2257
Na temelju
članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam
Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama, koji je donio Hrvatski sabor na
sjednici 25. rujna 2003.
Broj:
01-081-03-3244/2
Zagreb, 1. listopada 2003.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim se
Zakonom uređuje pravni status pomorskog dobra, utvrđivanje njegovih granica,
upravljanje i zaštita pomorskog dobra, upotreba i korištenje, razvrstaj morskih
luka, lučko područje, osnivanje lučkih uprava, lučke djelatnosti i njihovo
obavljanje, gradnja i korištenje lučke nadgradnje i podgradnje, te bitna
pitanja o redu u morskim lukama.
Na
zaštitu morske obale i mora od onečišćenja, osim onečišćenja s plovnih i
plutajućih objekata, primjenjuju se propisi o vodama i propisi o zaštiti
okoliša.
Članak
2.
Ako
ovim Zakonom nije drugačije određeno, pojedini izrazi upotrijebljeni u ovom
Zakonu imaju sljedeća značenja:
1. luka označava morsku luku, tj. morski i s morem
neposredno povezani kopneni prostor s izgrađenim i neizgrađenim obalama,
lukobranima, uređajima, postrojenjima i drugim objektima namijenjenim za
pristajanje, sidrenje i zaštitu brodova, jahti i brodica, ukrcaj i iskrcaj
putnika i robe, uskladištenje i drugo manipuliranje robom, proizvodnju,
oplemenjivanje i doradu robe te ostale gospodarske djelatnosti koje su s tim
djelatnostima u međusobnoj ekonomskoj, prometnoj ili tehnološkoj svezi,
2. luka otvorena za javni promet jest morska luka
koju, pod jednakim uvjetima, može upotrebljavati svaka fizička i pravna osoba
sukladno njenoj namjeni i u granicama raspoloživih kapaciteta,
3. luka posebne namjene jest morska luka koja je u
posebnoj upotrebi ili gospodarskom korištenju pravnih ili fizičkih osoba (luka
nautičkog turizma, industrijska luka, brodogradilišna luka, ribarska luka i
dr.) ili državnog tijela (vojna luka),
4. lučko područje luke jest područje morske luke,
koje obuhvaća jedan ili više morskih i kopnenih prostora (lučki bazen), koje se
koristi za obavljanje lučkih djelatnosti, a kojim upravlja lučka uprava,
odnosno ovlaštenik koncesije, a granica lučkog područja je granica pomorskog
dobra,
5. koncesija je pravo kojim se dio pomorskog dobra
djelomično ili potpuno isključuje iz opće upotrebe i daje na posebnu upotrebu
ili gospodarsko korištenje fizičkim i pravnim osobama, sukladno prostornim
planovima,
6. koncesijsko odobrenje je akt na temelju kojeg se
fizičkim i pravnim osobama daje na korištenje pomorsko dobro za obavljanje
djelatnosti koje ne isključuju niti ograničuju opću upotrebu pomorskog dobra,
7. lučka podgradnja (infrastruktura) jesu, operativne
obale i druge lučke zemljišne površine, lukobrani i drugi objekti
infrastrukture (npr. lučke cestovne i željezničke prometnice, vodovodna,
kanalizacijska, energetska, telefonska mreža, objekti za sigurnost plovidbe u
luci i sl.),
8. lučka nadgradnja (suprastruktura) jesu građevine
izgrađene na lučkom području (upravne zgrade, skladišta, silosi, rezervoari i
sl.), te drugi kapitalni prekrcajni objekti (stalno učvršćene dizalice i sl.),
9. ministar je ministar u ministarstvu nadležnom za
poslove pomorstva,
10. Ministarstvo je ministarstvo nadležno za poslove
pomorstva.
II.
POMORSKO DOBRO
1.
Osnovne odredbe
Članak
3.
Pomorsko
dobro je opće dobro od interesa za Republiku Hrvatsku, ima njezinu osobitu
zaštitu, a upotrebljava se ili koristi pod uvjetima i na način propisan ovim
Zakonom.
Pomorsko
dobro čine unutarnje morske vode i teritorijalno more, njihovo dno i podzemlje,
te dio kopna koji je po svojoj prirodi namijenjen općoj upotrebi ili je proglašen
takvim, kao i sve što je s tim dijelom kopna trajno spojeno na površini ili
ispod nje.
U
smislu stavka 2. ovoga članka, dijelom kopna smatra se: morska obala, luke,
nasipi, sprudovi, hridi, grebeni, plaže, ušća rijeka koje se izlijevaju u more,
kanali spojeni s morem, te u moru i morskom podzemlju živa i neživa prirodna
bogatstva.
Članak
4.
Morska
obala se proteže od crte srednjih viših visokih voda mora i obuhvaća pojas
kopna koji je ograničen crtom do koje dopiru najveći valovi za vrijeme
nevremena kao i onaj dio kopna koji po svojoj prirodi ili namjeni služi
korištenju mora za pomorski promet i morski ribolov, te za druge svrhe koje su
u vezi s korištenjem mora, a koji je širok najmanje šest metara od crte koja je
vodoravno udaljena od crte srednjih viših visokih voda.
Morska
obala uključuje i dio kopna nastao nasipavanjem, u dijelu koji služi iskorištavanju
mora.
Crtu
srednjih viših visokih voda utvrđuje Hrvatski hidrografski institut.
Iznimno,
na prijedlog županijskog poglavarstva, Ministarstvo može odrediti da se morskom
obalom smatra i uži dio kopna ako to zahtjeva postojeće stanje na obali
(potporni zidovi, zidovi kulturnih, vjerskih, povijesnih i sličnih građevina).
Članak
5.
Građevine
i drugi objekti na pomorskom dobru koji su trajno povezani s pomorskim dobrom
smatraju se pripadnošću pomorskog dobra.
Na
pomorskom dobru ne može se stjecati pravo vlasništva ni druga stvarna prava po
bilo kojoj osnovi.
Članak
6.
Pomorsko
dobro se upotrebljava ili koristi u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Upotreba
pomorskog dobra može biti opća i posebna upotreba.
Opća
upotreba pomorskog dobra podrazumijeva da svatko ima pravo služiti se pomorskim
dobrom sukladno njegovoj prirodi i namjeni.
Posebna
upotreba pomorskog dobra je svaka ona upotreba koja nije opća upotreba ni
gospodarsko korištenje pomorskog dobra.
Gospodarsko
korištenje pomorskog dobra je korištenje pomorskog dobra za obavljanje
gospodarskih djelatnosti, sa ili bez korištenja postojećih građevina i drugih
objekata na pomorskom dobru, te sa ili bez gradnje novih građevina i drugih
objekata na pomorskom dobru.
Članak 7.
Za
posebnu upotrebu ili gospodarsko korištenje dijela pomorskog dobra može se u
Zakonom propisanom postupku fizičkim i pravnim osobama dati koncesija.
Za
obavljanje djelatnosti na pomorskom dobru koja ne isključuje niti ograničuje
opću upotrebu pomorskog dobra, pravnim i fizičkim osobama daje se koncesijsko
odobrenje.
Pomorsko
dobro može se dati na posebnu upotrebu ili gospodarsko korištenje u skladu s
propisima o zaštiti okoliša i prirode.
Koncesija
na pomorskom dobru može se dati nakon što je utvrđena granica pomorskog dobra i
provedena u zemljišnim knjigama.
Članak 8.
Sve
koncesije na pomorskom dobru i koncesijska odobrenja daju se na temelju prava
koja na pomorskom dobru ima Republika Hrvatska.
Članak
9.
Davanjem
pomorskog dobra na posebnu upotrebu ili gospodarsko korištenje osobama iz članka
7. stavka 1. i 2. ovoga Zakona mogu se druge osobe djelomično ili potpuno
isključiti od upotrebe ili korištenja.
Isključenje
predviđeno stavkom 1. ovoga članka ne primjenjuje se u slučaju više sile ili
nevolje na moru, dok one traju.
Članak
10.
Pomorskim
dobrom upravlja, vodi brigu o zaštiti i odgovara Republika Hrvatska neposredno
ili putem jedinica područne (regionalne) samouprave, odnosno jedinica lokalne
samouprave u skladu s odredbom ovoga Zakona.
Pod
upravljanjem pomorskim dobrom podrazumijeva se održavanje, unapređenje, briga o
zaštiti pomorskog dobra u općoj upotrebi, te posebna upotreba ili gospodarsko
korištenje pomorskog dobra na temelju koncesije ili koncesijskog odobrenja.
O
dijelu pomorskog dobra u općoj upotrebi koje se nalazi na njenom području, vodi
brigu o zaštiti i održava jedinica lokalne samouprave.
Članak 11.
Upravljanje
pomorskim dobrom može biti redovno i izvanredno.
Redovno
upravljanje obavlja se sukladno godišnjem planu.
Redovno
upravljanje pomorskim dobrom smatra se briga o zaštiti i održavanju pomorskog
dobra u općoj upotrebi.
Izvanredno
upravljanje obuhvaća sanaciju pomorskog dobra izvan luka nastalu uslijed
izvanrednih događaja i izrada prijedloga granice pomorskog dobra i njezina
provedba.
O
redovnom upravljanju pomorskim dobrom vode brigu jedinice lokalne samouprave (u
daljnjem tekstu: gradovi/općine), a o izvanrednom upravljanju jedinice područje
(regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: županije).
Članak
12.
Sredstva
za upravljanje pomorskim dobrom čine:
1.
sredstva od naknada za koncesiju i naknada za koncesijsko odobrenje,
2.
sredstva od naknade koju za upotrebu pomorskog dobra plaćaju vlasnici brodica i
jahti upisanih u očevidnik brodica, odnosno upisnik jahti,
3.
naknade od šteta nastalih onečišćenjem pomorskog dobra,
4.
sredstva koja se osiguravaju u proračunu županije i grada/općine, za pomorsko
dobro na njihovom području.
Članak
13.
Ugovoreni
iznos naknade za koncesiju uplaćuje se:
– jedna
trećina u korist državnog proračuna,
– druga
trećina u korist proračuna županije,
– treća
trećina u korist proračuna grada ili općine.
Sredstva
iz članka 12. stavka 1. točke 2. ovoga Zakona prihod su proračuna županije, a
sredstva iz stavka 1. točke 3. prihod državnog proračuna.
Naknada
od koncesijskog odobrenja prihod je proračuna gradova/općina.
Način
uplaćivanja naknade za koncesiju prema stavku 1. ovoga članka propisuje
ministar uz suglasnost ministra financija.
Propis
o načinu uplaćivanja i visini naknade za upotrebu pomorskog dobra iz članka 12.
točka 2. ovoga Zakona donosi ministar.
2.
Granice pomorskog dobra
Članak
14.
Granicu
pomorskog dobra utvrđuje Povjerenstvo za granice Ministarstva, na prijedlog županijskog
povjerenstva za granice.
Povjerenstvo
za granice Ministarstva ima predsjednika i dva člana.
Odluku
o osnivanju Povjerenstva iz stavka 1. ovoga članka donosi ministar.
Za
svaku županiju osniva se posebno povjerenstvo za izradu prijedloga granice
pomorskog dobra.
Odluku
o osnivanju županijskog povjerenstva za granice donosi župan.
Protiv
rješenja Povjerenstva za granice Ministarstva može se uložiti žalba
Ministarstvu.
Postupak,
kriterije za utvrđivanje granice pomorskog dobra i sastav županijskog
povjerenstva za granice propisuje Vlada Republike Hrvatske.
Članak 15.
Evidencija
o pomorskom dobru vodi se u zemljišnim knjigama pri općinskim sudovima.
Ministarstvo
je dužno dostavljati Državnom odvjetništvu Republike Hrvatske rješenje o određivanju
granice pomorskog dobra radi upisa u zemljišne knjige.
U
katastar se unose podaci o granici pomorskog dobra, česticama pomorskog dobra i
objektima na njima.
Postupak
evidentiranja i obilježavanja pomorskog dobra propisuje ministar.
3.
Koncesije
Članak
16.
