MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
383
Na temelju članka 27. stavka 12. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010 – ispr., 90/2011, 16/2012, 86/2012, 94/2013, 152/2014 i 7/2017), ministrica znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU
O DOPUNI I IZMJENI ODLUKE O DONOŠENJU NASTAVNOG PLANA I PROGRAMA ZA SREDNJE GLAZBENE ŠKOLE, NASTAVNOG PLANA I PROGRAMA FUNKCIONALNE MUZIČKE PEDAGOGIJE (FMP) ZA SREDNJE ŠKOLE, NASTAVNOG PLANA I PROGRAMA ZA KLASIČNI BALET I NARODNE PLESOVE ZA SREDNJE ŠKOLE I NASTAVNOG PLANA I PROGRAMA ZA ZANIMANJE SCENSKI PLESAČ
I.
U nastavnom planu i programu funkcionalne muzičke pedagogije (FMP) za srednju školu koji je donesen Odlukom Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa (klasa: 602-03/07-05/00052; urbroj: 533-09-08-0013 od dana 16. srpnja 2008. godine) o donošenju Nastavnog plana i programa za srednje glazbene škole, Nastavnog plana i programa funkcionalne muzičke pedagogije (FMP) za srednje škole, Nastavnog plana i programa za klasični balet i narodne plesove za srednje škole i Nastavnog plana i programa za zanimanje Scenski plesač, u Puhačkom odjelu dodaju se nastavni planovi i programi za nastavne predmete: Tuba, Korno (Rog) i Udaraljke, a za stjecanje kvalifikacije: glazbenik tubist, glazbenik kornist (rogist) i glazbenik udaraljkaš te u Gitarističkom odjelu dodaje se nastavni plan i program za nastavni predmet: Tambure, a za stjecanje kvalifikacije: glazbenik tamburaš.
II.
U nastavnom planu i programu funkcionalne muzičke pedagogije (FMP) iz točke I. ove Odluke dodaje se nastavni plan i program za nastavni predmet Komorna glazba – Nova glazba za sve odjele.
III.
U nastavnom planu i programu funkcionalne muzičke pedagogije (FMP) iz točke I. ove Odluke u Odjelu za pjevanje mijenjaju se nastavni planovi i programi za nastavne predmete: Klavir obligatno i Pjevanje.
IV.
Sadržaji nastavnih planova i programa funkcionalne muzičke pedagogije (FMP) za srednju školu za nastavne predmete: Tuba, Korno (Rog), Udaraljke i Tambure, a za stjecanje kvalifikacije: glazbenik tubist, glazbenik kornist (rogist), glazbenik udaraljkaš i glazbenik tamburaš, za nastavne predmete: Klavir obligatno i Pjevanje u Odjelu za pjevanje i za nastavni predmet Komorna glazba – Nova glazba za sve odjele sastavni su dio ove Odluke i danom stupanja na snagu postaju dio nastavnih planova i programa Funkcionalne muzičke pedagogije (FMP) za srednje škole.
V.
Ova odluka i nastavni planovi i programi funkcionalne muzičke pedagogije (FMP) za srednju školu za nastavne predmete: Tuba, Korno (Rog), Udaraljke i Tambure, a za stjecanje kvalifikacije: glazbenik tubist, glazbenik kornist (rogist), glazbenik udaraljkaš i glazbenik tamburaš, za nastavne predmete: Klavir obligatno i Pjevanje u Odjelu za pjevanje i za nastavni predmet Komorna glazba – Nova glazba za sve odjele objavit će se u »Narodnim novinama«.
VI.
Ovom Odlukom stavljaju se izvan snage nastavni planovi i programi za nastavne predmete: Klavir obligatno i Pjevanje u Odjelu za pjevanje u Nastavnom planu i programu funkcionalne muzičke pedagogije (FMP) za srednju školu koji je donesen Odlukom Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa (klasa: 602-03/07-05/00052; urbroj: 533-09-08-0013 od dana 16. srpnja 2008. godine) o donošenju Nastavnog plana i programa za srednje glazbene škole, Nastavnog plana i programa funkcionalne muzičke pedagogije (FMP) za srednje škole, Nastavnog plana i programa za klasični balet i narodne plesove za srednje škole i Nastavnog plana i programa za zanimanje Scenski plesač.
VII.
Učenici koji su se u program obrazovanja iz točke VII. ove odluke upisali ranijih godina nastavljaju obrazovanje po programu koji su ranije upisali.
VIII.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a primjenjivat će se od početka 2018./2019. školske godine.
Klasa: 602-03/16-05/00074
Urbroj: 533-25-17-0011
Zagreb, 8. siječnja 2018.
Ministrica
prof. dr. sc. Blaženka Divjak, v. r.
NASTAVNI PLAN I PROGRAM FUNKCIONALNE MUZIČKE PEDAGOGIJE (FMP)
ZA SREDNJU ŠKOLU
TEMELJNI PREDMET: UDARALJKE, PJEVANJE, TUBA, ROG (KORNO) I TAMBURE; KLAVIR OBLIGATNO ZA PROGRAM GLAZBENIK PJEVAČ; KOMORNA – NOVA GLAZBA
NASTAVNI PREDMET
UDARALJKE
PREDMET | I. | II. | III. | IV. |
OBVEZNI | ||||
Instrument | 2,30 | 2,30 | 3 | 3 |
Solfeggio | 2,30 | 2,30 | 2,30 | 2,30 |
Harmonija | – | 3 | 3 | 2 |
Polifonija | 3 | – | 1 | 2 |
Analiza glazbenih oblika | – | – | 1,15 | 1,15 |
Povijest glazbe | 2 | 2 | 2 | 2 |
Glasovir obligatno | 0,30 | 0,30 | – | |
Korepeticija | 0,30 | 0,30 | 0,30 | 0,30 |
Komorna glazba | 1 | 1 | 1 | 1 |
Orkestar/Zbor | 3 | 3 | 3 | 3 |
UKUPNO | 15,30 | 15,30 | 17,30 | 17,30 |
FAKULTATIVNI | ||||
Drugo glazbalo/ pjevanje | – | 1 | 1 | |
Tradicijske glazbe | 1 | – | – | – |
Osnove glazbene informatike | 1 | 1 | – | – |
Vježbe iz kompozicije | – | 1 | 1 | 1 |
Dirigiranje | – | 1,15 | 1,15 | – |
Napomena: Učenici ovog odjela prema afinitetima mogu pohađati nastavu harmonije, polifonije i povijesti, kao i učenici teorijskog odjela.
I. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Mali bubanj
– potpuno razumijevanje najčešćih četvrtinskih i osminskih mjera i dinamika. Ovladavanje svim podjelama dobe do šesnaestinki najmanje u tempu četvrtinke 108 – 112, kraćim rudimentarnim tremolom, elementarnim jednostrukim i dvostrukim predudarom.
Vježbe i etide:
– knjiga Dobri Paliev (do 23. stranice): Sistematični kurs za mali bubanj/MUZIKA Sofija
– europske škole za mali bubanj (Hochreiner, Keune, Delecluse, Zegalski i slično).
ISPITNI ZAHTJEVI:
Johann Strauss, Jr.: Radetsky March (Tr. & Arr. za mali bubanj i glasovir, J. Michel Roy/Medici Music Press)
Hector Berlioz: Rakoczy March (Tr. & Arr. za mali bubanj i glasovir, J. Michel Roy/Medici Music Press).
Klavijaturne udaraljke
– poznavanje svih durskih i molskih ljestvica i trozvuka te izvođenje na njima zasnovanih etida i kraćih adaptacija skladbi značajnih skladatelja starijih stilskih razdoblja uz pratnju glasovira.
Vježbe:
– knjiga Morris Goldenberg (do 23. stranice): Modern School for Xylophone, Marimba, Vibraphone/Chappell & Co te
– zbirka kratkih obrada Patrice Sciortino: Pièces Classiques pour percussion à clavier Vol. 1./ Billaudot.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– izvedba dva do tri primjera iz navedene zbirke (poput: Br. 4. A. Corelli/Largo i Br. 7. J. Ph. Rameau/Menuet) ili skladbe istih tehničkih i interpretativnih zahtjeva uz pratnju glasovira.
Timpani
– ugodba najčešće uporabljivanih intervala i prstometi osnovnih metroritmičkih figura pri sviranju na dva timpana. Tehničke osnove tremola.
