3.
Sudionici Strategije i načelo podijeljene odgovornosti
3.1. SUDIONICI STRATEGIJE
3.1.1.
Državna, regionalna i lokalna razina
Djelotvornu okolišnu politiku temeljenu na načelima održivoga razvoja moguće
je postići/provoditi samo onda ako su svi partneri aktivno uključeni. Važna ako
ne i vodeća uloga pri tome pripada državnoj upravi/državi koja osim što stvara
uvjete drugim partnerima, mora stvoriti uvjete za iskorištavanje ukupnoga
potencijala svih sektorskih politika, kao i lokalne i regionalne razine. Isto
tako moraju se stvoriti uvjeti za suradnju s drugim ciljnim skupinama i drugim
zemljama.
Na državnoj razini pri tome prije svega misli se na uključivanje načela
zaštite okoliša u sva područja koja pokriva vladina politika, a kojima se
posredno ili neposredno utječe na održivi razvoj[1].
Uska suradnja također je potrebna između loklne, regionalne i državne
razine. Pri tome je potrebno jasno odrediti raspodjelu ovlastî i odgovornosti.
Osobito bitno jest stvoriti uvjete za ravnopravno uključivanje nižih, manjih
zajednica u veće bez obzira na to je li riječ o udruživanju na teritorijalnome
ili pak na interesnom načelu.
Na globalnoj razini održivi razvoj nije moguće postići ako se on ne
postigne na lokalnoj razini. Lokalna razina je ona na kojoj se uočava većina
problemâ okoliša, tj. mjesto gdje građani na njihovo rješavanje mogu utjecati
najviše. Lokalna razina je ključni čimbenik u procesu stvaranja uvjetâ za
mijenjanje životnih navika, proizvodnje, potrošnje, iskorištavanja prostora,
...
Kao sve druge zemlje u tranziciji, tako se i Hrvatska susreće s problemom
nedovoljne djelotvornosti uprave, uključujući i područje okoliša koje do sada
nije bilo uređeno na potreban način. Mnogo bolje organizirani su drugi,
pogotovo gospodarski sektori, koji se tako koriste nedjelotvornom
organiziranošću područja okoliša.
U pogledu ovlastî područje zaštite okoliša je podijeljeno između tijela
državne uprave i tijela jedinica područne i regionalne samouprave, sa snažno
podijeljenim ingerencijama koje često ne omogućavaju integralni/održivi pristup
zaštiti okoliša. Tu se prije svega misli na problematiku vodâ (oduvijek
samostalna upravna jedinica), prirode, okoliša, prostornoga planiranja. U
traženju rješenjâ za taj problem, od devedesetih godina 20. stoljeća do danas
formirana su središnja tijela državne uprave s različitim ingerencijama, za
prostorno planiranje, za zaštitu okoliša i prirode. Godine 1990. zaštita
okoliša bila je u sastavu Ministarstva graditeljstva i zaštite okoliša, unutar
kojega su postojali Zavod za zaštitu prirode i Zavod za prostorno planiranje.
Iako je područje okoliša na globalnoj razini dobivalo sve veću važnost, u
Hrvatskoj je nakon spomenutoga Ministarstva došlo do razdvajanja okoliša, prirode
i prostornoga planiranja, kasnijega izuzimanja područja prirode iz toga
Ministarstva i konačno ukidanja Ministarstva i ustrojavanja Državne uprave za
zaštitu okoliša, pri čemu ravnatelj nije član Vlade. Nakon toga sektoru okoliša
se ponovno priključila zaštita prirode, ali još uvijek na razini državne
uprave. Tek godine 2000. zaštita okoliša i prirode ponovno je podignuta na
razinu Ministarstva zaštite okoliša i prostornog uređenja, koje bi konačno
trebalo stvoriti uvjete za učinkovitu provedbu politike zaštite okoliša. Drugi
sektori ne priznaju u dovoljnoj mjeri važnost okoliša, zbog čega se godinama ne
uspijeva prevladati sektorski pristup. Osim Ministarstva zaštite okoliša i
prostornog uređenja i druga tijela državne uprave u svom djelokrugu obavljaju poslove
vezane uz zaštitu okoliša npr. Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva,
Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo pomorstva, prometa i veza, Ministarstvo
gospodarstva, Državna uprava za vode i dr. Na slici 1.dan je prikaz unutarnje
organizacije Ministarstva zaštite okoliša i prostornog uređenja.