Koncesija
je pravo kojim se dio pomorskog dobra djelomično ili potpuno isključuje iz
opće upotrebe i daje na posebnu upotrebu ili gospodarsko korištenje pravnim
osobama i fizičkim osobama registriranim za obavljanje obrta.
Prava i
obveze na temelju koncesije nastaju sklapanjem ugovora o koncesiji.
Opseg i
uvjeti posebne upotrebe ili gospodarskog korištenja, uređuju se odlukom i
ugovorom o koncesiji, a u skladu s odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih
na temelju ovoga Zakona.
Članak
17.
Koncesija
za gospodarsko korištenje pomorskog dobra daje se na temelju provedenoga javnog
prikupljanja ponuda.
Koncesija
za posebnu upotrebu pomorskog dobra daje se na zahtjev.
Za
dobivanje koncesije za gospodarsko korištenje pomorskog dobra iz stavka 1.
ovoga članka pravna i fizička osoba mora ispunjavati sljedeće uvjete:
1. da
je registrirana za obavljanje gospodarske djelatnosti za koju traži koncesiju,
2. da
raspolaže odgovarajućim tehničkim, stručnim i organizacijskim sposobnostima za
ostvarenje koncesije,
3. da
ima jamstvo za ostvarenje plana i programa za ostvarenje koncesije,
4. da
su do sada podmirene sve obveze iz ranijih koncesija,
5. da
do sada nije oduzimana koncesija iz članka 30. ovoga Zakona.
Ispunjavanje
uvjeta iz točke 2. i 3. ovoga članka dokazuje se studijom o gospodarskoj
opravdanosti, koja sadrži visinu ulaganja i način amortizacije.
Članak 18.
Odluku
o javnom prikupljanju ponuda donosi davatelj koncesije.
Odluka
o javnom prikupljanju ponuda sadrži:
1.
vrstu i opseg gospodarskog korištenja pomorskog dobra za koje se daje
koncesija,
2.
podatke što treba sadržavati studija o gospodarskoj opravdanosti gospodarskog
korištenja pomorskog dobra koje se daje u koncesiju,
3.
početni iznos naknade za koncesiju,
4. rok
na koji se daje koncesija,
5. rok trajanja
javnog prikupljanja ponuda,
6.
podatke o javnom otvaranju ponuda,
7.
druge potrebne podatke kojima se dokazuje ispunjavanje uvjeta za dobivanje
koncesije,
8.
izvod iz Detaljnog plana uređenja prostora ili lokacijska dozvola.
Uz
ponudu za dobivanje koncesije podnositelj prilaže:
1.
prijedlog o vrsti i opsegu gospodarskog korištenja pomorskog dobra,
2.
dokaze o ispunjavanju uvjeta za dobivanje koncesije iz članka 17. stavka 3.
ovoga Zakona,
3.
idejno rješenje prema detaljnom planu i studiji gospodarske opravdanosti.
Članak
19.
Posebna
upotreba pomorskog dobra smatra se:
1.
gradnja na pomorskom dobru građevina za potrebe vjerskih zajednica, za
obavljanje djelatnosti na području kulture, socijalne skrbi, odgoja i
obrazovanja, znanosti, informiranja, športa, zdravstva, humanitarnih
djelatnosti i druge djelatnosti koja se ne obavlja radi stjecanja dobiti,
2.
gradnja na pomorskom dobru građevina i drugih objekata infrastrukture (ceste,
pruge, vodovodna, kanalizacijska, energetska, telefonska mreža i sl.), građevine
i drugi objekti za potrebe obrane, unutarnjih poslova, regulaciju rijeka i
drugih sličnih infrastrukturnih objekata.
Odluku
o koncesiji za posebnu upotrebu u smislu stavka 1. ovoga članka za objekte državnog
značaja donosi Vlada Republike Hrvatske, a odluka o koncesiji za posebnu
upotrebu u smislu stavka 1. ovoga članka za objekte županijskog značaja donosi županijsko
poglavarstvo, a za objekte lokalnog značaja odluku donosi općinsko ili gradsko
vijeće.
U
nacionalnom parku i posebnom rezervatu koncesiju za gospodarsko korištenje
pomorskog dobra može dati samo Vlada Republike Hrvatske, a u ostalim zaštićenim
dijelovima prirode koncesiju daje nadležno tijelo iz članka 20. ovoga Zakona,
uz prethodnu suglasnost ministarstva za poslove zaštite prirode.
Pravnoj osobi koja upravlja nacionalnim parkom,
strogim ili posebnim rezervatom, može se odlukom Vlade Republike Hrvatske dati
posebna upotreba pomorskog dobra.
Koncesija za posebnu upotrebu fizičkim osobama u
svrhu gradnje rive do najviše 12 metara četvornih pristupne površine za privez
brodica, a kojom se ne ograničava opća upotreba i ne služi za obavljanje
gospodarske djelatnosti, dodjeljuje općinsko/gradsko vijeće uz suglasnost
nadležne lučke kapetanije.
Članak 20.
Koncesija se daje na rok od 5 do 99 godina.
Koncesiju za gospodarsko korištenje pomorskog dobra,
te za korištenje ili gradnju građevina od važnosti za županiju daje županijsko
poglavarstvo na rok do najviše 20 godina, a prethodni postupak provodi nadležno
upravno tijelo u županiji.
Koncesiju za gospodarsko korištenje pomorskog dobra,
koja obuhvaća gradnju građevina od važnosti za Republiku Hrvatsku daje Vlada
Republike Hrvatske na rok do 50 godina, a prethodni postupak provodi
Ministarstvo.
Koncesiju koja obuhvaća gradnju novih građevina od važnosti
za Republiku Hrvatsku, koja zahtijeva velika ulaganja, te se ukupni gospodarski
učinci ne mogu ostvariti u roku od 50 godina, Vlada Republike Hrvatske daje na
rok od preko 50 godina uz suglasnost Hrvatskoga sabora.
Građevine od važnosti za Republiku Hrvatsku određene
su propisima iz područja prostornog uređenja, a građevine od važnosti za županiju
smatraju se sve ostale građevine.
Prilikom određivanja roka za koncesiju uzima se u
obzir namjena, opseg i visina potrebnih ulaganja, te ukupni gospodarski učinci
koji se postižu koncesijom.
Članak 21.
Županijska skupština na prijedlog županijskog
poglavarstva, a na zahtjev grada/općine može ovlaštenje za davanje koncesija na
području grada/općine povjeriti gradu/općini.
Odluku o davanju koncesije prema stavku 1. ovoga
članka donosi gradsko, odnosno općinsko vijeće.
Članak 22.
Županijsko poglavarstvo može iznimno, na zahtjev ovlaštenika,
za koncesiju iz članka 20. stavka 2. ovoga Zakona uz suglasnost Vlade Republike
Hrvatske, produžiti rok trajanja koncesije na ukupno 30 godina, te sukladno
tome izmijeniti i ostale uvjete iz odluke i ugovora o koncesiji u sljedećim
slučajevima:
– ako nove investicije to gospodarski opravdavaju,
– ako nastupi viša sila.
Vlada Republike Hrvatske može iznimno, na zahtjev
ovlaštenika, za koncesiju iz članka 20. stavka 3. ovoga Zakona produžiti rok
trajanja na ukupno 60 godina, te sukladno tome izmijeniti i ostale uvjete iz
odluke i ugovora o koncesiji iz razloga navedenih u stavku 1. ovoga članka.
Članak 23.
Odluka o koncesiji mora biti utemeljena na nalazu i
mišljenju stručnog tijela za ocjenu ponuda koje utvrđuje je li ponuda za
koncesiju:
1. odgovara svim posebnim propisima i gospodarskom
značaju pomorskog dobra,
2.
usklađena s gospodarskom strategijom, politikom gospodarskog razvitka i
strategijom zaštite okoliša i prirode Republike Hrvatske i županije,
3. planirana djelatnost ne umanjuje, ometa ili
onemogućuje upotrebu ili korištenje tog odnosno susjednih dijelova pomorskog
dobra prema njihovoj namjeni.
Stručno tijelo za ocjenu ponuda za koncesiju iz
članka 20. stavka 2. ovoga Zakona imenuje županijska skupština iz redova
poznatih stručnjaka za prostorno planiranje, turizam, zaštitu okoliša,
pomorsko-prometne struke i druge odgovarajuće struke iz područja koje obuhvaća
određena koncesija.
Stručno tijelo za ocjenu ponuda za koncesiju iz
članka 20. stavka 3. i 4. ovoga Zakona imenuje Vlada Republike Hrvatske iz
redova ministarstava.
Stručno tijelo za ocjenu ponuda za koncesiju čine
stručni djelatnici iz područja prostornog planiranja, turizma, zaštite okoliša,
ekonomije, prava, pomorske prometne struke i druge odgovarajuće struke iz
područja koje obuhvaća određena koncesija.
Članak 24.
Odluka o koncesiji sadrži područje pomorskog dobra
koje se daje na upotrebu ili gospodarsko korištenje; način, uvjete i vrijeme
upotrebe ili gospodarskog korištenja pomorskog dobra, stupanj isključenosti
opće upotrebe, naknadu koja se plaća za koncesiju, ovlaštenja davatelja
koncesije, popis objekata podgradnje i nadgradnje koji se nalaze na pomorskom
dobru i daju se u koncesiju, prava i obveze ovlaštenika koncesije uključujući i
obvezu održavanja i zaštite pomorskog dobra, te zaštite prirode ako se pomorsko
dobro nalazi na zaštićenom dijelu prirode.
Članak 25.
Na osnovi odluke o koncesiji davatelj koncesije i
ovlaštenik sklapaju ugovor o koncesiji.
Ugovorom o koncesiji u skladu s odlukom o koncesiji
uređuje se bliža namjena za koju se daje koncesija, uvjeti koje u toku trajanja
koncesije mora udovoljavati ovlaštenik koncesije, visina i način plaćanja
naknade za koncesiju, jamstva ovlaštenika koncesije, druga prava i obveze
davatelja i ovlaštenika koncesije.
Članak 26.
Ovlaštenik koncesije koji je dobio koncesiju za
gospodarsko korištenje pomorskog dobra može sporedne djelatnosti manjeg opsega
iz područja usluga dati na obavljanje pravnim i fizičkom osobama uz suglasnost
davatelja koncesije u cilju boljeg iskorištavanja pomorskog dobra.
Ovlaštenik koncesije dužan je osigurati da pravne i
fizičke osobe iz stavka 1. ovoga članka i treće osobe s kojima stupa u pravne
odnose, s obzirom na dobivenu koncesiju, ne upotrebljavaju ili gospodarski
koriste pomorsko dobro suprotno uvjetima pod kojima mu je dana koncesija.
Članak 27.
Za raspravljanje svih pitanja i rješavanje svih
sporova u svezi s davanjem, izvršavanjem, opozivom ili izmjenom odluka o
koncesiji na pomorskom dobru nadležno je Ministarstvo.
Protiv rješenja Ministarstva ne može se izjaviti žalba,
ali se može pokrenuti upravni spor.
Članak 28.
Za koncesiju na pomorskom dobru plaća se godišnja
naknada koja se određuje odlukom o koncesiji.
Naknada
za koncesiju za gospodarsko korištenje pomorskog dobra sastoji se od stalnog i
promjenjivog dijela, a visina se određuje polazeći od gospodarske opravdanosti,
odnosno profitabilnosti gospodarskog korištenja pomorskog dobra koja se
dokazuje studijom gospodarske opravdanosti, procijenjenom stupnju ugroženosti
prirode, ljudskog okoliša i zdravlja ljudi te zaštite interesa i sigurnosti
Republike Hrvatske.
Naknada
za koncesije dane radi posebne upotrebe pomorskog dobra iz članka 19. ovoga
Zakona određuje se u simboličnom iznosu.
Članak
29.
Davatelj
koncesije može koncesiju u svako doba opozvati u cijelosti ili djelomično kad
to zahtijeva interes Republike Hrvatske koji utvrđuje Hrvatski sabor.
Ako
ovlaštenik koncesije na osnovi koncesije izgradi građevinu na pomorskom dobru,
ima, u slučaju opoziva koncesije, u cijelosti pravo na naknadu troškova za
takvu građevinu koja je pripadnost pomorskog dobra u razmjeru prema vremenu za
koje je prikraćen u korištenju koncesije. Naknada ne može premašiti vrijednost
građevine u trenutku opoziva, umanjena za iznos ostvarene amortizacije.
