Na temelju članka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno miljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i porta donosi
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.
Nastava stručno-teorijskih sadraja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim kolama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj koli. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rjeenja, uzimajući u obzir pojedinosti zanimanja, a to se utvrđuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadraje.
Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Vana je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je zavretak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.
Naukovanje zavrava polaganjem pomoćničkog ispita.
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vjetina i navika koje omogućuju polazniku da po zavretku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.
U skladu s navedenim, mogu se odrediti sljedeći opći ciljevi naukovanja:
Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje mljekar odnose se na stjecanje ovih zvanja i vjetina:
A. Praktični dio naukovanja
Red.
br. | Opis obrazovanja
(posebni ciljevi) | Znanja i vjetine koje se moraju usvojiti
(sadraj programa) | Raspored po
polugoditima | ||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||||||
Zatita na radu i sprječavanje nesreća te ekoloki zahtjevi | Primijeniti zakonske propisa o zatiti na radu | ||||||||||||
Objasniti propise koji se odnose na nositelje osiguranja za slučaj nezgode | + | ||||||||||||
Opisati načine na koje čovjek moe izazvati nezgode i navesti uzroke nesreća tipičnih za ovo zanimanje | + | + | + | + | + | + | |||||||
Upoznati opasnosti od električne struje | + | ||||||||||||
Upoznati ostale izvore opasnosti i pruanje prve pomoći | + | + | + | + | + | + | |||||||
Upoznati postupke rukovanja s otpadom | + | + | + | + | + | + | |||||||
Čićenje mljekare | Odravati čistoću pogona | + | |||||||||||
Optočno prati i čistiti uređaje za sirovo mlijeko | + | ||||||||||||
Optočno prati i čistiti uređaje za
konzumno mlijeko | + |
||||||||||||
Optočno prati i čistiti uređaje za
obradu vrhnja | + |
||||||||||||
Čistiti rasprivanjem | + | ||||||||||||
Naučiti postupke s mlijekom od munje do mljekare |
+ | + | + | + | + | + | |||||||
Odrediti čistoću i sterilnost | + | + | + | + | + | + | |||||||
Proizvodnja konzumnog mlijeka, rukovanje strojevima i njihovo odravanje, odravanje uređaja i pribora | Transport i prijam mlijeka | + | |||||||||||
Klasiranje | + | ||||||||||||
Pročićavanje | + | ||||||||||||
Hlađenje | + | ||||||||||||
Uskladitenje | + | ||||||||||||
Dearacija | + | ||||||||||||
Dezodoracija | + | ||||||||||||
Tipizacija | + | ||||||||||||
Homogenizacija | + | ||||||||||||
Pasterizacija | + | ||||||||||||
Sterilizacija | + | ||||||||||||
Punjenje konzumnog mlijeka u povratnu i nepovratnu ambalau |
+ | ||||||||||||
Pranje i sterilizacija boca | + | ||||||||||||
Dobivanje mlijeka uz dodatak kakaa, čokolade i vanilije | + | ||||||||||||
Proizvodnja fermentiranih mliječnih napitaka, rukovanje strojevima, uređajima i priborom i njihovo odravanje | Priprema mlijeka za jogurt, kiselo mlijeko, acidofilno mlijeko, kumir, kefir |
+ | |||||||||||
Hlađenje i cijepljenje mlijeka
kulturama mikroorganizama | + | ||||||||||||
Kontrola toka zrenja | + | ||||||||||||
Punjenje napitaka u plastične čae | |||||||||||||
Hlađenje i uskladitenje | + | ||||||||||||
Proizvodnja sladoleda,
rukovanje strojevima, uređajima i priborom i njihovo odravanje | Priprema smjese i mijeanje | + | |||||||||||
Homogenizacija | + | ||||||||||||
Zrenje | + | ||||||||||||
Smrzavanje | + | ||||||||||||
Tučenje | + | ||||||||||||
Oblikovanje i skrućivanje | + | ||||||||||||
Pakiranje i čuvanje sladoledne smjese | + | ||||||||||||
Proizvodnja evaporiranog i kondenziranog mlijeka, mlijeka u prahu, surutke u prahu, laktoze, mliječnih zamjena, rukovanje strojevima, uređajima i priborom i njihovo odravanje | Koncentriranje mlijeka | + | |||||||||||
