Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu dr. sc. Smiljko Sokol, predsjednik suda te suci dr. sc. Velimir Belajec, Marijan Hranjski dr. iur., dr. sc. Petar Klarić, Jurica Malčić, mr. sc. Ivan Matija, Ivan Mrkonjić dr. iur., dr. sc. Jasna Omejec, Emilija Rajić, Vice Vukojević dr. iur. i Milan Vuković dr. iur., odlučujući o prijedlogu HRVATSKOG PRAVNOG CENTRA iz Zagreba, Hebrangova 21/III, za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom Zakona o visokim učilitima, na sjednici odranoj dana 26. siječnja 2000. godine, donio je
I. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredaba odsjeka 5. glave V. i odsjeka 1. glave VI. u cijelosti, te odredaba članka 39. stavka 3., članka 99. stavka 1., članka 101. stavaka 2., 3., 4. i 5., članka 103., članka 106. stavka 6., članka 123., članka 124., članka 127. stavka 1. podstavaka 1. i 3. i članka 163. stavka 2. Zakona o visokim učilitima (»Narodne novine«, broj 59/96 - pročićeni tekst).
II. Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom Republike Hrvatske sljedećih odredaba Zakona o visokim učilitima: članka 5. stavaka 3. i 4. u dijelu koji se odnosi na sveučilita; članka 19. stavka 2.; dijela odredbe članka 59. stavka 2.; dijela odredbe članka 86. stavka 1.; članka 95. stavka 4.; članka 99. stavaka 4., 5. i 6.; članka 105. stavka 2. podstavaka 2., 3., 4., 5. i 6. i dijela odredbe stavka 3. istog članka; članka 106. stavaka 3. i 4.; članka 115. stavka 6.; članka 132. stavka 2. podstavka 3. i dijela odredbe članka 144., te se
ukidaju
1. odredbe članka 19. stavka 2.; članka 95. stavka 4.; članka 99. stavaka 4., 5. i 6.; članka 105. stavka 2. podstavaka 2., 3., 4., 5. i 6.; članka 106. stavaka 3. i 4.; članka 115. stavka 6. i članka 132. stavka 2. podstavka 3. u cijelosti,
2. dijelovi sljedećih odredaba;
- članka 5. stavka 3. u dijelu koji se odnosi na sveučilita, a glasi: »sveučilita i članka 105. stavak 1., odnosno«;
- članka 5. stavka 4. u dijelu koji se odnosi na sveučilita, a glasi: »fakulteta, umjetničke akademije, visoke kole u sastavu sveučilita i fakulteta, umjetničke akademije, visoke kole u sastavu sveučilita, odnosno sveučilita, odnosno «;
- članka 59. stavka 2. u dijelu koji glasi: »uz suglasnost Ministarstva«;
- članka 86. stavka 1. u dijelu koji propisuje da stručno vijeće visokog učilita moe povjeriti izvedbu cijelog nastavnog predmeta nastavniku, znanstveniku, stručnjaku ili umjetniku izvan visokog učilita;
- članka 105. stavka 3. u dijelu koji glasi: »općih akata te«;
- članka 144. u dijelu koji glasi: »Standardno opterećenje nastavnih obveza te ostale«.
III. Na temelju odredbe članka 36. stavka 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99), pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom Republike Hrvatske i odredaba članka 5. stavka 5.; članka 115. stavaka 7., 8. i 10. i preostalog dijela odredbe članka 144., te se
ukidaju
- odredba članka 5. stavka 5. u dijelu koji glasi: »sveučilita, odnosno«;
- odredbe članka 115. stavaka 7., 8. i 10. u cijelosti;
- preostali dio odredbe članka 144. koji glasi: »čimbenike za novčanu podlogu rada visokih učilita (broj nastavnika, suradnika, broj studenata i drugo) propisuje Ministarstvo na prijedlog Vijeća za novčanu potporu visokog kolstva.«
IV. Ukinute odredbe odnosno ukinuti dijelovi odredaba članka 5. stavka 3., članka 19. stavka 2., članka 86. stavka 1., članka 95. stavka 4., članka 99. stavaka 4., 5. i 6., članka 105. stavka 2. podstavaka 2., 4. i 6., članka 106. stavaka 3. i 4.; članka 115. stavka 10. Zakona o visokim učilitima prestaju vaiti 1. kolovoza 2000. godine.
HRVATSKI PRAVNI CENTAR iz Zagreba, Hebrangova 21/III (u daljnjem tekstu: predlagatelj) podnio je ovome Sudu prijedlog za ocjenu ustavnosti određenih odredaba Zakona o visokim učilitima (u daljnjem tekstu: Zakon), zbog njihove nesuglasnosti s člancima 3., 16., 18., 44., 65. stavka 2., 66., 67. i 68. stavaka 1. i 2. Ustava Republike Hrvatske.
Predlagatelj osporava ustavnost odredaba odsjeka 5. glave V. Zakona pod nazivom »Postupak izbora u zvanja«, te odsjeka 1. glave VI. Zakona u cijelosti pod nazivom »Uprava sveučilitem« u cijelosti, a podredno, u obrazloenju podneska, i ustavnost cijelog Zakona.
U slučaju da Ustavni sud ocijeni da osporavani dijelovi Zakona nisu u cjelini nesuglasni s Ustavom Republike Hrvatske, predlagatelj podredno osporava ustavnost sljedećih odredaba Zakona: članka 5. stavaka 3. i 4. u dijelu koji se odnosi na sveučilita; članka 19. stavka 2.; dijela odredbe članka 39. stavka 3.; dijela odredbe članka 59. stavka 2.; dio odredbe članka 86. stavka 1.; članka 95. stavka 4.; članka 99. stavaka 1., 4., 5. i 6.; članka 101. stavaka 2. do 5.; članka 103.; članka 105. stavka 2. podstavaka 2. do 6. i dijela odredbe stavka 3. istog članka; članka 106. stavaka 3., 4. i 6.; članka 115. stavka 6.; članka 123.; članka 124.; članka 127. stavka 1. podstavaka 1. i 3.; članka 132. stavka 2. podstavka 3.; dio odredbe članka 144. te odredbu članka 163. stavka 2. Zakona.
U obrazloenju razloga zbog kojih smatra da su odredbe odsjeka 5. glave V. i odsjeka 1. glave VI. Zakona u cijelosti, kao i Zakon u cijelosti, a podredno samo pojedine odredbe Zakona, u nesuglasnosti s Ustavom, predlagatelj u podnesku podrobno izlae svoje stajalite o sadraju temeljnih subjektivnih prava koja proizlaze iz članaka 3., 16., 18., 44., 65. stavka 2., 66., 67. i 68. stavaka 1. i 2. Ustava Republike Hrvatske, kao neposredno mjerodavnih ustavnih odredaba za ocjenu ustavnosti osporavanog Zakona odnosno pojedinih njegovih dijelova ili odredaba. Osim toga, u podnesku se podrobno iznosi stajalite predlagatelja o značenju autonomije sveučilita iz članka 67. stavka 1. Ustava, kao i značenje ustavne klauzule o pojačanju ustavnog jamstva autonomije sveučilita iz članka 68. stavka 2. Ustava. Nastavno se podrobno obrazlae i značenje ograničenja Ustavom zajamčenih temeljnih sloboda i prava čovjeka i građanina iz članka 16. Ustava u odnosu prema autonomiji sveučilita i pravima zajamčenim člancima 65. stavka 2., 66., 67. i 68. stavka 1. Ustava. Ističe se da svrha ograničenja treba biti Ustavom doputena, da svako ograničenje treba biti određeno zakonom, donesenim kvalificiranom većinom, te da svako ograničenje Ustavom zajamčenih sloboda i prava mora udovoljavati zahtjevu razmjernosti (testu proporcionalnosti), a da se pritom mora uvaavati činjenica da autonomiju sveučilita po prirodi stvari prethodno već ograničavaju četiri institucije o kojima sveučilita ovise. To su osnivatelji, podupiratelji i procjenitelji, koji se pojavljuju i kao ureditelji sveučilita, dakle oni koji uređenjem odnosa na sveučilitu i sami ograničavaju njegovu autonomiju.
Polazeći od prethodno iznesenih stajalita, a vodeći se zahtjevom da svaki zakon mora biti racionalan, to jest da mora postizati svrhu Ustavom zajamčenih temeljnih sloboda i prava koje svojim odredbama uređuje, a osobito polazeći od, prema miljenju predlagatelja, minimalnog sadraja ustavom zajamčene autonomije sveučilita propisane člankom 3. Zakona, predlagatelj u svom podnesku podrobno obrazlae razloge zbog kojih osporava ustavnost pojedinih dijelova Zakona, a u pojedinostima i Zakon u cjelini, odnosno - podredno - samo pojedine njegove odredbe.
Predlagatelj osporava ustavnost pojedinih dijelova odnosno pojedinih odredaba Zakona zbog sljedećih razloga (razlozi su navedeni prema redoslijedu koji je naveo predlagatelj u svom podnesku):
Odredbe odsjeka 1. glave VI., koje uređuju upravu sveučilitem, u cijelosti su protuustavne zbog toga to uređuju sastav, izbor i odgovornost sveučilinih tijela (upravnog vijeća, senata i rektora) tako da nije moguće odrediti kojima od opravdanih regulativnih svrha ta tijela slue, to jest slue ili promicanju autonomije sveučilita ili pak ograničenjima autonomije sveučilita. Osim toga, neodređenost osporenih odredaba djeluje tako da svaka od navedenih svrha moe biti postignuta na drugačiji način, čime se omogućuje vrijeđanje jednakosti sveučilita.
Ako Sud ocijeni da odredbe odsjeka 1. glave VI. Zakona nisu u cijelosti protuustavne, predlagatelj podredno osporava ustavnost odredbe članka 106. stavaka 3. i 4. tog dijela Zakona, zbog toga to one neopravdano ograničavaju pravo sveučilita da samo imenuje svoje glavno upravno tijelo (upravno vijeće), a nadlenost upravnog tijela sveučilita Zakonom se daje prikrivenom dravnom tijelu.
Nadalje, predlagatelj navodi da su i odredbe članka 105. stavka 2. podstavka 3., članka 106. stavaka 3., 4. i 6., članka 115. stavka 6., članaka 123. i 124. Zakona protuustavne, jer ograničavaju pravo sveučilita, zajamčeno člancima 67. i 68. stavka 1. Ustava, da bira svoje čelnike (rektora, dekana), i da bira svoja stručna kolegijalna tijela. Zbog toga razloga, navodi predlagatelj, postoji osnovana sumnja i u neustavnost cijele glave VI. Zakona, koja uređuje upravu visokim učilitima, ali i Zakona u cijelosti.
Sukladno neustavnosti prethodno osporenih odredaba Zakona, predlagatelj navodi da su, slijedom toga, neustavne i odredbe članka 5. stavaka 3. i 4. u dijelu koji se odnosi na sveučilita, kao i odredbe članka 105. stavka 2., podstavaka 2., 4. i 5. i dijela odredbe stavka 3. Zakona, jer navedene odredbe neopravdano ograničavaju pravo sveučilita, zajamčeno člancima 67. i 68. stavka 1. Ustava, da donosi statut i druge opće akte.
