Na temelju èlanka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine" br. 77/93) ministar gospodarstva, uz prethodno miljenje Hrvatske obrtnièke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i porta donosi
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost opæeobrazovnog od struèno - teorijskog i prakti-ènog dijela programa naukovanja.
Nastava struèno - teorijskih sadraja naukovanja ostvaruje se u obrtnièkoj i drugim srednjim strukovnim kolama. Praktièni dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtnièkoj koli. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne uèinke. Kako su obrtnièka zanimanja vrlo raznolika nemoguæe je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvoðenju nastave pa je naukovanje moguæe organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rjeenja, uzimajuæi u obzir pojedinosti zanimanja, a to se utvrðuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su èesto bitno razlièiti od modela koji se primjenjuju za opæeobrazovne sadraje.
Ovi naèini omoguæuju veæu racionalnost obrazovanja. Vana je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je zavretak naukovanja odvojen od opæeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje zavrava polaganjem pomoænièkog ispita.
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtnièkog zanimanja je stjecanje znanja, vjetina i navika koje omoguæuju polazniku da po zavretku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaæe na razini pomoænièkog zvanja.
U skladu s navedenim, mogu se odrediti sljedeæi opæi ciljevi naukovanja:
Kao posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje slastièara odreðuju se:
izraðivanje svih vrsta slastica i njihovo ukraavanje (torte, kolaèi, pecivo, bomboni, sladoled, proizvodi od èokolade, proizvodi od marcipana i nougata, proizvodi od eæera i sl.),
A. Praktièni dio naukovanja
|
| |||
1. | Zatita na radu, sprjeè | Primijeniti propise o zatiti na radu vezane za zanimanje | ||
Opisati tipiène situacije koje dovode do nesreæ | usvajati tijekom cijelog naukovanja | |||
Opisati ponaanje pri nesreæOpisati opasnosti pri rukovanju elektriènom strujom | ||||
Navesti vane propise sprjeèNavesti opasnosti pri rukovanju otrovima, plinovima i zapaljivim materijalom | ||||
Navesti moguæe naè | ||||
Znati upotrijebiti odgovarajuæa sredstva za dezinfekciju i suzbijanje | ||||
Uklanjati otpatke | ||||
Racionalno koristiti energiju | ||||
2. | Provoðenje mjera higijene | Objasniti znaèenje higijene pri radu | ||
Urediti i odravati èusvajati tijekom cijelog naukovanja | ||||
Izabrati i stalno koristiti radnu odjeæu | ||||
Primijeniti propise o higijeni | ||||
3. | Primjena propisa o obrtnitvu i Primijeniti propise o obrtnitvu i ive | usvajati tijekom cijelog naukovanja | ||
Navesti propise koji vrijede za ive | usvajati za èitavo vrijeme kolovanja | |||
Poznavati propise koji se odnose na obrtnièku struku |
| |||
4. | Poznavanje obrtnièkog pogona | Struktura obrtnièke radionice | ||
Tijek proizvodnje | ||||
Objasniti zajednièki rad dijelova pogona | ||||
5. | Posluivanje i odr | Opisati naèin rada postrojenja, strojeva i aparata | ||
Koristiti strojeve u skladu s uputom za koritenje i propisima o sigurnosti | ||||
Odravati postrojenja, strojeve i aparate u skladu s propisima o sigurnosti rada | ||||
6. | Skladitenje i kontrola sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda | Organizacija skladita | ||
Preuzimanje robe | ||||
Ispitivanje teine i koliè+ | ||||
Hlaðenje sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda | ||||
Opisati vrste sirovina i poluproizvoda | ||||
Objasniti utjecaje vlage, svjetla i temperature na postojanost proizvoda | ||||
Poznavati postupke i vrste skladitenja | ||||
Izabrati materijale i pakirati slastièarske proizvode | ||||
7. | Izrada i prerada smjesa | Vrste smjesa (dodaci, naèini izrade smjesa) | ||
Izrada laganih smjesa | ||||
Izrada biskvitnih smjesa | ||||
