1083
Na temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske donosim
Proglašavam Zakon o poljoprivredi, koji je donio Hrvatski sabor na
sjednici 11. srpnja 2001.
Broj: 01-081-01-2280/2
Zagreb, 16. srpnja 2001.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
1.
OpĆe odredbe
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuju ciljevi i mjere poljoprivredne politike, korisnici
prava, seljačko gospodarstvo ili obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo,
institucijska potpora, administrativno praćenje i izvješćivanje u poljoprivredi
te upravni i inspekcijski nadzor.
Članak 2.
U smislu ovoga Zakona pojedini izrazi imaju sljedeće značenje:
1. poljoprivreda jest gospodarska djelatnost koja obuhvaća
bilinogojstvo, stočarstvo i s njima povezane uslužne djelatnosti, sukladno
skupinama 01.1, 01.2, 01.3 i 01.4 Nacionalne klasifikacije djelatnosti,
2. poljoprivredni
proizvodi jesu proizvodi bilinogojstva, stočarstva i ribarstva te proizvodi
prvog stupnja njihove prerade. Popis poljoprivrednih proizvoda naveden je u
Dodatku I. i sastavni je dio ovoga Zakona,
3. poljoprivredno
gospodarstvo jest proizvodno-gospodarska jedinica koja se bavi
poljoprivredom, a djeluje kao trgovačko društvo, obrt ili zadruga ako je
registrirano za obavljanje poljoprivredne djelatnosti te kao seljačko
gospodarstvo ili obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo,
4. seljačko gospodarstvo
ili obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo jest samostalna gospodarska i
socijalna jedinica temeljena na vlasništvu i/ili uporabi proizvodnih resursa i
upravljanju obitelji u obavljanju poljoprivredne djelatnosti,
5. poljoprivrednik je fizička osoba na poljoprivrednom
gospodarstvu koja se bavi poljoprivredom te posjeduje znanja i vještine o
poljoprivredi.
2.
Ciljevi i mjere poljoprivredne politike i korisnici prava
Članak 3.
Ciljevi poljoprivredne politike jesu:
1. prehrambena sigurnost stanovništva koja se podmiruje u što većoj
mjeri domaćim konkurentnim poljoprivrednim proizvodima,
2. promicanje učinkovitosti proizvodnje i tržništva u poljoprivredi radi
jačanja konkurentnosti na domaćem i svjetskom tržištu,
3. omogućavanje primjerenoga životnog standarda i pridonošenje
stabilnosti poljoprivrednog dohotka,
4. omogućavanje pristupa potrošačima odgovarajućoj i stabilnoj ponudi
hrane sukladno njihovim zahtjevima, poglavito glede cijene i kakvoće hrane te
sigurnosti prehrane,
5. čuvanje prirodnih resursa promicanjem održive, poglavito ekološke
poljoprivrede i
6. očuvanje i napredak seoskih područja i ruralnih vrijednosti.
Članak 4.
(1) Mjere poljoprivredne politike državne su ekonomske mjere kojima se
ostvaruju ciljevi poljoprivredne politike iz članka 3. ovoga Zakona.
(2) S obzirom na područje djelovanja mjere poljoprivredne politike
dijele se na:
1. mjere tržišno-cjenovne politike,
2. mjere strukturne politike i
3. mjere zemljišne politike.
(3) Mjere poljoprivredne politike moraju biti međusobno sukladne te se
provode prema načelima neutralnosti i ravnopravnosti.
(4) Mjere poljoprivredne politike financiraju se iz državnog proračuna
Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Proračun) i drugih izvora.
Članak 5.
(1) Poljoprivredna politika provodi se prema Nacionalnom programu za
poljoprivredu i seoska područja (u daljnjem tekstu: Nacionalni program).
(2) Nacionalni program sadrži kratkoročne i srednjoročne ciljeve, mjere,
vremenski slijed i rokove ostvarenja tih ciljeva, očekivane učinke te
iznose i izvore novčanih sredstava za provođenje mjera poljoprivredne politike.
(3) Nacionalni program izrađuje Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva
(u daljnjem tekstu: Ministarstvo), a na prijedlog Vlade Republike Hrvatske (u
daljnjem tekstu: Vlada) donosi ga Hrvatski sabor (u daljnjem tekstu: Sabor) za
razdoblje od najviše pet godina.
Članak 6.
(1) Korisnici novčanih sredstava i drugih oblika potpore u poljoprivredi
(u daljnjem tekstu: korisnici prava) mogu biti pravne osobe sa sjedištem u
Republici Hrvatskoj i fizičke osobe državljani Republike Hrvatske s
prebivalištem u Republici Hrvatskoj, koje ispunjavaju uvjete koje propisuje
ministar poljoprivrede i šumarstva (u daljnjem tekstu: ministar) posebnim propisima,
sukladno Nacionalnom programu.
(2) Korisnici prava ostvaruju novčana sredstva na temelju podnijetog
zahtjeva.
(3) Korisnik prava dužan je dobivena novčana sredstva namjenski
koristiti.
(4) Korisnik prava dužan je vratiti novčana sredstva dobivena na temelju
netočnih podataka i/ili ako dobivena sredstva nenamjenski utroši, a zajedno sa
zateznim kamatama u visini koja je zakonom propisana u roku od 30 dana od dana
konačnosti rješenja kojim poljoprivredni inspektor naređuje korisniku prava
povrat sredstava.
(5) U slučaju iz stavka 4. ovoga članka, korisnik prava može podnijeti
novi zahtjev za stjecanje prava iz stavka 1. ovoga članka po proteku dvije
godine računajući od dana povrata novčanih sredstava uključivo zakonske zatezne
kamate u cijelosti, a na temelju rješenja kojim je poljoprivredni inspektor
naredio korisniku prava povrat sredstava.
(6) Korisnici prava moraju čuvati dokumentaciju na temelju koje su
ostvarili novčana sredstva četiri godine od dana dobivanja sredstava.
(7) Ministarstvo vodi evidenciju korisnika prava.
(a) Mjere tržišno-cjenovne politike
Članak 7.
(1) Tržišno-cjenovnom politikom utječe se na stabilnost domaćeg tržišta
poljoprivrednih proizvoda, uz istodobno jačanje konkurentnosti hrvatske
poljoprivrede, i na provedbu obveza sukladno međunarodnim trgovinskim
sporazumima.