Predlagatelj nastavno navodi da su protuustavne i odredbe članka 99. stavaka 4. do 6., članka 127. stavka 1., podstavaka 1. i 3. Zakona koje se odnose na sastav i izbor matičnih povjerenstava, jer neopravdano ograničavaju pravo sveučilita, zajamčeno člancima 67. i 68. stavak 1. Ustava, da bira svoje nastavnike.
Odredbe odsjeka 5. glave V., koje uređuju postupak izbora u zvanja, u cijelosti su nesuglasne s Ustavom zbog toga to predloeniku u natječajnom postupku za izbor sveučilinih nastavnika uskraćuju pravo na pravno sredstvo, zajamčeno člankom 18. Ustava, za prekoračenje roka iz članka 95. stavka 2. Zakona, kao i visokom učilitu u kojemu se provodi natječajni postupak, a koje nema ovlast da utvrđuje ispunjavaju li predloenici uvjete za izbor, za prekoračenje roka iz članka 95. stavka 2. Zakona. tovie, odredbe Zakona protuustavne su u cjelini, tvrdi predlagatelj, zbog toga to ne sadre, u odsjeku 6. glave V. ili na drugom mjestu, posebne odredbe o prestanku ugovora o radu sa sveučilinim nastavnikom otkazom.
Nadalje, predlagatelj osporava ustavnost dijela odredbe članka 86. stavka 1. Zakona, koja propisuje da stručno vijeće visokog učilita moe povjeriti izvedbu dijela ili cijelog nastavnog predmeta nastavniku, znanstveniku, stručnjaku ili umjetniku izvan visokog učilita, zbog toga to se njime vrijeđa pravo građanina Republike, zajamčeno člankom 44. Ustava, da pod jednakim uvjetima sudjeluje u obavljanju javnih poslova i bude primljen u javne slube, ali i jednakost visokih učilita zajamčena člancima 67. i 68. stavka 1. Ustava.
Predlagatelj osporava i ustavnost odredaba članka 103. kojima se uređuju pretpostavke za otkazivanje ugovora o radu znanstvenicima, nastavnicima i suradnicima na visokom učilitu i znanstvenoistraivačkim institutima u sastavu sveučilita. Prema navodima predlagatelja, pretpostavke za davanje otkaza nejasno su uređene, a nejasni propisi ne smiju biti dijelom pravnog poretka. Da bi pravo bilo pravom, ono mora udovoljavati, ističe predlagatelj, određenim zahtjevima, među kojima je i zahtjev da pravne odredbe budu jasne. Taj zahtjev vrijedi a fortiori u hrvatskom ustavnom poretku u kojemu je, prema članku 3. Ustava, vladavina prava jedna od izričitih temeljnih vrednota.
Odredbe članka 132. stavka 2. podstavka 3. i članka 39. stavka 3. Zakona protuustavne su jer, prema navodima predlagatelja, neopravdano ograničavaju pravo sveučilita, zajamčeno člancima 67. i 68. stavka 1. Ustava, da donosi obrazovne programe.
Odredba članka 19. stavka 2. Zakona protuustavna je stoga to određuje da se privatno sveučilite, veleučilite ili visoka kola osniva uz prethodnu suglasnost Ministarstva znanosti i tehnologije, pa time bez opravdanja bitno ograničava pravo građana, zajamčeno člankom 66. Ustava, da uz uvjete određene zakonom, osnivaju privatne kole i učilita. Naime, tom se odredbom delegira Ministarstvu znanosti i tehnologije, kao tijelu dravne uprave, nadlenost za postavljanje uvjeta koje treba ispunjavati visoko učilite za djelatnost visoke naobrazbe, a time se vrijeđa pravo visokog učilita, zajamčeno člancima 16. i 66. Ustava, da ti uvjeti budu postavljeni zakonom.
Sukladno tome, protuustavan je i dio odredbe članka 59. stavka 2. Zakona, jer određuje da kapacitet visokog učilita utvrđuje visoko učilite uz suglasnost Ministarstva znanosti i tehnologije. Time se, tvrdi predlagatelj, naruava: prvo, pravo građana zajamčeno člankom 66. Ustava da osnivaju privatne kole i učilita u skladu s uvjetima određenim zakonom; drugo, međusobna jednakost istovrsnih visokih učilita pred zakonom zajamčena člancima 67. i 68. stavka 1. Ustava; treće, pravo svakoga, zajamčeno člankom 65. stavkom 2. Ustava, na dostupnost, pod jednakim uvjetima, visokokolskom obrazovanju u skladu s njegovim sposobnostima.
Člankom 101. stavcima 2. do 5. Zakona protuustavno se određuju uvjeti pod kojima sveučilini nastavnik u znanstveno-nastavnom zvanju redovitog profesora moe s visokim učilitem zaključiti ugovor o radu i nakon zavrene 65. godine ivota. Prema navodima predlagatelja, protuustavnost izvire iz činjenice da su uvjeti propisani člankom 101. stavcima 2. do 5. Zakona suprotni svrsi stalnosti zaposlenja sveučilinih nastavnika, a to je sloboda znanstvenog stvaralatva, napose znanstvene kritike, jer se redovni profesor nalazi u poloaju da radi stručne kompromise umjesto da djeluje kao stručni autoritet, jer produetak njegova ugovora o radu iz godine u godinu ovisi o odluci njegovih mlađih kolega.
Protuustavnost predlagatelj nalazi i u odredbi članka 163. stavka 2. Zakona, koja određuje da svi nastavnici izabrani prema ranije donesenim propisima (u prvom redu, prema Zakonu o usmjerenom obrazovanju iz 1991. godine) podlijeu ponovnom izboru prema odredbama osporavanog Zakona. Takva je odredba, navodi predlagatelj, suprotna svrsi stalnosti zaposlenja sveučilinih nastavnika, a to je sloboda znanstvenog stvaralatva, napose znanstvene kritike, jer novi zakon ne moe niti oduzeti zvanje stečeno na temelju prethodnog zakona niti odrediti da ono vie nije dovoljan uvjet za pravo njihovih nositelja da sa sveučilitem u kojemu su u radnom odnosu zaključe ugovor o radu na neodređeno vrijeme do stjecanja uvjeta za punu mirovinu.
Nadalje, protuustavna je i odredba članka 95. stavka 4. Zakona, navodi predlagatelj, jer čelniku tijela izvrne vlasti (ministru) daje nadlenost da ovlaćuje visoka učilita za izbor i davanje miljenja u postupku izbora za određena znanstvena i stručna područja, to znači da dodjeljuje nadlenost za izbor sveučilinih nastavnika, pa time vrijeđa: prvo, pravo sveučilita da bira svoje nastavnike pod uvjetima određenim zakonom, i drugo, jednakost svih visokih učilita pred zakonom, to je zajamčeno člancima 67., 68. stavak 1. i 16. Ustava.
Slično tome, protuustavne su i odredbe članka 99. stavaka 1. i 6. Zakona, tvrdi predlagatelj u svom podnesku, jer delegiraju donoenje stručnih mjerila za izbor nastavnika tijelima izvrne vlasti, pa time vrijeđaju pravo sveučilita, zajamčeno člancima 67., 68. stavka 1. i 16. Ustava, da bira svoje nastavnike pod uvjetima određenim zakonom.
Konačno, predlagatelj iznosi sumnju da je dio odredbe članka 144. Zakona protuustavan zbog toga to određuje da Ministarstvo znanosti i tehnologije propisuje standardno opterećenje nastavnih obveza, čime se otvara mogućnost za krenje članaka 67. i 68. stavaka 1. i 2. Ustava, a sve pod pretpostavkom da Zakon ne pretpostavlja da je ustaljeno standardno opterećenje nastavnih obveza sveučilinog nastavnika pravilo običajnog prava hrvatskoga pravnog poretka.
Prijedlog je djelomice osnovan.
Neposredno mjerodavne za ocjenu ustavnosti Zakona, odnosno pojedinih njegovih odredaba, jesu odredbe članaka 16., 67. i 68. stavci 1. i 2. Ustava.
Odredbom članka 67. stavka 1. Ustava jamči se autonomija sveučilita.
Odredbom članka 67. stavka 2. Ustava propisano je da sveučilite samostalno odlučuje o svom ustroju i djelovanju, u skladu sa zakonom.
Odredbom članka 68. stavka 1. Ustava jamči se sloboda znanstvenoga, kulturnog i umjetničkog stvaralatva.
Odredbom članka 68. stavka 2. Ustava obvezuje se drava da potiče i pomae razvitak znanosti, kulture i umjetnosti.
Odredbom članka 16. Ustava propisano je da se slobode i prava mogu ograničiti samo zakonom da bi se zatitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni moral i zdravlje.
Ostale odredbe Ustava mjerodavne za ocjenu ustavnosti Zakona, odnosno pojedinih njegovih odredaba, propisuju da uz uvjete određene zakonom građani mogu osnivati privatna učilita (članak 66.); da je svakomu dostupno, pod jednakim uvjetima, visokokolsko obrazovanje u skladu s njegovim sposobnostima (članak 65. stavka 2.); da svaki građanin ima pravo, pod jednakim uvjetima, sudjelovati u obavljanju javnih poslova i biti primljen u javne slube (članak 44.) te da se svakomu jamči pravo na albu protiv pojedinačnih pravnih akata donesenih u postupku prvog stupnja pred sudom ili drugim ovlatenim tijelom, odnosno druga pravna zatita u slučaju da je pravo na albu iznimno isključeno u slučajevima određenim zakonom (članak 18.), to predstavlja izraz načela vladavine prava, kao najvie vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske propisane člankom 3. Ustava.
U postupku ocjene ustavnosti Zakona, odnosno pojedinih njegovih odredaba, a u svezi s navedenim odredbama Ustava Republike Hrvatske, Ustavni sud poao je od stajalita da autonomija sveučilita, propisana člankom 67. Ustava, uključuje pravo svakog pojedinog sveučilita u Republici Hrvatskoj da samostalno odlučuje o svom ustrojstvu i djelovanju, u skladu sa zakonom. Sukladno tome, Sud je zauzeo načelno stajalite da članak 67. Ustava sadri:
- ustavno utvrđenje da je autonomija nuna za samo postojanje sveučilita, jer sveučilite, kao ustanova koja stvara nove znanstvene spoznaje i uvodi studente u znanosti, moe postojati samo u mjeri u kojoj samostalno uređuje svoje ustrojstvo i djelovanje. To je ostvarivo samo u slučaju ako je sveučilite organizacijski i funkcionalno neovisno o drugim tijelima koja imaju vlast ili drugu moć da utječu na uređenje ustrojstva i na djelovanje sveučilita;
- ustavno utvrđenje da sveučilite ima pravo samostalno odlučivati o svom ustrojstvu i djelovanju, u skladu sa zakonom, to znači da odlučivanje o ustrojstvu i djelovanju pripada, silom ustavne odredbe, u područje akademske samouprave (domaine reservč) sveučilita.
