HRVATSKI SABOR
164
Na temelju članka 89. Ustava Republike Hrvatske, donosim
ODLUKU
O PROGLAŠENJU ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SLUŽBENICIMA I NAMJEŠTENICIMA U LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI
Proglašavam Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 24. siječnja 2025.
Klasa: 011-02/25-02/07
Urbroj: 71-10-01/1-25-2
Zagreb, 29. siječnja 2025.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Zoran Milanović, v. r.
ZAKON
O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SLUŽBENICIMA I NAMJEŠTENICIMA U LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI
Članak 1.
U Zakonu o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, br. 86/08., 61/11., 4/18. i 112/19.) iza članka 1. dodaju se naslov iznad članka i članak 1.a koji glase:
»Rodna neutralnost izraza
Članak 1.a
Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.«.
Članak 2.
U članku 4. iza stavka 3. dodaju se novi stavak 4. i stavak 5. koji glase:
»Pročelnici upravnih tijela lokalne jedinice pripremaju prijedloge pravilnika o unutarnjem redu za radna mjesta u upravnim tijelima kojima upravljaju.
Prije donošenja pravilnika o unutarnjem redu općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan dužan je dostaviti prijedlog pravilnika o unutarnjem redu sindikalnom povjereniku na očitovanje, ako je isti imenovan ili izabran. Sindikalni povjerenik može u roku od osam dana dostaviti svoje očitovanje o prijedlogu pravilnika o unutarnjem redu.«.
Iza dosadašnjeg stavka 4., koji postaje stavak 6., dodaju se stavci 7. do 9. koji glase:
»Odredbama pravilnika o unutarnjem redu mogu se utvrditi radna mjesta na kojima će se obavljati poslovi vezani uz upravljanje projektom koji se financira iz fondova ili programa Europske unije i drugi privremeni poslovi te odrediti dokad se te odredbe primjenjuju.
Pravilnik o unutarnjem redu donosi se u roku od tri mjeseca od stupanja na snagu odluke o ustrojstvu upravnih tijela.
Pravilnik o unutarnjem redu objavljuje se u službenom glasilu lokalne jedinice, a stupa na snagu najranije prvog dana od dana objave u službenom glasilu. Ako općina odnosno grad nema svoje službeno glasilo, pravilnik o unutarnjem redu objavljuje se u službenom glasilu županije.«.
Članak 3.
Iza članka 4. dodaju se naslovi iznad članaka i članci 4.a, 4.b, 4.c i 4.d koji glase:
»Zajednički službenik
Članak 4.a
Ako dvije ili više jedinica lokalne samouprave obavljanje pojedinih poslova iz svoga samoupravnog djelokruga organiziraju zajednički putem jednog ili više službenika upravnog tijela jedne od tih jedinica (u daljnjem tekstu: zajednički službenik), u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave ili drugim zakonom te statutima i općim aktima jedinica lokalne samouprave, općinski načelnici odnosno gradonačelnici posebnim sporazumom uređuju statusna pitanja zajedničkog službenika.
Sporazum iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati:
‒ broj zajedničkih službenika,
‒ poslove koje će obavljati zajednički službenik,
‒ način organizacije obavljanja zajedničkih poslova,
‒ mjesto rada zajedničkog službenika,
‒ upravno tijelo u kojem je zajednički službenik zaposlen i naziv radnog mjesta na koje je raspoređen,
‒ odredbu da će zajednički službenik pravo na plaću i druga prava i obveze iz službe ostvarivati u jedinici lokalne samouprave u kojoj je zaposlen,
‒ način sudjelovanja jedinica lokalne samouprave u osiguranju sredstava za plaće i druga materijalna prava zajedničkog službenika odnosno visinu udjela svake jedinice lokalne samouprave u osiguranju tih sredstava,
‒ postupak ukidanja radnog mjesta zajedničkog službenika ili smanjenja broja izvršitelja na radnom mjestu zajedničkog službenika.
Odredbe ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuju i na sporazum o zajedničkom obavljanju poslova putem zajedničkog službenika koji sklapaju jedinice područne (regionalne) samouprave s jedinicama lokalne samouprave sukladno posebnom zakonu.
Zajednički službenik ostvaruje sva prava i obveze iz službe u jedinici lokalne samouprave u kojoj je zaposlen u skladu s ovim Zakonom.
Prilikom ocjenjivanja zajedničkog službenika pročelnik upravnog tijela u kojem je službenik zaposlen zatražit će od pročelnika nadležnih upravnih tijela ostalih jedinica lokalne samouprave koje su potpisale sporazum o zajedničkom obavljanju poslova mišljenje o radu službenika.
Zajedničko upravno tijelo
Članak 4.b
Ako dvije ili više jedinica lokalne samouprave obavljanje pojedinih poslova iz svoga samoupravnog djelokruga organiziraju zajednički putem zajedničkog upravnog odjela ili službe (u daljnjem tekstu: zajedničko upravno tijelo), sukladno zakonu kojim se uređuje sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave ili drugom zakonu, sporazumom o osnivanju zajedničkog upravnog tijela uredit će se statusna pitanja službenika.
Sporazum iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati:
‒ naziv zajedničkog upravnog tijela,
‒ sjedište zajedničkog upravnog tijela,
‒ poslove koje će obavljati zajedničko upravno tijelo,
‒ potreban broj službenika u zajedničkom upravnom tijelu,
‒ način organizacije obavljanja zajedničkih poslova,
‒ podatak o jedinici lokalne samouprave u kojoj će službenici zajedničkog upravnog tijela ostvarivati prava i obveze iz službe,
‒ podatak o službeniku koji će privremeno obavljati poslove pročelnika zajedničkog upravnog tijela do imenovanja pročelnika na temelju javnog natječaja,
‒ način sudjelovanja jedinica lokalne samouprave u osiguranju sredstava za plaće i druga materijalna prava službenika zajedničkog upravnog tijela odnosno visinu udjela svake jedinice lokalne samouprave u osiguranju tih sredstava.
U zajedničko upravno tijelo preuzet će se službenici upravnih tijela jedinica lokalne samouprave koje su sklopile sporazum iz stavka 1. ovoga članka zatečeni na poslovima iz djelokruga zajedničkog upravnog tijela, a poslove pročelnika zajedničkog upravnog tijela do imenovanja pročelnika na temelju javnog natječaja obavljat će službenik određen u sporazumu iz stavka 2. ovoga članka.
Odredbe ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuju i na sporazum o osnivanju zajedničkog upravnog tijela koji sklapaju jedinice područne (regionalne) samouprave s jedinicama lokalne samouprave sukladno posebnom zakonu.
Posebnosti službe u zajedničkom upravnom tijelu
Članak 4.c
Pravilnik o unutarnjem redu zajedničkog upravnog tijela donosi općinski načelnik odnosno gradonačelnik jedinice lokalne samouprave u kojoj službenici zajedničkog upravnog tijela ostvaruju prava i obveze iz službe, uz prethodnu suglasnost općinskih načelnika odnosno gradonačelnika ostalih jedinica lokalne samouprave. Pravilnik o unutarnjem redu zajedničkog upravnog tijela donosi se na prijedlog pročelnika zajedničkog upravnog tijela.
Odluku o koeficijentima za obračun plaće službenika i namještenika zajedničkog upravnog tijela donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave u kojoj službenici zajedničkog upravnog tijela ostvaruju prava i obveze iz službe, uz prethodnu suglasnost predstavničkih tijela ostalih jedinica lokalne samouprave.