Dio ingerencijâ prenesen je na regionalnu razinu u županijske urede, a dio
na razinu lokalne samouprave. Na županijskoj
razini svega jedan do dva zaposlenika pokrivaju područje okoliša, u nekim
gradovima stanje je bolje, a na općinskoj razini u pravilu nema niti jednog
zaposlenog.
Na poboljšanju stručnosti kadrova također treba poraditi kako u državnoj
upravi i lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi jer je područje zaštite
okoliša multidisciplinarno i kao takvo nema dovoljno dugu tradiciju u
izobrazbenome niti u administrativnome životu. Stoga će jedan od najvažnijih
prioriteta u provedbi ove Strategije biti uspostava djelotvorne organizacije
samoga ministarstva uz jačanje njegovih kadrovskih potencijala.
Dosadašnji odnos prema okolišu doveo je do sadašnjeg stanja upravne
organiziranosti, koji pokazuje sljedeće nedostatke:
·
položaj
zaštite okoliša unutar državne uprave do sada je bio preslab; država je
prioritetno podupirala druge sektorske politike/ciljeve
·
mjerodavnost
za problematiku okoliša raspoređena je na mnoge uprave i institucije, a
horizontalna koordinacija nije uvijek djelotvorna
·
na državnoj
razini nedostaje mehanizam za usklađivanje razvojnih politika na načelima
održivoga razvoja jer ne postoji tijelo koje bi se bavilo održivim razvojem[2]
·
organizacija
i kadrovska popunjenost svih dijelova državne uprave te lokalne i područne
(regionalne) samouprave vezanih neposredno za okoliš ne zadovoljava; ti
nedostaci mogli bi biti značajan problem kod ispunjavanja obveza vezanih za
očekivano pridruživanje EU-u
·
stručni rad
na području okoliša kao element potpore provedbi politike nije organiziran na
zadovoljavajući način odnosno uopće ne postoji. Nedostaje cjeloviti informacijski
sustav i institucija tipa agencije za zaštitu okoliša.
·
zbog
nedostatnog dogovaranja i usklađivanja s partnerima izvan uprave pri donošenju
zakonskih propisa, njima često nedostaje realnosti, pa se od onoga što se
zakonski uredi u praksi ne realizira dovoljno
·
financiranje
zaštite okoliša uz iznimku zaštite vodâ nije sustavno uređeno; ne postoje
namjenska sredstva za tu namjenu, a ni poticajni financijski mehanizmi
·
nedovoljna
je usklađenosti unutar srodnih djelatnosti (prostor, vode, priroda, okoliš,
tlo,...), koje su uređene različitim zakonskim propisima
·
inspekcija
je opremljena nedostatno i kadrovski malobrojna.
MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I PROSTORNOG UREĐENJA


3.1.2.
Trgovačka društva u državnom i privatnom vlasništvu
Kod svake gospodarske aktivnosti dolazi do iskorištavanja prirodnih resursa
i do onečišćavanja odnosno do unosa tvarî i energije u okoliš. Uvjeti pod
kojima se dopuštaju gospodarske aktivnosti moraju biti jasni, a sva trgovačka
društva trebaju biti dovedena u jednake tržišne uvjete. U pogledu njihova
ispunjavanja ne smije dolaziti do razlike između trgovačkih društava u državnom
i privatnom vlasništvu.
