3082
Na
temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam
Zakon o zaštiti zraka, koji je donio Hrvatski sabor na sjednici 3. prosinca
2004. godine.
Broj: 01-081-04-3744/2
Zagreb, 10. prosinca 2004.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I.
OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim se
Zakonom određuju mjere, način organiziranja, provođenja i nadzora zaštite i
poboljšanja kakvoće zraka, kao dijela okoliša od općeg dobra, koji ima osobitu
zaštitu Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Država).
Članak
2.
(1)
Zaštita i poboljšanje kakvoće zraka, u cilju održivog razvoja, temelji se na
načelima zaštite okoliša određenim Zakonom o zaštiti okoliša i zahtjevima
međunarodnog prava.
(2) U
zaštiti i poboljšanju kakvoće zraka primjenjuju se i odredbe Zakona o zaštiti
okoliša, ako to nije ovim Zakonom drukčije propisano.
(3)
Zaštita zraka od onečišćivanja uzrokovanih radioaktivnim tvarima, tehnološkim
nesrećama i elementarnim nepogodama uređuje se posebnim zakonima.
(4) Ako
odredbama ovoga Zakona nije propisan poseban postupak za rješavanje upravnih
stvari, postupa se po odredbama Zakona o općem upravnom postupku.
Članak
3.
Mjere
koje se poduzimaju u cilju zaštite i poboljšanja kakvoće zraka ne smiju
ugroziti ostale sastavnice okoliša, kakvoću okoliša drugih područja, kakvoću življenja
budućih naraštaja, te ne smiju biti u suprotnosti s propisima u područjima
zaštite na radu i zaštite zdravlja ljudi.
Članak
4.
U cilju
zaštite i poboljšanja kakvoće zraka nužno je:
–
utvrđivanje i ostvarivanje mjera u području zaštite i poboljšanja kakvoće
zraka kako bi se izbjegle, spriječile ili smanjile štetne posljedice po ljudsko
zdravlje, kakvoću življenja i okoliš u cjelini,
– očuvanje kakvoće zraka ako je zrak čist ili
neznatno onečišćen, te njezino poboljšavanje u slučajevima onečišćenosti,
– sprječavanje i smanjivanje onečišćivanja koja
utječu na oštećivanje ozonskog sloja i promjenu klime,
– uspostava, održavanje i unaprjeđivanje cjelovitog
sustava upravljanja kakvoćom zraka na teritoriju Države,
– procjenjivanje i pribavljanje odgovarajućih
podataka o kakvoći zraka na temelju standardiziranih metoda i mjerila i
osiguravanje njihove dostupnosti javnosti,
– izvršenje obveza preuzetih međunarodnim ugovorima i
sporazumima kojih je Država strankom, te sudjelovanje u međunarodnoj
suradnji u području zaštite i poboljšanja kakvoće zraka.
Članak
5.
(1)
Učinkovitost zaštite i poboljšanja kakvoće zraka osiguravaju Hrvatski sabor (u
daljnjem tekstu: Sabor) i Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada)
te predstavnička i izvršna tijela jedinice lokalne i područne (regionalne)
samouprave unutar svoje i ovim Zakonom određene nadležnosti.
(2)
Upravne i stručne poslove zaštite i poboljšanja kakvoće zraka te provedbu mjera
zaštite i poboljšanja kakvoće zraka provode i osiguravaju središnja tijela državne
uprave, uredi državne uprave u županijama, tijela jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave nadležne za obavljanje poslova zaštite okoliša te druge
pravne osobe koje imaju javne ovlasti.
(3)
Praćenje kakvoće zraka i praćenje emisija u zrak obavljaju pravne osobe
registrirane za ovu djelatnost.
(4) Građani, ili kao pojedinci ili organizirani radi
zaštite zraka u strukovne udruge i udruge za zaštitu zraka, pridonose
ostvarivanju ciljeva zaštite i poboljšanja kakvoće zraka i provedbu učinkovite
zaštite i poboljšanja kakvoće zraka.
Članak
6.
Način
rada u tijelima državne uprave u županiji, tijelima jedinice lokalne i područne
(regionalne) samouprave i pravnim osobama koje imaju javne ovlasti u vezi s
provedbom ovoga Zakona propisuje ministar nadležan za poslove zaštite okoliša
(u daljnjem tekstu: ministar) naputkom. Naputak se objavljuje u »Narodnim
novinama«.
Članak
7.
U
smislu ovoga Zakona razumijeva se:
1.
zrak: zrak troposfere na otvorenom prostoru, izuzevši zrak na mjestu rada,
2.
onečišćujuća tvar: svaka tvar ispuštena/unesena u zrak izravnim i
neizravnim ljudskim djelovanjem koja bi mogla nepovoljno utjecati na ljudsko
zdravlje, kakvoću življenja i/ili na kakvoću okoliša u cjelini,
3.
razina onečišćenosti: koncentracija onečišćujuće tvari u zraku ili
njeno taloženje na površine u određenom vremenu,
4.
kakvoća zraka: svojstvo zraka kojim se iskazuje značajnost u njemu
postojećih razina onečišćenosti,
5.
onečišćeni zrak: zrak čija je kakvoća takva da može narušiti zdravlje,
kakvoću življenja i/ili štetno utjecati na bilo koju sastavnicu okoliša,
6. granična
vrijednost (GV): granična razina onečišćenosti ispod koje, na temelju
znanstvenih spoznaja, ne postoji, ili je najmanji mogući, rizik štetnih učinaka
na ljudsko zdravlje i/ili okoliš u cjelini i jednom kada je postignuta ne smije
se prekoračiti,
7. ciljna vrijednost: razina
onečišćenosti postavljena s ciljem dugoročnog otklanjanja mogućnosti štetnih
učinaka na ljudsko zdravlje i/ili okoliš u cjelini i koju, gdje je to moguće,
treba postići u utvrđenom roku,
8. kritična razina: razina
onečišćenosti čije prekoračenje predstavlja opasnost za ljudsko zdravlje pri
kratkotrajnoj izloženosti, pri čijoj se pojavi žurno moraju poduzeti
odgovarajuće propisane mjere,
9. granica tolerancije: postotak granične
vrijednosti za koji ona može biti prekoračena pod za to propisanim uvjetima,
10. tolerantna vrijednost (TV): granična
vrijednost uvećana za granicu tolerancije,
11. ocjenjivanje: mjerodavna metoda
koja se koristi za mjerenje ili procjenjivanje (izračunavanje, predviđanje)
razina onečišćenosti,
12. gornja granica procjenjivanja: propisana
razina onečišćenosti ispod koje se ocjenjivanje onečišćenosti može
obavljati kombinacijom mjerenja i metoda procjene na temelju standardiziranih
matematičkih modela i/ili drugih mjerodavnih metoda procjene,
13. donja granica procjenjivanja: propisana
razina onečišćenosti ispod koje se ocjenjivanje onečišćenosti može
obavljati samo pomoću metoda procjene na temelju standardiziranih matematičkih
modela i/ili drugih mjerodavnih metoda procjene,
14. emisija: ispuštanje/unošenje onečišćujućih
tvari u zrak,
15. granična vrijednost emisije: najveća
dopuštena emisija, izražena ili koncentracijom onečišćujućih tvari u ispušnim
plinovima i/ili količinom ispuštanja/unošenja onečišćujućih tvari u određenom
vremenu,
16. praćenje
emisije: mjerenje i/ili procjenjivanje emisije onečišćujućih tvari iz
izvora onečišćivanja zraka,
17. emisijski
podatak: vrijednost svake izmjerene, izračunate ili procijenjene veličine
koja se koristi za određivanje emisije,
18. emisijska
kvota: ukupna dopuštena godišnja količina emisije (izražava se u jedinicama
mase u određenom vremenu) iz jednog ili više izvora zajedno, odnosno s
određenog područja i/ili na teritoriju Države,
19. staklenički
plinovi: plinoviti sastojci atmosfere koji se, prema Okvirnoj konvenciji
Ujedinjenih naroda o promjeni klime, nadziru,
20. registar
emisija stakleničkih plinova: standardizirana i informatizirana središnja
baza podataka, koju sačinjavaju podaci o emisijama stakleničkih plinova i
njihovim emisijskim kvotama,
21. tvari
koje oštećuju ozonski sloj: tvari koje se, prema Montrealskom protokolu o
tvarima koje oštećuju ozonski sloj, nadziru,
22. onečišćivač:
pravna ili fizička osoba čije djelovanje izravno ili neizravno onečišćuje zrak,
23. upravitelj
(operator): osoba koja upravlja stacionarnim izvorom ili nadzire
njegov rad,
24. praćenje
kakvoće zraka: sustavno mjerenje i/ili procjenjivanje razine onečišćenosti
prema prostornom i vremenskom rasporedu,
25. podatak
kakvoće zraka: vrijednost svake izmjerene, izračunate ili
procijenjene veličine koja se koristi za određivanje kakvoće zraka,
26. sanacijski
program: skup mjera za poboljšanje kakvoće zraka nekog područja,
27. najbolja
raspoloživa tehnika: najučinkovitiji i najnapredniji razvojni stupanj
djelatnosti i s njome povezanih načina proizvodnje, uz gospodarski i tehnički
održive uvjete, uzimajući u obzir i troškove i prednosti, koji u pravilu može
biti primjerena osnova za određivanje graničnih vrijednosti emisija, s ciljem
sprječavanja i smanjivanja emisija u zrak,
28. upravljanje
kakvoćom zraka: osiguravanje izvršenja mjera kojima se provodi strategija
sprječavanja i smanjivanja onečišćivanja zraka na svim razinama, tako da se
time ne ometa uravnoteženi razvoj,
29. područje:
jedan od razgraničenih dijelova teritorija Države, od ostalih takvih dijelova,
koji predstavlja funkcionalnu cjelinu s obzirom na praćenje, zaštitu i
poboljšanje kakvoće zraka te upravljanje kakvoćom zraka,
30. naseljeno područje: područje s više od
250 000 stanovnika, ili područje s manje od 250 000 stanovnika, a
gustoća je stanovništva veća od prosječne u Republici Hrvatskoj te je nužna
ocjena i upravljanje kakvoćom zraka.
Članak 8.
(1) Izvori su onečišćivanja zraka stacionarni i
pokretni emisijski izvori.
(2) Stacionarni izvori jesu:
– točkasti: kod kojih se onečišćujuće tvari
ispuštaju u zrak kroz za to oblikovane ispuste (postrojenja, tehnološki
procesi, industrijski pogoni, uređaji i građevine i sl.),
– difuzni: kod kojih se
onečišćujuće tvari unose u zrak bez određena ispusta/dimnjaka (uređaji,
površine i druga mjesta).
