Na temelju èlanka 39. stavka 2. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93), ministar gospodarstva, uz prethodno miljenje Hrvatske obrtnièke komore i uz suglasnost ministra prosvjete i porta donosi
Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost opæeobrazovnog od struèno-teorijskog i praktiènog dijela programa naukovanja.
Nastava struèno-teorijskih sadraja naukovanja ostvaruje se u obrtnièkoj i drugim srednjim strukovnim kolama. Praktièni dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtnièkoj koli. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne uèinke. Kako su obrtnièka zanimanja vrlo raznolika nemoguæe je propisati jednoobrazovni pristup organiziranju i izvoðenju nastave pa je naukovanje moguæe organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rjeenja, uzimajuæi u obzir pojedinosti zanimanja, a to se utvrðuje izvedbenim programom.
Modeli organizacije nastave vrlo su èesto bitno razlièiti od modela koji se primjenjuju za opæeobrazovne sadraje.
Ovi naèini omoguæuju veæu racionalnost obrazovanja. Vana je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je zavretak naukovanja odvojen od opæeobrazovnog dijela pro-grama.
Naukovanje zavrava polaganjem pomoænièkog ispita.
Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtnièkog zanimanja je stjecanje znanja, vjetina i navika koje omoguæuju polazniku da po zavretku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaæe na razini pomoænièkog zvanja.
U skladu s navedenim, mogu se odrediti sljedeæi opæi ciljevi naukovanja:
Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje obuæar odnose se na stjecanje ovih zvanja i vjetina:
A. Praktièni dio naukovanja
Red
br. | Opis obrazovanja
(posebni ciljevi) | Znanja i vjetine koje se moraju usvojiti
(sadraj programa) | Raspored po
polugoditima | |||||
Zatita na radu, sprjeèavanje nesre | Primijeniti zakonske propise o
zatiti na radu |
| ||||||
Objasniti propise koji se odnose na nositelje osiguranja za sluèaj nezgode | ||||||||
Opisati naèine na koje è+ | + |
+ | + | + |
+ | |||
Upoznati se s tipiènim uzrocima nezgoda u ovom
zanimanju | + | + | + | + | + | + | ||
Upoznati opasnosti od elektriène struje | + | + | + | + | + | + | ||
Upoznati ostale izvore opasnosti | ||||||||
Nauèiti prua | + | + | + | + | + | + | ||
Upoznati postupak s otpadnim tvarima | + | + | + | + | + | + | ||
Osnove tehnolokog procesa i organizacije rada | Upoznavanje s obuæarskom
radionicom-pogonom: - organizacija, tijek rada - strojni park - skladite |
+ | + |
+ | + | + |
+ | |
Odravanje skladi+ | ||||||||
Koritenje i odravanje alata strojeva i ure | Alati i strojevi za bruenje
Strojevi za glodanje Strojevi za ivanje i proivanje potplata tance | + |
+ ++ | |||||
Poznavanje svojstava i primjena materijala | Svojstva, moguænosti primjene i
obrade materijala, naroèito koe, gume, PVC-a, materijala za èiæenje, bru+ | + | ||||||
Vrste, svojstva, primjena i obrada materijala za donji i gornji dio obuæe |
+ | |||||||
Ljepljivost materijala prema vrstama i svojstvima, te obrada
i primjena | + | |||||||
Tehnike lijepljenja na osnovi celuloida, umjetnih smola,
kauèuka i neoprena |
+ | |||||||
Obrada materijala za donji dio obuæe | Rezanje, hrapavljenje, bruenje, turpijanje, glodanje, poliranje i è |
+ | + | |||||
Obrada potpetica i peta | Mijenjanje gornjih zakrpa, naroèito potrganih peta, plo+ | |||||||
Skidanje peta, plono bru |
| + | ||||||
Mijenjanje i presvlaèenje cijelih peta i obnavljanje | + | |||||||
Izrada novih peta, lijepljenje na bazi celuloida, umjetne smole, kauèuka i neoprena |
+ | |||||||