Uz samo nekoliko časnih iznimaka[3],
industrija se koristila prednostima koje su proizišle iz oslabljenosti položaja
okoliša i vlastitog utjecaja na dnevnopolitički život. Čak su bile izbjegavane
i vrlo jasne obveze, kada god je to bilo moguće, no objektivnosti radi treba
naglasiti da je katkada razlog tome i nedostatak poticajnih finacijskih
mehanizama.
Očekivano pridruživanje EU-u i već ostvareno članstvo u WTO-u suočili su
gospodarstvo s novim izazovima u pogledu okoliša. Kako bi ih lakše ispunilo
gospodarstvo mora konačno postati aktivan partner u provedbi okolišne politike.
Zajedno s državnom administracijom, za ispunjavanje postojećih obveza, moraju
se pronaći najprikladniji ekonomski instrumenti kao što su ekonomski poticaji,
dobrovoljan pristup, uvođenje standardâ ISO, uspostava sustava za upravljanje
na okolišnim načelima (engl. Environmetal Management System – EMS). Stoga jedan
od prioritetâ mora postati razvoj zakonskih okvira i sektorskih
strategija/politika za skoro uvođenje čistije i »održivije« industrijske
prakse. Mjere za osiguravanje jače uloge gospodarstva (odgovornost i
partnerstvo) na tome području dane su poslije u svakome od relevantnih
poglavlja.
3.1.3.
Pojedinci, skupine, javnost
Za osiguravanje održivoga razvoja potrebni su aktivno sudjelovanje
pojedinaca, javnosti i svih važnih skupina te njihova spremnost za preuzimanje
dijela odgovornosti u procesu donošenja odlukâ i u njihovoj primjeni. Pritom je
jako važno izgraditi svijest javnosti o tome da radi osiguravanja održivoga
razvoja u njegovu punom značenju svi moraju pridonijeti (odreći se dijela
nečega, uvjetno "izgubiti") u korist cijeloga društva u sklopu
kojega, u konačnici, svi imaju veću korist[4].
U skladu s time svaki pojedinac, član javnosti, mora preuzeti neke bitne
uloge[5],
i to:
(i) kao pojedinac kojega može zabrinjavati opće stanje okoliša, osobno
zdravlje i kakvoća življenja naraštajâ koje dolaze te kao odgovoran građanin
koji ima mogućnost utjecati na politiku i na donošenje odlukâ
(ii) kao neposredni proizvođač onečišćenja i otpada u vlastitom domu, kao zaposlenik
i poslodavac, kao sudionik u prometu i rekreaciji.
(iii) kao potrošač robâ i uslugâ jer uzroci problemima okoliša i njihova
rješenja jesu često u funkciji potrošačkog izbora.
Da bi pojedinac aktivnu (potencijalnu) ulogu u cijelosti mogao odigrati u
praksi, mora biti ispunjen niz preduvjetâ, od kojih najbitniji jesu visok
stupanj individualnoga znanja i raspolaganje informacijama. Za ispunjavanje
toga preduvjeta[6] bit će
potrebno, između ostaloga, priređivati redovite promidžbene kampanje.
Aktivno uključivanje NVO-ova koji se bave okolišem i potrošačima te
sindikatâ i profesionalnih društava može imati ključnu važnost za proces
zajedničkog oblikovanja i podizanja stupnja svijesti, motiviranja i
uključivanja pojedinaca/javnosti u proces održivoga razvoja te za zastupanje
javnih interesa i brige za okoliš. NVO-ovi jesu jedan od najvažnijih partnera u
osiguravanju održivoga razvoja uopće.
Država će morati stvoriti uvjete, prije svega slobodan pristup
informacijama, omogućavanje uključivanja u procese odlučivanja i implementacije
te financijske preduvjete za djelovanje pojedinaca i skupinâ.[7]
U izradbu programa i u njegovu implementaciju morat će se jače uključiti i
formalne skupine koje do sada nisu igrale onu ulogu koju bi mogle igrati. Tu se
prije svega misli na sindikate, gospodarske udruge, gospodarska interesna
društva i poduzetnike, na seljake, djecu, mlade i žene te udruge gradova, kao i
na znanstvene i stručne organizacije/udruge...[8].