Ako se
koncesija samo djelomično opozove, ovlaštenik koncesije ima pravo da je se
odrekne u cjelini. Odreknuće će izjaviti davatelju koncesije u roku od 30 dana
od dana kada je primio izjavu davatelja o djelomičnom opozivu.
Članak
30.
Koncesija
se može oduzeti:
1. ako
ovlaštenik koncesije ne izgradi u određenom roku građevine ili druge objekte za
koje mu je dana koncesija,
2. ako
se ovlaštenik koncesije ne pridržava odredaba ovoga Zakona i propisa za njegovo
izvršavanje ili ne provodi uvjete koncesije,
3. ako
ovlaštenik koncesije ne iskorištava koncesiju ili je iskorištava za svrhe za
koje mu nije dana ili preko mjere određene u koncesiji,
4. ako
ovlaštenik koncesije bez odobrenja izvrši na pomorskom dobru označenom u
koncesiji radnje koje nisu predviđene u koncesiji ili su u suprotnosti sa
odobrenim projektom,
5. ako
ovlaštenik koncesije neuredno plaća naknadu za koncesiju,
6. ako
ovlaštenik koncesije ne održava ili nedovoljno održava i zaštićuje pomorsko
dobro obzirom na način predviđen u ugovoru o koncesiji.
U
slučajevima iz prethodnog stavka pozvat će se ovlaštenik koncesije da se u određenom
roku izjasni o razlozima zbog kojih mu se namjerava oduzeti koncesija.
Ako se
u slučaju oduzimanja koncesije iz razloga utvrđenih u stavku 1. ovoga članka
raskida ugovor o koncesiji, ovlaštenik koncesije nema pravo na naknadu zbog
raskida ugovora.
Neuredno
plaćanje podrazumijeva kada ovlaštenik koncesije dva puta uzastopce ne plati
koncesijsku naknadu.
Odluku
o oduzimanju koncesije donosi davatelj koncesije.
Članak
31.
Koncesija
prestaje:
1.
istekom vremena za koje je dana,
2.
odreknućem ovlaštenika koncesije prije isteka vremena određenog u odluci o
koncesiji,
3.
smrću ovlaštenika koncesije, odnosno prestankom pravne osobe ako nasljednici,
odnosno pravni sljednici ne zatraže pravodobno potvrdu koncesije,
4.
oduzimanjem koncesije od strane davatelja,
5.
sporazumnim raskidom ugovora o koncesiji.
Odluku
o prestanku koncesije donosi davatelj koncesije.
Članak
32.
Kada
ovlaštenik koncesije koji je fizička osoba iz članka 16. stavka 1. ovoga Zakona
umre, a vođenje obrta se nastavi sukladno propisima o obrtu, njegovi
nasljednici, te sljednici pravne osobe stupaju na mjesto ovlaštenika koncesije.
Važenje
koncesije iz stavka 1. ovoga članka prestaje ako nasljednici, odnosno pravni
sljednici u roku od 6 mjeseci od dana smrti ovlaštenika, odnosno prestanka
pravne osobe ne zatraže da davatelj koncesije potvrdi tu koncesiju.
Ako
davatelj koncesije ne potvrdi koncesiju, koncesija se oduzima.
Nasljednik
i sljednik pravne osobe iz stavka 1. ovoga članka prilažu dokaze da ispunjavaju
uvjete iz članka 17. stavka 3. ovoga Zakona da stupaju na mjesto ovlaštenika
koncesije.
Članak 33.
Ako je ovlaštenik koncesije izgradio nešto na
pomorskom dobru na osnovi koncesije, ima pravo uzeti prinove koje je izgradio,
ako one nisu trajno povezane s pomorskim dobrom i ako je to moguće po prirodi
stvari i bez veće štete za pomorsko dobro.
Ako nisu ispunjeni uvjeti iz stavka 1. ovoga članka,
prinove se smatraju pripadnošću pomorskog dobra.
Ako netko izgradi nešto na pomorskom dobru bez
koncesije, dužan je o svom trošku to otkloniti i vratiti pomorsko dobro u prijašnje
stanje.
Ako osoba iz stavka 3. ovoga članka ne postupi po traženju
tijela koje upravlja pomorskim dobrom i u određenom roku ne preda pomorsko
dobro na slobodno raspolaganje, odnosno ne ukloni prinove i građevine, odluka
će se izvršiti po službenoj dužnosti, a na trošak te osobe.
Članak 34.
Koncesija se može založiti.
Založno pravo na koncesiji stječe se upisom u upisnik
koncesija.
Prijavu za upis podataka o osnutku založnog prava
podnosi ovlaštenik koncesije, prilažući založni ugovor.
Prijava iz stavka 3. ovoga članka podnosi se u roku
od 15 dana od sklapanja založnog ugovora.
Založno pravo daje založnom vjerovniku pravo da sam
koristi koncesiju, ako ispunjava uvjete za ovlaštenika koncesije ili može pravo
na koncesiju prenijeti na treću osoba koja ispunjava uvjete za ovlaštenika
koncesije, pod uvjetom da dobije suglasnost davatelja koncesije.
Ako založni vjerovnik ili osoba na koju je prenio
koncesiju ne ispunjava uvjete za ovlaštenika koncesije i ne dobije suglasnost
davatelja koncesije, koncesija se oduzima.
Davatelj koncesije može odbiti suglasnost iz stavka
6. ovoga članka samo ako založni vjerovnik kada sam koristi koncesiju ili osoba
na koju prenosi koncesiju ne ispunjava uvjete za ovlaštenika koncesije.
Založno
pravo na koncesiji prestaje brisanjem iz upisnika koncesije.
Članak
35.
Koncesija
se može prenijeti u cijelosti ili dati dijelom u potkoncesiju u istom opsegu i
pod istim uvjetima pod kojima je i dana, uz suglasnost davatelja koncesije.
Članak
36.
Koncesije
se upisuju u upisnike koncesija.
Upisnici
koncesija jesu javne knjige, vode se u pisanom obliku, a mogu se voditi i u
elektroničkom obliku.
Upisnik
koncesija za koncesije koje daje Vlada Republike Hrvatske vodi Ministarstvo, a
za koncesije koje daje županijsko poglavarstvo upisnik vodi nadležno upravno
tijelo u županiji.
Svatko
može zahtijevati uvid u upisnik koncesija u nazočnosti voditelja upisnika
koncesija i dobivati ispis.
Sadržaj
upisnika koncesija, načina vođenja i uvida u upisnik propisuje Ministar.
Članak
37.
Postupak
za davanje koncesije, te kriteriji za određivanje visine koncesijske naknade
propisuje Vlada Republike Hrvatske.
Poglavarstvo
županije, grada ili općine dužni su putem nadležnog tijela samouprave u županiji
jednom godišnje dostavljati Ministarstvu pisano izvješće o broju izdanih
koncesija, prikupljenim sredstvima, te načinu trošenja sredstava za upravljanje
pomorskim dobrom, kao i godišnji plan upravljanja pomorskim dobrom.
4.
Koncesijsko odobrenje
Članak
38.
Pravnim
osobama i fizičkim osobama koje su registrirane za obavljanje obrta može se
dati koncesijsko odobrenje za obavljanje djelatnosti na pomorskom dobru koje ne
isključuje niti ograničuje opću upotrebu pomorskog dobra.
Koncesijsko
odobrenje daje se za obavljanje djelatnosti na:
1.
morskoj obali,
2.
unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske.
Koncesijsko
odobrenje daje se na zahtjev na rok do najviše 5 godina.
Članak 39.
Vlada
Republike Hrvatske propisom iz članka 37. stavka 1. ovoga Zakona određuje
djelatnosti za koje se može dati koncesijsko odobrenje, te propisuje postupak i
naknadu za davanje koncesijskog odobrenja.
Koncesijsko
odobrenje izdaje vijeće za dodjelu koncesijskih odobrenja (u daljnjem tekstu:
Vijeće).
Vijeće
ima predsjednika i četiri člana koje imenuje gradsko/općinsko vijeće.
Troškovi
vijeća, naknada za rad i troškovi članova Vijeća podmiruju se iz
gradskog/općinskog proračuna.
Protiv
rješenja Vijeća o izdavanju koncesijskog odobrenja može se podnijeti žalba
Ministarstvu.
Koncesijsko
odobrenje na posebno zaštićenim prirodnim vrijednostima koje se nalaze na
pomorskom dobru daje se uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za
poslove zaštite prirode.
III.
LUKE
1.
Razvrstaj luka
Članak 40.
Prema namjeni kojoj služe, luke se dijele na luke
otvorene za javni promet i luke za posebne namjene.
Luke iz stavka 1. ovoga članka mogu biti otvorene za
međunarodni promet i luke otvorene za domaći promet.
Luka može obuhvaćati jedan ili više lučkih bazena.
Članak 41.
Posebnim propisom određuju se uvjeti za stjecanje
statusa luke otvorene za međunarodni promet i luke otvorene za domaći promet.
Članak 42.
Prema veličini i značaju za Republiku Hrvatsku, luke
otvorene za javni promet dijele se na:
1. luke osobitoga (međunarodnoga) gospodarskog
interesa za Republiku Hrvatsku,
2. luke županijskog značaja,
3. luke lokalnog značaja.
Prema djelatnostima koje se obavljaju u lukama
posebne namjene, te luke mogu biti:
1. vojne luke,
2. luke nautičkog turizma,
3. industrijske luke,
4. brodogradilišne luke,
5. sportske, ribarske i druge luke slične namjene.
Prema značaju za Republiku Hrvatsku luke posebne
namjene iz stavka 2. ovoga članka dijele se na:
1. luke od značaja za Republiku Hrvatsku,
2. luke od županijskog značaja.
Članak 43.
Vlada Republike Hrvatske propisuje mjerila za
razvrstaj luka iz članka 42. stavka 1. ovoga Zakona i utvrđuje razvrstaj luka
posebne namjene prema značaju za Republiku Hrvatsku, sukladno članku 42. stavku
3. ovoga Zakona.
Kod utvrđivanja mjerila za razvrstaj luka, Vlada
Republike Hrvatske uzet će u obzir ukupni promet svake luke u proteklom
desetogodišnjem razdoblju i njegove osobine; operativni kapacitet luke; stanje
lučke podgradnje i nadgradnje; sposobnost uređaja i usluga za opskrbu, održavanje
i popravak plovila i luke; kakvoću i značaj prometnih veza sa zaleđem;
prostorne i gospodarske mogućnosti daljnjeg razvoja luke i dr.
Polazeći od općih smjernica za razvoj luka utvrđenih
desetogodišnjim planom razvoja lučkog sustava, Vlada Republike Hrvatske može
promijeniti mjerila iz stavka 1. ovoga članka, uzimajući u obzir objektivno
predvidive mogućnosti razvoja pojedine luke.
Članak 44.
Ministar donosi propis o razvrstaju luka iz članka
42. stavka 1. ovoga Zakona, sukladno odluci o mjerilima za njihov razvrstaj.
Ako nastupe okolnosti prema kojima neka od luka
udovolji mjerilima za drugačiji razvrstaj, lučka uprava, županijsko, gradsko
ili općinsko poglavarstvo mogu podnijeti prijedlog za drugačiji razvrstaj luka.
Prijedlog iz stavka 2. ovoga članka može se podnijeti
nakon proteka roka od dvije godine od donošenja posljednjeg akta iz stavka 1.
ovoga članka.
Članak 45.
Gradnja, održavanje i modernizacija važnijih objekata
lučke podgradnje i nadgradnje u lukama otvorenim za javni promet obavlja se na
osnovi desetogodišnjeg plana razvoja lučkog sustava Republike Hrvatske, a razrađuje
se detaljno u godišnjem programu rada i razvoja luke.
Desetogodišnji plan razvoja iz stavka 1. ovoga članka
s utvrđenim izvorima sredstava za njegovo ostvarenje donosi Hrvatski sabor, na
prijedlog Vlade Republike Hrvatske.