Mijeanje smjesa od badema | ||||
Napraviti i priti tekuæ+ | ||||
Peæi tekuæu smjesu | ||||
8. | Izrada nadjeva i prerada voæa | Nauèiti kako se izraðuje nadjev i odrediti postojanost | ||
Istuæi slatko vrhnje | ||||
Kuhati razlièite jednostavne kreme | ||||
Navesti vrste, podrijetlo i primjenu voæa i su< |
| |||
Pripremiti voæe | ||||
Blanirati i kuhati voæ+ | ||||
Kuhati temeljac za kremu od vrhnja i umijeati tu | ||||
9. | Ukraavanje torti i ostalih slastica | Ukraavati s vreæicom za | ||
Oblagati slastice i torte kremom i raznim dekoracijama | ||||
Ukraavati tuljcem za + | ||||
10. | Izrada peciva | Odmarati prhko tijesto, razvaljati, rezati i oblikovati | ||
Znati vrste i primjenu razlièitih prhkih tijesta | ||||
Lisnata tijesta razlikovati prema naèinu izrade | ||||
Znati postupke pripreme, odmaranje i razvlaèenje te izradu razli+ | ||||
Znati vrste i primjenu dizanog tijesta | ||||
Dizano tijesto odmarati, mijeati i mijesiti | ||||
11. | Pripremanje i koritenje glazura | Pripremiti temeljnu glazuru | ||
Glazirati pecivo |
|
| ||||||||
1. | Posluivanje i è | Rukovati svim aparatima i ureðajima u kuhinji uva | + | ||||||
Odravati aparate i ureð+ | |||||||||
2. | Kontrola i skladitenje sirovina poluproizvoda i gotovih proizvoda | Izabrati i ocijeniti sirovine prema kakvoæi | + | ||||||
Odvagati sirovine, dodatne materijale | + | ||||||||
Zamrzavati i odmrzavati sirovine, poluproizvode i gotove proizvode | + | ||||||||
Skladititi i kontrolirati postojanost poluproizvoda i gotovih proizvoda | + | + | |||||||
3. | Izrada smjesa | Prema zadnjoj recepturi birati sirovine, dodatke i zaèine za razne vrste smjesa | + | ||||||
Izraðivati i oblikovati biskvitne smjese (biskvitni kola+ | + | ||||||||
Tuæi lake i te+ | |||||||||
Ispriti smjesu od badema | + | ||||||||
Oblikovati, izrezati, puniti i peæi smjese | + | ||||||||
Peæi smjesu od sjeckanih badema odnosno peæ+
|
| | |||||||
Upoznati svojstva i uporabu nadomjestaka za eæ< | + | ||||||||
Pripremiti i peæi ka+ | |||||||||
Moæi ocijeniti kakvoæ+ | |||||||||
Navesti pogreke i moguæ+ | |||||||||
4. | Izrada nadjeva | Razlikovati kreme od maslaca prema vrsti izrade i primjeni | + | ||||||
Pripremiti kuhane kreme od kakaa i eæ+
| | ||||||||
Mijeati smjese od badema, oraha, lje | + | + | |||||||
Pripremiti pikantne nadjeve od sira, mesa, riba, povræa | + | + | |||||||
5. | Priprema torti i ukraavanje | Sloiti tijesto u kalupe | + | ||||||
Ispuniti kalupe smjesom | + | ||||||||
Moæi izvesti osnovne tehnike dekoriranja (izrezivanja, posipavanja, oblaganja i sl.) | + | + | |||||||
Preliti torte i razne slastice èokoladom i fondatom | + | ||||||||
Sloiti petits fours, preliti ga i ukrasiti | + | ||||||||
Izabrati dekor ( i objasniti razloge) | + | ||||||||
6. | Izrada peciva od lisnatog tijesta, prhkog tijesta i dizanog tijesta | Znati objasniti proces fermentacije | + | ||||||
Peæi dizana tijesta (paziti na vrijeme fermentacije) | + | ||||||||
Mijeati i oblikovati prhko tijesto | + |
| |||||||
Praviti èajna peciva od prhkog tijesta, ukra | + | ||||||||
Peæi lisnato i prhko tijesto | + | ||||||||
Koristiti recepture za izradu tijesta, dodavati sirovine i druge materijale kao i zaèine za tij | + | ||||||||
Izraditi i peæi te+ | |||||||||
Ocijeniti gotove proizvode prema recepturama | + | ||||||||
Znati izvore pogreaka kod izrade kolaè
| + |
| |||||||
7. | Priprema i prerada glazura | Pripremiti glazuru od bjelanjaka | + | ||||||
Pripremiti cakline od èokolade | + | ||||||||
Pripremiti i temperirati preljev od kakaa s maslacem i e+ |
| ||||||||
8. | Izrada medenjaka | Znati vrste medenjaka | + | ||||||
Prema recepturama izabrati i dozirati sirovine, zaèine i dodatke za izradu medenjaka i ostalih | + | ||||||||
Skladititi tijesto za kolaè+ | |||||||||
Tijesto za kolaèe s medom i medenjake izraditi, premazivati i pe+ | |||||||||
9. | Izrada skica za slastièarske proizvode | Izraditi crtee za torte i kalupe | + | ||||||
