VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
1995
PRESUDA
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda Ljiljane Karlovčan-Đurović, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Senke Orlić-Zaninović, Gordane Marušić Babić i Blanše Turić, članica vijeća te više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutog u povodu prijedloga M. J. iz M., koju zastupa D. Č., odvjetnik iz P., na sjednici vijeća održanoj 24. listopada 2022.
presudio je
Ukida se Odluka o nerazvrstanim cestama na području Općine Medulin (»Službene novine Općine Medulin«, broj: 4/14.) i Odluka o izmjeni i dopuni Odluke o nerazvrstanim cestama na području Općine Medulin (»Službene novine Općine Medulin«, broj: 10/18.).
Obrazloženje
1. Predlagateljica je podnijela zahtjev za ocjenu zakonitosti odluke Općinskog vijeća Općine Medulin o nerazvrstanim cestama na području Općine Medulin (»Službene novine Općine Medulin«, broj: 4/14.), te Odluke o izmjeni i dopuni Odluke o nerazvrstanim cestama na području Općine Medulin (»Službene novine Općine Medulin«, broj: 10/18.), te očitovanje načelnika Općine M. od 1. prosinca 2020.
2. Podnositeljica je uz zahtjev priložila rješenje ZK Odjela Pula, Z-7255/2022 od 19. travnja 2022. smatrajući da se radi o pojedinačnoj odluci javnopravnog tijela, koja se temelji na osporenim aktima, kojim je došlo do povrede njenih prava i pravnog interesa. Iznosi niz argumenata iz kojih je prema mišljenju podnositeljice vidljivo da se sporna nekretnina u njenom vlasništvu nikada nije koristila kao nerazvrstana cesta. Ističe da je ona vlasnica kč. br. 1125/8, k.o. M., koja je Odlukom o izmjeni i dopuni Odluke o nerazvrstanim cestama unijeta kao nerazvrstana cesta. Navodi da je naknadnom odlukom općinskom načelnika od 1. prosinca 2020. kao nerazvrstana cesta unijeta i kč. br. 1125/24 i kč. br. 1125/19, sve k.o. M.. Ističe da u sve navedene čestice u njezinom vlasništvu. Predlaže da Visoki upravni sud ukine odluku o nerazvrstanim cestama na području Općine M., Odluku o izmjeni i dopuni Odluke o nerazvrstanim cestama, te očitovanje načelnika Općine M. od 1. prosinca 2020.
3. Donositelj u svom očitovanju ističe da zahtjevu ne prileži pojedinačna odluka javnopravnog tijela koja se temelji na pobijanom općem aktu, te stoga predlaže da zahtjev prvenstveno odbaci. Isto tako navodi da očitovanje načelnika nije opći akt. Ističe da ukoliko sud bude meritorno odlučivao da su Odluke donese na temelju Zakona o cestama, da su sporne nekretnine na dan stupanja na snagu tog Zakona 28. srpnja 2011. bile korištene za promet motornim vozilima i bile pristupačne većem broju korisnika. Predlaže da se odbije zahtjev u cijelosti.
4. Prema ocjeni ovoga Suda rješenje ZK Odjela Pula, broj: Z-7255/2022 od 19. travnja 2022. nije odluka javnopravnog tijela u smislu odredbe članka 83. stavak 1. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16.; odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 29/17. i 110/21. – dalje: ZUS). S obzirom na to da zahtjevu nije priložena pojedinačna odluka, sud je razmotrio prijedlog za ocjenu zakonitosti općeg akta po službenoj dužnosti u smislu članka 83. stavka 2. ZUS-a.
5. Osporena odluka o nerazvrstanim cestama na području Općine Medulin (»Službene novine Općine Medulin«, broj: 4/14. – dalje: Odluka) donesena je na temelju članka 109. stavka 1. i 2. i članka 111. Zakona o cestama (»Narodne novine«, 84/11. i 22/13.), članka 33. Prekršajnog zakona (»Narodne novine«, 107/07., 39/13. i 159/13.) i članka 14. Statuta Općine Medulin (»Službene novine Općine Medulin«, broj: 2/13.).
Članak 109. Zakona o cestama (»Narodne novine«, 84/11. i 22/13. – dalje: ZoC) određuje zaštitu nerazvrstanih cesta, te nije valjana osnova za donošenje osporavane odluke.
Članak 111. ZoC-a odnosi se na inspekcijski nadzor.
Člankom 33. Prekršajnog zakona propisane su novčane kazne.
Člankom 14. Statua Općine Medulin (»Službene novine Općine Medulin«, broj: 2/13.) propisano je ustrojstvo Općinskog vijeća.
6. Prema ocjeni ovoga Suda odredbe članka 109. stavka 1. i 2. i članka 111. ZoC-a, te članka 33. Prekršajnog zakona i članka 14. Statuta Općine Medulin ne daju ovlast predstavničkom tijelu jedinice lokalne samouprave za donošenje odluke kojom nekretninu u privatnom vlasništvu proglašavaju nerazvrstanom cestom. Dakle, Odluka o nerazvrstanim cestama na području Općine M. donesena je na temelju nevaljane pravne osnove.
7. Odluka o izmjeni i dopuni Odluke o nerazvrstanim cestama na području Općine M. (dalje: izmjena Odluke) donesena je na temelju članka 107. i 109. ZoC-a, te članka 13. Statuta Općine Medulin, a kao što je već navedeno članak 109. ZoC-a određuje zaštitu nerazvrstanih cesta, te nije valjana osnova za donošenje osporavane izmjene Odluke. Međutim, članak 107. stavka 3. ZoC-a propisuje da jedinica lokalne samouprave vodi jedinstvenu bazu podataka o nerazvrstanim cestama na svom području. Navedena odredba valjane je osnova za donošenje osporavane izmjene Odluke. Iz navedenog proizlazi da je Odluka o izmjeni i dopuni Odluke o nerazvrstanim cestama na području Općine M. donesena na temelju valjane pravne osnove.
8. Kako je nemoguć opstanak izmjene i dopune nezakonite temeljne Odluke, navedena izmjena Odluke je također ocijenjena nezakonitom. Ovo stoga, jer je izmijenjen samo jedan članak ranije Odluke, te je jedan članak dodan, a člankom 3. Odluke o izmjeni i dopuni Odluke o nerazvrstanim cestama na području Općine M. propisano je da ostale odredbe Odluke o nerazvrstanim cestama na području Općine Medulin (»Službene novine Općine Medulin«, broj: 4/14.) ostaju neizmijenjene.
9. Slijedom navedenog, i Odluka o nerazvrstanim cestama na području Općine M. i Odluka o izmjeni i dopuni Odluke o nerazvrstanim cestama na području Općine M. ocijenjene su nezakonitima, pa je temeljem članka 86. stavka 3. ZUS-a odlučeno kao u izreci presude.
10. Što se tiče očitovanja načelnika Općine M. od 1. prosinca 2020., valja istaknuti da navedeno očitovanje nema obvezujuću snagu i nije opći akt u smislu odredbe članka 3. stavka 2. ZUS-a. Naime, prema odredbi članka 3. stavka 2. ZUS-a predmet upravnog spora je ocjena zakonitosti općeg akta jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe koje imaju javne ovlasti i pravne osobe koja obavlja javnu službu.
Poslovni broj: Usoz-110/22-7
Zagreb, 24. listopada 2022.
Predsjednica vijeća
Ljiljana Karlovčan-Đurović, v. r.