Osnovica za obračun plaće službenika i namještenika zajedničkog upravnog tijela određuje se u jedinici lokalne samouprave u kojoj službenici zajedničkog upravnog tijela ostvaruju prava i obveze iz službe, u skladu s posebnim zakonom kojim se uređuju plaće službenika i namještenika u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Pročelnik zajedničkog upravnog tijela imenuje se na temelju javnog natječaja.
Pročelnika zajedničkog upravnog tijela imenuje i razrješava općinski načelnik odnosno gradonačelnik jedinice lokalne samouprave u kojoj službenici zajedničkog upravnog tijela ostvaruju prava i obveze iz službe, uz prethodnu suglasnost općinskih načelnika odnosno gradonačelnika ostalih jedinica lokalne samouprave.
Plan prijma u službu u zajedničko upravno tijelo donosi općinski načelnik odnosno gradonačelnik jedinice lokalne samouprave u kojoj službenici zajedničkog upravnog tijela ostvaruju prava i obveze iz službe, uz prethodnu suglasnost općinskih načelnika odnosno gradonačelnika ostalih jedinica lokalne samouprave koje su potpisale sporazum o zajedničkom obavljanju poslova, vodeći računa o potrebama tog tijela i raspoloživim financijskim sredstvima. Plan prijma u službu u zajedničko upravno tijelo donosi se na prijedlog pročelnika zajedničkog upravnog tijela.
O pravima i obvezama pročelnika zajedničkog upravnog tijela odlučuje općinski načelnik odnosno gradonačelnik jedinice lokalne samouprave u kojoj službenici zajedničkog upravnog tijela ostvaruju prava i obveze iz službe.
Prilikom ocjenjivanja pročelnika zajedničkog upravnog tijela općinski načelnik odnosno gradonačelnik iz stavka 7. ovoga članka zatražit će od općinskih načelnika odnosno gradonačelnika ostalih jedinica lokalne samouprave koje su potpisale sporazum iz članka 4.b ovoga Zakona mišljenje o radu pročelnika.
U slučaju ukidanja zajedničkog upravnog tijela jedinice lokalne samouprave koje su ustrojile to upravno tijelo posebnim će sporazumom utvrditi način preuzimanja službenika dotadašnjeg zajedničkog upravnog tijela, rješavanje njihova radnopravnog statusa te način sudjelovanja u osiguranju potrebnih sredstava za isplatu otpremnina istekom raspolaganja službenicima koji neće biti raspoređeni na radna mjesta u upravnim tijelima jedinica lokalne samouprave koje su imale zajedničko upravno tijelo.
Objava sporazuma o zajedničkom obavljanju poslova
Članak 4.d
Sporazum o zajedničkom obavljanju poslova putem zajedničkog službenika i sporazum o zajedničkom obavljanju poslova putem zajedničkog upravnog tijela obvezno se objavljuju na mrežnim stranicama jedinica lokalne samouprave koje su potpisale te sporazume.
Ako općina odnosno grad nema svoje mrežne stranice, sporazumi iz stavka 1. ovoga članka obvezno se objavljuju na mrežnim stranicama županije.«.
Članak 4.
Članak 5. mijenja se i glasi:
»Odlučivanje o prijmu u službu, rasporedu na radno mjesto, premještaju, napredovanju, plaći, produženju roka za polaganje državnog ispita, stavljanju na raspolaganje, prestanku službe te zadržavanju u službi upravna je stvar o kojoj rješenjem odlučuje pročelnik ili službena osoba kojoj je rješavanje o tome utvrđeno opisom poslova radnog mjesta, sukladno pravilniku o unutarnjem redu, osim kad je ovim Zakonom izrijekom propisano da rješenje donosi pročelnik upravnog tijela.
Odlučivanje o imenovanju i razrješenju pročelnika, plaći, produženju roka za polaganje državnog ispita, stavljanju na raspolaganje, prestanku službe te zadržavanju u službi pročelnika upravna je stvar o kojoj rješenjem odlučuje općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan.
Na odlučivanje o pravima i obvezama iz službe, osim u slučaju iz stavaka 1. i 2. ovoga članka, odgovarajuće se primjenjuju odredbe općeg propisa o radu kojima se uređuje ostvarivanje prava i obveza iz radnog odnosa.
O pravima i obvezama iz službe iz stavka 3. ovoga članka odlučuje pročelnik ili službena osoba kojoj je odlučivanje o tome utvrđeno u pravilniku o unutarnjem redu, a o pravima i obvezama pročelnika općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan.«.
Članak 5.
U članku 6. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
»Žalba ne odgađa izvršenje rješenja o prijmu u službu na određeno vrijeme, rasporedu na radno mjesto, plaći, premještaju, napredovanju, stavljanju na raspolaganje te prestanku službe.«.
Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 3. i 4.
Članak 6.
U članku 10. stavku 1. iza riječi: »plana prijma u službu« dodaju se riječi: »za upravna tijela kojima upravljaju«.
Članak 7.
U članku 11. stavku 2. riječi: »lokalna jedinica« zamjenjuju se riječima: »općina odnosno grad«.
Iza stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
»Plan prijma u službu stupa na snagu najranije prvoga dana od dana objave u službenom glasilu.«.
Članak 8.
U članku 12. stavku 2. iza riječi: »državni ispit« dodaju se riječi: »propisane razine«.
Članak 9.
Članak 14. mijenja se i glasi:
»Osoba koja ima potrebno radno iskustvo na odgovarajućim poslovima, a nema položen državni ispit propisane razine za radno mjesto na koje se raspoređuje može se primiti u službu i rasporediti na radno mjesto pod uvjetom da državni ispit položi u roku od godine dana od dana početka rada u službi utvrđenog rješenjem o rasporedu na radno mjesto.«.
Članak 10.
U članku 15. stavak 1. mijenja se i glasi:
»U službu ne može biti primljena osoba protiv koje se vodi kazneni postupak po službenoj dužnosti ili koja je proglašena krivom za kazneno djelo za koje se kazneni postupak vodi po službenoj dužnosti, osim za kazneno djelo koje se odnosi na sigurnost prometa, pod uvjetom da za to kazneno djelo nije osuđena na bezuvjetnu kaznu zatvora.«.
Članak 11.
U članku 17. stavku 1. riječi: »(u daljnjem tekstu: natječaj)« brišu se.
U stavku 2. iza riječi: »Narodnim novinama« dodaju se riječi: »i na mrežnim stranicama lokalne jedinice«.
Iza stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
»Ako općina odnosno grad nema svoje mrežne stranice, javni natječaj se obvezno objavljuje na mrežnim stranicama županije.«.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 4.
Članak 12.
U članku 18. stavku 1. podstavak 2. mijenja se i glasi:
»‒ kod produženja službe na neodređeno vrijeme vježbeniku koji položi državni ispit,«.
U stavku 2. iza riječi: »zaposlene« dodaju se riječi: »na neodređeno vrijeme«.
Iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
»Na prijam u službu iz stavka 2. ovoga članka odgovarajuće se primjenjuju odredbe članaka 23.a i 23.c, članka 24. stavka 2. te članka 27. stavka 2. ovoga Zakona.«.
Članak 13.
U članku 19. stavku 7. riječi: »i na oglasnoj ploči upravnog tijela« brišu se.
Iza stavka 8. dodaje se novi stavak 9. koji glasi:
»U javnom natječaju mora se naznačiti da se rješenje o prijmu u službu izabranog kandidata odnosno rješenje o imenovanju pročelnika dostavlja javnom objavom na mrežnim stranicama lokalne jedinice, a ako općina odnosno grad nema svoje mrežne stranice, rješenje se dostavlja javnom objavom na mrežnim stranicama županije.«.