(2) Tržišno-cjenovnu politiku čine sljedeće skupine mjera:
1. propisane cijene,
2. novčani poticaji i naknade,
3. intervencije na domaćem tržištu,
4. mjere poticanja prodaje i potrošnje,
5. mjere uravnoteženja ponude i
6. trgovinske mjere.
Članak 8.
Za pojedine skupine poljoprivrednih proizvoda Vlada, na prijedlog
ministra, uz mišljenje ministra gospodarstva a u skladu s Nacionalnim
programom, propisuje uredbom tržne redove kojima se uređuje tržište tih skupina
proizvoda primjenom odnosnih mjera tržišno-cjenovne politike. Tržnim redovima
utječe se na ponudu i potražnju pojedinih skupina poljoprivrednih i
prehrambenih proizvoda.
Članak 9.
(1) Propisane cijene sukladno ovom Zakonu jesu ciljne, zajamčene i minimalne
cijene.
(2) Ciljne cijene omogućuju primjerenu razinu dohotka za pojedine
poljoprivredne proizvode. Ciljne cijene propisuje Vlada na prijedlog ministra.
(3) Zajamčene cijene omogućuju, uz primjereni obujam proizvodnje,
minimalnu razinu dohotka za pojedine poljoprivredne proizvode. Po zajamčenim
cijenama Republika Hrvatska, sukladno tržnim redovima iz članka 8. ovoga
Zakona, otkupljuje pojedine poljoprivredne proizvode. Zajamčene cijene
propisuje Vlada na prijedlog ministra, uz suglasnost ministra gospodarstva.
(4) Minimalne cijene jesu cijene po kojima je prerađivač, koji ostvaruje
potporu u sklopu tržnog reda iz članka 8. ovoga Zakona, obvezatan otkupiti
poljoprivredne proizvode od poljoprivrednog gospodarstva. Minimalne cijene
propisuje Vlada na prijedlog ministra.
(5) Propisane cijene iz stavka 1. ovoga članka određuju se u skladu s
Nacionalnim programom.
Članak 10.
(1) Novčani poticaji i naknade u poljoprivredi novčana su sredstva
Proračuna koja imaju za cilj poticanje poljoprivredne proizvodnje.
(2) Novčani poticaji i naknade u poljoprivredi uređuju se posebnim
zakonom.
(3) Novčani poticaji i naknade uređuju se za razdoblje od najviše pet
godina, sukladno Nacionalnom programu i mjerama potpore određenim u Obvezujućem
rasporedu Republike Hrvatske prema Svjetskoj trgovinskoj organizaciji.
Članak 11.
(1) Mjere intervencije na
domaćem tržištu provode se iznimno radi sprečavanja većih poremećaja u ponudi i
potražnji na domaćem tržištu te stabiliziranja cijena poljoprivrednih
proizvoda.
(2) Vlada na prijedlog
ministra uz mišljenje ministra gospodarstva može u skladu s tržnim redovima iz
članka 8. ovoga Zakona uvesti sljedeće mjere stabilizacije tržišta
poljoprivrednih proizvoda:
1. intervencijsku kupovinu i
prodaju,
2. povlačenje poljoprivrednih
proizvoda s domaćeg tržišta i
3. potporu skladištenju
poljoprivrednih proizvoda.
Članak 12.
(1) Mjere poticanja prodaje i
potrošnje poljoprivrednih proizvoda donose se radi jačanja konkurentnosti
hrvatske poljoprivrede i poticanja domaće potrošnje poljoprivrednih proizvoda.
(2) Vlada na prijedlog
ministra može radi poticanja prodaje i potrošnje poljoprivrednih proizvoda
uvesti sljedeće mjere:
1. promicanje utrživanja i
poboljšanja kakvoće,
2. potpore pripremi proizvoda
za tržište i
3. potpore potrošnji.
Članak 13.
(1) Mjere uravnoteženja
ponude poljoprivrednih proizvoda su mjere kojima se utječe na obujam
poljoprivredne proizvodnje.
(2) Vlada može prema tržnim
redovima propisati obujam proizvodnje pojedinih poljoprivrednih proizvoda
namijenjenih tržištu (u daljnjem tekstu: proizvodne kvote).
(3) U slučaju prekoračenja
proizvodnih kvota, Vlada može propisati poljoprivrednim gospodarstvima posebne
pristojbe sukladno tržnim redovima iz članka 8. ovoga Zakona.
(4) Sredstva s naslova
pristojbi iz prethodnog stavka prihod su Proračuna.
Članak 14.
(1) Trgovinske mjere provode
se radi uravnoteženja tržišta poljoprivrednih proizvoda.
(2) Trgovinske mjere u smislu
ovoga Zakona jesu carine i carinske kvote koje se utvrđuju u skladu s obvezama preuzetim
u okviru Svjetske trgovinske organizacije i drugih međunarodnih sporazuma koje
je sklopila Republika Hrvatska.
(3) Vlada uvodi i zaštitne mjere pri uvozu i izvozu poljoprivrednih
proizvoda u skladu s međunarodno prihvaćenim obvezama Republike Hrvatske.
(b) Mjere strukturne politike
Članak 15.
(1) Mjere strukturne politike čini skup mjera kojima se potiče
gospodarska učinkovitost poljoprivredne proizvodnje radi osiguranja stabilnog
dohotka i primjerenog životnog standarda poljoprivrednika na seoskom području
te skladan razvitak poljoprivrednih regija i seoskih područja.
(2) Mjere strukturne politike su potpore:
1. područjima s težim uvjetima gospodarenja u poljoprivredi,
2. razvitku poljoprivrede koja skrbi o prirodnom okolišu i očuvanju
biološke raznovrsnosti,
3. investicijama u poljoprivredna gospodarstva,
4. stručnom osposobljavanju za rad u poljoprivredi,
5. ulasku mladih u poljoprivredu i ranijem umirovljenju
poljoprivrednika,
6. regionalnom razvitku poljoprivrede i
7. dopunskim aktivnostima na poljoprivrednim gospodarstvima.
Članak 16.
(1) Potpora područjima s težim uvjetima gospodarenja u poljoprivredi
odnosi se na:
1. brdsko-planinska područja,
2. otoke i poluotok Pelješac,
3. područja nepovoljnih hidroloških i pedoloških obilježja i
4. područja od posebne državne skrbi.
