1459
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci
Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko
Potočnjak, Agata Račan, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i
Milan Vuković, odlučujući o prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu
suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj 11. svibnja 2004. godine,
donio je
I.
Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom Zakona o izboru predsjednika
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 22/92, 42/92 – ispravak i 71/97), te
se ukidaju odredbe:
– članka
44. stavaka 1. i 2.,
– članka
47. stavka 1. u dijelu koji glasi: »kao i kandidat za predsjednika Republike
koji je nezadovoljan takvom odlukom«.
II. Ne
prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom
cijelog Zakona iz točke I. ove izreke.
III.
Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1.
GONG, udruga iz Zagreba, zastupana po izvršnoj direktorici Aleksandri Kuratko
(u daljnjem tekstu: predlagateljica) podnijela je prijedlog za pokretanje
postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom članka 44. stavaka 1. i 2. Zakona o
izboru predsjednika Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 22/92, 42/92–
ispravak i 71/97, u daljnjem tekstu: Zakon o izboru predsjednika).
Predlagateljica je uz navedeni prijedlog podnijela i
alternativni prijedlog za pokretanje postupka i ukidanje cijelog Zakona o
izboru predsjednika.
Na temelju članka 38. stavka 2. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni
tekst), Ustavni sud je sam pokrenuo postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom članka
47. stavka 1. Zakona o izboru predsjednika.
I.
2.
Osporene odredbe članka 44. stavaka 1. i 2. Zakona o izboru predsjednika glase:
»Članak
44. (stavci 1. i 2.)
Politička
stranka, dvije ili više političkih stranaka, odnosno birači koji su predložili
kandidata za predsjednika Republike Hrvatske kao i kandidati za predsjednika
Republike Hrvatske mogu podnijeti prigovor zbog nepravilnosti u postupku
kandidiranja.
Prigovor
zbog nepravilnosti u postupku izbora može podnijeti samo ona politička stranka,
dvije ili više političkih stranaka i birači o čijim se kandidatima glasovalo na
izborima za predsjednika Republike kao i sami kandidati za predsjednika
Republike o kojima se glasovalo«.
3.
Predlagateljica smatra da osporeni članak 44. stavci 1. i 2. Zakona o izboru
predsjednika nisu u suglasnosti s odredbom članka 91. stavka 1. Ustavnog zakona
o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, jer iz odredbe članka 91. stavka 1.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske proizlazi širi krug osoba
ovlašten na pokretanje postupka radi zaštite izbornog prava negoli je to
propisano odredbama Zakona o izboru predsjednika.
Nadalje,
predlagateljica se poziva na članak 47. Zakona o izboru predsjednika koji
propisuje da protiv rješenja izbornog povjerenstva podnositelj prigovora kao
i kandidat za predsjednika Republike koji je nezadovoljan takvom odlukom imaju
pravo žalbe Ustavnom sudu Republike Hrvatske. Predlagateljica navodi da se
prema odredbi članka 91. stavka 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske žalba podnosi putem nadležnog izbornog povjerenstva u roku 48 sati od
dana kad je primljeno pobijano rješenje kojim je riješeno o prigovoru.
Osporenim odredbama Zakona o izboru predsjednika, međutim, biračima uopće nije
omogućeno sudjelovanje u postupcima koji prethode donošenju rješenja, pa oni
to rješenje ne mogu niti primiti, čime im je uskraćeno pravo na ulaganje žalbe
Ustavnom sudu.
Prijedlog
je osnovan.
4.
Neposredno mjerodavne za ocjenu suglasnosti s Ustavom članka 44. stavaka 1. i
2. Zakona o izboru predsjednika jesu odredbe članka 5. stavka 1., članka 83.
stavka 2. i članka 131. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske, koje propisuju:
»Članak
5. (stavak 1.)
U
Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali
propisi s Ustavom i sa zakonom.
Članak
83. (stavak 2.)
Zakone
(organski zakoni) kojima se razrađuju (...) izborni sustav (...) Hrvatski sabor
donosi većinom glasova svih zastupnika.
Članak
131. (stavak 2.)