Izraditi nacrte za ornamente i slova | + | ||||||||
Prema nacrtima izraditi materijale za izradu ornamenata i slova | + | ||||||||
Izraðivati ornamente od è+ | |||||||||
Napraviti dekoracijske modele od eæ | + | ||||||||
Objasniti znaèenje harmonije materijala i boja kao i adekvatnost oblika za dekoriranje slasti | + | ||||||||
10. | Proizvodi od marcipana i nougata | Razlikovati vrste marcipana i nougata prema sastavu i izradi, izgledu i okusu | + | + | |||||
Oblikovati proizvode od marcipana | + | ||||||||
Puniti slastice marcipanom i nougatom | + | ||||||||
11. | Slastice sa èokoladom | Znati izabrati èokoladni preljev prema sastavu za odreð | + | ||||||
Praviti lijevane figure od èokolade | + | ||||||||
Razne vrste peciva uranjati i prelijevati èokoladnim preljevom | + | ||||||||
Pripremiti èokoladni preljev za ukra+
|
| | |||||||
Ocijeniti gotove proizvode i opisati pogreke kod izrade | + | ||||||||
12. | Izrada proizvoda od eæ | Kuhati eæer do odre+ |
| ||||||
Opisati vrste krokanata naèinu izrade i preradi te primjeni | + | ||||||||
Izraditi i prirediti krokant | + | ||||||||
Lijevati i modelirati karamelu za dekoriranje | + | ||||||||
13. | Èokoladni bomboni | Objasniti razne recepte za bombone | + | ||||||
Objasniti izradu raznih vrsta èokoladnih bombona s teku+ |
| ||||||||
Preliti i ukrasiti èokoladne bombone | + | ||||||||
Napraviti èokoladne bombone | + | ||||||||
| Napraviti punjene èokoladne bombone (marcipan, nougat i sl.) | + | |||||||
Pripremiti prene, nasjeckane bademe i pokriti ih + | |||||||||
Ispitati gotove proizvode | + | ||||||||
14. | Izrada sladoleda i slastica od sladoleda | Homogenizirati i pasterizirati masu za sladoled | + | ||||||
Mijeati i zalediti sladoled | + | ||||||||
Sloiti i ukrasiti torte od sladoleda | + | ||||||||
Sloiti i ukrasiti sladoledni kup i piæ+
|
| | |||||||
Izraditi i ukrasiti razne slatkie sa sladoledom | + | ||||||||
Odabrati voæe za dekoraciju proizvoda od sladoleda | + | ||||||||
15. | Slastice s voæem | Izrada podloga za kolaèe od voæa | + | ||||||
Odabrati sirovine i prigotoviti ih prema raznim recepturama slastica na bazi voæa | + |
| |||||||
Koristiti elatine | + | ||||||||
16. | Slano pecivo i pecivo od sira | Od razlièitih tijesta i smjesa pripremiti slano pecivo i pecivo od sira | + | ||||||
Pripremiti, puniti, ukraavati i peæ | + | ||||||||
Izraditi patete (nadjeva) za slano pecivo (sir, meso, riba, povr | + |
B. Struèno teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1.1. Pregled nastavnih podruèja
s vremenskim rasporedom
1. Osnove higijene | ||||
2. Fizika, kemija, biologija | ||||
2.1. Osnove fizike | ||||
2.2. Osnove kemije | ||||
2.3. Osnove biologije |
| |||
3. Prehrana | ||||
3.1. Hranjive tvari | ||||
3.2. Fiziologija prehrane | ||||
3.3. Odravanje vrijednosti hrane |
| |||
4. Slastièarstvo | ||||
4.1. Tijesta | ||||
4.2. Smjese | ||||
4.3. Proces peèenja | ||||
4.4. Tvari za zaslaðivanje | ||||
4.5. Zaèini, elei i vezivna
sredstva | ||||
4.6. Kreme i nadjevi | ||||
4.7. Kakao, proizvodi od
kakaa, nougat | ||||
4.8. Hlaðenje i zamrzavanje | ||||
4.9. Sladoled | ||||
4.10. Fina peciva | ||||
4.11. Proizvodi od
marcipana, èokolade i eæera | ||||
5. Struèno crtanje (vjebe) | ||||
6. Obrtnièki propisi i propisi o
ivenim namirnicama | ||||
Ukupan broj sati |
1.2. Ciljevi i zadaæe predmeta
Uèenik treba:
- steæi uvid u sve propise vezane uz ovu djelatnost i primjenjivati ih,
- znati podatke nune za proizvodnju i kontrolu kvalitete proizvoda,
- steæi osnovna znanja o biolokoj i kemijskoj graði sirovina i njihovom koritenju,
- steæi znanja o tehnikama izrade proizvoda i znati ocijeniti njihovu kvalitetu,
- poznavati osnovne recepte za primjenjivanje slastica kao i ureðaje koji se pri tom koriste,
- znati provoditi mjere zatite na radu, poznavati osnove higijene, èuvati okoli, znati tedjeti energiju, biti svjestan potrebitosti svih mjera koje tome doprinose i uvaavati ih.