(3)
Pokretni izvori jesu prijevozna sredstva koja ispuštaju onečišćujuće tvari u
zrak: motorna vozila, lokomotive, plovni objekti, zrakoplovi.
(4)
Izvori iz stavka 1. ovoga članka moraju biti izgrađeni i/ili proizvedeni,
opremljeni, rabljeni i održavani tako da ne ispuštaju u zrak onečišćujuće
tvari iznad graničnih vrijednosti emisije odnosno da ne ispuštaju/unose u zrak
onečišćujuće tvari u količinama koje mogu ugroziti zdravlje ljudi, kakvoću življenja
i okoliš.
(5)
Granične vrijednosti emisija iz pokretnih izvora propisuju se posebnim
propisom.
II.
PLAN, PROGRAMI I IZVJEŠĆA
Članak
9.
(1)
Plan zaštite i poboljšanja kakvoće zraka (u daljnjem tekstu: Plan) provedbeni
je dokument strategije zaštite zraka koja je sastavni dio Strategije zaštite
okoliša i sadrži:
–
načela i mjerila za određivanje ciljeva i prioriteta,
–
ocjenu stanja kakvoće zraka,
–
prioritetne mjere i aktivnosti,
–
preventivne mjere za očuvanje kakvoće zraka,
–
kratkoročne mjere, kada postoji rizik od prekoračivanja kritičnih razina,
–
kratkoročne mjere, kada postoji rizik od prekoračivanja tolerantnih vrijednosti,
u cilju postizanja graničnih vrijednosti u zadanom roku,
– mjere
za postizanje graničnih vrijednosti u zadanom roku ako su prekoračene,
– mjere
za smanjivanje emisija onečišćujućih tvari i stakleničkih plinova po
djelatnostima,
– mjere
za postupno ukidanje tvari koje oštećuju ozonski sloj,
– mjere
za smanjivanje emisija postojanih organskih onečišćivala i teških metala,
– mjere
za poticanje porasta energetske učinkovitosti i uporabu obnovljive energije,
– mjere za smanjivanje ukupnih emisija iz prometa,
– mjere za smanjivanje nepovoljnih učinaka
zakiseljivanja, eutrofikacije i fotokemijskog onečišćenja,
– način provedbe mjera,
– redoslijed ostvarivanja mjera,
– rok izvršavanja mjera,
– obveznike provedbe mjera,
– međunarodne obveze Države,
– procjenu sredstava za provedbu Plana,
–
analizu troškova i time stvorene koristi poboljšanja kakvoće zraka.
(2)
Nositelj izrade Plana iz stavka 1. ovoga članka je ministarstvo nadležno za
zaštitu okoliša (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) u suradnji sa središnjim tijelima
državne uprave nadležnim za područja: zdravlja, industrije, energetike,
poljoprivrede, šumarstva, znanosti, voda, mora, prometa, turizma, praćenja
meteoroloških uvjeta i dr.
(3)
Plan donosi Vlada za razdoblje od četiri godine.
(4)
Plan se objavljuje u »Narodnim novinama«.
Članak
10.
(1)
Skupština županije, odnosno Gradska skupština Grada Zagreba donosi Program
zaštite i poboljšanja kakvoće zraka (u daljnjem tekstu: Program) koji je
sastavni dio programa zaštite okoliša za područje županije odnosno, Grada
Zagreba.
(2)
Gradsko, odnosno općinsko vijeće donosi Program iz stavka 1. ovoga članka za
područje grada odnosno općine u kojem je razina onečišćenosti zraka iznad
tolerantnih vrijednosti (TV).
(3)
Ured državne uprave u županiji nadležan za zaštitu okoliša daje prethodnu
suglasnost na Program iz stavka 1. ovoga članka.
(4)
Program iz stavka 1. i 2. ovoga članka donosi se za razdoblje od četiri godine.
Članak
11.
(1) Za
potrebe ostvarenja ciljeva Plana, Programa i drugih dokumenata važnih za
zaštitu i poboljšanje kakvoće zraka, te za uvid u stanje kakvoće zraka,
izrađuje se Izvješće o stanju kakvoće zraka za područje Države (u daljnjem
tekstu: Izvješće) za razdoblje od četiri godine.
(2)
Izvješće iz stavka 1. ovoga članka sadrži:
–
stanje kakvoće zraka: područja i razine onečišćenosti, trajanje određenih
znakovitih razina onečišćenosti, opće informacije o području, vrste i procjene
onečišćivanja, porijeklo onečišćenosti, analizu čimbenika koji su uzrokovali
onečišćenost zraka, pojedinosti o poduzetim mjerama i projektima za poboljšanje
kakvoće zraka,
–
ocjenu provedenih mjera i njihove učinkovitosti,
–
ostvarivanje smjernica Plana, programa i drugih dokumenata zaštite i
poboljšanja kakvoće zraka,
–
provedbu obveza iz međunarodnih ugovora iz područja zaštite zraka,
–
ocjenu provedenoga inspekcijskog nadzora,
–
podatke o izrečenim kaznama,
–
podatke o korištenju financijskih sredstava za zaštitu i poboljšanje kakvoće
zraka,
–
prijedlog izmjena i dopuna postojećih dokumenata, te druge podatke od značenja
za zaštitu i poboljšanje kakvoće zraka.
(3)
Ministarstvo je nositelj izrade Izvješća iz stavka 1. ovoga članka, a izrađuje
ga Agencija za zaštitu okoliša.
(4)
Izvješće iz stavka 3. ovoga članka Ministarstvo podnosi Vladi.
Članak 12.
(1) O
provedbi Programa iz članka 10. stavka 1. ovoga Zakona upravni odjel županije,
odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za zaštitu okoliša izrađuje
izvješće za razdoblje od dvije godine i podnosi ga poglavarstvu županije,
odnosno Gradskom poglavarstvu Grada Zagreba.
(2) O
provedbi Programa iz članka 10. stavka 2. ovoga Zakona upravni odjel grada
odnosno općine nadležan za zaštitu okoliša izrađuje godišnje izvješće i podnosi
ga gradskom poglavarstvu odnosno općinskom vijeću.
(3)
Izvješće iz stavka 1. i 2. ovoga članka izrađuje se sukladno Izvješću iz
članka 11. stavka 2. ovoga Zakona.
Članak
13.
Izvješće
iz članka 11. ovoga Zakona objavljuje se u »Narodnim novinama«, a Izvješće iz
članka 12. stavka 1. i 2. ovoga Zakona objavljuje se u službenom glasilu
jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak
14.
(1)
Nacrt Plana i Izvješća iz članka 9. i 11. ovoga Zakona mora biti javno
objavljen, radi pribavljanja mišljenja, prijedloga i primjedbi javnosti.
(2)
Posredstvom medija Ministarstvo izvješćuje javnost o mjestu na kojem su nacrt
Plana i Izvješća dostupni, te načinu i vremenu iznošenja mišljenja, prijedloga
i primjedbi.
(3) Rok
u kojem javnost može iznositi primjedbe, prijedloge i mišljenja ne može biti
kraći od 30 dana od dana objave.
(4)
Ministarstvo razmatra mišljenja, prijedloge i primjedbe javnosti te ocjenjuje i
odlučuje o njihovoj opravdanosti.
(5)
Odredbe stavka 1., 2., 3. i 4. ovoga članka primjenjuju se odgovarajuće i na
donošenje Programa i Izvješća županije, Grada Zagreba, grada i općine.
III.
PRAĆENJE I UTVRĐIVANJE KAKVOĆE ZRAKA, EMISIJA I IZVORA EMISIJE
Članak
15.
Razina
onečišćenosti zraka prati se:
–
mjerenjem i/ili procjenjivanjem razina onečišćenosti zraka u nenaseljenim
područjima (pozadinska onečišćenost zraka),
–
mjerenjem i/ili procjenjivanjem razina onečišćenosti koje su posljedica
regionalnoga i prekograničnoga daljinskog prijenosa onečišćujućih tvari u zraku
i oborina na teritoriju Države,
–
mjerenjem razina onečišćenosti zraka i oborina u naseljima i industrijskim
područjima,
–
mjerenjem razina onečišćenosti zraka u okolici stacionarnih izvora koji mogu
utjecati na kakvoću zraka,
–
mjerenjem fizikalnog stanja atmosfere, odnosno meteoroloških uvjeta na
lokacijama gdje se mjeri kakvoća zraka,
–
mjerenjem i opažanjem promjena koje ukazuju na učinak onečišćenosti zraka
(posredni pokazatelji kakvoće zraka): na tlu, biljkama, građevinama, u
biološkim nalazima i sl.
Ocjenjivanje
i razvrstavanje područja prema razinama onečišćenosti
Članak
16.
Razina
onečišćenosti ocjenjuje se analizom postojećeg stanja na osnovi:
– rezultata redovitih mjerenja u državnoj mreži
tijekom najmanje jedne godine,
– rezultata redovitih mjerenja u lokalnoj mreži
tijekom najmanje jedne godine,
– rezultata mjerenja posebne namjene,
– primjenom standardiziranih matematičkih modela,
– drugih metoda procjene u skladu s općeprihvaćenom
praksom u svijetu.
Članak 17.
(1) Ocjenjivanje onečišćenosti zraka obvezno je na
cijelom teritoriju Države.
(2) U
područjima u kojima razina onečišćenosti ne prekoračuje gornju granicu
procjenjivanja, razina onečišćenosti se ocjenjuje primjenom kombinacije
mjerenja i metoda matematičkog modeliranja i/ili drugih metoda procjene u
skladu s općeprihvaćenom praksom u svijetu.
(3) U
područjima u kojima razina onečišćenosti ne prekoračuje donju granicu
procjenjivanja, razina onečišćenosti se ocjenjuje primjenom metoda
matematičkog modeliranja i/ili drugih metoda procjene u skladu s
općeprihvaćenom praksom u svijetu.
(4) U
područjima kojima razina onečišćenosti prekoračuje graničnu vrijednost ili
tolerantnu vrijednost, ocjenjivanje razine onečišćenosti provodi se mjerenjem.
(5) U
naseljenim područjima ocjenjivanje razine onečišćenosti provodi se mjerenjem.
(6) U
naseljenim područjima u kojima se pojavljuju kritične razine, ocjenjivanje
razine onečišćenosti provodi se mjerenjem.
(7)
Ocjenjivanje onečišćenosti zraka osigurava Ministarstvo.
Članak 18.
