Odluka o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije tehničar za ugostiteljstvo / tehničarka za ugostiteljstvo (070105) u sektoru Turizam i ugostiteljstvo

NN 61/2025 (31.3.2025.), Odluka o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije tehničar za ugostiteljstvo / tehničarka za ugostiteljstvo (070105) u sektoru Turizam i ugostiteljstvo

Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih

805

Na temelju članka 8., stavka 11. Zakona o strukovnom obrazovanju (»Narodne novine«, broj 30/09, 24/10, 22/13, 25/18 i 69/22), ministar znanosti, obrazovanja i mladih donosi

ODLUKU

O UVOĐENJU STRUKOVNOG KURIKULA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR ZA UGOSTITELJSTVO / TEHNIČARKA ZA UGOSTITELJSTVO (070105) U SEKTORU TURIZAM I UGOSTITELJSTVO

I.

Ovom Odlukom donosi se strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA UGOSTITELJSTVO / TEHNIČARKA ZA UGOSTITELJSTVO u sektoru TURIZAM I UGOSTITELJSTVO.

II.

Sastavni dio ove Odluke je strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA UGOSTITELJSTVO / TEHNIČARKA ZA UGOSTITELJSTVO u sektoru TURIZAM I UGOSTITELJSTVO iz točke I. ove Odluke.

III.

Početkom primjene ove Odluke stavljaju se izvan snage Nastavni plan i okvirni program za područje ugostiteljstva i turizma za zanimanje hotelijer-smjer ugostiteljstvo, objavljen u Glasniku Ministarstva prosvjete i športa Republike Hrvatske, Posebno izdanje, broj 8a, Zagreb, lipanj ´97. – rujan ´98., Odluka i izmjeni naziva zanimanja hotelijer, smjer-ugostiteljstvo (klasa: 602-03/98-01/696; urbroj: 532-03-01/10-03/02) koju je 26. svibnja 2003. godine donijelo Ministarstvo prosvjete i športa, a kojom se naziv zanimanja hotelijer, smjer-ugostiteljstvo mijenja u naziv turističko-hotelijerski komercijalist te dopuna Odluke o izmjeni naziva zanimanja hotelijer, smjer-ugostiteljstvo donesena Odlukom Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa (klasa: UP/I-602-03/98-01/696; urbroj: 533-02/04-3) od 2. travnja 2004. godine.

IV.

Ova Odluka stupa na snagu prvoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se za učenike I. razreda srednje škole od školske godine 2025./2026., za učenike II. razreda srednje škole od školske godine 2026./2027., za učenike III. razreda srednje škole od školske godine 2027./2028., a za učenike IV. razreda srednje škole od školske godine 2028./2029.

Klasa: 602-03/24-05/00044

Urbroj: 533-05-25-0112

Zagreb, 30. prosinca 2024.

Ministar
prof. dr. sc. Radovan Fuchs, v. r.

STRUKOVNI KURIKUL ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR ZA UGOSTITELJSTVO / TEHNIČARKA
ZA UGOSTITELJSTVO

Popis kratica

CSVET – Croatian Credit System for Vocational Education and Training (Hrvatski bodovni sustav u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju)

HACCP – Hazard Analysis Critical Control Point / Integrirani sustav kontrole sigurnosti hrane

HROO – Hrvatski sustav bodova općeg obrazovanja

HKO – Hrvatski kvalifikacijski okvir

SIU – skup ishoda učenja

Napomena:

Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu (uključujući nazive strukovnih kvalifikacija, zvanja i zanimanja) odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini.


1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULA

OPĆE INFORMACIJE O STRUKOVNOM KURIKULU
SektorTurizam i ugostiteljstvo
Naziv kurikula strukovnog obrazovanjaStrukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije tehničar za ugostiteljstvo / tehničarka za ugostiteljstvo
Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanjaTehničar za ugostiteljstvo / tehničarka za ugostiteljstvo
Razina kvalifikacije prema HKO-u4.2
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET)243 CSVET
Obujam ishoda učenja na razini ciklusa (CSVET)4. ciklus5. ciklus
63 CSVET180 CSVET
Pokazatelji na temelju kojih je izrađen strukovni kurikul
Popis standarda zanimanjaPopis standarda
kvalifikacije
Sektorski kurikul