(2) Područja iz stavka 1. točke 1., 2. i 4. ovoga članka uređuju se
posebnim zakonima.
(3) Propis kojim se utvrđuju područja iz stavka 1. točke 3. ovoga članka
donosi Vlada na prijedlog ministra.
(4) Propis kojim se utvrđuju iznosi potpora za područja iz stavka 1.
ovoga članka donosi Vlada na prijedlog ministra.
Članak 17.
Potpore za razvitak poljoprivrede koja skrbi o prirodnom okolišu i
biološkoj raznovrsnosti namijenjene su:
1. poticanju takve tehnologije poljoprivredne proizvodnje koja skrbi o
zaštiti prirodnih resursa, kao što je poljoprivredno zemljište i voda, te
općenito o prirodnom okolišu,
2. očuvanju za okoliš ugroženih područja i sprečavanju neplanskih,
neobrađenih i neodržavanih poljoprivrednih površina poljoprivrednih
gospodarstva i
3. očuvanju poljoprivredne biološke raznovrsnosti ekoloških sustava.
Članak 18.
Potpore investicijama u poljoprivredna gospodarstva namijenjene su:
1. snižavanju proizvodnih troškova,
2. poboljšanju kakvoće poljoprivrednih proizvoda i uvođenju proizvoda s
oznakom kakvoće, podrijetla te ekološkog proizvoda,
3. poboljšanju higijenskih uvjeta i standarda držanja stoke,
4. poticanju dopunskih djelatnosti na poljoprivrednim gospodarstvima,
5. očuvanju i poboljšanju okoliša i ekoloških standarda.
Članak 19.
Potpore stručnom osposobljavanju za rad u poljoprivredi namijenjene su
stručnom osposobljavanju poljoprivrednika izvan redovitog obrazovanja radi
ekonomski učinkovitijeg gospodarenja poljoprivrednih gospodarstava i
proizvodnog preusmjeravanja.
Članak 20.
Potpore ulasku mladih u poljoprivredu i ranijem umirovljenju
poljoprivrednika provode se radi poboljšanja dobne i obrazovne strukture
poljoprivrednika na seljačkim gospodarstvima ili obiteljskim poljoprivrednim
gospodarstvima.
Članak 21.
(1) Potpora regionalnom razvitku poljoprivrede usmjerena je poticanju
proizvodnje poljoprivrednih proizvoda u odnosnoj hrvatskoj regiji za koje
postoji razmjerna proizvodna konkurentnost.
(2) Propis kojim se određuju kriteriji za ustanovljenje poljoprivrednih
regija u Republici Hrvatskoj, s iskazom poljoprivrednih proizvoda koji imaju
proizvodnu konkurentnost u pojedinoj regiji, donosi Vlada.
Članak 22.
Potpora dopunskim aktivnostima na poljoprivrednim gospodarstvima
usmjerena je na poticanje seoskog turizma i eko-seoskog turizma, preradu
primarnih poljoprivrednih proizvoda u proizvode veće dodane vrijednosti,
izravnu prodaju poljoprivrednih proizvoda i drugih aktivnosti kojima se može
ostvariti dodatni dohodak na poljoprivrednom gospodarstvu.
Članak 23.
Mjere strukturne politike provode se neizravnom i izravnom potporom
dohotku poljoprivrednih gospodarstava.
Članak 24.
Neizravna potpora u smislu
članka 23. ovoga Zakona označuje djelomično ili potpuno pokriće troškova za
provedbu mjera strukturne politike iz članka 15. stavka 2. ovoga Zakona.
Članak 25.
(1) Izravna potpora u smislu
članka 23. ovoga Zakona označuje izravan prijenos sredstava Proračuna
poljoprivrednim gospodarstvima.
(2) Potpora iz stavka 1. ovoga
članka potpuna je ili djelomična novčana naknada za ukinuće i/ili smanjenje
drugih potpora koje poljoprivredna gospodarstva ostvaruju u sklopu mjera
tržišno-cjenovne politike i/ili kada poljoprivredno gospodarstvo ne ostvaruje
uvjete za dobivanje potpore na temelju članka 7. stavka 2. ovoga Zakona.
Članak 26.
Propis kojim se određuju kriteriji i iznosi potpora mjerama strukturne
politike iz članka 17., 18., 19., 20., 22. i 25., donosi Vlada na prijedlog
ministra.
Članak 27.
(1) Jedinice područne (regionalne) i lokalne samouprave mogu propisati
dodatne mjere strukturne politike za odnosno područje, a sukladno provedbenom
dijelu Nacionalnog programa.
(2) Novčane potpore iz stavka 1. ovoga članka osiguravaju se u proračunu
jedinica područne i lokalne samouprave.
(c) Mjere zemljišne politike
Članak 28.
(1) Mjere zemljišne politike su skup mjera kojima se utječe na
racionalno gospodarenje poljoprivrednim zemljištem kao dobrom od interesa za
Republiku Hrvatsku sukladno važećim propisima, uz sustavnu i učinkovitu zaštitu
okoliša.
(2) Mjere zemljišne politike jesu:
1. dodjela prava korištenja i prodaja poljoprivrednog zemljišta u
vlasništvu države,
2. unapređivanje gospodarenja poljoprivrednim zemljištem i
3. zaštita poljoprivrednog zemljišta od onečišćenja.
Članak 29.
Dodjela prava korištenja i prodaja poljoprivrednog zemljišta u
vlasništvu države obuhvaća davanje koncesija za korištenje, davanje u zakup i
prodaju poljoprivrednog zemljišta poljoprivrednim gospodarstvima, radi
obavljanja poljoprivredne djelatnosti.
Članak 30.
(1) Unapređivanje gospodarenja poljoprivrednim zemljištem obuhvaća
radnje oko grupiranja zemljišta poljoprivrednih gospodarstava u veće i
pravilnije čestice te izgradnju prateće infrastrukture što vodi učinkovitijoj
poljoprivrednoj proizvodnji.
(2) Pod infrastrukturom iz stavka 1. ovoga članka podrazumijeva se
izgradnja prometnica te hidrotehnički, hidromelioracijski i agromelioracijski
zahvati oko uređenja tla.