Izdvajanje laktoze iz sirutke | + | ||||||||||||
Izrada mliječnih zamjena | + | ||||||||||||
Pakiranje proizvoda | + | ||||||||||||
Proizvodnja sira, rukovanje strojevima, uređajima i priborom i njihovo odravanje | Tvrdi i polutvrdi sir
Priprema kultura mikroorganizama | + | |||||||||||
Priprema mlijeka za sir | + | ||||||||||||
Sirenje | + | ||||||||||||
Obrada sirnog zrna | + | ||||||||||||
Dogrijavanje i suenje sirnog zrna | + | ||||||||||||
Predpreanje i stvaranje kalupa | + | ||||||||||||
Preanje sira | + | ||||||||||||
Priprema i kontrola salamure | + | ||||||||||||
Zrenje | + | ||||||||||||
Svjei sir | |||||||||||||
Sirenje | + | ||||||||||||
Rezanje | + | ||||||||||||
Cijeđenje | + | ||||||||||||
Topljeni sir | |||||||||||||
Priprema smjese | + | ||||||||||||
Topljenje | + | ||||||||||||
Embaliranje | + | ||||||||||||
Proizvodnja vrhnja i maslaca, rukovanje strojevima, uređajima i priborom i njihovo odravanje | Dobivanje vrhnja
Pasterizacija i hlađenje vrhnja | +
+ | |||||||||||
Proizvodnja slatkog i kiselog vrhnja | + | ||||||||||||
Priprema vrhnja za bučkanje | + | ||||||||||||
Bučkanje | + | ||||||||||||
Proizvodnja maslaca kontinuiranim postupkom | + | ||||||||||||
Pranje zrna maslaca i gnječenje maslaca | + | ||||||||||||
Uravnavanje udjela vode u maslacu | + | ||||||||||||
Pakiranje i skladitenje maslaca | + |
B. Stručno-teorijski dio naukovanja
1. Tehnologija zanimanja
1.1. Pregled nastavnih područja
s vremenskim rasporedom
1. | Mlijeko | 40 | - | - | 40 |
2. | Čistoća i sterilnost uređaja | 20 | - | - | 20 |
3. | Mikrobiologija mlijeka | 40 | - | - | 40 |
4. | Strojevi i uređaji u mljekari | 40 | - | - | 40 |
5. | Tehnologija mlijeka i fermentiranih mliječnih proizvoda | - | 70 | - | 70 |
6. | Tehnologija sladoleda i dehidriranih mliječnih proizvoda | - | 35 | - | 35 |
7. | Tehnologija maslaca i vrhnja | - | - | 40 | 40 |
8. | Tehnologija sira | - | 50 | - | 50 |
9. | Izrada mjeavina za lijevanje | - | - | 56 | 56 |
UKUPNO SATI: | 140 | 105 | 96 | 341 |
1.2. Ciljevi i sadraji nastavnih područja
| |||
Mlijeko | Poznavanje fizikalnih i baktericidnih svojstava te kemijskog sastava mlijeka | Definicija mlijeka, kolostralno mlijeko
Udio vode, proteina, masti, ugljikohidrata, minerala, enzima, plinova i vitamina u mlijeku | |
Pojam baktericidne faze | |||
Trajanje baktericidne faze u ovisnosti o temperaturi i mikroorganizmima u mlijeku | |||
Kiselost i gustoća mlijeka | |||
Točke vrelita i ledita | |||
Čistoća i sterilnost uređaja | Poznavanje izvora zagađenja, čićenja i sterilizacije uređaja te kontrole čistoće i sterilnosti uređaja | Zagađivanje unutar mljekare
Postupci čićenja i sterilizacije u mljekari | |
Svojstva i vrste sredstava za čićenje | |||
Sredstva za sterilizaciju i dezinfekciju | |||
Metode određivanja čistoće i metode određivanja sterilnosti | |||
Mikrobiologija mlijeka | Poznavanje uloge mikroorganizama u proizvodnji i preradi mlijeka | Uloga mikroorganizama u ivotu | |
Mlijeko kao hranjiva sredina | |||
Podrijetlo i razvoj mikroorganizama u mlijeku | |||
Utjecaj visokih i niskih temperatura na mikroorganizme | |||
Pojam "starter" kulture mikroorganizama |
| |||
Tehnologija mlijeka i fermentiranih mliječnih napitaka | Poznavanje procesa proizvodnje pasteriziranog i steriliziranog mlijeka te kiselog mlijeka, jogurta, kefira, kumisa i acidofilnog mlijeka | Obrada mlijeka na sabiralitu i transport do mljekare
Prijam mlijeka u mljekari | |
Tipizacija i homogenizacija mlijeka | |||
Deaeracija i dezodoracija | |||
Pasterizacija mlijeka | |||
Punjenje pasteriziranog mlijeka u ambalau i skladitenje | |||
Postupci sterilizacije mlijeka (u ambalai i izvan nje) | |||
Mane konzumnog mlijeka | |||
Definicija i sastav jogurta, kiselog mlijeka, acidofilnog mlijeka, kefira i kumisa | |||
Priprema mlijeka | |||
Nacjepljivanje mlijeka i fermentacija | |||
Punjenje mlijeka u ambalau i njegovo skladitenje | |||