Mjere za osiguranje veće uloge pojedinaca, skupinâ i šire javnosti u provedbi okolišne politike dane su poslije u poglavlju 6.4.
3.2. Subsidijarnost i
podijeljena odgovornost
Načelo subsidijarnosti[9] jest važan čimbenik pri implementaciji
politike okoliša. Rabi se samo onda kada se zajednički cilj ne može ostvariti
na drugačiji način, ili pak onda ako se cilj zbog svoje važnosti i mogućih
utjecaja lakše može dosegnuti na taj način.
Budući da se konkretni ciljevi lakše i djelotvornije ostvaruju onda ako su
u aktivnosti uključeni svi partneri/subjekti, to se pojam subsidijarnosti
uvijek povezuje s načelom podijeljene
odgovornosti. Pri tome nije riječ samo o aktivnostima koje je potrebno
provoditi nego prije svega o skupu sudionikâ i instrumenata koje valja
uključiti tako da se ovlasti svakoga od njih odnosno ingerencije pojedinih
upravnih razina ne dovedu u pitanje.
Budući da je odlučivanje o zajedničkim ciljevima moguće ostvarivati samo u
što neposrednijem kontaktu sa stanovništvom, to je stvatranje uvjetâ za
kvalitetan dijalog između vladinih i nevladinih resora preduvjet prijeko
potreban za ostvarivanje tih načela.
Subsidijarnost
To načelo teško je primijeniti na globalnoj razini. Na primjer, na EU-ovoj
razini zajednička izvedba programâ dogovorena je na području vodâ (osiguravanje
kakvoće vode za kupanje, kakvoće površinskih voda, pitke i podzemne vode) i na
području zraka (osiguravanje kakvoće zraka). Predloženo je da se aktivnosti
prošire na označavanje proizvoda prihvatljivih za okoliš, na regionalni razvoj
te na utvrđivanje i zaštitu osjetljivih staništa.
U Hrvatskoj pravni temelj za primjenu načela subsidijarnosti u osnovi je
dan u članku 48. Zakona o zaštiti okoliša; otvorena je mogućnost za
sudjelovanje i solidarnost za rješavanje međudržavnih, a osobito regionalnih i
lokalnih problema[10].
No, upravo u tome dijelu prilagodba hrvatskoga zakonodavstva EU-ovu
zakonodavstvu sigurno će zahtijevati prijeko potrebne i znatne promjene.
Podijeljena odgovornost
Podijeljena odgovornost jest jedan od najdjelotvornijih mehanizama za integraciju
politike okoliša u druge sektore.
Na globalnoj razini mogućnost za takvo sudjelovanje nudi se u sklopu UN-ove
Komisije za održivi razvoj. Na EU-ovoj razini postoje različite skupine za
uspostavu dijaloga[11],
kao i razrađeni mehanizmi[12].
Mnoge zemlje, i to ne samo EU-ove članice, u pravilu imaju pripremljene i
donesene strategije održivoga razvoja i osnovane komisije za održivi razvoj, a
integriranost politike okoliša u druge sektore osigurava se međuministarskim
tijelima ili čak posebnim zakonskim propisima[13].
Zbog utjecaja na okoliš, pojedine zemlje[14],
u "važnijim" ministarstvima (npr. za energetiku, poljoprivredu,
promet) imaju posebne odjele za okoliš. Neke zemlje posebice potiču izradbu
regionalnih i lokalnih programa zaštite okoliša[15]
odnosno radi provedbe programâ novčano podupiru suradnju s nevladinim sektorom.