Pri razmatranju konkretnog sadraja autonomije sveučilita, temeljenog na prethodno navedenim ustavnim utvrđenjima, pred Ustavnim su se sudom postavila tri pitanja:
- prvo, u odnosu prema kojim subjektima Ustav jamči autonomiju sveučilita, to jest prema kojim se institucijama i drugim tijelima sveučilite pojavljuje kao autonomno,
- drugo, tko ulazi u krug subjekata koji su obuhvaćeni autonomijom sveučilita,
- treće, do kojih granica moe postojati autonomija sveučilita u odnosu prema tijelu koje sveučilite osniva i tijelima koja ocjenjuju njegov rad odnosno prema tijelima koja ga podupiru, a čije su ovlasti imanentne njihovom poloaju osnivatelja, stručnog nadzornika ili pak podupiratelja dotičnog sveučilita.
Razmatrajući odgovor na prvo pitanje, Sud je zauzeo stajalite da autonomija sveučilita, zajamčena člankom 67. Ustava, uključuje autonomiju sveučilita prema izvansveučilinim institucijama i drugim tijelima koja uređuju ustrojstvo i djelovanje sveučilita ili mogu utjecati na njihovo uređenje (primjerice, prema tijelima dravne vlasti ili drugim javnopravnim i (rjeđe) privatnopravnim osobama koje se mogu pojaviti kao osnivatelji sveučilita ili pak oni koji ga podupiru). Nadalje, Sud je zauzeo stajalite da autonomija sveučilita uključuje i autonomiju svakog pojedinog sveučilita u odnosu prema drugim sveučilitima istoga ili drugog sveučilinog sustava u zemlji, te autonomiju svakog pojedinog visokog učilita različitog od sveučilita (primjerice, fakulteta unutar sveučilita) u odnosu prema svim drugim istovrsnim visokim učilitima istoga sveučilinog sustava, uz pridraj prava na vlastitu akademsku samoupravu prema upravnim tijelima sveučilita u čijem se sastavu nalazi.
Razmatrajući odgovor na drugo pitanje, Sud je zauzeo stajalite da autonomija obuhvaća sveučilite odnosno drugo visoko učilite unutar sveučilinog sustava, ali i autonomiju svake pojedine članice sveučilita, to jest svakog pojedinog fakulteta ili drugih ustrojbenih jedinica unutar pojedinog sveučilita, te autonomiju svih djelatnika određene znanosti unutar cjelokupnog sveučilinog i/ili znanstvenog sustava u Republici Hrvatskoj. Stoga se treba smatrati da su pod jedinstveni pojam »autonomije sveučilita« podvedeni svi navedeni subjekti.
U odgovoru na treće pitanje, Sud je zauzeo stajalite da postoje određena ograničenja autonomije sveučilita, koja proizlaze iz činjenice da je autonomija sveučilita u suvremenim dravama u znatnoj mjeri ograničena ovlastima onih o kojima sveučilite ovisi, to jest o njegovim osnivateljima, podupirateljima i tijelima koja provode stručni nadzor nad njegovim radom. Njihov utjecaj najčeće se izraava u pravilima koja svaki od njih nameće sveučilitu, bilo tako to su mu zakonom nadređena, bilo tako to uvjetuju potporu ili pozitivna izvjeća o radu sveučilita prihvaćanjem ili provedbom njihovih pravila. Sukladno navedenom, Ustavni je sud zauzeo stajalite da se ustavnost osporavanih odredaba Zakona o visokim učilitima moe ocjenjivati samo uz istodobno uvaavanje činjenice da je autonomija sveučilita u stvarnosti neizbjeno ograničena pravima i stvarnom moći osnivatelja, ali i onih koji podupiru sveučilite ili pak nad njegovim radom provode stručni nadzor.
Sukladno navedenim stajalitima, a polazeći od ustavne obveze drave da potiče i pomae razvitak znanosti, kulture i umjetnosti (članak 68. stavak 2.), Ustavni sud smatra da se zajamčena autonomija sveučilita zakonom mora razraditi na racionalan način, tako da zakonske odredbe postignu svrhu zbog koje je sveučilite dobilo ustavno jamstvo na autonomiju, uz uvaavanje prethodno spomenutih prava koja pripadaju osnivateljima, odnosno onima koji podupiru sveučilite ili nad njegovim radom provode stručni nadzor, a koja proizlaze iz njihova specifičnog poloaja spram sveučilita.
U tom smislu, Sud je zauzeo stajalite da je za zakonsku razradu ustavnog jamstva autonomije sveučilita osobito vana odredba članka 3. stavka 2. Zakona, koja primjerično razrađuje načela akademskih sloboda i akademske samouprave.
Odredba članka 3. stavka 2. Zakona propisuje da se akademska samouprava osobito ogleda u:
- slobodi znanstvenog, umjetničkog i tehnolokog istraivanja i stvaralatva,
- utvrđivanju obrazovnih, znanstvenih, umjetničkih i stručnih programa,
- izboru nastavnika i čelnika,
- odlučivanju o kriterijima upisa studenata,
- utvrđivanju unutarnjeg ustroja.
Budući da navedena odredba samo primjerično nabraja ovlasti koje ulaze u sadraj akademske samouprave, Sud je zauzeo stajalite da ovlasti propisane člankom 3. stavkom 2. Zakona predstavljaju temeljni sadraj autonomije sveučilita, to jest onaj koji nije doputeno ograničavati zakonskim odredbama niti je doputeno da ga ograničavaju osnivatelji, podupiratelji ili pak nositelji stručnog nadzora nad njegovim radom.
Sukladno svemu rečenom, Ustavni sud utvrdio je da zakonska razrada autonomije sveučilita mora biti poduzeta radi poticanja i pomaganja razvitka znanosti, kulture i umjetnosti, to isključuje pravo da se Ustavom zajamčena autonomija sveučilita zakonom ograničava u području koje je izrijekom utvrđeno kao temeljni sadraj akademske samouprave, dok u svim ostalim pitanjima ograničenja moraju biti legitimna, to jest usklađena s ustavnim ciljevima. Sud je, nadalje, zauzeo stajalite da su, osim pridraja prava osnivatelja i drugih subjekata o kojima sveučilite ovisi, zakonska ograničenja autonomije sveučilita dopustiva samo zbog razloga navedenih u članku 16. Ustava. Međutim, i u tom slučaju konkretni javni interes da se autonomija sveučilita ograniči mora biti jači od interesa sveučilita da se autonomija ostvari, a ograničenja su dopustiva samo ako se svrha zbog koje se ona propisuju ne moe ostvariti blaim sredstvima. I tada, međutim, ograničenja moraju biti racionalno usmjerena na postizanje opravdanih regulativnih svrha.
Prema tome, sva ograničenja propisana Zakonom o visokim učilitima koja zadiru u temeljni sadraj autonomije sveučilita izraen u ovlastima pripadajućim akademskoj samoupravi, odnosno koja nisu utemeljena na razlozima propisanim u članku 16. Ustava ili koja ne izviru iz prava osnivatelja ili iz prava onih koji podupiru sveučilite ili nad njegovim radom provode stručni nadzor, odnosno koja su utemeljena, ali su nerazmjerna u odnosu na svrhu koja se njima eli postići, moraju se smatrati nesuglasnima Ustavu Republike Hrvatske.
I. Temeljeći svoje postupanje na stajalitima iznesenim u točki II. Odluke, Ustavni sud nije prihvatio prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredaba odsjeka 5. glave V. i odsjeka 1. glave VI. Zakona u cijelosti.
Predlagatelj u podnesku osporava ustavnost odsjeka 5. glave V. Zakona u cijelosti, jer predloeniku u natječajnom postupku za izbor sveučilinih nastavnika Zakon nije omogućio pravo na pravno sredstvo. Sud je ocijenio da taj razlog nije dostatan za utvrđenje da je cjelokupni odsjek 5. glave V. Zakona nesuglasan s Ustavom, jer uvijek kada se radi o upravnom aktu tijela dravne vlasti ili pravne osobe s javnom ovlaću postoji mogućnost supsidijarne primjene drugih općih zakona (Zakona o općem upravnom postupku i Zakona o upravnim sporovima), koji se primjenjuju onda kada posebni zakon (u konkretnom slučaju: Zakon o visokim učilitima), to drugo ne propisuje.
Nadalje, predlagatelj smatra da su odredbe odsjeka 1. glave VI. Zakona u cijelosti protuustavne zbog toga to uređuju sastav, izbor i odgovornost sveučilinih tijela (upravnog vijeća, senata i rektora) tako da nije moguće odrediti kojima od opravdanih regulativnih svrha ta tijela slue, to jest slue li promicanju autonomije sveučilita ili pak organičenjima autonomije sveučilita. Osim toga, neodređenost osporenih odredaba djeluje tako da svaka od navedenih svrha moe biti postignuta na drugačiji način, čime se omogućuje vrijeđanje jednakosti sveučilita. Ustavni sud utvrdio je da su pojedine odredbe odsjeka 1. glave VI. Zakona usmjerene na nerazmjerno ograničavanje autonomije sveučilita, kako to tvrdi i predlagatelj u svom podnesku, te su stoga i nesuglasne s ustavnom odredbom o jamstvu autonomije sveučilita. Međutim, Sud je također utvrdio da se zatita ustavnog jamstva autonomije sveučilita moe postići i ukidanjem samo pojedinih odredaba odsjeka 1. glave VI. Zakona.
Sud ujedno napominje da su prethodna utvrđenja u skladu s navodima predlagatelja, koji u podnesku ostavlja podrednu mogućnost ocjene ustavnosti samo pojedinih odredaba odsjeka 5. glave V. i odsjeka 1. glave VI. Zakona. Stoga Sud nije prihvatio prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti osporavanih dijelova Zakona u cijelosti.
II. Temeljem prijedloga predlagatelja, kao i ovlasti iz članka 36. stavka 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, Sud je pokrenuo postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom Republike Hrvatske sljedećih odredaba Zakona: članka 5. stavaka 3., 4. i 5. u dijelu koji se odnosi na sveučilita; članka 19. stavka 2.; dijela odredbe članka 59. stavka 2.; dijela odredbe članka 86. stavka 1.; članka 95. stavka 4.; članka 99. stavaka 4., 5. i 6.; članka 105. stavka 2. podstavaka 2., 3., 4., 5. i 6. i dijela odredbe stavka 3. istog članka; članka 106. stavaka 3. i 4.; članka 115. stavaka 6., 7., 8. i 10.; članka 132. stavka 2. podstavka 3. i članka 144.
Radi sistematizacije građe u postupku ocjene ustavnosti osporavanih odredaba Zakona, Ustavni sud razvrstao ih je u tri osnovne skupine.
1. Osporene odredbe koje uređuju ustroj, djelovanje i upravu visokim učilitima
U postupku ocjene ustavnosti odredaba kojima se uređuju ustroj, djelovanje i uprava visokim učilitima, Sud je utvrdio da sljedeće odredbe - djelomice ili u cijelosti - nisu u suglasnosti s ustavnim pravom sveučilita da samostalno, u skladu sa zakonom, odlučuje o svom ustrojstvu i djelovanju:
- članak 19. stavak 2.;
- članak 59. stavak 2. u dijelu odredbe koji glasi: »uz suglasnost Ministarstva«;
- članak 105. stavak 2. podstavci 3. i 6.;
- članak 106. stavci 3. i 4.;
- članak 115. stavci 6., 7., 8. i 10.