Proizvodnja mlijeka uz dodatak kakaa, čokolade, vanilije | |||
Tehnologija sladoleda i dehidriranih mliječnih proizvoda | Poznavanje sirovina koje se koriste u proizvodnji sladoleda te procesa proizvodnje sladoleda i dehidriranih mliječnih proizvoda | Definicija, sastav i vrste sladoleda
Sirovine za proizvodnju sladoleda (mlijeko, mlijeko u prahu, vrhnje, maslac, ećer, aromatični i voćni dodaci, boje i stabilizatori) | |
Sastavljanje recepta za sladoled | |||
Tehnoloke operacije u proizvodnji sladoleda | |||
Promjene koje nastaju u procesu proizvodnje | |||
Uzroci nedostataka sladoleda i njihovo otklanjanje | |||
Transport sladoleda | |||
Definicija i klasifikacija mliječnih konzervi | |||
Proces proizvodnje kondenziranog mlijeka, evaporiranog mlijeka, mlijeka u prahu, surutke u prahu, laktoze i mliječnih zamjena |
| |||
Tehnologija maslaca i vrhnja | Poznavanje svojstava i proizvodnje vrhnja i maslaca | Definicija i vrste maslaca i vrhnja | |
Separiranje mlijeka, dobivanje i obrada vrhnja | |||
Pasterizacija vrhnja | |||
Proizvodnja slatkog i kiselog vrhnja | |||
Kulture mikroorganizama u proizvodnji kiselog vrhnja | |||
Hlađenje vrhnja | |||
Fizikalno i biokemijsko zrenje | |||
Bučkanje vrhnja | |||
Ispiranje, soljenje, aromatiziranje i bojenje maslaca | |||
Pakiranje i skladitenje maslaca | |||
Randman, sastav i hranjiva vrijednost maslaca | |||
Uzroci nedostataka maslaca i njihovo otklanjanje | |||
Kontinuirani način proizvodnje maslaca po sustavu "Fritz" i "Alfa" | |||
Prerada maslaca u maslo | |||
2. | Tehnologija sira | Stjecanje znanja o sirovinama i proizvodnji tvrdih, mekih i topljenih sira | Definicija i vrste sira
Sirovine u proizvodnji sira |
Osnovne tehnoloke faze u proizvodnji sira - sirenje, obrada grua, formiranje i preanje sira, soljenje i zrenje sira | |||
Hranjiva vrijednost sira | |||
Nedostaci sira | |||
Proces proizvodnje tvrdog sira tipa edamer, ementaler i kačkavalj | |||
Proces proizvodnje bijelog mekog sira i rokfora | |||
Definicija i klasifikacija topljenog sira | |||
Izbor sirovine i emulgatora | |||
Proces proizvodnje topljenog sira i topljenog sira s dodacima |
2. Tehnoloke vjebe
2.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
1. | Laboratorijski pribor i oprema | 30 | - | - | 30 |
2. | Osnovne laboratorijske tehnike | 40 | - | - | 40 |
3. | Kontrola mlijeka | - | 20 | - | 20 |
4. | Fermentirani mliječni napici | - | 50 | - | 50 |
5. | Vrhnje | - | - | 22 | 22 |
6. | Maslac | - | - | 22 | 22 |
7. | Sir | - | - | 20 | 20 |
UKUPNO SATI: | 70 | 70 | 64 | 204 |
2.2. Ciljevi i sadraji nastavnih područja
| |||
Laboratorijski pribor i oprema | Sposobnost koritenja laboratorijskog pribora i opreme | Uvod u laboratorijski rad:
Laboratorijski dnevnik | |
Upoznavanje instalacija u laboratoriju | |||
Pruanje prve pomoći: | |||
Opekotine | |||
Posjekotine | |||
Ozljede kiselinama i luinama | |||
Trovanje | |||
Mjere sigurnosti pri radu | |||
Laboratorijski pribor i oprema: | |||
Rasvjetni i zemni plin | |||
Plinski plamenici | |||
Stakleni laboratorijski pribor: | |||
Čaa | |||
Erlenmeyerova tikvica | |||
Okrugla tikvica | |||
Lijevak | |||
Crtanje laboratorijskog pribora | |||
Rad na staklenim cijevima: | |||
Izrada kapalice | |||
Čepovi: | |||
Buenje gumenog i plutenog čepa | |||
Porculansko posuđe i pribor: | |||
Talionik | |||
Zdjelice | |||
Lončići | |||
to se smije a to ne smije raditi s porculanskim priborom | |||
Pribor od kvarcnog stakla: | |||
Otpornost kvarca na nagle promjene temperature | |||
Metalno posuđe i pribor: | |||
Stativ | |||
Pravilno postavljanje kleme | |||
Kolut | |||
Tronoac | |||
Pincete | |||
Klijeta | |||
Metalni lončići | |||
Pribor za zagrijavanje: | |||
arenje lončića plinskim plamenikom na tronocu s glinenim trokutom | |||
Rad s priborom za zagrijavanje | |||
Vodena kupelj | |||
Crtanje pribora | |||
Mjerenje i regulacija temperature: | |||
Vrste termometra | |||