(3) Program aktivnosti potrebnih za unapređenje gospodarenja
poljoprivrednim zemljištem iz stavka 1. ovoga članka na prijedlog ministra,
ministra pravosuđa, uprave i lokalne samouprave i ravnatelja Državne geodetske
uprave donosi Vlada.
Članak 31.
Zaštita poljoprivrednog zemljišta od onečišćenja obuhvaća registriranje,
sprečavanje i saniranje oštećenja poljoprivrednih tala nastalih onečišćenjem,
radi omogućavanja proizvodnje zdravstveno ispravne hrane i zaštite okoliša.
3.
SeljaČko gospodarstvo ili obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo
Članak 32.
(1) Seljačko gospodarstvo ili obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo
definirano člankom 2. ovoga Zakona osnovni je oblik proizvodnog organiziranja u
poljoprivredi.
(2) Seljačka gospodarstva ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva
razvrstavaju se u ciljne skupine - korisnike mjera poljoprivredne politike
prema sljedećim kriterijima:
1. korištena poljoprivredna površina,
2. radna aktivnost u poljoprivredi,
3. vrsta poljoprivredne proizvodnje,
4. vrijednost prodaje poljoprivrednih proizvoda i
5. dohodak gospodarstva.
(3) Detaljniju razradu kriterija iz stavka 2. ovoga članka i
klasifikaciju seljačkih gospodarstava ili obiteljskih poljoprivrednih
gospodarstava donosi ministar posebnim propisom.
4.
Institucijska potpora
Članak 33.
(1) Institucijska potpora obuhvaća djelovanje tijela državne uprave,
jedinica područne (regionalne) i lokalne samouprave, ustanova, te različitih
oblika stručnog i interesnog povezivanja poljoprivrednih gospodarstava u
području poljoprivrede.
(2) Ustanove za pružanje usluga u poljoprivredi ovlaštene su pravne
osobe koje na temelju zakona imaju javne ovlasti te obavljaju stručne i
upravne poslove koji se odnose na poljoprivredno-
-savjetodavnu službu, uzgojno-selekcijski i reprodukcijski rad u stočarstvu, sjemenarstvo
i rasadničarstvo, zaštitu bilja, zaštitu zdravlja i dobrobiti domaćih
životinja, vinogradarstvo i vinarstvo, voćarstvo, povrćarstvo, poljoprivredno
zemljište i drugo.
(3) Ustanove iz stavka 1. ovoga članka osniva Vlada uredbom.
Članak 34.
(1) Poljoprivredna savjetodavna djelatnost obavlja se kao javna i
privatna poljoprivredna savjetodavna služba.
(2) Javnu poljoprivrednu savjetodavnu službu obavlja Hrvatski zavod za
poljoprivrednu savjetodavnu službu (u daljnjem tekstu: Zavod).
(3) Privatnu poljoprivredno-savjetodavnu službu mogu obavljati fizičke
i pravne osobe koje su registrirane za obavljanje takve djelatnosti i koje
udovoljavaju uvjetima koje propisuje ministar.
(4) Temeljna zadaća poljoprivredno-savjetodavne službe jest tehnološko-tehničko
unapređenje seljačkih gospodarstava ili obiteljskih poljoprivrednih
gospodarstava radi povećanja dobiti od poljoprivredne djelatnosti i dopunskih
djelatnosti na gospodarstvima.
(5) Poljoprivredna
savjetodavna djelatnost obuhvaća:
1. davanje stručnih
poljoprivrednih savjeta za konvencionalnu i ekološku proizvodnju,
2. prikaz novih tehnologija i
tehnika,
3. primjenu znanstvenih
dostignuća,
4. izradu programa
gospodarskog korištenja zemljišta,
5. osposobljavanje za vođenje
knjigovodstva i izradu kalkulacija proizvodnje na seljačkim gospodarstvima ili
obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima,
6. očuvanje ekološke ravnoteže,
7. unapređenje seoskog turizma i dopunskih djelatnosti na gospodarstvu,
8. pomoć u osnivanju različitih oblika udruživanja poljoprivrednika,
9. usmjeravanje u razvoju sela i cjelovitog ruralnog područja i drugo.
Članak 35.
(1) Za utvrđivanje politike i uvjeta financiranja razvojnih i
primijenjenih istraživanja u poljoprivredi, Ministarstvo utemeljuje Vijeće za
istraživanja u poljoprivredi i seoskom području.
(2) Vijeće za istraživanja u poljoprivredi i seoskom području čine
predstavnici:
1. Ministarstva (2 člana, jedan član je predsjednik),
2. Ministarstva znanosti i tehnologije (1 član),
3. ustanova za pružanje usluga u poljoprivredi (2 člana),
4. prerađivačke industrije (1 član),
5. poljoprivrednih gospodarstava (9 članova),
6. visokih učilišta i znanstvenih instituta (4 člana).
(3) Ministar donosi rješenje kojim se imenuje Vijeće za istraživanja u poljoprivredi
i seoskom području, za razdoblje od 3 godine.
(4) Članovi Vijeća za istraživanja u poljoprivredi i seoskom području
moraju imati visoku stručnu spremu osim članova pod točkom 5. stavka 2. ovoga
članka za koje taj uvjet nije prijeko potreban.
(5) Članovima Vijeća za istraživanja u poljoprivredi i seoskom području
pripada naknada za rad, a visinu naknade određuje ministar.
(6) Novčana sredstva za rad Vijeća za istraživanja u poljoprivredi i
seoskom području osiguravaju se iz Proračuna, a sredstva za financiranje
razvojnih i primijenjenih istraživanja u poljoprivredi osiguravaju se u
Proračunu, iz inozemnih novčanih izvora, darovnica i naknada od korisnika
rezultata istraživanja u poljoprivredi.
(7) Vijeće za istraživanja u
poljoprivredi i seoskom području radi i djeluje na osnovi donesenog Poslovnika
o radu.
Članak 36.
Radi promicanja, zaštite i
zastupanja interesa poljoprivrednih gospodarstava i ribara utemeljit će se
Hrvatska poljoprivredna komora posebnim zakonom.
Članak 37.