U Hrvatskoj zakonodavno nisu stvoreni jasni uvjeti za djelotvornu provedbu
načela podijeljene odgovornosti. Nije osnovano tijelo koje bi se bavilo
održivim razvojem, ali postoji novčana pomoć nevladinu sektoru koji se iz
državnog proračuna usmjerava iz Ureda za udruge Vlade RH.
Zbog neodgovarajuće kadrovske politike, provedba integracije okoliša na
regionalnoj i na lokalnoj razini teško je ostvariva. Uključivanje gospodarstva[16]
i pojedinaca[17] formalno je
također još vrlo otvoreno.
U prioritetne zadaće ubraja se kadrovsko osposobljavanje te poboljšavanje
organizacijsko/komunikacijskih mehanizama radi uspostave djelotvornog dijaloga
među partnerima[18].
3.2.1.
Ciljevi i mjere
S obzirom na proces pridruživanja EU-u, te jaču integraciju u međunarodnu
zajednicu, uključujući i WTO, bit će potrebno odrediti na kojim će područjima
Hrvatska biti obvezna provoditi politiku okoliša EU, pa se za provedbu takve
politike valja odmah organizirati. To će postaviti nove zahtjeve za
poboljšavanje djelotvornosti uprave u cjelini, a osobito Ministarstva zaštite
okoliša i prostornog uređenja, koje će biti odgovorno za usklađivanje s oko 40%
propisâ iz paketa EU-ovih propisa (Acquis
Communautaire) koji se odnose na
okoliš. Da bi se proces prilagodbe tekao potrebnom dinamikom i doveo do
rezultatâ što ih je Vlada Republike Hrvatske zacrtala u postupku pridruživanja,
odmah na početku prijeko je potrebno stvoriti pretpostavke za prilagodbu
EU-ovim gospodarskim i razvojnim standardima. Radi postizanja tih standarda,
bit će potrebno procijeniti stanje i predložiti novi model organizacije i
funkcioniranja Ministarstva zaštite okoliša i prostornog uređenja. U sklopu
poboljšavanja organiziranosti Ministarstva u obzir bit će uzeta potreba za to
da se unutar Ministarstva utemelji organizacijska jedinica koja će biti
odgovorna i za implementaciju Strategije zaštite okoliša. Posebni napori morat
će biti uloženi u izobrazbu stručnih kadrova i u povećavanje njihova broja.
Uz teškoće na administrativnoj razini[19],
prijeko potrebna poboljšanja zahtijevaju to da se i gospodarstva, pojedinci
odnosno NVO-ovi[20] uključe u
procese donošenja politike okoliša i njezine provedbe.
Očito je da će današnja uprava zadovoljavanje sve kompleksnije uloge moći
osigurati samo bitnim jačanjem kadrovskih potencijala[21]
i djelotvornijom organizacijom, pod čime se podrazumijeva poduzimanje sljedećih
mjera, i to:
1.
Preispitivanje
postojećega načina organiziranosti i ustrojstva Ministarstva zaštite okoliša i
prostornog uređenja, s posebnim naglaskom na osposobljavanje kadrova.
