MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
1551
Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (»Narodne novine«, broj 30/09., 24/10., 22/13., 25/18. i 69/22.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU
O DONOŠENJU IZMJENA I DOPUNA STRUKOVNOG KURIKULUMA ZA STJECANJE STRUKOVNE KVALIFIKACIJE ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR ZIM (010514) U OBRAZOVNOM SEKTORU STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA
I.
Odlukom o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA (klasa: 602-03/10-10/0004; urbroj: 533-09-10-0004 od 24. svibnja 2010. godine) donesen je strukovni kurikulum za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA.
II.
Ovom Odlukom donose se izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA u izbornom dijelu Okvirnoga nastavnog plana i programa za I. razred, Bespilotne letjelice.
III.
Sastavni dio ove Odluke su izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA iz točke II. ove Odluke.
IV.
U skladu sa strukovnim kurikulumom koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju prvi razred srednje škole u strukovnome kurikulumu za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA počevši od školske godine 2023./2024.
V.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 602-03/23-05/00007
Urbroj: 533-05-23-0002
Zagreb, 5. rujna 2023.
Ministar
prof. dr. sc. Radovan Fuchs, v. r.
IZMJENE I DOPUNE STRUKOVNOG KURIKULUMA ZA STJECANJE STRUKOVNE KVALIFIKACIJE ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR ZIM (010514) U OBRAZOVNOM SEKTORU STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA
IZBORNI PREDMETI
NAZIV MODULA | BESPILOTNE LETJELICE | ||
Šifra modula | |||
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula | Najmanje razina 6.sv ili 6.st HKO-a (preddiplomski sveučilišni studij, preddiplomski stručni studij) odgovarajućeg profila. | ||
Obujam modula (CSVET) | 4 | ||
Načini stjecanja ishoda učenja (od – do, postotak) | Vođeni proces učenja i poučavanja | Oblici učenja temeljenog na radu | Samostalne aktivnosti učenika/polaznika |
20 – 30 % | 40 – 60 % | 20 – 30 % | |
Status modula (obvezni/izborni) | Izborni | ||
Cilj (opis) modula | Cilj modula je osposobiti učenika za održavanje, upravljanje letom, navigaciju i sigurnu uporabu bespilotnih letjelica. | ||
Ključni pojmovi | bespilotne letjelice, upravljanje letom, navigacija | ||
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenjivo) | Osr. A.4.3. Razvija osobne potencijale. Osr. A.4.4. Upravlja svojim obrazovnim i profesionalnim putem. Osr. B.4.2. Suradnički uči i radi u timu. Pod. A.4.1. Primjenjuje inovativna i kreativna rješenja. Pod C.4.1. i C.4.2. Sudjeluje u projektu ili proizvodnji od ideje do realizacije. Uku. A.4/5.3. 3. Kreativno mišljenje – Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja. Uku. A.4/5.4. 4. Kritičko mišljenje – Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje. | ||
Preporuke za učenje temeljeno na radu | Modul Bespilotne letjelice jednim dijelom održava se u učionici, a drugim dijelom na otvorenom prostoru u povoljnim meteorološkim i drugim uvjetima potrebnim za letenje bespilotnih letjelica. Učenici će razumjeti i primjenjivati principe na kojima se temelji rad bespilotnih letjelica kao i načine njihova korištenja, samostalno će provoditi navigacijsku i meteorološku pripremu leta kao i upravljati letom bespilotne letjelice u svrhu obavljanja postavljenog zadatka. | ||
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula | Materijalni uvjeti – Prostor: standardna učionica za teorijsku nastavu i dio praktične nastave, poligon za dio praktične nastave. – Oprema: multirotorne bespilotne letjelice, projektor, zaslon, računalo za nastavnika s instaliranom potrebnom programskom potporom, pristupom Internetu i lokalnoj mreži. |
Skup ishoda učenja iz SK: | Bespilotni sustav | ||||
Ishodi učenja | Ishodi učenja na razini usvojenosti »dobar« | ||||
Izdvojiti glavne cjeline bespilotnih sustava. | Objasniti međuodnos glavnih cjelina bespilotnih sustava. | ||||
Usporediti različite vrste bespilotnih letjelica. | Vrednovati različite bespilotne letjelice prema učinkovitosti obavljanja zadatka. | ||||
Konfigurirati bespilotnu letjelicu za letenje u zadanoj okolini. | Odrediti varijacije svojstava zadane okoline u kojima je siguran let konfigurirane bespilotne letjelice. | ||||