(1) Poljoprivredni informacijski
centar jest informacijski sustav Ministarstva koji obavlja:
1. prikupljanje i uporabu
podataka i informacija i propisanih evidencija iz djelokruga tijela državne
uprave, jedinica područne (regionalne) i lokalne samouprave, ustanova i slično
od važnosti za poljoprivredu,
2. prikupljanje, obradu
podataka i informacija za potrebe izvješćivanja o poljoprivredi, koje
ustanovljuje ministar odnosno nositelji poljoprivredne politike,
3. prikupljanje i
objavljivanje općih podataka i svih vrsta informacija o poljoprivredi za javnu
uporabu i
4. razmjenu podataka i
informacija s nadležnim inozemnim ustanovama i službama u poljoprivredi.
(2) Poslovi Poljoprivrednoga
informacijskog centra iz stavka 1. ovoga članka ne odnose se na poslove iz
djelokruga Državnog zavoda za statistiku.
Članak 38.
(1) Operativna provedba mjera
tržišne i strukturne potpore u poljoprivredi u nadležnosti je Ravnateljstva za
tržišnu i strukturnu potporu u poljoprivredi (u daljnjem tekstu:
Ravnateljstvo), kao ustrojstvene jedinice Ministarstva.
(2) Ravnateljstvo obavlja sljedeće poslove:
1. provodi mjere tržišno-cjenovne politike,
2. provodi mjere strukturne politike,
3. provodi programe međunarodne potpore razvitka sektora,
4. priprema stručne podloge i analize,
5. vodi evidenciju o aktivnostima operativne provedbe mjera
tržišno-cjenovne i strukturne politike i dostavlja ih u Poljoprivredni
informacijski centar iz članka 37. ovoga Zakona,
6. uspostavlja i provodi integrirani administrativni i kontrolni sustav.
Članak 39.
(1) Vlada osniva Nacionalno vijeće za poljoprivredu i seoska područja,
kao stručno i savjetodavno tijelo Vlade.
(2) Nacionalno vijeće za poljoprivredu i seoska područja ima sljedeće
zadaće:
1. prati izradbu i provedbu Nacionalnog programa,
2. prati izradbu i ocjenjuje godišnje izvješće o stanju u poljoprivredi,
3. daje mišljenje na prijedloge domaćih propisa i međunarodnih
sporazuma iz područja poljoprivrede.
(3) Nacionalno vijeće za poljoprivredu i seoska područja čine
predstavnici iz:
1. Hrvatske poljoprivredne komore (3 člana),
2. Hrvatskoga zadružnog saveza (1 član),
3. Udruženja poljoprivrednika (2 člana),
4. Visokih učilišta, veleučilišta i znanstvenih instituta koji se bave
poljoprivredom, selom i seoskim područjem (4 člana),
5. Hrvatske gospodarske komore (1 član).
(4) Najmanje jedan član Nacionalnog vijeća je stručnjak iz područja
ekološke poljoprivrede.
(5) Članove Nacionalnog vijeća za poljoprivredu i seoska područja na
prijedlog odnosnih članica iz stavka 3. ovoga članka imenuje Vlada. Mandat
članova Nacionalnog vijeća za poljoprivredu i seoska područja jest 5 godina.
(6) Sredstva potrebna za rad Nacionalnog vijeća za poljoprivredu i
seoska područja osiguravaju se u Proračunu.
5.
PraĆenje i izvjeŠĆivanje u poljoprivredi
Članak 40.
(1) Ministarstvo odnosno ustanove iz članka 33. ovoga Zakona
ustanovljuju i vode sljedeće upisnike i evidencije:
1. Upisnik seljačkih gospodarstava ili obiteljskih poljoprivrednih
gospodarstava,
2. Upisnik trgovačkih društava, zadruga i obrtnika u poljoprivredi,
3. Upisnik trajnih nasada
(voćnjaci, vinogradi, maslinici i drugo),
4. Upisnik proizvođača
povrća,
5. Upisnik uzgajivača
životinja,
6. Evidenciju o novčanim
potporama u poljoprivredi,
7. Evidenciju uporabe
poljoprivrednog zemljišta,
8. Evidenciju područja s
težim uvjetima gospodarenja u poljoprivredi i
9. Pedološku kartu.
(2) Upisnici navedeni pod
točkom 1. i 2. stavka 1. ovoga članka ne odnose se na statističke registre koje
ustrojava i vodi Državni zavod za statistiku.
(3) Osim navedenih upisnika i
evidencija iz stavka 2. ovoga članka, Ministarstvo odnosno ustanove iz stavka
1. ovoga članka mogu ustanoviti i voditi druge upisnike i evidencije ako je to
predviđeno ovim Zakonom ili drugim zakonima.
(4) Osnovica za vođenje
upisnika i evidencija te njihovih povezivanja jest matični identifikacijski
broj, koji je obvezan za sve upisnike i evidencije iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Upis u upisnike i
evidencije obavlja se na osnovi posebnih propisa ministra.
Članak 41.
(1) Ministarstvo ustrojava Sustav poljoprivrednih knjigovodstvenih
podataka (u daljnjem tekstu: Poljoprivredno knjigovodstvo) za potrebe praćenja
promjena i razine poljoprivrednog dohotka poljoprivrednog gospodarstva, ocjene
gospodarske učinkovitosti poljoprivredne proizvodnje i analize mjera
poljoprivredne politike.
(2) Ministarstvo je odgovorno za organizaciju i stručnu provedbu
Poljoprivrednog knjigovodstva. U organizaciji i provedbi mogu sudjelovati
poljoprivredne obrazovne, znanstvene i stručne institucije, upravna tijela te druge
organizacije i ustanove koje odredi Ministarstvo.
(3) Vrstu, opseg i način
prikupljanja knjigovodstvenih podataka propisuje ministar.
(4) Novčana sredstva za
ustroj i vođenje Poljoprivrednog knjigovodstva osiguravaju se u Proračunu.
Članak 42.
(1) Radi sustavnog praćenja
stanja i promjena socio-ekonomskih i regionalnih obilježja seljačkih
gospodarstava ili obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava i seoskih
područja, Ministarstvo, odnosno od njega ovlaštena pravna osoba provodi svake
godine Anketu seljačkih gospodarstava ili obiteljskih poljoprivrednih
gospodarstva (u daljnjem tekstu: Anketa).
(2) Vrstu, opseg i
metodologiju prikupljanja podataka iz stavka 1. ovoga članka propisuje ministar
po prethodno pribavljenom mišljenju Državnog zavoda za statistiku.
