9. TROŠKOVI PROVEDBE PROGRAMA
9.1. Procjena provedbenih troškova
Vrlo je teško procijeniti troškove što će ih iziskivati provedba programa,
pogotovo:
zato
što ne postoje potpuni podatci o izdatcima vezanima za zaštitu okoliša;
statistika zaštite okoliša tek je u razvoju, a informacijski sustav za zaštitu
okoliša tek valja početi razvijati
zato
što nisu poznati svi investicijski projekti koje će biti potrebano realizirati[1]
zato
što nije dorečena provedbena dinamika, koja će prije svega ovisiti o brzini
približavanja EU-u
zato
što projekcije makroekonomskih pokazatelja, osobito projekcija rasta BDP-a, još
nisu potpune.
U tematskim podlogama ocijenjeno je da bi za razvoj cjelokupnog sustava
gospodarenja otpadom u narednih desetak godina trebalo izdvojiti cca. 2,2
milijarde USD. Za problematiku voda predviđa se cca. 5 milijarde USD ukoliko bi
se investicije željele provesti samo u deset godina. Ukupna ulaganja u područje
zaštite okoliša kretala bi se na razini od 4-5 % BDP-a.
Tablica 1. Izdvajanja procijenjena po sektorima
|
Sektori |
Izdvajanja /109 USD |
|
2,2 |
|
|
5,0 |
|
Zaštita
zraka
|
0,56 |
Do sada je u Hrvatskoj neposredno u zaštitu okoliša bilo ulagano samo oko
0,2 do 0,3 % BDP-a[2], što iznosi oko 30 do 35 milijuna USD na
godinu. Može se očekivati da će se taj udio u skladu s praksom razvijenih
zemalja povećati na približno 1,0 % BDP-a na godinu, ali potreban/planiran
iznos teško će biti dosegnut.
9.2. Procjena
troškova za ispunjavanje obvezâ pristupa EU-u
Do sada nisu rađene procjene troškova vezanih za ispunjavanje obveza što će
proizići iz harmonizacije (usklađivanja) hrvatskoga zakonodavstva s EU-ovim
zakonodavstvom. No, na raspolaganju su podatci rađeni u drugim zemljama[3], a u nekim troškovnim analizama u obzir
je uzeta i Hrvatska[4].
Grubo se može procijeniti da će ukupne investicije u okoliš radi
ostvarivanja prosječnih standarda u EU-u (voda, zrak, otpad) biti na razini od
najmanje 1.500-2.000 ECU po stanovniku. Tomu će biti potrebno dodati godišnje
operativne troškove, pa će izdatci biti vrlo veliki. Za sva druga područja
troškovi usklađivanja zakonodavstva iznose od 5,0 do 8,0 % ukupno potrebnih
troškova.
Gruba raspodjela troškova za ispunjavanje obvezâ što proizlaze iz usklađivanja
zakonodavstva iznosi: za zaštitu voda od 40 do 45 % od ukupnih troškova, za
zbrinjavanje otpada od 35 do 40 %, za zaštitu zraka od 8,0 do 10 %, za zaštitu
prirode od 4,0 do 5,0 %, za kontrolu industrijske omečišćenosti i smanjivanje
rizikâ (2,0 %[5], za usklađivanje horizontalog
zakonodavstva od 0,3 do 0,4 %[6] i za drugo 0,1 %.
9.3.Ciljevi i mjere
Kao prioritet za ispunjavanje zadaćâ iz Strategije bit će potrebno
pobrinuti se za stalne i stabilne financijske izvore (C1). U tu svrhu valjat će
poglavito napraviti svih dosadašnjih izdvajanja s naslova zaštite okoliša te
poboljšati uvjete za namjensko trošenje novca (M1) osnovati Fond za zaštitu
okoliša i energetsku učinkovitost kao izvor pogodnih kredita (M2), proširiti
broj ekonomskih instrumenata (M3) te organizirati kvalitetnije iskorištavanje
međunarodnih financijskih izvora (M4).
Također prijeko je potrebno
izraditi detaljnu analizu potrebe usklađivanja hrvatskoga zakonodavstva s
EU-ovim zakonodavstvom i analizu troškova povezanih s time (C2).
Na osnovi detaljne analize ukupnoga zakonodavstva, koje će biti potrebno
prilagoditi EU-ovu zakonodavstvu, prioritetno valja izraditi procjenu troškova
(M5) te odrediti dinamiku prilagodbe (M6) i izvore (privatni i javni sektor,
državna razina, lokalna razina, regionalna razina) budućega finaciranja (M7).
– očuvanja biološke
raznolikosti
– sprječavanja promjene
klime
– upravljanja vodama i
zaštite međunarodnih voda
– smanjivanja oštećenja
ozonskoga sloja.
– na temelju programa LIFE-Treće
zemlje7 za razdoblje od 2001. do
2002. s primarnom svrhom jačanja državne
uprave u tzv. “trećim zemljama”. Iz toga programa financirat će se neki
projekti u području očuvanja prirode i drugo
– na temelju programa nazvanoga
Instrument za strukturnu politiku u predpristupnoj fazi (ISPA)8 za razdoblje od 2000. do 2006, koji je
posebice usmjeren na probleme prometne infrastrukture i na probleme okoliša
– iz strukturnih fondova (structural funds) za financiranje
projekata koji povezuju gospodarstvo i okoliš (posebice važan je Europski regionalni fond za razvoj11)
– iz kohezijskih fondova za
financiranje projekata u području zaštite vodâ i u području izgradnju
infrastrukturnih objekata
Ciljevi i mjere:
C1 Pobrinuti
se za stalne i stabilne financijske izvore.