Obrada donjeg dijela obuæe | Popraviti potplate, vrhove i dijelove potplata s obzirom na naèin hodanja (tro |
+ | ||||||
Pripremiti za stavljanje potplata
naroèito odvajanje starog | + | |||||||
Popraviti i plono brusiti potplate s obzirom na tro+ | ||||||||
Ravnati potplate, zbijanje èavlima,
| +
| | ||||||
Ruèno glodati i glodati na automatima | + | |||||||
Rezati, turpijati i polirati | + | |||||||
Hrapavljenje dijelova za lijepljenje i lijepljenje razlièitim ljepilima, aktiviranje brzih ljep |
+ | |||||||
Uèvræivanje |
+ | |||||||
Vulkaniziranje PVC materijala meðusobno, te s ko | + | |||||||
Rad na gornjem dijelu obuæe | Poveæavati duljinu i irinu pomo | + | ||||||
Èiæenje, bojenje i osvje | + | |||||||
Izvoðenje laganijih popravaka | + | |||||||
Ruèno i strojno + | ||||||||
Popravak gornjeg dijela | + | |||||||
Proirivanje na stroju za popravke | + | |||||||
Izraðivanje obuæe po mjeri | Obrezivanje, tancanje i priprema koe za po |
+ | ||||||
Obrada ruba, probijanje rupica, lijepljenje i urezivanje |
+ | |||||||
Izravnavanje i uèvræ+ | ||||||||
Izrada raznih bodova, kratko ivanje s obzirom na polo+ | ||||||||
Obrada zgloba | + | |||||||
Obrada utora prema poloaju pete i izrada peta | + | |||||||
Izrada novih peta za enske cipele prema pravilnoj visini i + |
| |||||||
Rezanje svih vrsta obuæe ruè+ | ||||||||
Obrada materijala za gornji dio s obzirom na tehniku povlaèenja i zavr |
+ | |||||||
Krojenje, glodanje, èiæ+ | ||||||||
Paljenje rezova cipela u boji bez upotrebe boje za hladno poliranje | + | |||||||
Poliranje potplata | + | |||||||
Izrada cipela po mjeri | + | |||||||
Izrada obrisa stopala, tragova stopala i pomagala | Uzimanje mjera, èitanje tragova stopala | + | ||||||
Prenoenje mjera | + | |||||||
Izrada kopija | + | |||||||
Izrada pomagala | + |
B. Struèno-teorijski dio naukovanja
1 Tehnologija zanimanja
1.1. Pregled nastavnih podruèja
s vremenskim rasporedom
Red. | |||
broj | |||
Koa i krzno | |||
Umjetni materijali u obuæarstvu | |||
Ostali materijali za obuæarstvo | |||
Vrste obuæe | |||
Dijelovi obuæe | |||
Sortiranje i kompletiranje dijelova obuæe | |||
Tehnièko tehnoloka dokumentacija u izradi obu | |||
Kontrola u izradi obuæe | |||
UKUPNO: |
Red. | Nastavno podruèje | |||||
broj | ||||||
Koa i krzno | Poznavanje svojstava | Prirodna sirova koa | ||||
prirodnih koa i krzna,
te stjecanje sposobnosti njihove klasifikacije prema moguænostima upotrebe Poznavanje uvjeta skladitenja | i krzno:
- podjela, struktura, kemijska i fizikalna svojstva - prerada sirove koe i krzna - gotove koe, podjela, fizikalna i kemijska svojstva | |||||
Umjetni materijali u obuæarstvu | Poznavanje osnovnih principa proizvodnje, svojstva i upotrebe, te skladitenja | Umjetna koa, PVC i poliuretani | ||||
Ostali materijali za obuæarstvo | Poznavanje svojstava i upotrebe te skladitenja | Guma, papir, tekstil, ljepila, bojila, voskovi, apreturna sredstva, sredstva za èiæ | ||||
Vrste obuæe | Poznavanje pojedinih vrsta obuæe prema namjeni i prema naèDjeèja obuæa
enska obuæa Muka obuæa Kona obuæa Obuæa iz umjetne koe Gumena obuæa Obuæa, kombinirana iz razlièitih materijala Radna obuæa Elementi sistema uporabne vrijednosti: - èovjek - okolina - obuæa Fizioloka svojstva: - moæ odravanja topline - ponaanje kod vlaenja - prozraènost Svojstva kod odravanja: - osjetljivost na mrlje - ponaanje u èiæTehnoloka svojstva: - ponaanje kod fizikalnih, kemijskih i biolokih utjecaja | |||||
Red. | ||||||
broj | ||||||
Dijelovi obuæe | Poznavanje gornjeg i donjeg dijela obuæe, izbora materijala prema vrsti obuæ | Dijelovi gornjeg i donjeg dijela obuæe.