Vježbe i etide:
– lakši primjeri za dva timpana iz knjige Dobri Paliev, Sistematični kurs za timpane
– izbor iz alternativnih škola poput Delecluse, Hochreiner i sličnih.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– skladbe poput Jack McKenzie: Concertino za timpane (dva) i glasovir/Music for Percussion, Inc.
– zbirka Patrice Sciortino: Pièces Classiques pour timbales (četiri) Vol. 1./Billaudot. (Iz ove posljednje preporučuje se uz glasovirsku pratnju izvedba primjera Br. 7. R. Schumanna i Br. 8. E. Griega).
Multipercussion
– poznavanje najjednostavnijih i najčešće primjenjivanih kombinacija udaraljkaških glazbala u izvedbi po samo jednome udaraljkašu – solistu ili članu većega sastava.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– izvedba uz glasovir – Yvonne Desportes: Premier Concours/Billaudot.
II. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Mali bubanj
– potpuno svladavanje razdiobama dobe manjim od šesnaestinke, dužim rudimentarnim tremolom i njegovim dinamičkim nijansama, razrada različitih vrsta predudara i ukrasa, prstometi osnovnih rudimentarnih figura.
Vježbe i etide:
– Dobri Paliev: Sistematični kurs za mali bubanj/MUZIKA Sofija, izbor primjera upotrebe ukrasa i akcenata s posebnim naglaskom na vježbama i etidama s tremolom, stranice 48. – 53.
– europske škole za mali bubanj (Hochreiner, Keune, Delecluse, Zegalski i slično).
ISPITNI ZAHTJEVI:
– Giacomo Meyerbeer: Coronation March (Tr. & Arr. za mali bubanj i glasovir, J. Michel Roy /Medici Music Press) ili Franz Schubert: Marche Militaire (Tr. & Arr. za mali bubanj i glasovir J. Michel Roy/Medici Music Press).
Klavijaturne udaraljke
– kromatske ljestvice i ukrasi u izvedbi s dvije palice, usavršavanje tremola na ksilofonu i pedalizacije na vibrafonu, primjeri složenijeg prstometa u bržim tempima.
Vježbe i etide:
– Morris Goldenberg: Modern School for Xylophone, Marimba, Vibraphone/Chappell & Co, stranice 24. – 48. (za naprednije etide I. – VI., str. 62. – 65.)
– zbirka Patrice Sciortino: Pièces Classiques pour percussion à clavier Vol. 2./Billaudot.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– F. Chopin: Fantasie Impromptu te još dva primjera (poput Br. 1. L. van Bethoven i Br. 2. R. Schuman) iz navedene zbirke ili sličnih obrada drugih skladbi istih tehničkih i interpretativnih zahtjeva uz pratnju glasovira.
Timpani
– ugodba intervala i trozvuka na tri i četiri timpana, prstometi osnovnih metroritmičkih figura pri sviranju na četiri timpana. Usavršavanje tremola i izvedbe ukrasa.
Vježbe i etide:
– lakši primjeri za tri i četiri timpana iz knjige Dobri Paliev: Sistematični kurs za timpane ili odgovarajući izbor iz alternativnih škola.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– William Byrd: Earl of Oxford’s March (Arr. John Raush/Ludwig Music)
– zbirka Patrice Sciortino: Pièces Classiques pour timbales (četiri) Vol. 2.
Multipercussion
Skladbe za različite udaraljke u trajanju od najmanje 15 minuta uz pratnju glasovira. Tehnički zahtjevi na razini P. M. Dubois: La Petite Batterie/Leduc.
III. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Mali bubanj
– jasno razlikovanje rudimentarnoga i koncertnoga stila uz sviranje u bržim tempima.
Vježbe i etide:
– knjiga Charlie Wilcoxon: The All American Drummer/Ludwig (na osnovnoj razini prvih 30 primjera)
– knjiga Frederic Macarez: Stickin ‘s Stock/Billaudot (prvih 9 primjera na koncertnoj razini).
ISPITNI ZAHTJEVI:
– Georges Bizet: Toreador March from Carmen (Tr. & Arr. za mali bubanj i glasovir, J. Michel Roy/ Medici Music Press) ili
– Charles Gounod: Soldier’s March from Faust (Tr. & Arr. za mali bubanj i glasovir, J. Michel Roy /Medici Music Press).
Klavijaturne udaraljke
– osnove višepaličnog sviranja, primjeri glazbe dvadesetog stoljeća pisani izvorno za udaraljke te skladbe za solo klavijaturne udaraljke bez pratnje.
Vježbe i etide:
– na razini: Thomas A. Brown: The Vibe Players Method/Ludwig, stranice 26. – 38.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– skladbe uz pratnju glasovira iz zbirke Patrice Sciortino: Pièces Classiques pour percussion à clavier Vol. 3./Billaudot (primjeri Br. 2, Br. 5 i Br. 6)
– Thomas Pitfield: Sonata za ksilofon solo/Edition Peters
– knjige N. J. Živković: Funny Vibrapone i Funny Marimba (za tri i/ili četiri palice).
Timpani
– izvođenje ljestvica na dva timpana s pripadajućim problemima intonacije i kvalitete tona pri izvedbi uz glasovir, udaraljkaški sastav ili manji orkestar.
Vježbe i etide:
Br. 1 – Br. 9 iz knjige Dobri Paliev: Etide za timpane uz pratnju klavira/MUZIKA Sofija i/ili škola Friese & Lepak ili J. Batigne & F. Dupin.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– tehničke zahtjevnosti skladbe Alexander Tcherepnin: Sonatina za tri timpana i glasovir /Boosey & Hawkes
– djela za dva izvođača na timpanima Jean-Baptiste Lully: Marche de Timbales/Billaudot.
Multipercussion
– tri stavka (primjerice Br. 2, Br. 8 i Br. 10) iz knjige Yvonne Desportes: La Foire aux Croûtes/ Eschig uz pratnju glasovira i/ili
– solo skladba Ney Rosauro: Variations for 4 tom – toms/Propercussao.
IV. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Mali bubanj
Nekoliko težih vježbi i etida iz zbirke NARD 150 Solos/Ludwig (ili slično).
ISPITNI ZAHTJEVI:
– Dobri Paliev (jedna skladba za mali bubanj solo ili uz pratnju): Improvizacija za mali bubanj i glasovir za program završnog ispita na razini tehničkih i interpretativnih zahtjeva ili
– Frédéric Macarez: Snare System – Etida br. 4/Leduc za mali bubanj solo.
Klavijaturne udaraljke
– knjiga Marj Holmgreen (tehničke vježbe za četiri palice): Technical Exercises for Keyboard Percussion Instruments.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– J. S. Bach: Partita za flautu solo u a-molu (na udaraljkaškom glazbalu po slobodnom izboru),
– C. O. Musser: Prelude op. 11 br. 3 za marimbu uz pratnju glasovira, C. O. Musser: Etude in C Major op. 6 br. 10 za marimbu solo/Studio 4 productions ili
– R. Schedrin: Hommage a Albeniz (arr. za vibrafon i glasovir, V. Grishin)/MUZIKA Moskva
(priprema skladbi za program završnoga ispita glazbene škole).
Timpani
ISPITNI ZAHTJEVI:
– Ottmar Goerster: Capricetto za četiri timpana i glasovir (solo ili s pratnjom) za timpane, ili
– Alain Ridout: Sanatina for timpani/Boosey & Hawkes.
Multipercussion
ISPITNI ZAHTJEVI:
– izvođenje solističkoga programa u trajanju od najmanje dvadeset pet minuta koji uključuje skladbe sa i bez pratnje glasovira (i/ili drugih glazbala i/ili sastava) za najmanje tri prethodne vrste udaraljkaških glazbala
– jedan lakši koncert
– djelo za multipercussion solo Eugene Bozza: Rythmic/Leduc ili Siegfried Fink: Sudden Change/ Zimmermann.
ISHODI UČENJA:
– steći vještinu za samostalno izvođenje svih grupa udaraljkaških instrumenata
– razvijati razumijevanje za različita muzička razdoblja i stilove
– razviti sposobnost dobrog snalaženja u notnom tekstu
– razviti mogućnost samostalnoga muzičkog mišljenja
– steći vještinu kvalitetnog improviziranja.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– individualno pristupiti odabiru nastavnoga sadržaja I., II., III. i IV. razreda prema učenikovu predznanju i sposobnostima
– komentirati odsvirano uz prihvaćanje učenikovih stajališta
– rješavati probleme od globalne razine ka detaljima
– razvijati muzički izraz (stil, forma, karakter skladbe, iz čega proizlazi fraziranje, dinamika, agogika…) uz nastavnikovu demonstraciju na instrumentu
– sviračka suradnja učenika i nastavnika
– poticati učenikovu maštu zvučnim i opisnim primjerima (asocijacije)
– slušati snimljene izvedbe, gledati videozapise
– proučavati stručnu literaturu.