(1) Prema razinama onečišćenosti, s obzirom na
propisane granične vrijednosti i tolerantne vrijednosti, utvrđuju se sljedeće
kategorije kakvoće zraka:
– prva kategorija kakvoće zraka – čist ili neznatno
onečišćen zrak: nisu prekoračene granične vrijednosti (GV) niti za jednu
onečišćujuću tvar,
– druga kategorija kakvoće zraka – umjereno onečišćen
zrak: prekoračene su granične vrijednosti (GV) za jednu ili više onečišćujućih
tvari, a nisu prekoračene tolerantne vrijednosti (TV) niti za
jednu onečišćujuću tvar,
– treća kategorija kakvoće zraka – prekomjerno
onečišćen zrak: prekoračene su tolerantne vrijednosti (TV) za jednu ili
više onečišćujućih tvari.
(2) Razgraničavanje teritorija Države na područja i
njihovo razvrstavanje prema kategorijama kakvoće zraka određuje Vlada.
(3) Kategorije kakvoće zraka utvrđuju se jedanput
godišnje za proteklu kalendarsku godinu. Popis kategorija kakvoće zraka na
teritoriju Države donosi ministar i objavljuje ih se na web stranici Ministarstva i u »Narodnim
novinama«.
Članak
19.
Ministarstvo
je dužno obavijestiti Vladu o područjima na kojima se pojavljuju razine
onečišćenosti veće od tolerantne vrijednosti, o rezultatima mjerenja na tim
područjima te mjerama i rokovima za postizanje razine onečišćenosti manje od
tolerantnih vrijednosti.
Državna
mreža za praćenje kakvoće zraka
Članak
20.
(1) Za
pojedina područja i naseljena područja u Državi uspostavlja se mreža za trajno
praćenje kakvoće zraka (u daljnjem tekstu: državna mreža).
(2) Državna
mreža sastavni je dio praćenja stanja okoliša i financira se iz Državnog
proračuna.
Članak
21.
(1) Državnu
mrežu čine:
–
postaje za mjerenja pozadinske onečišćenosti, regionalnoga i prekograničnoga
daljinskog prijenosa te mjerenja u okviru međunarodnih obveza Države,
–
postaje za mjerenje kakvoće zraka u područjima kulturnog i prirodnog naslijeđa,
–
postaje za mjerenje onečišćenosti zraka u naseljima i industrijskim područjima.
(2)
Lokacije postaja iz stavka 1. ovoga članka, na prijedlog Ministarstva, određuje
Vlada.
Članak
22.
(1)
Postaje iz članka 21. ovoga Zakona prate kakvoću zraka prema Programu mjerenja
razine onečišćenosti.
(2)
Program mjerenja razine onečišćenosti u državnoj mreži utvrđuje se na
temelju sljedećih mjerila:
–
postojećih mjernih podataka,
–
standardiziranih postupaka procjene – za područja u kojima nema izmjerenih
podataka,
– ugroženosti
okoliša s obzirom na veličinu emisije i lokaciju izvora onečišćivanja zraka,
– izloženosti
stanovništva, posebno osjetljivih podskupina,
–
gustoće naseljenosti,
–
osjetljivosti biljnih i životinjskih vrsta i njihovih staništa,
– ugroženosti
kulturne i prirodne baštine,
–
meteoroloških i klimatskih uvjeta,
–
topografije,
– ugroženosti
okoliša s obzirom na daljinski prijenos onečišćujućih tvari.
(3)
Program mjerenja razine onečišćenosti, te gustoću mjerenja i mjerno razdoblje
donosi ministar.
Članak
23.
Ministarstvo
obavlja koordinaciju svih aktivnosti državne mreže i surađuje s drugim tijelima
državne uprave koja na temelju posebnih propisa sudjeluju u praćenju kakvoće
zraka, posebice s tijelima nadležnim za zaštitu zdravlja ljudi, zaštitu
prirode, praćenja meteoroloških uvjeta te s jedinicama lokalne i područne
(regionalne) samouprave.
Članak
24.
(1)
Podaci kakvoće zraka iz državne mreže javni su i objavljuju se na web
stranicama Ministarstva.
(2)
Podaci iz stavka 1. ovoga članka koriste se za potrebe izvješća o stanju
kakvoće zraka i sastavni su dio informacijskog sustava o kakvoći zraka.
Lokalne
mreže za praćenje kakvoće zraka
Članak
25.
(1)
Županija, Grad Zagreb, gradovi i općine provode ocjenjivanje razine
onečišćenosti na svom području.
(2)
Županija, Grad Zagreb, gradovi i općine, na temelju ocijenjene razine
onečišćenosti iz stavka 1. ovoga članka, uspostavljaju mrežu za trajno praćenje
kakvoće zrake na svom području (u daljnjem tekstu: lokalna mreža) ako su
razine onečišćenosti više od graničnih vrijednosti (GV).
(3)
Predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave iz
stavka 2. ovoga članka određuje lokacije postaja u lokalnoj mreži, donosi
program mjerenja razine onečišćenosti i osigurava uvjete njegove provedbe.
(4)
Programi mjerenja razine onečišćenosti moraju uvažiti mjerila iz članka 22.
stavka 2. ovoga Zakona uz posebno uvažavanje lokalnih i regionalnih značajki.
(5)
Upravni odjel županije odnosno upravno tijelo Grada Zagreba i grada nadležno za
poslove zaštite okoliša obavlja koordinaciju svih aktivnosti lokalne mreže i
objavljuje podatke o obavljenim mjerenjima, te izvješće o podacima mjerenja za
proteklu kalendarsku godinu do 30. travnja tekuće godine dostavlja Agenciji za
zaštitu okoliša.
Praćenje
kakvoće zraka posebne namjene
Članak
26.
(1) U
okolici izvora onečišćivanja zraka iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona
onečišćivač mora obavljati praćenje kakvoće zraka određeno u aktu o procjeni
utjecaja na okoliš i/ili dozvoli izdanoj prema posebnom propisu.
(2) Ako
za određeni zahvat nije propisana obveza procjene utjecaja na okoliš, praćenje
kakvoće zraka provodi se sukladno dozvoli izdanoj prema posebnom propisu.
(3)
Financiranje praćenja kakvoće zraka iz stavka 1. ovoga članka osigurava
onečišćivač.
(4)
Onečišćivač je dužan podatke kakvoće zraka iz stavka 1. i 2. ovoga članka
dostaviti upravnom odjelu županije odnosno upravnom tijelu Grada Zagreba
nadležnom za poslove zaštite okoliša do 31. ožujka tekuće godine za proteklu
kalendarsku godinu.
Članak
27.
(1) U
slučajevima kada postoji osnovana sumnja da je došlo do onečišćenosti zraka
čija je kakvoća takva da može narušiti zdravlje ljudi, kakvoću življenja i/ili
štetno utjecati na bilo koju sastavnicu okoliša, moraju se obaviti mjerenja
posebne namjene.
(2)
Gradsko poglavarstvo Grada Zagreba, odnosno grada i općine utvrđuje opravdanost
osnovane sumnje iz stavka 1. ovoga članka i donosi odluku o mjerenjima posebne
namjene sa sadržajem i razdobljem mjerenja.
(3) Ako
se mjerenjem utvrdi prekomjerna onečišćenost zraka, a onečišćivač je poznat,
troškove mjerenja snosi onečišćivač.
(4) Ako
se mjerenjem utvrdi da nije došlo do prekomjerne onečišćenosti ili je došlo do
prekomjerne onečišćenosti, a onečišćivač nije poznat, troškove snosi jedinica
lokalne samouprave čije je poglavarstvo donijelo odluku iz stavka 2. ovoga
članka.
Članak
28.
Mjerenja
iz članka 26. stavka 1. i 2. ovoga Zakona postaju sastavni dio programa
mjerenja lokalne mreže.
Članak
29.
(1)
Podaci kakvoće zraka iz lokalne mreže su javni i objavljuju se jedanput
godišnje u službenom glasilu ili na web-stranicama jedinice lokalne i područne
(regionalne) samouprave u sažetom opsegu i na način razumljiv širokoj javnosti.
(2)
Podaci iz stavka 1. ovoga članka koriste se za potrebe izvješća o stanju
kakvoće zraka i sastavni su dio informacijskog sustava o kakvoći zraka.
Članak
30.
(1)
Granične vrijednosti (GV) za pojedine onečišćujuće tvari u zraku
propisuje Vlada.
(2)
Propisom iz stavka 1. ovoga članka, ovisno o svojstvima onečišćujuće tvari,
propisuju se i gornje granice procjenjivanja, donje granice procjenjivanja,
granice tolerancije odnosno tolerantne vrijednosti (TV), ciljne
vrijednosti, osnovne sastavnice navedenih vrijednosti, kritične razine i
posebne mjere zaštite zdravlja ljudi koje se pri njihovoj pojavi moraju
poduzeti, te rokovi za postupno smanjivanje granica tolerancije.
Članak
31.
(1)
Predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave može
za svoje područje odrediti strože tolerantne vrijednosti (TV) kakvoće
zraka od propisanih uz suglasnost Vlade.
(2) Akt
iz stavka 1. ovoga članka objavljuje se u službenom glasilu jedinice lokalne i
područne (regionalne) samouprave.
Članak
32.
(1) Ako
se na određenom području izmjere/utvrde kritične razine, poglavarstvo Grada
Zagreba, grada i općine naredit će primjenu posebnih mjera zaštite zdravlja
ljudi i način njihova provođenja.
(2)
Posebne mjere zaštite zdravlja ljudi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju
i mjere koje se odnose na pokretne izvore.
(3) O
pojavi kritičnih razina obvezno se obavješćuje javnost posredstvom medija.
Evidentiranje
i praćenje emisije i izvora emisije
Članak
33.
(1)
Onečišćivači, vlasnici i/ili korisnici izvora onečišćivanja iz članka 8. stavka
2. ovoga Zakona, dužni su:
–
podatke o stacionarnom izvoru, svakoj njegovoj promjeni (rekonstrukciji) i o
upravitelju dostaviti uredu državne uprave u županiji odnosno upravnom tijelu
Grada Zagreba nadležnom za zaštitu okoliša,
– osigurati redovito praćenje emisije i o tome voditi
evidenciju,
– osigurati obavljanje mjerenja emisije onečišćujućih
tvari iz stacionarnog izvora,
– voditi evidenciju o obavljenim mjerenjima s
podacima o mjernim mjestima i rezultatima mjerenja te o učestalosti mjerenja
emisija,
– voditi evidenciju o upotrijebljenom gorivu i otpadu
kod procesa suspaljivanja,
– voditi evidenciju o radu uređaja za smanjivanje
emisija.