U postupku ocjene ustavnosti navedenih odredaba Zakona, Sud je utvrdio da je pravo na samostalno odlučivanje sveučilita o njegovom ustrojstvu i djelovanju osporenim odredbama Zakona ograničeno, to nije u suglasnosti s Ustavom zajamčenim pravom na sveučilinu autonomiju. Naime, pravo na samostalno odlučivanje o unutarnjem ustrojstvu sveučilita ulazi u temeljni sadraj akademske samouprave, koji nije doputeno ograničavati propisivanjem izvornih ili kontrolnih ovlasti drave u tim pitanjima, pa bila drava i sam osnivatelj, podupiratelj i nadziratelj stručnog rada sveučilita. Nadalje, pitanja koja se tiču ustrojstva i djelovanja sveučilita, a koja ne predstavljaju izvorne ovlasti sveučilita obuhvaćene akademskom samoupravom, moraju biti propisana zakonom i ne mogu biti prenesena na tijela izvrne vlasti drave.
Vodeći se navedenim stavovima, Sud je utvrdio da je osporenim odredbama Zakona povrijeđena autonomija sveučilita ili pak obveza da se pitanja ustroja i djelovanja sveučilita propisuju zakonom.
1.1. Članak 19. stavak 1. Zakona propisuje da za djelatnost visoke naobrazbe visoko učilite mora imati potreban broj i sastav nastavnika i suradnika za izvođenje studija, osiguran prostor i opremu, osigurana novčana sredstva za rad učilita, izvođenje studija i provedbu nastavnog programa u cijelosti, te da mora ispunjavati i druge uvjete utvrđene zakonom, da bi osporenom odredbom stavka 2. istog članka bilo propisano kako »poblie uvjete iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje ministar znanosti i tehnologije«. Sud smatra da davanje ovlasti ministru da utvrđuje poblie uvjete za djelatnost visokih učilita proturiječi odredbi članka 67. stavka 2. Ustava koja izrijekom propisuje da sveučilite samostalno odlučuje o svom ustroju i djelovanju, u skladu sa zakonom. Zbog toga je odredbu članka 19. stavka 2. trebalo ukinuti zbog njezine nesuglasnosti s člankom 67. Ustava.
1.2. Odredbom članka 59. stavka 2. Zakona propisano je da kapacitet visokog učilita utvrđuje visoko učilite uz suglasnost Ministarstva. Sud je utvrdio da je dio navedene odredbe u nesuglasnosti s odredbama članaka 66. i 67. Ustava Republike Hrvatske. Naime, nesporno je pravo visokog učilita da samo utvrđuje svoj kapacitet, te je u tom dijelu odredba članka 59. stavka 2. Zakona u suglasnosti s ustavnim jamstvom autonomije sveučilita. Međutim, davanje ovlasti tijelu dravne uprave (Ministarstvu znanosti i tehnologije) da na akt o utvrđenju kapaciteta svakog pojedinog učilita daje svoju suglasnost, predstavlja bitno ograničenje prava sveučilita na samostalno odlučivanje o svom djelovanju, jer u slučaju uskrate suglasnosti, a uz odgovarajuću primjenu članka 203. Zakona o općem upravnom postupku, visoko učilite ne moe donijeti akt s namjeravanim dispozitivom. S druge strane, donoenje akta kojim bi visoko učilite utvrdilo svoj kapacitet bez suglasnosti Ministarstva, povlačilo bi za sobom njegovo ponitenje po pravu nadzora. Konačno, budući da Zakon nije izrijekom propisao da suglasnost Ministarstva ima snagu samostalnoga upravnog akta, to se ima smatrati da akt davanja ili odbijanja suglasnosti na utvrđenje visokog učilita o njegovom kapacitetu predstavlja akcesorni akt bez vlastite samostalne prirode te ne moe biti ni pobijan neposredno. Time je visokom učilitu uskraćeno i pravo na djelotvornu pravnu zatitu. Prema tome, osporenom odredbom članka 59. stavka 2. Zakona neosnovano je predviđena obveza donoenja sloenog akta (akta kolaboracije) dva tijela - visokog učilita i tijela dravne uprave - u slučaju utvrđenja kapaciteta svakog pojedinog visokog učilita, čime se naruava ustavno pravo visokog učilita da samostalno odlučuje o svom djelovanju. Osim toga, zakonom dana ovlast tijelu dravne uprave na davanje suglasnosti na utvrđenje kapaciteta visokog učilita izrijekom je protivna odredbi članka 66. Ustava, jer ograničava pravo građana da privatna učilita osnivaju uz uvjete određene zakonom. Uzimajući u obzir sve prethodne navode, Sud je utvrdio da treba ukinuti dio odredbe članka 59. stavka 2. (»uz suglasnost Ministarstva«), tako da odredba sada glasi: »(2) Kapacitet visokog učilita utvrđuje visoko učilite«.
1.3. Predlagatelj je u pravu kada napominje da u Zakonu nisu jasno određene ovlasti upravnog vijeća u postupku izbora rektora. Odredba članka 105. stavka 2. podstavka 3. Zakona prema kojoj upravno vijeće »predlae sveučilinom senatu predloenike u postupku izbora rektora«, a u svezi s člankom 108. stavcima 3. do 5. Zakona, moe se tumačiti na način da upravno vijeće, nakon zavrenog postupka prikupljanja prijedloga kandidata, nije duno predloiti sveučilinom senatu sve pravovaljane kandidate za rektora, nego da moe - između svih predloenih kandidata - odabrati dva ili vie predloenika i samo njih predloiti sveučilinom senatu. U postupku ocjene ustavnosti članka 105. stavka 2. podstavka 3. Zakona, a u svezi s člankom 108. stavcima 3. do 5. Zakona, Sud je utvrdio da je nesporno pravo visokih učilita u sastavu sveučilita i stručnih vijeća sveučilinih odjela da predlau kandidate za rektora. Sud je također utvrdio da se ovlast na provedbu postupka prikupljanja prijedloga kandidata moe povjeriti upravnom vijeću, jer se ta ovlast ne bi mogla smatrati ograničavanjem autonomije sveučilita i njegove akademske samouprave. Međutim, Sud je utvrdio da bi se smatrala ograničavanjem autonomije sveučilita ovlast upravnog vijeća da između svih pravovaljano predloenih kandidata za rektora ono samo odabire pojedine kandidate i samo njih - sada kao predloenike - predlae sveučilinom senatu. Budući da iz navedenih odredaba Zakona nisu jasne granice ovlasti upravnog vijeća u postupku izbora rektora, to je Ustavni sud zaključio da treba ukinuti odredbu članka 105. stavka 2. podstavka 3. Zakona, jer je postupak izbora rektora dosljedno i precizno uređen člankom 108. Zakona.
1.4. Ocjenjujući u nastavku način imenovanja i sastav upravnog vijeća, kao tijela koje upravlja sveučilitem (članak 105. stavak 1. Zakona), Sud je utvrdio da je odredbama članka 106. stavaka 3. i 4. neposredno povrijeđena ustavna odredba o jamstvu autonomije sveučilita iz člana 67. stavka 1. Ustava. U stavcima 3. i 4. članka 106. Zakona propisano je, naime, da »članove upravnog vijeća imenuje osnivatelj«, i to tako da »polovicu članova upravnog vijeća osnivatelj imenuje s liste koju mu predlae sveučilini senat iz reda znanstveno-nastavnih zaposlenika sveučilita ili visokih učilita u sastavu sveučilita, a polovicu članova s liste koju mu predlae ministar«. Poveu li se navedene odredbe s odredbama o ovlastima upravnog vijeća iz članka 105. Zakona, te s odredbama članka 106. stavaka 5. i 7. Zakona, Sud ocjenjuje da se pitanje opravdanosti ograničavanja prava sveučilita da samostalno bira svoja sveučilina tijela osnovano postavlja. Naime, odredbe članka 106. stavaka 5. i 7. Zakona propisuju da »predsjednika upravnog vijeća biraju članovi između sebe«, a da »u slučaju podijeljenog broja glasova kod donoenja odluka, odlučuje glas predsjednika«. Zbog svega navedenog predlagatelj je u pravu kada u podnesku ističe da upravno vijeće moe imati takav sastav, takav način odlučivanja i takvu odgovornost da nije moguće odrediti ustanovljava li Zakon upravno vijeće zato da predstavlja interese sveučilita ili osnivatelja sveučilita ili pak samih članova upravnog vijeća. Osim toga, odredba članka 106. stavka 7. koja propisuje da u slučaju podijeljenog broja glasova odlučuje glas predsjednika, omogućuje da u upravnom vijeću javnog sveučilita koje je za svog predsjednika izabralo člana imenovanog na prijedlog osnivatelja odlučujući utjecaj ima osnivatelj, a u upravnom vijeću koje je za svog predsjednika izabralo člana imenovanog na prijedlog senata odlučujući utjecaj ima sveučilite, te se i stupanj autonomije sveučilita u ta dva slučaja razlikuje. Zbog svega navedenog, valjalo je odredbe članka 106. stavaka 3. i 4. ukinuti kao nesuglasne s ustavnim jamstvom autonomije sveučilita.
1.5. Sukladno ustavnom jamstvu autonomije sveučilita, koja u sebi sadri i ovlast visokog učilita na samostalan izbor čelnika, Sud je ocijenio da odredba članka 115. stavka 6. Zakona, prema kojoj odredbi »dekana potvrđuje upravno vijeće sveučilita uz pribavljeno miljenje rektora« nije u suglasnosti s autonomijom fakulteta, kao visokog učilita u sastavu sveučilita s vlastitom akademskom samoupravom. Iako o pravnoj prirodi potvrde, kao akta kojim upravno vijeće sveučilita potvrđuje odluku fakulteta o izboru dekana, u pravnoj teoriji postoje različita miljenja (od toga da je potvrda specifičan oblik nadzora nad nečim to već postoji, do toga da je akt pendentan sve do izdavanja potvrde, slično rezolutivnom uvjetu), nesporno je da uskratom potvrde prestaje pravno djelovanje odluke kojoj je ona uskraćena. Sud je utvrdio i nesuglasnost stavka 6. sa stavcima 7. i 8. istoga članka Zakona koji ne govore o »potvrdi«, nego o »suglasnosti«, iz čega bi proizlazila jo jača nadzorna ovlast upravnog vijeća u postupku izbora dekana fakulteta, jer u tom slučaju odluka o izboru dekana ne bi mogla ni započeti pravno djelovati prije no to bi upravno vijeće dalo suglasnost. Odredbu članka 115. stavka 6. Zakona stoga je trebalo ukinuti, jer ovlast dana upravnom vijeću neposredno vrijeđa pravo fakulteta da samostalno bira svoje čelnike, to nije u suglasnosti s ustavnim jamstvom o autonomiji sveučilita propisanim člankom 67. Ustava, ali ni sa sadrajem akademske samouprave visokih učilita propisanim člankom 3. Zakona. Slijedom toga, Sud je sam pokrenuo postupak za ocjenu ustavnosti i ukinuo stavke 7. i 8. članka 115. Zakona, jer je ukidanjem odredbe stavka 6. istog članka prestao postojati ratio zbog kojega su one bile propisane.
