Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno miljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i porta donosi
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadraja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim kolama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj koli. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rjeenja, uzimajući u obzir pojedinosti zanimanja, a to se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadraje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Vana je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je zavretak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje zavrava polaganjem pomoćničkog ispita.
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vjetina i navika koje omogućuju polazniku da po zavretku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim, mogu se odrediti sljedeći opći ciljevi naukovanja:
Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje zlatar odnose se na stjecanje ovih zvanja i vjetina:
A. Praktični dio naukovanja
Red.
br. | Opis obrazovanja
(posebni ciljevi) | Znanja i vjetine koje se moraju usvojiti
(sadraj programa) | Raspored po polugoditima | |
Zatita na radu i sprječavanje nesreća te zatita radne i ivotne sredine | Objasniti zadatke zatite na radu u pogonima i zadatke nadlenih strukovnih udruenja | |||
Istaći značajne odredbe zakona o zatiti na radu koji vrijedi za obrazovni proces | tijekom cijelog
naukovanja | |||
Istaći i pridravati se smjernica, uputa i propisa, naročito propisa o sprječavanju nesreća | ||||
| Tijekom rada uvesti mjere zatite na radu specifične za struku | |||
Opisati ponaanje kod nesreća i poara i uvesti mjere prve pomoći | ||||
Istaći značajne propise zatite od poara i upotrijebiti zatitne uređaje protiv vatre i aparata za gaenje | ||||
Upoznati opasnost od trovanja, opasnosti od plinova, para i lako zapaljivih materijala te opasnosti od električne struje | ||||
Navesti i pridravati se vaećih propisa o isputanju vode, zatiti vode te odravanju čistog zraka | ||||
Navesti onečićenja okoline uvjetovano radnim mjestom i pridonijeti njegovom smanjenju | ||||
Odravanje strojeva i sredstava rada | Njegovati alate, uređaje i strojeve i tititi ih od korozije | |||
Ispitivati sposobnost rada strojeva, naročito s obzirom na stabilnost, | ||||
Prema uputama izmjenjivati i nadopunjavati pogonske materijale naročito ulja, materijale za hlađenje i podmazivanje | ||||
Podesiti alate, strojeve i uređaje i odravati ih prema uputama za odravanje | ||||
Odabir, priprema, rukovanje i skladitenje materijala i pomoćnih materijala | Izabrati i pripremati metale i njihove slitine te pomoćna sredstva s obzirom na njihova svojstva i postavljene zahtjeve | |||
Navesti odnose metala i njihovih slitina koje se trebaju obrađivati i objasniti vrste dobivanja i obrade metala | ||||
Razlikovati pomoćne materijale naročito kiseline, luine, soli i plinove, ulja i sredstava za hlađenje i podmazivanje, rasporediti ih prema primjeni,
upotrijebiti ih prema uputama, pazeći na opasnosti i skladititi ih prema propisima | ||||
Razlikovati pomoćne materijale naročito kiseline, luine, soli i plinove, ulja i sredstva za hlađenje i podmazivanje, rasporediti ih prema primjeni, upotrijebiti ih pr | ||||
Kod zbrinjavanja pomoćnih materijala raditi pridravajući se propisa o zatiti okolia, naročito u vezi s kiselinama, luinama, solima, plinovima, uljem | ||||
Ispitivati plemenite metale prema uobičajenim postupcima | ||||
Planiranje tokova rada | Planirati izmjenu zadanih nacrta | |||
Planirati faze rada s obzirom na funkcioniranja konstruktivnija i ekonomičnija stajalita | ||||
Utvrditi mjere i teine | ||||
Planirati uređenje radnog mjesta na radnom stolu ili stroju | ||||
Mjerenje, označivanje i kontrola rezultata rada | Odrediti sredstva za ispitivanje i mjerenje za kontrolu rezultata rada | |||
Koristiti pomičnu mjerku, kutomjer i specijalne mjerke | ||||
Mjeriti rad s obzirom na dozvoljene tolerancije | ||||
Ustanoviti i korigirati odstupanja od zadanih mjera | ||||
Obiljeiti i točkati rad | ||||
Ispitati plohe i točnost oblika | ||||
Vagati rad | ||||
Vizualno odrediti kvalitetu povrine poluproizvoda i gotovih proizvoda | ||||