Kod izrade desetogodišnjeg plana razvoja lučkog
sustava Republike Hrvatske potrebno je ocijeniti značaj i objektivne razvojne
mogućnosti luka otvorenih za javni promet, uzimajući u obzir osobito potrebe za
lučkim uslugama u okviru globalne ponude i potražnje transportnih usluga.
Članak 46.
Godišnji program rada i razvoja luke donosi, na
prijedlog ravnatelja, upravno vijeće lučke uprave.
U lukama iz članka 42. stavka 1. točke 1. ovoga
Zakona suglasnost na program iz stavka 1. ovoga članka daje Ministarstvo i
Ministarstvo financija.
U lukama iz članka 42. stavka 1. točke 2. i 3. ovoga
Zakona program iz stavka 1. ovoga članka donosi se uz suglasnost županijskog
poglavarstva, te uz prethodno mišljenje ministarstva nadležnog za otoke i
suglasnost Ministarstva uz obvezu usmjeravanja najmanje 30% sredstava na lučko
područje gdje je prihod nastao.
2.
Luke otvorene za javni promet od osobitoga (međunarodnoga) gospodarskog
interesa za Republiku Hrvatsku
a)
LuČko podruČje
Članak
47.
Vlada
Republike Hrvatske utvrđuje lučko područje u lukama iz članka 42. stavka 1.
točke 1. ovoga Zakona u skladu s prostornim planom.
Lučko
područje luke iz stavka 1. ovoga članka može se nalaziti na području više
općina, gradova i županija.
Lučka
uprava je dužna predložiti promjenu akta o lučkom području ako to zahtijevaju
razvojni, gospodarski, administrativni ili drugi razlozi.
b)
LuČka uprava
Članak
48.
Radi
upravljanja, gradnje i korištenja luke otvorene za javni promet koja je od
osobitoga (međunarodnoga) gospodarskog interesa za Republiku Hrvatsku, osniva
se lučka uprava.
Prava
koja ima Republika Hrvatska kao osnivač lučke uprave obavlja Vlada Republike Hrvatske.
Lučka uprava je neprofitna pravna osoba čije je
osnivanje, ustrojstvo i djelatnost uređeno ovim Zakonom.
Uredbu o osnivanju lučke uprave donosi Vlada
Republike Hrvatske.
Ako ovim Zakonom nije drugačije određeno, na lučku se
upravu primjenjuju propisi o ustanovama.
Lučka uprava stječe svojstvo pravne osobe upisom u
trgovački registar, a gubi svojstvo pravne osobe brisanjem iz toga registra.
Lučka uprava može u pravnom prometu stjecati prava i
preuzimati obveze.
Imovinu lučke uprave čine sredstva pribavljena od
osnivača, te prihodi iz članka 60. ovoga Zakona.
Članak 49.
Uredba o osnivanju lučke uprave pored elemenata
propisanih Zakonom o ustanovama, treba sadržavati:
1. određenje lučkog područja na koje se proteže nadležnost
lučke uprave,
2. određenje lučkih djelatnosti, odnosno građevina i
objekata podgradnje i nadgradnje na lučkom području.
Članak 50.
Djelatnost lučke uprave je:
1. briga o gradnji, održavanju, upravljanju, zaštiti
i unapređenju pomorskog dobra koje predstavlja lučko područje,
2. gradnja i održavanje lučke podgradnje, koja se
financira iz proračuna osnivača lučke uprave,
3. stručni nadzor nad gradnjom, održavanjem,
upravljanjem i zaštitom lučkog područja (lučke podgradnje i nadgradnje),
4. osiguravanje trajnog i nesmetanog obavljanja
lučkog prometa, tehničko-tehnološkog jedinstva i sigurnost plovidbe,
5. osiguravanje pružanja usluga od općeg interesa ili
za koje ne postoji gospodarski interes drugih gospodarskih subjekata,
6. usklađivanje i nadzor rada ovlaštenika koncesije
koji obavljaju gospodarsku djelatnost na lučkom području,
7. donošenje odluke o osnivanju i upravljanju
slobodnom zonom na lučkom području sukladno propisima koji uređuju slobodne
zone,
8. drugi poslovi utvrđeni zakonom.
c)
Tijela luČke uprave
Članak
51.
Tijela
lučke uprave su Upravno vijeće i ravnatelj.
Upravno
vijeće čine:
1.
četiri predstavnika Vlade Republike Hrvatske od kojih je jedan zaposlenik lučke
kapetanije na čijem je području sjedište lučke uprave, koje imenuje Vlada
Republike Hrvatske,
2.
jedan predstavnik županije na čijem je području sjedište lučke uprave, kojeg
imenuje županijsko poglavarstvo,
3.
jedan predstavnik grada, odnosno općine na čijem je području sjedište lučke
uprave, kojeg imenuje gradsko ili općinsko poglavarstvo,
4.
jedan predstavnik svih ovlaštenika koncesija koji obavljaju djelatnosti na
lučkom području, a kojeg imenuje Savjet iz članka 59. ovoga Zakona.
Iznimno,
ako lučko područje lučke uprave obuhvaća gradove, odnosno općine dviju ili više
županija u upravno vijeće se uz članove iz stavka 2. ovoga članka imenuje jedan
predstavnik županije na čijem području se ne nalazi sjedište lučke uprave, a
imenuje ga županijsko poglavarstvo.
Mandat
članova Upravnog vijeća i predsjednika je četiri godine. Iste osobe mogu biti
ponovno imenovane za člana Upravnog vijeća.
Članak
52.
Radom
Upravnog vijeća rukovodi predsjednik Upravnog vijeća koji ne može biti iz reda
članova Upravnog vijeća iz članka 51. ovoga Zakona.
Predsjednika
Upravnog vijeća lučke uprave imenuje Vlada Republike Hrvatske.
Članak
53.
Vlada
Republike Hrvatske može raspustiti Upravno vijeće lučke uprave iz članka 51.
ovoga Zakona na prijedlog ministra:
1. ako
ne donese dvogodišnji plan razvoja luke,
2. ako
godišnji plan i program rada i razvoja luke ne budu prihvaćeni ili se ne
ostvaruju,
3. u
drugim naročito opravdanim slučajevima.
Članak
54.
Upravno
vijeće:
1.
donosi godišnji program rada i razvoja luke koji obuhvaća i financijski plan
luke, na prijedlog ravnatelja lučke uprave,
2.
donosi odluke u provođenju osnovnih smjernica lučke poslovne politike,
3.
donosi odluku o javnom prikupljanju ponuda za davanje koncesije i odlučuje o
davanju koncesija sukladno odredbama ovoga Zakona,
4. odobrava financijski izvještaj o radu i izvještaje
o izvršenju godišnjeg programa rada i razvoja luke i dostavlja ga
Ministarstvu,
5. donosi lučke tarife,
6. odlučuje o opsegu i organizaciji stručno-tehničkih
službi, o imenovanju i opozivu ravnatelja te o zaključenju ugovora o zapošljavanju
i visini naknade, odnosno plaće predsjednika i po potrebi članova upravnog
vijeća, ravnatelja i stručno-tehničkog osoblja,
7. donosi statut lučke uprave uz suglasnost Vlade
Republike Hrvatske,
8. donosi akte kojima se utvrđuje red u luci i uvjeti
korištenja lukom,
9. raspisuje natječaj za izbor ravnatelja i imenuje
ga,
10. utvrđuje lučke uzance,
11. obavlja i druge poslove koji su mu stavljeni u
nadležnost zakonom, odlukom o osnivanju i Statutom.
Članak 55.
Upravno vijeće sastaje se po potrebi, a najmanje
jednom u tri mjeseca, a odluke donosi većinom glasova svih članova Upravnog
vijeća.
Upravno vijeće može osnivati privremena ili stalna
radna tijela za stručnu obradu i praćenje pojedinih zadataka iz svoje nadležnosti.
Članak
56.
Na
osnovi javnog natječaja, na prijedlog natječajne komisije, a uz suglasnost
ministra, ravnatelja lučke uprave imenuje Upravno vijeće lučke uprave na
vrijeme od četiri godine.
Ista
osoba može se ponovno imenovati za ravnatelja.
Ravnatelj
je za svoj rad odgovoran Upravnom vijeću, ministru i Vladi Republike Hrvatske.
Članak
57.
Ravnatelj
predlaže Upravnom vijeću lučke uprave ustroj, potreban broj i sastav
stručno-tehničkog osoblja.
Ravnatelj
i stručno-tehničko osoblje sklapaju ugovor o radu s Upravnim vijećem lučke
uprave.
Članak
58.
Ravnatelj
organizira, vodi rad i poslovanje lučke uprave i ima sljedeća prava i obveze:
1.
poduzimanje svih potrebnih mjera radi pripreme za rad Upravnog vijeća i za
provedbu akata i odluka Upravnog vijeća,
2.
redovito izvješćivanje Upravnog vijeća o stanju u luci, lučkim kapacitetima,
stanju podgradnje i nadgradnje kao i o obavljanju djelatnosti pod koncesijom,
3.
priprema godišnji program rada i razvoja luke i financijski plan luke,
4.
predstavljanje i zastupanje lučke uprave,
5.
obavljanje svih drugih poslova vezanih uz rad lučke uprave,
6.
izbor stručno-tehničkog osoblja,
7.
donosi odluke kojima se usklađuje rad svih koncesionara na lučkom području.
Članak
59.
Za luke
od osobitoga (međunarodnoga) gospodarskog interesa za Republiku Hrvatsku osniva
se Savjet za luke.
Savjet
za luke osniva Ministarstvo.
Za
svaku luku iz stavka 1. ovoga članka osniva se poseban Savjet.
Savjet
za luke čine predstavnici ovlaštenika koncesije Ministarstva, te drugih pravnih
osoba čija je djelatnost od značaja i utječe na konkurentnost luke.
Zadaci
Savjeta jesu:
1.
usklađivanje planova rada i razvoja luke,
2.
usklađivanje investicijskih radova u luci,
3.
davanje prijedloga za poboljšanje konkurentnosti luke,
4.
davanje mišljenja Upravnom vijeću u svezi s ustrojem i funkcioniranjem luke, te
opće politike prema luci,
5.
davanje prijedloga za poboljšanje ustroja i upravljanja lukom, te prometnim
pravcem.
Savjet
za luke sastaje se najmanje dvaput godišnje.
d)
Prihodi
Članak
60.
Prihodi
lučke uprave su:
1.
lučke pristojbe,
2.
naknada od koncesija iz članka 66. stavka 5. točke 1. i 2. ovoga Zakona,
3. naknada
od koncesija iz članka 66. stavka 5. točke 3. i 4. ovoga Zakona,
4.
sredstva iz proračuna osnivača,
5.
ostali prihodi.
Članak 61.
Sredstvima
iz proračuna osnivača lučke uprave može se isključivo financirati gradnja i održavanje
lučke podgradnje.
Ostala
sredstva iz članka 60. ovoga Zakona pripadaju u cijelosti lučkoj upravi na
čijem se području ubiru i namijenjena su za:
1.
izgradnju i održavanje lučke nadgradnje i podgradnje,
2.
opremanje luke opremom za zaštitu mora od onečišćenja s brodova,
3. održavanje
dubine u luci i na sidrištu luke,
4. troškove
poslovanja lučke uprave.
Članak
62.
U
lukama otvorenim za javni promet plaćaju se lučke tarife koje se sastoje od
lučkih pristojbi i lučkih naknada.
Lučke
pristojbe donosi i javno objavljuje lučka uprava, a čine ih:
1.
pristojba za upotrebu obale,
2.
brodska ležarina,
3.
pristojba za vez.
Pristojba
za upotrebu obale plaća se za brod koji koristi luku u svrhu ukrcavanja ili
iskrcavanja putnika, tereta i vozila.
Brodska
ležarina plaća se za brod koji koristi luku u bilo koju svrhu, osim radi
ukrcavanja ili iskrcavanja putnika, tereta i vozila.
Pristojba
za vez plaća se za ribarski brod, jahte, ribarske, športske ili druge brodice i
plutajuće objekte.