Dosadašnji stavci 9. do 11. postaju stavci 10. do 12.
Članak 14.
Iza članka 19. dodaju se naslovi iznad članaka i članci 19.a i 19.b koji glase:
»Posebne odredbe o raspisivanju javnog natječaja za imenovanje pročelnika
Članak 19.a
Općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan dužan je raspisati javni natječaj za imenovanje pročelnika novoustrojenog upravnog tijela lokalne jedinice ili upravnog tijela kojem je bitno promijenjen djelokrug u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu pravilnika o unutarnjem redu donesenog u skladu s novom odlukom o ustrojavanju upravnih tijela kojom je ustrojeno to upravno tijelo odnosno bitno promijenjen djelokrug upravnog tijela.
U slučaju razrješenja dotadašnjeg pročelnika općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan dužan je raspisati javni natječaj za imenovanje pročelnika u roku od 30 dana od dana kada je pročelnik razriješen.
Općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan dužan je donijeti rješenje o imenovanju pročelnika najkasnije u roku od 60 dana od isteka roka za podnošenje prijava na javni natječaj ili u tom roku donijeti odluku o poništenju javnog natječaja.
Iznimno od stavka 3. ovoga članka, gradonačelnik Grada Zagreba dužan je donijeti rješenje o imenovanju pročelnika najkasnije u roku od 90 dana od isteka roka za podnošenje prijava na javni natječaj ili u tom roku donijeti odluku o poništenju javnog natječaja.
Do imenovanja pročelnika upravnog tijela općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan može za obavljanje poslova pročelnika ovlastiti, najduže do šest mjeseci, službenika zaposlenog u istom ili drugom upravnom tijelu iste lokalne jedinice koji ispunjava propisane uvjete za radno mjesto pročelnika.
Službenik koji je privremeno ovlašten obavljati poslove pročelnika u skladu sa stavkom 5. ovoga članka ima sva prava, obveze i odgovornosti pročelnika upravnog tijela imenovanog na temelju javnog natječaja.
Imenovanje pročelnika na određeno vrijeme
Članak 19.b
U slučaju duže odsutnosti pročelnika upravnog tijela općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan može:
a) ovlastiti službenika istog ili drugog upravnog tijela iste lokalne jedinice za privremeno obavljanje poslova pročelnika, do povratka na rad odsutnog pročelnika
b) raspisati javni natječaj za imenovanje pročelnika na određeno vrijeme do povratka odsutnog pročelnika.
Ovlašteni službenik iz stavka 1. točke a) ovoga članka mora ispunjavati propisane uvjete za radno mjesto pročelnika.
Pročelniku upravnog tijela lokalne jedinice koji je imenovan na određeno vrijeme na temelju javnog natječaja iz stavka 1. točke b) ovoga članka služba prestaje povratkom na rad odsutnog pročelnika kojeg zamjenjuje.
U slučaju raspisivanja javnog natječaja iz stavka 1. točke b) ovoga članka općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan može za obavljanje poslova pročelnika privremeno ovlastiti službenika istog ili drugog upravnog tijela iste lokalne jedinice koji ispunjava propisane uvjete za radno mjesto pročelnika.
Službenik koji je privremeno ovlašten obavljati poslove pročelnika ima sva prava, obveze i odgovornosti pročelnika upravnog tijela imenovanog na temelju javnog natječaja.«.
Članak 15.
U članku 22. iza stavka 5. dodaju se stavci 6. i 7. koji glase:
»Smatra se da je kandidat zadovoljio ako je na intervjuu ostvario najmanje 5 bodova.
Ako je provedeno psihološko testiranje, pri izboru kandidata uzet će se u obzir i psihološka procjena kandidata.«.
Članak 16.
U članku 23. stavak 2. briše se.
Članak 17.
Iza članka 23. dodaju se naslovi iznad članaka i članci 23.a, 23.b i 23.c koji glase:
»Psihološka procjena
Članak 23.a
U postupku provedbe javnog natječaja može se provesti psihološko testiranje kandidata, ako je to propisano pravilnikom o unutarnjem redu.
Psihološko testiranje provodi se radi procjene sposobnosti kandidata za obavljanje poslova radnog mjesta (u daljnjem tekstu: psihološka procjena).
Na psihološko testiranje upućuje se do pet kandidata s rang-liste iz članka 23. ovoga Zakona, prema redoslijedu s rang-liste.
Psihološku procjenu daje psiholog zaposlen u lokalnoj jedinici ili drugi psiholog koji ima odgovarajuću dopusnicu sukladno posebnom zakonu.
Izvješće o provedenom postupku
Članak 23.b
Izvješće o provedenom postupku, rang-listu kandidata iz članka 23. ovoga Zakona i psihološku procjenu kandidata povjerenstvo za provedbu javnog natječaja dostavlja pročelniku upravnog tijela, a kod natječaja za imenovanje pročelnika upravnog tijela izvješće, rang-listu i psihološku procjenu kandidata dostavlja općinskom načelniku, gradonačelniku odnosno županu.
Provjera nepostojanja zapreka za prijam u službu
Članak 23.c
Lokalna jedinica pozvat će izabranog kandidata da u primjerenom roku, a prije donošenja rješenja o prijmu u službu, dostavi uvjerenje nadležnog suda da se protiv njega ne vodi kazneni postupak i uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti za obavljanje poslova radnog mjesta te dostavi na uvid izvornike dokaza o ispunjavanju formalnih uvjeta iz javnog natječaja, čije su preslike priložene uz prijavu na javni natječaj, uz upozorenje da se nedostavljanje traženih isprava smatra odustankom od prijma u službu.
Na zahtjev izabranog kandidata lokalna jedinica može produžiti rok za dostavu isprava iz stavka 1. ovoga članka iz opravdanih razloga.
Nakon izbora kandidata, a prije donošenja rješenja o prijmu u službu za izabranog kandidata upravno tijelo lokalne jedinice nadležno za službeničke odnose provjerit će po službenoj dužnosti postoji li zapreka za prijam u službu zbog pravomoćne osuđivanosti izabranog kandidata za kazneno djelo iz članka 15. ovoga Zakona te zapreke iz članka 16. ovoga Zakona.
Troškove izdavanja uvjerenja o zdravstvenoj sposobnosti snosi lokalna jedinica.
Iznimno od stavka 4. ovoga članka, u slučaju odustanka kandidata od prijma u službu kandidat sam snosi troškove izdavanja uvjerenja o zdravstvenoj sposobnosti.
Odredbe ovoga članka odgovarajuće se primjenjuju i na izabranog kandidata za imenovanje pročelnika.«.
Članak 18.
U članku 24. stavku 2. riječi: »stručna prema« zamjenjuju se riječima: »razina obrazovanja«, riječi: »radni staž u struci« zamjenjuju se riječima: »radno iskustvo na odgovarajućim poslovima«, a iza riječi: »položenom državnom ispitu« dodaju se riječi: »propisane razine za radno mjesto«.
Stavci 4. do 6. mijenjaju se i glase:
»Rješenja iz stavka 1. ovoga članka donose se najkasnije u roku od 60 dana od isteka roka za podnošenje prijava na javni natječaj, ako ovim Zakonom nije drukčije propisano.
Postupak javnog natječaja obustavit će se kada se u roku određenom javnim natječajem nije prijavio nijedan kandidat ili prijavljeni kandidati ne ispunjavaju formalne uvjete za prijam i raspored na radno mjesto ili kandidati nisu postigli zadovoljavajuće rezultate na provedenom testiranju ili intervjuu ili za koje je na psihološkoj procjeni utvrđeno da nemaju sposobnosti za obavljanje poslova radnog mjesta.
