Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine" br. 77/93) ministar gospodarstva, uz prethodno miljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i porta donosi
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadraja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim kolama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj koli. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rjeenja, uzimajući u obzir pojedinosti zanimanja, a to se utvrđuje izvedbenim progra-mom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadraje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Vana je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je zavretak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje zavrava polaganjem pomoćničkog ispita.
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja jest stjecanje znanja, vjetina i navika koje omogućuju polazniku da po zavretku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
- ciljevi naukovanja za zanimanje klobučara odnose se na stjecanje ovih znanja i vjetina:
A. Praktični dio naukovanja
|
| |||
1. | Zatita na radu i sprječavanje nesreće te ekoloki zahtjevi | Primijeniti zakone i zakonske propise o zatiti na radu te propise o zatiti na radu u pogonima | ||
Objasniti propise koji se odnose na nositelje osiguranja za slučaj nezgode | ||||
Opisati načine na koje čovjek moe izazvati nezgode i navesti uzroke nesreća tipičnih za ovo zanimanje | ||||
Upoznati opasnosti od električne struje | ||||
Upoznati ostale izvore opasnosti i pruanje prve pomoći | ||||
Upoznati postupke rukovanja s otpadom | ||||
2. | Radovi s ručnim alatima | Naučiti ispravno rukovati s ručnim alatom i naučiti odravati ručni alat | ||
Naučiti spretno ivati rukom i pravilno drati tijelo prilikom ivanja | ||||
Naučiti po obliku pravilno oblikovati netkane tekstilije (pust) | ||||
Naučiti ivati različitim bodovima s pravilnim dranjem igle | ||||
Upoznati mogućnosti primjene raznih vrsta udoba | ||||
3. | Elementi obrade rabljenog eira | Naučiti pravilno drati eir prilikom obrade | ||
Naučiti ispraivati eir | ||||
Naučiti očistiti eir | ||||
Naučiti očistiti eir benzinom
i paziti na upozorenje prilikom čićenja | ||||
Naučiti obamitati pust - sastavljati pust | ||||
Naučiti ručno krpati pusteninu | ||||
4. | Vjebe na stroju | Upoznati ivaći stroj, njegove dijelove i načine čićenja stroja | ||
Naučiti uklanjati manje greke na stroju | ||||
Naučiti jednostavno zrnčati na stroju - zrnčanje | ||||
Naučiti | ||||
Naučiti ukrasno zrnčanje po razglačanim avovima | ||||
Podstavljati eire i kape | ||||
5. | Ukrasi | Upoznati razne ukrase od vrpci i naučiti slagati vrpce | ||
Upoznati ukrase od utkane tekstilije (filca) | ||||
Izraditi ukrasne nabore | ||||
Izraditi ukrase od koe | ||||
Izraditi ukrase od umjetnog cvijeća |
|
| |||
1. | Zatita na radu i sprječavanje nesreće | Adekvatno primijeniti znanje i vjetine navedene u programu za prvu godinu | ||
2. | Poznavanje, svojstva i uporaba materijala i pribora | Navesti vane gornje materijale i mogućnosti njihove uporabe | ||
Navesti preplete, gustoću materijala i doradu kod najčećih gornjih materijala | ||||
Objasniti izbor ivaćeg konca prema radnom procesu i materijalu koji se iva |
| |||
Objasniti zahtjeve vezane uz materijale za podstave, umetke i ukrase te navesti prikladne materijale |
| |||
Navesti svojstva gornjih materijala, koji imaju utjecaja na obradu | ||||
3. | Obnavljanje eira iz tkanine
tekstilije - pusta | Uzeti mjeru za eir, pregledati i čistiti eir | ||
Apretirati i upućivati u apretum eira - osjećaj krutosti pod rukom | ||||
Jednostavno oblikovati eira, napeti na kalup | ||||