1.3. Ciljevi i sadraji nastavnih podruèja
1. | Osnove higijene | Ekologija i njezino znaèenje za èovjeka | Higijena okolia
zrak - zagaðivanje i zatita tlo - zagaðivanje i zatita | |||||||
voda - vrsta vode i vodoopskrba sustava, | ||||||||||
zatita voda, bioloZatita radnih pogona od zagaðivanja | Fizikalni zagaðivaèi,
kemijski zagaðivaèi, | |||||||||
bioloki zagaði | ||||||||||
bolesti uvjetovane, zagaðivanjem, | ||||||||||
higijena radnih pogona, | ||||||||||
higijena pribora i ureðaja u ugostiteljstvu. | ||||||||||
Zatita radnika | Higijensko odravanje odjeæe i obu | |||||||||
osobna higijena | ||||||||||
Higijena rada, | ||||||||||
mikroklima u radnim prostorima, | ||||||||||
rad, odmor, rekreacija, | ||||||||||
profesionalne bolesti i ozljede u ugostiteljstvu, | ||||||||||
osobna zatita, sredstava. | ||||||||||
2. | Fizika/kemija/biologija | |||||||||
2.1. | Osnove fizike | Osnove mehanike | Translacija i rotacija tijela | |||||||
Sila i masa Newton-ovi zakoni mehanike | ||||||||||
Moment sile | ||||||||||
Poluga i primjene | ||||||||||
Sile u tekuæinama i plinovima | ||||||||||
Tlak | ||||||||||
Mijeanje tekuæina | ||||||||||
Mehanièki rad i energija | ||||||||||
Djelotvornost i mehanièka prednost stroja | ||||||||||
Osnove topline | Temperatura, unutarnja energija i toplina | |||||||||
Toplinsko rastezanje | ||||||||||
Èvrste tvari i tekuæine | ||||||||||
Agregatna stanja | ||||||||||
Osnove elektriciteta | Napon, jakost struje i elektrièni otpor | |||||||||
Ohmov zakon, vodièi i izolatori | ||||||||||
Rad i snaga u elektriènim sustavima | ||||||||||
Uvid u funkcije elemente i primjenu radnih sredstava | Proizvodnja i prenoenje energije putem ureðProizvodnja topline i hladnoæe i njihovo prenoPrikljuèak elektriènih ure | |||||||||
Granice optereæenja | ||||||||||
Opasnosti od elektriène struje i prava pomoæ | ||||||||||
2.2. | Osnove kemije | Osnovni kemijski pojmovi | Atom, kemijski element, prirodni sustav elementa, | |||||||
Kemijski simboli, formule i jednadbe | ||||||||||
Kiseline, hidroksidi i soli | Hidroksidi i njihova svojstva | |||||||||
Proces neutralizacije | ||||||||||
Soli | ||||||||||
Organski spojevi | Ugljikovodici, najjednostavniji organski spojevi, | |||||||||
Bioloki luSvojstva i rasprostranjenost
| | |||||||||
Masti i ulje | ||||||||||
Bjelanèevine - svojstva i vrijednosti | ||||||||||
2.3. | Osnove biologije | Graða i funkcija stanice | Graða ivotinjske i biljne stanice | |||||||
Staniène funkcije | ||||||||||
Ustroj stanica | ||||||||||
Tkivo | ||||||||||
Funkcije organizma | Oplodnja | |||||||||
Rast | ||||||||||
Izmjena tvari | ||||||||||
Èimbenici koji utjeèu na pravilan razvoj organizma | ||||||||||
Higijena ivljenja | ||||||||||
3. | Prehrana | |||||||||
3.1. | Hranjive tvari | ivene namirnice | Namirnice biljnog i ivotinjskog podrijetla | |||||||
Kemijski sastav ivenih namirnica | ||||||||||
Hranjiva vrijednost ivenih namir | ||||||||||
Omjer hranjivih tvari i energetskih potreba ljudskog organizma | ||||||||||
| Pregled svojstava hranjivih tvari | Ugljikohidrati u ivenim namirnic | ||||||||
Proces fotosinteze, asimilacije i desimilacije | ||||||||||
Svojstva ugljikohidrata | ||||||||||
Topljivost, bubrenje, stvaranje gela i fermentiranje | ||||||||||
Masti i ulje u ivenim namirnicam | ||||||||||
Vrste masti i ulja | ||||||||||
Esencijalne masne kiseline | ||||||||||
Zasiæene i nezasiæene masne kiseline | ||||||||||
Svojstva masti i ulja (netopljivost u vodi) | ||||||||||
Bjelanèevine, | ||||||||||
Glavni izvori bjelanèevina | ||||||||||
Svojstva bjelanèevina topljivost, vezanje vode, stvaranje gela, koagulacija | ||||||||||
Mineralne tvari - svojstva i izvori mineralnih tvari | ||||||||||
Vitamini | ||||||||||
Vrste svojstva, izvori vitamina | ||||||||||
Voda - svojstva | ||||||||||
Sadraj vode u namirnicama | ||||||||||
