija dostignuća tehnološkoga
razvoja: industrijalizacija, prijevoz, izgradnja prometnica, radio, televizija,
radar; obraditi šport u međuraću te posebno utjecaj politike (Olimpijske igre u
Berlinu 1936. godine) i (ne)prisutnost žena; imenovati hrvatske kulturne,
znanstvene i vjerske ustanove i njihov rad.
6. Drugi svjetski rat
Ključni pojmovi: politika popuštanja, Trojni pakt, Blitzkrieg, holokaust,
genocid, koncentracijski i sabirni logori, antifašistička koalicija, totalni
rat, žrtve i masovna pogubljenja na području Hrvatske.
Obrazovna postignuća: opisati zbivanja u drugoj polovici 1930-ih godina; uočiti
i obrazložiti uzroke/povod i opisati tijek Drugoga svjetskog rata, a posebno na
tlu Jugoslavije; procijeniti savezničke konferencije i političke dogovore te
utjecaj totalnog rata na civilno stanovništvo: posebice stradanja ljudi iz
ideoloških, političkih, vjerskih, rasnih i nacionalnih razloga i svakodnevicu u
ratu (ratna razaranja, okupatorska nasilja, nestašice hrane) na primjerima iz
zavičajne povijesti; obrazložiti i navesti primjere Holokausta; vrjednovati
kolaboraciju i pokrete otpora u Europi; opisati kako je i u kojim uvjetima
nastala Nezavisna Država Hrvatska, procijeniti ustaški režim i osuditi politiku
terora nad građanima (posebno Srbima, Židovima i Romima), rasne zakone i
koncentracijske logore – Jasenovac; opisati nastanak Federalne Države Hrvatske u
sklopu DFJ, procijeniti ulogu ZAVNOH-a i njegove odluke; opisati sudjelovanje
Hrvata u NOP-u (partizanskom pokretu) i obrazložiti značaj antifašističke borbe
za Hrvatsku, kao i priključenje Istre, Zadra i otoka Hrvatskoj; obrazložiti i
osuditi masovna pogubljenja civilnoga stanovništva na kraju i nakon Drugoga
svjetskoga rata (Bleiburg i »Križni put« Hrvata i zbjegove), te posebno
stradanja njemačke i talijanske manjine; na primjeru opisati kulturna dostignuća
tijekom rata.
7. Svijet u vrijeme hladnoga rata i slom komunističkih sustava
Ključni pojmovi: ratni zločini, hladni rat, Marshallov plan i Trumanova
doktrina, blokovska politika, NATO, Varšavski pakt, Berlinski zid, potrošačko
društvo, detant (popuštanje napetosti), perestrojka, glasnost.
Obrazovna postignuća: navesti ishode i uočiti posljedice Drugoga svjetskoga
rata; opisati odnos između dviju supersila; na primjeru opisati hladnoratovske
sukobe i krize; uočiti i obrazložiti uzroke, povod i postupno širenje hladnoga
rata u drugoj polovici 1940-ih; pokazati na karti veća krizna žarišta u svijetu
u doba hladnog rata; opisati nastanak i ulogu UN-a nakon rata i u današnjem
svijetu (usporediti s Ligom naroda); analizirati i vrjednovati Opću deklaraciju
o pravima čovjeka i ostalih dokumenata te tako isticati važnost demokratskih
vrjednota kao temelj poštivanja ljudskih prava, klasne (staleške), spolne,
vjerske i nacionalne ravnopravnosti; usporediti razlike između Istoka i Zapada:
promjene u obitelji, položaj žena i mladih; vrjednovati promidžbu i masovne
medije u hladnom ratu (tisak, televizija); usporediti svakodnevni život s obiju
strana »željezne zavjese«; opisati kako je došlo do sloma komunizma u istočnoj
Europi.
8. Procesi dekolonizacije svijeta
Ključni pojmovi: zemlje »Trećeg svijeta«, dekolonizacija, pokret nesvrstanih,
neokolonijalizam, aparthejd.
Obrazovna postignuća: procijeniti značaj dekolonizacije i pokreta nesvrstanih u
kontekstu hladnoga rata; opisati kraj europskih imperija u Africi i Aziji
(francuski i britanski primjer); opisati jedan primjer poput Indije, Indonezije,
Indokine, Alžira; objasniti utjecaj Deklaracije UN-a na stjecanje neovisnosti
kolonija; opisati glavne probleme u razvoju bivših kolonije (npr. veliki porast
stanovništva, nerazvijeno gospodarstvo, glad, ratovi, zdravstvene i obrazovne
prilike i slično); uz pomoć izvora opisati proces dekolonizacije iz perspektive
kolonijalnih metropola i bivših kolonija.
9. Hrvatska u drugoj Jugoslaviji
Ključni pojmovi: obnova, agrarna reforma, nacionalizacija, kolektivizacija,
samoupravljanje, jednopartijski sustav, Hrvatsko proljeće.