Naučiti glačati eir prema smjeru dlačica | ||||
Skidati eir s kalupa, obraditi eir, priiti ukrase na eir | ||||
Postići skladnost vrpce na eiru i tuljka | ||||
4. | Obrubljivanje | Priiti običnu podstavu, naučiti obrubiti (paspuliranti) obod na eirima s vrpcom | ||
Prenositi krojne dijelove na materijal (krojenje) | ||||
Ukraavati predmete | ||||
5. | eir s obodom | Odabrati oblik eira | ||
Uzeti mjeru | ||||
Pregledati tuljak | ||||
Pripremiti apreture | ||||
Napeti eir na kalup | ||||
Oblikovti eir - glačanje | ||||
Suiti eir - skidanje sa kalupa | ||||
Dovriti eir - priivanje podstave | ||||
Priiti ukrasa | ||||
Zavrno pregledati eir | ||||
6. | Izrada ostalih eira i kapa | Izraditi kostur za eir iz patria | ||
Izraditi kostur iz zegla - utica tzv. presvučeni eiri | ||||
Izraditi eir iz samta (toka) | ||||
Obraditi tuljak za novi eir | ||||
Izraditi eir iz metranog materijala | ||||
Izraditi enski eir | ||||
Izraditi kapa u dijelovima - beret | ||||
Izraditi eir iz slame s obodom | ||||
Postaviti gotove tuljke iz slame | ||||
Izraditi vjenčanicu |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1. | Tekstilna vlakna | ||||
2. | Pređa i konci | ||||
3. | Tkanine | ||||
4. | Pletiva | ||||
5. | Oplemenjivanje tekstila | ||||
6. | Proizvodnja eira | ||||
7. | Netkani tekstil | ||||
8. | Rupičasti proizvodi | ||||
9. | Klobučarski materijali i ukrasi | ||||
10. | Pribor u izradi eira i kapa | ||||
11. | Sustav uporabe vrijednosti eira i kapa | ||||
12. | Kitničarsko crtanje | ||||
13. | Oblikovanje | ||||
14. | Ispitivanje u kitničarstvu | ||||
Ukupno sati: |
1.2. Ciljevi i sadraji nastavnih područja
1. | Vlakna | Poznavanje svojstva prirodnih vlakna | Prirodna vlakna: pamuk, vuna, svila |
Vrste vlakna
Vlaknasta tvar Vlaknasta struktura | |||
- mikroskopska
slika | |||
Upoznati imena vlakna, naučiti razvrstati vlakna i odrediti mogućnosti njihove uporabe | Svojstva
- svojstva vlakna - tehnoloka svojstva - konfekcijsko - fizioloka svojstva | ||
Upoznati vezu između strukture i svojstva vlakna i uporabe | Područja primjene | ||
Upoznati osnovne principe proizvodnje umjetnih vlakana | Umjetna vlakna
- proizvodi principi - umjetna vlakna - sintetska vlakna | ||
Poznavanje svojstva umjetnih i sintetskih vlakna (prerada, noenje, odravanje) | Vlaknasta tvorba
Vlaknasta struktura | ||
- mikroskopska slika | |||
Svojstva
- svojstva vlakana | |||
- tehnoloka svojstva | |||
- konfekcijsko - fizioloka svojstva | |||
Upoznati vezu između svojstva i uporabe | Područje uporabe | ||
Upoznati osnove propise za obiljeavanje tekstila | Obiljeavanja vlakna u
zakonskim odredbama, pojmovi | ||
- tekstilne sirovine | |||
- tekstilni proizvod | |||
- teinski udjeli u postotcima | |||
Poznavanje simbola o odravanju i njihovog značenja | Označivanje vlakna znakom kvalitete | ||
odredba o proizvoljnom označivanju odravanja, | |||
simboli o odravanju | |||
- vrste | |||
- značenje | |||
Značenje za proizvođača i kupca | |||
2. | Pređe i konci | Upoznati osnove proizvodnje pređa | Pređa od raznih vlakna, proizvodni principi uvijanje pređe |
Poznavanje stručnih pojmova | Filmentne pređe
Vrste | ||
multifilamentna pređa
- svojstva | |||
Upoznati osnovna svojstva pređe | Svojstva
- ravnomjernost | ||
-čistoća | |||
-istraivanje | |||
-elastičnost | |||
Upoznati osnove proizvodnje konca | Proizvodni principi za proizvodnju | ||
Poznavanje stručnih pojmova | Vrste | ||
Poznavanje specijalnih svojstava konca | Svojstva | ||
Poznavanje sustava numeriranja | Odredbe o finoći pređe i konca | ||
Odrediti vrste pređe i konca te njihov smjer uvijanja na temelju predočenih materijala | Sistemi numeriranja
-dte -Nm -Td | ||