Tehničar / tehničarka za ugostiteljstvo

https://hko.srce.hr/registar/standard-zanimanja/detalji/321

Hotelijer – ugostitelj / Hotelijerka – ugostiteljica

https://hko.srce.hr/registar/standard-zanimanja/detalji/307

Tehničar / tehničarka za ugostiteljstvo

https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/543

Turizam i ugostiteljstvo
Uvjeti za upis
strukovnog kurikula

Posjedovanje prethodne kvalifikacije na 1. razini

Dokaz o nepostojanju zdravstvenih kontraidikacija za navedenu kvalifikaciju sukladno važećem popisu zdravstvenih zahtjeva izdanom od strane nadležnoga ministarstva.

Uvjeti stjecanja kvalifikacije (završetka strukovnog obrazovanja)Stečena najmanje 243 CSVET boda (najmanje 150 CSVET bodova na razini 4 ili višoj razini ishoda učenja), od kojih su 144 CSVET boda iz strukovnog dijela kvalifikacije (što uključuje obveznih 10 CSVET bodova iz prvog stranog jezika strukovnog dijela te 6 CSVET bodova drugog stranog jezika strukovnog dijela iz jednog od ponuđenih stranih jezika: engleski jezik, njemački jezik, talijanski jezik, francuski jezik) i 99 bodova iz općeg obrazovanja te izrađen i obranjen završni rad.
Uvjeti i načini obrazovanja u okviru strukovnog kurikula

Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (»Narodne novine«, broj 63/08 i 90/10) i Pravilnikom o načinu organiziranja, izvođenju i praćenju nastave u strukovnim školama (»Narodne novine«, broj 140/09, 130/20 i 100/24) ili Zakonom o obrazovanju odraslih (»Narodne novine«, broj 144/21) i Pravilnikom o standardima i normativima za izvođenje programa obrazovanja odraslih (»Narodne novine«, broj 14/23 i 71/24).

U drugi, odnosno treći i četvrti razred, učenik prelazi nakon pozitivno ocijenjenih svih skupova ishoda učenja / modula u prvom, odnosno drugom i trećem razredu. Obrani završnog rada učenik pristupa nakon što je pozitivno ocijenjen iz svih skupova ishoda učenja / modula u četvrtom razredu.

Učenje na radu provodit će se u ustanovi za strukovno obrazovanje, koje uključuje razdoblja učenja na radnome mjestu u školi, kod poslodavaca i/ili u Regionalnom centru kompetentnosti.

Horizontalna
prohodnost
(preporuke)
Nakon završene škole, učenici su osposobljeni za samostalno obavljanje radnih zadataka u različitim odjelima ugostiteljskog objekta. U sustavu cjeloživotnog učenja, osim stjecanja inicijalne kvalifikacije, mogu se uključiti u programe osposobljavanja i usavršavanja te prekvalifikacije u skladu s potrebama svijeta rada te osobnim interesima i mogućnostima.
Vertikalna prohodnost (mogućnost obrazovanja na višoj razini)Nakon završene škole, pruža se mogućnost upisa na više stručne škole i fakultete nakon položene državne mature.
Oblici učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikulaUčenje temeljeno na radu realizirat će se u specijaliziranim učionicama, praktikumima, ugostiteljskim objektima kod poslodavaca te regionalnom centru kompetentnosti.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje koji su potrebni za izvedbu kurikula

Materijalni uvjeti:

https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/543

Okruženje za ostvarivanje ishoda učenja uključuje širok spektar mogućnosti koje se prilagođavaju potrebama učenika i kvalifikacija. To okruženje može obuhvaćati licenciranog poslodavca, regionalni centar kompetentnosti (gdje je primjenjivo), školsku učionicu, specijaliziranu učionicu ili praktikum, kao i učenje temeljeno na radu kod poslodavca.

Ishodi učenja ostvaruju se kroz različite oblike aktivnosti, a oni vezani za učenje temeljeno na radu izvan škole usklađuju se između škole i poslodavca.

Ishode učenja koji se stječu učenjem temeljenom na radu potrebno je izvoditi u odgojno-obrazovnim skupinama.

Zaštitna odjeća, obuća i oprema.