Materijali za gornji i donji dio obuæe, njihova svojstva i moguænosti primjene, ljepljivost materijal Oznaèivanje dijelova obuæe i gotove obuæ2. | Sortiranje i kompletiranje dijelova obuæe | Poznavanje postupka sortiranja i kompletiranja dijelova obuæe kao pripreme za izradu, na osnovi oznaka dijelova obu | Sortiranje i kompletiranje gornjih dijelova obuæe prema sortimentu, te radnom nalogu | |
Tehnièko tehnoloka dokumentacija u izradi obu | Poznavanje tehnièko tehnoloke dokumentacije kod | Tehnièko-tehnoloka dokumentacija za pojedina Tehnièko tehnoloka dokumentacija za serijsku izradu obu4. | Kontrola u izradi odjeæe | Poznavanje postupka kontrole kvalitete | Postupci kontrole u fazi izrade obuæe
Kontrola gotove obuæe |
2. Tehnoloke vjebe
2.1. Pregled nastavnih podruèja s vremenskim rasporedom
Red. | |||||
broj | |||||
Osnove tehnièkog crtanja | 30 | ||||
Kalupi u izradi obuæe | 20 | ||||
Kopiranje kalupa | 20 | ||||
Kreiranje i modeliranje | 30 | ||||
ablone | 15 | ||||
Krojenje gornjih i donjih dijelova obuæe | 44 | ||||
Anatomija noge i stopala | 15 | ||||
Izrada obrisa stopala, tragova stopala i pomagala | 30 | ||||
UKUPNO: | 204 |
2.2. Ciljevi i sadraji nastavnih podruèja
Red. | Nastavno podruèje | ||
broj | |||
Osnove tehnièkog crtanja | Sposobnost pisanja i crtanja prema normama i umjenost rukovanja potrebnim crtaæ | Normirana slova i brojke sa ablonama
Linije u crteima Unoenje mjera u crtee | |
Kalupi u izradi obuæe | Poznavanje znaèenja i ustrojstva kalupa | Vrste kalupa
Naèini izrade kalupa Ustrojstvo profila kalupa i ustrojstvo potplata | |
Kopiranje kalupa | Stjecanje osnovnih znanja o izradi kopije kalupa | Utvrðivanje osnovnih toèaka
Kopiranje kalupa i izrada prosjeène kopije | |
Red. | Nastavno podruèje | ||
broj | |||
Kreiranje i modeliranje | Poznavanje osnovnih principa kreiranja i modeliranja obuæe | Pojam oblikovanja
Obuæa kroz povijest Crtanje osnove modela po kopiji kalupa Crtanje modela geometrijskom metodom Crtanje osnove modela pojedinih vrsta cipela (niske, visoke, èizme) Ustrojstvo modela i njegova izrada Primjena kompjutora u crtanju modela | |
ablone | Poznavanje naèina izrade ablona | Izrada osnove ablone
Razvijanje ablona i umnoavanje | |
Krojenje gornjih i donjih dijelova obuæe I njihovo usjecanje | Poznavanje osnova krojenja i izrade gornjih dijelova obuæe i usjecanje donjih dijelova | Pravilo za krojenje gornjih dijelova
Isjecanje donjih dijelova i njihova obrada - vjebe | |
Red. | Nastavno podruèje | ||
broj | |||
Krojenje gornjih dijelova obuæe | Uvjebavanje krojenja gornjeg dijela obuæe i upoz | Nacrt modela gornjih dijelova razne obuæe prema zahtjevima u Vjebe krojenja
Primjena kompjutora u krojenju | |