Obrazovna postignuća: opisati obilježja komunističkog režima u Jugoslaviji;
opisati prilike u Jugoslaviji nakon rata: žrtve poraća, totalitarizam,
jednostranačje (jednopartijski sustav), određivanje granica i međunarodni
položaj prije i poslije 1948. godine; obrazložiti posljedice sukoba sa Staljinom
(Goli Otok); razlikovati proklamirano federativno ustrojstvo Jugoslavije od
stvarnoga centralističkog ustroja; opisati promjene u gospodarstvu i društvu u
Hrvatskoj nakon 1945. te njihov utjecaj na svakodnevni život; uočiti i
obrazložiti uzroka političke i gospodarstvene krize komunističkih režima u
1960-ima i početkom 1970-ih te razloga neuspjeha gospodarstvenih reformi i
demokratizacije društva; obrazložiti odnos države prema religiji i vjerskim
zajednicama; obrazložiti ulogu hrvatske gospodarske i političke emigracije te
ulogu UDB-e; navesti primjere nacionalnog unitarizma; obrazložiti uzroke i
posljedice Hrvatskoga proljeća; na primjerima iz zavičajne povijesti opisati
osnovne značajke razvoja turizma, graditeljstva, industrijalizacije i dr..
10. Postanak i razvoj samostalne hrvatske države
Ključni pojmovi: Memorandum SANU i Velikosrpska politika, višestranački izbori,
samostalnost i suverenitet, Domovinski rat, međunarodno priznanje, mirna
re/integracija.
Obrazovna postignuća: opisati političku i gospodarstvenu krizu u 1980-ima nakon
smrti Josipa Broza Tita, uzroke slabljenja središnje vlasti i različite zamisli
o preustroju Jugoslavije; opisati promjene u unutarnjoj politici SR Srbije;
obrazložiti obnovu velikosrpske ideje, srpskog nacionalizma u SR Hrvatskoj i
»hrvatsku šutnju«; opisati višestranačje i prve poslijeratne višestranačke
izbore u Hrvatskoj (uloga predsjednika Franje Tuđmana); obrazložiti prilike u
Hrvatskoj uoči i nakon izbora (stvaranje srpskih autonomnih oblasti i srpski
ciljevi); opisati nastanak srpskih paravojnih postrojba i okupaciju dijelova
Hrvatske te agresiju JNA na Sloveniju, Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu; opisati
stradanja iz Domovinskoga rata: Vukovara, Dubrovnika i drugih gradova, imenovati
istaknute hrvatske branitelje; opisati nastanak tzv. Republike srpske krajine na
hrvatskom teritoriju, progone Hrvata i građana Hrvatske koji nisu podržavali
agresiju; opisati međunarodno priznanje Republike Hrvatske; jasno odrediti kako
je došlo do rata, tko je agresor, a tko žrtva; navesti primjere teškoća hrvatske
obrane i ulogu hrvatskog iseljeništva; opisati tijek rata u Bosni i Hercegovini
i ulogu susjednih zemalja; uz pomoć povijesne karte opisati tijek oslobađanja
okupiranih područja u Hrvatskoj: akciju Maslenicu, akciju hrvatske vojske u
sektoru Jug, vojno-redarstvene akcije Bljesak i Oluja; obrazložiti mirnu
integraciju Podunavlja; opisati posljedice rata na prostoru Hrvatske i rata u
Bosni i Hercegovini: ljudske žrtve i materijalna razaranja, ratni zločini,
etničko čišćenje (Ovčara i Srebrenica) i raseljavanje stanovništva; nabrojiti i
obrazložiti primjere Domovinskog rata na području zavičaja; opisati prilike u
suvremenom hrvatskom društvu: obnova Hrvatske, gospodarstvo, nezaposlenost,
nužnost demografske obnove, povratak izbjeglica i prognanika itd.
11. Hrvatska i svijet na početku trećeg tisućljeća
Ključni pojmovi: pop-kultura, ljudska prava, genetika (genom), kloniranje,
računala, kibernetika, proširenje Europske unije.
Obrazovna postignuća: na odabranim primjerima obrazložiti znanstveni i
tehnološki razvoj te promjene u društvu suvremenog svijeta; navesti primjere
pozitivnog i negativnog utjecaja; opisati promjene u gospodarstvu i društvu na
primjerima globalizacije, demografske eksplozije u 20. stoljeću, socijalnih
razlika, promjena u obitelji, položaja žena i mlade generacije; obrazložiti
pojavu postindustrijskoga društva: masovne kulture, masovnih medija i njihovog
utjecaja; navesti primjere prepoznatljivih kulturnih i umjetničkih pokreta i
pravaca u drugoj polovici 20. stoljeća; na primjerima obrazložiti probleme
suvremenoga svijeta (ratovi, gladi i bolesti, kriminal, terorizam, zlouporaba
droga) te potrebu za očuvanjem čovjekova okoliša i pronalaženjem alternativnih
izvora energije; obrazložiti značaj poštivanja ljudskih prava u današnjem
svijetu (posebno prava djece) kao i položaj nacionalnih i drugih manjina;
opisati političke odnose u suvremenom svijetu.
IZBORNE TEME
1. Hrvatski kulturni identitet
2. Lokalni ratovi tijekom Hladnog rata
3. Ivan Pavao II.
4. Terorizam
5. Hrvatsko iseljeništvo u 20. stoljeću