Provesti mjere za održanje potrebne razine sigurnosti letenja bespilotnih letjelica. | Izdvojiti mjere za održanje potrebne razine sigurnosti u zadanoj situaciji. | ||||
Objasniti utjecaj meteoroloških parametara na planiranje leta bespilotnih letjelica. | Povezati vrste i raspone meteoroloških parametara s pripadnim optimalnim načinima sigurne uporabe bespilotnih letjelica. | ||||
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU | |||||
Dominantan nastavni sustav u ovome modulu je učenje temeljeno na radu primjenom bespilotnih letjelica i pripadne programske podrške za usvajanje cjelina vezanih uz održavanje, upravljanje letom, navigaciju i druge postupke sigurne uporabe bespilotnih letjelica. Dio ishoda učenja odnosi se na stjecanje teorijskog znanja o bespilotnim letjelicama te o njihovu sigurnom i učinkovitom korištenju za obavljanje različitih praktičnih zadataka. | |||||
Nastavne cjeline/teme | 1. Bespilotni sustavi 2. Zračni prostor 3. Konstrukcija bespilotnih letjelica 4. Pogonska cjelina bespilotnih letjelica 5. Pravci razvoja bespilotnih letjelica | ||||
Načini i primjer vrednovanja | |||||
NAČINI VREDNOVANJA Ishodi učenja provjeravaju se usmeno ili pisano ili vježbom i projektnim zadatkom. Projektni zadatak: sastaviti meteorološku i navigacijsku pripremu leta bespilotnom letjelicom. Opis projektnog zadatka: Učenici će prikupiti potrebne podatke o operativnim karakteristikama leta, o dodatnim zahtjevima korisnika i drugih dionika uključenih u let, o tehničkim svojstvima bespilotne letjelice i dodatno potrebnih transportnih, komunikacijskih i drugih sredstava i opreme, o meteorološkim uvjetima prognoziranim za vrijeme leta (pri čemu će uzeti u obzir njihovo redovito dnevno ili češće provjeravanje ako se let planira za više dana unaprijed te prema potrebi modificirati odluku o svojstvima ili cjelokupnom provođenju leta), o dodatnim uvjetima za korištenje zračnog prostora kojim je predviđeno letenje bespilotne letjelice koje propisuju nadležna tijela (uz redovito dnevno provjeravanje tih uvjeta u slučaju planiranja leta za više dana unaprijed), te o geografskim i klimatskim karakteristikama područja u kojemu se treba održati planirani let, uz pomoć karata i drugih službenih izvora informacija. Učenici će konfigurirati let tako da mu je energetska bilanca povoljna, da su ispunjeni svi postavljeni uvjeti i da je u skladu sa svojstvima okoline. Učenici će sastaviti pripremu koja na jednoznačan, jasan i jezgrovit način: opisuje iznose i raspone prihvatljivosti parametara u kojima se treba održati let; popisuje letne manevre i druge radnje za let u užem smislu; navodi zaduženja, potrebne osposobljenosti i ovlaštenja svih osoba koje će sudjelovati u provođenju prijeletnih radnji, leta u užem smislu, poslijeletnih radnji i nadzora; popisuje vjerojatnije izvanredne događaje i postupke njihova procesiranja. Učenici će sastaviti: popis službi koje treba kontaktirati za dobivanje potrebnih dozvola s pripadnim rokovima u kojima navedeno treba provesti i osobama koje su zadužene za navedeno; potrebnu dokumentaciju koju će zadužene osobe trebati popuniti. PRIMJER VREDNOVANJA | |||||
praktični rad | ocjena | ||||
izvrstan | vrlo dobar | dobar | dovoljan | ||
meteorološka i navigacijska priprema leta | Učenik samostalno provodi meteorološku i navigacijsku pripremu te sastavlja cjeloviti plan leta. | Učenik samostalno provodi meteorološku i navigacijsku pripremu te sastavlja cjeloviti plan leta uz sugestije nastavnika. | Učenik provodi meteorološku i navigacijsku pripremu, sastavlja plan leta uz sugestije nastavnika. | Učenik provodi djelomičnu meteorološku i navigacijsku pripremu, sastavlja plan leta uz sugestije nastavnika. | |
Prilagodba iskustava učenja za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama | |||||
U ovome modulu najčešće se koristi praktična nastava i samostalni rad pojedinačno ili u malim grupama. Pri pojedinačnom radu nastavnici će biti u mogućnosti provesti preporučene načine rada u cjelokupnom opsegu. Pri radu u malim grupama treba voditi računa da polaznici s posebnim potrebama budu ravnomjerno raspoređeni u svaku grupu u kojoj će imati svoju ulogu. Na takav način svaki polaznik ima priliku pokazati svoje jače strane, a ostali članovi grupe imaju priliku stjecati iskustvo rada s članovima grupe različitih sposobnosti sukladno realnome radnom okruženju. U individualiziranom upitniku za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Tijekom izvođenja nastave nastavnik ima aktivnu ulogu u pomaganju učeniku oko izvršavanja zadanih zadataka, ali ne izvršava zadatke umjesto učenika. |