(2) Podaci iz stavka 1. podstavka 2. – 6. ovoga
članka dostavljaju se u Katastar onečišćivanja okoliša.
(3) Za izvore onečišćivanja zraka iz članka 8. stavka
3. ovoga Zakona podaci o izvorima emisije vode se na način propisan za
prijevozna sredstva, u skladu s posebnim propisom.
Članak 34.
Ured državne uprave u županiji, odnosno upravno
tijelo Grada Zagreba na osnovi podataka iz članka 33. stavka 1. podstavka 1.
ovoga Zakona vode registar izvora onečišćivanja s podacima o prostornom
smještaju i kapacitetima izvora onečišćivanja, te o svim promjenama i
rekonstrukcijama. Podaci iz registra izvora onečišćivanja dostavljaju se
Agenciji za zaštitu okoliša.
IV.
MJERE ZA SPRJEČAVANJE I SMANJIVANJE ONEČIŠĆIVANJA ZRAKA
Članak
35.
Djelotvorna
zaštita i poboljšanje kakvoće zraka i drugih dijelova okoliša koji su ugroženi
zbog onečišćenosti zraka, osigurava se primjenom načela uravnoteženog razvoja,
načela cjelovitog planiranja i primjenom najboljih raspoloživih tehnika, tehničkih
rješenja i mjera.
Članak
36.
(1) Na
području za koje je utvrđeno da je kakvoća zraka prve kategorije djeluje se
preventivno kako se zbog građenja i razvitka područja ne bi prekoračile
granične vrijednosti (GV).
(2) Na
području za koje je utvrđeno da je kakvoća zraka druge kategorije provode se
mjere smanjivanja onečišćenosti zraka kako bi se postigle granične vrijednosti
(GV).
(3) Na
području za koje je utvrđeno da je kakvoća zraka treće kategorije provode se
sanacijske mjere kako bi se kratkoročno postigle tolerantne vrijednosti (TV),
a dugoročno granične vrijednosti (GV).
Mjere
za sprječavanje onečišćivanja zraka
Članak
37.
Sprječavanje
i smanjivanje onečišćivanja zraka provodi se:
–
usklađivanjem dokumenata prostornog uređenja s programima zaštite i poboljšanja
kakvoće zraka, odnosno cjelovitim planiranjem,
– propisivanjem
graničnih vrijednosti emisija iz stacionarnih izvora i graničnih vrijednosti u
vezi sa sastavom određenih proizvoda i/ili drugih značajki kakvoće proizvoda,
–
primjenom mjera zaštite zraka utvrđenih u aktu o procjeni utjecaja na okoliš
ili dozvoli izdanoj po posebnom propisu za određeni zahvat, pri projektiranju,
gradnji i uporabi izvora onečišćivanja zraka iz članka 8. stavka 2. ovoga
Zakona,
– primjenom mjera zaštite zraka utvrđenih u dozvoli
izdanoj prema posebnom propisu ako za određeni zahvat nije propisana obveza
procjene utjecaja na okoliš,
– propisivanjem emisijskih kvota za pojedine
onečišćujuće tvari,
– raspodjelom emisijskih kvota stakleničkih plinova,
– poticanjem primjene čistijih tehnologija i
obnovljivih izvora energije,
– poticanjem uvođenja mjera energetske učinkovitosti,
– postupnim smanjivanjem potrošnje tvari koje
oštećuju ozonski sloj,
– provedbom mjera iz sanacijskih programa za pojedine
izvore ili područja.
Članak 38.
(1) Granične vrijednosti emisija onečišćujućih tvari
u zrak iz stacionarnih izvora iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te učestalost
mjerenja emisije propisuje Vlada.
(2) Granične vrijednosti sastavnica i/ili drugih
značajki kakvoće proizvoda, način utvrđivanja kakvoće proizvoda te način
dokazivanja sukladnosti propisuje Vlada.
(3) U propisu iz stavka 1. i 2. ovoga članka Vlada može
odrediti za postojeće izvore razinu dopuštenog prekoračenja propisanih
graničnih vrijednosti za određeno razdoblje.
Članak 39.
(1)
Emisijske kvote za pojedine onečišćujuće tvari koje uzrokuju nepovoljne učinke
zakiseljivanja, eutrofikacije i fotokemijskog onečišćenja, na teritoriju Države
određuju se prema Planu iz članka 9. ovoga Zakona.
(2)
Onečišćujuće tvari iz stavka 1. ovoga članka, njihovu emisijsku kvotu za
određeno razdoblje i način izrađivanja godišnjih proračuna emisija propisuje
Vlada.
Članak
40.
(1)
Postupno smanjivanje potrošnje tvari koje oštećuju ozonski sloj, postupanje
s tim tvarima, postupanje s proizvodima koji sadrže te tvari ili su pomoću tih
tvari proizvedeni, postupanje s tim tvarima nakon prestanka uporabe proizvoda
koji ih sadrži, način prikupljanja, oporabe i trajnog zbrinjavanja tih tvari,
način obračuna troškova oporabe tih tvari i način označivanja proizvoda koji
sadrže ove tvari propisuje Vlada.
(2) Propisom
iz stavka 1. ovoga članka određuju se uvjeti koje moraju udovoljavati pravne i
fizičke osobe koje obavljaju djelatnost održavanja i/ili popravka te
isključivanja iz uporabe proizvoda koji sadrže tvari koje oštećuju ozonski
sloj.
(3)
Pravna i fizička osoba koja obavlja djelatnost održavanja i/ili popravka te
isključivanja iz uporabe proizvoda iz stavka 2. ovoga članka mora osigurati
obuku uposlenih radnika prema programu stručnog usavršavanja koji propisuje
ministar u suradnji s ministrom nadležnim za obrazovanje.
(4) Dozvolu za obavljanje djelatnosti održavanja
i/ili popravka te isključivanja iz uporabe proizvoda iz stavka 2. ovoga članka
izdaje Ministarstvo.
(5) Protiv upravnog akta iz stavka 4. ovoga članka
nije dopuštena žalba ali se može pokrenuti upravni spor.
Članak 41.
(1) Predstavničko tijelo županije, odnosno Grada
Zagreba može na svom području donijeti strože granične vrijednosti emisija od
propisanih u članku 38. stavku 1. ovoga Zakona:
– za stacionarni izvor za koji je procjena utjecaja
na okoliš određena prostornim planom županije odnosno grada Zagreba, sukladno
Zakonu o zaštiti okoliša,
– za slučajeve iz članka 44. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Odluka iz stavka 1. ovoga članka donosi se uz
prethodnu suglasnost Vlade.
Članak 42.
(1) U području prve i druge kategorije kakvoće zraka
novi zahvat u okoliš ili rekonstrukcija postojećeg izvora onečišćivanja zraka
iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona ne smije ugroziti postojeću kategoriju
kakvoće zraka.
(2) U području treće kategorije kakvoće zraka ne može
se izdati lokacijska, građevinska i uporabna dozvola za novi izvor
onečišćivanja zraka niti za rekonstrukciju postojećeg ako se tom gradnjom ne
osigurava:
– zamjena postojećega, nezadovoljavajućega
stacionarnog izvora novim, kojim se smanjuje onečišćenost zraka,
–
povišenje razine onečišćenosti zraka u okolici stacionarnog izvora ne prelazi
10 % tolerantne vrijednosti kakvoće zraka (TV), pod uvjetom da je u
tijeku provođenje sanacijskog programa za postojeće izvore onečišćivanja.
(3) U
području treće kategorije kakvoće zraka može se izdati lokacijska, građevinska
i uporabna dozvola za novi izvor onečišćivanja zraka ili za rekonstrukciju
postojećeg ako se mjerenjima posebne namjene dokaže da kakvoća zraka više nije
treće kategorije.
Mjere
za smanjivanje onečišćivanja zraka
Članak
43.
(1) U
području druge kategorije kakvoće zraka Gradska skupština Grada Zagreba,
gradsko odnosno općinsko vijeće donosi Plan mjera za smanjivanje onečišćivanja
zraka (u daljnjem tekstu: Plan mjera), kako bi se postupno postigle granične
vrijednosti (GV).
(2)
Plan mjera iz stavka 1. ovoga članka donosi se na temelju ocjene stanja kakvoće
zraka (utvrđivanje mjesta i prekoračenja razine onečišćenosti, njihovo trajanje
i uzroci prekoračenja, opće informacije o području, vrsta i procjena
onečišćenosti, porijeklo onečišćenosti, analiza čimbenika koji su uzrokovali
prekoračenje emisija) i mora sadržavati:
–
kratkoročne i dugoročne mjere za smanjivanje emisije iz stacionarnih izvora,
– mjere
za smanjivanje emisija iz skupnih izvora (promet, kućna ložišta i slično),
–
redoslijed ostvarivanja mjera s rokovima izvršenja i obveznicima njihove
provedbe,
–
praćenje kakvoće zraka,
–
procjenu kakvoće zraka nakon provedbe mjera,
–
procjenu sredstava potrebnih za provedbu pojedinih mjera.
(3) Grad
Zagreb, grad i općina osigurava iz svog proračuna sredstva za izradu Plana
mjera i provedbu mjera za smanjivanje emisija iz skupnih izvora.
(4)
Onečišćivač je dužan provesti i financirati mjere za smanjivanje emisija
onečišćujućih tvari u zrak utvrđenih u Planu mjera.
Članak
44.
(1) U
području treće kategorije kakvoće zraka Gradska skupština Grada Zagreba,
gradsko odnosno općinsko vijeće donosi odluku o izradi sanacijskog programa za
stacionarni izvor i rok u kojem se mora izraditi.
(2)
Onečišćivač je dužan u roku što ga odredi Gradska skupština Grada Zagreba,
gradsko odnosno općinsko vijeće izraditi sanacijski program.
(3)
Sanacijski program iz stavka 2. ovoga članka mora sadržavati:
– opis
posljedica prekomjerne onečišćenosti zraka,
–
područje za koje se izrađuje sanacijski program,
– mjere
kojima će se ostvariti poboljšanje kakvoće zraka,
– opis
odabranih tehnoloških i drugih rješenja,
–
procjenu troškova i koristi za odabrana rješenja s obzirom na poboljšanje
kakvoće zraka,
–
procjenu kakvoće zraka nakon provedbe sanacijskih mjera,
– plan
praćenja kakvoće zraka i učinaka provedenih mjera,
–
redoslijed i rok provedbe pojedinih mjera iz sanacijskog programa,
– rok
provedbe sanacijskog programa,
–
financijski plan provođenja programa,
– druge
potrebne mjere.