1.6. Zbog istovjetnih razloga navedenih u točki 1.5. trebalo je ukinuti i odredbu članka 105. stavka 2. podstavka 6. Zakona koja propisuje da upravno vijeće »razrjeuje dekana dunosti na zahtjev sveučilinog senata i postavlja vritelja dunosti dekana«. Sud je ocijenio da je razrjeenje dekana autonomno pravo visokog učilita u istoj mjeri u kojoj je to i njegov izbor, sve u skladu s pretpostavkama propisanim zakonom. S druge strane, Sud je utvrdio da davanje zakonske ovlasti upravnom vijeću na neposredno postavljanje vritelja dunosti dekana znači davanje zakonskog prava na neposredan izbor čelnika fakulteta tijelu koje u cijelosti imenuje osnivatelj. Budući da je Sud prethodno utvrdio da su neustavne odredbe Zakona kojima se za izbor dekana zahtijeva potvrda (suglasnost) upravnog vijeća, odnosno kojima se konačna odluka o razrjeenju dekana stavlja u nadlenost upravnog vijeća, zakonsko pravo upravnog vijeća na neposredno postavljanje vritelja dunosti dekana tim vie nije u suglasnosti s ustavnim jamstvom autonomije sveučilita i ustavnim pravom sveučilita na izbor svojih čelnika. Stoga je odredbu članka 105. stavka 2. podstavka 6. Zakona trebalo ukinuti zbog njezine nesuglasnosti s člankom 67. Ustava. Slijedom toga, Sud je sam pokrenuo postupak i ukinuo odredbu članka 115. stavka 10. koja predstavlja razradu ovlasti danih upravnom vijeću člankom 105. stavkom 2. podstavkom 6., a koja propisuje da »ako se novi dekan ne izabere do isteka mandata postojećem dekanu ili se utvrdi da je tekući mandat nepropisan, upravno vijeće imenovat će za vritelja dunosti dekana osobu koja ispunjava propisane uvjete, za vrijeme tekuće kolske godine«.
2. Osporene odredbe koje uređuju izbor u zvanja i nadlenost pojedinih tijela u postupku izbora u zvanja i s njim povezanih prava i obveza
U postupku ocjene ustavnosti odredaba kojima se uređuju izbor u zvanja i nadlenost pojedinih tijela u postupku izbora u zvanja i s njim povezanih prava i obveza, Sud je utvrdio da sljedeće odredbe - u cijelosti ili djelomice - nisu u suglasnosti s odredbama Ustava Republike Hrvatske:
- odredba članka 86. stavka 1. u dijelu koji propisuje da stručno vijeće visokog učilita moe povjeriti izvedbu cijelog nastavnog predmeta nastavniku, znanstveniku, stručnjaku ili umjetniku izvan visokog učilita;
- članak 95. stavak 4.;
- članak 99. stavci 4., 5. i 6.;
- članak 144.
U postupku ocjene ustavnosti navedenih odredaba Sud je poao od prethodno utvrđenog stava da pravo na samostalan izbor nastavnika pripada u temeljni sadraj akademske samouprave sveučilita koji Zakonom nije doputeno ograničavati osim u slučaju nunih ograničenja koja se temelje na razlozima propisanim člankom 16. Ustava.
2.1. Odredbom članka 86. stavak 1. Zakona propisano je da stručno vijeće visokog učilita moe povjeriti izvedbu dijela ili cjelokupnog nastavnog predmeta nastavniku, znanstveniku, stručnjaku ili umjetniku izvan visokog učilita, kao i nastavniku iz drugog visokog učilita. U postupku ocjene ustavnosti navedene odredbe, Sud je utvrdio da visoko učilite ima nesporno pravo povjeriti izvedbu nastave iz cijelog nastavnog predmeta sveučilinog dodiplomskog studija osobi koja nije s visokim učilitem sklopila ugovor o radu, ali je izabrana u jedno od zvanja sveučilinog nastavnika u skladu sa Zakonom ili od priznatoga stranog sveučilita, to uključuje sveučilinog nastavnika i izvan visokog učilita i sveučilinog nastavnika drugog visokog sveučilita, kao i osobi koja je izabrana u jedno od znanstvenih zvanja u skladu sa Zakonom o znanstvenoistraivačkoj djelatnosti ili od priznate strane znanstvene ustanove. Sud je, međutim, ocijenio suprotnim ustavnoj odredbi članka 44. Ustava onaj dio odredbe članka 86. stavka 1. Zakona koji daje pravo visokom učilitu da povjeri izvedbu nastave iz cijelog nastavnog predmeta sveučilinog dodiplomskog studija (to uključuje izvedbu svih sati ili većine sati predavanja i drugih oblika nastave te izvedbu ispita iz dotičnog predmeta) osobi koja nije izabrana za sveučilinog nastavnika. Omogućavanje visokom učilitu da nekoj osobi ili većem broju osoba povjeri obavljanje javne slube - u to se ubrajaju poslovi sveučilinog studija - mimo redovitih uvjeta propisanih Zakonom koji su jednaki za sve, nije u suglasnosti s člankom 44. Ustava, koji propisuje da svaki građanin ima pravo, pod jednakim uvjetima, sudjelovati u obavljanju javnih poslova i biti primljen u javne slube. Zbog toga je valjalo dio odredbe članka 86. stavka 1. Zakona, koji propisuje da stručno vijeće visokog učilita moe povjeriti izvedbu cijelog nastavnog predmeta nastavniku, znanstveniku, stručnjaku ili umjetniku izvan visokog učilita, ukinuti zbog njegove nesuglasnosti s odredbom članka 44. Ustava.
2.2. Odredbom članka 95. stavka 4. Zakona propisano je da na temelju uvjeta iz stavka 3. istog članka, ministar ovlaćuje visoka učilita za izbor i davanje miljenja u postupku izbora za određena znanstvena i stručna područja. Sud je zauzeo stajalite da se tom odredbom ograničava autonomno pravo sveučilita, odnosno visokog učilita u sastavu sveučilita, da bira svoje nastavnike pod uvjetima određenim zakonom, jer se nadlenost za obavljanje bitnih poslova u postupku izbora sveučilinih nastavnika Zakonom prenosi na tijelo dravne uprave. Sud je također utvrdio da je predlagatelj u pravu kada u podnesku ističe da iz Zakona nije jasno kojim pravnim aktom - općim ili pojedinačnim - tijelo dravne uprave ima pravo ovlaćivati visoka učilita za izbor i davanje miljenja u postupku izbora za određena znanstvena i stručna područja, čime se otvara mogućnost da se ovlast podijeli općim, ali i pojedinačnim aktom. Time se vrijeđa pravo sveučilita i visokih učilita u sastavu sveučilita na jednakost pred zakonom s drugim istovrsnim učilitima. Zbog toga je valjalo odredbu članka 95. stavka 4. Zakona ukinuti zbog njezine nesuglasnosti s odredbama članaka 67., 68. stavka 1. i 16. Ustava.
2.3. Odredbom članka 99. stavka 4. određeno je da polovicu članova matičnih povjerenstava (to jest, tijela koja daju miljenje ispunjava li predloenik u postupku izbora minimalne uvjete za izbor u znanstveno-nastavna te nastavna zvanja, to predstavlja najvaniji akt bez kojega visoko učilite ne moe izabrati predloenika niti u jedno od propisanih zvanja) imenuje Rektorski zbor, a drugu polovicu i predsjednika imenuje ministar. Stavkom 5. istog članka propisano je da stručne poslove za matično povjerenstvo osigurava ministarstvo. Stavkom 6. istog članka određeno je da ministar uz pribavljeno miljenje Rektorskog zbora propisuje način rada, broj matičnih povjerenstava, broj članova matičnih povjerenstava te vrijeme na koje se imenuju članovi matičnih povjerenstava. Sud je utvrdio da je predlagatelj u pravu kada u svom podnesku ističe da je autonomija sveučilita naruena sastavom matičnog povjerenstva u kojemu polovicu članova i predsjednika povjerenstva imenuje čelnik tijela dravne uprave (ministar), koji je ujedno i član najvieg tijela izvrne vlasti (Vlade Republike Hrvatske), jer imenovanja u nadlenosti ministra po svojoj naravi ne smjeraju primarno predstavljanju i zatiti interesa sveučilita ili druge znanstvene zajednice. Stoga se sastav matičnih povjerenstava, propisan člankom 99. stavkom 4. Zakona, protivi autonomiji sveučilita, koja se Ustavom jamči i zbog toga da bi se osigurala isključivo znanstvena mjerila odlučivanja o tome ima li predloenik za sveučilinog nastavnika određene znanstvene kvalifikacije. Nadalje, Sud je utvrdio da se pojedine nadlenosti u postupku izbora sveučilinih nastavnika ne uređuju Zakonom, nego se odredbom članka 99. stavka 5. umjesto toga neosnovano prenose na čelnika tijela dravne uprave i člana najvieg tijela izvrne vlasti u zemlji, čime se ograničava Ustavom zajamčena autonomija sveučilita, kao i pravo na samostalno odlučivanje sveučilita u skladu sa zakonom. Sukladno tome, nije u suglasnosti s pravom sveučilita da samostalno odlučuje o svom djelovanju ni odredba članka 99. stavka 5. koja obavljanje stručnih poslova za matična povjerenstva stavlja u nadlenost ministarstva. Zbog toga je valjalo odredbe članka 99. stavaka 4., 5. i 6. Zakona ukinuti zbog njihove nesuglasnosti s člankom 67. Ustava.
2.4. Odredbom članka 144. Zakona propisano je da standardno opterećenje nastavnih obveza te ostale čimbenike za novčanu podlogu rada visokih učilita (broj nastavnika, suradnika, broj studenata i drugo) propisuje Ministarstvo na prijedlog Vijeća za novčanu potporu visokog kolstva. Predlagatelj je u pravu kada u svom podnesku osporava ustavnost dijela odredbe članka 144. kojim se nadlenost za propisivanje standardnog opterećenja nastavnih obveza dodjeljuje tijelu dravne uprave. U postupku za ocjenu ustavnosti osporavanog dijela odredbe članka 144. Zakona Sud nije ocjenjivao je li standardno opterećenje nastavnih obveza pravilo običajnog prava u hrvatskom pravnom poretku ili nije, kako je to zatraio predlagatelj. Sud se ograničio na ispitivanje ustavnosti postojeće odredbe Zakona, te je ocijenio nesuglasnom Ustavom zajamčenoj autonomiji sveučilita dio odredbe kojim se nadlenost za propisivanje standardnog opterećenja nastavnih obveza ne uređuje Zakonom, nego se neosnovano prenosi na tijelo dravne uprave. Stoga je, sukladno prijedlogu predlagatelja, dio odredbe članka 144. koji glasi: »Standardno opterećenje nastavnih obveza te ostale« trebalo ukinuti zbog njegove nesuglasnosti s člankom 67. stavak 2. Ustava. Sud je, međutim, ocijenio da ni preostali dio odredbe članka 144. Zakona nije u suglasnosti s ustavnim jamstvom autonomije sveučilita, te je sam pokrenuo postupak za ocjenu njegove ustavnosti. Ocjenjujući ustavnost preostalog dijela odredbe članka 144. Sud je zauzeo stajalite da propisivanje čimbenika za novčanu podlogu rada visokih učilita ne moe biti u izvornoj nadlenosti ministarstva, kao tijela dravne uprave, jer je to dio proračunske politike Vlade o kojemu je potrebno donijeti opći akt odgovarajuće pravne snage. Stoga je Sud ukinuo i preostali dio odredbe članka 144. Zakona koji glasi: »čimbenike za novčanu podlogu rada visokih učilita (broj nastavnika, suradnika, broj studenata i drugo) propisuje Ministarstvo na prijedlog Vijeća za novčanu potporu visokog kolstva«.