Provedbom spomenutih mjera bit će ostvaren sljedeći cilj
3. Sudionici Strategije
i načelo podijeljene odgovornosti
|
Cilj |
Mjere za ostvarivanje
ciljeva |
Razina
djelovanja |
Odgovorni
nositelji |
Rok god. |
Mogući
financijski izvori |
Veza
s drugim poglavljima i mjerama |
Veza
s EU-ovim smjernicama |
|
|
C1 |
M1 |
Izraditi studije radi preispitivanja
postojećega načina organiziranosti Ministarsva zaštite okoliša i prostornog
uređenja i to osobito zbog procesa uključivanja u EU |
N |
MZO |
KR
PR
|
DP, MS |
|
|
|
C1 |
M2 |
Stvoriti uvjete za uključivanje problematike zaštite
okoliša u sektorske politike - osnivanje Savjeta za održivi razvoj |
N |
MZO |
KR PR
|
DP |
4.2.2 - M25 4.2.6 - M4 (K) 4.2.6 - M8 (B) 6.3 - M1 7 – M3 |
|
|
C1 |
M3 |
Stvoriti uvjete za jačanje istraživačkog rada i stručne
potpore vođenju politike okoliša
osnivanjem Agencije za okoliš |
N |
MZO |
SR PR
|
DP, MS |
6.2 - M2 6.2 - M3 6.3 - M11 |
|
|
C1 |
M4 |
Stvoriti uvjete za bolje vertikalno
povezivanje uz jačanje deregulacije -
više ovlastî valja prenijeti na regionalnu i na lokalnu razinu, pri čemu je
potrebno osigurati nadzornu ulogu države |
N |
MZO |
SR |
DP |
|
|
|
C1 |
M5 |
Osnivati Fonda zaštite okoliša, uz financijsku pomoć
iz državnog proračuna uvođenje posrednih ekonomskih isntrumenata radi
ostvarivanja programa zaštite okoliša |
N |
MZO |
KR PR
|
DP |
6.6 - M2 9 - M2 |
|
|
C1 |
M6 |
Ubrzati i pojednostaviti postupak za ishođenje
dozvolâ (uključujući PUO) |
N |
MZO |
KR |
DP |
6.3 – M4 |
|
|
C1 |
M7 |
Jačati inspekcije |
N |
MZO |
KR PR |
DP, MS |
6.7 – M1 |
|
|
C1 |
M8 |
Zakonski
urediti i stvoriti uvjete za bolji protok informacijâ, Stvoriti uvjete za pristup informacijama u okviru ISZO-a |
NRL |
MZO, ŽU, LU |
SR PR
|
DP, ŽP, LP |
6.1 – M5 6.1 – M6 7 – M5 |
|
|
C1 |
M9 |
Uspostaviti sustav za redovito osposobljavnje
kadrova |
NRL |
MZO, ŽU, LU |
DR |
DP, ŽP, LP |
4.2.5 – M8 6.7 – M6 |
|
|
C1 |
M10 |
Jačanje kadrovske osposobljenosti lokalne samouprave
kroz edukaciju |
N |
MZO |
SR |
DP, MS |
7 – M2 |
|
|
C1 |
M11 |
Poticati i stvarati preduvjete za izradbu
regionalnih i lokalnih programa
zaštite okoliša |
N |
MZO, ŽU,LU |
SR |
DP |
|
|
|
C1 |
M12 |
Stvoriti uvjete za aktivno djelovanje pojedinaca
te formalnih i neformalnih skupina (uključujući NVO-ove) |
NRL |
MZO, ŽU, LU |
SR |
DP, ŽP, LP |
6.1 – M11 7 – M8 |
|
|
C1 |
M13 |
Jasnije odrediti ingerencije lokalne/regionalne uprave
i stvoriti uvjete za suradnju na horizontalnoj i na vertikalnoj razini |
NRL |
MZO, ŽU, LU |
SR |
DP, ŽP, LP |
4.2.5. – M7 |
|
|
C1 |
M14 |
Preispitati i možebitno proširiti ovlastî
samoupravnih tijela |
NRL |
MZO,ŽU, LU |
DR |
DP, ŽP, LP |
|
|
|
C1 |
M15 |
Stvoriti uvjete za trajno proračunsko ili
namjensko financiranje za provedbu Strategije |
NRL |
MZO, ŽU, LU |
KR PR
|
DP, ŽP, LP, MS |
|
|
|
C1 |
M16 |
Osigurati dostatan broj kadrova; svaki grad dvoje