Odrediti rezultate rada s obzirom na kvalitetu oblikovanja, naročito s obzirom na kriterije oblikovanja |
| |||
Objasniti i primijeniti zakon o finoći zlatne i srebrne robe te zakonske propise o prometu plemenitih metala, dragog kamenja i perla |
| |||
Stavljati igove na plemenite metale s obzirom na vrstu metala i njegovu finoću | ||||
Oblikovanje i prikazivanje nakita i uređaja | Prikazivati nakit s obzirom na principe oblikovanja, mogućnosti i granice tehnika | |||
Čitati i izrađivati skice i nacrte | ||||
Napraviti pomagala s obzirom na svojstva metala i postavljene zahtjeve | ||||
Valjati limove i profile | ||||
Napraviti i izvući ice i cijevi | ||||
Savijati ice i limove ručno ili s pomoćnim sredstvima | ||||
Kovati ice i limove | ||||
Napraviti uplje oblike | ||||
Podesiti limove i ice | ||||
Obrada rezanjem i odvajanjem čestica | Rezati limove, cijevi i ice | |||
Turpijati ravno i pod kutom | ||||
Turpijati prema obliku | ||||
Buiti proizvode s obzirom na pritisak, brzinu i hlađenje | ||||
Glodati proizvode prema obliku | ||||
Rezati unutranje i vanjske navoje | ||||
Vjebati probijanje na plemenitim i neplemenitim metalima | ||||
Uklanjati bridove na proizvodima s obzirom na kemijske i fizikalne procese | ||||
Izrada legura i taljenje | Izrađivati legure | |||
Taliti metale | ||||
Usijavati metale | ||||
Izrada malih alata i naprava | Obraditi čelik za alat | |||
Mali alat otvrdnuti i kasnije polirati | ||||
Izrada i montaa okvira i zakivanje | Napraviti i montirati okvire s obzirom na namjenu | |||
Obrada povrina | Obraditi povrinu ručnim i strojnim postupkom s obzirom na svojstva bruenja i poliranje materijala te sredstva za poliranje i bruenje | |||
Izravnati povrinu | ||||
Proizvode brusiti dok nisu pogodni za poliranje | ||||
Matirati |
|
| |||||
Zatita na radu | Adekvatno primijeniti znanja i vjetine navedene za prvu godinu | tijekom cijelog naukovanja | ||||
Planiranje tijeka rada | Planirati primjenu vlastitih nacrta s obzirom na tehničke mogućnosti i granice | |||||
Planirati tijek i trajanje rada samostalno s obzirom na organizacijske i informacijske potrebe i pripremiti njihovo provođenje | ||||||
Oblikovanje i prikazivanje nakita i uređaja | Napraviti crtee o prikazivanju oblika s vie stanovita | |||||
Napraviti crno-bijele oznake muterija | ||||||
Napraviti oznake muterija u boji | ||||||
Proizvode kovati, naročito pri promjeni promjera kod izvlačenja i nabijanja | ||||||
Udubiti, rastegnuti i navući dijelove nakita | ||||||
Spajanje | Tvrdo i mekano lemiti metale | |||||
Odabrati lemilice, lemilo i taljivo | ||||||
Pripremiti proizvode i pomoćna sredstva za lemljenje | ||||||
Zavarivati metale | ||||||
Napraviti i učvrstiti spojeve sa zatikom | ||||||
Zakovati proizvode kruto i pomično | ||||||
Proizvode spojiti s vijkom | ||||||
Lijepiti dijelove istih ili različitih materijala s obzirom na uvjete i smjernice obrade | ||||||
Dijelove nakita montirati viekratnim lemljenjem | ||||||
Izrada legura i taljenje | aliti metale s obzirom na namjenu i funkciju | |||||
Izrada nakita s funkcionalnim dijelovima | Napraviti pomične spojeve, naročito zglobove i uice | |||||
Napraviti broeve i naročito ih osigurati na povlačenje, napraviti skrivene kukice | ||||||
Napraviti dijelove za gumbe za koulju | ||||||
Napraviti zatvarače, na pritisak, na okretanje i vođenje | ||||||
Napraviti mehanizme za naunice | ||||||
Izrada lanaca | Napraviti lance sa sidrom s obzirom na namjenu | |||||
Izrada i montaa okvira i zakivanje | Napraviti okvire npr. za oko na prstenu te cilindrične i konusne okvire | |||||
Montirati okvire | ||||||
Obrada povrina | Napraviti galvanske prevlake | |||||
Metale obojiti kemijskim sredstvima | ||||||
Prepoznavanje, slaganje i rukovanje dragim kamenjem i organskim materijalima | Prepoznati drago kamenje, poredati ga i rukovati dragim kamenjem | |||||
Pridravati se svjetskih propisa o rukovanju dragim kamenjem i organskim tvarima | ||||||
Oblikovanje nakita | S obzirom na opće i posebne principe oblikovanja, napraviti nacrte, za tehnike graviranja, cizeliranja, jetkanja, tuiranja i granuliranja s obzirom na namjenu | |||||
Kovati nakit i dijelove nakita posebno ipke i kopče | ||||||
Formirati dijelove nakita i nakit pomoću igova | ||||||