Postupak javnog natječaja može se obustaviti zbog bitno promijenjenih okolnosti koje su nastale nakon raspisivanja javnog natječaja.«.
Iza stavka 6. dodaje se stavak 7. koji glasi:
»Obavijest o obustavi postupka javnog natječaja objavljuje se na mrežnim stranicama lokalne jedinice, a ako općina odnosno grad nema svoje mrežne stranice, obavijest se objavljuje na mrežnim stranicama županije.«.
Članak 19.
Iza članka 24. dodaju se naslov iznad članka i članak 24.a koji glase:
»Dostava rješenja o prijmu u službu
Članak 24.a
Rješenje o prijmu u službu izabranog kandidata odnosno rješenje o imenovanju pročelnika upravnog tijela dostavlja se javnom objavom na mrežnim stranicama lokalne jedinice, a ako općina odnosno grad nema svoje mrežne stranice, rješenje se objavljuje na mrežnim stranicama županije.
Dostava rješenja svim kandidatima smatra se obavljenom istekom osmoga dana od dana javne objave rješenja na mrežnim stranicama iz stavka 1. ovoga članka.
Javno objavljeno rješenje uklanja se s mrežnih stranica iz stavka 1. ovoga članka nakon isteka roka od šest mjeseci od dana njegove objave.
Prilikom javne objave rješenja iz stavka 1. ovoga članka smiju se učiniti javno dostupnima podaci o izabranom kandidatu koji se odnose na naziv radnog mjesta, stručne kvalifikacije te ime, prezime i OIB izabranog kandidata u provedenom postupku zapošljavanja, dok se ostali osobni podaci moraju na odgovarajući način zaštititi.«.
Članak 20.
U članku 25. stavku 1. iza riječi: »natječaj« dodaju se riječi: »javnom objavom u skladu s ovim Zakonom«.
U stavku 2. u drugoj rečenici iza riječi: »službu« dodaju se riječi: »na neodređeno vrijeme«.
Članak 21.
U članku 26. iza stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
»Iznimno od stavka 2. ovoga članka, ako je službenik tijekom trajanja probnog rada bio odsutan s rada zbog privremene nesposobnosti za rad, korištenja rodiljnog, roditeljskog, posvojiteljskog ili očinskog dopusta ili drugog opravdanog razloga, trajanje probnog rada može se produžiti razmjerno dužini trajanja odsutnosti s probnog rada.«.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 4.
U dosadašnjem stavku 4., koji postaje stavak 5., riječi: »stavka 3.« zamjenjuju se riječima: »stavka 4.«.
Članak 22.
U članku 27. stavku 2. riječi: »stručna prema« zamjenjuju se riječima: »razina obrazovanja«, riječi: »radni staž u struci« zamjenjuju se riječima: »radno iskustvo na odgovarajućim poslovima«, a iza riječi: »položenom državnom ispitu« dodaju se riječi: »propisane razine za radno mjesto«.
Članak 23.
U članku 28. iza stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
»Kod prijma u službu na određeno vrijeme radi obavljanja poslova čiji se opseg privremeno povećao službenika se raspoređuje na odgovarajuće radno mjesto iz pravilnika o unutarnjem redu, neovisno o broju izvršitelja utvrđenom u pravilniku o unutarnjem redu.«.
Dosadašnji stavci 3. do 6. postaju stavci 4. do 7.
Članak 24.
Iza članka 28. dodaju se naslov iznad članka i članak 28.a koji glase:
»Prijam korisnika mirovine u službu na određeno vrijeme
Članak 28.a
U postupku zapošljavanja u službu na određeno vrijeme do polovice punog radnog vremena može se primiti korisnik mirovine koji ima manje od 67 godina života.
Služba iz stavka 1. ovoga članka može trajati najduže do navršenih 67 godina života službenika.«.
Članak 25.
Iza članka 37. dodaju se naslov iznad članka i članak 37.a koji glase:
»Osobno ponašanje službenika i namještenika
Članak 37.a
Službenik i namještenik mora se ponašati tako da ne umanji svoj ugled i ugled službe te ne dovede u pitanje svoju nepristranost u postupanju.
Pravila ponašanja službenika i namještenika lokalnih jedinica etičkim kodeksom uređuje Vlada Republike Hrvatske.«.
Članak 26.
U članku 40. stavku 1. riječi: »dijete ili roditelj« zamjenjuju se riječima: »životni partner odnosno neformalni životni partner, dijete, posvojenik, roditelj ili posvojitelj«.
U stavku 2. iza riječi: »pravnim osobama« dodaju se riječi: »te drugim organizacijskim oblicima gospodarskog subjekta«.
Stavak 4. mijenja se i glasi:
»Službenik je dužan pisanim putem obavijestiti pročelnika upravnog tijela obavlja li njegov bračni ili izvanbračni drug, životni partner odnosno neformalni životni partner, dijete, posvojenik, roditelj ili posvojitelj najviše dužnosti u političkoj stranci, udruzi, trgovačkom društvu ili drugoj pravnoj osobi odnosno drugom organizacijskom obliku gospodarskog subjekta koji je u poslovnom odnosu s upravnim tijelom u kojem službenik radi.«.
Članak 27.
Članak 41. mijenja se i glasi:
»Službenik ne smije donositi odluke odnosno sudjelovati u donošenju odluka koje utječu na njegov financijski ili drugi interes odnosno na financijski ili drugi interes:
a) njegova bračnog ili izvanbračnog druga, životnog partnera odnosno neformalnog životnog partnera, djeteta, posvojenika, roditelja ili posvojitelja,
b) fizičkih ili pravnih osoba odnosno drugih organizacijskih oblika gospodarskog subjekta s kojima ostvaruje ili je ostvarivao službene ili poslovne kontakte u posljednje dvije godine,
c) fizičkih ili pravnih osoba odnosno drugih organizacijskih oblika gospodarskog subjekta koji su u posljednjih pet godina financirali njegovu izbornu kampanju,
d) udruge ili pravne osobe u kojoj je na mjestu predsjednika, upravitelja ili člana upravnog odbora,
e) fizičke ili pravne osobe odnosno drugog organizacijskog oblika gospodarskog subjekta čiji je predstavnik, zakonski zastupnik ili stečajni upravitelj,
f) fizičke ili pravne osobe odnosno drugog organizacijskog oblika gospodarskog subjekta s kojima je službenik, njegov bračni ili izvanbračni drug, životni partner odnosno neformalni životni partner, dijete, posvojenik, roditelj ili posvojitelj u sporu ili je njihov dužnik.«.
Članak 28.
Iza članka 41. dodaju se naslov iznad članka i članak 41.a koji glase:
»Dužnost potpisivanja izjave o nepostojanju sukoba interesa
Članak 41.a
Službenik je dužan na dan početka rada potpisati izjavu kojom potvrđuje da se ne nalazi u sukobu interesa odnosno da:
‒ nema otvoren obrt, osnovano trgovačko društvo, drugu pravnu osobu u području djelatnosti na kojem je zaposlen kao službenik odnosno u području djelatnosti koje je povezano s poslovima iz djelokruga upravnog tijela u kojem je zaposlen,
‒ ne obavlja samostalne poslove niti poslove za druge pravne i fizičke osobe ili druge organizacijske oblike gospodarskog subjekta koji su u suprotnosti sa službom ili protivni zakonu te ne predstavljaju prepreku za uredno obavljanje redovitih zadataka niti štete ugledu službe.
Službenik je dužan potpisati novu izjavu iz stavka 1. ovoga članka u slučaju promjene okolnosti koje dovode ili mogu dovesti do sukoba interesa propisanih ovim Zakonom.«.