do troje zaposlenih, svaka općina po jednoga zaposlenoga koji bi se brinuo o
okolišu |
L |
LU |
DR |
LP |
|
|
|
C1 |
M17 |
Stvoriti uvjete za financiranje rada većega
broja komunalnih redara |
L |
LU |
KR |
LP |
|
|
|
C2 |
M18 |
Analiza
i usklađivanje zakonodavstva s EU-ovim zakonodavstvom, uz procjenu troškova
toga usklađivanja |
N |
MZO i MEI |
KR PR
|
DP, MS |
4.2.5 – M5 |
|
|
C3 |
M19 |
U svakom
ministarstvu relevantnome za okoliš utemeljiti odjel za okoliš odnosno odrediti
osobe za stalnu suradnju s Ministarstvom zaštite okoliša i prostornog
uređenja |
N |
SVI |
KR |
DP |
4.2.5 – M3 |
|
|
C3 |
M20 |
Stvoriti uvjete i poticati redovit dijalog među partnerima |
NRL |
SVI, NVO |
KR/ DR |
DP |
|
|
|
C3 |
M21 |
Osigurati
pomoć nevladinim sektorima za implementaciju Strategije |
NRL |
MZO, ŽU, LU |
KR/ DR |
DP, ŽP, LP |
|
|
|
C4 |
M23 |
Poticati
interesno povezivanje kod rješavanja lokalnih problema |
RL |
RS, LU |
KR/ DR |
ŽP, LP |
4.2.4-M12 |
|
KAZALO
Nositelji
DUV Državna uprava za vode – HV Hrvatske vode- HUC Hrvatska uprava za ceste - HEP Hrvatska elektroprivreda - HZ Državni hidrometeorološki zavod - HGK Hrvatska gospodarska komora - HŽ Hrvatske željeznice - LU Lokalna samouprava (grad, općina) - MK Ministarstvo kulture - MP Ministarstvo pomorstva, prometa i vezâ - MPŠ Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva - MZO Ministarstvo zaštite okoliša i prostornog uređenja - MUP Ministarstvo unutarnjih poslova - MZ Ministarstvo zdravstva – MG Ministarstvo gospodarstva – MR Ministarstvo rada - MZN Ministarstvo znanosti i tehnologije - MPr Ministarstvo prosvjete i športa - MEI Ministarstvo za europske integracije - MVP Ministarstvo vanjskih poslova - VRH Vlada RH - ZZ Zavod za javno zdravstvo – RS Regionalna samouprava (županije) - SVI Više različitih partnera
Razina rješavanja
(N) državna, (NR) državno-regionalna, (NRL) državno-regionalno-lokalna, (R) regionalna, (RL) regionalno-lokalna, (L) lokalna
Rok (vrijeme potrebno za provedbu mjera i
aktivnosti)
PR prioritetno - KR kratkoročno (0-2 godine) – SR srednjeročno (2-5 godina) - DR dugoročno više od 5 godina)
Mogući financijski izvori
DP državni proračun - GS gospodarski sektor - LP (lokalni) gradski ili općinski proračun - MS međunarodni izvori - ŽP županijski proračun
[1] U tu
skupinu spadaju gotovo sva područja, a ona najvažnija jesu prostorno
planiranje, gospodarstvo (industrija, poljoprivreda, energetika, promet,
turizam,..), znanost, izobrazba, tržište i cijene, fiskalna politika, sudstvo,
stanovanje, …
[2] Nakon
konferencije Rio '92 većina zemalja u
svijetu (a gotovo sve razvijene zemlje) utemeljile su tijela koja razvojne
politike na načelima održivoga razvoja usklađuju na najvišoj razini.
[3] Postoji
samo nekoliko tvrtkâ koje su u potpunosti ispunile postojeće obavezne
standarde. Praksa Tvornice cementa u Koromačnom
koja je ispunila sve postojeće zakonske obveze, gotovo je usamljeni primjer u
hrvatskome gospodarstvu.