3. Osporene odredbe koje uređuju nadlenost za donoenje općih akata sveučilita, uključujući statut
U postupku ocjene ustavnosti odredaba kojima se uređuju nadlenost za donoenje općih akata sveučilita, Sud je utvrdio da sljedeće odredbe - u cijelosti ili djelomice - nisu u suglasnosti s odredbama Ustava Republike Hrvatske:
- članak 5. stavak 3. u dijelu koji se odnosi na sveučilite, a koji glasi: »sveučilite članka 105. stavka 1., odnosno«, članak 5. stavak 4. u dijelu koji se odnosi na sveučilite, a koji glasi: »fakulteta, umjetničke akademije, visoke kole u sastavu sveučilita i fakulteta, umjetničke akademije, visoke kole u sastavu sveučilita, odnosno sveučilita, odnosno«, te članak 5. stavak 5. u dijelu odredbe koji glasi: »sveučilita, odnosno«;
- članak 105. stavak 2. podstavak 2., 4. i 5.
- članak 105. stavak 3. u dijelu odredbe koji glasi: »općih akata te«;
- članak 132. stavak 2. podstavak 3.
U ocjeni ustavnosti navedenih odredaba Sud je poao od ustavnog utvrđenja da sveučilite ima pravo samostalno odlučivati o svom ustrojstvu i djelovanju u skladu sa zakonom, to znači da odlučivanje o ustrojstvu i djelovanju pripada, silom ustavne odredbe, u područje akademske samouprave sveučilita. Poslovi koji prema članku 3. stavku 2. Zakona predstavljaju poslove akademske samouprave pretpostavljaju pravo sveučilita da o svakom od njih donosi opće i pojedinačne akte, uključujući statut. Stoga pravo na samostalno donoenje općih i pojedinačnih akata iz predmeta navedenih u članku 3. stavku 2. Zakona pripada temeljnom sadraju akademske samouprave sveučilita koji Zakonom nije doputeno ograničavati osim u slučaju nunih ograničenja koja se temelje na razlozima propisanim člankom 16. Ustava.
3.1. Odredbama članka 5. stavaka 3. i 4. Zakona propisano je da statut sveučilita i veleučilita donosi upravno vijeće sveučilita iz članka 105. stavka 1. Zakona, odnosno upravno vijeće veleučilita iz članka 120. stavka 2. Zakona, uz suglasnost osnivatelja, a da statut fakulteta, umjetničke akademije, visoke kole u sastavu sveučilita i veleučiline kole donosi dekan fakulteta, umjetničke akademije, visoke kole u sastavu sveučilita, odnosno veleučiline kole, na prijedlog stručnog vijeća, a uz suglasnost upravnog vijeća sveučilita, odnosno veleučilita. Predlagatelj u podnesku osporava ustavnost samo onih dijelova navedenih odredaba koje se odnose na sveučilita i visoka učilita u sastavu sveučilita. Ona se od ostalih visokih učilita ustavno razlikuju po tome to se samo na njih odnosi ustavno jamstvo slobode znanstvenog stvaralatva iz članka 68. stavka 1. Ustava, to za sobom povlači i njihovu zakonsku razliku, jer samo sveučilita i visoka učilita u sastavu sveučilita izvode studije koji pripremaju i za znanstveni rad. U ocjeni ustavnosti osporavanih dijelova članka 5. stavaka 3. i 4. Zakona Sud je utvrdio da zakonsko rjeenje prema kojem statut sveučilita donosi upravno vijeće sveučilita, uz dodatnu suglasnost osnivatelja, predstavlja neposredno ograničenje autonomnog prava sveučilita na donoenje svoga statuta, kao njegova temeljnog akta. Sud je posebno utvrdio da ne moe postojati legitiman interes osnivatelja na potvrđivanje statuta sveučilita, jer osnivatelj ima mogućnost aktom o osnivanju sveučilita postaviti sveučilitu granice unutar kojih ono moe donositi svoj statut, a ako sveučilite to ne učini, osnivatelju ostaju brojne nadzorne ovlasti koje proizlaze iz njegova poloaja osnivatelja, sve do ukidanja sveučilita, sukladno općim propisima o ustanovama. Slično tome, zakonsko rjeenje po kojem statut fakulteta, umjetničke kole ili visoke kole u sastavu sveučilita donosi dekan tog visokog učilita, na prijedlog stručnog vijeća istog učilita te uz suglasnost upravnog vijeća sveučilita, predstavlja neposredno ograničenje autonomnog prava fakulteta i drugih visokih učilita u sastavu sveučilita da samo ili uz suglasnost sveučilita donese svoj statut. Stoga je dio odredaba članka 5. stavaka 3. i 4. koje se odnose na sveučilita trebalo ukinuti zbog njihove nesuglasnosti s člankom 67. i člankom 68. stavkom 1. Ustava. Ustavnost ostalog dijela odredaba članka 5. stavaka 3. i 4. koje se odnose na veleučilita Sud nije ocjenjivao, jer ocjenu njihove ustavnosti predlagatelj u svom podnesku nije zahtijevao. Ukidanjem odredaba članka 5. stavaka 3. i 4. u dijelu koji se odnosi na sveučilite, trebalo je pokrenuti postupak i ukinuti i dio odredbe članka 5. stavka 5. koji se odnosi na sveučilite, a koji glasi: »sveučilite, odnosno«, tako da odredbe članka 5. stavaka 3., 4. i 5. sada glase: »(3) Statut veleučilita donosi upravno vijeće iz članka 120. stavka 2. ovoga Zakona, uz suglasnost osnivatelja. (4) Statut veleučiline kole donosi dekan veleučiline kole, na prijedlog stručnog vijeća, a uz suglasnost upravnog vijeća veleučilita. (5) Ako upravno vijeće veleučilita, u roku od tri mjeseca od uredno podnesenog zahtjeva za davanje suglasnosti na statut ne uskrati suglasnost, smatra se da je dalo suglasnost«.
3.2. U skladu s ocjenom Suda i razlozima koji su obrazloeni u točki 3.1., trebalo je ukinuti i odredbe članka 105. stavka 2. podstavaka 2., 4. i 5. Zakona. U članku 5. stavku 2., podstavcima 2., 4. i 5. propisano je da upravno vijeće sveučilita donosi statut sveučilita (na prijedlog sveučilinog senata) i opće akte utvrđene statutom sveučilita, te daje suglasnost na statute fakulteta, umjetničkih akademija i drugih pravnih osoba u sastavu sveučilita, to predstavlja ponavljanje sadraja odredaba članka 5. stavaka 3. i 4. Zakona, ali i neosnovano ograničenje sveučilita u njegovom pravu da samostalno donosi i sve druge opće akte utvrđene njegovim statutom. Budući da je Sud donio odluku o ukidanju odredbe članka 105. stavka 2. podstavka 2., prema kojoj upravno vijeće donosi opće akte utvrđene statutom, trebalo je ukinuti i odredbu stavka 3. istog članka u dijelu koji se odnosi na opće akte, a koji glasi: »općih akata te«, tako da odredba članka 105. stavka 3. sada glasi: »Kod donoenja odluka od značaja za program rada i razvoj sveučilita, upravno vijeće je duno zatraiti prethodnu suglasnost sveučilinog senata, a kad te odluke utječu na povećanje trokova rada, duno je zatraiti prethodnu suglasnost Ministarstva«.
3.3. Odredbom članka 132. stavka 2. podstavka 3. Zakona propisano je da Nacionalno vijeće za visoku naobrazbu daje miljenje stručnom vijeću sveučilita o izvedbi i ustroju poslijediplomskih znanstvenih studija. U pravu je predlagatelj kada u svom podnesku napominje da je ograničenje, koje se sastoji u obvezi sveučilita da od Nacionalnog vijeća za visoku naobrazbu pribavlja miljenje o izvedbi i ustroju poslijediplomskih znanstvenih studija, protivno svrsi autonomije sveučilita i slobodi znanstvenog stvaralatva iz članaka 67. i 68. stavak 1. Ustava. Polazeći od načina izbora, sastava i svrhe Nacionalnog vijeća za visoku naobrazbu (imenuje ga Sabor Republike Hrvatske, prijedlog predloenika utvrđuje Vlada Republike Hrvatske, a osniva se radi brige za razvoj sustava visokog kolstva), Sud je ocijenio da je ograničenjem propisanim člankom 132. stavka 2. podstavka 3. Zakona nametnut pogrean odnos drave prema znanstvenom stvaralatvu, jer pretpostavke za znanstveno stvaralatvo ne mogu biti osigurane ako je sveučilite pravno ovlateno mijenjati nastavni program poslijediplomskog znanstvenog studija samo uz prethodno miljenje tijela osnovanog na način na koji se osniva Nacionalno vijeće za visoku naobrazbu. Ustavna je obveza drave da potiče i pomae razvitak znanosti. Stoga je u pravu predlagatelj kada ističe, pozivajući se na pravila razvijenih zemalja, da vlada treba novčano podupirati poslijediplomske znanstvene studije koje smatra vrijednima, iako ih ne odobrava. Budući da je ta svrha u cijelosti izigrana spornom odredbom Zakona, trebalo ju je ukinuti zbog njezine nesuglasnosti s člancima 67. i 68. stavcima 1. i 2. Ustava.
III. U nastavku Odluke obrazlau se razlozi zbog kojih Sud nije prihvatio prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti odredaba članka 39. stavka 3., članka 99. stavka 1., članka 101. stavaka 2., 3., 4. i 5., članka 103., članka 106. stavka 6., članka 123., članka 124., članka 127. stavka 1. podstavka 1. i 3. i članka 163. stavka 2. Zakona s Ustavom Republike Hrvatske.