Pristojbe
iz stavka 2. ovoga članka ne plaćaju hrvatski javni i hrvatski ratni brodovi,
brodice i jahte.
Kriterije
za određivanje lučkih pristojbi propisuje ministar na prijedlog Upravnog vijeća
lučke uprave.
Članak
63.
Lučke
naknade plaćaju korisnici luke za dobivene usluge u lukama otvorenim za javni
promet.
Lučka
uprava utvrđuje najviši iznos naknade iz stavka 4. ovoga članka.
Ovlaštenici
koncesije koji obavljaju djelatnost u lukama otvorenim za javni promet dužni su
javno objaviti lučke naknade za svaku pojedinu vrstu djelatnosti ili usluge.
Lučka
uprava radi osiguranja konkurencije unutar luke može, ako ocijeni objektivne
okolnosti koje ukazuju na nekonkurentnost luke, sniziti visinu tarife u
cijelosti ili selektivno, vodeći računa i o mogućnosti ovlaštenika koncesije da
prilagodi poslovanje smanjenoj tarifi.
Članak 64.
Lučke
uzance koje se primjenjuju u luci otvorenoj za javni promet utvrđuje upravno
vijeće lučke uprave.
e)
LuČke djelatnosti
Članak
65.
Vrste
lučkih djelatnosti u lukama otvorenim za javni promet su:
1.
privez i odvez brodova, jahti, ribarskih, sportskih i drugih brodica i
plutajućih objekata,
2.
ukrcaj, iskrcaj, prekrcaj, prijenos i skladištenje roba i drugih materijala,
3.
ukrcaj i iskrcaj putnika i vozila,
4.
ostale gospodarske djelatnosti koje su s ovim djelatnostima u neposrednoj
gospodarskoj, prometnoj ili tehnološkoj svezi (npr. opskrba brodova, pružanje
usluga putnicima, tegljenje, servisi lučke mehanizacije, lučko agencijski
poslovi i poslovi zastupanja u carinskom postupku, poslovi kontrole kakvoće
robe i dr.).
Na
lučkom području mogu se obavljati i druge djelatnosti ako je to propisano
posebnim zakonom, kao i obavljanje drugih djelatnosti koje ne umanjuje ni otežava
obavljanje osnovnih lučkih djelatnosti predviđenih u stavku 1. ovoga članka.
Članak 66.
Pravo na obavljanje lučkih djelatnosti, korištenje
postojeće podgradnje i nadgradnje, te gradnje novih građevina i drugih objekata
nadgradnje i podgradnje stječe se na temelju koncesije.
Koncesija iz stavka 1. ovoga članka može se dati
pravnoj i fizičkoj osobi registriranoj za obavljanje obrta, koja ispunjava
uvjete propisane ovim Zakonom.
Pravne osobe koje na temelju posebnog zakona
obavljaju djelatnost koja se odnosi na sigurnost plovidbe na moru, mogu ovu
djelatnost obavljati na lučkom području bez koncesije o čemu odluku donosi
Upravno vijeće lučke uprave.
Lučka uprava, u pravilu, daje ovlašteniku koncesije
koncesiju za obavljanje jedne lučke djelatnosti, a jednom koncesionaru ne može
se dati koncesija za obavljanje svih lučkih djelatnosti.
Vrste koncesija su:
1. koncesija za obavljanje lučkih djelatnosti, koja
ne zahtijeva isključivo korištenje postojećih niti gradnju novih građevina i
drugih objekata podgradnje i nadgradnje na lučkom području,
2. koncesija za obavljanje ostalih gospodarskih
djelatnosti iz članka 65. stavka 1. točke 4. ovoga Zakona, koje ne zahtijevaju
isključivo korištenje postojećih niti gradnju novih građevina i drugih objekata
podgradnje i nadgradnje na lučkom području,
3. koncesija za obavljanje lučkih djelatnosti, koja
zahtijeva korištenje postojećih i/ili gradnju novih građevina i drugih objekata
podgradnje i nadgradnje na lučkom području,
4. koncesija za obavljanje ostalih gospodarskih
djelatnosti koja zahtijeva korištenje postojećih i/ili gradnju novih građevina
i drugih objekata podgradnje i nadgradnje na lučkom području.
Članak 67.
Koncesije za obavljanje lučkih djelatnosti, korištenje
postojeće podgradnje i nadgradnje, te građenje novih građevina i drugih
objekata nadgradnje i podgradnje daje se na rok do 99 godina.
Koncesiju iz članka 66. stavka 5. točke 1. i 2. ovoga
Zakona daje lučka uprava na zahtjev tražitelja koncesije na rok do 10 godina.
Koncesiju iz članka 66. stavka 5. točke 3. i 4. ovoga
Zakona daje lučka uprava na temelju javnog prikupljanja ponuda na rok do 99
godina.
Za koncesije iz stavka 3. ovoga članka na rok od 30
do 50 godina potrebna je prethodna suglasnost Vlade Republike Hrvatske, a na
rok preko 50 godina suglasnost Hrvatskoga sabora.
Kod
određivanja dužine roka na koji se daje koncesija uzimaju se u obzir kriteriji
iz članka 20. stavka 6. ovoga Zakona, vodeći u svakom slučaju računa da rok ne
bude kraći negoli je potrebno za amortizaciju vrijednosti planom predviđenih
ulaganja na lučkom području.
Članak
68.
Za
dobivanje koncesije pravna i fizička osoba moraju ispunjavati uvjete propisane
odredbom članka 17. stavka 3. i 4. ovoga Zakona.
Podnositelj
zahtjeva za koncesiju iz članka 66. stavka 5. točke 1. i 2. ovoga Zakona dužan
je uz zahtjev za davanje koncesije priložiti:
1.
prijedlog o vrsti i opsegu obavljanja lučke djelatnosti,
2.
dokaz da raspolaže odgovarajućim tehničkim, stručnim i organizacijskim
sposobnostima za obavljanje lučke djelatnosti za koju traži koncesiju,
3.
dokaz da je pravna osoba registrirana za obavljanje lučkih djelatnosti,
4.
dokaz da je fizička osoba (obrtnik) registriran za obavljanje lučkih
djelatnosti.
Odluka
o javnom prikupljanju ponuda za koncesiju iz članka 66. stavka 5. točke 3. i 4.
ovoga Zakona obvezno treba sadržavati podatke iz članka 18. stavka 2. ovoga
Zakona, te i druge potrebne podatke za određenu koncesiju.
Uz
ponudu za dobivanje koncesije iz stavka 3. ovoga članka, podnositelj prilaže:
1. plan
i operativni godišnji program rada i investicija uz prikaz utjecaja koji će to
imati na rast prometa, zaposlenost i razvoj luke,
2.
dokaz da raspolaže odgovarajućim tehničkim, stručnim i organizacijskim
sposobnostima koje zadovoljavaju potrebe proizvodnog i radnog ciklusa kako s
obzirom na vlastiti interes tako i interes trećih,
3.
dokaz da raspolaže potrebnim brojem i djelatnicima odgovarajuće stručnosti za
ostvarenje operativnog programa rada u luci,
4.
dokaz i jamstvo da raspolaže potrebnim financijskim sredstvima ili izvorima
sredstava za ostvarenje plana i programa rada i investicija,
5.
dokaz o ispunjavanju uvjeta iz stavka 2. točke 3. i 4. ovoga članka.
Članak
69.
Lučka
uprava može oduzeti koncesiju ako utvrdi da ovlaštenik koncesije:
1. nije
uskladio visinu naknade za usluge u luci s utvrđenom tarifom,
2. ne
poštuje odredbe o redu u luci,
3. ne
pridržava se plana i programa rada.
Lučka
uprava oduzet će koncesiju za obavljanje lučke djelatnosti ako utvrdi da ovlaštenik
koncesije:
1.
prestane obavljati djelatnosti za koju je dana koncesija, a time se narušava
normalno djelovanje luke,
2. ne
plaća ili neuredno plaća naknadu za koncesiju,
3. uz
obavljanje koncesionirane djelatnosti obavlja i drugu djelatnost za koju nije
dobio koncesiju,
4. ne
koristi koncesiju ili je koristi za svrhe za koje joj nije dana ili preko mjere
određene u koncesiji.
U slučajevima iz stavaka 1. i 2. ovoga članka lučka
uprava pozvat će ovlaštenika koncesije da se u određenom roku izjasni o
razlozima zbog kojih mu se namjerava oduzeti koncesija.
Odluku o oduzimanju koncesije donosi lučka uprava.
Oduzimanjem koncesije, prestaje i pravo na korištenje
lučkog prostora, građevina i drugih objekata podgradnje i nadgradnje, te se
raskidaju drugi ugovorni odnosi koji se temelje ili proizlaze iz koncesije, ako
su vezani uz obavljanje djelatnosti te korištenje objekata podgradnje i
nadgradnje na lučkom području.
Članak 70.
Kada koncesija prestane sukladno članku 69. ovoga
Zakona, ovlaštenik koncesije nema pravo na odštetu.
Članak 71.
Lučka uprava dužna je najmanje jednom godišnje
provjeravati izvršavanje plana i godišnjega operativnog programa rada ovlaštenika
koncesija i o tome podnijeti izvješće upravnom vijeću.
Ovlaštenik koncesije dužan je omogućiti lučkoj upravi
i drugom nadležnom tijelu provjeravanje izvršavanja plana i godišnjega
operativnog programa rada ovlaštenika koncesije.
Članak 72.
Lučka uprava vodi upisnik koncesija u pisanom obliku,
a može ih voditi i u elektroničkom obliku.
Propisom iz članka 36. stavka 5. ovoga Zakona,
ministar će propisat sadržaj upisnika koji vode lučke uprave, način njegova vođenja
i uvid u upisnik.
Članak 73.
Na sva pitanja koja se odnose na koncesije u lukama
otvorenim za javni promet od osobitoga (međunarodnoga) gospodarskog interesa za
Republiku Hrvatsku, koja nisu uređena u poglavlju II. ovoga Zakona,
odgovarajuće se primjenjuju odredbe ovoga Zakona o koncesijama na pomorskom
dobru.
3.
Luke županijskog i lokalnog značaja
a)
LuČko podruČje
Članak
74.
Županijsko
poglavarstvo utvrđuje lučko područje za sve luke otvorene za javni promet županijskog
i lokalnog značaja na svom području, u skladu s prostornim planom i uz
suglasnost Vlade Republike Hrvatske.
Lučka uprava
je dužna predložiti promjenu akta o lučkom području ako to zahtijevaju
razvojni, gospodarski, administrativni ili drugi razlozi.
b)
LuČka uprava
Članak 75.
Radi upravljanja, gradnje i korištenja luka otvorenih
za javni promet koje su od županijskog i lokalnog značaja za područje svake županije
može se osnovati više lučkih uprava na zahtjev općinskog ili gradskog vijeća, u
kojem slučaju su podnositelji zahtjeva i suosnivači.
Osnivač lučke uprave iz stavka 1. ovoga članka je županija
(u daljnjem tekstu: županijska lučka uprava), a odluku o njenom osnivanju
donosi županijsko poglavarstvo.
Odluka
o osnivanju županijske lučke uprave može se donijeti nakon utvrđivanja lučkog
područja.
Na županijsku lučku upravu primjenjuju se odredbe
ovoga Zakona koje se odnose na lučku upravu koju osniva Vlada Republike
Hrvatske, ako neko pitanje za županijsku lučku upravu nije drugačije uređeno.
c) Tijela luČke uprave
Članak 76.
Tijela lučke uprave su Upravno vijeće i ravnatelj.
Upravno vijeće ima pet članova od kojih dva člana i
predsjednika imenuju osnivači, jednog člana imenuje ministar iz redova lučke
kapetanije na čijem području je sjedište lučke uprave, a jednog člana imenuju
predstavnici ovlaštenika koncesije koji imaju koncesije na području lučke
uprave.
Mandat članova Upravnog vijeća i predsjednika je
četiri godine. Iste osobe mogu biti ponovno imenovane za člana Upravnog vijeća.