Voda za piæe | ||||||||||
3.2. | Fiziologija prehrane | |||||||||
Znanje o fiziolokim procesima prehrane | Procesi prehrane, resorpcija i prijenos hranjivih tvari | |||||||||
Izmjena tvari | ||||||||||
Uloge vitamina, kiselina i luina u prehrani | ||||||||||
Naèela zdrave prehrane | Zdrava prehrana je preduvjet zdravlja | |||||||||
Prilagoðivanje hrane ivotnoj dobi | ||||||||||
Dijetetska prehrana | ||||||||||
Pogreke u prehrani | ||||||||||
3.3. | Odravanje prehrambene vrijednosti ive | Svojstva ivenih namirnica | Svojstva koja odreðuju prehrambenu vrijednost namirnica | |||||||
Upotrebljivost u odnosu na svrhu primjene | ||||||||||
Izborni kriteriji | ||||||||||
Odreðivanje kvalitete i razlike u kvaliteti | Utvrðivanje kvalitete ive | |||||||||
Trgovaèki razred i razred kvalitete | ||||||||||
Smjernice za kvalitetu | ||||||||||
Èimbenici koji mijenjaju stanje i vrijednosti | Utjecaj i primjene kod transporta | |||||||||
Pogreke kod odreðivanja i prera | ||||||||||
Utjecaji i promjene kod spremanja i skladitenja namirnica | ||||||||||
Utjecaji i promjena kod prezentacije i kod prodaje namirnica | ||||||||||
Poeljne i neeljene promjene izaz | ||||||||||
Gubici u vrijednosti namirnica | ||||||||||
Gospodarsko znaèenje odr | Gospodarske tete izazvane kvarenjem Gospodarsko znaèenje odravanja skladi |
1. | Slastièarstvo | ||||
Tijesta | Izrada i prerada dizanih tijesta | Jednostavno dizano tijesto | |||
Teko dizano tijesto | |||||
Vuèeno dizano tijesto | |||||
Tuèeno dizano tijesto | |||||
Posebna dizana tijesta | |||||
Raèun: cijena materijala, preraè | |||||
Izrada i prerada prhkog tijesta | Razvaljano prhko tijesto | ||||
pricano prhko tijesto | |||||
Posebna prhka tijesto | |||||
Izraðivanje i prerada lisnatog tijesta | Vrste lisnatog tijesta | ||||
Izraðivanje i prerada tijesta za medena kolaè< | Smeða tijesta za medene kolaèe i medena tijesta | ||||
Premazani medenjaci i medeni kolaèi | |||||
Skladitenje | |||||
Raèun: izraèSmjese | Razlikovati smjese za razne smjese kolaèa | Vrste smjesa | |||
Recepture za prireðivanje smjesa za kolaTehnike izraðivanja tijesta | |||||
Raèun: preraèBiskvitne smjese i proizvodi | Osnovni recepti za biskvite | ||||
Postupak izrade | |||||
Proizvodi od biskvitne smjese | |||||
Smjese za suhe kolaèe i smjese za | Osnovni recepti | ||||
Postupak izrade | |||||
Proizvodi | |||||
Pjenaste smjese i proizvodi od pjenastih masa | Osnovni recepti | ||||
Postupak izrade | |||||
Proizvodi | |||||
Smjese za peèenje i tekuæOsnovni recepti | |||||
Postupak izrade | |||||
Proizvodi | |||||
Smjese od badema i proizvodi od badema | Osnovni recepti | ||||
Postupak izrade | |||||
Proizvodi | |||||
Kaaste smjese i njihovi proizvodi | Osnovni recepti | ||||
Postupak izrade | |||||
Proizvodi | |||||
Proces peèenja | Objasniti tehnièke pretpostavke za proces peèenja | Toplina, toplomjer, priometar, termostat, isparavanje | |||
Opasnost od nesreæa | |||||
Raèun: izraèObrazloiti promjene u materijalu za peè< | Pogon peæi, stvaranje okusa, mirisa i boje, stvaranje mekotina (sredine) i kore, vrijeme peRaèun: gubici peè | ||||
Razlikovati postupke peèenja | Friteza | ||||
Mikrovalna peænica | |||||
Aparat za uplji kolaè | |||||
Oblik za vafle | |||||
Objasniti pogreke u peèIsuivanje, pucava kora, plosnato pecivo, pecivo malog volumena | |||||
Objasniti promjene nakon peèenja | Ohlaðivanje, staro peèenje
Raèun: gubici pri skladitenju | ||||
Tvari za zaslaðivanje | Oznaèiti stupnjeve kakvoæe Osnovne sorte | ||||
eæer u kocki, glava < | |||||
eæer za kandiranje, tuljac, |
Opisati svojstva eæSlatkoæa, topljivost, sposobnost karmeliziranja, hidroskopsko djelovanje | ||||
Objasniti kuhanje eæAlati, aparati | ||||
Odnosi mjeavina, dodaci, stupnjevi kuhanja | ||||
Objasniti preradu eæPrerada kuhanog eæera od | ||||
Pravljenje topljenog eæ | ||||