[4] Treba
afirmirati ulogu pojedinaca i skupinâ, pri čemu država mora biti spremna odreći
se uloge da raspodjeljuje prava i da bude jedini autoritet. Preuzimanjem
aktivne uloge pojedinci i skupine moraju biti dovedeni u položaj da pri
odlučivanju slijede načelo "najbolje za sve", što svakako nije
jednostavno. Kod odlučivanja o manjim
zahvatima na lokaciji koja bi služila općemu dobru, još uvijek prevladavaju pojedinačni interesi – izraženi kroz tzv.
efekt NIMBY.
[5] Preuzeto iz
EU-ova 5.akcijskog programa
[6] Podizanje
svijesti građana o važnosti njihova prinosa
rješavanju problamâ zaštite okoliša. U današnjoj percepciji za sve je
odgovorna i mjerodavna samo država ili industrija.
[7] Nevladin
sektor nije dosta snažan kao idejna alternativa i nadopuna službenoj politici.
I to je jedan od razloga da je područje okoliša dobrim dijelom marginalizirano.
Država mora omogućiti (prije svega novčanom potporom) njihovo djelovanje, ali
tako da afirmira rad NVO-ova, te da NVO-ovi u djelovanju održe potpunu
neovisnost i izbjegnu (nepotreban) državni nadzor.
[8] Postoje
udruge koja djeluju izvan HGK-a, kao što je to npr. Udruga za održivi
razvitak, GIUPAK - Gospodarska
interesna udrugae za zbrinjavanje ambalaže, GIUP - Gospodarska interesna udruga
proizvođačâ pićâ,….HUP - Hrvatska udruga poslodavaca,…
[9] Načelo opće
naknade, tzv.načelo zajedničkih tereta ili jednakih troškova. Ono je u
relativnoj suprotnosti s načelom “onečišćivač plaća“. Po ovom načelu se dio okolišnih
troškova može financirati iz proračuna. Jako je bitno u okviru EU-a, a rabi se
i kao instrument za bolje povezivanje između članicâ i pojedinih partnera, pri
čemu se želi osnažiti načelo po kojemu se odluke trebaju donositi u što većemu
i neposrednijem kontaktu sa stanovnicima.
[10] Stavak 2.
članka 48. glasi: ”Jedinica lokalne samouprave i uprave osigurava sudjelovanje
i solidarnost pri rješavanju regionalnih i lokalnih pitanja zaštite okoliša”
[11] Npr. The Commisssion's
“General Consultative Forum on the Environment”
[12] Postoje upute EU-ovim
tijelima o tome kako politiku zaštite okoliša moraju integrirati u sektorske
politike.
[13] Danska, Finska
[14] Irska, Grčka, Njemačka,
Nizozemska, Portugal, Velika Britanija
[15] Belgija, Finska, Švedska,
Velika Britanija
[16] Pri HGK-u posljednjih
nekoliko godina jača inicijativa za aktivnije uključivanje u proces odlučivanja
i provedbe mjerâ za zaštitu okoliša. Formirana su i posebna tijela. Čini se da
je, uz nužnost da HGK konkretizira akcije,za uspostavu dijaloga ipak na potezu
resorno ministarstvo.
[17] Taj dio
potpuno je nedorečen i utjecaj pojedinaca gotovo da nije omogućen. Na tome dijelu stoga predstoje
velike zadaće.
[18] U Sloveniji je između
resornoga ministarstva i NVO-ova pokrenuta aktivnost na formaliziranju obvezâ o
međusobnoj suradnji kako bi bila stvorena mogućnost za to da NVO-ovi na načelu
dobrovoljnosti nadziru službenu vlast.
[19] horizontalno: međuministarska
koordinacija i vertikalno: država, regionalne i loklne samouprave
[20] međusektorsko povezivanje:
vlada i nevladin sektor, gospodarstvo, pojedinci
[21] ni u upravi ni izvan nje ne
postoji dostatan broj kadrova koji bi mogli osigurati ispunjavanje tiih
složenih zadaća. Stoga će veliki napori morati biti usmjereni na
osposobljavanje kadrova.
[22] Strategiju valja prilagoditi
regionalnim i lokalnim potrebama