Ustavni
zakon donosi se po postupku određenom za promjenu Ustava«.
5. Ustavni zakon o Ustavnom sudu Republike Hrvatske
je po sili članka 131. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske propis koji ima
pravnu snagu samog Ustava, jer se donosi i mijenja u postupku u kojem se
donosi i mijenja Ustav Republike Hrvatske.
Nasuprot tome, Zakon o izboru predsjednika je po
osnovi članka 83. stavka 2. Ustava organski zakon koji se donosi većinom
glasova svih zastupnika, pa ima nižu pravnu snagu od Ustavnog zakona o Ustavnom
sudu Republike Hrvatske.
Sukladno navedenom, uvažavajući odredbu članka 5.
Ustava Republike Hrvatske, Zakon o izboru predsjednika mora biti u suglasnosti
s Ustavom, ali i s mjerodavnim odredbama Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske koji ima snagu Ustava.
6. U postupcima vezanim uz izbore nadležnost Ustavnog
suda utvrđena je člankom 128. alinejom 8. Ustava, koji propisuje da Ustavni sud
nadzire ustavnost i zakonitost izbora i državnog referenduma i rješava izborne
sporove koji nisu u djelokrugu sudova. Ustavni zakon o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske u odredbama glave IX. (članci 87. do 96.) razrađuje nadležnost
Ustavnog suda određenu člankom 128. alinejom 8. Ustava.
Člankom
91. stavkom 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske propisano je:
»Članak
91. (stavak 1.)
(1)
Političke stranke, kandidati, najmanje 100 birača ili najmanje 5% birača
izborne jedinice u kojoj se provode izbori imaju pravo protiv rješenja nadležnoga
izbornog povjerenstva u zaštiti izbornog prava podnijeti žalbu Ustavnom sudu
(izborni spor)«.
Prema
navedenoj odredbi, pravo podnijeti žalbu Ustavnom sudu protiv rješenja nadležnog
izbornog povjerenstva u zaštiti izbornog prava imaju:
1)
političke stranke,
2)
kandidati,
3)
najmanje 100 birača, ili
4)
najmanje 5% birača izborne jedinice u kojoj se provode izbori.
Nasuprot
tome, osporena odredba članka 44. stavka 1. Zakona o izboru predsjednika
propisuje da pravo podnijeti prigovor zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja,
imaju:
1)
politička stranka koja je predložila kandidata za predsjednika,
2)
dvije ili više političkih stranaka koje su predložile kandidata za
predsjednika,
3) birači koji su predložili kandidata za
predsjednika,
4) kandidati za predsjednika.
Nadalje, osporena odredba članka 44. stavka 2.
Zakona o izboru predsjednika propisuje da pravo podnijeti prigovor u postupku
izbora imaju:
1) samo ona politička stranka odnosno dvije ili više
političkih stranaka o čijem se kandidatu glasovalo na izborima,
2) samo birači o čijim se kandidatima glasovalo na
izborima,
3) samo kandidati za predsjednika o kojima se
glasovalo.
U oba navedena slučaja zakonodavac je propisao uži
krug ovlaštenika prava na podnošenje prigovora od onog propisanog mjerodavnom
odredbom članka 91. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske, kojim je pravo žalbe dano širem krugu ovlaštenika, i to:
1) svakoj političkoj stranci, a ne samo političkoj
stranci ili političkim strankama koja je ili koje su predložile kandidata za
predsjednika, odnosno ne samo onoj ili onima o čijem se kandidatu glasovalo na
izborima,
2) svakom kandidatu za predsjednika,
3) biračima, pod uvjetom da je prigovor odnosno žalbu
podnijelo najmanje 100 birača ili najmanje 5% birača u izbornoj jedinici u
kojoj se provode izbori, a ne onim biračima koji su predložili kandidate za
predsjednika odnosno o čijim se kandidatima glasovalo na izborima.