1. Odredbom članka 39. stavka 3. Zakona propisano je da su stručna vijeća sveučilita ili veleučilita duna prethodno zatraiti suglasnost Ministarstva ako se nastavnim programima javnih visokih učilita povećava ili smanjuje novčana potpora visokih učilita. Predlagatelj napominje da sporna odredba, osim to predstavlja primjer nejasnog pravnog propisa, proturječi ostalim odredbama Glave IX. Zakona, kojima se određuje da su nastavni programi samo jedno od mjerila na temelju kojih ministar dodjeljuje potporu nadlenog ministarstva javnim visokim učilitima, pa stoga nije moguće da visoko učilite jednostranom promjenom programa studija koji izvodi poveća ili smanji dravnu potporu. Sud je, međutim, zauzeo stajalite da se odredba članka 39. stavka 3. u dijelu koji predlagatelj osporava načelno ne moe smatrati nesuglasnom s Ustavom zajamčenom autonomijom sveučilita. Sud je ocijenio da ograničenje koje osporavana odredba propisuje, a koje se sastoji u obvezi sveučilita da dobije suglasnost podupiratelja u situacijama za koje Zakon pretpostavlja da mogu dovesti do povećanja ili smanjenja potpore podupiratelja (primjerice, u situaciji kada se nastavnim programom uvode novi obvezatni predmeti koji zahtijevaju otvaranje novih radnih mjesta), treba smatrati pridranim pravom onih koji novčano podupiru sveučilite. Sud ujedno utvrđuje da ovom ocjenom ne ulazi u pitanje primjerenosti zakonskog rjeenja po kojem visoko učilite u navedenom slučaju mora traiti prethodnu suglasnost nadlenog ministarstva.
Zbog navedenog razloga Sud nije prihvatio prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti dijela članka 39. stavka 3. koji se odnosi na sveučilita, jer se ne moe smatrati da navedena odredba ograničava ustavna prava i slobode sveučilita i znanstvenog stvaralatva zajamčene Ustavom.
2. Ustavni sud nije prihvatio prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredaba članka 99. stavka 1., članka 127. stavka 1. podstavaka 1. i 3., te članka 163. stavka 2. Zakona kojima se uređuje izbor u zvanja, a koje predlagatelj osporava u svom podnesku.
Odredbom članka 99. stavka 1. Zakona propisano je da uvjete za ocjenu nastavne aktivnosti u postupku izbora u znanstveno-nastavna zvanja, odnosno nastavne i stručne aktivnosti u postupku izbora u nastavna zvanja za pojedina znanstvena područja propisuje Rektorski zbor. Odredbama članka 127. stavka 1. podstavaka 1. i 3. propisano je da Rektorski zbor propisuje minimalne uvjete za ocjenu nastavne i stručne djelatnosti u postupku izbora u znanstveno-nastavna i nastavna zvanja te utvrđuje uvjete za koja su znanstvena i stručna područja visoka učilita ovlatena za izbor i davanje miljenja u postupku izbora. Predlagatelj u svom podnesku izrijekom napominje da bi se navedene ovlasti mogle smatrati ustavno prihvatljivim zakonskim uređenjem autonomije sveučilita kad Rektorski zbor ne bi bio Zakonom protuustavno sastavljen, odnosno kad po svojoj prirodi ne bi dijelom bio i tijelo izvrne vlasti Republike Hrvatske. Ocjenjujući osnovanost prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredaba članka 99. stavka 1. i članka 127. stavka 1. podstavaka 1. i 3. Sud je zauzeo stajalite da njima propisane ovlasti, kao i nadlenost za njihovo obavljanje, ne predstavljaju ograničavanje autonomije sveučilita zajamčene stavkom 67. stavka 1. Ustava niti ograničavanje prava sveučilita na akademsku samoupravu propisano člankom 67. stavka 2. Ustava, jer je Rektorski zbor po svom sastavu sveučilino tijelo koje se sastoji od rektora sveučilita i veleučilita (članak 126. stavak 2. Zakona). Uz ocjenu Suda da je način izbora rektora koji je propisan Zakonom nesuglasan ustavnom jamstvu autonomije sveučilita i akademske samouprave, postoji čvrsta ustavnopravna utemeljenost zakonskog rjeenja da se ovlasti iz članka 99. stavka 1. i članka 127. stavka 1. podstavaka 1. i 3. Zakona daju u nadlenost sveučilinom tijelu, kako je to i uređeno Zakonom. Zbog navedenih razloga Sud nije prihvatio prijedlog predlagatelja o pokretanju postupka za ocjenu suglasnosti odredaba članka 99. stavka 1. i članka 127. stavka 1. podstavaka 1. i 3. Zakona s Ustavom Republike Hrvatske.
3. Odredbom članka 101. stavka 1. Zakona propisano je da nastavniku u nastavnom ili znanstveno-nastavnom zvanju redovitog profesora prestaje ugovor o radu po zavretku kolske godine u kojoj navrava 65 godina ivota. Međutim, stavcima 2., 3., 4. i 5. istoga članka propisano je da s takvim nastavnikom visoko učilite moe svake godine sklapati ugovor o radu ako postoji nastavna potreba i ako se na natječaj ne javi osoba koja ispunjava uvjete propisane Zakonom, najdulje do kraja kolske godine u kojoj navrava 70 godina ivota. Protuustavnost spornih odredaba predlagatelj nalazi u njihovoj suprotnosti sa svrhom stalnosti zaposlenja sveučilinih nastavnika, a to je sloboda znanstvenog stvaralatva, napose znanstvene kritike. Ocjenjujući osnovanost prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredaba članka 101. stavaka 2., 3., 4. i 5. Zakona, Sud nije naao da bi uređenje radnopravnog odnosa na način njima predviđen neposredno vrijeđao bilo koje dobro zatićeno Ustavom. Sud doputa da predlagatelj moe biti u pravu kada ističe da bi racionalan zakonodavac odredio da redoviti sveučilini profesor moe, iznimno od općih propisa, imati pravo zaključiti s visokim učilitem u kojemu je u radnom odnosu u trenutku navrenih 65 godina ivota samo jedan ugovor o radu na određeno vrijeme do zavretka kolske godine u kojoj navrava 70 godina ivota, ali Sud, isto tako, utvrđuje da je takvo uređenje u nadlenosti zakonodavnog tijela, a ne ovoga Suda. Zbog navedenog razloga Sud nije prihvatio prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredaba članka 101. stavaka 2., 3., 4. i 5., jer se navedenim odredbama ne ograničavaju neposredno ustavna prava i slobode sveučilita i znanstvenog stvaralatva zajamčene Ustavom.
4. Odredbom članka 103. Zakona propisane su pretpostavke pod kojima je visoko učilite i znanstvenoistraivački institut u sastavu sveučilita duan otkazati ugovor o radu znanstveniku, sveučilinom nastavniku odnosno suradniku. Predlagatelj osporava ustavnost te odredbe zbog, prema njegovom miljenju, nezgrapnih i nejasnih formulacija preteito pravopisne i gramatičke prirode (upotreba kondicionala; upotreba riječi »ili« u podstavku 2., ali ne i u drugim podstavcima, i sl.). Sud se moe sloiti s tim da je formulacija odredaba koju u podnesku predlae predlagatelj nomotehnički pravilnija, a time i jasnija no to je to formulacija dana u članku 103. Zakona, ali Sud nije ovlaten uređivati zakonsku građu umjesto zakonodavca. Stoga je Sud u odlučivanju o prihvaćanju prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti sporne odredbe naao da nomotehnički propusti zakonodavca nisu takve prirode da bi mogli dovesti do neustavnosti cjelokupnog članka 103. Zakona zbog povrede načela vladavine prava, kao najvie vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske. Zbog navedenog razloga Sud nije prihvatio prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti članka 103. Zakona, jer se navedenim odredbama neposredno ne ograničava nijedno dobro zatićeno Ustavom Republike Hrvatske.
5. Sud utvrđuje da je predlagatelj u pravu kada upozorava da Zakon u članku 106. stavka 6. propisuje da »mandat članova upravnog vijeća traje četiri godine«, ali da istodobno ne određuje da li i pod kojim uvjetima mandat moe prestati i prije isteka tog roka, to dovodi do toga da je najvie upravno tijelo sveučilita Zakonom ustanovljeno bez pune odgovornosti, jer da njega ili pojedinog njegovog člana ne moe smijeniti prije isteka mandata čak ni tijelo koje ga je izabralo (to jest, Zastupnički dom Hrvatskoga dravnog sabora). Odlučujući o osnovanosti prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredbe članka 106. stavka 6. Zakona, Sud je utvrdio da proputanje zakonodavca da uredi pretpostavke za prestanak mandata i prije isteka roka od četiri godine ne moe utjecati na nespornu ustavnost same odredbe članka 106. stavka 6. Zakona koja propisuje da mandat članova upravnog vijeća traje četiri godine. Uređivanje praznina u samom zakonu nije nadlenost ovoga Suda, nego zakonodavnog tijela. Zbog navedenih razloga Sud nije prihvatio prijedlog predlagatelja o pokretanju postupka za ocjenu ustavnosti dotične odredbe. Time Sud ne odriče potrebu podrobnijeg uređenja tog instituta s obzirom na prethodno iznesenu ocjenu ovoga Suda da zakonske odredbe o imenovanju i sastavu upravnog vijeća nisu u suglasnosti s ustavnim jamstvom autonomije sveučilita.
6. Sud nije prihvatio ni prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredaba članaka 123. i 124. Zakona. One propisuju da se odredbe članka 104. do 122. Zakona, koje se odnose na upravu visokim učilitima, odgovarajuće primjenjuju i na upravu privatnim visokim učilitima, osim odredaba o načinu izbora, sastavu i mandatu upravnih tijela i voditelja visokih učilita, te da u upravno vijeće privatnog visokog učilita ministar imenuje jednog člana.
Pitanje koje postavlja predlagatelj u svezi s člankom 123. Zakona jest sljedeće: budući da se člankom 123. Zakona odredbe o načinu izbora, sastavu i mandatu upravnih tijela i voditelja javnih visokih učilita ne odnose na privatna visoka učilita, moe li osnivatelj privatnog sveučilita po vlastitom nahođenju statutom ograničiti pravo sveučilita, koje je sam osnovao, da bira svoje voditelje jo u većoj mjeri nego to je to pravo samim Zakonom ograničeno javnim sveučilitima? Sud je zaključio da je pitanje predlagatelja akademske prirode, jer je izvjesna činjenica da bi predmetom ocjene ustavnosti i zakonitosti u ustavnosudskom postupku mogla biti svaka odredba statuta privatnog, kao i svakog drugog sveučilita, koja bi autonomiju sveučilita i akademsku samoupravu ograničavala nerazmjerno svrhama zbog koje im je autonomija zajamčena Ustavom. Stoga Sud smatra da se odredba članka 123. Zakona, unatoč tome to ne propisuje način izbora, sastav i mandat upravnih tijela i voditelja privatnih visokih učilita, to uključuje i sastav senata privatnog sveučilita, ne moe smatrati nesuglasnom s Ustavom.
Budući da predlagatelj nije naveo razloge zbog kojih smatra da je članak 124. Zakona nesuglasan s Ustavom, ovaj Sud utvrđuje da se Zakonom propisanu obvezu, da u upravno vijeće privatnog visokog učilita ministar imenuje jednog člana, ne moe smatrati ograničenjem autonomije sveučilita i akademske samouprave. Predstavnik drave u upravnom vijeću privatnog sveučilita standardna je obveza drave, jer dravna tijela i nad privatnim sveučilitem provode stručni nadzor i (eventualno) ga podupiru.
Zbog navedenih razloga Sud nije prihvatio prijedlog predlagatelja o pokretanju postupka za ocjenu suglasnosti odredaba članka 123. i 124. Zakona s Ustavom Republike Hrvatske.