3. | Tkanine | Upoznati osnove proizvodnje tkanina i osnovne preplete | Princip pravokutnog krianja niti
Osnovni prepleti |
Poznavanje stručnih pojmova | -vrste | ||
-znakovi | |||
- prepoznavanja prepleta | |||
Steći sposobnost međusobnog razlikovanja | Crtati prikaz osnovnog prepleta | ||
Upoznati vezu između tehnike prepletanja i svojstva tkanine | Svojstva tkanina na temelju njihova prepleta | ||
4. | Pletiva | Upoznati osnove proizvodnje pletiva | Princip vodoravnog i okomitog pletenja |
Poznavanje stručnih pojmova | Struktura pletiva | ||
Osnovni prepleti | |||
Naučiti prikazati tijek niti | Crtani prikaz tijeka niti | ||
Naučiti imenovati i prikazati osnovne preplete | |||
Upoznati vezu između proizvodnog principa i svojstva pletiva | Svojstva pletiva na temelju njihovih prepletanja | ||
5. | Oplemenjivanje tekstila | Upoznati razne principe oplemenjivanja | Princip oplemenjivanja radi promjene tekstilne povrine |
- bojenje | |||
- promjena povrine | |||
Upoznati vezu između svojstva materijala i oplemenjivanja | |||
6. | Proizvodnja eira | Upoznati funkcije i svojstva tekstilnih materijala | Materijali za proizvodnju eira i kapa: |
- gornji materijal | |||
-materijali za podstavu | |||
-materijali za umetke | |||
-materijali za ukrase | |||
Upoznati vrste izrade | Vrste izrade | ||
-pojedinačna izrada | |||
-grupna izrada | |||
Upoznati ručni alat | Uređaji za | ||
- mjerenje | |||
- ivanje | |||
- krojenje | |||
Upoznati zadatke i funkcije najvanijih strojeva za proizvodnju eira i kapa | Strojevi za proizvodnju
- uređaji za glačanje - strojevi s lančanim ubodom - strojevi sa zračnim ubodom | ||
1. | Oplemenjivanje tekstila II | Poznavanje principa oplemenjivanja radi promjene izgleda materijala | Izbjeljivanje, bojenje, tampanje, valjanje, čupavljenje, kloriranje, ustiskivanje, naslojavanje |
Pregled specijalnih principa oplemenjivanja radi promjene uporabne vrijednosti | Npr. impregniranje, samforizacija, odbijanje mrlja, otpornost na guvanje, filcanje, visoko opremanje
| ||
Upoznavanje s posljedicama oplemenjivanja tekstila u odnosu na uporabna svojstva i tehniku izvede | Prednost i nedostaci oplemenjivanja za noenje i odravanje proizvoda | ||
2. | Specijalne tekstilne niti | Pregled proizvodnih principa za postizanje efekta kod pređe od beskonačnih vlakana | Presjek vlakna, specijalni presjeci predenja, teksturiranje |
Poznavanje efektivnih mogućnosti kod tekstilnih vlakna i konca | Boja, povrina struktura proizvodni principi | ||
Poznavanje proizvodnih svojstava efektne pređe i konca u odnosu na vlakna, boju i strukturu | Uporabna svojstva | ||
Poznavanje efektivne pređe i konca na temelju njihovih svojstva i mogućnosti uporabe | Uporaba efektivne pređe i konca za oblikovanje tekstilne povrine | ||
3. | Specijalne tkanine | Poznavanje izvođenja osnovnih prepleta | Izvođenje prepleta kod platna, kepera i atlasa |
Poznavanje vrsta konstrukcije obiljeja tkanina s određenim sustavima niti | Dodatni sustavi niti u svojstvu osnove i potke | ||
Upoznati vezu između konstrukcije i svojstva specijalnih tkanina | Otpornost na habanje, nanoenje kod vlaenja, istezanje, elastičnost | ||
Poznavanje svojstva u odnosu na uporabnu vrijednost i tehničku izvedbu | Svojstva kod noenja i odravanja, mogućnost ivanja, glačanja i uporabne mogućnosti | ||
4. | Specijalna pletiva | Upoznati osnovne principe za izmjenu izgleda pletiva | Dodatni sustavi niti |
Steći uvid u svojstva specijalnih pletiva | Opis, rad, izolacijska moć, otpornost na habanje i istezanje elastičnih svojstava kod noenja i odravanja, uporabna mogućnost | ||
5. | Rupičasti proizvodi | Pregled vrsta i konstrukcijskih obiljeja tekstilnih povrina od specijalnog pletenja niti | Tkanina čipka i drugo |