C2 Izraditi detaljnu analizu potreba usklađivanja hrvatskoga zakonodavstva s EU-ovim zakonodavstvom i analizu provedbenih troškova povezanih s time .
9. TROŠKOVI PROVEDBE PROGRAMA
|
Cilj |
Mjere
za ostvarenje ciljeva |
Razina djelovanja |
Odgovorni nositelji |
Rok god. |
Mogući financijski izvori |
Veza s drugim poglavljima i mjerama |
Veza s EU-direktivama |
|
|
C1 |
M1 |
Izraditi pregled dosadašnjih izdvajanja s naslova
zaštite okoliša |
N |
MZO MF |
KR PR
|
DP |
6.6. – M1 |
|
|
C1 |
M2 |
Osnovati Fond za zaštitu okoliša i energetsku
učinkovitost kao izvor pogodnih kredita |
N |
MZO VRH |
KR PR
|
DP GS, MS |
6.6. – M2 3. – M5 |
|
|
C1 |
M3 |
Proširiti
broj ekonomskih instrumenata |
N |
MZO, MF, druga ministarstva |
KR/ DR |
DP, MS |
- |
|
|
C1 |
M4 |
Organizirati
kvalitetnije
iskorištavanje međunarodnih financijskih izvora |
N |
MZO MF |
KR |
DP MS |
- |
|
|
C1 |
M5 |
Izraditi procjenu troškova
prilagodbe
hrvatskoga zakonodavstva EU-ovu zakonodavstvu |
N |
MG, MF MZO |
SR |
DP |
- |
|
|
C2 |
M6 |
Odrediti dinamiku
prilagodbe
hrvatskoga zakonodavstva EU-ovu zakonodavstvu |
N |
MZO MEI |
KR PR
|
|
- |
|
|
C2 |
M7 |
Odrediti financijske
izvore za prilagodbu
(privatni i javni sektor, državna
razina, lokalna razina) |
N |
VRH MZO |
KR PR
|
DP |
- |
|
KAZALO
Nositelji
DUV Državna uprava za vode –
HV Hrvatske vode- HUC Hrvatska uprava za ceste - HEP Hrvatska elektroprivreda - HZ Državni hidrometeorološki zavod
- HGK Hrvatska gospodarska komora - HŽ
Hrvatske željeznice - LU Lokalna samouprava (grad, općina) - MK Ministarstvo
kulture - MP Ministarstvo pomorstva, prometa i veza - MPŠ Ministarstvo
poljoprivrede i šumarstva - MZO Ministarstvo zaštite okoliša i prostornog
uređenja - MUP Ministarstvo unutarnjih poslova - MZ Ministarstvo zdravstva – MG
Ministarstvo gospodarstva – MR Ministarstvo rada i socijalne skrbi- MZN Ministarstvo znanosti i tehnologije- MPr Ministarstvo prosvjete i
športa - MEI Ministarstvo za europske integracije - MVP Ministarstvo vanjskih
poslova - MF Ministarstvo financija -
VRH Vlada RH - ZZ Zavod za javno
zdravstvo – RS Regionalna samouprava (županije) - SVI Više različitih partnera
Razina rješavanja
(N) državna, (NR) državno-regionalna, (NRL) državno-regionalno-lokalna, (R) regionalna, (RL)
regionalno-lokalna, (L) lokalna
Rok (vrijeme potrebno za ispunjavanje mjerâ i aktivnostî)
PR prioritetno - KR kratkoročno (0-2 godine) – SR srednjeročno (2-5
godina) - DR dugoročno (>5 godina)
Mogući financijski izvori
DP državni proračun - GS gospodarski sektor - LP (lokalni) gradski ili
općinski proračun - MS međunarodni izvori
- ŽP županijski proračun
[1] Budući da je Strategija
predviđena kao proces u koji će se stalno moći uključivati novi prijedlozi, to
je očekivati da će se potrebne investicije moći točnije odrediti nakon prve
izvedbene godine kada će se pripremiti projekti na regionalnoj i na lokalnoj
razini te u gospodarstvu.
[2] Ulaganja u dugotrajnu imovinu
u zaštitu okoliša neposrednih ulagača u Republici Hrvatskoj godine 1997.
iznosila su 282 milijuna kuna ili 61,60 kuna po stanovniku odnosno 0,23 %
BDP-a. Najveći dio ulaganja te godine bio je usmjeren u zaštitu površinskih
voda (45 %), zatim u zaštitu podzemnih voda (31 %), u postupanje s otpadom (21
%), u zaštitu prirode i krajolika (2,3 %), u zaštitu od buke (0,72 %) i u
zaštitu zraka (0,8 %).
[3] Sve zemlje koje se nalaze u
procesu približavanja EU-u izradile su procjene troškova usklađivanja
zakonodavstva odnosno ispunjavanja obvezâ za uključivanje u EU.
[4] U Compliance Costing for Approximation of EU Environmental Legislation in
the CEEC, EC, May 1997, spominje se
procjena troškova za Hrvatsku vezana za ispunjavanje propisanih obaveza iz
područja zraka.
[5] Smjernica IPPC
[6] PUO, nadzor, … i slično
7 LIFE- Third Countries
8 ISPA-Instrument for Structural Policies for
Pre-Accession
9 REReP - Regional Environmental Reconstruction Plan
10 CARDS - Community
Assistance to Reconstrucion, Development and Stabilisation
11 ERDF- The European
Regional Development Fund
12 Zbog
visokog rizika od viška kapacitetâ i neučinkovite uporabe.