7. Naposljetku, Sud nije prihvatio prijedlog predlagatelja o pokretanju postupka za ocjenu suglasnosti odredbe članka 163. stavka 2. Zakona s Ustavom. Radi se o prijelaznoj i zavrnoj odredbi Zakona, koja propisuje da svi nastavnici izabrani prema ranije donesenim propisima podlijeu ponovnom izboru prema odredbama (novog) Zakona, ali ne prije isteka roka na koji su izabrani po odredbama ranije donesenih propisa, odnosno prije isteka roka za ocjenjivanje nastavnika po odredbama ranije donesenih propisa. Predlagatelj u svom podnesku ističe da Zakon ne moe niti oduzeti zvanja koja su stečena ranijim propisima niti odrediti da ona vie nisu dovoljan uvjet za pravo njihovih nositelja da sa sveučilitem u kojem su u radnom odnosu zaključe ugovor o radu na neodređeno vrijeme do stjecanja uvjeta za punu mirovinu po općim propisima, jer bi takve odredbe predstavljale neposredno ugroavanje slobode znanstvenog stvaralatva iz članka 68. stavka 1. Ustava. Prihvaćajući djelomično stavove predlagatelja, Sud utvrđuje da ne bi bilo u skladu s Ustavom Republike Hrvatske kada bi se novim zakonom oduzimala zvanja koja su stečena ranijim propisima. Budući da se osporavanom zakonskom odredbom ne predviđa oduzimanje zvanja nijednom nastavniku, to članak 163. stavak 2. u tom pitanju ne moe ni biti predmet ustavnosudske kontrole. Nadalje, Sud je zauzeo stajalite da poslije isteka roka na koji su nastavnici izabrani po odredbama ranije donesenih propisa, odnosno poslije isteka roka za ocjenjivanje nastavnika po odredbama ranije donesenih propisa, zakonodavac ima puno pravo propisati da i ti nastavnici podlijeu ponovnom izboru prema uvjetima propisanim novim Zakonom. U tom se trenutku oni izjednačavaju u svom pravnom poloaju sa svim ostalim nastavnicima ocjenjivanim i biranim prema odredbama novog Zakona. tovie, prijelaznom odredbom članka 163. stavaka 3. i 4. ti su nastavnici stavljeni u povlateni poloaj u odnosu prema onima koji su birani samo po odredbama novoga Zakona, jer neudovoljavanje uvjeta za izbor u isto ili vie zvanje prvih povlači za sobom oduzimanje zvanja i otkaz ugovora o radu s odgodnim rokom od pet godina od dana stupanja na snagu novog Zakona (članak 163. stavak 3. i 4.), dok neudovoljavanje uvjeta za izbor u isto ili vie zvanje nastavnika biranih po novom Zakonu povlači za sobom oduzimanje zvanja i otkaz ugovora o radu bez ikakva odgodna roka (članak 103.). Stoga odredbu članka 163. Zakona Sud smatra prijelaznim rjeenjem propisanim u korist stranaka i zatite njihovih prava koja bi mogla biti ugroena promjenom zakonskog reima izbora u zvanja nastavnika, a ne ograničavanjem njihovih prava na slobodu znanstvenog stvaralatva, kako to u svom podnesku tvrdi predlagatelj. Zbog navedenih razloga Sud nije prihvatio prijedlog predlagatelja o pokretanju postupka za ocjenu suglasnosti odredaba članka 163. stavka 2. Zakona s Ustavom Republike Hrvatske.
Unatoč tome to predlagatelj nije podnio formalni prijedlog za ocjenu ustavnosti Zakona u cijelosti, nego je njegovu opću neustavnost utvrđivao u obrazloenju svoga prijedloga, Sud je razmotrio i razloge zbog kojih predlagatelj smatra da Zakon u cijelosti nije suglasan Ustavu Republike Hrvatske.
Predlagatelj u obrazloenju podneska osporava ustavnost Zakona o visokim učilitima u cijelosti zbog toga to:
- uvjete koje propisuje članak 19. stavak 1. Zakona za djelovanje visokog učilita ne oblikuje određeno u onoj mjeri koja je moguća i potrebna za vrenje prava zajamčenih člankom 66., člankom 67. i člankom 68. stavkom 1. Ustava.
- ograničava pravo sveučilita, zajamčeno člancima 67. i 68. stavka 1. Ustava, da bira svoje čelnike;
- ne sadri posebne odredbe o prestanku ugovora o radu sa sveučilinim nastavnikom otkazom;
- ne propisuje sudsku kontrolu upravnih akata Ministarstva znanosti i tehnologije o ispunjenju uvjeta za djelovanje visokog učilita iz članka 19. stavka 1. Zakona zahtijevanu člankom 19. Ustava.
U razmatranju svakog pojedinog od tih razloga, kao i svih razloga zajedno, Sud je doao do sljedećih zaključaka:
Predlagatelj je u pravu kada napominje da uvjeti koje propisuje članak 19. stavak 1. za djelovanje visokog učilita u Zakonu nisu oblikovani određeno u onoj mjeri koja je moguća i potrebna za vrenje prava zajamčenih člankom 66., člankom 67. i člankom 68. stavkom 1. Ustava. U ocjeni ustavnosti Zakona u cijelosti, međutim, treba se uvaiti i činjenica da su način i mjera njihova oblikovanja uvjetovani odredbom članka 19. stavka 2. Zakona, u kojoj se propisuje da »poblie uvjete iz stavka 1. ovoga članka« (to jest, poblie uvjete za djelovanje visokog učilita) utvrđuje ministar znanosti i tehnologije. Imajući u vidu da u konkretnom slučaju cjelinu normativnog uređenja čine samo obje odredbe zajedno (to jest, i stavak 1. i stavak 2. članka 19.), to neodređenost članka 19. stavka 1. ne moe biti dovoljan razlog za ukidanje cijelog Zakona kao neustavnog. Drugo je pitanje, dakako, je li davanje ovlasti ministru da utvrđuje poblie uvjete za djelatnost visoke naobrazbe visokih učilita u skladu s ustavnim jamstvom autonomije sveučilita. Ovaj Sud smatra da se ustavnost te odredbe Zakona moe ocjenjivati zasebno, to je on i učinio, jer ona uređuje pojedinačnu i jasno definiranu ovlast točno određenog tijela, koja ovlast moe biti samostalan predmet ustavnosudske kontrole, bez utjecaja na pravnu egzistenciju Zakona u cjelini. Stoga je ukidanje članka 19. stavka 2. Zakona zbog njegove nesuglasnosti s Ustavom dovelo i do potrebe podrobnijeg zakonskog uređenja građe iz članka 19. stavka 1. Zakona. To je uređenje, međutim, u nadlenosti zakonodavnog tijela, a ne ovoga Suda.
Slično prethodnom utvrđenju, Sud smatra da se ustavnost svih odredaba Zakona koje ograničavaju pravo sveučilita da samostalno bira svoje čelnike također moe ocjenjivati zasebno, bez utjecaja na pravnu egzistenciju Zakona u cjelini.
Posljednja dva slučaja, zbog kojih predlagatelj smatra da se Zakon u cijelosti treba ukinuti, odnose se na nepostojanje izričitih odredaba o sredstvima pravne zatite, odnosno o institutima za koje predlagatelj smatra da ih je Zakon nuno morao regulirati, pa je proputanjem da to učini uzrokovao neustavnost Zakona u cjelini. Konkretno, radi se o sljedećim slučajevima: prvo, Zakon ne propisuje sudsku kontrolu upravnih akata Ministarstva znanosti i tehnologije o ispunjenju uvjeta za djelovanje visokog učilita iz članka 19. stavka 1. Zakona; drugo, Zakon ne sadri posebne odredbe o prestanku ugovora o radu sa sveučilinim nastavnikom otkazom. U prvom slučaju Sud je zauzeo stajalite da, iako se radi o propustu zakonodavca koji otvara mogućnost pravne nesigurnosti u pojedinačnim slučajevima, proputanje zakonodavca da spomenuti institut izrijekom uredi u Zakonu jo uvijek ne moe dovesti do neustavnosti Zakona u cijelosti, jer uvijek kada je u pitanju upravni akt postoji mogućnost supsidijarne primjene drugih općih zakona (Zakona o općem upravnom postupku i Zakona o upravnim sporovima), koji se primjenjuju onda kada posebni zakon (u konkretnom slučaju: Zakon o visokim učilitima), to drugo ne propisuje. Sud je nastavno utvrdio da se drugi razlog, zbog kojeg predlagatelj osporava ustavnost Zakona u cijelosti, ne moe uzeti u razmatranje, jer se u podnesku ne uvaava činjenica da Zakon sadri posebnu odredbu o prestanku ugovora o radu sa sveučilinim nastavnikom otkazom (članak 103.).
Zbog razloga navedenih i obrazloenih u točkama I. i III. odjeljka III. ove Odluke, Sud nije utvrdio nesuglasnost s Ustavom Republike Hrvatske odredaba odsjeka 5. glave V. i odsjeka 1. glave VI. u cijelosti, te odredaba članka 39. stavka 3., članka 99. stavka 1., članka 101. stavaka 2., 3., 4. i 5., članka 103., članka 106. stavka 6., članka 123., članka 124., članka 127. stavka 1. podstavaka 1. i 3. i članka 163. stavka 2. Zakona o visokim učilitima, čiju je ustavnost predlagatelj u svom podnesku osporavao, te je stoga rijeeno kao pod točkom I. izreke.
Zbog razloga navedenih i obrazloenih u točki II. odjeljka III. ove Odluke, Sud je utvrdio da odredbe članka 19. stavka 2.; članka 95. stavka 4.; članka 99. stavaka 4., 5. i 6.; članka 105. stavka 2. podstavaka 2., 3., 4., 5. i 6.; članka 106. stavaka 3. i 4.; članka 115. stavaka 6., 7., 8. i 10.; članka 132. stavka 2. podstavka 3. i članka 144. nisu u suglasnosti s odredbama članaka 16., 44., 65. stavka 2., 66., 67. i 68. stavaka 1. i 2. Ustava Republike Hrvatske.
Sud je utvrdio da nisu u suglasnosti s navedenim odredbama Ustava ni dijelovi sljedećih odredaba Zakona: članka 5. stavaka 3., 4. i 5., članka 59. stavka 2.; članka 86. stavka 1. i članka 105. stavka 3.
Stoga je temeljem odredbe članka 53. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske odlučeno kao u točkama II. i III. izreke.
Zbog nunosti prilagodbe sustava visokih učilita izreci ove Odluke, u odnosu na odredbe odnosno dijelove odredaba članka 5. stavka 3., članka 19. stavka 2., članka 86. stavka 1., članka 95. stavka 4., članka 99. stavka 4., 5. i 6., članka 105. stavka 2. podstavaka 2., 4. i 6., članka 106. stavaka 3. i 4., te članka 115. stavka 10. Zakona o visokim učilitima, koji su ovom Odlukom ocijenjeni nesuglasnim s Ustavom Republike Hrvatske, odlučeno je kao u točki IV. izreke.
Broj: U-I-902/1999
Zagreb, 26. siječnja 2000.