Pregled specijalnih postupaka oplemenjivanja za postizanje rupičastih efekta | Npr. kemijska obrada, obrada nagrizanjem, vezenje | ||
6. | Netkani tekstil | Upoznati osnovne principe proizvodnje netkanog tekstila | Vlaknasti netkani tekstil, končani netkani tekstil, proizvodi s naslojavanjem |
Upoznati vezu između proizvodnog principa i svojstva netkanog tekstila | Opis, pad izolacijska moć, otpornost na habanje, ponaanje kod vlaenja,
istezanje, elastičnost | ||
Poznavanje svojstva obzirom na uporabnu vrijednost i tehničku izvedbu | Svojstva kod noenja, odravanja, mogućnost glačanja i ivanja | ||
7. | Pribor u izradi eira i kapa | Poznavanje proizvodno tehničkog i modernog pribora | Materijali za podstavu, međupodstavu i modni pribor |
Poznavanje funkcije pribora obzirom na uporabnu vrijednost i tehniku izvedbe | Zahtjevi vezani za proizvodno-tehnički pribor mogućnosti uporabe | ||
8. | Klobučarski materijali i ukrasi | Poznavanje izvođenja osnovnih prepletanja i njihovog utjecaja na trajanje i otklanjanje | Tkanina, pletenina, netkani tekstil, koa |
Upoznati vezu između oblikovanja - konstrukcije i svojstva materijala | Opis, pad, otpornost na habanje, mogućnost definicije ponaanja kod vlaenja, istezanje, elastičnost | ||
Upoznati svojstva u odnosu na uporabnu vrijednost i tehničku izradbu | Svojstva kod odravanja i noenja, otpornost na habanje, mogućnost oblikovanja i ivanja, glačanje i uporabne mogućnosti. | ||
9. | Sustav uporabne vrijednost eira i kapa | Upoznavanje s osnovnim funkcijama eira i kapa | Zadaća i značenje eira i kapa |
Poznavanje estetskih odnosa između odjeće i eira i kapa | Usklađivanje eira s odjećom i izbor eira u harmoniji s individualnim konturama | ||
Poznavanje zahtjeva vezanih za uporabnu vrijednost | Svojstva kod odravanja:
- osjetljivost na mrlje | ||
- ponaanje u čićenju | |||
Tehnoloka svojstva: | |||
Ponaanja kod fizikalnih utjecaja | |||
10. | Kitničarsko crtanje | Pregled temeljne metode kitničarskog crtanja | Uzorci crtanja ablonama |
Prepoznavanje krojno tehničkih elemenata | Varijacije temeljnih kalupa | ||
Poznavanje smjernica za izradu krojnih dijelova | Oblikovanje i konstrukcija krojnih dijelova | ||
Precrtavanje svih krojnih dijelova na materijal | Modni predloci, skice i njihova realizacija | ||
11. | Oblikovanje (dizajn) | Interpretirati modne izvjetaje | Stručni jezik, informacije iz tampe, modne skice i slike |
Crtati razne oblike eira, kapa i modnih detalja | Propozicije figure
Modne figure Siluete Modni detalji | ||
Prepoznati modne atribute, skicirati ih ili izvesti | Specijalne tehnike obrade
Tehnike ukraavanja | ||
12. | Ispitivanja u kitničarstvu | Poznavanje kontrole roba prilikom ulaza u proizvodnju | Mjere
- irina, duina i gustoća - teina po m |
Greke u robi | |||
- ispravnost boje | |||
- skupljanje | |||
Poznavanje raznih načina kontrole proizvoda u međupreuzimanju i konačnom preuzimanju | Proizvodno - tehnički
propisi o mjerama: -tip uboda -spajanja avova -obrada oblika (formi) | ||
-izvedba ukrasa | |||
-stanje nakon glačanja | |||
Poznavanje kontrole proizvodnje s tehničkog i ekonomskog gledita | Ekonomski aspekti:
-vrijeme -trokovi -reklamacije -tolerancije |
2. Tehnoloke vjebe
2.1 Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
1. | Osnove tehničkog crtanja | ||||
2. | Osnove proizvodne tehnike | ||||
3. | Osnove oblikovanja | ||||
4. | Vjebe izrade | ||||
5. | Proporcije | ||||
6. | Odijevanje i moda | ||||
Ukupno sati |
2.2. Ciljevi I sadraj nastavnih područja
1. | Osnove tehničkog crtanja | Sposobnost crtanja i pisanja prema normama | Normalna slova i brojke sa ablonom |