Priprema i izrada lijeva za nakit | Napraviti jednodjelne ili viedjelne modele | |||||
Pripremiti lijev | ||||||
Lijevati | ||||||
Naknadno obraditi lijev s obzirom na namjenu, mogućnost i granicu mijenjanja oblika | ||||||
Oblikovanje povrina | Oblikovati povrine skidanjem strugotina, glodanjem i probijanjem | |||||
Oblikovati povrine bez stvaranja strugotina, jetkanjem, cizeliranjem, čekićem i granuliranjem | ||||||
Oblikovati povrine lemljenjem metalnih dijelova i ica | ||||||
Oblikovati povrine s emajlom i tiskovnom tehnikom i izvoditi slikarske prenosne tehnike | ||||||
Izvođenje draguljarskih tehnika | Dublirati | |||||
Kadrirati | ||||||
Praviti okvire za dragulje, posebno dragulje u nizu | ||||||
Napraviti rupice i azuru za pločice za spajanje | ||||||
Montirati dragulje | ||||||
Stavljanje kamenja u okvire | Podesiti okvire za kamenje | |||||
Učvrstiti kamenje u okvire s podlogama | ||||||
Izrada, popravak i prerada nakita | Napraviti nakit, popraviti ga i preparirati | |||||
Planiranje i izrada kompletnih komada nakita | Na temelju vlastitih ili stranih nacrta planirati i napraviti nakit (ogrlice, naunice, narukvice) | |||||
Napraviti, uskladiti i spojiti nakit s vlastito izrađenim funkcionalnim dijelovima, primjenom pomoćnih materijala i sredstava | ||||||
Uokviriti drago kamenje | ||||||
Oblikovanje lanaca | Oblikovati lance s obzirom na opće i posebne principe | |||||
Priprema ica i cijevi te izrada karika lanaca | Valjati i vući icu za masivne karike | |||||
Pripremiti lim za uplje karike | ||||||
Izvući icu za umetke | ||||||
Izvući okrugle, ovalne, kvadratne i pravokutne cijevi s umecima | ||||||
Napraviti uplje i masivne karike lanaca | ||||||
Izrada lanaca, traka i opleta | Karike spojiti u lance i trake kvačenjem i lemljenjem | |||||
Lance spajati u trake, kvačenjem jedne za drugu, lemljenjem jedne za drugu i pletenjem | ||||||
Napraviti oplete | ||||||
Prerada lanaca, traka i opleta | Preoblikovati lance bez stvaranja strugotina i to preanjem, naknadnim zagrijavanjem, te povlačenjem i valjanjem | |||||
Lance prerađivati uz stvaranje strugotina, bruenjem, glodanjem i fasetiranjem | ||||||
Izrada zatvarača (kopči za lance) | S obzirom na funkciju i namjenu treba izrađivati zatvarače (kopče) za lance |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1.1. Pregled nastavnih područja
s vremenskim rasporedom
Red. | Nastavno područje | ||||
br. | |||||
1. | Povijest zlatarstva | 5 | 20 | 20 | 45 |
2. | Metali | 10 | - | - | 10 |
3. | Plemeniti metali | 20 | 20 | - | 40 |
4. | Legure (slitine) | 10 | - | - | 10 |
5. | Nemetalni materijali | 15 | 15 | - | 30 |
6. | Svjetlost | - | 15 | - | 15 |
7. | Drago kamenje i ostali prirodni ukrasni materijali | - | 30 | - | 30 |
8. | Električna struja | - | 20 | - | 20 |
9. | Organizacija i zatita u radionici, priprema, tijek i kontrola rada | 10 | - | - | 10 |
10. | Obrada skidanjem strugotine | 15 | - | 20 | 35 |
11. | Plastične obrade | 15 | 15 | - | 30 |
12. | Zatita i fina obrada povrine | 20 | 15 | 20 | 55 |
13. | Elementi i postupci spajanja | - | 25 | 30 | 55 |
14. | Montaa dijelova i sklopova | 10 | - | - | 10 |
15. | Toplinska obrada | 10 | - | - | 10 |
16. | Lijevanje | - | - | 33 | 38 |
UKUPNO SATI: | 140 | 175 | 128 | 443 |
1.2. Ciljevi i sadraji nastavnih područja
| |||
Povijest zlatarstva | Prikazati povijesni razvoj zlatarstva | Pregled najvanijih povijesnih stilova u usporedbi s izvaneuropskim stilovima | |
Elementi stilova i njihovo značenje za zlatarstvo i metalni obrt | |||
Upoznati razvoj, promjenu i kontinuitet tehničkih postupaka | Granulacija, pogonski radovi, radovi na emajliranju, tehnike lijevanja | ||
Shvatiti vezu između arhitekture i umjetnosti | Prijenos arhitekture u malu umjetnost (posjet muzejima, obilazak grada) | ||
Metali | Nabrojiti podjelu metala | Karakteristike metalnih materijala, podjela metala: neeljezni, teki, laki i obojeni metali | |
Plemeniti metali | Opisati plemenite metale | Nalazita, istraivanja, dobivanje, povijesno značenje, trgovački naziv | |
Legure | Nabrojiti greke legura plemenitih materijala i navesti mjere uklanjanja i sprječavanja greaka
Nabrojiti i opisati ostale metale | Metalna i kemijska onečićenja
Hg, Cu i njihove legure, Zn, Cd, Sn, Pb, Ti, Ni itd. | |