Županijsko poglavarstvo može raspustiti Upravno
vijeće lučke uprave na prijedlog župana:
1. ako ne donese godišnji plan razvoja luke,
2. ako godišnji plan i program rada i razvoja luke ne
budu prihvaćeni ili se ne ostvaruju,
3. u drugim naročito opravdanim slučajevima.
Upravno vijeće odobrava financijski izvještaj o radu
i izvještaje o izvršenju godišnjeg programa rada i razvoja luke i dostavlja
putem nadležanoga upravnog tijela županije, županijskom poglavarstvu.
Upravno vijeće donosi statut lučke uprave uz
suglasnost županijskog poglavarstva.
Članak 77.
Na osnovi javnog natječaja, na prijedlog natječajne
komisije, a uz suglasnost ministra, ravnatelja lučke uprave imenuje Upravno
vijeće lučke uprave na vrijeme od četiri godine.
Ista osoba može se ponovno imenovati za ravnatelja.
Ravnatelj je za svoj rad odgovoran Upravnom vijeću i županijskom
poglavarstvu.
d) LuČke djelatnosti
Članak 78.
Vrste lučkih djelatnosti u lukama otvorenim za javni
promet su:
– privez i odvez brodova, jahti, ribarskih, sportskih
i drugih brodica i plutajućih objekata,
– ukrcaj, iskrcaj, prekrcaj, prijenos i uskladištenje
roba i drugih materijala,
– ukrcaj i iskrcaj putnika i vozila,
– ostale gospodarske djelatnosti koje su s ovima u
neposrednoj ekonomskoj, prometnoj ili tehnološkoj svezi (npr. ugostiteljska
djelatnost, servisne djelatnosti i dr.).
U lukama otvorenim za javni promet lokalnog značaja,
kod kojih kopneni dio luke nije širi od 6 metara, mogu se samo naplaćivati
lučke pristojbe iz članka 62. ovoga Zakona.
Članak 79.
Na sva pitanja koja se odnose na obavljanje lučkih
djelatnosti, davanje koncesija na lučkom području, na odgovarajući način
primjenjuju se odredbe ovoga Zakona, koje se odnose na luke otvorene za javni
promet od osobitoga (međunarodnoga) gospodarskog interesa za Republiku
Hrvatsku.
4.
Luke posebne namjene
Članak
80.
Odluku
o osnivanju luke posebne namjene iz članka 42. stavka 2. točke 1. ovoga Zakona
donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra obrane.
Luka iz
stavka 1. ovoga članka može se koristiti samo za vojne namjene u skladu s
posebnim zakonom.
Luke
posebne namjene, osim luka iz stavka 1. ovoga članka, određuju se odlukom o
davanju koncesije.
Koncesiju
za luku posebne namjene iz stavka 3. ovoga članka daje:
1. za
luke od županijskog značaja županijsko poglavarstvo na rok do 20 godina,
2. za
luke od značaja za Republiku Hrvatsku Vlada Republike Hrvatske na rok do 50
godina,
3. za
luke od značaja za Republiku Hrvatsku Vlada Republike Hrvatske na rok preko 50
godina uz suglasnost Hrvatskoga sabora.
Na određivanje roka za davanje koncesije za luke
posebne namjene odgovarajuće se primjenjuju odredbe članka 20. stavka 6. ovoga
Zakona.
Postupak dodjele koncesije za luke iz članka 42.
stavka 3. ovoga Zakona, propisat će Vlada Republike Hrvatske.
Donošenje odluke o davanju koncesije za luke posebne
namjene iz stavka 1. i 3. ovoga članka, mora biti utemeljeno na prostornim
planovima.
Članak 81.
Lukom posebne namjene iz članka 80. stavka 1. ovoga
Zakona upravlja Ministarstvo obrane.
Koncesija za luku posebne namjene – sportsku luku može
se dodijeliti samo udruzi registriranoj za obavljanje sportske djelatnosti.
Sportska luka iz stavka 2. ovoga članka može se
koristiti samo za članove udruge, te u obavljanju djelatnosti ne može stjecati
dobit.
Ovlaštenik koncesije za luku posebne namjene dužan je
koristiti luku sukladno odluci o koncesiji i sklopljenom ugovoru o koncesiji i
održavati luku prema njezinoj namjeni i zahtjevima sigurnosti plovidbe u njoj.
Članak 82.
Na sva pitanja koja se odnose na luke posebne
namjene, a nisu uređena odredbama članka 80. i 81. ovoga Zakona, primjenjuju se
odredbe o koncesijama na pomorskom dobru.
5.
Red u luci
Članak
83.
Lučka
uprava i ovlaštenici koncesije u lukama posebne namjene dužni su opremiti luku
odgovarajućim uređajima za rukovanje i prihvat krutog i tekućeg otpada, ostatke
tereta s broda, zauljenih voda i fekalija kako su definirane odredbama MARPOL
konvencije 73/78 s izmjenama i dopunama.
Ministar
će donijeti propis o vrsti i broju uređaja i opreme iz stavka 1. ovoga članka
za pojedine vrste i kategorije luka vodeći računa poglavito o operativnim
potrebama korisnika luka, veličini i geografskom položaju luke te namjeni
brodova koji uplovljavaju u luku.
Članak
84.
Lučka
uprava i ovlaštenici koncesije dužni su u roku od 3 mjeseca od dana stupanja na
snagu ovoga Zakona donijeti Pravilnik o redu u luci, kojim određuju namjenu
pojedinog dijela luke i način odvijanja prometa u luci, a koji potvrđuje nadležna
lučka kapetanija.
Pravilnikom
o redu u luci određuje se način odvijanja prometa u luci i namjena pojedinog
dijela obale u luci, pri čemu su osobe iz članka 83. ovoga Zakona dužne voditi
računa o potrebama za stalni vez, operativni vez i održavanje javnoga
linijskoga pomorskog prometa, kao i potrebama za smještaj javnih brodova.
Članak
85.
Lučka
uprava i ovlaštenici koncesije naredit će osobi koja onečišćuje more ili taloži
otpatke da odmah prekine onečišćavanje ili ukloni otpatke.
Ako
osoba koja onečišćuje more ne postupi po naredbi iz stavka 1. ovoga članka,
lučka uprava ili ovlaštenik koncesije sama će očistiti luku na trošak i teret
osobe koja onečišćuje more.
Ako
nadležno tijelo utvrdi da se onečišćuje more ili otpaci talože djelovanjem
lučke uprave ili ovlaštenika koncesije, troškove čišćenja snosi lučka uprava,
odnosno ovlaštenik koncesije.
IV.
RED NA POMORSKOM DOBRU
Članak 86.
U postupku donošenja dokumenata prostornog uređenja
teritorijalno nadležna lučka kapetanija sudjeluje u utvrđivanju uvjeta za
zahvate u prostoru ako se područje pomorskog dobra nalazi djelomično ili u
potpunosti unutar obuhvata dokumenta prostornog uređenja.
Nosilac izrade dokumenta prostornog uređenja dužan je
pravovremeno obavijestiti tijelo iz stavka 1. ovoga članka o donošenju
dokumenta prostornog uređenja i omogućiti mu sudjelovanje u utvrđivanju uvjeta
za zahvate u prostoru u skladu s odredbama posebnog zakona.
Članak 87.
Zahtjevu za izdavanje građevne dozvole investitor građevine
koja se gradi na području pomorskog dobra dužan je priložiti potvrdu
teritorijalno nadležne lučke kapetanije o usklađenosti glavnog projekta s
uvjetima za gradnju na pomorskom dobru utvrđenim u skladu s odredbama članka
86. ovoga Zakona.
Teritorijalno nadležna lučka kapetanija dužna je
potvrdu iz stavka 1. ovoga članka izdati u roku do 30 dana od dana podnošenja
zahtjeva, odnosno u istom roku odbiti zahtjev rješenjem ako glavni projekt nije
izrađen u skladu s uvjetima za gradnju na pomorskom dobru utvrđenim u skladu s
odredbama članka 86. ovoga Zakona.
Članak 88.
U more i na morsku obalu zabranjeno je bacati,
odlagati ili ispuštati krute, tekuće ili plinovite tvari kojima se onečišćuje
pomorsko dobro.
Tvari
koje se ne mogu odlagati ili ispuštati u more, odnosno koje se mogu odlagati
ili ispuštati samo uz opću ili posebnu dozvolu propisuje i izdaje ministar u
ministarstvu nadležnom za graditeljstvo i zaštitu okoliša uz suglasnost
ministra.
Svatko tko primijeti da je pomorsko dobro onečišćeno
dužan je o tome obavijestiti najbližu lučku kapetaniju ili njezinu ispostavu,
odnosno nadležnu županiju.
Članak 89.
Odlaganje materijala na morsku obalu ili u more (od
iskopa, rušenja objekata, otpadnog materijala i dr.) dopušteno je samo uz
odobrenje tijela uprave nadležnog za poslove graditeljstva.
Tijelo uprave iz stavka 1. ovoga članka dužno je
prije donošenja rješenja pribaviti suglasnost nadležnog tijela za poslove zaštite
okoliša, vodoprivrede i nadležne lučke kapetanije.
Iznimno, rješenjem nadležne lučke kapetanije može se
dopustiti potapanje na morsko dno plovila koja neće onečistiti okoliš i neće
ometati sigurnost plovidbe. Položaj potopljenog plovila određuje i unosi u
pomorske navigacijske karte i priručnike za plovidbu Hrvatski hidrografski
institut.
Članak 90.
Zabranjuje se u more i na morsku obalu ispuštati
krute i tekuće otpade, zauljene vode, fekalije i ostatke tereta s broda kao i
sve druge tvari koje onečišćuju pomorsko dobro.
Plovni, plutajući i nepomični odobalni objekti mogu
prazniti spremišta krutog i tekućeg otpada, zauljenih voda, fekalija i ostataka
tereta s broda kao i svih drugih tvari koje onečišćuju pomorsko dobro samo na
mjestima u luci ili izvan nje gdje postoje uređaji za prihvat ovih tvari.
Ako lučka kapetanija utvrdi da bi zbog nepražnjenja
tih spremišta moglo doći do onečišćenja mora tijekom plovidbe, naredit će
zapovjedniku plovnoga, plutajućeg i nepomičnog odobalnog objekta da prije
isplovljenja iz luke ta spremišta isprazni.
Ako u slučaju iz stavka 3. ovoga članka plovni objekt
ne isprazni spremišta otpadnih ulja, talog i druge otpatke, lučka kapetanija može
zabraniti plovnom objektu isplovljenje iz luke.
Članak 91.
U slučaju onečišćenja mora, lučka kapetanija je ovlaštena
zabraniti isplovljenje plovnog objekta iz luke, odnosno narediti zadržavanje
plovnog objekta koji je prouzročio onečišćenje u morskim vodama Republike
Hrvatske dok plovni objekt ne podmiri troškove uklanjanja štetnih tvari s
pomorskog dobra i druge štete nastale onečišćenjem ili dok ne položi
zadovoljavajuće jamstvo za pokriće ovih šteta.
Članak 92.
Kad primi obavijest o onečišćenju pomorskog dobra,
lučka kapetanija dužna je odmah izvršiti očevid, utvrditi stanje i uzrok onečišćenja
i, ako je moguće, visinu nastale štete.
Nastalu štetu treba utvrditi, ako je moguće, u nazočnosti
počinitelja onečišćenja, a po potrebi i u nazočnosti vještaka i svjedoka. O
obavljenom očevidu sastavlja se zapisnik.
Lučka kapetanija dužna je o onečišćenju mora
izvijestiti nadležno tijelo županije radi poduzimanja odgovarajućih mjera za
odstranjivanje štetnih tvari s pomorskog dobra.
Članak 93.
Fizička ili pravna osoba koja koristi naprave, uređaje
i postrojenja za prihvat, smještaj i preradu ulja na pomorskom dobru, dužni su
prigodom iskrcavanja, prekrcavanja ili ukrcavanja tih tvari poduzeti mjere za
uspješno sprječavanje ispuštanja ili istjecanja tih ulja, odnosno spriječiti širenje
isteklog ulja na pomorsko dobro.
Cjevovodi
i spojnice brodova s uređajima na obali moraju se podvrgavati redovitom
tromjesečnom pregledu stručne komisije koju određuje lučka kapetanija.