(3) Novčana sredstva za
ustroj, vođenje i provedbu Ankete osiguravaju se u Proračunu.
Članak 43.
(1) Godišnje izvješće o
stanju poljoprivrede u prethodnoj kalendarskoj godini (u daljnjem tekstu:
Zeleno izvješće) izrađuje Ministarstvo i dostavlja ga Vladi na utvrđivanje
najkasnije do 15. svibnja tekuće godine, a Vlada ga dostavlja na prihvaćanje
Saboru najkasnije do 30. lipnja tekuće godine.
(2) Zeleno izvješće sadrži
ocjenu stanja i gospodarskog položaja poljoprivrede te prijedlog i način provedbe
mjera poljoprivredne politike za sljedeće razdoblje.
(3) Zeleno izvješće temelji
se na redovitom praćenju i agroekonomskim stručnim podlogama, a izrađuje ga
Ministarstvo, odnosno od njega ovlaštena pravna osoba sukladno propisima koje
donosi ministar.
(4) Zeleno izvješće javno je i objavljuje se u »Narodnim novinama«.
6.
Upravni i inspekcijski nadzor
Članak 44.
(1) Upravni nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na
temelju njega obavlja Ministarstvo.
(2) Inspekcijski nadzor u provođenju ovoga Zakona i propisa donesenih na
temelju njega u prvom stupnju obavljaju županijski uredi, odnosno ured Grada
Zagreba, nadležni za poslove poljoprivredne inspekcije (u daljnjem tekstu:
županijska poljoprivredna inspekcija), odnosno Ministarstvo kad je to ovim
Zakonom određeno, a u drugom stupnju Ministarstvo (u daljnjem tekstu:
poljoprivredna inspekcija u Ministarstvu).
(3) Poslove inspekcijskog nadzora iz nadležnosti županijske
poljoprivredne inspekcije i poljoprivredne inspekcije u Ministarstvu provode
poljoprivredni inspektori.
(4) Inspekcijski nadzor nad propisanim cijenama iz članka 9. ovoga
Zakona i intervencijskom kupovinom i prodajom iz članka 11. stavka 2. točke 1.
ovoga Zakona provode gospodarski inspektori Državnog inspektorata.
Članak 45.
(1) Poslove poljoprivrednog inspektora može obavljati diplomirani
inženjer poljoprivrede, s položenim državnim stručnim ispitom za
poljoprivrednog inspektora i s najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
(2) Program posebnog dijela državnoga stručnog ispita iz stavka 1.
ovoga članka propisuje ministar.
Članak 46.
(1) Poljoprivredni inspektor ima službenu iskaznicu i znak kojim
dokazuje službeno svojstvo, identitet i ovlasti.
(2) Obrazac iskaznice i izgled znaka te način izdavanja i vođenja
evidencije o službenim iskaznicama i znakovima propisuje ministar.
Članak 47.
Županijska poljoprivredna inspekcija obavlja sljedeće poslove:
1. pregledava poljoprivredno zemljište, nasade, stoku, poslovne i
proizvodne prostore, objekte, uređaje, robu i poslovnu dokumentaciju fizičkih i
pravnih osoba koje se bave poljoprivrednom proizvodnjom, a u svezi s
provedbom mjera poljoprivredne politike,
2. provodi uvid u isprave korisnika prava koje se odnose na ostvarivanje
prava,
3. provjerava udovoljava li korisnik prava uvjetima za ostvarivanje toga
prava,
4. utvrđuje nezakonito dobivanje ili nenamjensku uporabu sredstava,
5. naređuje korisniku prava povrat sredstava u slučaju nezakonitog
dobivanja sredstava ili nenamjenske uporabe sredstava,
6. izvješćuje nadležna tijela državne uprave o uočenim nepravilnostima
i traži provođenje određenog postupka ako sama nije ovlaštena izravno
postupiti,
7. prikuplja podatke i obavijesti od odgovornih osoba, svjedoka,
vještaka i drugih osoba kad je to potrebno za obavljanje njihovih poslova,
8. podnosi zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka zbog povrede
odredaba ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega.
Članak 48.
Poljoprivredna inspekcija u Ministarstvu obavlja sljedeće poslove:
1. usmjerava, koordinira i nadzire rad županijske poljoprivredne
inspekcije,
2. rješava o žalbama protiv rješenja županijske poljoprivredne
inspekcije,
3. izvješćuje nadležna tijela državne uprave o uočenim nepravilnostima i
traži provođenje određenog postupka ako sama nije ovlaštena izravno postupiti,
4. prikuplja podatke i obavijesti od odgovornih osoba, svjedoka,
vještaka i drugih osoba kad je to potrebno za obavljanje poslova,
5. podnosi zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka zbog povrede
odredaba ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega,
6. nadzire i ostalo propisano ovim Zakonom i propisima donesenim na
temelju njega.
Članak 49.
(1) Pravne i fizičke osobe koje podliježu nadzoru poljoprivrednog
inspektora dužne su mu omogućiti obavljanje nadzora, pružiti potrebne podatke i
obavijesti te osigurati uvjete za nesmetani rad.
(2) Pravne i fizičke osobe iz stavka 1. ovoga članka dužne su na zahtjev
poljoprivrednog inspektora u određenom roku dostaviti ili pripremiti podatke i
materijale koji su mu potrebni za obavljanje poslova inspekcijskog nadzora.
(3) Rok iz stavka 2. ovoga članka mora biti primjeren vrsti zahtjeva.
Članak 50.
(1) Poljoprivredni inspektor u provedbi inspekcijskog nadzora vodi
postupak, sastavlja zapisnik i donosi rješenje kad je za to ovlašten ovim
Zakonom i propisima donijetim na temelju njega.
(2) Na postupak poljoprivrednog inspektora primjenjuju se odredbe Zakona
o općem upravnom postupku, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
Članak 51.
(1) Ako poljoprivredni inspektor u postupku inspekcijskog nadzora
utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon ili propisi doneseni na temelju njega,
naredit će rješenjem da se utvrđene nepravilnosti, odnosno nedostaci uklone u
određenom roku.
(2) Poljoprivredni inspektor donijet će rješenje iz stavka 1. ovoga
članka bez odgađanja, a najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka nadzora.
Članak 52.