Opisati eljezne materijale | Sirovo eljezo, proizvodnja čelika, toplinska obrada, arenje, otvrdnjavanje, oplemenjivanje | ||
Razlikovati materijale, elemente, spojeve | Atomi, molekule, ioni, agregatna stanja, struktura atoma mjeavina, periodički sustav, metalna veza, oksidacija (redukcija itd.) | ||
Nabrojiti i objasniti fizikalna svojstva metala | Gustoća, talite, irenje na toplini, provodljivost topline, provodljivost elektriciteta, točka vrenja, boja | ||
Nabrojiti i objasniti mehanička svojstva plemenitih metala | Tvrdoća, postupak ispitivanja tvrdoće, čvrstoća na vlak, elastičnost, rastezanje kod sloma itd. | ||
Opisati metalne spojeve čistih metala | Struktura reetke, elementarne ćelije, stvaranje kristala kod skrućivanja, hladno preoblikovanje i rekristalizacija, homogenizacija | ||
Opisati vrste kristala legura | Stvaranje homogenih mijeanih kristala, ograničeno stvaranje mijeanih kristala, heterogene mjeavine kristala | ||
Opisati svojstva legura | Svojstva legura plemenitih metala nakon obrade | ||
Objasniti pripremljene radove | Nacrtati, prenijeti, napeti male dijelove | ||
Plastična obrada | Objasniti obradu materijala bez stvaranja strugotina | Ručna i strojna obrada, elastična i plastična preoblikovanja, npr. valjanje, kovanje, savijanje, preanje, tlačenje itd. | |
Obrada skidanjem strugotina | Objasniti odvajanje materijala | Ručna i strojna obrada sila na klinu alata struganje, rezanje, tancanje, piljenje, graviranje, obrezivanje, rezanje navoja, poliranje itd. | |
Montaa dijelova sklopova | Objasniti postupke spajanja | Rastavljivo i nerastavljivo spajanje npr. lemljenje, zavarivanje, učvrćivanje zakovicama i vijcima, lijepljenje, kitanje | |
Toplinska obrada | Objasniti postupke ovisne o temperaturi | Taljenje, izrada legura, arenje i otvrdnjavanje | |
Objasniti kombinirane radne postupke | Cilindrični i konusni okviri
Utaknuti okviri | ||
Ovisnost između veličine kamenja, oblika i okvira, mali alat i ablone kao pomoćna sredstva | |||
Zatita i fina obrada povrina | Opisati mogućnosti i tehnike oplemenjivanja povrine | Grebanje, bruenje, fino bruenje, poliranje, matiranje, matiranje korundom i dijamantima, tokarenje
Strojno oplemenjivanje, npr. rezanje pomoću dijamanta, metode i sredstva čićenja |
| |||
Povijest zlatarstva | Objasniti utjecaj nalogodavca i kruga muterija | Odnosi među efovima, kler, plemenitai, građanstvo i druge socijalne skupine | |
Upoznati organizaciju srednjovjekovne proizvodnje | Romanika
osnivanje samostana i biskupija, radovi u samostanima | ||
Razraditi utjecaj organizacije stalea | Gotika
Osnivanje gradova Značenje cehova i kasta sa socijalnim i kulturnim utjecajem Radovi u cehovskim radionicama | ||
Objasniti pojedinačnu i serijsku proizvodnju nakita i alata | Renesansa, barok, klasicizam, nastajanje velikih radionica, rad za kneevske dvorove, crkve i građanstvo,
nastajanje prvih knjiga i njihove imitacije | ||
Prikazati metode i tehnike industrijske proizvodnje | Klasicizam, historizam, moderni industrijski uređaji za izradu nakita i robe iroke potronje | ||
Električna struja | Objasniti pojam električne struje | Slobodni elektroni, vodiči, napon, otpor, jačina struje, električni vodiči | |
Razlikovati galvanske kupke i objasniti način njihovog rada | Kupke plemenitih i neplemenitih metala, dekapiranje, stvaranje struje, elektrolitički sjaj | ||
Plemeniti metali | Navesti industrijski postupak separacije | Kruni tok plemenitih metala, odvajanje | |
Opisati postupke ispitivanja plemenitih metala, razlikovati kiseline za ispitivanje prema njihovom sastavu, prikazati granice postupaka | Zlatarske kiseline za ispitivanje | ||
Nemetalni materijali | Razlikovati i opisati nemetalne materijale | Drvo, ivotinjski proizvodi, staklo, keramički proizvodi i plastični materijali | |
Svjetlost | Objasniti pojam svjetlosti | Oscilacije, valne duljine, spektar. indeks loma, disperzija, smjer i put, osciliranja, polarizacija | |
Objasniti granične pojave svjetla | Odbijanje zraka, sjaj, lom, totalna refleksija, dvostruki lom, interferencija, apsorpcija, boja, prozirnost | ||
Navesti specijalne svjetlosne pojave i opisati ih | Blistavost, prelijevanje u duginim bojama, prelije-vanje u boji opala, adulara, laboratorija, svjetlucanje povrine, svjetlosne figure, svila, svijetla tkanina, sjajnost, fosforescencija | ||