NASTAVNI PREDMET
PJEVANJE
PREDMET | I. | II. | III. | IV. |
OBVEZNI | ||||
Pjevanje | 2 | 2 | 3 | 3 |
Solfeggio | 2,30 | 2,30 | 2,30 | 2,30 |
Harmonija | - | 3 | 3 | 2 |
Polifonija | 3 | - | 1 | 2 |
Analiza gl. oblika | - | - | 1,15 | 1,15 |
Povijest glazbe | 2 | 2 | 2 | 2 |
Korepeticija | 0,30 | 0,30 | 0,30 | 0,30 |
Glasovir obl. | 1 | 1 | 1 | 1 |
Zbor | 3* | 3 | 3 | 3 |
Komorna glazba | - | 1 | 1 | 1 |
Strani jezik (nj/t) | 1 | 1 | - | - |
UKUPNO | 15,15 | 16,15 | 18,30 | 17,30 |
FAKULTATIVNI | ||||
Drugo glazbalo | - | 1 | 1 | - |
Tradicijske gl. | 1 | - | - | - |
Osnove gl. informatike | 1 | 1 | - | - |
Vježbe iz kompozicije | - | 1 | - | - |
Upoznavanje pjevačke literature | 1 | - | - | - |
Vježbe disanja i pripreme za nastup | 1 | 1 | 1 | 1 |
Nastava zbora za učenike koji nisu završili pripremni program – pjevanje, započinje u 2. polugodištu 1. razreda.
Cilj:
– razviti učenikove sposobnosti i vještine te usvajati znanje potrebno za razumijevanje i izvođenje glazbe; razvoj muzikalne, senzibilne i kreativne ličnosti.
Zadaci:
– funkcionalni: razvoj tehničkih (pravilna upotreba pjevačkog aparata) i izražajnih (agogika, karakter) sposobnosti te primjena usvojenog znanja
– obrazovni: točno izvođenje skladbi, legato pjevanje, razvijanje muzikalnosti
– odgojni: razvijanje interesa za umjetničku glazbu, razvijanje radne navike i poticanje na samostalnost u pristupu skladbi.
I. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Vokalize:
– bez teksta, lakše (Concone, Lütgen…)
– s tekstom, lakše (Vaccai, Marchesi).
Skladbe ili arije skladatelja iz 16., 17. ili 18. st.:
– lakše (Parisotti: 1., 2. i 3. svezak, Togunjac: Čujte, ja pjevam, Lhotka…).
Solo pjesme: iz bilo kojeg razdoblja (po izboru nastavnika, a prema glasovnim mogućnostima i afinitetima učenika).
ISHODI UČENJA:
– upoznati anatomsku građu pjevačkog instrumenta (organi za respiraciju, organi za stvaranje i emitiranje zvuka – fonacija, organi za oblikovanje i rasprostiranje zvuka – rezonancija) te naučiti kako funkcionira vokalni instrument
– uskladiti funkciju daha i fonacije
– osvijestiti pokrete pojedinih dijelova fonatornog aparata i prilagoditi ih potrebama vokalne emisije (spuštanje grkljana, podizanje mekog nepca te elastično pokretanje jezika, usana i donje vilice kako bi se izbjegle krive fiksacije tipične za početnike – grleno pjevanje, kočenje nepca, nazalno pjevanje)
– učenika upjevavati vježbama manjeg opsega i manjih intervala kako bi što uspješnije postigao spojiti tonove u srednjem položaju glasa (legato pjevanje).
ISPITNI ZAHTJEVI:
– vokaliza bez teksta
– vokaliza s tekstom
– skladba ili arija skladatelja iz 16., 17. ili 18. st.
– solo pjesma.
Cijeli program izvodi se napamet i na jeziku originala.
II. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Vokalize:
– bez teksta, zahtjevnije (Lütgen, Panofka: 2. svezak, Concone, Abt: 2. svezak – arpeggio vježbe
– s tekstom, zahtjevnije (Vaccai, Marchesi).
Skladbe ili arije skladatelja iz 16., 17. ili 18. st. (Parisotti: 1., 2. i 3. svezak).
Solo pjesme:
– hrvatskih autora (Lhotka-Kalinski: Po dragom kraju; Bjelinski, Matetić-Ronjgov…)
– pjesme skladatelja iz razdoblja europskog klasicizma ili romantizma (Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann…)
– pjesme autora 20. ili 21. st. (Barber, Montsalvatge, Copland…).
ISHODI UČENJA:
– naučiti svjesno kontrolirati emisiju zvuka (pripremna napetost, mekani zapjev tona)
– upoznati registre glasa (niski, srednji, visoki) i prijelazne tonove između njih te raditi na spajanju registara
– osvijestiti pojam tona glave (Kopfton), prsnog tona (Brustton) i miješanog tona (voix-mixte) te ga postupno naučiti upotrebljavati
– postići veću pokretljivost glasa i proširiti opseg (vježbe s rastvorbom – arpeggio).
ISPITNI ZAHTJEVI:
– vokaliza bez teksta
– skladba ili arija skladatelja iz 16., 17. ili 18. st.
– pjesma hrvatskog autora
– pjesma iz razdoblja klasicizma ili romantizma
– pjesma autora 20. ili 21. st.
Cijeli program izvodi se napamet i na jeziku originala.
III. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Skladbe ili arije skladatelja iz 16., 17. ili 18. st.
Arije: iz oratorija, misa ili kantata (Händel, Bach, Pergolesi, Vivaldi…).
Solo pjesme:
– hrvatskih autora (Lisinski, Zajc, Hatze, Odak, Bjelinski…)
– pjesme skladatelja iz razdoblja romantizma (Schubert, Schumann, Donizetti, Bellini, Dvořak, Smetana…)
– pjesme skladatelja 20. ili 21. st. (de Falla, Britten, Bernstein…).
Lakše operne arije: (klasika, romantizam: Mozart, Donizetti, Bellini);
– lakše operetne arije (Kalman, Lehar, Tijardović) ili arije iz musicala (Lloyd-Webber, Gershwin, Leigh…).
ISHODI UČENJA:
– raditi na proširivanju glasovnog opsega
– doseći izjedačavanje glasa
– steći tehniku dinamičkog sjenčanja (piano-forte, messa di voce)
– svladati pjevanje koloratura, skala, trilera i ukrasa (preporučljivo je koristiti vokalize Bordognija i Rossinija).
ISPITNI ZAHTJEVI:
– skladba ili arija skladatelja iz 16., 17. ili 18. st.
– arija iz oratorija, mise ili kantate
– pjesma hrvatskog autora
– pjesma iz razdoblja romantizma
– pjesma skladatelja 20. ili 21. st.
Cijeli program izvodi se napamet i na jeziku originala.
IV. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Skladbe ili arije skladatelja iz 16., 17. ili 18. st.
Arije: iz oratorija, misa ili kantata (Bach, Händel, Pergolesi, Haydn, Mozart…).
Solo pjesme:
– hrvatskih autora (Lisinski, Zajc, Hatze, Odak, Papandopulo…)
– pjesme skladatelja iz razdoblja romantizma (Brahms, Liszt, Dvořak, Verdi, Čajkovski, Musorgski…)
– pjesme skladatelja 20. ili 21 st. (Strauss, Rahmanjinov, Schönberg, Berg, Wolf, Mahler, Stravinski…).
Operne arije (klasika, romantizam): Mozart, Donizetti, Bellini, Rossini, Čajkovski, Verdi
Operetne arije: Strauss, Kalman, Lehar, Tijardović ili arije iz musicala: Lloyd-Webber, Gershwin, Lerner-Loewe, Bernstein…
ISHODI UČENJA:
– postupno i oprezno razviti glas do veće nosivosti i punoće
– razviti osjećaj i smisao za različite glazbene stilove
– razvijati interpretativnu izražajnost
– ponavljati i usavršavati do sada stečeno znanje.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– skladba ili arija skladatelja iz 16., 17. ili 18. st.
– arija iz oratorija, mise ili kantate
– pjesma hrvatskog autora
– pjesma skladatelja iz razdoblja romantizma
– pjesma skladatelja 21. st.
– operna/operetna arija ili arija iz musicala.
Cijeli program izvodi se napamet i na jeziku originala.
