1713
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik
Suda te suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Mario Kos, Jurica Malčić, Ivan
Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija
Rajić, Vice Vukojević i Milan Vuković, odlučujući u povodu prijedloga za
pokretanja postupka za ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom i zakonom,
na sjednici održanoj 14. studenoga 2001. godine, donio je
Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom te se
ukida Pravilnik o dodjeli stanova i stambenih kredita, klasa: 3370-01/96-04/501
od 29. travnja 1996. godine.
Obrazloženje
1. Boris Ružić iz Pule podnio je prijedlog (i njegovu dopunu) za
pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom u izreci
navedenih odredbi Pravilnika o dodjeli stanova i stambenih kredita, u svezi sa
stanovima povjerenim na upravljanje Ministarstvu obrane.
2. Pravilnik je donio ministar obrane, na temelju članka 22. stavka 4.
Zakona o obrani (»Narodne novine«, broj 74/93, 57/96, odluka Ustavnog suda
Republike Hrvatske u 31/98, članak 264. Carinskog zakona u 78/99) i točke III.
Odluke o davanju ovlaštenja Ministarstvu obrane za upravljanje stanovima,
garažama i poslovnim prostorom u vlasništvu Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 56/92).
3. Podnositelj, iako upućen od Ustavnog suda što takav prijedlog mora
sadržavati, nije izrijekom naveo odredbe Pravilnika koje smatra suprotnim
Ustavu, niti je izrijekom naveo ustavnu odredbu koju drži povrijeđenom, no iz
sadržaja dopune prijedloga slijedi da osporava ustavnost članka 4. i članka 18.
stavka 4. Pravilnika, sa stajališta odredbe članka 14. stavka 2. Ustava, prema
kojoj su svi pred zakonom jednaki.
Prema navodima podnositelja, umirovljene vojne osobe koje su podnijele
zahtjev za rješavanje stambenog pitanja dok su još imale status djelatne
vojne osobe, diskriminirane su time što, kada steknu status umirovljenika, više
nisu obuhvaćene krugom osoba koje temeljem članka 4. Pravilnika mogu ostvariti
pravo na stan ili stambeni kredit.
U svezi osporavanja članka 18. stavka 4. Pravilnika, podnositelj
smatra kako su propisivanjem da djelatne vojne osobe ne mogu otkupiti stan
koji dobiju na korištenje, odnosno u najam, te osobe stavljene u
neravnopravan položaj u odnosu na stradalnike Domovinskog rata i hrvatske ratne
vojne invalide (osobe iz članka 3. Pravilnika), koji stan temeljem Pravilnika
mogu otkupiti.
U podnijetom prijedlogu podnositelj nije izrijekom naveo konačni
prijedlog Sudu, međutim iz sadržaja proizlazi prijedlog da se osporavane
odredbe Pravilnika ukinu.
4. Temeljem članka 40. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99, dalje: Ustavni zakon) od
Ministarstva obrane zatražen je odgovor na podnositeljev prijedlog.
Iz odgovora Ministarstva obrane, kojim se u cijelosti osporavaju navodi
podnositelja, slijedi da predmetni Pravilnik nije donijet kao provedbeni akt
tada važećeg Zakona o stambenim odnosima (»Narodne novine«, broj 51/85, 42/96,
22/92 i 70/93), niti kao provedbeni akt Zakona o najmu stanova (»Narodne
novine«, broj 91/96, odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske u 48/98, i
ispravak u 66/98), već je to isključivo interni akt Ministarstva obrane,
donijet radi raspodjele sredstava iz državnog proračuna namijenjenih za
stambeno zbrinjavanje djelatnih pripadnika Hrvatske vojske. U odgovoru se
nadalje navodi da stambeno zbrinjavanje djelatnih vojnih osoba nije trajno,
jer se stan temeljem odredbi Pravilnika dodjeljuje u najam na vrijeme trajanja
djelatne vojne službe ili se dodjeljuje u najam na razdoblje od 5 godina.
Ministarstvo obrane opovrgava da bi djelatne vojne osobe bile u
neravnopravnom položaju u odnosu na osobe iz članka 3. Pravilnika, budući da je
odredbama članaka 16., 17. i 24. tada važećeg Zakona o pravima hrvatskih
branitelja iz Domovinskog rata (»Narodne novine«, broj 2/94) bilo propisano
pravo na prioritetno stambeno zbrinjavanje stradalnika Domovinskog rata.
Prijedlog je osnovan.
5. Razmatrajući osnovanost podnositeljevih navoda, Ustavni sud polazio
je od odgovora na pitanje predstavlja li osporavani akt drugi propis iz
odredbe članka 128. točke 2. Ustava Republike Hrvatske, prema kojoj odredbi
Ustavni sud odlučuje o suglasnosti drugih propisa s Ustavom i zakonom.
Ocjenjujući u konkretnom slučaju
nadležnost za provođenje postupka ustavnosudske ocjene, Ustavni sud utvrđuje
da osporavani Pravilnik jest propis, dakle akt za čiju ocjenu ustavnosti i
zakonitosti je ovaj Sud nadležan, sukladno članku 128. točki 2. Ustava
Republike Hrvatske.
6. Takvo stajalište temelji
se na odredbama članka 17., članka 18. stavaka 1. i 4., te članka 39. stavka 1.
točke 3. Zakona o sustavu državne uprave (»Narodne novine«, broj 75/93 i 48/99,
15/00, 127/00, 59/01, dalje: ZSDU).