Članak 29.
Iza članka 42. dodaju se naslov iznad članaka i članci 42.a i 42.b koji glase:
»Rad na izdvojenom mjestu rada i rad na daljinu
Članak 42.a
Rad na izdvojenom mjestu rada je rad kod kojeg službenik obavlja svoje poslove od kuće ili u drugom prostoru slične namjene unutar teritorija Republike Hrvatske, koji je određen na temelju dogovora službenika i pročelnika, a koji nije prostor lokalne jedinice.
Rad službenika na daljinu je rad koji se uvijek obavlja putem informacijsko-komunikacijske tehnologije, pri čemu pročelnik i službenik utvrđuju pravo službenika da samostalno određuje gdje će taj rad obavljati unutar teritorija Republike Hrvatske, što može biti promjenjivo i ovisiti o njegovoj volji, zbog čega se takav rad ne smatra radom na mjestu rada odnosno na izdvojenom mjestu rada u smislu propisa o zaštiti na radu.
Rad na izdvojenom mjestu rada i rad na daljinu mogu se obavljati kao privremeni ili povremeni (hibridni model rada).
Privremeni rad na izdvojenom mjestu rada ili rad na daljinu je rad kod kojeg službenik u određenom razdoblju, a osobito u slučaju roditelja djeteta do navršene osme godine života ili pružatelja skrbi sukladno posebnom zakonu, obavlja poslove radnog mjesta na izdvojenom mjestu rada ili radom na daljinu.
Povremeni rad na izdvojenom mjestu rada ili rad na daljinu je rad kod kojeg službenik određeni dio tjedna odnosno mjeseca obavlja poslove radnog mjesta na izdvojenom mjestu rada ili radom na daljinu, a preostali dio u prostoru upravnog tijela.
Mogućnost rada na izdvojenom mjestu rada i rada na daljinu detaljnije odlukom uređuje općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan.
Rad s nepunim radnim vremenom
Članak 42.b
Službenik se može primiti u službu i rasporediti na radno mjesto s nepunim radnim vremenom:
a) kada je pravilnikom o unutarnjem redu utvrđeno da se poslovi određenog radnog mjesta obavljaju s nepunim radnim vremenom,
b) kada postoji potreba za obavljanjem poslova radnog mjesta s punim radnim vremenom, a na radno mjesto je raspoređen službenik koji radi s polovicom punog radnog vremena sukladno posebnim propisima i
c) kada postoji potreba za prijmom u službu na određeno vrijeme s nepunim radnim vremenom radi obavljanja privremenih poslova ili poslova čiji se opseg privremeno povećao.«.
Članak 30.
Iza članka 43. dodaju se naslov iznad članka i članak 43.a koji glase:
»Odgovornost sindikalnog povjerenika za povredu službene dužnosti
Članak 43.a
Sindikalni povjerenik ne može zbog obavljanja sindikalne aktivnosti biti pozvan na odgovornost niti doveden u nepovoljniji položaj u odnosu na druge službenike i namještenike.
Obavljanje sindikalne aktivnosti sindikalnog povjerenika ne smije utjecati na uredno obavljanje poslova na kojima radi i ne može biti razlog za nepoštivanje propisa ili neizvršavanje zakonitih naloga i uputa pročelnika upravnog tijela ili nadređenog službenika.
Protiv sindikalnog povjerenika ne može se bez suglasnosti sindikata pokrenuti postupak zbog povrede službene dužnosti.
Ako se sindikat u roku od osam dana ne izjasni o davanju suglasnosti, smatra se da je suglasan s pokretanjem postupka zbog povrede službene dužnosti sindikalnog povjerenika.
Ako sindikat uskrati suglasnost iz stavka 3. ovoga članka, pročelnik upravnog tijela može u roku od 15 dana od dana dostave očitovanja sindikata zatražiti da suglasnost nadomjesti odluka nadležnog upravnog suda. Postupak pred upravnim sudom je hitan.«.
Članak 31.
U članku 45. iza točke 5. dodaje se nova točka 6. koja glasi:
»6. neizvršenje ili nepravodobno izvršenje službene obveze bez opravdanog razloga,«.
Dosadašnja točka 6. postaje točka 7.
Članak 32.
U članku 59. stavak 1. mijenja se i glasi:
»Zahtjev za pokretanje postupka zbog teške povrede službene dužnosti službenički sud dostavlja službeniku. Službenik može podnijeti odgovor na zahtjev u roku od osam dana od dana primitka zahtjeva.«.
Članak 33.
Članak 63. mijenja se i glasi:
»Pravo na pokretanje postupka zbog lake povrede službene dužnosti zastarijeva u roku od tri mjeseca od dana saznanja za počinjenu povredu i počinitelja, a najkasnije u roku od šest mjeseci od dana kada je povreda počinjena. Ako u roku od godine dana od pokretanja postupka ne bude donesena izvršna odluka, postupak će se obustaviti zbog zastare vođenja postupka.
Pravo na pokretanje postupka zbog teške povrede službene dužnosti zastarijeva u roku od godine dana od dana saznanja za počinjenu povredu i počinitelja, a najkasnije u roku od tri godine od dana kada je povreda počinjena. Ako u roku od tri godine od dana pokretanja postupka ne bude donesena izvršna odluka, postupak će se obustaviti zbog zastare vođenja postupka.
Rokovi za donošenje izvršne odluke iz stavaka 1. i 2. ovoga članka ne teku za vrijeme privremene spriječenosti službenika za rad.
Zastara pokretanja i vođenja postupka prekida se svakom postupovnom radnjom nadležnog tijela usmjerenom odlučivanju o odgovornosti za povredu službene dužnosti ili zakonitosti i ustavnosti rješenja te nakon svakog prekida zastarni rok počinje teći iznova.
Apsolutna zastara pokretanja i vođenja postupka nastupa protekom dvostrukog vremena koliko je prema zakonu propisana zastara vođenja postupka zbog povrede službene dužnosti.«.
Članak 34.
U članku 65. stavku 6. riječ: »državne« briše se.
Članak 35.
U članku 87. iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
»Ako u upravnom tijelu nema službenika koji ispunjava uvjete za mentora iz stavka 3. ovoga članka, mentor može biti i službenik s nižom razinom obrazovanja od vježbenika.«.
Dosadašnji stavak 4. postaje stavak 5.
Članak 36.
Naslov iznad članka 88. mijenja se i glasi: »Državni ispit vježbenika i produženje službe na neodređeno vrijeme«.
U članku 88. stavku 1. riječ: »dva« zamjenjuje se riječju: »tri«.
Iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
»Vježbeniku koji položi državni ispit služba se može produžiti na neodređeno vrijeme ako u upravnom tijelu postoji slobodno radno mjesto za koje ispunjava propisane uvjete.«.
Članak 37.
Naslov iznad članka 89. mijenja se i glasi: »Obveza polaganja državnog ispita«.
Članak 89. mijenja se i glasi:
»Službenik koji je primljen u službu na neodređeno vrijeme dužan je položiti državni ispit propisane razine za radno mjesto na koje je raspoređen najkasnije u roku od godine dana od dana početka rada u službi utvrđenog rješenjem o rasporedu na radno mjesto.
Službenik koji se tijekom službe raspoređuje ili premješta na radno mjesto s položenim državnim ispitom niže razine od propisane za to radno mjesto dužan je položiti državni ispit propisane razine u roku od šest mjeseci od dana rasporeda ili premještaja na radno mjesto.
Službenik primljen u službu na određeno vrijeme u trajanju dužem od godinu dana dužan je položiti državni ispit u roku iz stavka 1. ovoga članka.