Osnovne laboratorijske tehnike | Sposobnost mjerenja mase, volumena i gustoća te određivanja koncentracije otopine | Mehaničko rastavljanje smjese :
Dekontiranje | |
Centrifugiranje | |||
Filtriranje | |||
Filter-papiri | |||
Gustoća pora filter papira | |||
Slaganje filter papira | |||
Mjerenje mase i volumena: | |||
Opisivanje postupka za vaganje | |||
Određivanje mase predmeta | |||
Odmjerno posuđe: vrste posuda, opis, crtanje, način očitovanja volumena | |||
Badarenje odmjernog posuđa i tikvica, piknometar, pipeta, odmjerna pipeta, menzura | |||
Mjerenje gustoće: | |||
Mjerenje gustoća piknometrom, argometrom, Mohr Westphalovom vagom | |||
Ekvivalencija kiselina i baza: | |||
pH | |||
Indikatori | |||
Određivanje koncentracije otopine kiseline | |||
Određivanje koncentracije otopine luine |
| |||
Kontrola mlijeka | Sposobnost izvođenja
osnovnih analiza | Organoleptičko ispitivanje vrhnja | |
Određivanje masnoće (pokazna vjeba) | |||
Određivanje kiselosti | |||
Maslac | Sposobnost izvođenja osnovnih analiza | Organoleptičko ispitivanje maslaca | |
Određivanje masnoće (pokazna vjeba) | |||
Određivanje kiselosti | |||
Određivanje suhe tvari | |||
Sir | Sposobnost izvođenja osnovnih analiza | Ocjena kakvoće mlijeka za sirenje | |
Sirino fermentacijska proba te poznavanje formule za izračunavanje količine sirila |
3. Stručni račun
3.1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
1. | Računske operacije | 70 | - | 70 | - |
2. | Izračunavanje sirovina | - | 10 | 12 | 22 |
3. | Izračunavanje plaća | - | 10 | 12 | 22 |
4. | Izračunavanje trokova | - | 25 | - | 15 |
5. | Izračunavanje kamata | - | - | 8 | 8 |
UKUPNO SATI: | 70 | 35 | 6432 | 137 |
3.2. Ciljevi i sadraji nastavnih područja
| |||
1. | Računske operacije | Osnovne računske operacije: razlomak, postotak, proporcionalnost, osnovne jedinice mjere i veličine te njihova pretvorba, računski obuhvat pojedinih tehnolokih faza, tabelarni prikazi, obrazloenje | Udjeli vode, proteina, masti, ećera, mineralnih tvari, enzima i plinova u mlijeku
Gustoća mlijeka Izračunavanje količine mlijeka za proizvodnju u mljekari Izračunavanje povrine geometrijskih likova Izračunavanje oploja i volumena geometrijskih tijela |
| |||
1. | Izračunavanje sirovina | Poznavanje izračunavanja potrebnih količina sirovina za proizvodnju | Izračunavanje količine mlijeka za proizvodnju konzumnog mlijeka, fermentiranih mliječnih napitaka, sladoleda i dehidriranih mliječnih sirovina |
Izračunavanje količine potrebnih mikrobnih kultura te sirovina (voćni dodaci, ećer itd.) | |||
Podeavanje udjela mliječne masti i suhe tvari u mlijeku | |||
2. | Izračunavanje plaće | Izračunati utroak radnog vremena i plaću | Vrijeme proizvodnje jedne are |
Radno vrijeme proizvodnje uzimajući u obzir zadano vrijeme i količinu proizvoda | |||
Kapacitet mljekare | |||
Plaća po satu, danu i mjesecu (bruto i neto plaća) | |||
3. | Izračunavanje trokova | Poznavanje sastava materijalnih trokova, trokova izrade | Pojedinačni materijalni trokovi, zajednički materijalni trokovi |
Pojedinačni trokovi proizvodnje uzimajući u obzir plaću i vrijeme, zajednički trokovi izrade, ukupni trokovi izrade |
| |||
1. | Izračunavanje sirovina | Poznavanje izračunavanja potrebnih količina sirovina i dobitka | Izračunavanje količine mlijeka za proizvodnju vrhnja, maslaca i sira |
Računanje iskoristivosti kod dobivanja maslaca | |||
Podeavanje udjela mliječne masti u mlijeku za sir | |||
Priprema sirila | |||
Priprema salamure | |||
Izračunavanje količine potrebnih sirovina za proizvodnju topljenog sira s dodacima | |||
2. | Izračunavanje plaća | Izračunavati razne vrste plaća | Plaće po vremenu
Plaće po akordu Plaće po premiji Plaće po skupinama Porezi, odbici, doplaci |
3. | Izračunavanje kamata | Izračunavati kamate | Kamate |
Glavnica | |||
Kamatna stopa | |||
Rok |
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vjetina koji su neophodni za ovo zanimanje kao na duljini trajanja nastave u pojedinoj kolskoj godini.