Osporavani Pravilnik donio je
ministar obrane, u skladu sa zakonskim ovlaštenjem za njegovo donošenje,
sadržanim u odredbi članka 22. točke 4. Zakona o obrani, kojom je propisano
da ministar obrane, među ostalim, donosi propise za koje je ovlašten. Pravilnik
je utemeljen i na Odluci Vlade Republike Hrvatske iz 1992. godine, kojom je
Ministarstvo obrane dobilo ovlaštenje za upravljanje stambenim fondom, garažama
i poslovnim prostorom u vlasništvu Republike Hrvatske.
Člankom 17. ZSDU propisano je
da ministri, među ostalim, donose pravilnike za provedbu zakona i drugih
propisa kad su na to izrijekom ovlašteni, u granicama dane ovlasti.
Prema članku 18. stavku 1. ZSDU,
pravilnikom se potanje razrađuju pojedine odredbe zakona radi njihove
primjene, time da se temeljem stavka 4. istog zakonskog članka pravilnici
objavljuju u »Narodnim novinama«, te stupaju na snagu najranije osmog dana od
dana objave, ako tim propisima nije izuzetno određeno da zbog naročito važnih
razloga stupaju na snagu danom objave.
7. Ustavni sud je po izvršenom
uvidu u sadržaj osporavanog Pravilnika ocijenio da je u konkretnom slučaju
osporavani akt provedbeni propis, kojim je ministar obrane propisao postupak,
uvjete i kriterije za dodjelu stanova i stambenih kredita u svezi sa stanovima
u vlasništvu države, povjerenim na upravljanje Ministarstvu obrane, te drugim
stanovima koje Ministarstvo obrane izgradi, kupi ili na drugi način pribavi.
Odredbe Pravilnika odnose se i na dodjelu stanova drugih vlasnika, prenesenih
na upravljanje Ministarstvu obrane (članak 2. Pravilnika).
Pravo na dodjelu stana ili
stambenog kredita, u skladu s člankom 3. Pravilnika, mogu ostvariti članovi
obitelji poginulog, zatočenog ili nestalog hrvatskog branitelja iz
Domovinskog rata, hrvatski ratni vojni invalid iz Domovinskog rata, te, potom,
u skladu s člankom 4. Pravilnika, pripadnika gardijske brigade ili specijalne
postrojbe oružanih snaga Republike Hrvatske i druga djelatna vojna osoba i
vojni službenik ili vojni namještenik. Iznimno, pravo na dodjelu stana može
ostvariti i osoba zaslužna za oružane snage Republike Hrvatske, sukladno odluci
ministra obrane.
Treba stoga zaključiti da je Pravilnik upućen neodređenom, vrlo širokom
krugu osoba.
U odnosu na navedene adresate osporavani akt ima općeobvezni karakter i
proizvodi pravne učinke. Tako je u članku 20. Pravilnika propisano da osoba
koja je stekla status hrvatskog ratnog vojnog invalida može otkupiti stan ako
joj je tjelesno oštećenje utvrđeno za stalno i potvrđeno u revizijskom
postupku, time da i osobe iz članka 4. Pravilnika, kojima je stan dodijeljen u
najam, imaju pravo podnijeti zahtjev za otkup stana, ako su za vrijeme najma
postale stradalnici iz Domovinskog rata, i to u roku od 60 dana od stjecanja
tog statusa.
Sud nije prihvatio tumačenje
prema kojem je Pravilnik adresatima upućen temeljem odredbe članka 39. stavka
1. točke 3. ZSDU. Tom zakonskom odredbom propisano je da ministar upravlja
ministarstvom i njegovim radom, a osobito brine o zakonitom i pravodobnom
izvršavanju zakona i drugih propisa te u pitanjima od zajedničkog interesa
osigurava suradnju ministarstva s državnim tijelima, jedinicama lokalne
samouprave i uprave, pravnim osobama koje imaju javne ovlasti te drugim pravnim
osobama.
8. Prosudivši stoga pravnu
narav osporavanog akta, ocjenjujući Pravilnik propisom kojega je Ustavni sud
ovlašten ispitivati, Sud je razmotrio suglasnost s Ustavom i zakonom članka 53.
Pravilnika, kojim je propisano da »ovaj Pravilnik stupa na snagu danom donošenja
i neće se objaviti u »Narodnim novinama«.«
Iz navedenog slijedi da je
sadržaj osporavanog akta, koji je proizvodio važne pravne učinke, suprotno izričitoj
odredbi članka 18. stavka 4. ZSDU bio poznat samo uskom krugu osoba.
Time je utvrđena nesuglasnost
s člankom 89. stavkom 1. Ustava, kojim je propisano da se, prije nego što
stupe na snagu, zakoni i drugi propisi državnih tijela objavljuju u »Narodnim
novinama«, službenom listu Republike Hrvatske. Ujedno je utvrđena i povreda
ustavnog načela određenog člankom 5. stavkom 1. Ustava, prema kojem propisi u
Republici Hrvatskoj moraju biti u suglasnosti s Ustavom i zakonom.
9. Temeljem iznijetog,
Ustavni sud je sukladno članku 41. stavku 1. Ustavnog zakona pokrenuo postupak
za ocjenu ustavnosti i zakonitosti.
Utvrdivši nesuglasnost
osporavanog Pravilnika s ustavnim načelom iz članka 5. stavka 1. Ustava i člankom
89. stavkom 1. Ustava, te člankom 18. stavkom 4. ZSDU, Sud je temeljem odredbi
članka 36. stavka 2. i članka 54. stavaka 1. i 2. Ustavnog zakona Pravilnik
ukinuo u cijelosti.
Broj: U-II-1163/2000
Zagreb, 14. studenoga 2001.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.