ZAHTJEVI NA ZAVRŠNOM ISPITU:
– skladba ili arija skladatelja iz 16., 17. ili 18. st.
– arija iz oratorija, mise ili kantate
– dvije pjesme hrvatskih autora
– četiri pjesme skladatelja iz razdoblja romantizma (najmanje 2 različita autora)
– dvije pjesme skladatelja 21. st.
– dvije operne/operetne arije ili arije iz musicala.
Cijeli program izvodi se napamet i na jeziku originala.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– paziti na pravilno držanje tijela, nastojati osloboditi tijelo i lice svakog kočenja
– inzistirati na osvješćivanju, vježbanju i primjeni kosto-abdominalnog disanja i pravilnog formiranja tona u rezonantnim prostorima
– obraćati pažnju na pravilno oblikovanje vokala i konsonanata
– individualnim pristupom upoznati učenike s mogućnostima pjevačkog aparata metodom demonstracije i objašnjenja
– u mlađih učenika program je potrebno prilagoditi glasovnim mogućnostima i afinitetima učenika
– upozoriti učenike na slušanje i njegovanje vlastitoga glasa.
NASTAVNI PREDMET
TUBA
PREDMET | I. | II. | III. | IV. |
OBVEZNI | ||||
Instrument | 2,30 | 2,30 | 3 | 3 |
Solfeggio | 2,30 | 2,30 | 2,30 | 2,30 |
Harmonija | - | 3 | 3 | 2 |
Polifonija | 3 | - | 1 | 2 |
Analiza glazbenih oblika | - | - | 1,15 | 1,15 |
Povijest glazbe | 2 | 2 | 2 | 2 |
Glasovir obligatno | 0,30 | 0,30 | - | – |
Komorna glazba | 1 | 1 | 1 | 1 |
Korepeticija | 0,30 | 0,30 | 0,30 | 0,30 |
Orkestar/Zbor | 3 | 3 | 3 | 3 |
UKUPNO | 15,30 | 15,30 | 17,30 | 17,30 |
FAKULTATIVNI | ||||
Drugo glazbalo/solo pjevanje | - | 1 | 1 | - |
Tradicijske glazbe | 1 | - | - | – |
Osnove glazbene informatike | 1 | 1 | - | - |
Vježbe iz kompozicije | - | 1 | 1 | 1 |
Metodika gud./duh. instr. | - | - | 1 | ili 1 |
Dirigiranje | - | 1,15 | 1,15 | - |
Korepeticija | - | - | 0,30 | 0,30 |
Napomena: Učenici ovih odjela prema afinitetima mogu fakultativno pohađati nastavu harmonije, polifonije i povijesti, kao i učenici teorijskog odjela.
I. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice:
– sve durske i molske ljestvice u različitim artikulacijama s rastavljenim trozvucima glavnih stupnjeva i dominantnim, odnosno smanjenim septakordima.
Tehničke vježbe i etide:
– P. Bernard: Methode Complete
– F. Lelong: Methode de Tuba 2
– Getchell: Second Book
– Kopprasch: 60 etudes (1. dio)
– H. Hillard: Intermediate Studies
– Walter Hilgers: Daily Excercises for Tuba
– J. B. Arban (Young & Jacobs): Complete Method for tuba.
Skladbe:
– Vander Cook: Colossus
– Rudlof Matz: Suita
– Sol B. Cohen: Romance & Scherzo
– Don Hadad: Suite for tuba
Nastavnik će prema vlastitom kriteriju odabrati skladbu (navedene skladbe nisu obvezne) i zbirku etida.
ISHODI UČENJA:
– usavršavanje tehnike disanja
– povećavanje pokretljivosti
– staccato (dupli jezik)
– proširenje opsega
– intonacija
– razvijanje tehnika sviranja (vježbe na usnik, lip tehnika, vokalize, legato), stilska interpretacija.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– durska i molska ljestvica s rastavljenim trozvucima i dominantnim, odnosno smanjenim septakordom
– melodijska etida
– skladba uz glasovirsku pratnju.
Ispitno gradivo izvodi se napamet.
II. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice:
– sve durske i molske ljestvice u različitim artikulacijama te na svim stupnjevima ljestvice s rastavljenim trozvucima glavnih stupnjeva i dominantnim, odnosno smanjenim septakordima.
Tehničke vježbe i etide:
– Kopprasch: 60 etudes (1. i 2. dio)
– W. Jacobs: Restructured Etudes
– W. Jacobs: Technical Studies
– G. Concone/Daum: Studies for F-Tuba
– D. Haddad: 20 Short Etudes
– W. Bell: Interpretations of Blazhevich
– Walter Hilgers: Daily Excercises for Tuba
– J. B. Arban (Young & Jacobs): Complete Method for tuba.
Skladbe:
– Merle E. Hogg: Sonatina
– Antonio Capuzzi: Andante and rondo
– Johann Sebastian Bach: Adagio
– Davor Bobić: Mali triptih za tubu i glasovir.
Nastavnik će prema vlastitom kriteriju odabrati skladbu (navedene skladbe nisu obvezne) i zbirku etida.
ISHODI UČENJA:
– povećanje kapaciteta i produljivanje daha, »ekonomiziranje« zraka i njegovo planiranje
– povećavanje pokretljivosti i proširenje opsega
– razvijanje tehnika sviranja (staccato, vježbe na usnik, lip tehnika, vokalize, legato)
– intonacija
– stilska interpretacija.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– durska i molska ljestvica s rastavljenim trozvucima i dominantnim, odnosno smanjenim septakordom
– melodijska etida
– skladba uz glasovirsku pratnju.
Ispitno gradivo izvodi se napamet.
III. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice:
– sve durske i molske ljestvice (u različitim artikulacijama te na svim stupnjevima ljestvice) s rastavljenim trozvucima glavnih stupnjeva i dominantnim, odnosno smanjenim septakordima u brzom tempu.
Tehničke vježbe i etide:
– F. Lelong: Methode du Tuba 3
– V. Blazhevich: 70 Etudes
– D. Kuehn: 60 Selected Etudes
– Kopprasch: Volume 2
– Gallay: 30 Etudes
– V. Ranieri: 30 Etüden für Tuba (1-15)
– B. Grigoriev: 78 studies (1-40)
– Walter Hilgers: Daily Excercises for Tuba
– R. Bobo: Mastering the Tuba
– J. B. Arban (Young & Jacobs): Complete Method for tuba.
Skladbe:
– Henry Eccles: Sonata
– Georg Friderich Händel: Koncert u g-molu
– Luigi Cherubini: II. Sonata
– Malcolm Arnold: Fantasy for tuba
– Edward Gregson: Tuba concerto.
Nastavnik će prema vlastitom kriteriju odabrati skladbu (navedene skladbe nisu obvezne) i zbirku etida.
ISHODI UČENJA:
– usavršavanje tehnike disanja
– povećavanje pokretljivosti i proširenje opsega
– intonacija
– razvijanje tehnika sviranja (staccato, vježbe na usnik, lip tehnika, vokalize, legato)
– stilska interpretacija.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– durska i molska ljestvica s rastavljenim trozvucima i dominantnim, odnosno smanjenim septakordom
– melodijska i tehnička etida
– ciklička skladba uz glasovirsku pratnju.
Ispitno gradivo izvodi se napamet.
IV. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice:
– sve durske i molske ljestvice u različitim artikulacijama te na svim stupnjevima ljestvice s rastavljenim trozvucima glavnih stupnjeva i dominantnim, odnosno smanjenim septakordima u brzom tempu.
Tehničke vježbe i etide:
– P. Bernard: 40 Etudes pour Tuba
– Cimera: 73 Advanced Tuba Studies
– Fitch/Bona: Rhytmical Articulation
– D. Kuehn: 28 Advanced Studies
– Lebedjew: Etuden
– Delgiudice: Dix Petits Textes
– D. Uber: Concert Etudes
– V. Ranieri: 30 Etüden für Tuba (16-30)
– Grigoriev: 78 studies (41-78)
– Walter Hilgers: Daily Excercises for Tuba
– R. Bobo: Mastering the Tuba
– J. B. Arban (Young & Jacobs): Complete Method for tuba.
Skladbe:
– Tomaso Albinoni: Koncert u d-molu
– Alexej Lebedjew: Koncertantni allegro
– Johann Sebastian Bach: Sonate II
– D. Bobić: Capriccio
– Anđelko Klobučar: Cantilena e rondo
– Paul Hindemith: Sonate
– Ralph Vaughan Williams: Concerto.