Službenik primljen u službu na određeno vrijeme u trajanju od godinu dana ili kraćem trajanju može polagati državni ispit nakon obavljenog probnog rada.
Odredba stavka 4. ovoga članka ne primjenjuje se na vježbenike.
Državni ispit I. razine propisan za radno mjesto na koje je službenik primljen u službu odnosno raspoređen nije dužan polagati službenik koji ima položen državni ispit II. razine.
Državni ispit nije dužan polagati službenik koji ima položen pravosudni ispit.«.
Članak 38.
Naslov iznad članka 90. mijenja se i glasi: »Razine državnog ispita«.
Članak 90. mijenja se i glasi:
»Državni ispit polaže se za I. ili II. razinu, ovisno o razini obrazovanja koja je uvjet za raspored na radno mjesto.
Državni ispit I. razine polaže se za obavljanje poslova radnog mjesta za koje je uvjet završena srednja škola.
Državni ispit II. razine polaže se za obavljanje poslova radnog mjesta za koje je uvjet završen sveučilišni diplomski studij, sveučilišni integrirani prijediplomski i diplomski studij, stručni diplomski studij, sveučilišni prijediplomski studij, stručni prijediplomski studij ili stručni kratki studij.«.
Članak 39.
Naslov iznad članka 91. mijenja se i glasi: »Postupak i način polaganja državnog ispita«.
Članak 91. mijenja se i glasi:
»Državni ispit polaže se pri tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose.
Na program državnog ispita, postupak i način polaganja državnog ispita te snošenje troškova polaganja državnog ispita odgovarajuće se primjenjuju propisi o državnim službenicima.«.
Članak 40.
Naslov iznad članka 92. mijenja se i glasi: »Obavijest o polaganju državnog ispita «.
Članak 92. mijenja se i glasi:
»Odlučivanje o osnovanosti zahtjeva za polaganje državnog ispita je upravna stvar.
Obavijest o mjestu, danu i vremenu polaganja državnog ispita dostavlja se javnom objavom na mrežnim stranicama tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose. Dostava svim kandidatima smatra se obavljenom istekom osmoga dana od dana objave na mrežnim stranicama tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose.«.
Članak 41.
Naslov iznad članka 93. mijenja se i glasi: »Neizvršenje obveze polaganja državnog ispita«.
Članak 93. mijenja se i glasi:
»Službeniku iz članka 89. stavaka 1. i 3. ovoga Zakona koji ne položi državni ispit u propisanom roku prestaje služba po sili zakona istekom posljednjeg dana roka za polaganje ispita.
Službenik koji ima položen državni ispit I. razine, a nakon rasporeda ili premještaja na radno mjesto za koje je propisana viša razina obrazovanja nije u roku iz članka 89. stavka 2. ovoga Zakona položio državni ispit II. razine rasporedit će se na radno mjesto za koje ispunjava uvjete i ima položen državni ispit odgovarajuće razine, a ako nema slobodnog radnog mjesta na koje se službenik može rasporediti, odgovarajuće se primjenjuju odredbe ovoga Zakona o stavljanju službenika na raspolaganje.
U slučaju privremene nesposobnosti za rad, korištenja rodiljnog, roditeljskog, posvojiteljskog ili očinskog dopusta te drugog opravdanog razloga rok za polaganje državnog ispita produžit će se na zahtjev službenika za onoliko vremena koliko je trajala privremena nesposobnost za rad, rodiljni, roditeljski, posvojiteljski ili očinski dopust odnosno drugi opravdani razlozi.
Zahtjev za produženje roka za polaganje državnog ispita službenik može podnijeti pročelniku upravnog tijela, a pročelnik upravnog tijela općinskom načelniku, gradonačelniku odnosno županu najkasnije do isteka toga roka.
O produženju roka za polaganje državnog ispita donosi se rješenje.
Na vježbenika se odgovarajuće primjenjuju odredbe stavaka 3. i 4. ovoga članka.
Vježbeniku će se rješenjem o produženju roka za polaganje državnog ispita u slučaju iz stavka 3. ovoga članka produžiti služba do isteka roka za polaganje državnog ispita.«.
Članak 42.
U članku 94. stavku 2. iza riječi: »šest mjeseci« zarez i riječi: »bez obzira na razloge« brišu se.
Iza stavka 2. dodaju se stavci 3. do 5. koji glase:
»Razdoblje probnog rada ne uračunava se u razdoblje ocjenjivanja.
Iznimno od stavka 2. ovoga članka, razdoblja rodiljnog, roditeljskog, posvojiteljskog, očinskog dopusta ili dopusta koji je po sadržaju i načinu korištenja istovjetan pravu na očinski dopust, rada s polovicom punog radnog vremena, rada s polovicom punog radnog vremena radi pojačane njege djeteta, dopusta trudne službenice, dopusta službenice koja je rodila ili službenice koja doji dijete te dopusta ili rada s polovicom punog radnog vremena radi skrbi i njege djeteta s težim smetnjama u razvoju, u skladu s propisom o rodiljnim i roditeljskim potporama, smatraju se vremenom provedenim na radu u punom radnom vremenu.
Ako su razdoblja odsutnosti s rada iz stavka 4. ovoga članka trajala duže od šest mjeseci u kalendarskoj godini za koju se provodi ocjenjivanje, službenici će se ocijeniti ocjenom »dobar«.«.
Članak 43.
U članku 95. iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
»Prilikom ocjenjivanja službenika uzet će se u obzir prigovori i pritužbe stranaka na rad i postupanje službenika.«.
Dosadašnji stavak 4., koji postaje stavak 5., mijenja se i glasi:
»Kriterije za ocjenjivanje službenika i način provođenja ocjenjivanja pravilnikom propisuje općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan.«.
Članak 44.
Članak 97. mijenja se i glasi:
»Službenika koji je ocijenjen ocjenom »zadovoljava« može se uputiti na dodatno stručno osposobljavanje ili premjestiti na drugo radno mjesto, u istoj razini obrazovanja.
Službeniku koji je ocijenjen ocjenom »ne zadovoljava« prestaje služba po sili zakona danom dostave odluke o zahtjevu za zaštitu povrijeđenog prava u postupku ocjenjivanja, a ako zahtjev nije podnesen, istekom roka za podnošenje tog zahtjeva.«.
Članak 45.
Naslov iznad članka 98. mijenja se i glasi: »Premještaj na neodređeno vrijeme«.
U članku 98. stavak 1. mijenja se i glasi:
»Službenika se može po potrebi službe premjestiti na neodređeno vrijeme na drugo radno mjesto u istom ili drugom upravnom tijelu iste lokalne jedinice, u istom ili drugom mjestu rada, ali samo na radno mjesto za koje je propisana ista razina obrazovanja i potrebno radno iskustvo na odgovarajućim poslovima u jednakom trajanju.«.
U stavku 2. iza riječi: »u koje se premješta« zarez i riječi: »uz prethodni pristanak službenika« brišu se.
U stavku 4. riječi: »niže složenosti poslova za koje ispunjava propisane uvjete« zamjenjuju se riječima: »za koje je propisano radno iskustvo na odgovarajućim poslovima u kraćem trajanju«.
Iza stavka 5. dodaje se stavak 6. koji glasi:
»Premještaj službenika iz jednog u drugo upravno tijelo provodi se na temelju pisanog sporazuma između pročelnika upravnog tijela u kojem službenik radi i pročelnika upravnog tijela u koje se službenik premješta.«.
Članak 46.