Raèun: preraèRazlikovati eæIzrada i primjena nekuhanih i kuhanih glazura | ||||
Navesti materijale za nadomjestak i zamjenu eæ< | Saharin, fruktoza i sl. | |||
Oznaèiti vrste meda i kvalitetu meda | Med prema podrijetlu | |||
Okus i slatkoæa | ||||
Objasniti znaèenje Dobivanje, primjena | ||||
Zaèini, elei i vezivna sredstva | Razlikovati zaèine i mjeavine za | Podjela
Sadraj | ||
Karakteristike kakvoæe | ||||
Skladitenje | ||||
Primjena | ||||
Razlikovati arome i esencije | Vrste | |||
Primjena | ||||
Obrazloiti primjenu alkohola | estoka alkoholna piæa | |||
Vino | ||||
Pivo | ||||
Obrazloiti primjenu kuhinjske soli | Stvaranje okusa | |||
Tehnièko djelovanje tijekom peè | ||||
Objasniti elee, vezivna sredstva i njihovo djelovanje | Biljna i ivotinjska sredstva za stvaranje | |||
Primjena | ||||
Svojstva elea | Bubrenje, dizanje, | |||
Lijepljenje | ||||
Stvaranje gela (elea) | ||||
Kreme i nadjevi | Razlikovati vrste krema | Kuhane, mijeanje | ||
Raèun: izraèOpisati izraðivanje tuèMetode izraðivanja (tuèenje) | ||||
Ocijeniti kremu od vrhnja | Osnovni recepti | |||
Postupak izrade | ||||
Vrste i primjena | ||||
Ocijeniti kremu od vanilije | Osnovni recepti | |||
Postupak i primjena
Vrsta primjene | ||||
Ocijeniti kremu od maslaca | Osnovni recepti | |||
Postupak izrade | ||||
Vrste i primjena | ||||
Razlikovati ostale kreme i slatka jela | Canache | |||
Vinska krema | ||||
Voæna krema | ||||
Krema od sira | ||||
Hladna i topla slatka jela | ||||
Razlikovati nadjeve | Nadjevi od kokosa, oraha,
marcipana i nougata | |||
Nadjevi od mesa i sira | ||||
Kakao i proizvodi od kakaa, nougat | Razlikovati proizvode od kakaa | Smjesa od kakaa | ||
Maslac od kakaa | ||||
Praak od kakaa | ||||
Èokolada | ||||
Preljev od èokolade (kuverture) | ||||
Masna glazura koja sadri kakao | ||||
Raèun: izraèOcijeniti preradu preljeva od èokolade | Vrste | |||
Postupak temperiranja | ||||
Moguænosti primjene | ||||
Opisati preradu nougata | Proizvodnja | |||
Trgovaèki razredi | ||||
Primjena | ||||
Struèno crtanje | Razumjeti osnovna pravila i osnovne tehnike ukraavanja | Pravljenje oblika | ||
Oblikovanje boje | ||||
Materijali | ||||
Izvoditi pisma i ornamente iz osnovnih geometrijskih oblika | Slova, brojke,
Ukraavanje rubova | |||
Crtati ukrasne oblike | Slikovna pisma | |||
Oblici ornamenata | ||||
Sladoled i slastice |
Hlaðenje i zamrzavanje | Obrazloiti hlaðenje i zamrzavanje | Osposobljavanje za postojanost | ||
Racionalizacija | ||||
Raèun: potro promjene temperature, vrijeme zamrzavanja, trokovi | ||||
Objasniti pretpostavke i procese kod hlaðenja i zamrzavanja | Temperatura hlaðenja, naglog zamrzavanja, skladi | |||
Stvaranje kristala, smrzotine | ||||
Opasnosti pakiranja | ||||
Objasniti moguænosti odmrzavanja | Temperatura prostorije, hladnjak, mikrovalna peænica, ormar za fermentaciju, peæ | |||
Ocijeniti zamrznutu robu | Promjena kakvoæe | |||
Sladoled | Razlikovati vrste sladoleda | Propis o sladoledu | ||
Raèun: prodajna cijena | ||||
Objasniti postupak zamrzavanja | Aparat za sladoled | |||
Zamrzivaè | ||||
Aparat za mlijeèni kremasti sladoled | ||||
Ocijeniti izraðivanje sladoleda od kreme | Osnovni recept | |||
Postupak izrade | ||||
Izvedenice | ||||
Primjena | ||||
Ocijeniti izraðivanje sladoleda od vrhnja | Osnovni recept | |||
Postupak izrade | ||||
Izvedenice | ||||
Primjena | ||||
Fina peciva | Ocijeniti izraðivanje torti | Vrste | ||
Podloge | ||||
Nadjevi | ||||
Premaz | ||||
Ukraavanje | ||||
Dekor | ||||
Raèun: prodajne cijene | ||||
Ocijeniti izraðivanje deserta i petis fours | Vrste
Podloge | |||
Nadjevi | ||||
Premaz | ||||
Ukraavanje | ||||
Dekor | ||||
Ocijeniti izraðivanje èVrste | ||||
Sastav | ||||
Dekor | ||||
Proizvodi od marcipana, èokoladni bomboni, èObjasniti preradu marcipana | Sirova smjesa
Karakteristiène kakvoæe Proizvodi Raèun: prodajne cijene | |||