Nastavnik će prema vlastitom kriteriju odabrati skladbu (navedene skladbe nisu obvezne) i zbirku etida.
ISHODI UČENJA:
– usavršavanje tehnike disanja
– povećavanje pokretljivosti i proširenje opsega
– razvijanje tehnika sviranja (staccato, vježbe na usnik, lip tehnika, vokalize, legato)
– alikvoti
– različite vrste vibrata (osnove)
– dah za duge fraze, planiranje i ekonomiziranje daha, samostalno određivanje mjesta uzimanja daha
– jasna i čista artikulacija
– artikulacije bez jezika
– legato velikog raspona (dvije oktave i više)
– ljestvice (sve) u brzini dvostrukog jezika
– stilska obilježja i karakter kompozicije
– dobro snalaženje u čitanju notnog teksta
– jednostavno improviziranje na zadanu melodijsku i harmonijsku osnovu
– prepoznavanje formalne i harmonijske građe kompozicije
ISPITNI ZAHTJEVI:
– durska i molska ljestvica s rastavljenim trozvucima i dominantnim, odnosno smanjenim septakordom
– melodijska i tehnička etida
– ciklička skladba uz glasovirsku pratnju
Ispitno gradivo izvodi se napamet.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– sve doživljajno usvojeno postupno osmišljavati u znanje i svjesno vladanje vještinama
– razvijati tehniku slušanja, mogućnost unutarnje tonske predodžbe
– suvereno izvoditi melodije uz jasno oblikovanje motiva i fraze, intonacije i vibrata
– svirati à vista složene notne zapise uz pomoć nastavnika
– skupno muzicirati u svrhu razvoja senzibiliteta za pravilnu intonaciju i tempo
– izvoditi kompozicije raznih stilskih razdoblja te učenika upućivati na razlike između razdoblja: barok, klasika, romantika
– upućivati učenike na doživljaj cjeline glazbenog djela u susretu s novim notnim tekstom
– demonstracijom upućivati učenika na pravilno usvajanje novih tehničkih elemenata i izvođenje melodijskih cjelina s pravim ritmičkim pokretom, pulsom i karakterom
– izbjegavati mehanički pristup u rješavanju ritmičkih problema
– slušati izvedbu nastavnika ili snimke skladbe i analizirati kasnije
– poslušati učenika bez prekidanja, zatim zajedno prokomentirati odsvirano
– intenzivirati odgovornost prema glazbenom djelu i kritičnost prema vlastitom izvođenju
– učenike upućivati na dostupna natjecanja, proširivati mogućnosti zajedničkog muziciranja i javnih nastupa
– omogućiti osmišljeno i aktivno bavljenje glazbom učenicima koji završavaju srednjoškolsko obrazovanje i ne namjeravaju se profesionalno usmjeriti
NASTAVNI PREDMET
ROG (KORNO)
Nastavni plan kao tuba
I. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– dur i mol ljestvice do zaključno 6 predznaka u dvije oktave s
trozvucima četveroglasno u obratima
– transponiranje iz F u Es i G
– D. Gürtl: Škola za F-rog – II. i III. svezak.
Etide:
– C. Koprasch: 60 ausgewählte etüden – I. dio.
Skladbe:
– F. Lhotka: Uspomena
– A. Corelli: Sonata u F-duru
– R. Matz: 7 skica
– skladbe sličnih zahtjeva.
ISHODI UČENJA:
Učenik bi u prvom razredu srednje škole trebao svladati sljedeće:
– pravilno, kombinirano, prsno-preponsko disanje s osviještenim kontroliranim radom prepone; kapacitet zraka i daha za srednje duge fraze
– čist i zdrav ton u dinamičkom rasponu od pp do ff, u svim registrima (osim pp u trećoj oktavi) te svim dinamičkim nijansama između toga
– vibrato – osviješten, s mogućnošću kontroliranja njegove brzine
– osviještena intonacija – mogućnost samoinicijativne korekcije
– legato povezivanje intervala oktave, none, decime (prema gore i prema dolje)
– artikulacija – jasna i čista
– jednostruki jezik – razlika u atikuliranju
– svirati dulje dijelove u staccatu
– sve vrste ukrasa
á vista čitanje jednostavnijih skladbi (gradivo IV. i V. razreda osnovne škole)
– senzibilitet za prilagođavanje i korigiranje intonacije i tempa u skupome muziciranju
ISPITNI ZAHTJEVI:
– etida
– koncert ili sonata
– skladba hrvatskoga skladatelja
– orkestralna studija.
Ispitno gradivo izvodi se napamet, osim sonate.
II. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– dur i mol ljestvice do zaključno 6 predznaka u dvije oktave izvedene u različitim artikulacijama, trozvuci četveroglasno u obratima
– transponiranje iz F u Es i G, D
– D. Gürtl: Škola za F-rog – III. svezak
Etide:
– C. Koprasch: 60 ausgewählte etüden – I. dio
– M. Alphonse: 200 etüdes – I. svezak
Skladbe:
– M. Miletić: Monolog
– Dupuis: Variations
– Karol: Laudatio
– E. Bozza: En Irland
– skladbe sličnih zahtjeva.
ISHODI UČENJA:
Učenik bi u drugom razredu srednje škole, uz utvrđivanje i proširivanje dosad stečenog znanja trebao svladati i sljedeće:
– povećanje kapaciteta i produljivanje daha, »ekonomiziranje« zraka i njegovo planiranje
– tehnika piano sviranja
– artikulacija
– oktave legato
– legato u intervalima većim od decime
– triler sa završetkom – brži
– intonacija
– stilska obilježja određenog razdoblja
– prepoznati i izvesti karakter kompozicije.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– jedna etida
– koncert ili sonata
– skladba hrvatskoga skladatelja
– orkestralna studija.
Ispitno gradivo izvodi se napamet, osim sonate.
III. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– sve dur i mol ljestvice u dvije oktave izvedene u različitim
artikulacijama, trozvuci
– transponiranje iz F u Es i G, D, C, B.
Etide:
– C. Koprasch: 60 ausgewählte etüden – II. svezak
– M. Alphonse: 200 etüdes – II. svezak.
Skladbe:
– G. Rossini: Introdukcija: Andante, Allegro
– B. Bjelinski: Jesenkin dar
– H. Eccles: Sonata u G-duru
– W. A. Mozart: Koncert br. 1 u D-duru KV 412
i skladbe sličnih zahtjeva.
ISHODI UČENJA:
Učenik bi u 3. razredu, uz već navedene i dobro utvrđene tehničke i muzičke sposobnosti, trebao usvojiti i sljedeće:
– artikulacija izjednačena u svim registrima i načinima (staccato, portato, marcato itd.)
– sposobnost sviranja staccato u duljim odsjecima
legato u rasponu dviju oktava
– oktave legato
– točno određivanje alikvote
– intonacija
– tonski bogata 1. oktava
arpeggia i prolazni tonovi (»laufovi«) kao ukrasi
ISPITNI ZAHTJEVI:
– etida
– koncert ili sonata
– skladba hrvatskoga skladatelja
– orkestralna studija.
Ispitno gradivo izvodi se napamet, osim sonate.
IV. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Ljestvice i tehničke vježbe:
– sve dur i mol ljestvice u dvije oktave izvedene u različitim
artikulacijama, trozvuci četveroglasno u obratima
– transponiranje iz F u Es i G, D, C, B, E.
Etide:
– C. Koprasch: 60 ausgewählte etüden – II. svezak
– M. Alphonse: 200 etüdes – III. svezak
Skladbe:
– G. F. Händel: III. sonata za violinu u F-duru (transkripcija)
– K. Baranović: Elegija
– F. Strauss: Tema i varijacije op. 13
– K. Matis: Koncert br. 2 op. 24
– W. A. Mozart: Koncert br. 3 u Es-duru KV-447
– skladbe sličnih zahtjeva.
ISHODI UČENJA:
Učenik bi u 4. razredu, uz već navedene i dobro utvrđene tehničke i muzičke sposobnosti, trebao usvojiti i sljedeće:
– usavršavanje tehnike disanja
– povećavanje pokretljivosti i proširenje opsega
– razvijanje tehnika sviranja (staccato, vježbe na usnik, lip tehnika, vokalize, legato)
– stilska interpretacija
– alikvoti
– različite vrste vibrata (osnove)
– dah za duge fraze, planiranje i ekonomiziranje daha, samostalno određivanje mjesta uzimanja daha
– jasna i čista artikulacija
– artikulacije bez jezika
– legato velikog raspona (dvije oktave i više)
– ljestvice (sve) u brzini dvostrukog jezika
– stilska obilježja i karakter kompozicije
– dobro snalaženje u čitanju notnog teksta
– jednostavno improviziranje na zadanu melodijsku i harmonijsku osnovu
– prepoznavanje formalne i harmonijske građe kompozicije.
