Na osnovi članka 89. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam Zakon o osnutku Hrvatske kontrole zračne plovidbe, koji je donio Zastupnički dom Hrvatskoga državnog sabora na sjednici 30. siječnja 1998.
Broj: 081-98-288/1
Zagreb, 5. veljače 1998.
Predsjednik
Republike Hrvatske
dr. Franjo Tuđman, v. r.
I. TEMELJNE ODREDBE
Osnivanje Društva
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom osniva društvo s ograničenom odgovornošću za obavljanje poslova kontrole zračne plovidbe u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: Društvo)
(2) Na Društvo se, ukoliko ovim Zakonom nije drukčije propisano, primjenjuju propisi koji vrijede za društvo s ograničenom odgovornošću.
Ime tvrtke
Članak 2.
(1) Tvrtka Društva iz članka 1. ovoga Zakona je: Hrvatska kontrola zračne plovidbe, društvo s ograničenom odgovornošću.
(2) Skraćeni naziv tvrtke je: Hrvatska kontrola zračne plovidbe d.o.o.
(3) Engleski naziv tvrtke glasi: CROATIA CONTROL, Croatian Air Navigation Services, Limited.
(4) Skraćeni naziv tvrtke na engleskom jeziku je: CROATIA CONTROL Ltd.
Sjedište društva
Članak 3.
Sjedište Društva je u Zagrebu.
Osnivač društva
Članak 4.
Osnivač i jedini član Društva je Republika Hrvatska.
Predmet poslovanja Društva
Članak 5.
(1) Predmet poslovanja Društva je od interesa za Republiku Hrvatsku.
(2) Poslovanje Društva obuhvaća sljedeće djelatnosti:
1) pružanje usluga u zračnoj plovidbi,
2) provedba operativnih i središnjih operativnih poslova zračne plovidbe, a posebice kontrola zračnog prometa, poslovi uzbunjivanja, letnih informacija i preduzletnog informiranja s ciljem sigurnoga, redovitog i nesmetanog odvijanja zračnog prometa, te obrada i pohranjivanje podataka o letu, prosljeđivanje informacija od značenja za sigurnost zračnog prometa, upravljanje protokom zračnog prometa i korištenjem zračnog prostora,
3) prikupljanje, obrada i objavljivanje zrakoplovnih informacija, uključujući objavljivanje posebnih publikacija,
4) utvrđivanje operativnih zahtjeva za sustave kontrole zračnog prometa, sustave za posluživanje i nadzor, opremu i infrastrukturu i sl.,
5) planiranje i skrb o strukturi zračnog prostora i letačkim postupcima, uzimajući u obzir interese civilnih i vojnih korisnika te zaštitu okoliša,
6) razvoj, izgradnja, održavanje, nadzor i potvrđivanje ispravnosti postrojenja, sustava i uređaja kontrole zračne plovidbe i zrakoplovne meteorologije,
7) zrakoplovno meteorološka motrenja i motrenja za klimatologiju aerodroma te sastavljanje i razmjena zrakoplovnih meteoroloških izvješća,
8) izrada zrakoplovnih meteoroloških prognoza i posebnih upozorenja za aerodrome i rute u zračnom prostoru iz stavka 4. ovoga članka, priprema zrakoplovne meteorološke dokumentacije te osiguravanje i drugih obveza koje proizlaze iz ICAO dokumenata,
9) provedba i usklađivanje operativnih, razvojnih i međunarodnih poslova i zadaća u međunarodnim organizacijama, posebice ICAO-u i EUROCONTROL-u,
10) stručna izobrazba i usavršavanje osoblja potrebnog za obavljanje poslova,
11) izvoz i uvoz za potrebe Društva,
12) ostali poslovi i operacije koje su u funkciji sigurnog obavljanja zračnoga prometa.
(3) Statutom Društva može se utvrditi da Društvo obavlja i druge poslove.