Objasniti izradu èokoladnih bombona | Vrste | |||
Postupak izrade | ||||
Dekor | ||||
Objasniti izradu èokoladnih proizvoda | Tijela: uplja/puna
Materijal za ukras | |||
Objasniti preradu karamela i krokanta | Proizvodi od karmela
Proizvodi o krokanta | |||
Struèno crtanje | Opisati pravila i tehnike razlièitih moguænosti markir | Oblikovanje kalupa
Oblikovanje boje Materijali | ||
Oblikovati ornamentalno slastièarske proizvode | Deserti
Petis fours Èokoladni bomboni | |||
Crtati radne crtee | Torte za sveèanosti | |||
Kalupi | ||||
Obrtnièki propisi | Poznavati obrtnièke propise | Radno vrijeme | ||
Zatita na radu | ||||
Higijena, okoli | ||||
Raèun: izraèPoznavati pravne propise | Sirovine, dodaci | |||
Poluproizvodi, gotovi proizvodi | ||||
Deklaracija | ||||
Poznavati odredbe o dijetalnim proizvodima | Sirovine
Recepture | |||
Proizvodi | ||||
Deklaracija | ||||
Poznavati propise o radu ugostiteljskog objekta | Pravne odredbe o ivenim namirnicama | |||
Zdravstveno pravne odredbe | ||||
Pogonsko tehnièke odredbe | ||||
Pravne odredbe o odgovornosti |
2. Struèni raèun 70 sati
2.1. Ciljevi i zadaæe predmeta
Ovaj predmet ima zadaæu osposobiti uèenika za primjenu temeljnih matematièkih operacija u gospodarskoj raèunici. Vano je da vjebanjem zadataka na konkretnim primjerima iz prakse uèenik usvoji ekonomski naèin razmiljanja u bude osposobljen za financijsko voðenje manjih ugostiteljskih objekata.
2.2. Sadraji
predmeta
Sposobnost primjene osnovnih raèunskih operacija | Primjena osnovnih raèunskih operacija kod izraèunavanj | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Izdavanje raèuna | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontrola ulaznih raèuna, stanje u skladi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Primjena raèunanja s razlomcima | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Primijena pravila trojnog u struci | Preraèunavanje receptura za odreðivanje koli | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utvrðivanje potrebnih kolièPromjena teine u proizvodnji i uè | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Primijena kamatnog raèuna | Rabat, konto, poveæanje cijena i smanjenje cijena, skup opæUdio u dobiti (tantijemi), porez na viak vrijednosti | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trgovaèko poveæanj | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Praktièno koritenje jedinice za | Jedinice teine
Obraèunavanje teina i tereta pomoIzraèunavanje bruto, tara i neto te | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mjerne jedinice | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pretvaranje mjernih jedinca | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Izraèunavanje volumena i povr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sposobnost poslovanja s razlièitim valutama | Preraèunavanje i usporedba vrijednosti deviza | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prireðivanje smjesa s dva i vi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Izraèunavanje | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uvid u jednostavne tehnièke raèune | Utroak energije
Optereæenje elektriènih postrojenja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obraèunavanje tro3. Francuski jezik sa struènim
nazivljem 204 sata
3.1. Ciljevi i zadaæe predmeta S obzirom da se u ugostiteljstvu francusko nazivlje primjenjuje kao meðunarodno, neophodno je da slastièar savlada makar osnove francuskog jezika i struèno nazivlje slastièarskih proizvoda. Zadaæe ovog programa jesu: - postiæi vjetinu èitanja lakih tekstova, - savladati dio sintakse, - gramatiku ogranièiti na infinitiv, imperativ, prezent, partitivni èlan, imenice, pridjeve i brojeve,
-
uvjebavati
pismeno i usmeno struèno
kulinarsko nazivlje koje se koristi na vjebama
i praksi slastièarstva.