U članku 98.a stavak 1. mijenja se i glasi:
»Službenika se po potrebi službe može privremeno premjestiti na drugo radno mjesto u istom ili drugom upravnom tijelu iste lokalne jedinice za koje ispunjava propisane uvjete, u istom ili drugom mjestu rada, najduže na godinu dana, odnosno do povratka odsutnog službenika kojeg premješteni službenik zamjenjuje.«.
Članak 47.
U članku 102. riječ: »izačun« zamjenjuje se riječju: »izračun«.
Točka c) mijenja se i glasi:
»c) je za prethodnu kalendarsku godinu ocijenjen ocjenom »dobar« ili višom ocjenom.«.
Točka d) briše se.
Iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
»Iznimno od stavka 1. ovoga članka, službenik može napredovati na nerukovodeće radno mjesto za koje je propisana viša razina obrazovanja:
a) ako ispunjava uvjete iz stavka 1. ovoga članka, osim potrebnog radnog iskustva na odgovarajućim poslovima koje je uvjet za raspored na radno mjesto,
b) ako na poslovima niže razine obrazovanja u upravnim tijelima lokalnih jedinica ima dvostruko više radnog iskustva od radnog iskustva propisanog kao uvjet za raspored na radno mjesto na koje se u postupku napredovanja raspoređuje i
c) ako u upravnom tijelu lokalne jedinice u kojoj je zaposlen radi neprekidno najmanje dvije godine.«.
Članak 48.
Članak 115. mijenja se i glasi:
»Službeniku prestaje služba po sili zakona:
a) smrću,
b) danom dostave obavijesti lokalnoj jedinici o pravomoćnosti rješenja o priznanju prava na invalidsku mirovinu zbog potpunog gubitka radne sposobnosti,
c) kad navrši 65 godina života i najmanje 15 godina mirovinskog staža, osim ako se pročelnik upravnog tijela i službenik drukčije ne dogovore, vodeći računa o potrebama službe,
d) kad je osuđen na kaznu zatvora ili kaznu dugotrajnog zatvora ili djelomičnu uvjetnu osudu za kazneno djelo – danom saznanja za pravomoćnost presude, osim ako mu je pravomoćnom presudom izrečena uvjetna osuda ili mu je kazna zatvora zamijenjena radom za opće dobro,
e) kad je osuđen za kazneno djelo s obilježjima korupcije – danom saznanja za pravomoćnost presude,
f) kad je osuđen za kazneno djelo i izrečena mu je sigurnosna mjera zabrane potpunog obavljanja dužnosti službenika – danom saznanja za pravomoćnost presude,
g) kad neopravdano izostane s rada pet radnih dana uzastopce – danom napuštanja službe odnosno prvog dana odsutnosti s rada,
h) ako ne položi državni ispit u propisanom roku – istekom roka u kojem je bio obvezan položiti državni ispit, ako ovim Zakonom nije drukčije propisano,
i) ako se sazna da u vrijeme prijma u službu nije ispunjavao uvjete za prijam u službu propisane ovim Zakonom ili da je u vrijeme prijma u službu postojala zapreka za prijam u službu propisana ovim Zakonom – danom saznanja za to,
j) kad mu je izrečena kazna prestanka službe u postupku zbog teške povrede službene dužnosti – danom izvršnosti odluke službeničkog suda,
k) kad bude utvrđena odgovornost službenika za tešku povredu službene dužnosti počinjenu u roku kušnje iz članka 65. stavka 4. ovoga Zakona – danom izvršnosti odluke službeničkog suda,
l) ako službenik odbije postupiti po rješenju o premještaju – danom kada je trebao početi raditi na novom radnom mjestu sukladno rješenju o premještaju,
m) ako je ocijenjen ocjenom »ne zadovoljava« – danom dostave odluke o zahtjevu za zaštitu prava u postupku ocjenjivanja, a ako zahtjev nije podnesen, istekom roka za podnošenje zahtjeva sukladno općem propisu o radu,
n) u drugim slučajevima utvrđenim zakonom.
Službenika koji ispuni uvjete iz stavka 1. točke c) ovoga članka može se, uz njegovu prethodnu suglasnost, zadržati u službi s punim ili nepunim radnim vremenom dok traje potreba službe, a najduže do navršenih 67 godina života.
Službenika se može zadržati u službi s nepunim radnim vremenom nakon stjecanja uvjeta iz stavka 1. točke c) ovoga članka, neovisno o tome što je pravilnikom o unutarnjem redu utvrđeno da se na istom radnom mjestu obavljaju poslovi u punom radnom vremenu.
Iznimno od stavka 2. ovoga članka, pročelnik se može zadržati u službi s nepunim radnim vremenom ako je pravilnikom o unutarnjem redu utvrđeno da se poslovi pročelnika obavljaju s nepunim radnim vremenom.
Službeniku iz stavka 1. točke d) ovoga članka kojem je izrečena uvjetna osuda te sud donese odluku o opozivu izrečene uvjetne osude služba prestaje danom saznanja za pravomoćnost odluke o opozivu uvjetne osude.
Službeniku iz stavka 1. točke d) ovoga članka kojem je kazna zatvora zamijenjena radom za opće dobro te sud donese odluku kojom određuje izvršenje izrečene kazne zatvora u neizvršenom dijelu ili u cijelosti služba prestaje danom saznanja za pravomoćnost odluke o izvršenju izrečene kazne zatvora.«.
Članak 49.
Iza članka 115. dodaju se naslov iznad članka i članak 115.a koji glase:
»Zadržavanje u službi službenika koji ispunjava uvjete za starosnu mirovinu ili starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika
Članak 115.a
Službenika koji ispunjava uvjete za starosnu mirovinu ili starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika može se zadržati u službi do polovice punog radnog vremena, neovisno o tome što je pravilnikom o unutarnjem redu utvrđeno da se na istom radnom mjestu obavljaju poslovi s punim radnim vremenom.
Zadržavanje u službi iz stavka 1. ovoga članka može trajati najduže do navršenih 67 godina života službenika.
Iznimno od stavka 1. ovoga članka, pročelnika se može zadržati u službi do polovice punog radnog vremena ako je pravilnikom o unutarnjem redu utvrđeno da se poslovi pročelnika obavljaju s nepunim radnim vremenom.«.
Članak 50.
Članak 116. mijenja se i glasi:
»Na prijam i prestanak službe te prava, obveze i odgovornosti namještenika odgovarajuće se primjenjuju odredbe ovoga Zakona o prijmu i prestanku službe te pravima, obvezama i odgovornostima službenika, osim odredaba o vježbeničkom stažu i obvezi polaganja državnog ispita.
U postupku javnog natječaja za prijam namještenika u službu izbor kandidata obavlja se na temelju rezultata provedenog intervjua i, prema potrebi, provjere znanja i sposobnosti kandidata ovisno o vrsti radnog mjesta.
U postupku javnog natječaja za prijam namještenika provest će se psihološko testiranje kandidata, ako je to propisano pravilnikom o unutarnjem redu.
Namještenik se ne može rasporediti odnosno premjestiti na radno mjesto službenika bez provedbe javnog natječaja za prijam u službu.«.
Članak 51.
U članku 120. stavku 1. iza riječi: »o prijmu u službu« dodaju se riječi: »odnosno imenovanju pročelnika«, a druga rečenica briše se.
U stavku 2. iza riječi: »predložit će« dodaju se riječi: »tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose«.
Članak 52.
Naziv glave XVI. iznad članka 121. mijenja se i glasi: »XVI. PREKRŠAJNE ODREDBE«.