Ustavni sud napominje da dio osporene odredbe članka
44. stavka 2. Zakona o izboru predsjednika kojim se pravo na podnošenje
prigovora u postupku izbora daje samo kandidatima za predsjednika »o kojima se
glasovalo« ne isključuje pravo nijednog kandidata za predsjednika da podnosi
prigovor prema odredbi članka 91. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske. To stoga što se »kandidatom« uvijek mora smatrati samo onaj
izborni natjecatelj o kojemu se na izborima glasuje. Sukladno tome, u prvom
krugu glasovanja za predsjednika kandidatima se moraju smatrati svi pravovaljano
predloženi natjecatelji koje je nadležno izborno povjerenstvo uvrstilo u listu
kandidata iz članka 11. Zakona o izboru predsjednika. U drugom krugu glasovanja
kandidatima se moraju smatrati samo dvoje natjecatelja koji su u prvom krugu
glasovanja dobili najviše glasova (članak 17. stavak 2. Zakona o izboru
predsjednika). Ostali natjecatelji iz prvog kruga koji se nisu uspjeli
kvalificirati u drugi krug glasovanja po prirodi stvari u drugom krugu više
nisu niti se mogu smatrati kandidatima. Stoga dio odredbe članka 44. stavka 2.
Zakona o izboru predsjednika kojim se pravo na podnošenje prigovora u postupku
izbora daje samo kandidatima za predsjednika »o kojima se glasovalo« sadržajno
nije nesuglasan odredbi članka 91. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske, ali predstavlja nepotrebno opterećenje zakonskog teksta
koje može dovesti do nesporazuma u tumačenju pojma »kandidat«.
Nadalje, dijelovi odredaba članka 44. stavaka 1. i
2. Zakona o izboru predsjednika koji propisuju da pravo na podnošenje
prigovora imaju »birači koji su predložili kandidata za predsjednika Republike«
odnosno »birači o čijim se kandidatima glasovalo na izborima« ne bi se mogli
smatrati suprotnim odredbi članka 91. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske, jer je pravo na podnošenje prigovora imanentno svim ovlaštenim
predlagateljima kandidata u izbornom postupku, pa je zakonodavac bio ovlašten
to pravo predvidjeti i u slučaju izbora za predsjednika Republike. Priznavanje
prava na pokretanje izbornog spora biračima koji su predložili kandidata na
izborima ne isključuje, međutim, obvezu zakonodavca da to pravo prizna i
ostalim biračima pod uvjetima propisanim člankom 91. stavkom 1. Ustavnog zakona
o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, to jest pod uvjetom da prigovor i žalbu
podnese najmanje 100 birača ili najmanje 5% birača izborne jedinice u kojoj
se provode izbori.
Ustavni sud utvrđuje da ovlaštenici prava na podnošenje
prigovora nadležnom izbornom povjerenstvu (kao prvostupanjskom tijelu nadležnom
za rješavanje izbornih sporova) moraju biti istovjetni ovlaštenicima prava na
podnošenje žalbe Ustavnom sudu (kao drugostupanjskom tijelu nadležnom za rješavanje
izbornih sporova), jer se radi o jedinstvenom pravnom postupku i jedinstvenom
krugu ovlaštenika na podnošenje sredstava pravne zaštite u izbornim sporovima.
Navedeno stajalište Ustavni sud je izrazio u Odluci
broj: U-VII-226/2004 od 23. siječnja 2004. godine (»Narodne novine«, broj
11/2004), kojom je usvojio žalbu žalitelja (100 birača) utvrdivši da su oni
ovlašteni u izbornom sporu podnijeti kako prigovor, tako i žalbu na rješenje o
prigovoru.
Slijedom navedenog, osporene odredbe članka 44.
stavaka 1. i 2. Zakona o izboru predsjednika suprotne su odredbi članka 91.
stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, jer propisuju uži
krug subjekata ovlaštenih na podnošenje prigovora i žalbe u postupku zaštite
izbornog prava od onog propisanog u članku 91. stavku 1. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Stoga Ustavni sud utvrđuje da osporene odredbe članka
44. stavaka 1. i 2. Zakona o izboru predsjednika nisu u suglasnosti s načelom
ustavnosti i zakonitosti propisanim člankom 5. Ustava Republike Hrvatske, pa ih
je iz navedenih razloga ukinuo.