(4)
Onečišćivač mora pribaviti suglasnost na sanacijski program predstavničkog
tijela jedinice lokalne samouprave iz stavka 1. ovoga članka.
Članak
45.
(1) Za
područje u kojem je treća kategorija kakvoće zraka posljedica emisija skupnih
izvora (kao što su promet, kućna ložišta i slično) izrađuje se cjeloviti
sanacijski program. Izradu i provedbu cjelovitoga sanacijskog programa, te
redoslijed i prioritet u njegovoj provedbi, određuje Gradska skupština grada
Zagreba, gradsko, odnosno općinsko vijeće.
(2)
Sredstva za provođenje sanacijskog programa iz stavka 2. ovoga članka
osiguravaju se iz proračuna jedinice lokalne samouprave.
Staklenički
plinovi
Članak
46.
(1)
Sprječavanje i smanjivanje onečišćivanja koja utječu na promjenu klime uređuje
se praćenjem emisija stakleničkih plinova, Planom raspodjele emisijskih kvota
stakleničkih plinova, dozvolom trgovanja pravima na emisije stakleničkih
plinova i zajedničkim ulaganjima u mjere smanjivanja emisija stakleničkih
plinova (u daljnjem tekstu: mjere zajedničkog ulaganja).
(2) Plan raspodjele emisijskih kvota mora se
temeljiti na Planu i Strategiji energetskog razvoja primjenom najboljih raspoloživih
tehnika.
(3) Za provedbu Plana raspodjele emisijskih kvota,
trgovanja emisijama i mjera zajedničkog ulaganja uspostavlja se registar
emisija stakleničkih plinova koji vodi Agencija zaštite okoliša.
(4) Podaci iz registra emisija stakleničkih plinova
dostupni su javnosti.
(5) Stakleničke plinove iz stavka 1. ovoga članka,
način praćenja emisije stakleničkih plinova, njihovu emisijsku kvotu za
određeno razdoblje, te plan raspodjele emisijskih kvota po djelatnostima i
izvorima onečišćivanja, propisuje Vlada.
Članak 47.
(1) Predmet trgovanja predstavljaju prava na emisije
stakleničkih plinova koje se dodjeljuju izvorima onečišćivanja zraka putem
emisijskih kvota.
(2) Postupak dodjele prava na emisijske kvote
pojedinim izvorima onečišćivanja, način trgovanja s dodijeljenom emisijskom
kvotom, način izvješćivanja o postupanju s dodijeljenim kvotama i dostavljanje
podataka u registar propisuje Vlada.
Članak 48.
(1) Mjere zajedničkog ulaganja obuhvaćaju ulaganje
kapitala u razvoj i korištenje tehnologija kojima se sprječavaju i smanjuju
onečišćivanja koja utječu na promjenu klime.
(2) Mjere zajedničkog ulaganja, njihovo vrednovanje i
prihvatljivost ocjenjuje povjerenstvo koje imenuje Vlada.
(3) Mjerila za odobravanje mjera zajedničkog
ulaganja, vrednovanje prikladnosti tih mjera s obzirom na učinke smanjenja
emisija stakleničkih plinova, sastav povjerenstva za ocjenjivanje mjera, te
način izvješćivanja o provedbi mjera propisuje Vlada.
V.
POSLOVI PRAĆENJA KAKVOĆE ZRAKA I EMISIJA U ZRAK
Članak
49.
Način
praćenja kakvoće zraka i prikupljanja podataka, mjerne postupke, način provjere
kakvoće mjerenja i podataka kao i način obrade i prikaza rezultata i
usklađenost s hrvatskim normama, način dostave podataka za potrebe
informacijskog sustava kakvoće zraka, način redovitog obavješćivanja javnosti
pravilnikom propisuje ministar.
Članak
50.
Način
praćenja (mjerenja) emisija iz stacionarnih izvora, mjerne postupke, način
provjere ispravnosti i umjeravanja mjernog uređaja, postupak vrednovanja
rezultata i usklađenost s hrvatskim normama, način dostave podataka za
potrebe informacijskog sustava o emisijama, uvjete i način redovitog obavješćivanja
javnosti o praćenju emisija pravilnikom propisuje ministar.
Članak 51.
(1) Pravne osobe registrirane za obavljanje
djelatnosti praćenja kakvoće zraka dužne su praćenje kakvoće zraka obavljati
prema pravilniku iz članka 49. ovoga Zakona.
(2) Pravne osobe registrirane za obavljanje
djelatnosti praćenja emisija iz stacionarnih izvora dužne su praćenje emisija
obavljati prema pravilniku iz članka 50. ovoga Zakona.
Članak 52.
(1) Pravne osobe iz članka 51. stavka 1. i 2. ovoga
Zakona mogu početi obavljati djelatnosti po pribavljanju dozvole Ministarstva,
ako ovim Zakonom nije drukčije propisano.
(2) Uvjete za izdavanje dozvole iz stavka 1. ovoga
članka propisuje pravilnikom ministar.
(3) Na rješenje kojim se izdaje ili odbija dozvola iz
stavka 1. ovoga članka žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor
u roku od 30 dana od dana dostavljanja rješenja.
Članak 53.
(1) Pravna osoba vlasnik ili korisnik izvora
onečišćivanja zraka koji, unutar svoje registrirane djelatnosti, samostalno
obavlja poslove praćenja kakvoće zraka i praćenja emisija mora ih obavljati
prema propisu iz članka 49., odnosno iz članka 50. ovoga Zakona.
(2) Pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka mora
pribaviti suglasnost Ministarstva.
(3) Uvjete za izdavanje suglasnosti iz stavka 2.
ovoga članka propisuje ministar propisom iz članka 52. stavka 2. ovoga Zakona.
Članak 54.
(1) Pravna osoba iz članka 51. stavka 1. i 2. i
članka 53. stavka 1. ovoga Zakona može dobiti dozvolu, odnosno suglasnost za
obavljanje poslova iz članka 52. stavka 1. i članka 53. stavka 1. ovoga Zakona
uz uvjet da je stručno i tehnički osposobljena što dokazuje potvrdom
nacionalnoga akreditacijskog tijela.
(2) Ocjenjivanje stručne i tehničke osposobljenosti
iz stavka 1. ovoga članka obavlja nacionalno akreditacijsko tijelo.
Članak 55.
(1) Ministarstvo će po prijedlogu inspektora zaštite
okoliša oduzeti dozvolu iz članka 52. stavka 1. ovoga Zakona, odnosno
suglasnost iz članka 53. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Protiv upravnog akta iz stavka 1. ovoga članka nije
dopuštena žalba ali se može pokrenuti upravni spor.
(3) Pravomoćni akt iz stavka 1. ovoga članka
Ministarstvo dostavlja Trgovačkom sudu u sudski registar.
Članak
56.
Ministarstvo
jedanput godišnje objavljuje popis pravnih osoba iz članka 52. stavka 1. i 2.
ovoga Zakona kojima je izdana dozvola iz članka 52. stavka 1. ovoga Zakona u
»Narodnim novinama«.
VI.
INFORMACIJSKI SUSTAV O KAKVOĆI ZRAKA
Članak
57.
(1)
Informacijski sustav o kakvoći zraka sastavni je dio informacijskog sustava
zaštite okoliša i sadrži:
– podatke o kakvoći zraka iz državne i lokalnih mreža,
– podatke o emisijama izvora onečišćivanja zraka,
– podatke o emisijama izvora koji utječu na promjenu
klime,
– podatke o tvarima koje oštećuju ozonski sloj,
– podatke o kakvoći proizvoda,
– mjere i programe za zaštitu i poboljšanje kakvoće
zraka,
– mjere i programe za zaštitu promjene klime,
– mjere i programe za zaštitu ozonskog sloja,
– podatke o prekoračenju kritičnih razina i mjere
zaštite ljudi i okoliša u takvim prilikama,
– podatke o pravnim osobama koje obavljaju djelatnost
praćenja kakvoće zraka i emisija,
– podatke iz katastra onečišćivanja okoliša,
– podatke o provedenom inspekcijskom nadzoru,
– podatke o izrečenim prekršajima,
– druge podatke važne za kakvoću zraka.
(2) Središnja tijela državne uprave i tijela jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave, uredi državne uprave u županijama,
pravne osobe koje imaju javne ovlasti, dužne su pravodobno i bez naknade
osigurati podatke iz svoje nadležnosti, te druge podatke koji su potrebni za
vođenje informacijskog sustava o kakvoći zraka i za izradu Plana, Programa i
Izvješća.
(3) Informacijski sustav o kakvoći zraka za potrebe
Ministarstva vodi Agencija za zaštitu okoliša.
(4) Agencija za zaštitu okoliša obvezna je
pravovremeno i cjelovito prikupljati i unositi podatke u informacijski sustav.
(5) Nadzor nad izvršavanjem poslova iz stavka 4.
ovoga članka obavlja Ministarstvo.
Članak 58.
Podaci iz informacijskog sustava o kakvoći zraka
koriste se za razmjenu informacija o postajama u mreži za praćenje kakvoće
zraka i tehnikama mjerenja, podataka dobivenih praćenjem kakvoće zraka u državnoj
mreži i lokalnim mrežama, te podataka o emisijama iz izvora onečišćivanja zraka
za potrebe izvješćivanja prema međunarodnim ugovorima i drugim međunarodnim
obvezama, na način koji pravilnikom propisuje ministar.
Članak 59.
(1) Ministarstvo posreduje i razmjenjuje podatke o
kakvoći zraka i emisijama s međunarodnim organizacijama i organizacijama drugih
država sukladno potvrđenim (ratificiranim) međunarodnim ugovorima.
(2) Ministarstvo posreduje i razmjenjuje podatke s
nadležnim tijelima i organizacijama Europske unije na način i u rokovima koji
su određeni u pravnim aktima Europske unije.
VII.
FINANCIRANJE ZAŠTITE I POBOLJŠANJA KAKVOĆE ZRAKA
Članak
60.
(1)
Sredstva za financiranje zaštite i poboljšanja kakvoće zraka osiguravaju se u
državnom proračunu, proračunima jedinica lokalne samouprave i jedinica područne
(regionalne) samouprave, Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, te
iz drugih izvora, prema odredbama ovoga Zakona.
(2) Sredstva iz stavka 1. ovoga članka koriste se za
financiranje:
– državne i lokalne mreže,
– obveza prema međunarodnim ugovorima,
– izrade programa mjerenja posebne namjene,
– mjera zaštite građana i okoliša pri pojavi kritičnih
razina,
– izrade i provedbe programa mjera za smanjivanje
onečišćivanja zraka,
– mjera i programa za smanjenje utjecaja na promjenu
klime,
– mjera i programa za zaštitu ozonskog sloja,
– sanacijskih programa,
– stručnih i znanstvenih istraživanja potrebnih za
ostvarivanje ciljeva ovoga Zakona.