Jedan
član komisije mora biti predstavnik pravne ili fizičke osobe iz stavka 1. ovoga
članka.
V.
UPRAVNI I INSPEKCIJSKI NADZOR
Članak 94.
Upravni nadzor nad provedbom odredaba ovoga Zakona
provode ovlašteni državni službenici Ministarstva i ureda državne uprave u županiji
sukladno Zakonu o sustavu državne uprave.
Inspekcijski nadzor nad provedbom odredaba ovoga
Zakona i drugih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona obavljaju inspektori
pomorskog dobra Ministarstva i inspektori lučke kapetanije.
Članak 95.
Poslove inspekcijskog nadzora pomorskog dobra mogu
obavljati i ovlašteni državni službenici Ministarstva.
Članak 96.
Poslovi inspekcije pomorskog dobra obuhvaćaju
osobito:
– nadzor nad stanjem objekata na pomorskom dobru,
– nadzor nad održavanjem reda u luci,
– nadzor nad korištenjem, upotrebom i gradnjom na
pomorskom dobru, u pogledu udovoljavanja uvjetima iz odluke i ugovora o dodjeli
koncesije,
– nadzor nad obavljanjem djelatnosti na pomorskom
dobru, u pogledu udovoljavanja uvjetima iz odluke i ugovora o dodjeli
koncesije,
– nadzor nad općom upotrebom pomorskog dobra.
Članak 97.
U provedbi inspekcijskog nadzora, a prema ovlastima
iz članka 96. ovoga Zakona inspektori pomorskog dobra Ministarstva i drugi državni
službenici Ministarstva s inspekcijskim ovlaštenjima (u daljnjem tekstu: inspektori)
ovlašteni su pregledati zgrade, izvođenje radova, poslovne i druge prostorije i
prostore, luke, sredstva rada, plovila, poslovne knjige i poslovnu
dokumentaciju, te ugovore radi uvida u korištenje pomorskog dobra i obavljanje
djelatnosti na pomorskom dobru.
Inspektor je ovlašten u postupku nadzora zatražiti i
pregledati isprave na temelju kojih se može utvrditi identitet osobe (osobna
iskaznica, putovnica i sl.), a osobe koje podliježu nadzoru dužne su na zahtjev
inspektora dati mu takvu ispravu na uvid.
Prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora inspektor
može uzimati izjave od predstavnika nadziranih pravnih i fizičkih osoba, te
svjedoka.
Članak 98.
O početku obavljanja nadzora inspektor će
obavijestiti odgovornu osobu nadzirane pravne osobe i fizičku osobu, ako je
dostupna, osim ako smatra da bi obavještavanje umanjilo učinkovitost nadzora.
O obavljenom inspekcijskom nadzoru inspektor je dužan
sastaviti zapisnik.
Članak
99.
Pravne
i fizičke osobe koje podliježu nadzoru inspektora dužne su mu omogućiti
obavljanje nadzora sukladno odredbi članka 97. ovoga Zakona i osigurati mu
uvjete za neometan rad.
Smatra
se da nadzirana pravna ili fizička osoba nije omogućila obavljanje nadzora iz
stavka 1. ovoga članka i u slučaju ako u roku koji je pismenom odredio
inspektor ne osigura uvid u traženu poslovnu dokumentaciju ako je posjeduje i
druge isprave potrebne za utvrđivanje činjeničnog stanja u započetu nadzoru.
Pravne
i fizičke osobe iz stavka 1. ovoga članka dužne su na traženje inspektora
privremeno obustaviti poslovanje nadziranog objekta, odnosno obavljanje
djelatnosti za vrijeme inspekcijskog nadzora ako inspektor ne bi mogao na drugi
način obaviti inspekcijski nadzor ili utvrditi činjenično stanje.
Inspektor
može od nadzirane pravne i fizičke osobe nakon obavljenoga inspekcijskog
nadzora tražiti izvršenje pojedine radnje u postupku radi potpunog utvrđivanja
činjeničnog stanja i odrediti rok izvršenja te radnje.
Članak
100.
Pravne
i fizičke osobe dužne su na pisani zahtjev inspektora, u zatraženom roku, dostaviti
ili pripremiti točne i potpune podatke, obavijesti i materijale koji su mu
potrebni za obavljanje inspekcijskog nadzora.
Članak
101.
Ako
inspektor u obavljanju inspekcijskog nadzora utvrdi da je povrijeđen zakon ili
drugi propis, ima pravo i obvezu:
1.
narediti otklanjanje utvrđene nepravilnosti određujući rok u kojem se
nepravilnost mora otkloniti,
2.
privremeno oduzeti predmete,
3.
izdati prekršajni nalog,
4.
podnijeti zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka,
5.
zabraniti daljnju upotrebu ili gospodarsko korištenje pomorskog dobra,
6.
narediti uklanjanje posljedica koje su nastale upotrebom pomorskog dobra
protivno njegovoj namjeni,
7.
poduzeti druge mjere, odnosno izvršiti druge radnje za koje je ovlašten ovim
Zakonom, zakonom kojim se uređuju prekršaji i drugim propisima.
Članak
102.
Inspektor
može privremeno oduzeti predmete kojima je počinjen prekršaj, koji su nastali
izvršenjem prekršaja ili koji mogu poslužiti kao dokaz u postupku, o tome
izdati potvrdu, te prvi naredni dan obavijestiti nadležno tijelo za vođenje
prekršajnog postupka.
Članak 103.
Ako
inspektor u obavljanju inspekcijskog nadzora utvrdi da je počinjen prekršaj
propisan ovim Zakonom, izdat će prekršajni nalog sukladno zakonu kojim se uređuju
prekršaji.
Prekršajnim
nalogom iz stavka 1. ovoga članka može se izreći novčana kazna u najnižem
iznosu propisanom za taj prekršaj, te izreći zaštitna mjera privremene zabrane
obavljanja djelatnosti, odnosno poduzimanja pojedine radnje:
a) ako
obavlja djelatnost na pomorskom dobru na način koji u znatnoj mjeri ugrožava
sigurnosti ljudi, imovinu i okoliš ili radi zaštite imovine većeg opsega,
b) ako
gospodarski koristi ili upotrebljava pomorsko dobro bez odluke i ugovora o
koncesiji.
Članak 104.
Inspektor može za počinjen prekršaj propisan ovim
Zakonom naplatiti globu za pravne osobe u iznosu od 5.000,00 kuna i 500,00 kuna
za fizičke osobe, na licu mjesta.
Članak 105.
Inspektor može donijeti usmeno rješenje i odmah
narediti njegovo izvršenje u slučaju kada je potrebno spriječiti radnju zbog
koje može nastati neposredna opasnost za život i zdravlje ljudi, životinjski i
biljni svijet ili velika materijalna šteta.
Pismeni otpravak usmenog rješenja mora se dostaviti
stranci u roku od sedam dana od dana donošenja usmenog rješenja.
Članak 106.
Protiv rješenja koja na temelju ovoga Zakona ili
drugog propisa donosi inspektor, može se izjaviti žalba Ministarstvu.
Ako inspektor nađe da je podnijeta žalba dopuštena,
pravovremena i izjavljena od ovlaštene osobe, a nije novim rješenjem zamijenio
rješenje koje se žalbom pobija, dužan je bez odgode, a najkasnije u roku od pet
dana od dana primitka žalbe, dostaviti žalbu sa spisima koji se odnose na
predmet na rješavanje Ministarstvu.
Žalba protiv rješenja donesenih na temelju ovoga
Zakona odgađa izvršenje rješenja, osim ako ovim Zakonom nije drugačije određeno.
Članak 107.
Nakon što je rješenje postalo izvršno, a stranka
dobrovoljno ne izvrši obvezu, inspektor će donijeti zaključak o dozvoli izvršenja.
Ako nadzirana osoba ne postupi po rješenju
inspektora, rješenje će se izvršiti putem druge osobe na trošak izvršenika.
Troškovi izvršenja inspekcijskog rješenja putem druge
osobe namiruju se iz državnog proračuna do naplate izvršenika.
Članak 108.
Ako inspektor utvrdi da je povredom ovoga Zakona
učinjen prekršaj, uz rješenje ili drugi akt za čije je donošenje ovlašten, dužan
je bez odgađanja, a najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka nadzora s
utvrđenim činjenicama odlučnim za poduzimanje mjera, podnijeti zahtjev za
pokretanje prekršajnog postupka, ako posebnim zakonom nije drugačije određeno.
VI.
PREKRŠAJI
Članak 109.
Postupak o prekršajima na pomorskom dobru utvrđenih
ovim Zakonom vodi se po propisima o prekršajima.
Lučka kapetanija odlučuje u prvom stupnju o prekršajima
iz stavka 1. ovoga članka.
Prekršajni postupak u lučkoj kapetaniji vodi Vijeće
za prekršaje.
Vijeće za prekršaje iz stavka 3. ovoga članka može se
imenovati za područje dviju ili više kapetanija.
Članak 110.
O žalbi protiv odluka Vijeća za prekršaje iz članka
109. ovoga Zakona, odlučuje Vijeće za prekršaje Ministarstva.
Članak
111.
Vijeće
za prekršaje čine predsjednik i dva člana.
Predsjedniku
i članovima mogu se odrediti zamjenici.
Članovi
Vijeća za prekršaje i njihovi zamjenici imenuju se iz redova stručnih radnika
lučkih kapetanija, odnosno Ministarstva, od kojih predsjednik, odnosno njegov
zamjenik mora biti diplomirani pravnik s položenim pravosudnim ispitom.
Članovi
Vijeća za prekršaje imenuju se na rok od 2 godine, mogu biti ponovno imenovani,
a mogu se i razriješiti dužnosti prije isteka navedenog roka.
Vijeće
za prekršaje lučke kapetanije imenuje ministar na prijedlog lučkog kapetana.
Vijeće
za prekršaje Ministarstva imenuje ministar na prijedlog pomoćnika ministra za
poslove pomorstva.
Članak
112.
Novčanom
kaznom od 50.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj ovlaštenik
koncesije:
1. ako
pomorsko dobro ne koristi u skladu s odlukom i ugovorom o koncesiji (članak 16.
stavak 3.),
2. ako
ne postupa u skladu s člankom 26. i 27. ovoga Zakona,
3. ako
nasljednici ili sljednici pravne osobe koriste koncesiju bez potvrđivanja od
strane davatelja koncesije (članak 32.),
4. ako
ne prijavi upis podataka o osnutku založnog prava (članak 34. stavak 3. i 4.),
5. ako
založno pravo za koncesiju koristi suprotno članku 34. stavak 5. i 6. ovoga
Zakona,
6. ako
koncesiju prenese ili dade u podkoncesiju bez suglasnosti davatelja koncesije
(članak 35.),
7. ako
ne objavi lučke naknade (članak 63. stavak 3.).
Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do
10.000,00 kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Članak
113.
Novčanom
kaznom od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj lučka uprava
odnosno ovlaštenik koncesije:
1. ako
ne postupi u skladu s člankom 71. ovoga Zakona,
2. ako
ne opremi luku uređajima i opremom sukladno članku 83. stavku 1. ovoga Zakona,
3. ako
ne donese Pravilnik o redu u luci sukladno članku 84. ovoga Zakona.
Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom od 5.000,00 do
10.000,00 kuna i odgovorna osoba lučke uprave, odnosno odgovorna osoba ovlaštenika
koncesije.
Članak
114.
Novčanom
kaznom od 30.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. ako
pomorsko dobro upotrebljava ili gospodarski koristi bez koncesije ili
koncesijskog odobrenja (članak 7. stavak 1. i 2.),
2. ako
izgradi nešto na pomorskom dobru bez koncesije (članak 33. stavak 3.),
3. ako
se ne pridržava odredaba ovoga Zakona o redu u luci, kao i odredaba Pravilnika
o redu u luci iz članka 84. ovoga Zakona,
4. ako
ne postupi u skladu s člankom 85. stavkom 1. ovoga Zakona,
5. ako
na pomorskom dobru gradi suprotno članku 87. stavku 1. ovoga Zakona,
6. ako
u more ili na morsku obalu odlaže materijal bez odobrenja nadležnog tijela
(članak 88.),
7. ako
u slučaju više sile ili nevolje na moru, dok one traju, zabrani drugim osobama
pristup na pomorsko dobro (članak 9. stavak 2.).