Ciljevi strukovnog kurikula (15 – 20)

Učenici će moći:

1. Primijeniti temeljne odredbe propisa o zaštiti na radu u ugostiteljskom objektu

2. Rukovati otpadom i ambalažom poštivajući ekološke standarde

3. Planirati i organizirati potrebne resurse za obavljanje zadataka/poslova u ugostiteljskom objektu

4. Odabrati kvalitetnu prehrambenu namirnicu za gotovljenje različitih vrsta jela

5. Primijeniti osnovne postupke obrade živežnih namirnica

6. Poslužiti jelo, pića i napitke prema određenom načinu organizacije poslovnog procesa ugostiteljskog objekta

7. Organizirati radne procese čišćenja, pranja i održavanja osjetljivih površina i uređenje unutarnjih zajedničkih prostora smještajnog objekta

8. Primijeniti pravila za održavanja osobne higijene i poslovnog odijevanja

9. Primijeniti osnove ekonomije i poduzetništva u ugostiteljstvu

10. Izraditi sredstva ponude u ugostiteljstvu sukladno zahtjevima tržišta

11. Obavljati prodajne i rezervacijske poslove vezane uz cjelokupnu ponudu ugostiteljskog objekta

12. Ispostaviti račun za pružane usluge u ugostiteljskom objektu sukladno važećem zakonodavnom okviru RH

13. Koristiti informacijske sustave za prijenos, obradu, čuvanje i zaštitu podataka

14. Izvršiti poslove prihvata, boravka i smještaja gostiju uz poštivanje zakonskih propisa

15. Odjaviti gosta uz poštivanje zakonskih propisa, procedura i standarda u recepcijskom poslovanju

16. Voditi evidencije o higijensko sanitarnim propisima u ugostiteljstvu

17. Sastaviti popis potrebnih namirnica i pića, sitnog inventara i potrošnog materijala za potrebe radnog procesa u ugostiteljstvu

18. Istražiti gastronomsku kulturu u svrhu promicanja zdravog načina prehrane uvažavajući gastronomske trendove

19. Istražiti informacije o potrebama, željama, očekivanjima i ponašanjima ciljane skupine gostiju

20. Sudjelovati u osmišljavanju i provedbi marketinških aktivnosti ugostiteljskog objekta

21. Sudjelovati u istraživanju o zadovoljstvu pružene usluge u ugostiteljskom objektu

22. Komunicirati na hrvatskom i stranom jeziku, vodeći računa o načelima uspješne komunikacije

23. Profesionalno komunicirati sa svim odjelima i članovima tima unutar organizacije služeći se pravilima poslovnog bontona

24. Postupati u skladu s pravilima u kriznim situacijama u ugostiteljskom objektu

25. Sudjelovati u osmišljavanju inovativnih turističkih proizvoda

Preporučeni načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula

– vanjsko vrednovanje i praćenje nastavnika

– prolaznost učenika nakon završetka školovanja

– prolaznost učenika na završnom radu

– samovrednovanje nastave



2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULA

2.1. POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA

Kurikuli općeobrazovnih nastavnih predmeta za razinu 4.2 izvode se na temelju Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1 i 4.2.

2.2. POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA

POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima127 CSVET52,26 %
ŠIFRA
MODULA
NAZIV
MODULA
ŠIFRA SKUPA
ISHODA UČENJA
NAZIV SKUPA
ISHODA UČENJA
OBUJAM
MODULA
CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODULNAPOMENE
VAŽNE ZA
HORIZONTALNU
I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
ZAŠTITA NA RADU U TURIZMU I UGOSTITELJSTVUZaštita na radu u turizmu i ugostiteljstvu14

KOMUNIKACIJSKE VJEŠTINE

* skupovi ishoda učenja izvode se na jednom od ponuđenih stranih jezika: engleski, njemački, talijanski ili francuski jezik