(3) Drugi izvori iz stavka 1. ovoga članka jesu:
– sredstva onečišćivača, donacije, zajmovi, sredstva
državne potpore, sredstva međunarodne pomoći, sredstva stranih ulaganja
namijenjenih za zaštitu i poboljšanje kakvoće zraka.
VIII.
EKONOMSKI POTICAJI
Članak
61.
Za
ulaganja u uređaje za pročišćavanje, postrojenja koja primjenjuju tehnologiju,
sirovine i proizvodne postupke manje nepovoljna utjecaja na kakvoću zraka nego
drugi srodni proizvodni postupci i tehnologije, korištenje obnovljivih izvora
energije, mogu biti propisana oslobađanja poreza na dobit i poreza na dohodak,
prema posebnim propisima.
IX.
UPRAVNI NADZOR
Članak
62.
Upravni
nadzor nad primjenom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega, te
zakonitost rada i postupanja tijela državne uprave, i osoba koje imaju javne
ovlasti nad povjerenim im upravnim i drugim stručnim poslovima u području
zaštite zraka obavlja Ministarstvo.
Članak 63.
(1) Ako se u provedbi upravnog nadzora utvrdi da su
rješenjem nadziranog tijela, koje je konačno u upravnom postupku, povrijeđene
materijalne odredbe ovoga Zakona ili propisa donesenih na temelju njega,
Ministarstvo će rješenje ukinuti po pravu nadzora.
(2) Ako se u provedbi upravnog nadzora utvrdi da su
rješenjem inspekcije zaštite okoliša, koje je konačno u upravnom postupku,
povrijeđene odredbe ovoga Zakona ili propisa donesenih na temelju njega,
Ministarstvo će rješenje poništiti po pravu nadzora.
(3) Rješenje o ukidanju odnosno poništenju po pravu
nadzora iz stavka 1. i 2. ovoga članka može se donijeti u roku od dvije godine
od dana kada je rješenje koje se ukida odnosno poništava postalo konačno u
upravnom postupku.
(4) Protiv rješenja iz stavka 1. i 2. ovoga članka
nije dopuštena žalba, već se protiv njega može pokrenuti upravni spor.
X.
INSPEKCIJSKI NADZOR
Članak
64.
(1)
Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju
njega te pojedinih akata, uvjeta i načina rada nadziranih pravnih i fizičkih
osoba obavlja inspekcija zaštite okoliša u Ministarstvu i područnim jedinicama
Ministarstva u sjedištima i izvan sjedišta županija, odnosno u sjedištu Grada
Zagreba.
(2)
Inspekcijski nadzor iz. stavka 1. ovoga članka provode inspektori zaštite
okoliša (u daljnjem tekstu: inspektor).
(3) Na
radno mjesto inspektora može se rasporediti osoba koja, osim posebnim zakonom
utvrđenih uvjeta za to zvanje, ispunjava i posebne uvjete propisane
Pravilnikom o unutarnjem redu Ministarstva kojega donosi ministar.
(4)
Ministar može radi hitne potrebe ili ekonomičnijeg obavljanja inspekcijskog
nadzora, u skladu s posebnim zakonom, pisano narediti inspektoru iz jedne
područne jedinice da privremeno provodi nadzor na području druge područne
jedinice.
Članak
65.
Inspekcijski
nadzor koji se odnosi na provedbu ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju
njega kojima se propisuju granične vrijednosti u vezi sa sastavom proizvoda
i/ili drugih značajki kakvoće proizvoda, način utvrđivanja kakvoće proizvoda,
stavljanje proizvoda u promet na domaćem tržištu, te način dokazivanja
sukladnosti provodi gospodarski inspektor Državnog inspektorata na način
propisan posebnim zakonom.
Članak
66.
U
provedbi inspekcijskog nadzora gospodarski inspektor će rješenjem zabraniti
stavljanje u promet proizvoda, odnosno zabraniti prodaju proizvoda koji u svom
sastavu sadrže tvari iznad propisanih graničnih vrijednosti, ili ako kakvoća
proizvoda nije utvrđena na propisani način, ili dokazivanje sukladnosti
proizvoda nije obavljeno, ili proizvod sadrži tvari koje nisu dozvoljene.
Članak
67.
(1) U
provedbi inspekcijskog nadzora inspektor provodi izravni uvid u opće i
pojedinačne akte, nadzire uvjete i način rada nadziranih pravnih i fizičkih
osoba te poduzima ovim Zakonom i drugim propisima predviđene mjere da se
utvrđeno stanje, uskladi s ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju njega.
(2) U
provedbi inspekcijskog nadzora inspektor nadzire:
–
stacionarne izvore onečišćivanja zraka,
–
redovitost praćenja emisije iz stacionarnih izvora onečišćivanja zraka,
– rad
uređaja za smanjivanje emisija,
–
vođenje evidencija o obavljenim mjerenjima s podacima o mjernim mjestima i
rezultatima mjerenja, o upotrijebljenom gorivu i otpadu kod suspaljivanja i
dostavljanje podataka o kakvoći zraka i emisijama iz stacionarnih izvora,
–
izvršenje obveza propisanih ovim Zakonom županije, Grada Zagreba, grada i
općine,
–
provedbu Plana mjera iz članka 43. stavak 1. ovoga Zakona,
–
provedbu sanacijskog programa iz članka 44. stavka 3. ovoga Zakona,
–
provedbu sanacijskog programa iz članka 45. stavka 1. ovoga Zakona
–
praćenje kakvoće zraka u državnoj i lokalnoj mreži,
–
provedbu mjera zaštite kakvoće zraka utvrđenih u aktu o procjeni utjecaja na
okoliš po posebnom propisu,
–
provedbu mjerenja posebne namjene iz članka 27. stavka 1. ovoga Zakona,
– postupanje
s tvarima koje oštećuju ozonski sloj te njihovu potrošnju,
–
postupanje s tvarima koje oštećuju ozonski sloj nakon prestanka uporabe
proizvoda koji ih sadrži, način prikupljanja, oporabe i trajnog zbrinjavanja
tih tvari,
–
obavljanje djelatnosti, odnosno poslova praćenja kakvoće zraka i praćenja
emisija,
–
obavljanje djelatnosti održavanja i/ili popravka i isključivanja iz uporabe
proizvoda koji sadrže tvari koje oštećuju ozonski sloj,
–
dostavljanje podataka o dodijeljenim emisijskim kvotama u registar emisija
stakleničkih plinova,
–
korištenje sredstava određenih za provedbu mjera zaštite okoliša,
–
provedbu međunarodnih ugovora iz područja zaštite zraka.
Članak
68.
(1) U
provedbi inspekcijskog nadzora inspektor je ovlašten:
–
pregledati stacionarne izvore onečišćivanja zraka, odnosno ući u građevine i
druge poslovne prostore u kojima nadzirana pravna ili fizička osoba obavlja
djelatnost,
– zatražiti
i pregledati isprave na temelju kojih može utvrditi identitet nadzirane pravne
ili fizičke osobe, odgovorne osobe u pravnoj osobi kao i drugih osoba nazočnih
tijekom inspekcijskog nadzora,
–
uzimati izjave od odgovornih osoba nadziranih pravnih i fizičkih osoba radi
pribavljanja dokaza o činjenicama koje se ne mogu izravno utvrditi kao i drugih
osoba nazočnih tijekom inspekcijskog nadzora,
–
utvrditi činjenično stanje na vizualni način (fotografija, film, video zapis i
sl.),
– zatražiti
pisano od pravne i fizičke osobe točne i potpune podatke, dokumentaciju
potrebnu u inspekcijskom nadzoru,
– zatražiti
pisano izvješće nadzirane osobe o poduzetim mjerama naređenih u inspekcijskom
nadzoru, te
– obavljati i druge radnje sukladno ovom Zakonu.
(2) Početak provedbe inspekcijskog nadzora inspektor
će najaviti odgovornoj osobi nadzirane pravne osobe i/ili fizičkoj osobi, osim
ako ocijeni da bi takva obavijest umanjila učinkovitost inspekcijskog
nadzora.
(3) Inspektor je dužan čuvati kao poslovnu tajnu
podatak o kojem nadzirana osoba dokaže da je poslovna tajna.
(4) Ako se inspektoru prilikom nadzora pruži fizički otpor
odnosno ako se takav otpor osnovano očekuje, inspektor će zatražiti pomoć
ovlaštenih službenih osoba nadležne policijske uprave.
Članak 69.
(1) Nadzirana pravna i fizička osoba dužna je
inspektoru omogućiti provedbu inspekcijskog nadzora, dati na uvid svu potrebnu
dokumentaciju te na pisano traženje inspektora dostaviti ili pripremiti bez
naplate dodatne podatke potrebne za obavljanje inspekcijskog nadzora.
(2)
Smatra se da nadzirana pravna ili fizička osoba nije omogućila obavljanje
inspekcijskog nadzora, ako inspektoru nije dopustila ući u građevine i druge
poslovne prostore, odnosno ako mu u roku određenom u zapisniku, ne osigura uvid
u traženu dokumentaciju i druge isprave potrebne za utvrđivanje činjeničnog
stanja.
Članak
70.
(1) Ako
inspektor u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi povredu odredbi ovoga Zakona
i propisa donesenih na temelju njega po službenoj će dužnosti pokrenuti upravni
postupak i poduzeti propisane mjere.
(2) Ako
inspektor utvrdi da nisu povrijeđeni propisi čiju je primjenu ovlašten
nadzirati, pisano će o tome obavijestiti poznatog podnositelja prijave u roku
od trideset dana od utvrđenja činjeničnog stanja.
(3) Ako
tijekom inspekcijskog nadzora inspektor utvrdi nepravilnosti koje nisu u
njegovoj nadležnosti, dužan je o tome obavijestiti nadležno državno tijelo.
Članak
71.
Stranke
u inspekcijskom postupku nad primjenom ovoga Zakona i drugih propisa donesenih
na temelju ovoga Zakona mogu biti onečišćivač, pravna osoba koja obavlja
stručne poslove praćenja kakvoće zraka i emisija u zrak, osoba koja postupa s
tvarima koje oštećuju ozonski sloj, te županija odnosno Grad Zagreb, grad i
općina.
Članak
72.