Nabrojiti metode istraivanja i opisati ih | Polarizacijski filter, mikroskop za dragulje, dikroskop, refraktometar, spektroskop, detektoskop, filtar u boji, povećalo, kvarcna lampa, hidrostatska vaga, tvrdi zatici | ||
6. | Drago kamenje | Opisati svojstva dragulja | Struktura i oblik kristala, kalavost, tvrdoća (Mohs), gustoća |
7. | Plastična obrada | Tehnike hladnog preoblikovanja | Kovanje nakita i dijelova nakita, npr. ina, izdubljivanje, navlačenje, uvlačenje itd. |
8. | Elementi i postupci spajanja | Opisati mogućnosti primjene zglobova i objasniti njihovo tehničko rjeenje | Pomični dijelovi, npr. arke, uice, uice sa zatikom, kuglasti pomični dijelovi itd. |
Navesti vrste zatvarača, opisati funkcionalne mogućnosti | Npr. zatvarači u obliku kutijice, na kljocanje, na navoj, na pero | ||
Navesti susave igala i njihovu tehničku primjenu | na broevima npr. igle s oprugom i bez nje, igle na navoj, uvlačenje, preklop, na kravate, eire itd. | ||
Opisati oblike gumba za koulje | Viestruki pokretni i nepokretni predmeti, npr. lanci, rasponci, uice, pritege, arke itd. | ||
Opisati tehnička rjeenja kod spajalica i naunica | Svojstva opruga, oblici naunica, plohe spajalica, jačina metala na spajalicama i naunicama | ||
Opisati vrste lanaca i metode njihove izrade | npr. jednostruki, dvostruki, dvostruki pleteni itd. | ||
Nacrtati vrste okvira | Cilindrični, konusni, okvir za kamen prstena | ||
Pokazati metode rada kod viestrukog lemljenja | Uvezivanje, spajanje, umetanje na podloge za lemljenje ili ablone | ||
Smjetanje u pastu
Uređaji za lemljenje | |||
Zatita i fina obrada povrine | Opisati obradu povrine | Pozlaćivanje u vatri, pozlata zlatnim listićima, postupak trljanjem, izbjeljivanje i poućivanje vrenjem, ariti sa sjajem i matirano bojati |
| |||
Povijest zlatarstva | Razvoj nakita od jugendstila do danas | Jugendstil
Art deco | |
Bauhaus | |||
Moderna | |||
(razgovori o nekoj izlobi) | |||
Pomoću plemenitih metala pokazati značenje mitova kultova i socijalnog ranga | Zlato i oznake gospodstva
npr. kruna, ezlo Zlato i sakralni simboli npr. biskupski prsten, tap Zlato i oznake statusa npr. ordeni, počasni pokali | ||
Istraiti ekonomsko značenje plemenitih metala | Zlato i srebro kao plateno sredstvo
Kovanice | ||
Drago kamenje i ostali prirodni ukrasni materijali | Objasniti nastajanje minerala i navesti pripadajuće drago kamenje | Geneza stvaranja minerala i ruda:
magmatski, sedimentni i metamorfni ciklus | |
Navesti pojedino drago kamenje i skupine dragog kamenja, istaći karakteristike dragog kamenja | RLA/CIBJO odredbe, dijamant, korund, beril, kvarc, granat, skupina spodumena, topaz, cirkon, spinel, turmalin, rodonit, rodohrozit, minerali koji dolaze s bakrom, lapislazuli | ||
Razraditi odabrane teme
o dragom kamenju i ukrasnom kamenju koje se rijetko ili malo upotrebljava | Diopsid, enstatit, tanzanit, andaluzit, kordijerit, aleksandrit, euklas, epidot, sodalit, dioptas, apatit i dr. individualne karakteristike, kao npr. kemijska i fizikalna svojstva, istraivanje i dobivan | ||
Nabrojiti organske supstance, dati pregled nastajanja, svojstva, obrade i razlikovanja bisera i uzgoja bisera | Rast, struktura, metode uzgoja, obrada, prerada, postupak razlikovanja, imitacije bisera | ||
Napraviti pregled ostalih prirodnih materijala za ukrase | Vrste, oblici, nastajanje i značenje koralja, koljaka, jantara i kornjačevine, sedefa, slonove kosti, fosila | ||
Obrada skidanjem strugotine | Objasniti obradu povrine uz stvaranje strugotina | Ručno i strojno graviranje, ukraavanje arma, rezanje pomoću dijamanata | |
Objasniti obradu povrine jetkanjem | Sredstva za jetkanje plemenitih i običnih metala, mogućnosti i postupci kod jetkanja | ||
Pokazati oblikovanje povrine cizeliranjem | Cizeliranje dlijetom i strojem, proces preoblikovanja kod cizeliranja, metode rada | ||
Zatita i fina obrada povrina | Opisati tehnike emajliranja
Objasniti njihovu uporabu i mogućnosti oblikovanja | Emajl za prozor, tijelo, udubinu, uleknuće, sjaj ćelija, reljef, udubine slikarija na emajlu, postupak dorade i materijal | |
Navesti sintetske postupke i opisati imitacije | Na odabranim primjerima | ||