Članak 121. mijenja se i glasi:
»Novčanom kaznom od 700,00 do 1300,00 eura kaznit će se za prekršaj općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan ako:
1. ne raspiše javni natječaj za imenovanje pročelnika novoustrojenog upravnog tijela ili upravnog tijela kojem je bitno promijenjen djelokrug u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu pravilnika o unutarnjem redu donesenog u skladu s novom odlukom o ustrojavanju upravnih tijela, a u slučaju razrješenja dotadašnjeg pročelnika u roku od 30 dana od dana kada je pročelnik razriješen (članak 19.a stavci 1. i 2.),
2. ne imenuje pročelnika u roku od 60 dana odnosno pročelnika u Gradu Zagrebu u roku od 90 dana od isteka roka za podnošenje prijava na javni natječaj ili u tom roku ne donese odluku o poništenju javnog natječaja (članak 19.a stavci 3. i 4.),
3. imenuje pročelnika bez raspisanoga javnog natječaja (članak 19.a stavci 1. i 2.),
4. za pročelnika imenuje osobu koja ne ispunjava propisane uvjete (članak 12.),
5. za pročelnika imenuje osobu za koju je znao ili mogao znati da postoje zapreke za prijam u službu sukladno odredbama ovoga Zakona (članci 15. i 16.),
6. ne postupi po pravomoćnoj i ovršnoj odluci suda o vraćanju pročelnika na rad.
Novčanom kaznom od 660,00 do 1320,00 eura kaznit će se za prekršaj pročelnik upravnog tijela odnosno osoba ovlaštena za donošenje rješenja u skladu s odredbama članka 5. ovoga Zakona ako:
1. primi osobu u službu i rasporedi na radno mjesto koje nije predviđeno pravilnikom o unutarnjem redu (članci 4. i 28.),
2. primi osobu u službu i rasporedi na radno mjesto čije popunjavanje nije planirano u planu prijma u službu za tekuću godinu, osim u slučaju potrebe prijma u službu na određeno vrijeme i popune radnog mjesta koje je ostalo upražnjeno nakon donošenja plana (članak 8.),
3. primi osobu u službu i rasporedi na radno mjesto za koje ne ispunjava propisane uvjete (članak 12.),
4. primi u službu osobu za koju je znao ili mogao znati da postoje zapreke za prijam u službu sukladno odredbama ovoga Zakona (članci 15. i 16.),
5. primi osobu u službu bez raspisanoga javnog natječaja, osim kad je ovim Zakonom propisano da se javni natječaj ne provodi (članak 17.),
6. primi osobu u službu na određeno vrijeme bez raspisanog oglasa, osim kad je ovim Zakonom propisano da se oglas ne provodi (članak 29. stavak 1.),
7. primi u službu osobu na radno mjesto za koje nisu osigurana sredstva u proračunu lokalne jedinice (članak 19. stavak 3.),
8. rasporedi službenika ili namještenika na radno mjesto za koje ne ispunjava propisane uvjete (članak 105.),
9. ne postupi po pravomoćnoj i ovršnoj odluci suda o vraćanju službenika ili namještenika na rad.«.
Članak 53.
U cijelom tekstu Zakona riječi: »stručna sprema« u određenom padežu zamjenjuju se riječima: »razina obrazovanja« u odgovarajućem padežu.
U cijelom tekstu Zakona riječ: »natječaj« u određenom padežu zamjenjuje se riječima: »javni natječaj« u odgovarajućem padežu.
U cijelom tekstu Zakona riječ: »web-stranica« u određenom padežu zamjenjuje se riječima: »mrežne stranice« u odgovarajućem padežu.
U cijelom tekstu Zakona riječi: »središnje tijelo državne uprave« u određenom padežu zamjenjuju se riječima: »tijelo državne uprave« u odgovarajućem padežu.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 54.
Vlada Republike Hrvatske donijet će etički kodeks iz članka 25. ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Vlada Republike Hrvatske u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladit će Uredbu o klasifikaciji radnih mjesta u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, br. 74/10., 125/14. i 48/23.) s odredbama ovoga Zakona.
Članak 55.
Općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan donijet će pravilnik iz članka 43. ovoga Zakona u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Dosadašnji opći akt kojim su propisani kriteriji za ocjenjivanje službenika i način provođenja ocjenjivanja ostaje na snazi do dana stupanja na snagu pravilnika iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 56.
Postupci ocjenjivanja službenika za 2024. godinu provodit će se prema dosadašnjem općem aktu kojim su propisani kriteriji za ocjenjivanje službenika i način provođenja ocjenjivanja.
Članak 57.
Službenik koji neće biti ocijenjen za 2024. godinu jer nije radio duže od šest mjeseci može napredovati u 2025. godini ako je u posljednjem provedenom postupku ocjenjivanja ocijenjen ocjenom »dobar« ili višom ocjenom.
Članak 58.
Općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan dužan je najkasnije u roku od tri mjeseca od stupanja na snagu ovoga Zakona raspisati javni natječaj za imenovanje pročelnika upravnog tijela lokalne jedinice ako na dan stupanja na snagu ovoga Zakona upravno tijelo nema imenovanog pročelnika.
Službenik koji ima ovlaštenje za privremeno obavljanje poslova pročelnika upravnog tijela na dan stupanja na snagu ovoga Zakona nastavlja obavljati poslove pročelnika do imenovanja pročelnika na temelju javnog natječaja, a najduže tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 59.
Službenici i namještenici zatečeni na radu u upravnim tijelima lokalnih jedinica dužni su u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona potpisati izjavu o nepostojanju sukoba interesa iz članka 28. ovoga Zakona.
Članak 60.
Položen državni stručni ispit za srednju stručnu spremu smatra se položenim državnim ispitom I. razine.
Položen državni stručni ispit za visoku i višu stručnu spremu smatra se položenim državnim ispitom II. razine.
Službenik koji je oslobođen obveze polaganja državnog stručnog ispita za poslove radnog mjesta određene razine obrazovanja, sukladno propisima koji su bili na snazi u vrijeme oslobađanja obveze polaganja državnog stručnog ispita, nije dužan polagati državni ispit odgovarajuće razine u smislu odredaba ovoga Zakona.
Službenik koji nema položen državni ispit propisane razine za radno mjesto na koje je raspoređen dužan je položiti državni ispit najkasnije u roku od godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Službeniku koji ne položi državni ispit u roku iz stavka 4. ovoga članka prestaje služba po sili zakona istekom posljednjeg dana roka za polaganje ispita.
Iznimno od stavka 5. ovoga članka, službenika koji u roku iz stavka 4. ovoga članka ne položi državni ispit propisane razine za radno mjesto, a ima položen državni ispit niže razine rasporedit će se na radno mjesto za koje ispunjava uvjete i ima položen državni ispit propisane razine, a ako nema slobodnog radnog mjesta na koje se službenik može rasporediti, odgovarajuće se primjenjuju odredbe ovoga Zakona o stavljanju službenika na raspolaganje.
Odredba stavka 4. ovoga članka ne primjenjuje se na vježbenike.
Članak 61.
Zatečenom službeniku i namješteniku koji do dana stupanja na snagu ovoga Zakona navrši 65 godina života i najmanje 15 godina mirovinskog staža prestaje služba po sili zakona 31. prosinca 2025., ako ne bude zadržan u službi u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Članak 62.
Započeti postupci u predmetima iz službeničkih i radnih odnosa koji nisu dovršeni do dana stupanja na snagu ovoga Zakona nastavit će se i dovršiti prema propisima koji su bili na snazi u vrijeme pokretanja postupka.
Članak 63.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. lipnja 2025.
Klasa: 022-02/24-01/40
Zagreb, 24. siječnja 2025.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Gordan Jandroković, v. r.