U
provedbi inspekcijskog nadzora, u slučaju povrede ovoga Zakona i/ili propisa
donesenih na temelju njega, inspektor ima pravo i obvezu nadziranoj pravnoj i
fizičkoj osobi rješenjem narediti mjere s rokom izvršenja i to: otklanjanje
nedostataka ili nepravilnosti u radu, te zabranu obavljanja radnji u
proizvodnom postupku, uporabu postrojenja i uređaja, mjerenja emisije iz
stacionarnih izvora, zabranu uporabe postrojenja i uređaja koji su prouzročili
prekoračenje granične vrijednosti emisije, zabranu obavljanja djelatnosti
praćenja kakvoće zraka i emisija u zrak i održavanje i popravak proizvoda koji
sadrže tvari koje oštećuju ozonski sloj ako nema dozvolu, provedbu mjera iz
sanacijskog programa i iz akta procjene utjecaja na okoliš, te poduzimati i
druge radnje u svrhu sprječavanja onečišćenja zraka protivno ovome Zakonu.
Članak
73.
(1)
Inspektor će poznatom onečišćivaču rješenjem narediti uklanjanje utvrđenih
nedostataka ili nepravilnosti u radu zbog kojih je došlo ili može doći do
prekoračenja tolerantne vrijednosti (TV) u određenom roku.
(2) Ako
onečišćivač ne postupi po rješenju inspektora iz stavka 1. ovoga članka,
prisilit će se na izvršenje prisilnom novčanom kaznom. Ako onečišćivač iz
stavka 1. ovoga članka i nakon izrečene novčane kazne ne izvrši rješenje,
inspektor će zabraniti uporabu postrojenja odnosno uređaja koji su prouzročili
prekoračenja tolerantne vrijednosti (TV).
Članak
74.
Inspektor
će poznatom onečišćivaču rješenjem narediti zabranu obavljanja radnji u
proizvodnom postupku, uporabu postrojenja i uređaja koji su prouzročili
onečišćenost zraka iznad kritične razine dok se nedostaci ne uklone.
Članak
75.
(1)
Inspektor će nadziranoj pravnoj ili fizičkoj osobi rješenjem narediti mjerenja
emisije iz stacionarnih izvora:
– radi
utvrđivanja uzroka onečišćenosti zraka,
– ako
je došlo do izmjene goriva,
– ako
nije obavio mjerenje iz novih ili rekonstruiranih stacionarnih izvora,
– ako utvrdi nepravilnosti u obavljenom mjerenju, a
na trošak osobe koja je mjerila.
(2) Inspektor će nadziranoj pravnoj ili fizičkoj
osobi rješenjem narediti posebna mjerenja u slučaju osnovane sumnje da je
došlo do prekomjernog ispuštanja onečišćujućih tvari u zrak.
(3) Ako pravna ili fizička osoba iz stavka 1. ovoga
članka i nakon izrečene prisilne novčane kazne ne postupi po rješenju
inspektora, izvršenje će se izvršiti putem druge osobe.
Članak 76.
Inspektor će nadziranoj pravnoj ili fizičkoj osobi rješenjem
narediti zabranu uporabe postrojenja i uređaja koji su prouzročili prekoračenje
granične vrijednosti emisije, dok se nedostaci ili nepravilnosti ne otklone.
Članak 77.
(1) Inspektor će nadziranoj pravnoj ili fizičkoj
osobi rješenjem narediti provedbu mjera:
– iz sanacijskog programa, ako ih ne provodi ili ih
ne provodi u određenom roku,
– iz akta procjene utjecaja na okoliš, ako ih ne
provodi.
(2) Ako pravna ili fizička osoba ne postupi po
rješenju inspektora iz stavka 1. ovoga članka, prisilit će se na izvršenje
novčanom kaznom.
Članak 78.
(1) Inspektor će nadziranoj pravnoj osobi rješenjem
narediti zabranu obavljanja djelatnosti odnosno poslova praćenja kakvoće zraka
i emisija u zrak:
– ako nema dozvolu, odnosno suglasnost Ministarstva,
– ako ne ispunjava uvjete na temelju kojih je dobila
dozvolu odnosno suglasnost Ministarstva, do ispunjavanja uvjeta.
(2) Inspektor će pravnoj, odnosno fizičkoj osobi
rješenjem zabraniti održavanje i popravak proizvoda koji sadrže tvari koje
oštećuju ozonski omotač ako nema dozvolu Ministarstva.
(3) Ako pravna osoba iz stavka 1. podstavka 2. ovoga
članka ne postupi po rješenju, inspektor će predložiti Ministarstvu oduzimanje
dozvole odnosno suglasnosti.
Članak 79.
(1) Ako inspektor utvrdi prekoračenje granične vrijednosti
emisije iz stacionarnih izvora na temelju emisijskih podataka može donijeti
inspekcijsko rješenje i bez saslušanja stranke.
(2) Inspektor može donijeti usmeno rješenje u slučaju
pojave kritičnih razina poznatom onečišćivaču koji je prouzročio onečišćenost
zraka iznad kritične razine.
(3) Inspektor može donijeti usmeno rješenje u slučaju
kada je potrebno otkloniti neposrednu opasnost za zdravlje ljudi i okoliš.
(4) Pisani otpravak usmenog rješenja mora se
dostaviti stranci u roku od osam dana od dana donošenja usmenog rješenja.
(5)
Obveza izvršenja usmenog rješenja počinje teći od dana priopćenja usmenog
rješenja stranci.
Članak
80.
(1) U
svrhu osiguranja provedbe upravnih mjera iz članka 73., 74., 76. i 77.
inspektor može zapečatiti radne prostorije, prostore i uređaje.
(2)
Ministar donosi naputak o načinu pečaćenja, kada se rješenja donijeta na
temelju ovoga Zakona izvršavaju pečaćenjem.
Članak
81.
(1) Ako
je inspekcijskim rješenjem, koje je konačno, stranci naređena određena obveza,
a inspektor koji je donio to rješenje smatra da su u rješenju nepravilno
primijenjene odredbe ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega, može
takvo rješenje ukinuti ili izmijeniti radi njegova usklađivanja s ovim Zakonom
i propisima donesenim na temelju njega.
(2)
Rješenje iz stavka 1. ovoga članka ukida ili mijenja inspektor koji ga je
donio.
Članak
82.
(1) Ako inspektor utvrdi da rješenje nije izvršeno u
određenom roku, pokrenut će postupak za njegovo izvršenje donošenjem
zaključka o dozvoli izvršenja.
(2) Zaključak o dozvoli izvršenja rješenja inspektor
će donijeti nakon nadzora izvršenja rješenja bez odgađanja, a najkasnije u
roku od 8 dana od dana nadzora.
Članak 83.
(1) Ako nadzirana pravna i fizička osoba ne izvrši
rješenjem naređenu mjeru iz članka 73., 75. i 77. ovoga Zakona, inspektor će
nadziranu osobu prisiliti na izvršenje novčanom kaznom u iznosu od 30.000,00
kuna za pravnu osobu, odnosno 5.000,00 kuna za fizičku osobu.
(2) Novčani iznos prisilne mjere iz stavka 1. ovoga
članka uplaćuje se u korist proračuna Grada Zagreba, općine, odnosno grada na
čijem području se nalazi izvor onečišćivanja zraka i koristi se za mjere
zaštite zraka prema Programu zaštite i poboljšanja kakvoće zraka.
Članak 84.
(1) Ako nadzirana pravna ili fizička osoba ne izvrši rješenjem
naređenu mjeru iz članka 75. ovoga Zakona, izvršenje će se izvršiti putem druge
osobe na trošak nadzirane osobe kojoj je izvršenje naređeno.
(2) Troškovi izvršenja inspekcijskog rješenja
namiruju se iz državnog proračuna do naplate od nadzirane pravne, odnosno fizičke
osobe kojoj je izvršenje naređeno.
(3) Ako je nadzirana pravna, odnosno fizička osoba
izvršila obvezu po rješenju nakon pokretanja postupka izvršenja, inspektor će
po službenoj dužnosti donijeti zaključak o obustavi postupka.
Članak 85.
(1) Protiv rješenja inspektora, zaključka o dozvoli
izvršenja, zaključka o obustavi postupka i zaključka o troškovima izvršenja,
koji donese inspektor u područnoj jedinici Ministarstva može se izjaviti žalba
Ministarstvu.
(2) U slučajevima kada inspektor u Ministarstvu
donosi akte iz stavka 1. ovoga članka, protiv rješenja inspektora može se
pokrenuti upravni spor.
(3) Žalba izjavljena protiv rješenja inspektora ne
odgađa izvršenje rješenja.
Članak
86.
Ako
utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon ili drugi propis donesen na temelju njega,
inspektor ima pravo i obvezu:
–
podnijeti bez odgađanja prekršajnu ili kaznenu prijavu nadležnom tijelu, zbog
prekršajnog ili kaznenoga djela,
–
poduzeti druge mjere i izvršiti druge radnje za koje je ovlašten na temelju ovoga
Zakona i posebnog propisa.
XI.
KAZNENE ODREDBE
Članak
87.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 300.000,00 do 600.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj pravna osoba ako:
–
stacionarni točkasti izvor nije izgrađen ili proizveden, opremljen, rabljen i
održavan tako da ne ispušta u zrak onečišćujuće tvari iznad graničnih
vrijednosti emisije koje mogu ugroziti zdravlje ljudi, kakvoću življenja i
okoliš (članak 8. stavak 4),
–
stacionarni difuzni izvor nije izgrađen ili proizveden, opremljen, rabljen i
održavan tako da ne ispušta/unosi onečišćujuće tvari u zrak u količinama koje
mogu ugroziti zdravlje ljudi, kakvoću življenja i okoliš (članak 8. stavak 4.),
– u
okolici stacionarnog izvora ne obavlja mjerenja određena u postupku procjene
utjecaja na okoliš (članak 26. stavak 1.),
–
emisija onečišćujućih tvari u zrak iz stacionarnog izvora prekoračuje propisanu
graničnu vrijednost (članak 38. stavak 1.),
–
sastavnice proizvoda i/ili druge značajke kakvoće proizvoda prekoračuju
propisane granične vrijednosti (članak 38. stavak 2.),
– ne
provede i financira mjere za smanjivanje emisije onečišćujućih tvari u zrak
utvrđenih u Planu mjera (članak 43. stavak 4.),
– ne
izradi i provede sanacijski program u zadanom roku (članak 44. stavak 2. i 3).
(2) Za
prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj
osobi novčanom kaznom u iznosu od 40.000,00 do 70.000,00 kuna.