3.2 Sadraj predmeta
III. GODINA NAUKOVANJA 64 sata
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vjetina koje su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj kolskoj godini.
Nastavni plan
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa æe obrtnièka kola, zajedno s obrtnicima, izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi raèuna da obrtnièke radionice nisu podjednako opremljene pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja. Praktièni dio naukovanja, tehnologija struke i struèni raèun programirani su tako da èine smislenu cjelinu u kojoj se sadraji meðusobno nadopunjuju. U odabiru sadraja nastavnog programa koriten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvaavati specifiènosti radionica u koli i obrtnièkih radionica ne naruavajuæi pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadraji se rasporeðuje sukladno kolskom kalendaru. Izvedbenim programom konkretno treba reæi koji se dio programa primjenjuje u kolskoj radionici, a koji kod obrtnika. Preporuèa se nauènike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake skupine u koli s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u koli i kod obrtnika s kojim nauènik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teoretskog dijela naukovanja i vjebi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktiènog dijela programa u kolskoj radionici. Praktièni dio programa treba najveæim dijelom ostvariti kod obrtnika. Struèni uèitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi uèenik vodi dnevnik rada. Teorijski dio naukovanja kao i vjebe ostvaruju nastavnici s visokom struènom spremom: dipl. ing. prehrambene tehnologije (s poloenim struènim ispitom), dipl. ing. matematike (s poloenim struènim ispitom) ili prof. matematike i prof. francuskog jezika.
Ispit se sastoji iz praktiènog i teorijskog dijela. Za dokazivanje vjetina uèenik mora u najvie 4 sata napraviti jedan ispitni uzorak i za najvie 8 sati izvesti 5 radnih proba.
Primjerice, za ispitni uzorak uèenik moe napraviti:
- sveèanu tortu (receptura po vlastitom izboru) uz prethodno predoèenu skicu odnosno radni crte te izraðen kalup. Kao radnu probu uèenik moe: - istuæi i peæi razne smjese, - pripremiti, izraditi i peæi razna tijesta, - napraviti èajno pecivo, - napraviti tijesto za medenjake, - napraviti i peæi tekuæe smjese, - napraviti sladoled, - modelirati marcipan, - napraviti proizvode od eæera, - ukraavati i dekorirati. Za dokazivanje znanja uèenik pristupa pismenom ispitu iz predmeta: tehnologija zanimanja, struèna matematika i gospodarstvo. Pismeni ispit provodi se obvezno iz predmeta iz podruèja struène matematike, a ispit je moguæ i iz tehnologije zanimanja te gospodarstva. U sklopu tehnologije zanimanja ispit iz struènog crtanja treba obvezno provoditi pismeno. Na pismenom ispitu iz podruèja struène matematike treba zadavati zadatke za izraèunavanje receptura i zadatke za kalkulacijske trokove. Iz podruèja struènog crtanja treba zadavati izradu nacrta za torte, kolaèe i dekoracije. Iz podruèja tehnologije zanimanja moguæa su sljedeæa podruèja: - svojstva, kvaliteta i primjena sirovina, - tehnika izrade, racionalna proizvodnja i koritenje odgovarajuæih sirovina te njihov utjecaj na kvalitetu zavrnog produkta, - uporaba strojeva i alata u izradi kolaèa (racionalni postupak proizvodnje), - recepti (varijante), - strukovni propisi, - zatita na radu, sprjeèavanje nesreæa, zatita okolia, racionalno koritenje energije, -- higijena.
Pismeni ispiti traju od 60 do 120
minuta. U pojedinim podruèjima
moguæe
je organizirati i usmeni ispit. Usmeni ispit organizira se prema
elji
uèenika
i uz zakljuèak
ispitnog odbora.
|