Opisati vrste i oblike bruenja | Razvoj oblika bruenja, tapići, rombovi, trapez, posudica, rebrenica, trokut, privjesak na naunici, smaragd, smola, briljant i ostali oblici iz fantazije | ||
Lijevanje | Objasniti postupak lijevanja draguljarskog nakita | Metode lijevanja, naročito za platinu, tehnoloko provođenje | |
Objasniti mogućnosti i granice tehnike lijevanja | Formalni i tehnički problemi obrade lijeva | ||
Elementi i postupci spajanja | Objasniti pripremu materijala i izradu karika lanaca | Potreban metal, alat i strojevi, npr. valjak, uređaj za razvlačenje, oblici kračuna, uređaji za namotavanje i dr. | |
Objasniti mogućnosti izrade lanaca, traka i posudice | Oblikovanje lanaca, traka, posudica promjenom boje, oblika i veličine karika
Izrada posudica vjeanjem jedne u drugu, jedne na drugu, opletanjem i učvrćivanjem zaticima | ||
Objasniti preoblikovanje lanaca, traka i posudica bez stvaranja strugotina | Mogućnosti preoblikovanja preanjem, zavrtanjem, povlačenjem, valjanjem, arenjem | ||
Navesti vrste zatvarača lanaca i opisati njihovu integraciju u lance, trake i posudice | Struktura i funkcija, vrste montae | ||
Objasniti lemljenje na lancima, trakama i posudicama | Oblikovanje, funkcija, izdrljivost | ||
Opisati tehnike koritene u draguljarstvu, njihovu primjenu i mogućnosti oblikovanja | Okviri za dragulje npr. obrezani, trakasti, kao koarice i učvrćivanje oka na prstenu, dubliranje, pomicanje, montaa dragulja, npr. na narukvice, ogrlice i broeve | ||
Opisati učvrćivanje dragog kamenja u okvire | Ručno i strojno učvrćivanje
Leite kamena obraditi glodanjem, tokarenjem Utiskati znak čeličnim klinom ili čekićem | ||
Opisati mogućnosti i obrade, popravka i prerade nakita | S trgovačkog, privrednog i povijesno kulturnog stanovita | ||
Objasniti planiranje i izradu kompletnih komada nakita | Crtei, modeli, tok rada, tehnike rada i vremenski plan |
2. Tehnoloke vjebe
2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red
br. | |||||
1. | Osnove crtanja i tehničkog crtanja | 70 | 20 | - | 90 |
2. | Osnove oblikovanja | - | 50 | - | 50 |
3. | Vjebe izrade modela i crtea | - | - | 96 | 96 |
UKUPNO SATI: | 70 | 70 | 96 | 236 |
| |||
Osnove crtanja i tehničkog crtanja | Upoznati različite materijale koji potiču razvojni proces oblikovanja | npr. papir, karton, folije, masa za modeliranje, slama, boje, pera | |
Navesti i analizirati kriterije oblikovanja | Zakoni koji vrijede kod oblikovanja (proporcije, akcenti itd.) | ||
Upoznati elemente | Točka, linija
Ploha (trokut, krug itd.) Tijelo Vjebe, npr. kombinacije ploha, razdvajanje ploha (kalogenski postupak, opletanje, ornamenti) | ||
Poznavati i upotrebljavati najvanije uređaje za crtanje | Ploča za crtanje, trokut, estar, ravnala, olovke za crtanje, tuevi, papir za crtanje (vrste i oblici) | ||
Konstruirati okomice, krune priključke, mnogokute | Pravilni mnogokut (esterokut, trokut, četverokut, osmerokut, peterokut) | ||
Ravne plohe, prikazati jednostavna tijela u raznim projekcijama | Mjerne linije, pomoćne linije, cilindar (okrugla ica), uplji cilindar (zglob) sastavljena tijela | ||
Nacrtati cijeli presjek, polovični presjek raznih tijela, unijeti mjere | Npr. piramida, krnja piramida, kugla, krnja kugla
Npr. okviri, karike lanaca | ||
Prikazati jednostavne komade nakita, detalje, objekte, posude prikazati prema normi i izmjeriti ih | Npr. prsteni od geometrijskih oblika, zatvarači (u obliku kutijica), spojevi (pokretni spojevi), kutijice, okviri itd. | ||
Poznavati i upotrijebiti osnovna pravila | Zakonitosti svjetla i sjena
Fizikalni aspekti (vrste svjetla) Psiholoki aspekti (smjer, količina i kvaliteta svjetla) Rubovi sjene Tonske vrijednosti (olovka, olovka u boji) | ||
atirati plohe i zakrivljene plohe, ice i tijela s obzirom na kut osvjetljavanja | Npr. različito oblikovani kvadrati, krugovi kao jednostavni broevi, udubljeni krugovi, okrugle ice, četverobridne ice oblikovane olovkom ili olovkom u boji | ||
Prikazati i razlikovati matirane i polirane povrine | Npr. polirane i matirane plohe, poliranje i matiranje kugle, trake (s olovkom i olovkom u boji) |
| |||
Osnove oblikovanja | Plastično preoblikovanje povrina | Preoblikovanje lomljenjem ploha (papira, folija itd.)
