7. PROVEDBA I UNAPRJEĐIVANJE
STRATEGIJE TE NADZOR NAD NJOME
Strategija zaštite okoliša nije statičan dokument, nego niz aktivnostî što
ih različiti partneri zajedno ili pojedinačno provode u sklopu procesa koji je
svim sudionicima otvoren, razumljiv i pristupačan.
Provedba
Osnovni preduvijet za djelotvornu provedbu Strategije jest čvrsta
institucionalna organiziranost temeljena na kontinuiranom osposobljavanju
kadrova i na kvalitetnome komunikacijskom sustavu (C1).
Zbog toga u Ministarstvu je potrebno ustrojiti odjel za provedbu Strategije
kao središnje, operativno-koordinacijsko tijelo, koje će između ostalih zadaća
pripremati radna izvješća za sve sudionike u procesu i za Vladu RH odnosno koje
će organizirati mrežu za izradbu lokalnih, regionalnih i strukovnih programa. (M1) U provedbenome procesu posebnu pozornost valja posvetiti
kadrovskomu jačanju lokalne i područne (regionalne) samouprave. Pri tome misli
se na povećavanje broja kadrova, ali i na stjecanje specifičnih znanja
potrebnih za obavljanje administrativnih i stručnih poslova. To je osobito
bitno zbog planirane decentralizacije rada u upravi, te zbog prenošenja sve
većih ovlasti iz područja okoliša na lokalnu razinu. (M2). Da bi se postigla
međuresorna koordinacija, potrebno je uspostaviti Savjet za održivi razvoj u čijemu će sastavu biti ministri ili
predstavnici ministarstava relevantnih glede okoliša te predstavnici nevladina
sektora (M3).
Savjetodavnu zadaću mora preuzeti Tehnički
odbor za okoliš, koji je
potrebno uspostaviti na razini Ministarstva
(M4). Jedna od
osnovnih zadaća Savjeta i Tehničkog odbora bit će skrb za provedbu Strategije i
unaprjeđivanje. Pomoću jedinstvenoga informacijskog sustava potrebno je
stvoriti uvjete za prikupljanje svih bitnih informacija, dostupnost informacijâ[1]
te komunikaciju među partnerima (M5).
Tijekom svake izradbe izvješća o stanju okoliša[2]
Strategija će biti redovito
nadopunjavana prema prijedlozima što će ih Ministarstvu davati Savjet za
održivi razvoj odnosno Tehnički odbor za okoliš (C2).
U pripremi izvješća moraju sudjelovati svi partneri pod jednakim uvjetima
te jednako vrednovani i cijenjeni (M6).
Da bi navedeno bilo ostvarljivo, prijeko je potrebno omogućiti sljedeće:
Þ kod
pripreme zakonskih propisa osigurati više vremena za konzultacije, osobito s
onima koji su odgovorni za unaprjeđivanje stanja na državnoj / regionalnoj /
lokalnoj / sektorskoj razini
Þ težiti prema pripremi provodivih
zakonskih propisa, tako da se usporedo s pripremom propisâ izrade operativni
programi za njihovu provedbu, tj. da se stvore institucionalni, kadrovski i
financijski uvjeti za to
Þ
svaki propis pravodobno financijski detaljno provjeravati u pogledu
utjecaja na sve aktere
·
redovito
komuniciranje/suradnja između regionalne, lokalne i sektorske razine te
nevladina sektora
·
preko mreže
(networking), a prema potrebi to i zakonski urediti (M8)
·
redovito
izvješćivanje svih partnera u svezi s tom problematikom (M9).
Nadzor
Pod nadzorom nad Strategijom podrazumijeva se stalno praćenje i
analiziranje učinaka odabranih mjera i aktivnosti na kakvoću okoliša i na
ukupan društveni razvoj (C3).
Nadzor se mora temeljiti:
·
na praćenju
kakvoće okoliša (monitoringu) (M10) na osnovama indikatorâ okoliša (M11) kao sastavnoga dijela jedinstvenoga
informacijskog sustava (vidi poglavlje 6.1),
·
na
organizacijskome, kadrovskome i tehničkom jačanju inspekcijâ (M12) te
·
na jačanju
svijesti svih partnera o zajedničkoj skrbi glede okoliša odnosno svijesti o
podijeljenoj odgovornosti (M13).