Za prekršaj
iz stavka 1. ovoga članka fizička osoba kaznit će se novčanom kaznom od
5.000,00 do 10.000,00 kuna.
Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom od 5.000,00 do
10.000,00 kuna i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Novčanom
kaznom od 2.000,00 do 6.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. točke
2. ovoga članka i zapovjednik broda ili osoba koja ga zamjenjuje.
Članak
115.
Novčanom
kaznom od 10.000,00 do 70.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. ako
prilikom iskrcavanja, prekrcavanja ili ukrcavanja mineralnih i drugih ulja ne
poduzme mjere za uspješno sprječavanje ispuštanja i istjecanja ulja, odnosno na
propisani način ne spriječi širenje isteklog ulja u more (članak 93. stavak
1.),
2. ako
baca u more krute ili ispušta tekuće ili plinove tvari kojima se onečišćuje
pomorsko dobro (članak 88. stavak 1.),
3. ako
bez odobrenja odloži materijal na morsku obalu ili u more (članak 89. stavak 1.
).
Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba novčanom kaznom
od 2.000,00 do 6.000,00 kuna.
Novčanom
kaznom od 3.000,00 do 8.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga
članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Članak 116.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 1.000.000,00 kuna
kaznit će se:
1. osoba koja u more i na morsku obalu ispusti kruti
tekući otpad, zauljene vode, fekalije, ostatke tereta broda, te ostale tvari
koje onečišćuju pomorsko dobro (članak 90. stavak 1. i 2.),
2. zapovjednik broda ili osoba koja ga zamjenjuje ako
naredi ili dopusti isplovljenje plovnog objekta iz luke unatoč zabrani
isplovljenja plovnog objekta (članak 90. stavak 4.).
Članak 117.
Novčanom kaznom od 10.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj pravna osoba:
1. ako inspektoru ne omogući obavljanje nadzora prema
odredbama ovoga Zakona ili mu na bilo koji drugi način onemogući pregled ili
ne osigura uvjete za neometan rad ili mu ne dostavi ili ne pripremi podatke,
obavijesti i materijale u određenom roku ili mu dostavi ili pripremi netočne i
nepotpune podatke, obavijesti i materijale (članak 99. i 100.),
2. ako na zahtjev inspektora ne stavi na uvid javnu
ispravu iz koje se može utvrditi njezin identitet (članak 97. stavak 2.).
Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se
fizička osoba novčanom kaznom od 5.000,00 kuna.
Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj
osobi novčanom kaznom od 1.000,00 do 3.000,00 kuna.
VII.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
118.
Upisi
prava vlasništva ili kojega drugoga stvarnog prava na zemljištu i građevinama
na pomorskom dobru za koje se ne može dokazati pravno valjan način stjecanja
pravno su nevaljani.
Državni
odvjetnik podnijet će prijedlog zemljišnoknjižnom sudu radi brisanja upisa
prava vlasništva ili drugoga stvarnog prava na pomorskom dobru iz stavka 1.
ovoga članka i upisati pomorsko dobro.
Granica
pomorskog dobra utvrđena prema Pomorskom zakoniku ostaje na snazi, te će Državno
odvjetništvo postupiti sukladno stavku 2. ovoga članka.
Postupci
za određivanja granica pomorskog dobra započeti do stupanja na snagu ovoga
Zakona okončat će se prema odredbama Pomorskog zakonika (»Narodne novine«, br.
17/94., 74/94. i 43/96.).
Ako se
mijenjaju granice pomorskog dobra zbog promjene dokumenata prostornog uređenja,
prirodnih pojava ili zbog proglašenja kopna pomorskim dobrom na taj dio
pomorskog dobra primijenit će se odredbe o izvlaštenju.
Tijelo koje upravlja postojećom građevinom iz članka
19. stavka 1. točke 1. ovoga Zakona koja se nalazi na pomorskom dobru, dužno je
u roku od godine dana od stupanja na snagu ovoga Zakona zatražiti koncesiju za
posebnu upotrebu.
Postojeće građevine na pomorskom dobru izgrađene ili
stečene sa valjanom pravnom osnovom koje se koriste za stanovanje, dat će se na
posebnu upotrebu za sve vrijeme dok se koriste za stanovanje, bez naknade, a
korisnik građevine dužan je zatražiti koncesiju za posebnu upotrebu u roku od
godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Ako se dio građevine iz stavka 5. i 6. ovoga članka
koristi za obavljanje gospodarskih djelatnosti, za korištenje građevine u tom
dijelu potrebno je zatražiti koncesiju za obavljanje gospodarskih djelatnosti.
Sve koncesije dodijeljene na temelju Pomorskog
zakonika (»Narodne novine«, br. 17/94., 74/94. i 43/96.) i Zakona o morskim
lukama (»Narodne novine«, br. 108/95. i 97/00.) ostaju na snazi do isteka
razdoblja na koje su dane.
Za rive do najviše 12 metara četvornih pristupne površine
za privez brodica, a kojima se ne ograničava opća upotreba i ne služe za
obavljanje gospodarske djelatnosti a izgrađene prije stupanja na snagu ovoga
Zakona, i koje ispunjavaju uvjete za izdavanje koncesije za posebnu upotrebu potrebno
je podnijeti zahtjev za koncesiju prema članku 19. stavku 5. ovoga Zakona u
roku od 6 mjeseci od stupanja na snagu ovoga Zakona.
Za rive kojima se odbije izdavanje koncesije ili za
koje se ne podnese zahtjev iz prethodnog stavka ovoga članka u ostavljenom
roku, inspekcija će naložiti uklanjanje bez odgode nakon konačnosti rješenja.
Postupci za davanje prvenstvene koncesije iz članka
62. Zakona o morskim lukama (»Narodne novine«, br. 108/95., 10/95. i 97/00.),
započeti do stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se prema odredbama toga
zakona.
Članak
119.
Ovlašćuje
se Vlada Republike Hrvatske da donese sljedeće propise:
1. u
roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona propise:
a) o
postupku, kriterijima utvrđivanja granice pomorskog dobra i sastavu županijskog
povjerenstva za granice,
b) o
postupku za davanje koncesije, te kriterijima za određivanje visine i promjene
koncesijske naknade,
c) o
djelatnostima, postupku i naknadi za davanje koncesijskih odobrenja.
2. u
roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona propise:
a) o
mjerilima za razvrstaj luka otvorenih za javni promet,
b) o
razvrstaju luka posebne namjene,
c) o
postupku dodjele koncesije za luke posebne namjene,
d) o
uvjetima kojima moraju udovoljavati luke i ostali objekti koji se grade na
pomorskom dobru.
Članak
120.
Ovlašćuje
se ministar da u roku od devet mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona
donese sljedeće propise:
a) o
razvrstaju luka otvorenih za javni promet,
b) o
načinu uplaćivanja naknada za koncesiju,
c) o
kriterijima za određivanje lučkih pristojbi,
d) o
evidentiranju i obilježavanju pomorskog dobra,
e) o
sadržaju upisnika koncesija, načinu vođenja i uvida u upisnik,
f) o
vrsti i broju uređaja i opreme za rukovanje i prihvat krutog i tekućeg otpada,
ostataka tereta s broda, zauljenih voda i fekalija,
g) o
visini naknade za upotrebu pomorskog dobra koju plaćaju vlasnici brodica i
jahti upisanih u očevidnik brodica, odnosno upisnik jahti.
Članak
121.
Do
stupanja na snagu propisa donesenih na temelju ovlaštenja iz članaka 119. i
120. ovoga Zakona ostaju na snazi, ukoliko nisu u suprotnosti s odredbama ovoga
Zakona, sljedeći propisi:
1.
Odluka o mjerilima za razvrstaj luka otvorenih za javni promet (»Narodne
novine«, br. 31/96.),
2.
Naredba o razvrstaju luke Rijeka (»Narodne novine«, br. 37/96.),
3.
Naredba o razvrstaju luka otvorenih za javni promet na području Županije
splitsko-dalmatinske (»Narodne novine«, br. 102/96., 37/97. i 3/02.),
4.
Naredba o razvrstaju luka otvorenih za javni promet na području Županije
zadarsko-kninske (»Narodne novine«, br. 95/96.),
5.
Naredba o razvrstaju luka otvorenih za javni promet na području Županije
dubrovačko-neretvanske (»Narodne novine«, br. 96/96.),
6.
Naredba o razvrstaju luka otvorenih za javni promet na području Županije
istarske (»Narodne novine«, br. 2/97., 118/97., 21/98. i 36/01.),
7.
Naredba o razvrstaju luka otvorenih za javni promet na području Županije šibenske
(»Narodne novine«, br. 108/96.),
8. Naredba o razvrstaju luka otvorenih za javni
promet na području Županije primorsko-goranske (»Narodne novine«, br. 5/97.),
9. Naredba o razvrstaju luka otvorenih za javni
promet na području Županije ličko-senjske (»Narodne novine«, br. 5/97.),
10. Odluka o osnivanju Lučke uprave Rijeka (»Narodne
novine«, br. 42/96., 26/02. i 54/02.),
11. Odluka o osnivanju Lučke uprave Split (»Narodne
novine«, br. 45/97. i 55/98.),
12. Odluka o osnivanju Lučke uprave Ploče (»Narodne
novine«, br. 19/97., 139/97. i 18/99.),
13. Odluka o osnivanju Lučke uprave Dubrovnik
(»Narodne novine«, br. 19/97. i 21/02.),
14. Odluka o osnivanju Lučke uprave Zadar (»Narodne
novine«, br. 19/97. i 67/02.),
15. Uredba o uvjetima za dodjelu koncesije za
obavljanje lučkih djelatnosti (»Narodne novine«, br. 52/96.),
16. Odluka o razvrstaju luka posebne namjene
(»Narodne novine«, br. 38/96.),
17. Uredba o postupku dodjele koncesije i način određivanja
granica za luke posebne namjene (»Narodne novine«, br. 108/96.),
18. Odluka o mjerilima za razvrstaj luka otvorenih za
javni promet (»Narodne novine«, br. 31/96.),
19. Pravilnik o načinu, uvjetima i visini naknade za
izdavanje koncesijskog odobrenja (»Narodne novine«, br. 51/96. i 18/99.),
20. Pravilnik o evidenciji i obilježavanju pojasa
pomorskog dobra (»Narodne novine«, br. 7/98.),
21. Uredba o uvjetima kojima moraju udovoljavati luke
(»Narodne novine«, br. 22/95.),
22. Pravilnik o kriterijima za određivanje lučkih
pristojbi (»Narodne novine«, br. 104/98.),
23. Pravilnik o vrstama morskih plaža i uvjetima koje
moraju zadovoljavati (»Narodne novine«, br. 50/95.),
24. Naredba o visini naknade za upotrebu pomorskog
dobra koju plaćaju vlasnici brodica (»Narodne novine«, br. 10/95.).
Članak 122.
Lučke uprave osnovane na temelju Zakona o morskim
lukama (»Narodne novine«, br. 108/95. i 97/00.) nastavljaju s radom s pravima i
obvezama propisanim ovim Zakonom.
Akti o osnivanju lučkih uprava uskladit će se s
odredbama ovoga Zakona u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga
Zakona.
Po osnivanju lučke uprave iz članka 75. stavka 1.
ovoga Zakona ista preuzima sva prava i obveze postojećih županijskih lučkih
uprava.
Članak 123.
Stupanjem na snagu ovoga Zakona prestaju važiti
članci 48. – 80., članak 190. stavak 2., članak 1017. i 1018. i članak 1038. i
1039. Pomorskog zakonika (»Narodne novine«, br. 17/94., 74/94. i 43/96.) i
Zakon o morskim lukama (»Narodne novine«, br. 108/95. i 97/00.).
Članak
124.
Ovaj
Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
934-01/03-01/01
Zagreb, 25. rujna 2003.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Zlatko Tomčić, v. r.