(3) Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba novčanom kaznom u
iznosu od 100.000,00 do 250.000,00 kuna.
Članak
88.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 do 300.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj pravna osoba ako:
– podatke o obavljenim mjerenjima određenima u aktu o
procjeni utjecaja na okoliš ne dostavi upravnom odjelu županije, odnosno
upravnom tijelu Grada Zagreba do 31. ožujka tekuće godine za proteklu godinu
(članak 26. stavak 4.),
– ne dostavi podatke o stacionarnom izvoru, svakoj
njegovoj promjeni (rekonstrukciji) i o upravitelju uredu državne uprave u županiji,
odnosno upravnom odjelu grada Zagreba nadležnom za zaštitu okoliša (članak 33.
stavak 1. podstavak 1.),
– ne osigura redovito praćenje emisija onečišćujućih
tvari iz stacionarnog izvora i o tome ne vodi evidenciju (članak 33. stavak 1.
podstavak 2.),
– ne osigura obavljanje mjerenja emisije onečišćujućih
tvari iz stacionarnog izvora (članak 33. stavak 1. podstavak 3.),
– ne vodi evidenciju o obavljenim mjerenjima s
podacima o mjernim mjestima i rezultatima mjerenja te učestalosti mjerenja
emisije (članak 33. stavak 1. podstavak 4.),
– ne
vodi evidenciju o upotrijebljenom gorivu i otpadu kod procesa suspaljivanja
(članak 33. stavak 1. podstavak 5.),
– ne vodi evidenciju o radu uređaja za smanjivanje
emisija (članak 33. stavak 1. podstavak 6.),
– utvrđivanje kakvoće proizvoda te način dokazivanja
sukladnosti ne provodi na propisani način (članak 38. stavak 2.),
– ne dostavlja podatke o dodijeljenim kvotama u
registar emisija stakleničkih plinova na propisani način (članak 47. stavak
2.),
– ne provodi praćenje kakvoće zraka na propisani
način (članak 49.),
– ne provodi mjerenje emisija u zrak na propisani
način (članak 50.),
– obavlja djelatnost praćenja kakvoće zraka i
praćenja emisija bez dozvole Ministarstva (članak 52. stavak 1.),
– obavlja poslove praćenja kakvoće zraka i praćenja
emisija bez suglasnosti Ministarstva (članak 53. stavak 2.).
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će
se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 do
50.000,00 kuna.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će
se fizička osoba novčanom kaznom u iznosu od 70.000,00 do 150.000,00 kuna.
Članak 89.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 30.000,00 do
100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:
– ne postupa s tvarima koje oštećuju ozonski sloj na
propisan način (članak 40. stavak 1.),
– ne postupa s proizvodima koji sadrže ili pomoću
tvari koje oštećuju ozonski sloj na propisan način (članak 40. stavak 1.),
– ne osigura obuku uposlenim radnicima prema programu
stručnog usavršavanja (članak 40. stavak 3.),
– obavlja poslove održavanja i/ili popravka te
isključivanja iz uporabe proizvoda koji sadrže ili koriste tvari koje oštećuju
ozonski sloj bez dozvole Ministarstva (članak 40. stavak 4.).
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će
se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do
25.000,00 kuna.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će
se fizička osoba novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 do 70.000,00 kuna.
Članak 90.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 10.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako inspektoru nije dopustila ući u
građevine i druge poslovne prostore odnosno ako mu u roku određenom u
zapisniku, ne osigura uvid u traženu dokumentaciju i druge isprave potrebne za
utvrđivanje činjeničnog stanja (članak 69. stavak 2.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će
se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 500,00 do
1.000,00 kuna.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će
se fizička osoba novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 2.000,00 kuna.
Članak
91.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj županija, odnosno Grad Zagreb ako:
– ne
donese Program zaštite i poboljšanja kakvoće zraka (članak 10. stavak 1),
– ne
donese Izvješće o provedbi Programa za razdoblje od dvije godine (članka 12.
stavak 1.),
– ne
uspostavi lokalnu mrežu za trajno praćenje kakvoće zrake na svom području ako
su razine onečišćenosti više od GV (članak 25. stavak 2.),
– ne
dostavi izvješće o podacima mjerenja iz lokalne mreže za proteklu kalendarsku
godinu do 30. travnja tekuće godine Agenciji zaštite okoliša (članak 25. stavak
5.).
(2)
Novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj Grad Zagreb, grad i općina ako:
– ne
donese odluku o mjerenjima posebne namjene (članak 27. stavak 2.),
– ne
naredi provedbu posebnih mjera zaštite zdravlja ljudi ako se izmjere/utvrde
kritične razine (članak 32. stavak 1.),
– ako o
pojavi kritičnih razina ne obavijesti javnost posredstvom medija (članak 32.
stavak 3.),
– ne
donese Plan mjera (članak 43. stavak 1.),
– ne
donese odluku o izradi sanacijskog programa za stacionarni izvor (članak 44.
stavak 1.),
– ne
izradi i provede cjeloviti sanacijski program (članak 45. stavak 1.).
(3) Za
prekršaje iz stavka 1. i 2. ovoga članka kaznit će se odgovorna osoba u županiji
odnosno Gradu Zagrebu novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 do 25.000,00 kuna.
Članak
92.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 do 300.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
grad i općina:
– ne
donese Program zaštite i poboljšanja kakvoće zraka za pojedino područje u kojem
je razina onečišćenosti iznad dopuštenih tolerantnih vrijednosti (članak 10.
stavak 2.).
(2) Za
prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se odgovorna osoba u gradu i
općini novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 do 25.000,00 kuna.
XII.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
93.
Vlada
je dužna donijeti Plan zaštite i poboljšanja kakvoće zraka iz članka 9. ovoga
Zakona do 31. prosinca 2005.
Članak
94.
Županija
odnosno Grad Zagreb dužni su donijeti Program zaštite i poboljšanja kakvoće
zraka za razdoblje od četiri godine do 30. lipnja 2006.
Članak
95.
Županija
i Grad Zagreb, gradovi i općine dužni su uspostaviti mrežu za praćenje kakvoće
zrake na svom području ako su razine onečišćenosti više od GV do 31.
prosinca 2006.
Članak
96.
(1)
Pravne osobe koje su na temelju odredbi Zakona o zaštiti okoliša (»Narodne
novine«, br. 82/94. i 128/99.) i Uredbe o uvjetima za izdavanje suglasnosti za
obavljanje stručnih poslova zaštite okoliša (»Narodne novine«, br. 7/97.)
dobile suglasnost za obavljanje stručnih poslova praćenja stanja okoliša i
emisija u zrak, dužne su u roku od godinu dana od dana početka primjene ovoga
Zakona Ministarstvu podnijeti zahtjev za izdavanje dozvole za obavljanje
poslova praćenja kakvoće zraka i emisija u zrak prema odredbama ovoga Zakona.
(2) Pravnim osobama iz stavka 1. ovoga članka, ako u
roku iz stavka 1. ovoga članka ne podnesu zahtjev, prestaje pravo na obavljanje
stručnih poslova praćenja stanja okoliša i emisija u zrak.
(3) Pravna osoba iz članka 53. stavka 1. ovoga Zakona
dužna je zahtjev za izdavanje suglasnosti podnijeti Ministarstvu u roku od
godinu dana od dana početka primjene ovoga Zakona.
Članak 97.
(1) Obvezuje se Vlada da propise iz članka 30. stavka
1. i članka 40. stavka 1. ovoga Zakona donese u roku od dvanaest mjeseci od
dana početka primjene ovoga Zakona.
(2) Obvezuje
se Vlada da propise iz članka 18. stavka 2., članka 21. stavka 2., članka 38.
stavka 1. i 2., članka 39. stavka 2. i članka 46. stavka 5. ovoga Zakona donese
u roku od osamnaest mjeseci od dana početka primjene ovoga Zakona.
(3) Obvezuje
se ministar da propise iz članka 40. stavka 3., članka 49., članka 50., članka
52. stavka 2., članka 58., i članka 80. stavka 2. ovoga Zakona donese u roku od
dvanaest mjeseci od dana početka primjene ovoga Zakona.
(4) Obvezuje se ministar da propise iz članka 22.
stavka 3. ovoga Zakona donese u roku od osamnaest mjeseci od dana početka
primjene ovoga Zakona.
Članak 98.
Do donošenja propisa iz članka 97. ovoga Zakona
primjenjivat će se Uredba o graničnim vrijednostima emisije onečišćujućih tvari
u zrak iz stacionarnih izvora (»Narodne novine«, br. 140/97., 105/02., 108/03.
i 100/04.), Uredba o preporučenim i graničnim vrijednostima kakvoće zraka
(»Narodne novine«, br. 101/96. i 2/97.), Uredba o određivanju lokacija postaja
u državnoj mreži za trajno praćenje kakvoće zraka (»Narodne novine«, br. 4/02.)
i Program mjerenja kakvoće zraka u državnoj mreži za trajno praćenje kakvoće
zraka (»Narodne novine«, br. 43/02.).
Članak 99.
Postupci pokrenuti po odredbama Zakona o zaštiti
zraka (»Narodne novine«, br. 48/95.) do dana početka primjene ovoga Zakona
dovršit će se po odredbama toga Zakona.
Članak 100.
Pokrenuti postupci pred prekršajnim sudom po
odredbama Zakona o zaštiti zraka (»Narodne novine«, br. 48/95.), do dana
početka primjene ovoga Zakona dovršit će se po odredbama toga Zakona.
Članak 101.
Članak 5. stavak 1. podstavak 4. i 5. Uredbe o
uvjetima za izdavanje suglasnosti za obavljanje stručnih poslova zaštite okoliša
(»Narodne novine«, br. 7/97.) primjenjuje se do donošenja propisa iz članka 52.
stavka 2. ovoga Zakona.
Članak 102.
(1)
Odredba članka 26. stavka 2. ovoga Zakona primjenjuje se od 1. siječnja 2007.
(2)
Odredbe članka 47. i članka 48. ovoga Zakona primjenjuju se od dana stupanja na
snagu Zakona o potvrđivanju (ratifikaciji) Kyoto protokola uz Okvirnu
konvenciju Ujedinjenih naroda o promjeni klime.
(3)
Odredba članka 54. stavka 1. ovoga Zakona primjenjuje se od 1. siječnja 2007.
Članak
103.
Danom
početka primjene ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o zaštiti zraka (»Narodne
novine«, br. 48/95.).
Članak
104.
Ovaj
Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a
primjenjuje se od 31. ožujka 2005.
Klasa:
351-01/04-01/08
Zagreb, 3. prosinca 2004.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v. r.