Nastavni plan
Nastavno predmeti | ||||
A. | Praktični dio naukovanja | 1080 | 1080 | 960 |
B. | Teorijski dio naukovanja I vjebe | 280 | 210 | 192 |
1. | Tehnologija zanimanja | 140 | 105 | 96 |
2. | Tehnoloke vjebe | 70 | 70 | 64 |
3. | Stručni račun | 70 | 35 | 32 |
UKUPNO A+B | 1360 | 1290 | 1152 |
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička kola, zajedno s obrtnicima, izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da obrtničke radionice nisu podjednako opremljene, pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.
Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smislenu cjelinu u kojoj se sadraji međusobno nadopunjuju.
U odabiru sadraja nastavnog programa koriten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvaavati specifičnosti radionica u koli i obrtničkih radionica ne naruavajući pritom osnovnu strukturu okvirnog programa.
Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadraj se raspoređuje sukladno kolskom kalendaru.
Preporuča se da svaka obrazovna skupina bude, u svakom polugoditu, kroz utvrđeni didaktičko vremenski blok na naukovanju u koli, a u ostalom dijelu kod obrtnika s kojima naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Vremenska dimenzija pojedinog bloka biti će uvjetovana planom vremena potrebnog za ostvarenje teorijskog dijela naukovanja i vjebi, te planiranog vremena za realizaciju razlike programa u kolskim radionicama.
Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vjebe ostvaruju nastavnici s visokom ili viom stručnom spremom koji su zavrili studij na fakultetu za odgovarajuća područja programa. To pretpostavlja timski rad s unutarnjom podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka.
Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.
Okvirni sadraj praktičnog dijela ispita, kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vjetine, moe se definirati ovako:
- U području proizvodnje konzumnog mlijeka ispitanik mora pokazati sposobnost rukovanja strojevima tijekom proizvodnje jedne are konzumnog mlijeka (od prijama mlijeka do pakiranja).
- U području proizvodnje fermentiranih mliječnih napitaka ispitanik mora pokazati sposobnost rukovanja strojevima tijekom proizvodnje jedne are odabranog mliječnog napitka.
- U području proizvodnje sladoleda ispitanik mora pokazati sposobnost rukovanja strojevima tijekom proizvodnje jedne are sladoleda.
- U području proizvodnje evaporiranog i kondenziranog mlijeka, mlijeka u prahu, surutke u prahu, laktoze, mliječnih zamjena ispitanik mora pokazati sposobnost rukovanja strojevima tijekom proizvodnje jedne are odabranog proizvoda.
- U području proizvodnje sira ispitanik mora pokazati sposobnost rukovanja strojevima tijekom proizvodnje jedne are odabrane vrste sira.
- U području proizvodnje vrhnja i maslaca ispitanik mora pokazati sposobnost rukovanja strojevima tijekom proizvodnje jedne are vrhnja i maslaca.
Sadraji iz teorijskog dijela ispita utvrđuju se iz područja stručnog računa, tehnologije struke i tehnolokih vjebi. Tako, na primjer, ispitna pitanja se mogu formulirati iz ovih sadraja:
- mikroorganizmi u proizvodnji kiselomliječnih napitaka,
- pasterizacija i sterilizacija mlijeka
i sl.
Klasa: 311-01/97-01/213
Urbroj: 526-01-97-18 Zagreb, 30. lipnja 1997. |
|