(4) Društvo obavlja poslove pružanja usluga u zračnoj plovidbi u zračnom prostoru Republike Hrvatske, u zračnom prostoru iznad Jadranskog mora izvan teritorijalnih voda Republike Hrvatske do granica utvrđenih međunarodnim ugovorima koji obvezuju Republiku Hrvatsku i u zračnom prostoru druge države koja je Društvu povjerila provedbu kontrole zračne plovidbe. Istodobno Društvo ne može obavljati kontrolu zračne plovidbe u zračnom prostoru kontrola kojega je povjerena pravnoj osobi druge države.
(5) Djelatnosti iz stavka 2. ovoga članka Društvo obavlja u skladu sa Zakonom o zračnom prometu, međunarodnim ugovorima, međunarodnim standardima te međunarodnim običajima i praksi kao i propisima donesenim za provedbu navedenih akata.
Trajanje Društva
Članak 6.
Vrijeme trajanja Društva nije ograničeno.
Temeljni kapital Društva
Članak 7.
(1) Temeljni kapital Društva jednak je knjigovodstvenoj vrijednosti imovine iskazanoj u Bilanci Uprave kontrole leta u sastavu Ministarstva pomorstva, prometa i veza, sa stanjem na dan 31. prosinca 1997.
(2) Poslovni udjel osnivača jednak je njegovom udjelu u temeljnom kapitalu.
Prihod Društva
Članak 8.
(1) Društvo ostvaruje prihod iz:
1) naknada od korisnika za uporabu uređaja i usluga Društva,
2) državnog proračuna Republike Hrvatske,
3) drugih izvora u skladu s propisima.
(2) Naknada iz stavka 1. točke 1. ovoga članka, ne naplaćuje se za:
1) državne zrakoplove Republike Hrvatske (zrakoplovi koji se koriste u vojne, policijske i carinske svrhe),
2) strane državne zrakoplove na temelju uzajamnosti,
3) zrakoplove u pokusnom letu i letu za izobrazbu letačkog osoblja, ako se na tim letovima ne prevoze putnici i/ili teret,
4) druge zrakoplove izuzete na temelju izuzeća koje utvrdi Eurocontrol.
(3) Sredstva u visini naknade iz stavka 2. točke 1. i 2. ovoga članka, osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske. Visina naknade utvrđuje se posebnim ugovorom između Društva i Vlade Republike Hrvatske.
(4) Visinu naknada iz stavka 1. točke 1. ovoga članka, utvrđuje Društvo sukladno s preuzetim obvezama iz međunarodnih ugovora.
Odgovornost za štetu
Članak 9.
(1) Društvo odgovara za štetu učinjenu trećim osobama ukupnom svojom imovinom.
(2) Osnivač Društva jamči za štetu Društva učinjenu trećim osobama u obavljanju poslova iz svoga predmeta poslovanja.
(3) U slučaju nadoknade štete, prema stavku 2. ovoga članka, osnivač Društva ima pravo na povrat sredstava.
(4) Društvo je obavezno osigurati se od rizika štete.
Obveza dostavljanja podataka i osiguranje prednosti pri rješavanju zahtjeva
Članak 10.
Ovlaštena tijela državne uprave i druge pravne osobe obvezne su dostavljati podatke koji se odnose na sigurno, redovito i nesmetano odvijanje zračnog prometa, radi prikupljanja, obrade i objavljivanja tih podataka na propisani način, osigurati Društvu prednost pri rješavanju zahtjeva koji se odnose na telekomunikacije ili prosljeđivanje informacija od značenja za sigurnost zračnog prometa, ako to Društvo zahtijeva.
Poslovi koje Društvo obavlja za potrebe oružanih snaga Republike Hrvatske
Članak 11.
(1) Društvo koje obavlja poslove i zadaće kontrole zračnoga prometa, te druge poslove i zadaće koje se odnose na zračnu plovidbu, za potrebe oružanih snaga Republike Hrvatske, uz uvjete, način i opseg utvrđen posebnim ugovorima između Ministarstva obrane i Društva, uz prethodnu suglasnost Vlade Republike Hrvatske.