(1) U obavljanju inspekcijskog nadzora poljoprivredni inspektor može
privremeno oduzeti, do donošenja rješenja o izvršenom prekršaju ili presude o kaznenom
djelu, dokumentaciju i predmete koji u prekršajnom ili sudskom postupku mogu
poslužiti kao dokaz.
(2) O privremenom oduzimanju dokumentacije ili predmeta iz stavka 1.
ovoga članka izdaje se potvrda.
Članak 53.
(1) Protiv rješenja županijske poljoprivredne inspekcije može se
izjaviti žalba Ministarstvu u roku od 15 dana od dostave rješenja.
(2) Protiv rješenja Ministarstva donesenog u prvom stupnju nije
dopuštena žalba nego se može pokrenuti upravni spor.
(3) Žalba izjavljena protiv rješenja ne zadržava izvršenje rješenja.
Članak 54.
Zaključak o izvršenju poljoprivredni inspektor dužan je donijeti bez
odgađanja, a najkasnije u roku od 8 dana od dana kad je rješenje postalo
izvršno.
7.
Kaznene odredbe
Članak 55.
(1) Novčanom kaznom od 40.000,00 do 80.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj pravna ili fizička osoba korisnik prava ako:
1. u namjeri da ostvari novčana sredstva i druge oblike potpore prema
odredbama ovoga Zakona prilikom podnošenja zahtjeva dade netočne podatke,
2. nenamjenski koristi dobivena novčana sredstva,
3. ako ne omogući provedbu nadzora poljoprivrednog inspektora na način i
u rokovima utvrđenim odredbama članka 49. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom od 9.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se i odgovorna
osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 56.
(1) Novčanom kaznom od
6.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba
korisnik prava ako ne čuva isprave sukladno odredbi članka 6. stavka 6. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom od
3.000,00 do 8.000,00 kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
8.
Prijelazne i zavrŠne odredbe
Članak 57.
Prijedlog
Nacionalnog programa iz članka 5. ovoga Zakona Vlada je dužna dostaviti Saboru
radi donošenja u roku od devet mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 58.
Propise za
donošenje kojih je ovlaštena na temelju članka 8., članka 16. stavka 3. i 4.,
članka 21. stavka 2., članka 26. i članka 30. stavka 3. ovoga Zakona, Vlada će
donijeti u roku od dvanaest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 59.
Propise za
donošenje kojih je ovlašten na temelju članka 6. stavka 1., članka 32. stavka
3., članka 40. stavka 5. i članka 42. stavka 2. ovoga Zakona, ministar će
donijeti u roku od dvanaest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 60.
Ministar će
donijeti rješenje o imenovanju Vijeća za istraživanja u poljoprivredi i seoskom
području na temelju članka 35. stavka 3. ovoga Zakona u roku od trideset dana
od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 61.
Vlada će osnovati
Nacionalno vijeće za poljoprivredu sukladno članku 39. ovoga Zakona u roku od
trideset dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 62.
Obvezuje se ministar
da ustroji Sustav poljoprivrednih knjigovodstvenih podataka iz članka 41. ovoga
Zakona u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 63.
Stupanjem na snagu
ovoga Zakona prestaje važiti članak 10. Zakona o iznimnim mjerama kontrole
cijena (»Narodne novine«, br. 73/97.).
Članak 64.
Ovaj Zakon stupa na snagu
osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 320-01/00-01/03
Zagreb, 11. srpnja 2001.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Zlatko Tomčić, v. r.
Poglavlje
carinske tarife/tarifni broj/tarifna oznaka prema Zakonu o carinskoj
tarifi |
|
POGLAVLJE 1 |
ŽIVE ŽIVOTINJE |
POGLAVLJE 2 |
MESO I DRUGI
JESTIVI KLAONIČNI PROIZVODI |
POGLAVLJE 3 |
RIBE LJUSKAVCI,
MEKUŠCI I OSTALI VODENI BESKRALJEŽNJACI |
POGLAVLJE 4 |
MLIJEKO I MLIJEČNI
PROIZVODI; JAJA PERADI I PTIČJA JAJA; PRIRODNI MED; JESTIVI PROIZVODI
ŽIVOTINJSKOG PODRIJETLA, ŠTO NISU SPOMENUTI NITI UKLJUČENI NA DRUGOM MJESTU |
POGLAVLJE 5
|
PROIZVODI
ŽIVOTINJSKOG PODRIJETLA, ŠTO NISU SPOMENUTI NITI UKLJUČENI NA DRUGOM MJESTU Životinjska
crijeva, mjehuri i želuci (osim ribljih) cijeli ili u komadima, svježi,
rashlađeni, smrznuti, soljeni, u salamuri, sušeni ili dimljeni |
POGLAVLJE 6 |
ŽIVO DRVEĆE I
DRUGE BILJKE; LUKOVICE, KORIJENJE I SLIČNO, REZANO CVIJEĆE I UKRASNO LIŠĆE |
POGLAVLJE 7 |
JESTIVO POVRĆE,
KORIJENJE I GOMOLJI |
POGLAVLJE 8 |
JESTIVO VOĆE I
ORAŠASTI PLODOVI; KORE AGRUMA, DINJA I LUBENICA |
POGLAVLJE 9 |
KAVA, ČAJ,
MATE-ČAJ, ZAČINI |
POGLAVLJE 10 |
ŽITARICE |
POGLAVLJE 11 |
PROIZVODI MLINSKE
INDUSTRIJE; SLAD; ŠKROB; INULIN; PŠENIČNI GLUTEN |
POGLAVLJE 12 |
ULJANO SJEMENJE I
PLODOVI; RAZNO ZRNJE, SJEMENJE I PLODOVI; INDUSTRIJSKO I LJEKOVITO BILJE;
SLAMA I GLOMAZNA STOČNA HRANA (KRMIVA) |
POGLAVLJE 13 |
ŠELAK, GUME, SMOLE
I OSTALI BILJNI SOKOVI I EKSTRAKTI |
1302.20 |
Pektinske tvari,
pektinati i pektati |
POGLAVLJE 15
15.02 15.03
15.08