Skup ishoda učenja iz SK: | Upravljanje letom i navigacija bespilotnih letjelica | ||||
Ishodi učenja | Ishodi učenja na razini usvojenosti »dobar« | ||||
Pripremiti bespilotnu letjelicu za let unutar vidnog polja (VLOS). | Navesti sve potrebne radnje pravilnim redoslijedom. | ||||
Pripremiti bespilotnu letjelicu za let izvan vidnog polja (BVLOS). | Navesti sve potrebne radnje pravilnim redoslijedom. | ||||
Provesti pravilno upravljanje letom bespilotne letjelice. | Pravilno izvesti manevre koji obuhvaćaju istodobnu promjenu koordinata i brzina u tri prostorne dimenzije. | ||||
Interpretirati navigacijske podatke dostupne tijekom leta bespilotne letjelice. | Promijeniti letne parametre zbog izvanrednih promjena navigacijskih zahtjeva. | ||||
Objasniti promjene u letenju bespilotne letjelice zbog promjene meteoroloških uvjeta. | Promijeniti letne parametre zbog promjene meteoroloških uvjeta. | ||||
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU | |||||
Dominantan nastavni sustav u ovome modulu je učenje temeljeno na radu primjenom bespilotnih letjelica i pripadne programske podrške za usvajanje cjelina vezanih uz održavanje, upravljanje letom, navigaciju i druge postupke sigurne uporabe bespilotnih letjelica. Dio ishoda učenja odnosi se na stjecanje teorijskog znanja o bespilotnim letjelicama te o njihovu sigurnom i učinkovitom korištenju za obavljanje različitih praktičnih zadataka. | |||||
Nastavne cjeline/teme | 1. Upravljanje bespilotnom letjelicom 2. Navigacija bespilotnih letjelica 3. Specifične primjene bespilotnih sustava | ||||
Načini i primjer vrednovanja | |||||
Ishodi učenja provjeravaju se usmeno ili pisano ili vježbom i projektnim zadatkom. Projektni zadatak: provesti let bespilotnom letjelicom prema sastavljenoj pripremi. Opis projektnog zadatka: Učenici će proučiti dobivenu pripremu; provjeriti stanje letjelice, transportnih, komunikacijskih i drugih sredstava i opreme predviđene za korištenje tijekom leta; provjeriti usklađenost aktualnih meteoroloških uvjeta s meteorološkim uvjetima navedenim u pripremi za let; pripremiti lokaciju polijetanja; provesti potrebne dogovore s drugim osobama čije sudjelovanje u provedbi leta je navedeno u pripremi; provesti prijeletni pregled; provesti let slijedom radnji navedenih u pripremi; provesti poslijeletni pregled; provesti dodatno potrebne radnje vezane uz bespilotnu letjelicu i sva sredstva i opremu korištenu tijekom leta; ispuniti potrebnu dokumentaciju; popisati službe koje treba obavijestiti o provedenim aktivnostima usmeno ili na druge načine. Učenici će znati provesti postupke u slučaju odstupanja između stvarnog stanja i uvjeta letenja propisanih pripremom. PRIMJER VREDNOVANJA | |||||
praktični rad | ocjena | ||||
izvrstan | vrlo dobar | dobar | dovoljan | ||
provođenje leta prema obavljenoj pripremi | Učenik samostalno provodi prijeletne radnje, let i poslijeletne radnje. | Učenik samostalno provodi prijeletne radnje, let i poslijeletne radnje uz sugestije nastavnika | Učenik provodi prijeletne radnje, let i poslijeletne radnje uz sugestije nastavnika. | Učenik provodi dio potrebnih radnji, uz sugestije nastavnika. | |
Prilagodba iskustava učenja za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama | |||||
U ovome modulu najčešće se koristi praktična nastava i samostalni rad pojedinačno ili u malim grupama. Pri pojedinačnom radu nastavnici će biti u mogućnosti provesti preporučene načine rada u cjelokupnom opsegu. Pri radu u malim grupama treba voditi računa da polaznici s posebnim potrebama budu ravnomjerno raspoređeni u svaku grupu u kojoj će imati svoju ulogu. Na takav način svaki polaznik ima priliku pokazati svoje jače strane, a ostali članovi grupe imaju priliku stjecati iskustvo rada s članovima grupe različitih sposobnosti sukladno realnome radnom okruženju. U individualiziranom upitniku za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Tijekom izvođenja nastave nastavnik ima aktivnu ulogu u pomaganju učeniku oko izvršavanja zadanih zadataka, ali ne izvršava zadatke umjesto učenika. |