(2) Ovlašćuje se ministar ovlašten za poslove zračnog prometa, da uz suglasnost ministra obrane donese poseban propis kojim će se ustrojiti odgovarajuća tijela, radi provedbe ugovora iz stavka 1. ovoga članka.
Osnivanje podružnica Društva
Članak 12.
(1) Društvo osniva i ukida podružnice, uzimajući u obzir sigurnost zračne plovidbe, potrebe korisnika zračnog prostora, gospodarsku opravdanost, vrstu i opseg predviđenoga zračnog prometa, mogućnost Društva i interese obrane Republike Hrvatske.
(2) Podružnice se osnivaju za aerodrome koji su dužni Društvu dati na korištenje potrebne objekte, prostorije i zemljište te osigurati korištenje sredstava i objekata infrastrukture. Posebnim ugovorom Društvo i aerodromi utvrđuju međusobna prava i obveze te druge odnose od značaja za rad podružnice.
(3) Aerodromi za koje Društvo nije osnovalo podružnicu sukladno odredbi stavka 1. ovoga članka, mogu Društvu podnijeti zahtjev za osnivanje podružnice na svoj teret.
Povjeravanje poslova drugim pravnim osobama
Članak 13.
(1) Društvo može, uz prethodnu suglasnost Vlade Republike Hrvatske, povjeriti drugim pravnim osobama određene poslove iz svoje djelatnosti, čije obavljanje od strane drugih pravnih osoba ne može dovesti u pitanje sigurnost zračnog prometa.
(2) Ugovorom između Društva i druge pravne osobe, kojoj se povjerava obavljanje pojedinih poslova, utvrđuju se prava i obveze ugovornih strana.
(3) Stručni nadzor povjerenih poslova pravnim osobama iz stavka 1. ovoga članka obavlja Društvo.
Statut Društva
Članak 14.
(1) Društvo ima Statut koji obavezno sadrži odredbe o:
1) tvrtki i sjedištu Društva,
2) podrobnom određenju poslova iz djelatnosti Društva,
3) iznosu temeljnog kapitala,
4) osnovama unutarnjeg ustrojstva Društva,
5) ovlasti Skupštine,
6) ovlasti Uprave,
7) ovlasti Nadzornog odbora,
8) vrijednosti zajma iznad koje Uprava, kad ga uzima ili daje, mora pribaviti suglasnost Nadzornog odbora,
9) vrijednost stvari ili prava koja čine dugotrajnu imovinu za koje, kad se prodaju ili kupuju, Uprava mora pribaviti suglasnost Nadzornog odbora,
10) uvjetima i načinu uporabe zapisa podataka, kao i dostupnosti i objavljivanju podataka, poglavito ako se podaci odnose na osobe ili na prosljeđivanje informacija o zrakoplovima u letu,
11) poslovnoj tajni,
12) izvješćivanju zaposlenih,
13) načinu i obliku priopćenja Društva,
14) suradnji sa sindikatom,
15) unapređenju zaštite okoliša.
(2) Statut Društva donosi Skupština Društva.
(3) Statut Društva potvrđuje Hrvatski državni sabor.
II. TIJELA DRUŠTVA
Tijela Društva
Članak 15.
Tijela Društva su Uprava, Nadzorni odbor i Skupština.
1. UPRAVA
Sastav Uprave
Članak 16.
(1) Zadaće i poslove Uprave Društva obavlja direktor Društva.
(2) Direktora imenuje Nadzorni odbor, na vrijeme od pet godina, na temelju javnog natječaja, uz uvjete utvrđene Statutom Društva. Ista osoba može se ponovno imenovati za direktora.
(3) Direktora Društva može Skupština opozvati i prije isteka roka na koji je imenovan.
Direktor
Članak 17.
(1) Direktor vodi poslove Društva na vlastitu odgovornost, s pozornošću urednog i savjesnog gospodarstvenika, u interesu osnivača Društva.