Anatomija noge i stopala | Stjecanje osnovnih znanja o anatomiji stopala i noge te hnjihovim oboljenjima | Izrada konstrukcije kosti stopala i noge
Muskulatura, krvni sudovi, ivèani sustav i bolesti | |
Izrada obrisa stopala tragova stopala i pomagala | Stjecanje osnovnih znanja i vjetina uzimanja mjera i izrade pomagala | Uzimanje mjera, èitanje tragova stopala
Prenoenje mjera, izrada kopija Izrada pomagala za stopala s obzirom na oboljenje stopala i nogu |
3. Struèni raèun
3.1. Pregled nastavnih podruèja s vremenskim rasporedom
Red. | |||||
broj | |||||
Matematièke i raèunske osnove | 60 | - | - | 60 | |
Izraèunavanje materijala | - | 10 | 14 | 24 | |
Izraèunavanje plaæa | - | 15 | 10 | 25 | |
Izraèunavanje vlastitih trokova | - | 15 | - | 15 | |
Izraèunavanje kamata | - | - | 6 | 6 | |
Izraèunavanje cijene proizvoda | - | - | 10 | 10 | |
UKUPNO: | 60 | 40 | 40 | 140 |
3.2. Ciljevi i sadraji nastavnih podruèja
Red. | ||||||
broj | ||||||
Matematièke i raèunske osnove | Ovladati osnovama struènog raèunanja i geometrijskim v | Primjeri iz obuæarske djelatnosti kao npr. izraèunavan | ||||
Red. | ||||||
broj | ||||||
Izraèunavanje materijala | Ovladavanje osnovama raèunskih obuhvala tehnolok | Utroak materijala za jednostavniju obuæu uzimaju | ||||
Izraèunavanje plaæa | Izraèunati utroak radnog vremena i plaVrijeme proizvodnje jednog izvatka, vrijeme izrade uzimajuæi u obzir zadano vrijeme i broj komada
| Izraèunati plaæu po komadu, satu, danu i mjesecu (bruto i neto pla3. Izraèunavanje trokova
| Poznavanje strukture materijalnih trokova, troèunati trokove jednog izvatka ili proizvodne serije
| Pojedinaèni materijalni trokovi, zajedni<
| Pojedinaèni trokovi izrade uzimajuæ | |
Red. | ||||||
broj | ||||||
Izraèunavanje materijala | Ovladati:
- izraèunavanjem materijala i pribora - izraèunavanjem otpada materijala | Potrebna kolièina materijala za izratke i proizvodne serije,
Izraèunavanje potrebne kolièine materijala za pro Utroak proizvodno tehnièkog i modnog pribora za pojedine komade i serije, izra | ||||
- Razdioba udaljenosti i plohe | Broj rupica, kopèi i sl. razmak izmeðu rupica, kop | |||||
Izraèunavanje plaæa | Izraèunati razne vrste plaæa | Plaæe po vremenu
Plaæe po akordu Plaæe po premiji Plaæe po skupinama Porezi, odbici, doplaci | ||||
Izraèunavanje kamata | Izraèunati kamate | Kamate, glavnica, kamatna stopa, rok | ||||
Izraèunavanje cijene gotovog proizvoda | Sinteza znanja i vjetina struènog ra | Raèunanje cijene proizvoda u pojedinaènoj i serijskoj |
Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vjetina koji su neophodni za ovo zanimanje kao na duljini trajanja nastave u pojedinoj kolskoj godini.