Npr. nakit za ui, manete i igle | |
Razlikovati i upoznati poredak, ritam i takt | Definicija pojma
Trenje ploha, dragog kamenja Promjene izgleda raznim veličinama ploha i oblika, npr. narukvica, ogrlica | ||
Osnove crtanja i tehničkog crtanja | Prikazati prodiranje rubova jednostavnih geometrijskih tijela | Npr. četverokut kroz kvadar (prsteni)
Cilindar kroz kvadar (prsteni, narukvice) | |
Konstruirati crtee tijela | Npr. okvirni prsten, okviri (konični, ravni) kugle, cilindri | ||
Poznati osnovna pravila perspektive i razlikovati vrste | Paralelna perspektiva (dimetrija, izometrija)
Perspektiva točke (centralna, perspektiva dvije i tri točke) | ||
Prikazati tijelo u perspektivi | Konstrukcije, prostoručno crtanje | ||
Prikazati nakit, objekte, posude u raznim perspektivama | Prikazati promjene perspektive promjenom visine očiju, okretanjem komada nakita, objekata ili posuda (kutijice, prsteni, igle) |
| |||
Vjebe izrade modela i crtea | Razvijati različite oblike iz geometrijskih osnovnih oblika pomoću umetaka, isječaka i proboja | Npr. prsteni, narukvice iz osnovnih tijela kao to su kvadri, cilindri, kugle | |
Slagati različite oblike i stvarati kombinacije oblika | Npr. prsteni iz kvadra i cilindara | ||
Oblikovati pomoću različitih materijala i tehnika | Npr. kolae, staklene otiske u boji, slobodne modele s masom za modeliranje | ||
Razvijati jednostavne oblike rezanja | Npr. monograme iz jedne plohe | ||
Upoznati osnovne zakone djelovanja boje fizikalnim i psiholokim spoznajama i mijenjati ih na primjerima za vjebu | Upotrijebiti krug boja
Razlikovati primarne i pigmentirane boje, Mjeavine boje (aditivne i supstraktivne boje) Kontrasti boja (komplementarne boje, simultane, hladne) Tople boje, svijetle (tamne boje) Nacrt objekata s dijelovima u boji (npr. poklopci na kutijama) | ||
Prikazati metale, dragulje, organske materije s olovkama u boji i vodenim bojama | Npr. uto zlato, dragulji u boji različitog bruenja i oblika (trokut, trapez)
Prirodni oblici (studije slobodnom rukom), kao npr. makovica, stabljika cvijeta, različiti materijali kao tkanina, juta, staklo | ||
Prikazati ukrase pomoću svjetla i sjena | Prikazati na tamnoj podlozi s bijelom bojom (bijela boja za prekrivanje) npr. bijelo-zlatne plohe s briljantima |
3. Stručni račun
3.1. Pregled nastavnih područja
s vremenskim rasporedom
Red.
broj | |||||
1. | Matematičke i računske osnove | 70 | - | - | 70 |
2. | Izračunavanje plaća | - | 10 | 5 | 15 |
3. | Izračunavanje materijala i fizikalnih veličina | - | 10 | 17 | 27 |
4. | Izračunavanje trokova | - | 15 | - | 15 |
5. | Razne kalkulacije | - | - | 10 | 10 |
UKUPNO SATI: | 70 | 35 | 32 | 137 |
| |||
1. | Matematičke i računske operacije | Ovladati osnovama stručnog računanja i upotrijebiti ih | Pravilo trojno, računanje s razlomcima, postotni račun, računanje kamata, proporcionalni račun, preuređivanje formula, računanje s jednadbama |
Ovladati s geometrijskim veličinama | Duljine, plohe, volumeni, linije presjeka, duljine nakon odmatanja, ispruene duljine, oploje, opseg (iskoritenje materijala), volumen i povrina, duljine cijevi, Pitagorin poučak, trigo |
| |||
1. | Izračunavanje materijala i fizikalnih veličina | Ovladati preračunavanjem u SI jedinice | Di+i, mikron, broj, fina unca, karat zrno, točka |
Izračunati masu, gustoću i volumen | Masa proizvoda i modela
Gustoća proizvoda (legure, dragulji, modeli) Arhimedov poučak Metoda uzgona, Westfalska vaga | ||
Računati s električnim i fizikalno mehaničkim jedinicama | Jačina struje, napon, električni otpor (Faradayev zakon, elektroliti), rad, učinak | ||
Ovladati osnovnim računskim operacijama za stvaranje legura | Zakonske odredbe, pojmovi formule | ||
Preračunavati vrijednosti stvaranje legura | Tisućiti dio, karat, lot, solotnik | ||
Računski odrediti sastavne dijelove legure | Teina, masa legure, precizna teina, dodatna teina, legure od finih metala | ||
Izračunati jednostavne legure | Dodavanje i oduzimanje od dvokomponentne legure
Dodavanje i oduzimanje dvijema dvokomponentnim legurama | ||
2. | Izračunavanje plaće | Izračunati utroak radnog vremena i plaću | Vrijeme proizvodnje jednog izratka, radno vrijeme uzimajući u obzir zadano vrijeme i broj komada plaća po komadu, satu, danu i mjesecu (bruto i neto plaće) |