(2) Direktor može donositi odluke o pojedinim poslovima samo uz suglasnost Nadzornog odbora, u slučajevima utvrđenima ovim Zakonom ili Statutom Društva.
Zastupanje Društva i davanje prokure
Članak 18.
(1) Direktor zastupa Društvo neograničeno.
(2) Direktor može dati drugoj osobi prokuru uz suglasnost Nadzornog odbora.
(3) Pismenu punomoć za obavljanje određenih poslova, sklapanje pojedinih ugovora ili ugovora do vrijednosti utvrđene Statutom, daje direktor samostalno, u okviru svojih ovlasti.
Izvješćivanje Nadzornog odbora
Članak 19.
(1) Direktor izvješćuje Nadzorni odbor o poslovnoj politici, tijeku poslova i stanju Društva pod uvjetima i na način utvrđen Statutom Društva, ovim Zakonom i drugim propisima.
(2) Direktor je dužan na zahtjev predsjednika ili najmanje dva člana Nadzornog odbora podnijeti izvješće o poslovanju Društva.
(3) Direktor dostavlja i podnosi godišnje izvješće o poslovanju, godišnje financijsko izvješće i izvješće o stanju Društva, Nadzornom odboru i Skupštini.
2. NADZORNI ODBOR
Sastav Nadzornog odbora
Članak 20.
(1) Nadzorni odbor čini pet članova od kojih četiri bira i opoziva Skupština Društva, a jedan član bira se iz reda zaposlenika.
(2) Članovi Nadzornog odbora biraju se na vrijeme od četiri godine i mogu biti ponovno birani.
(3) Član Nadzornog odbora ne može biti direktor.
(4) Članovi Nadzornog odbora moraju svoju dužnost obavljati na dobrobit Društva.
(5) Statutom Društva propisat će se način predlaganja i izbora te opoziva člana Nadzornog odbora iz reda zaposlenika.
Prava i obveze članova Nadzornog odbora
Članak 21.
(1) Član Nadzornog odbora može dati ostavku, koju u pisanom obliku podnosi Skupštini.
(2) Članu Nadzornog odbora prestaje mandat ako postane direktor Društva.
(3) Na mjesto člana Nadzornog odbora koji je dao ostavku ili je opozvan, izabrat će se novi član, sukladno sa Statutom Društva.
(4) Članovima Nadzornog odbora pripada novčana nagrada za obavljanje dužnosti, u visini koju određuje Skupština.
(5) Članovi Nadzornog odbora imaju pravo i na naknadu učinjenih izdataka u svezi s obavljanjem svojih dužnosti.
(6) Predsjednika i zamjenika predsjednika Nadzornog odbora biraju članovi Nadzornog odbora iz svojih redova.
(7) Predsjednik Nadzornog odbora vodi sjednice, predstavlja Nadzorni odbor i zastupa ga prema upravi Društva. U slučaju spriječenosti, predsjednika Nadzornog odbora zamjenjuje njegov zamjenik.
(8) O svom radu Nadzorni odbor donosi poslovnik.
Nadzor poslovanja Društva
Članak 22.
Nadzorni odbor obavlja nadzor nad vođenjem poslova Društva, sukladno sa zakonom i drugim propisima.
Davanje suglasnosti Nadzornog odbora
Članak 23.
(1) Nadzorni odbor daje suglasnost direktoru na:
1. planove razvoja i ulaganja u stalna sredstva Društva (investicije),
2. godišnji plan poslovanja, koji mora sadržavati i projekciju tijeka novca po mjesecima za tekuću godinu te značajne promjene navedenih planova,
3. uzimanje i davanje zajma iznad vrijednosti određene Statutom,
4. prodaju i kupnju stvari i prava koja čine dugotrajnu imovinu, iznad vrijednosti određene Statutom.
5. imenovanje prokuriste od strane direktora.
(2) U slučaju da Nadzorni odbor uskrati suglasnost direktoru na akte
iz stavka 1. ovoga članka, direktor može tražiti od Skupštine da donese
konačnu odluku.