Nastavni plan
Praktièni dio naukovanja | 1385 | 1435 | 1208 | |
Teorijski dio naukovanja | 190 | 140 | 80 | |
Struèni raèun | 60 | 40 | 40 | |
Tehnologija struke | 80 | 50 | - | |
Tehnoloke vjebe | 50 | 50 | 40 | |
UKUPNO A+B | 1575 | 1573 | 1288 |
Nastavni program naukovanja je okvirni, pa æe obrtnièka kola, zajedno s obrtnicima, izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi raèuna da obrtnièke radionice, nisu podjednako opremljene pa nastaju programske razlike, koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.
Praktièni dio naukovanja, tehnologija struke i struèni ra-èun programirani su tako da èine smislenu cjelinu u kojoj se sadraji meðusobno nadopunjuju.
U odabiru sadraja nastavnog programa koriten je princip egzemplarnosti. Pri izradi izvedbenog programa treba uvaavati specifiènosti radionica u koli i obrtnièkih radionica ne naru-avajuæi pritom osnovnu strukturu okvirnog programa.
Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detalj-niji, a sadraj ne rasporeðuje sukladno kolskom kalendaru.
Preporuèa se da svaka obrazovna skupina bude, u svakom polugoditu, kroz utvrðeni didaktièko vremenski blok na nau-kovanju u koli, a u ostalom dijelu kod obrtnika s kojima nauènik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Vremenska dimenzija poje-dinog bloka biti æe uvjetovana planom vremena potrebnog za ostvarenje teorijskog dijela naukovanja i vjebi, te planiranog vremena za realizaciju razlike programa u kolskim radionicama.
Praktièni dio programa treba najveæim dijelom realizirati kod obrtnika. Struèni uèitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi uèenik vodi dnevnik rada.
Teorijski dio naukovanja i vjebe ostvaruju nastavnici s visokom ili viom struènom spremom koji su zavrili studij obuæarskog usmjerenja.
Ispit se sastoji iz praktiènog i teorijskog dijela
Pomoænièkim ispitom provjerava se da li je postignut cilj naukovanja u skladu s èlankom 48. Zakona o obrtu ("Narodne novine", broj 77/1993.). Pomoænièki ispit se polae pred komi-sijom koju osniva Hrvatska obrtnièka komora. Naèin formiranja komisije i polaganja ovog ispita reguliran je posebnim pra-vilnikom.
Okvirni sadraj praktiènog dijela ispita, kojim ispitanik dokazuje steèena praktièna znanja i vjetine, moe se definirati ovako:
1. U roku od 12 sati ispitanik mora
a) popraviti cipele sa stavljanjem konog polupotplata i konih potpetica i popraviti uloaka u cipeli,
b) izraditi jedan par cipela po mjeri primjenom ranije zavrenog gornjeg dijela s uèvræivanjem potplata prema izboru.
2. Unutar est sati izvesti radnu probu;
a) izrada dijelova za par cipela po mjeri, ukljuèujuæi umetanje zaobljavanja,
b) popravak jednog para cipela konatim polupotplatom i potpeticama.
Sadraji teorijskog dijela ispita utvrðuju se iz podruèja struènog raèuna, tehnologije struke i tehnolokih vjebi i to iz ovih sadraja:
- porijeklo i vrste koe i krzna,
- vrste tavljene koe za donji i gornji dio obuæe,
- sintetièki materijali za gornji dio i donji dio obuæe,
- ostali i pomoæni materijali,
- izrada, materijal i oblik trgovaèkih kalupa i kalupa po mjeri,
- anatomija stopala i noge,
- propisi o zatiti na radu,
- obraèunavanje povrina i mase potrebnog materijala i trokova,
-
izrada gornjita
prema sistemu kutova i slièno.
Klasa: 311-01/97-01/213
Urbroj: 526-01-97-19 Zagreb, 30. lipnja 1997. |
|