Umijeće stručnog rukovanja potrebnim crtaćim priborom | Linije u crteima
Unoenje mjera u crtee | ||
2. | Osnove proizvodne tehnike | Steći uvid u vrste bodova | Formiranje bodova za formiranje boda |
Slika bodova | |||
Vođenje niti | |||
Objasniti proizvodne tehnike | Tehnika ivanja
- avovi - uici - nabori - učvrćivanje rubova | ||
Upoznati razne tehnike glačanja | Tehnika glačanja
- razno glačanje - glačanje po formi Glačanje raznih materijala u raznim uvjetima | ||
3. | Osnove oblikovanja | Objasniti načine oblikovanja | Elementi oblikovanja
-Točka -Linija -Povrina/oblik -Boja |
Naučiti osnove oblikovanja | Principi oblikovanja
- Redovi - Ritam - Napetost - Kontrast | ||
Naučiti razrijeiti jednostavne zadatke oblikovanja | Kombinacije kod oblikovanja | ||
Steći osnovna znanja o bojama | Krug boja,
primarne i sekundarne boje | ||
Naučiti rijeiti jednostavne zadatke oblikovanja sastavljanjem boja | Kontrasti, kvaliteta, kvantiteta | ||
Primijeniti kombinacije boja i materijala | Različiti materijali
Različite mogućnosti oblikovanja | ||
4. | Vjebe izrade | Steći uvid u vrste izrade
Naučiti radni sustav | Pojedinačna izrada
Serijska izrada |
Upoznati međusobne ovisnosti elemenata sustava | Elementi sistema, stav čovjeka u sistemu rada | ||
Naučiti osnovne načine podjele rada | Podjela rada po količini i načinu prednosti i nedostaci podjele po količini i načinu | ||
Naučiti izraditi tekući plan rada | Podaci, radni procesi pogonska sredstva, raspodjela rada | ||
Uvjeriti se u potrebu planskog rada | Humani i ekonomski aspekti | ||
Naučiti osnove postavljanja ciljeva i mogućnosti oblikovanja rada | Plaća, materijal. pogonska sredstva pojedinačni trokovi, zajednički trokovi | ||
5. | Učenje o proporcijama | Steći osnovna znanja o proporcijama | Principi znanja o proporcijama |
Prepoznati odstupanja od normalne figure | Normalne figure odraslih i djece, znanja o proporcijama i moda, grupiranje i označivanje | ||
Poznavanje tjelesne proporcije | Tablice s mjerama mukih, enskih i dječjih eira i kapa | ||
6. | Oblik odijevanja i moda | Poznavanje stručnih pojmova | Određivanje pojmova; moda, stil, kostim i nonja |
Poznavanje osnovnih oblika odjeće | Prikaz različitih oblika odjeće | ||
Pregled odijevanja prema stilskim razdobljima | Kronoloki redoslijed europskih stilskih razdoblja
Oblici odijevanja, siluete i detalji karakteristični za pojedina razdoblja | ||
Poznavanje međusobne veze oblika odijevanja s materijalom, linijom i bojom | Utjecaj i djelovanje materijala, linije i boje na oblike odijevanja u različitim stilskim razdobljima i u aktualnoj modi | ||
Interpretacija tendencija iz modnih izvjetaja | Tendencija mode u pogledu materijala, oblika linije i boje |
3. Stručni račun
11. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
1. | Matematičke i računske osnove | ||||
2. | Izračunavanje plaća | ||||
3. | Izračunavanje materijala | ||||
4. | Izračunavanje vlastitih trokova | ||||
5. | Izračunavanje kamata | ||||
Ukupno satI: |
3.2. Ciljevi i sadraj nastavnih područja
1. | Računske operacije | Osnovne računske operacije;
Razlomak, postotak, proporcionalnost, osnovne jedinice mjere i veličine te njihova pretvorba, računski obuhvat pojedinih tehnolokih faza, tablični prikazi, obrazloenje rezultata računanja | Udjeli masa u mjeavinama vlakna, finoća pređe i konca, preračunavanje numeracije, gustoća tkanine, masa robe (tekući i kvadratni metar) gustoća pletiva, izračunavanje materijala za proizvodnju o |
1. | Izračunavanje materijala | Tehnoloke činjenice prikazati pomoću računa | Tkanine i pletiva, utroak materijala s obzirom na gustoću, irinu, duinu i masu robe po tekućem i kvadratnom metru. |
Oplemenjivanje: | |||