3. | Izračunavanje trokova | Poznavanje sastava materijalnih trokova, trokova izrade, izračunati trokove jednog izratka ili proizvodne serije | Pojedinačni materijalni trokovi, zajednički materijalni trokovi, pojedinačni trokovi izrade uzimajući u obzir plaću i vrijeme, zajednički trokovi izrade, ukupni trokovi izrade |
| |||
1. | Izračunavanje materijala i fizikalnih veličina | Obračunati jednostavne promjene legura | Mijeanje dvije dvokomponentne legure |
Obračunavati promjene legura pazeći na boju | Dodavanje trokomponentnim legurama i oduzimanje od njih (masa eljenih legura je poznata)
Dodavanje i oduzimanje dviju trokomponentnih legura (masa legura je poznata) Dodavanje i oduzimanje od legura koje imaju vie od tri komponente | ||
Proračuni krunog gibanja | Broj okretaja (nabrusiti alat)
obodna brzina (poliranje stroja) brzina rezanja | ||
2. | Izračunavanje plaća | Izračunavati razne vrste plaća | Plaće po vremenu
Plaće po akordu Plaće po premiji Plaće po skupinama Porezi, odbici, doplaci |
Razne kalkulacije | Obračunati cijene dragog kamenja
Računski primijeniti kalkulacijske uvjete | Tavernirova pravila, karakteristike kvalitete, klase
Teine Scharfenbergove formule Trokovi izrade (materijal i plaće) Trokovi izrade, trokovi kamena |
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vjetina koji su neophodni za ovo zanimanje kao na duljini trajanja nastave u pojedinoj kolskoj godini.
Nastavni plan
A. Praktični dio naukovanja | 1080 | 1080 | 960 |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja | 280 | 280 | 256 |
1. Tehnologija struke | 140 | 175 | 128 |
2. Tehnoloke vjebe | 70 | 70 | 96 |
3. Stručni račun | 70 | 35 | 32 |
UKUPNO A+B | 1360 | 1360 | 1216 |
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička kola, zajedno s obrtnicima, izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da, obrtničke radionice, nisu podjednako opremljene, pa nastaju programske razlike, koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smislenu cjelinu u kojoj se sadraji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadraja nastavnog programa koriten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvaavati specifičnosti radionica u koli i obrtničkih radionica ne naruavajući pritom osnovnu strukturu okvirnog programa.
Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadraj ne raspoređuje sukladno kolskom kalendaru.
Preporuča se da svaka obrazovna skupina bude, u svakom polugoditu, kroz utvrđeni didaktičko vremenski blok na naukovanju u koli, a u ostalom dijelu kod obrtnika s kojima naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Vremenska dimenzija pojedinog bloka biti će uvjetovana planom vremena potrebnog za ostvarenje teorijskog dijela naukovanja i vjebi, te planiranog vremena za realizaciju razlike programa u kolskim radionicama.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vjebe ostvaruju nastavnici s visokom ili viom stručnom spremom koji su zavrili studij na fakultetu za odgovarajuća područja programa. To pretpostavlja timski rad s unutarnjom podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka.
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadraj praktičnog dijela ispita, kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vjetine, moe se definirati ovako:
a) U području nakita ispitanik mora u roku od maksimalno 24 sata izraditi sloeni predmet ili u roku od 8 sati izvesti pojedine bitne radne operacije oblikovanja i spajanja
b) U području dragulja ispitanik mora u roku od maksimalno 32 sata izraditi zadani nakit obradom i spajanjem ili u roku od 8 sati izvesti pojedine radne operacije obrade, mjerenja i kontrole
c) U području lanaca ispitanik mora u roku od maksimalno 24 sata izraditi elemente i gotovi jednostavniji lanac
Sadraji iz teorijskog dijela ispita utvrđuju se iz područja stručnog računa, tehnologije struke i tehnolokih vjebi. Tako, na primjer ispitna pitanja se mogu formulirati iz ovih sadraja:
- označivanje, svojstva i mogućnosti primjene materijala,
- oblikovanje i dorada materijala koji se najčeće upotrebljavaju,
- postupci obrade i spajanja kod reparature nakita,
- izračunavanje kamata i trokova
i sl.
Klasa: 311-01/97-01/213
Urbroj: 526-01-05-27 Zagreb, 30. lipnja 1997 |
|
.