ISPITNI ZAHTJEVI:
– etida
– koncert ili sonata
– skladba hrvatskoga skladatelja
– orkestralna studija
Ispitno gradivo izvodi se napamet, osim sonate.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– sve doživljajno usvojeno postupno osmisliti u znanje i svjesno vladanje vještinama
– razvijati tehniku slušanja, mogućnost unutarnje tonske predodžbe
– suvereno izvoditi melodije uz jasno oblikovanje motiva i fraze, intonacije i vibrata
– svirati à vista složene notne zapise uz pomoć nastavnika
– skupno muzicirati u svrhu razvoja senzibiliteta za pravilnu intonaciju i tempo
– izvoditi kompozicije raznih stilskih razdoblja te učenika upućivati na razlike između razdoblja: barok, klasika, romantika
– upućivati učenike na doživljaj cjeline glazbenog djela u susretu s novim notnim tekstom
– demonstracijom upućivati učenika na pravilno usvajanje novih tehničkih elemenata i izvođenje melodijskih cjelina s pravim ritmičkim pokretom, pulsom i karakterom
– izbjegavati mehanički pristup u rješavanju ritmičkih problema
– slušati izvedbu nastavnika ili snimke skladbe i analizirati kasnije
– poslušati učenika bez prekidanja, zatim zajedno prokomentirati odsvirano
– intenzivirati odgovornost prema glazbenom djelu i kritičnost prema vlastitom izvođenju
– učenike upućivati na dostupna natjecanja, proširivati mogućnosti zajedničkog muziciranja i javnih nastupa
– omogućiti osmišljeno i aktivno bavljenje glazbom učenicima koji završavaju srednjoškolsko obrazovanje i ne namjeravaju se profesionalno usmjeriti
NASTAVNI PREDMET
TAMBURA (BISERNICA/BRAČ)
PREDMET | I. | II. | III. | IV. |
OBVEZNI | ||||
Instrument | 2,30 | 2,30 | 3 | 3 |
Solfeggio | 2,30 | 2,30 | 2,30 | 2,30 |
Harmonija | – | 3 | 3 | 2 |
Polifonija | 3 | – | 1 | 2 |
Analiza gl. oblika | – | – | 1,15 | 1,15 |
Povijest glazbe | 2 | 2 | 2 | 2 |
Glasovir obligatno | 0,30 | 0,30 | – | – |
Korepeticija | 0,30 | 0,30 | 0,30 | 0,30 |
Komorna glazba | 1 | 1 | 1 | 1 |
Orkestar/Zbor | 3 | 3 | 3 | 3 |
UKUPNO | 15,30 | 15,30 | 17,30 | 17,30 |
FAKULTATIVNI | ||||
Drugo glazbalo/ pjevanje | – | 1 | 1 | – |
Tradicijske glazbe | 1 | – | – | – |
Osnove glazbene informatike | 1 | 1 | – | – |
Vježbe iz kompozicije | – | 1 | 1 | 1 |
Dirigiranje | – | 1,15 | 1,15 | – |
Metodika gud. instr. | – | – | 1 | ili 1 |
Napomena: Učenici ovog odjela prema afinitetima mogu pohađati nastavu harmonije, polifonije i povijesti glazbe kao i učenici teorijskog odjela.
I. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Tehničke vježbe i etide:
– tehničke vježbe za motoriku po Schradiku
– N. Čajkin: Etida e-mol
– V. Laptjev: Etida a-mol
– Janjšinov: Etida br. 4
– Piljsčikov: Etida 1 i 2
– V. Murzin: Etida br. 2
– P. Fries: Etida br. 3
– Goedicke: Etida A-dur
– G. Kajzer: Etida br. 3
– H. Bertinini: Etide
– N. Rozin: Etide
– S. Krajna: Etide za bisernicu i brač (izd. Music Play)
– A. Marković: Etide I. (izd. Music Play).
Cikličke skladbe:
– F. Küchler: Concertino u D-duru, Op. 15
– A. Corelli: Largo i Allemande iz Sonate u e-molu
Obrade klasičnih skladbi za tamburu:
– E. Grieg: Proljeće
– L. van Beethoven: Menuet
– J. S. Bach: Ave Marija
– J. Andrić: Tambure Paje Kolarića
– S. Krajna: Vesela šetnja za bisernicu i brač u 1. razredu srednje glazbene škole
– S. Krajna: Zbirka skladbi za bisernicu i brač (izd. Music Play)
– A. Marković: Koncertantne skladbe za bisernicu i brač (izd. Music Play).
ISHODI UČENJA:
– razviti samostalnost u kontroliranju tehničkih elemenata potrebnih za oblikovanje zvuka
– usavršavati koordinaciju lijeve i desne ruke
– usavršavati izvođenje glazbene fraze, načine njezina oblikovanja te glazbene forme
– razviti osjećaj za prepoznavanje različitih ugođaja u glazbenome djelu
– ovladati ljestvicama u svim položajima
– svirati uz klavirsku pratnju radi doživljaja harmonijskog zvuka
– razvijati sposobnost sviranja à vista
ISPITNI ZAHTJEVI:
– durska, molska i kromatska ljestvica u dvije oktave s trozvucima i četverozvucima
– etida
– ciklička skladba
– jednostavačna skladba – izvorna ili transkripcija
Ispitno gradivo izvodi se napamet.
II. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Tehničke vježbe i etide:
– tehničke vježbe za motoriku po Schradiku
– G. Kalmadinov: Etida br. 6
– V. Laptjev: Koncertna etida
– D. Kabalevski: Etida br. 3
– Piljsčikov: Etida G-dur
– V. Evdokimov: Etida h-mol
– N. Rozin: Etide
– S. Krajna: Etide za bisernicu i brač (izd. Music Play)
– A. Marković: Etide I. (izd. Music Play).
Cikličke skladbe:
– G. F. Händel: Sonata u F-duru, HWV 370
– W. A. Mozart: Sonata u D-duru KV 381
Obrade klasičnih skladbi za tamburu:
– Ch. Gounod: Ples iz opere »Faust«
– J. Haydn: Mađarski rondo
– A. Cigankov: Vesela šetnja
– W. A. Mozart: Mala noćna muzika
– A. Cigankov: Scherzo
– G. Perlman: Izraelski koncert
– J. Haydn: Serenada
– Z. Šljivac: Folklorna impresija
– Veracini: Largo
– D. Pricker: Polka
– S. Krajna: Zbirka skladbi za bisernicu i brač (izd. Music Play)
– A. Marković: Koncertantne skladbe za bisernicu i brač (izd. Music Play).
ISHODI UČENJA:
– usavršiti tehničke elemente sviranja tambure
– usavršavati koordinaciju lijeve i desne ruke
– jasno oblikovati motive i fraze
– interpretirati skladbe s izraženim emotivnim doživljajem
– ovladati ljestvicama u svim položajima
– svirati uz klavirsku pratnju radi doživljaja harmonijskog zvuka
– povećati sposobnost sviranja à vista
ISPITNI ZAHTJEVI:
– durska, molska i kromatska ljestvica u dvije oktave s trozvucima i četverozvucima
– etida
– ciklička skladba
– jednostavačna skladba – izvorna ili transkripcija
Ispitno gradivo izvodi se napamet.
III. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Etide:
– R. Kreutzer: Etida u G-duru, br. 1
– V. Evdokimov: Etide (B-dur, G-dur)
– J. Šišakov: Etide (A-dur, g-mol)
– N. Rozin: Etide
– S. Krajna: Etide za bisernicu i brač (izd. Music Play)
– Marković: Etide I. (izd. Music Play).
Cikličke skladbe:
– J. S. Bach: Sonata u g-molu za flautu i klavir, BWV 1020
– Vivaldi: Koncert za flautu, op. 10, br. 3
– P. Bračunov: Koncert za tamburu.