15.12
|
MASTI I ULJA
ŽIVOTINJSKOG I BILJNOG PODRIJETLA TE PROIZVODI NJIHOVA RAZLAGANJA; PRERAĐENE
JESTIVE MASTI; ŽIVOTINJSKI I BILJNI VOSKOVI Svinjska mast
(uključujući salo) i mast peradi Masti od goveda,
ovaca ili koza Stearin od
svinjske masti, ulje od svinjske masti, oleostearin, oleo-ulje i ulje od
loja, neemulgirani, nemiješani ili na drugi način pripremljeni Masti i ulja i
njihove frakcije, od riba ili morskih sisavaca, rafinirani ili nerafinirani,
ali kemijski nemodificirani Sojino ulje i
njegove frakcije, rafinirani ili nerafinirani, ali kemijski nemodificirani Ulje od kikirikija
i njegove frakcije, rafinirani ili nerafinirani, ali kemijski nemodificirani Maslinovo ulje
(dobiveno mehaničkim postupkom) i njegove frakcije, rafinirani ili
nerafinirani, ali kemijski nemodificirani Maslinova ulja
ostala, dobivena solventnom ekstrakcijom i njihove frakcije, rafinirana ili
nerafinirana, ali kemijski nemodificirana, uključujući mješavine tih ulja ili
frakcija s uljima Palmino ulje i
njegove frakcije, rafinirani ili nerafinirani, ali kemijski modificirani Ulje od sjemena
suncokreta, šafranike i pamuka i njegove frakcije, rafinirani ili
nerafinirani, ali kemijski nemodificirani Ulje od kokosovog
oraha (kopre), palmine jezgre (koštice) ili »babassu« ulje i njihove
frakcije, rafinirani ili nerafinirani, ali kemijski nemodificirani Ulje od repice ili
ulje od ogrštice i njihove frakcije, rafinirani ili nerafinirani, ali
kemijski nemodificirani Ostale biljne
masti i ulja, nehlapivi (uključujući jojoba ulje) i njihove frakcije,
rafinirani ili nerafinirani, ali kemijski nemodificirani/osim oznake 1515.60
– ulje jojobe i njegove frakcije Mast i ulja
životinjskog i biljnog podrijetla i njihove frakcije, djelomično ili potpuno
hidrogenizirani, inter-esterificirani, re-esterificirani ili elaidizinirani,
bez obzira jesu li rafinirani ili nerafinirani, ali dalje nepripremljeni Margarin;
jestive mješavine ili preparati masti ili ulja životinjskog ili biljnog podrijetla
ili od frakcija različitih masti ili ulja iz ovog poglavlja, osim jestivih
masti ili ulja i njihovih frakcija iz tar. broja 15.16 Životinjske
ili biljne masti i ulja i njihove frakcije, kuhani, oksidirani, dehidrirani,
sumporeni, puhani, polimerizirani zagrijavanjem u vakuumu ili i inertnom
plinu ili drukčije kemijski modificirani; nejestive mješavine i preparati od
životinjskih i biljnih masti i ulja ili frakcija različitih masti ili ulja iz
ovog poglavlja Degras;
ostaci dobiveni pri preradi masnih tvari i voskova životinjskog ili biljnog
podrijetla |
POGLAVLJE
16 |
PRERAĐEVINE
OD MESA, RIBA, LJUSKAVACA, MEKUŠACA ILI DRUGIH VODENIH BESKRALJEŽNJAKA |
POGLAVLJE
17 17.01 17.02
|
ŠEĆER
I PROIZVODI OD ŠEĆERA Šećer
od šećerne trske i šećerne repe i kemijski čista saharoza, u krutom stanju Ostali
šećeri, uključujući kemijski čistu laktozu, maltozu, glukozu i fruktozu, u
krutom stanju; šećerni sirupi bez dodanih tvari za aromatizaciju ili za
bojenje; umjetni med i mješavine umjetnog i prirodnog meda; karamel Melase
dobivene pri ekstrakciji ili rafiniranju šećera |
POGLAVLJE
18 18.01 18.02 |
KAKAO
I PROIZVODI OD KAKAA Kakao
u zrnu, cijeli ili lomljeni, sirovi ili prženi Ljuske,
kore, opne i ostali otpaci od kakaa |
POGLAVLJE
20 |
PROIZVODI
OD POVRĆA, VOĆA, ORAŠASTIH PLODOVA I OSTALIH DIJELOVA BILJAKA |
POGLAVLJE
21 21.06
2106.90 |
RAZNI
PREHRAMBENI PROIZVODI Prehrambeni
proizvodi što nisu spomenuti niti uključeni na drugom mjestu Ostalo |
POGLAVLJE
22 22.04 22.06
22.07
2208.30 2208.40 2208.50 2208.60 2208.90 22.09
|
PIĆA, ALKOHOLI I OCAT Vino
od svježeg grožđa, uključujući pojačana vina; mošt od grožđa Ostala fermentirana pića (npr. jabukovača,
kruškovača, medovina) Nedenaturirani etilni alkohol alkoholne
jakosti 80% volumena ili jači; etilni alkohol i ostali alkoholi,
denaturirani, bilo koje jakosti Nedenaturirani etilni alkohol jakosti manje
od 80% volumena, rakije, likeri i ostala alkoholna pića Alkoholna
pića dobivena destilacijom vina, kljuka ili komine, od grožđa Viski Rum i tafija Džin i klekovača Votka Ostalo Ocat i nadomjesci octa dobiveni od octene
kiseline |
POGLAVLJE
23 |
OSTACI
I OTPACI PREHRAMBENE INDUSTRIJE, PRIPREMLJENA ŽIVOTINJSKA HRANA |
POGLAVLJE
24 24.01 |
DUHAN
I PRERAĐENI NADOMJESCI DUHANA Duhan
sirovi ili neprerađeni; duhanski otpaci |
POGLAVLJE
45 45.01 |
PLUTO
I PROIZVODI OD PLUTA Pluto
prirodno, sirovo ili jednostavno pripremljeno; otpaci od pluta; pluto
drobljeno, granulirano ili mljeveno |
POGLAVLJE
53
|
OSTALA
BILJNA TEKSTILNA VLAKNA; PAPIRNA PREĐA I TKANINE OD PAPIRNE PREĐE Lan,
sirovi ili prerađeni ali nepreden; kučina i laneni otpaci (uključujući i
otpatke pređe i raščupane tekstilne materijale) Konoplja,
sirova ili prerađivana ali nepredena; kučina i otpaci od konoplje
(uključujući otpatke pređe i raščupane tekstilne materijale) |