Poslovni bonton u turizmu i ugostiteljstvu

* Aktivnosti u svakodnevnici

* Neposredno okruženje

64
HIGIJENA I
EKOLOGIJA

Sanitarno higijenski uvjeti u ugostiteljstvu

Ekologija u turizmu i ugostiteljstvu

54
ORGANIZACIJA RADA U UGOSTITELJSTVU

Poslovanje poduzeća u ugostiteljstvu i turizmu

Radni procesi u ugostiteljstvu

54
PROCESI OBRADE NAMIRNICA

Živežne namirnice, proizvodi i prerađevine od živežnih namirnica

Promjene svojstava namirnica pri obradi

Skladištenje živežnih namirnica, proizvoda i prerađevina

94
TEMELJNE VJEŠTINE U UGOSTITELJSTVU

Osnove obrade živežnih namirnica

Osnove ugostiteljskog posluživanja

124
RADNE OPERACIJE U POSLUŽNOM ODJELU

Radne operacije u poslužnom odjelu ugostiteljskog objekta

Vrste sredstava ponude i njihova izrada

75
VJEŠTINE POSLUŽIVANJA

Tehnike posluživanja jela i pića

Osmišljavanje i prezentiranje prodajne priče u razgovoru s gostom

65
KULINARSKE VJEŠTINEOsnove pripreme jela55
PRIMJENA RAČUNALSTVA U UGOSTITELJSTVU

Primjena uredskih aplikacija

Osnove računalnog sustava i internet

45

KOMUNIKACIJA NA STRANOM JEZIKU

* učenici odabiru dva strana jezika, a izvodi se po jedan skup ishoda učenja ovisno o odabranim stranim jezicima: engleski, njemački, talijanski ili francuski jezik

** skup ishoda učenja izvodi se na engleskom i/ili njemačkom jeziku

*** skup ishoda učenja izvodi se na talijanskom i/ili francuskom jeziku

** Komunikacija u javnim ustanovama

***Komunikacija s klijentima i suradnicima

45
ČOVJEK I ZDRAVLJE

Održavanje homeostaze čovjeka

Narušavanje homeostaza čovjeka

Životni ciklus čovjeka

Spolno zdravlje

4
PODUZETNIŠTVO I PRODAJA U UGOSTITELJSTVU

Osnove poduzetništva u gastronomiji

Upravljanje ljudskim potencijalima

Marketing u ugostiteljstvu

Promocija i prodaja ugostiteljskih proizvoda i usluga

85
POSLOVANJE PRIJAMNOG ODJELA

Poslovanje prijamnog odjela

Hotelska prodaja

Radne operacije u prijamnom odjelu ugostiteljskog objekta

95

POSLOVNA KOMUNIKACIJA NA STRANOM JEZIKU

* učenici odabiru dva strana jezika, a izvodi se po jedan skup ishoda učenja ovisno o odabranim stranim jezicima: engleski, njemački, talijanski ili francuski jezik

** skup ishoda učenja izvodi se na engleskom i/ili njemačkom jeziku

*** skup ishoda učenja izvodi se na talijanskom jeziku

**** skup ishoda učenja izvodi se na francuskom jeziku

**Oglašavanje

***Oblikovanje poruka u poslovnoj komunikaciji

****Komunikacija u poslovnom okruženju

45
POSLOVANJE DOMAĆINSTVA SMJEŠTAJNOG OBJEKTA

Osnove hotelijerstva

Organizacija rada odjela domaćinstva smještajnog objekta

Priprema i pružanje usluge smještaja

85
TURISTIČKO
POSLOVANJE

Razvoj ponude novih ugostiteljskih usluga i proizvoda

Turističko posredovanje

Istraživanje zadovoljstva gosta pružanom uslugom

85

KOMUNIKACIJA U MEĐUNARODNOM OKRUŽENJU

* učenici odabiru dva strana jezika, a izvodi se jedan skup ishoda učenja ovisno o odabranim stranim jezicima: engleski, njemački, talijanski ili francuski jezik

** skup ishoda učenja izvodi se na engleskom, njemačkom, talijanskom i/ili francuskom jeziku

**Međunarodni susreti45
SUVREMENI
TURIZAM

Suvremeni turizam

Tržišta posebnih interesa u turizmu

45
ORGANIZACIJSKA PSIHOLOGIJA U UGOSTITELJSTVUOrganizacijska psihologija u ugostiteljstvu25
ZAKONODAVSTVO U TURIZMUTurističko zakonodavstvo35
FINANCIJSKO POSLOVANJEFinancijsko poslovanje ugostiteljskog objekta35
KONTROLA I ANALIZA RADA U UGOSTITELJSKOM OBJEKTUKontrola i analiza rada u ugostiteljskom objektu25
PODUZETNIČKI POTHVAT U UGOSTITELJSTVUPoduzetnički pothvat u ugostiteljstvu45