Obrade klasičnih i narodnih skladbi za tamburu:
– C. Saint-Saëns: Allegro Appassionato, op. 43
– C. Debussy: Mjesečevo svjetlo
– J. S. Bach: Adagio
– F. Livadić: Scherzo
– S. Prokofjev: Puškinski valcer br. 2
– P. I. Čajkovski: Melodija
– D. Šostakovič: Fantastični ples
– J. Strauss: Trič – trač polka
– F. Schubert: Pčelica
– A. Cigankov: Polka
– J. Raff: Cavatina
– R. Drigo: Valse bluette
– S. Krajna: Zbirka skladbi za bisernicu i brač (izd. Music Play)
– A. Marković: Koncertantne skladbe za bisernicu i brač (izd. Music Play)
– A. Vivaldi: Koncert za flautu, op. 10, br. 3
ISHODI UČENJA:
– razviti samostalnost u usavršavanju tehničkih elemenata lijeve i desne ruke
– postići samostalnost u interpretaciji djela s obzirom na pripadnost određenom
stilskom razdoblju
– ovladati ljestvicama u svim položajima
– svirati uz klavirsku pratnju radi doživljaja harmonijskog zvuka
– sviranje à vista
ISPITNI ZAHTJEVI:
– durska, molska i kromatska ljestvica u dvije oktave s trozvucima i četverozvucima
– etida
– ciklička skladba
– jednostavačna skladba – izvorna ili transkripcija
Ispitno gradivo izvodi se napamet.
IV. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Etide:
– N. Paganini: Etide (obr. Jakovljeva)
– S. Ivanov: »Veseli vjetar«
– N. Rozin: Etide
– S. Krajna: Etide za bisernicu i brač (izd. Music Play)
– Marković: Etide I. (izd. Music Play).
Cikličke skladbe:
– Vivaldi: Koncert za flautu, op. 10, br. 4
– N. Paganini: Varijacije (G. Božić: Varijacije za bisernicu i brač)
– J. Andrić: Koncert za brač i tamburaški orkestar, op. 259
– N. Paganini: Sonate (izbor).
Obrade klasičnih i narodnih skladbi za tamburu:
– V. Gorodovskaya: Dvorska luda
– M. Ravel: Habanera, Pavana
– V. Monti: Čardaš
– E. Jenkinson: Ples vila
– W. A. Mozart: Menuet D-dur
– Cigankov: Igre carskog ludila
– P. I. Čajkovski: Nocturno
– Rumunjska narodna: Martovsko kolo
– R. Schedrin: U spomen na Albenisa
– G. Sviridov: Romansa, Valcer
– R. Matz: Stršljen
– A. Vivaldi: Adagio
– S. Krajna: Zbirka skladbi za bisernicu i brač (izd. Music Play)
– Marković: Koncertantne skladbe za bisernicu i brač (izd. Music Play)
ISHODI UČENJA:
– razviti sposobnost samostalnog tehničkog postavljanja i tonskog oblikovanja zadane skladbe u sklopu stilske interpretacije
– postići potpunu stilsku i formalnu osviještenost
– ostvariti visoki tehnički i glazbeni nivo napretka učenika, usmjeren prema osnovnim kriterijima glazbenog profesionalizma
– razviti ljubav prema glazbenim djelima različitih pravaca
ISPITNI ZAHTJEVI:
– durska, molska i kromatska ljestvica u dvije oktave s trozvucima i četverozvucima
– etida
– ciklička skladba
– dvije skladbe po slobodnom izboru – izvorna ili transkripcija
Ispitno gradivo izvodi se napamet.
ZAHTJEVI NA ZAVRŠNOM ISPITU:
– ciklička skladba
– skladba hrvatskoga skladatelja – izvorna ili transkripcija
– skladba po slobodnom izboru virtuoznog karaktera
Ispitno gradivo izvodi se napamet.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– individualno pristupiti odabiru nastavnog sadržaja I., II., III. i IV. razreda prema
učenikovu predznanju i sposobnostima
– nastaviti rad s učenikom na tehnici lijeve i desne ruke
– slušati učenika bez prekidanja
– komentirati odsvirano uz prihvaćanje učenikovih stajališta
– rješavati probleme od globalne razine ka detaljima
– rad na glazbenom izrazu (stil, forma, karakter skladbe, iz čega proizlazi fraziranje, dinamika, agogika…) uz nastavnikovu demonstraciju na instrumentu
– sviračka suradnja učenika i nastavnika na dva instrumenta
– svirati à vista složene notne zapise uz pomoć nastavnika
– poticati učenikovu maštu zvučnim i opisnim primjerima (asocijacije)
– slušati snimljene izvedbe, gledati videozapise
– intenzivirati odgovornost prema glazbenom djelu i kritičnost prema vlastitom izvođenju
NASTAVNI PREDMET
KLAVIR OBLIGATNO ZA PROGRAM GLAZBENIK PJEVAČ
Individualna nastava 1 sat 45 min. tjedno.
I. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Učenici kojima je to prvi kontakt s klavirom počinju s nekom od klavirskih škola (preporučuje se škola A. Nikolajeva), nadopunjujući je drugom literaturom iz programa klavira predviđenog za I. i II. etapu osnovne škole prilagođeno mogućnostima i tempu napredovanja svakoga pojedinog učenika.
Tehničke vježbe:
– E. Timakin: Vježbe za koordinaciju.
Etide:
– C. Czerny: Erster Lehrmeister op. 559
– E. F. Gnesina: Male etida
– C. Gurlitt: Male melodijske etide za početnike
– Etide i drugih autora odgovarajuće težine.
Uvod u polifoniju:
– Skladbe autora XVII. i XVIII. stoljeća
– K. M. Kunz: 200 kratkih kanona.
Sonatine:
– J. Vanhal, I. J. Pleyel, J. Schnitt, T. Hasslinger, M. Miletić, I. Lhotka-Kalinski
Skladbe autora XIX. i XX. st.:
– B. Bartôk: Mikrokosmos I.
– Goedicke: 60 lakih kompozicija op. 36
– C. Franck: Tužaljka lutke
– T. Grečanjinov: Dječji album op. 98
– P. I. Čajkovski: Album za mladež
– R. Schumann: Album za mladež
– H. Rowley: Dječji komadi
– M. Tajčević: Za male
– I. pl. Zajc: Dvije mazurke
– R. Matz: Moj prvi nastup
– I. Lhotka-Kalinski: Lepo moje Zagorje; Međimurje malo.
II. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Tehničke vježbe:
– E. Timakin: Vježbe za koordinaciju.
Etide:
– H. L. Ch. Duvernoy: Etide op. 176
– H. Lemoine: Etide op. 37
– Etide i drugih autora odgovarajuće težine
Uvod u polifoniju:
– J. S. Bach: Knjižica za Annu Magdalenu Bach
Sonatine:
– L. van Beethoven, J. L. Dussek, F. Kuhlau, A. Diabelli, M. Clementi,
– B. Bjelinski, R. Matz, M. Cipra
Skladbe autora XIX. i XX. st.:
– R. Schumann: Album za mladež
– P. I. Čajkovski: Album za mladež
– S. Majkapar: 12 listova iz albuma op. 16
– D. Kabalevski: 24 lake kompozicije op. 39; 15 kompozicija za djecu
– D. Šostakovič: Za najmlađe
– C. M. Scott: Kutija igračaka
– I. pl. Zajc: Dvije mazurke
– R. Matz: Moj prvi nastup
– I. Lhotka-Kalinski: Iverje
– S. Šulek: Malo pa ništa
– E. Bašić: Groteskna suita
III. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Tehničke vježbe:
– E. Timakin: Vježbe za koordinaciju
Ljestvice:
– dur i istoimeni mol (prirodni, harmonijski, melodijski – informativno), paralelno i u protupomaku u četiri oktave
– tonički kvintakordi dura i mola istodobno i rastavljeno, troglasno i četveroglasno, velika rastvorba u dvije oktave
– dominantni i smanjeni septakord u dvije oktave (mala rastvorba).
Etide:
– Ch. L. H. Köhler op. 242
– Loeschorn
– St. Heller
– H. Berens: Etide op. 61 (I. i II. svezak)
– moguće i etide ostalih autora za razne vrste tehnika odgovarajuće težine (Toch, Loeschorn, Kabalevski, Nazorova i dr.)
Polifone skladbe:
– J. S. Bach: Knjižica za Annu Magdalenu Bach
Sonatine i sonate:
– M. Clementi: Šest sonatina
– W. A. Mozart: Bečke sonatine
– J. Haydn: Lakše sonate (mogu i pojedini stavci); Divertimenta
– L. van Beethoven: Sonata u G-duru, op. 49
Skladbe autora XVIII., XIX. i XX. st.:
– J. Haydn: Varijacije (Roxelane)
– L. van Beethoven: Dvanaest njemačkih plesova
– T. Grečanjinov: Dan djeteta; Na zelenoj livadi
– P. I. Čajkovski: Album za mladež
– R. Schumann: Album za mladež; Dječja sonata G-dur
– F. Pintarić: Skladbe za klavir
– B. Kunc: Mali komadi za mali narod
– E. Bašić: Basnica
– M. Miletić: Djeca plešu
IV. razred
NASTAVNI SADRŽAJI:
Tehničke vježbe:
– E. Timakin: Vježbe za koordinaciju
– Ch. L. Hanon: Pijanist virtuoz.