3. SKUPŠTINA
Sastav Skupštine
Članak 24.
(1) Skupštinu Društva čine ministar ovlašten za poslove zračnog prometa, ministar financija i ministar obrane.
(2) Predsjednik Skupštine Društva je ministar ovlašten za poslove zračnog prometa.
Ovlaštenje Skupštine
Članak 25.
(1) Skupština odlučuje o svim pitanjima sukladno s ovim Zakonom, Statutom Društva i drugim propisima.
(2) O korištenju i raspodjeli dobiti Društva odlučuje Skupština.
III. OVLASTI MINISTRA U SLUČAJU ŠTRAJKA
Zadaci ministra
Članak 26.
(1) Ministar ovlašten za poslove zračnog prometa ovlašćuje se da u slučaju štrajka u Društvu, odlukom utvrdi najnužnije odvijanje zračnoga prometa, radi zaštite posebnih interesa Republike Hrvatske, drugih pravnih osoba ili građana na određenom području.
(2) Radnici koji obavljaju poslove i zadaće u provedbi odluke iz stavka 1. ovoga članka, dužni su za vrijeme štrajka provoditi naloge koje daje direktor. Radniku koji ne provede naloge direktora, prestaje radni odnos.
IV. NADZOR
Nadzor
Članak 27.
(1) Upravni nadzor u provođenju ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona, obavlja ministarstvo ovlašteno za poslove zračnog prometa.
(2) Inspekcijski nadzor u provođenju ovoga Zakona obavlja se prema odredbama zakona kojim se uređuje zračni promet.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Prijenos vlasništva
Članak 28.
Obvezuje se Vlada Republike Hrvatske da u vlasništvo Društva prenese sredstva (nekretnine, pokretnine i materijalna prava) koja je na dan 31. prosinca 1997. koristila Uprava kontrole leta u sastavu Ministarstva pomorstva, prometa i veza.
Usklađivanje poslovanja i upis u trgovački registar
Članak 29.
(1) Ravnatelj Uprave kontrole leta u sastavu Ministarstva pomorstva, prometa i veza poduzet će potrebne radnje za upis Društva u sudski registar, u roku od 90 dana od stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Potrebne akte za obavljanje radnji iz stavka 1. ovoga članka, donijet će Vlada Republike Hrvatske u roku od 60 dana od stupanja na snagu ovoga Zakona.
Početak rada Društva
Članak 30.
(1) Društvo počinje radom s danom upisa u sudski registar.
(2) Do upisa Društva u sudski registar, poslove Društva obavlja Uprava kontrole leta u sastavu Ministarstva pomorstva, prometa i veza.
Preuzimanje službenika i namještenika
Članak 31.
Društvo preuzima službenike i namještenike Uprave kontrole leta u sastavu Ministarstva pomorstva, prometa i veza koji su na dan stupanja na snagu ovoga Zakona zaposleni u Upravi kontrole leta u sastavu Ministarstva pomorstva, prometa i veza.
Propisi koji se stavljaju izvan snage
Članak 32.
Danom primjene ovoga Zakona prestaju važiti odredbe Zakona o zračnoj plovidbi ("Narodne novine", br. 53/91., 26/93. i 109/93.) i članka 13. Zakona o ustrojstvu i djelokrugu rada ministarstava i državnih upravnih organizacija ("Narodne novine", br. 72/94., 92/96. i 131/97.), u dijelu koji se odnosi na kontrolu leta, a koje su u suprotnosti s ovim Zakonom.
Stupanje na snagu
Članak 33.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u "Narodnim novinama".
Klasa: 343-01/97-01/01
Zagreb, 30. siječnja 1998.
ZASTUPNIČKI DOM
HRVATSKOGA DRŽAVNOG SABORA
Predsjednik
Zastupničkog doma
Hrvatskoga državnog sabora
akademik Vlatko Pavletić, v. r.