1. PROVEDBA I
UNAPRJEĐIVANJE STRATEGIJE TE NADZOR NAD
NJOME
|
Cilj |
Mjere za ostvarivanje ciljeva |
Razina djelovanja |
Odgovorni nositelji |
Rok god. |
Mogući financijski izvori |
Veza s drugim poglavljima i mjerama |
Veza s EU-ovim smjernicama |
|
|
C1 |
M1 |
Ustrojiti odjel u sastavu Ministarstva za
provedbu i unaprjeđivanje Strategije i
te za nadzor nad njime |
N |
MZO |
KR PR |
DP, MS |
- |
|
|
C1 |
M2 |
Kadrovski ojačati jedinice lokalne i regionalne
samouprave |
L |
MZO, ŽU, LU |
SR |
DP, ŽP, LP |
3. M10 |
|
|
C1 |
M3 |
Uspostaviti Savjet za održivi razvoj |
N |
VRH |
KR PR |
DP |
3. M2 |
|
|
C1 |
M4 |
Uspostaviti Tehnički odbor za okoliš na razini
Ministarstva |
N |
MZO |
KR |
DP |
4.2.1. M8 6.3. M5 |
|
|
C1 |
M5 |
Uspostaviti jedinstven informacijski sustav |
N |
SVI |
SR |
DP, GS, MS |
6.1. M3 |
|
|
C2 |
M6 |
Omogućiti da svi partneri sudjeluju u izradbi
izvješća o stanju okoliša |
NRL |
SVI |
KR/ DR |
DP, GS |
- |
|
|
C2 |
M7 |
Bolje pripremiti zakonske propise |
N |
MZO, HGK |
KR |
DP |
- |
|
|
C2 |
M8 |
Uspostaviti komunikacijski sustav (networking)
na svim razinama i u nevladinu sektoru |
NRL |
MZO, NVO |
SR |
DP |
6.1. M2 3. M12 |
|
|
C2 |
M9 |
Redovito izvješćivati sve partnere u svezi s Strategijom |
NRL |
MZO |
KR/ DR |
DP |
- |
|
|
C3 |
M10 |
Uspostaviti stalan monitoring kakvoće okoliša na
osnovi indikatorâ okoliša |
N |
MZO, MZN, DUV |
DR |
DP |
6.1. M2 4.2.6. M5 |
|
|
C3 |
M11 |
Uspostaviti sustav indikatorâ (pokazateljâ)
kakvoće okoliša u sklopu jedinstvenoga informacijskog sustava |
N |
MZO |
SR |
DP |
6.1. M2 4.2.6. M6 |
|
|
C3 |
M12 |
Jačati svijest o okolišu |
N |
MZO, MPr, MZN, NVO |
DR |
DP, MS |
- |
|
KAZALO
Nositelji
DUV Državna
uprava za vode – HV Hrvatske vode- HUC Hrvatska uprava za ceste - HEP Hrvatska elektroprivreda - HZ Državni
hidrometeorološki zavod - HGK Hrvatska
gospodarska komora - HŽ Hrvatske željeznice - LU Lokalna samouprava (grad,
općina) - MK Ministarstvo kulture - MP Ministarstvo pomorstva, prometa i veza -
MPŠ Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva - MZO Ministarstvo zaštite okoliša i
prostornog uređenja - MUP ministarstvo unutarnjih poslova - MZ ministarstvo
zdravstva – MG ministarstvo gospodarstva – MR ministarstvo rada i socijalne
skrbi - MZN ministarstvo znanosti i
tehnologije- MPr Ministarstvo prosvjete i športa - MEI Ministarstvo za europske
integracije - MVP Ministarstvo vanjskih poslova - VRH Vlada RH - ZZ Zavod za javno zdravstvo – RS Regionalna samouprava
(županije) - SVI Više različitih partnera – NVO Nevladine organizacije
Razina rješavanja
(N) državna, (NR) državno-regionalna, (NRL) državno-regionalno-lokalna, (R) regionalna,
(RL) regionalno-lokalna, (L) lokalna
Rok (vrijeme potrebno za ispunjavanje mjerâ i
aktivnostî)
PR prioritetno - KR kratkoročno (0-2 godine) – SR srednjeročno
(2-5 godina) - DR dugoročno (>5 godina)
Mogući financijski izvori
DP državni proračun - GS gospodarski sektor - LP
(lokalni) gradski ili općinski proračun - MS međunarodni izvori - ŽP županijski proračun
[1] Jedinstvenim informacijskim
sustavom trebalo bi omogućiti ostvarivanje dijela načela o slobodnome pristupu
šire javnosti informacijama.
[2] Izvješće se u skladu s
člankom 22. Zakona o zaštiti okoliša trebalo pripremiti za Sabor svake dvije godine.
Kod prihvaćanja izvješća o stanju okoliša u Saboru je odlučeno da se prihvaća
svake četvrte godine.