Ljestvice:
– dur i istoimeni mol (prirodni, harmonijski, melodijski – informativno), paralelno i u protupomaku u četiri oktave
– tonički kvintakordi dura i mola istodobno i rastavljeno, troglasno i četveroglasno, velika rastvorba u dvije oktave
– dominantni i smanjeni septakord u dvije oktave (mala rastvorba).
Etide:
– C. Czerny op. 849. i op. 299
– H. Bertini op. 29, 32 i op. 100
– K. Biehl op. 30
– F. Lecoppé
– etide ostalih autora za razne vrste tehnika odgovarajuće težine
Polifone skladbe:
– J. S. Bach: Dvanaest malih preludija; Šest malih preludija
Sonatine i sonate:
– M. Clementi: Šest sonatina (teže)
– W. A. Mozart: Bečke sonatine
– J. Haydn: Lakše sonate (mogu i pojedini stavci); Divertimenta
– L. van Beethoven: Sonata u G-duru, op. 49.
Skladbe autora XVIII., XIX. i XX. st.:
– E. Grieg: Lirski komadi
– F. Chopin: Poloneze g-mol i B-dur (op. posth.)
– F. Mendelssohn: Šest dječjih komada op. 72
– F. Schmitt: Osam komada za klavir
– B. Bartôk: Za djecu; Mikrokozmos II. i III.
– D. Kabalevski: Petnaest kompozicija za djecu, op. 27
– Dvadesetčetiri lake kompozicije op. 39
– I. Stravinski: Muzika za djecu
– S. Prokofjev: Muzika za djecu, op. 65
– S. M. Majkapar: Varijacije f-mol, op. 16 i op. 33
– A. N. Čerepnjin: Dvanaest jednostavnih komada
– R. Matz: Stara ura igra polku
– B. Bjelinski: Muzika za djecu
– M. Cipra: Suita za pet prstiju desne ruke
– P. Dumičić: Preludij c-mol
ISPITNI ZAHTJEVI:
– na godišnjem ispitu svake godine učenik svira tri skladbe raznih stilskih razdoblja, različitih tehničkih i muzičkih zahtjeva
– ispitni zahtjevi u IV. razredu prilagođeni su programu prijamnog ispita na Muzičkoj akademiji u Zagrebu
ISHODI UČENJA:
– snalaziti se na klaviru i koordinirati lijevu i desnu ruku
– mogućnost samostalnog čitanja i izvođenja notnog teksta
– mogućnost primjene već stečenog znanja na specifičnosti klavirskog zvuka i izraza.
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– rad na upoznavanju klavira – mogućnosti klavirskog zvuka i prostorno snalaženje na klavijaturi
– svladavanje pismenosti u bas ključu prema potrebi
NASTAVNI PREDMET
KOMORNA GLAZBA – NOVA GLAZBA
»Grupu za novu glazbu« mogu pohađati učenici svih odjela, ovisno o afinitetu.
Cilj: Cilj je (uz navedeno) omogućiti učenicima svih odjela sistematično, kontinuirano bavljenje »novom glazbom«, upoznavanje suvremene notacije (grafička, verbalna, mješovita) uz samostalno izvođenje djela 20. i 21. stoljeća kako bi mogli slijediti nova kretanja vremena u kojem žive.
Zadaci:
– razvijati pozitivan odnos prema izvođenju i slušanju nove glazbe
– razvijati sposobnosti razumijevanja i čitanja različitih načina suvremenog notiranja
– razvijati znatiželju i potrebu upotrebe instrumenata na nove načine
– razvijati znatiželju i potrebu traženja novih izvora zvukova, šumova, efekata
– razvijati svijest o izazovima komunikacije s drugim vrstama umjetnosti
– razvijati otvorenost prema novom i različitom u novoj glazbi
– razvijati kreativnost i snalaženje u prelaženju granice skladatelj
– izvođač
– razvijati kreativnost i poticati na stvaranje vlastitih djela
NASTAVNI SADRŽAJI:
– John Cage: Five
– John Cage: 4'33''
– John Cage: Four 6
– John Cage: Living Room Music
– John Cage: Suite for Toy piano
– John Cage: Europera 5
– Earle Brown: December 1952
– Terry Riley: In C
– La Monte Thorton Young: Composition 1960 #7
– Marian Lejava: deadline:aria op 17
– Martin Burlas: 7th Day Record
– Daniel Matej: Structures, Pages (...and Improvisations)
– Milan Adamčiak: Configurazione dei due elementi
– Milan Adamčiak: Poonsoiree
– Miroslav Miletić: Sekvence
– Dubravko Detoni: Četiri grafike
– Milko Kelemen: Tantana – improvizacija za 10 do 20 svirača
– Danijel Legin: Spielen
– Sanda Majurec: ….. (ime djela određuju izvođači)
– Ivan Božičević: Spring passes
– Ivan Božičević: Pebbles
– Ivan Božičević: Tracing
– Ivan Božičević: Monkey faces
– Julija Novosel: Un cammino per tre za klavirski trio
– Frano Parać: Kvartet za klarinet, violinu, violončelo i glasovir
– Dino Rešidbegović: Geronimo
– Dieter Schnebel: Museumsstucke I
– Dieter Schnebel: Mo-Ma Museumsstucke II
– Peter Hoch: ZeiTTraume
– Katia Beaugeais: First Light za flautu i klavir
– Robert Moran: Elegant Journey with Stopping Points of Interest
– Roman Haubenstock-Ramati: Ludus Musicalis
– Bernard Rands: Sound Patterns 4
– Zygmunt Krauze: Voices
– Uwe Rasch: Herzblattern
ISPITNI ZAHTJEVI:
Godišnju ocjenu zaključuje predmetni nastavnik nakon praćenja rada učenika na nastavi i javnim nastupima tijekom cijele nastavne godine.
ISHODI UČENJA:
– izvoditi kompozicije nove glazbe zapisane suvremenom notacijom (grafička, verbalna, mješovita)
– izvoditi kompozicije nove glazbe domaćih autora
– u izvedbama koristiti instrumente na nove načine
– koristiti nove izvore raznih zvukova, šumova, efekata
– javno nastupati
– međusobno komunicirati u ansamblu
– donositi odluke u tijeku izvođenja djela
– steći pozitivan odnos prema slušanju i izvođenju nove glazbe
METODIČKA OBJAŠNJENJA:
– nastavne sadržaje obogaćivati novim djelima i prilagođavati veličini, sastavu i izvođačkim mogućnostima ansambla
– izvoditi djela zapisana raznim vrstama suvremene notacije u različitim izvođačkim kombinacijama
– povezivati razne vrste umjetnosti
– istraživati mogućnosti instrumenata na nove načine
– razvijati pozitivan odnos i znatiželju prema novome
– formirati ličnost izvođača koji će moći koristiti sve mogućnosti nove glazbe
U izradi Nastavnoga plana i programa Funkcionalne muzičke pedagogije za srednje glazbene škole sudjelovali su: Marina Letica, Dubravka Krušelj Jurković, Mirela Buchberger Karlo, Gorana Jagarinec, Dalibor Timarac, Mirela Jagodić, Minja Kolak, Maja Petyo Bošnjak.
Udaraljke | za Nastavni plan i program FMP prilagodila Marina Letica, prof. |
Pjevanje | Nastavni plan i program za FMP izradila Dubravka Krušelj Jurković, prof. |
Trombon | Program izradio Davor Požgaj, prof. Za Nastavni plan i program FMP prilagodila Mirela Buchberger, prof. |
Rog (korno) | Za Nastavni plan i program FMP prilagodila Mirela Buchberger Karlo, prof. |
Tambura: | Za Nastavni plan i program FMP prilagodili: Gorana Jagarinec, prof., Dalibor Timarac, prof. i Mirela Jagodić, prof. |
Klavir obligatno za program glazbenik pjevač | Nastavni plan i program za FMP izradila Minja Kolak, prof. savjetnik |
Komorna glazba – Nova glazba | Nastavni plan i program za FMP izradila Maja Petyo Bošnjak, prof. mentor |