- promjene u masi, duini i
irini | |||
2. | Izračunavanje plaće | Izračunati utroak radnog vremena i plaću | Vrijeme proizvodnje jednog izratka, radno vrijeme ivanja uzimajući u obzir zadano vrijeme i broj komada |
3. | Izračunavanje trokova | Poznavanje sustava materijalnih trokova i trokova izrade | Pojedinačni materijalni trokovi,
zajednički materijalni trokovi |
Izračunati trokove jednog izratka ili proizvodne serije | Pojedinačni trokovi izradbe uzimajući u obzir plaću i vrijeme, zajednički trokovi izrade, ukupni trokovi izrade. |
1. | Izračunavanje materijala | Izračunavanje materijala i pribora | Potrebna količina materijala za izratke i proizvodne serije
- različiti materijali |
Izračunavanje otpadnih materijala | Izračunavanje potrebne količine materijala za proirenu obradu kod nabora izvana i različitog materijala, utroak proizvodno tehničkog i modnog pribora za pojedine komade i serije, izračuna | ||
Broj dugmadi, razmak između dugmadi | |||
Međuprostori kod uzoraka | |||
2. | Izračunavanje plaća | Izračunavanje raznih vrsta plaća | Plaće po vremenu, plaće po akordu, plaće po premiji, plaće po skupinama, porezi |
3. | Izračunavanje kamata | Izračunavanje kamata | Kamate, glavnica, kamatna stopa, rok |
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vjetina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljinu trajanja nastave u pojedinoj kolskoj godini.
Nastavni plan
A. | Praktični dio naukovanja | |||
B. | Stručno-teorijski dio naukovanja | |||
1. | Tehnologija zanimanja | |||
2. | Tehnologija vjebe | |||
3. | Stručni račun | |||
Ukupno A + B |
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička kola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smislenu cjelinu u kojoj se sadraji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadraja nastavnog programa koriten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvaavati specifičnosti radionica u koli i obrtničkih radionica ne naruavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog progra-ma. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadraj se raspoređuje sukladno kolskom pro-gramu.
Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u koli, odnosno kolskoj radionici, a koji kod obrtnika.
Preporuča se podjela naučnika u skupine i određenje njihova rasporeda i boravka u koli s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u koli i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju.
Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vjebi kao i vremenom potrebnim za ostvarivanje teorijskog dijela naukovanja i vjebi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u kolskoj radionici.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i tehnoloke vjebe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom odgovarajuće struke (diplomirani inenjeri elektrotehnike i profesori elektro-tehnike, odnosno za neka područja diplomirani inenjeri strojarstva, odnosno profesori strojarstva).
Tehnoloke vjebe mjerenja i ispitivanja mogu u suradnji s nastavnicima s visokom stručnom spremom izvoditi i nastavnici s viom stručnom spremom.
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadraj iz praktičnog dijela ispita kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vjetine moe se definirati ovako:
- u području izrade klobučarskih proizvoda ispitanik mora u zadanom roku, primjernom pomoćničkom statusu, izraditi zadani proizvod ili obaviti zadane radne probe,
- u teorijskom dijelu ispita, ispitna se pitanja formuliraju iz područja programa zanimanja, tehnolokih vjebi i stručnog računa, vodeći računa o vanosti za zanimanje.
Klasa: 311-01/97-01/213
Urbroj: 526-01-97-12 Zagreb, 30. lipnja 1997 |
. |