2.3. POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA

POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima17 CSVET7 %
ŠIFRA
MODULA
NAZIV
MODULA
ŠIFRA SKUPA
ISHODA UČENJA
NAZIV SKUPA
ISHODA UČENJA
OBUJAM
MODULA
CIKLUS U KOJEM SE MOŽE
POHAĐATI
MODUL
NAPOMENE
VAŽNE ZA
HORIZONTALNU
I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
** INTERKULTURALNA KOMUNIKACIJA U UGOSTITELJSTVU

Interkulturalna komunikacija u ugostiteljstvu

Komunikacija u vezi sa zapošljavanjem

35
** VERBALNA I NEVERBALNA KOMUNIKACIJA U UGOSTITELJSTVU

Verbalna i neverbalna komunikacija u ugostiteljstvu

Komunikacija u vezi sa zapošljavanjem

35
** PRIČA O KAVIPriča o kavi35
** POSLUŽIVANJE OBROKA ZA POSEBNE PRIGODEPosluživanje obroka za posebne prigode35
** PRODAJNE I PREZENTACIJSKE VJEŠTINE U UGOSTITELJSTVUProdajne i prezentacijske vještine u ugostiteljstvu35
*** IZRADA ŽIVOTOPISAIzrada životopisa25
*** IZRADA I OBJAVA DIGITALNOG SADRŽAJA NA DRUŠTVENIM MREŽAMAIzrada i objava digitalnog sadržaja na društvenim mrežama25
*** E-POSLOVANJE U TURIZMU I UGOSTITELJSTVUE-poslovanje u turizmu i ugostiteljstvu25
*** KULTURA I PONAŠANJE KUPACA U TURIZMU I UGOSTITELJSTVUKultura i ponašanje kupaca u turizmu i ugostiteljstvu25

*** ŠPANJOLSKI JEZIK U STRUCI: OSNOVE KOMUNICIRANJA NA STRANOM JEZIKU

* skup ishoda učenja izvodi se na španjolskom jeziku

*Neposredno okruženje25
*** ANALIZA STATISTIČKIH PODATAKA U UGOSTITELJSTVUAnaliza statističkih podataka u ugostiteljstvu25
**** MIKSOLOGIJAMiksologija45
**** GOTOVLJENJE JELA IZ JELOVNIKA I MENIJAGotovljenje jela iz jelovnika i menija45
**** TRENDOVI U GASTRONOMIJIPrimjena trendova u gastronomiji45
**** OSNOVE SLASTIČARSTVAOsnove slastičarstva45
**** KRIZNE SITUACIJE I EMOCIONALNA INTELIGENCIJA U UGOSTITELJSTVU

Krizne situacije u ugostiteljstvu

Emocionalna inteligencija

45

** U 2. razredu učenici odabiru tri od ponuđenih modula, ukupnog obujma 9 CSVET-a.

*** U 3. razredu učenici odabiru dva od ponuđenih modula, ukupnog obujma 4 CSVET-a.

**** U 4. razredu učenici odabiru jedan od ponuđenih modula, ukupnog obujma 4 CSVET-a.

4. ZAVRŠNI RAD

Završni rad provodi se na temelju Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22, 155/23, 156/23), Pravilnika o izradbi i obrani završnoga rada (»Narodne novine«, broj 118/09) i Nacionalnog kurikuluma za strukovno obrazovanje (»Narodne novine«, broj 62/18).

Strukovni kurikul kojim se stječe kvalifikacija tehničar za ugostiteljstvo / tehničarka za ugostiteljstvo završava provjerom strukovnog znanja, vještina te pripadne samostalnosti i odgovornosti. Provjera se provodi izradom i obranom završnog rada koji uključuje praktični rad te provjerom ostaloga strukovnog znanja i vještina predviđenih ishodima učenja kurikula.

Završni rad projektni je zadatak u kojem učenik treba pokazati samostalnost u analizi problema, izradi mogućih rješenja i izvedbi mogućih rješenja, primjenjujući usvojeno znanje i vještine tijekom cjelokupnoga obrazovanja za stjecanje kvalifikacije tehničar za ugostiteljstvo / tehničarka za ugostiteljstvo.