8. Za razliku od Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske koji ne razlikuje ovlaštenike prava na podnošenje
(prigovora i) žalbi u izbornim sporovima ovisno o fazi izbornog postupka, Zakon
o izboru predsjednika razlikuje ovlaštenike prava na izjavljivanje prigovora
(i žalbe) u zaštiti izbornog prava ovisno o tome je li nepravilnost učinjena u
postupku kandidiranja ili u postupku izbora.
Prema
stajalištu Ustavnog suda, obveza je zakonodavca da u Zakonu o izboru
predsjednika omogući pravo prigovora i žalbe u izbornim sporovima svim pravnim
subjektima kojima to omogućuje Ustavni zakon o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske neovisno o fazi izbornog postupka.
Ta obveza, međutim, ne isključuje pravo zakonodavca
da u Zakonu o izboru predsjednika propiše pravila kojima se uređuje način
predstavljanja ovlaštenih podnositelja prigovora i žalbe, uključujući i način
zaprimanja rješenja nadležnih tijela, u slučajevima kada prigovor i žalbu
podnosi skupina birača neovisno o tome radi li se o skupini birača kao ovlaštenom
predlagatelju kandidata iz članka 7. stavka 1. Zakona o izboru predsjednika
ili o najmanje 100 birača odnosno najmanje 5% birača izborne jedinice u kojoj
se provode izbori.
II.
9.
Odredbom članka 47. stavka 1. Zakona o izboru predsjednika propisano je tko su
ovlaštenici prava na podnošenje žalbe Ustavnom sudu Republike Hrvatske protiv
rješenja nadležnog izbornog povjerenstva.
Odredba članka 47. stavka 1. Zakona o izboru
predsjednika glasi:
»Članak 47. (stavak 1.)
Protiv rješenja Izbornog povjerenstva Republike
Hrvatske podnositelji prigovora kao i kandidat za predsjednika Republike koji
je nezadovoljan takvom odlukom, imaju pravo žalbe Ustavnom sudu Republike
Hrvatske«.
Rješavanje izbornih sporova koji nisu u nadležnosti
sudova Ustavnim zakonom o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ustrojeno je u dva
stupnja. U prvostupanjskom postupku koji se pokreće prigovorom zbog
nepravilnosti u izbornom postupku o prigovoru rješava nadležno izborno
povjerenstvo. U drugostupanjskom postupku koji se pokreće žalbom protiv
prvostupanjskog rješenja nadležnog izbornog povjerenstva o žalbi rješava
Ustavni sud Republike Hrvatske.
Navedeni dvostupanjski postupak rješavanja izbornih
sporova predstavlja jedinstveni pravni postupak. To znači da su ovlaštenici
prava na podnošenje žalbe Ustavnom sudu Republike Hrvatske kao drugostupanjskom
tijelu samo oni ovlašteni subjekti koji su prethodno podnijeli prigovor nadležnom
izbornom povjerenstvu kao prvostupanjskom tijelu. Nepodnošenje prigovora
protiv nepravilnosti u izbornom postupku nadležnom izbornom povjerenstvu isključuje
pravo na podnošenje žalbe Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Nasuprot tome, u članku 47. stavku 1. Zakona o izboru
predsjednika pravo na podnošenje žalbe Ustavnom sudu Republike Hrvatske dano
je – osim ovlaštenim podnositeljima žalbe (to jest, prethodnim podnositeljima
prigovora) – i kandidatu za predsjednika Republike koji je nezadovoljan
konkretnom odlukom nadležnog izbornog povjerenstva, iako taj kandidat nije bio
podnositelj prigovora u povodu kojega je doneseno osporavano rješenje.
Osporenom je odredbom, prema tome, pravo žalbe dano
kandidatu za predsjednika protiv rješenja nadležnog izbornog povjerenstva
donesenog u postupku koji kandidat nije niti pokrenuo niti je u tom postupku
bio stranka.
Ustavni sud utvrđuje da se i u postupku zaštite
izbornog prava (izbornom sporu) moraju poštivati načela objektivnog pravnog
poretka, a osobito načela jedinstvenosti postupka i stranačke legitimacije,
jer su ona temelj općeg postupovnog prava Republike Hrvatske i jamac pravne
sigurnosti. Ni posebna važnost izbornog postupka za predsjednika Republike
Hrvatske, koju je Ustavni sud uzeo u obzir u ovom ustavnosudskom predmetu, ne
može opravdati sporni dio odredbe članka 47. stavka 1. Zakona o izboru
predsjednika. Pri tome se osobito mora uvažiti i činjenica da je svaki
kandidat za predsjednika zakonom ovlašten na podnošenje prigovora i na pokretanje
postupka zaštite svoga izbornog prava, a time i na podnošenje žalbe Ustavnom
sudu protiv rješenja nadležnog izbornog povjerenstva s kojim je nezadovoljan.
Stoga –
unatoč važnosti pitanja koje uređuje članak 47. stavak 1. Zakona o izboru
predsjednika – propuštanje otvorene zakonske mogućnosti na podnošenje
prigovora dovodi i u slučaju kandidata za predsjednika Republike Hrvatske do
postupovne nemogućnosti podnošenja žalbe Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Iz
navedenih je razloga Ustavni sud ukinuo dio odredbe članka 47. stavka 1. Zakona
o izboru predsjednika koji glasi: »kao i kandidat za predsjednika Republike
Hrvatske koji je nezadovoljan takvom odlukom«, jer je taj dio odredbe u
nesuglasnosti s načelom vladavine prava kao najvišom vrednotom ustavnog poretka
Republike Hrvatske utvrđenom u članku 3. Ustava Republike Hrvatske.
Odredba
članka 47. stavka 1. Zakona o izboru predsjednika, nakon ukidanja dijela
nesuglasnog Ustava Republike Hrvatske, glasi: »Protiv rješenja Izborne
komisije Republike Hrvatske podnositelji prigovora imaju pravo žalbe Ustavnom
sudu Republike Hrvatske.«
10. U
skladu s odredbama članka 55. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske, odlučeno je kao u točki I. izreke.
III.
11.
Predlagateljica je Ustavnom sudu podnijela i alternativni prijedlog za pokretanje
postupka i ukidanje cjelokupnog Zakona o izboru predsjednika i Zakona o
lokalnim izborima.
U
prilog alternativnom prijedlogu predlagateljica ističe svoje stajalište »da ne
treba ukidati samo pobijane odredbe izbornih zakona nego da su zbog njihove
iznimne važnosti i utjecaja na druge odredbe spomenutih izbornih zakona
spomenuti izborni zakoni u cijelosti neustavni. Radi se o permanentnom kršenju
prava preko tri milijuna birača u Republici Hrvatskoj koje traje već 12 godina
jer postojeće odredbe o zaštiti izbornog prava predstavljaju samo reprodukciju
odredaba koje su postojale u svim izbornim zakonima donesenima od 1990. godine
pa do danas«.
Ustavni
sud nije prihvatio alternativni prijedlog predlagateljice. U ustavnosudskom
postupku utvrdio je da osporene i ukinute odredbe članka 44. stavaka 1. i 2. i
dio odredbe članka 47. stavka 1. Zakona o izboru predsjednika koji glasi: »kao
i kandidat za predsjednika Republike koji je nezadovoljan takvom odlukom« čine
zasebnu normativnu cjelinu kojom se uređuje pitanje aktivne legitimacije za
podnošenje sredstava pravne zaštite u izbornim sporovima. Stoga razlozi zbog
kojih je u ovom ustavnosudskom postupku utvrđena njihova nesuglasnost s člankom
91. stavkom 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske nisu
mjerodavni za ostale odredbe Zakona o izboru predsjednika.
12. U
skladu s člankom 27. stavkom 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske, odlučeno je kao u točki II. izreke.
Objava
ove Odluke u »Narodnim novinama« temelji se na članku 29. stavku 1. Ustavnog
zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj:
U-I-2495/2002
Zagreb, 11. svibnja 2004.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.