Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih
805
Na temelju članka 8., stavka 11. Zakona o strukovnom obrazovanju (»Narodne novine«, broj 30/09, 24/10, 22/13, 25/18 i 69/22), ministar znanosti, obrazovanja i mladih donosi
ODLUKU
O UVOĐENJU STRUKOVNOG KURIKULA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR ZA UGOSTITELJSTVO / TEHNIČARKA ZA UGOSTITELJSTVO (070105) U SEKTORU TURIZAM I UGOSTITELJSTVO
I.
Ovom Odlukom donosi se strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA UGOSTITELJSTVO / TEHNIČARKA ZA UGOSTITELJSTVO u sektoru TURIZAM I UGOSTITELJSTVO.
II.
Sastavni dio ove Odluke je strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA UGOSTITELJSTVO / TEHNIČARKA ZA UGOSTITELJSTVO u sektoru TURIZAM I UGOSTITELJSTVO iz točke I. ove Odluke.
III.
Početkom primjene ove Odluke stavljaju se izvan snage Nastavni plan i okvirni program za područje ugostiteljstva i turizma za zanimanje hotelijer-smjer ugostiteljstvo, objavljen u Glasniku Ministarstva prosvjete i športa Republike Hrvatske, Posebno izdanje, broj 8a, Zagreb, lipanj ´97. – rujan ´98., Odluka i izmjeni naziva zanimanja hotelijer, smjer-ugostiteljstvo (klasa: 602-03/98-01/696; urbroj: 532-03-01/10-03/02) koju je 26. svibnja 2003. godine donijelo Ministarstvo prosvjete i športa, a kojom se naziv zanimanja hotelijer, smjer-ugostiteljstvo mijenja u naziv turističko-hotelijerski komercijalist te dopuna Odluke o izmjeni naziva zanimanja hotelijer, smjer-ugostiteljstvo donesena Odlukom Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa (klasa: UP/I-602-03/98-01/696; urbroj: 533-02/04-3) od 2. travnja 2004. godine.
IV.
Ova Odluka stupa na snagu prvoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se za učenike I. razreda srednje škole od školske godine 2025./2026., za učenike II. razreda srednje škole od školske godine 2026./2027., za učenike III. razreda srednje škole od školske godine 2027./2028., a za učenike IV. razreda srednje škole od školske godine 2028./2029.
Klasa: 602-03/24-05/00044
Urbroj: 533-05-25-0112
Zagreb, 30. prosinca 2024.
Ministar
prof. dr. sc. Radovan Fuchs, v. r.
STRUKOVNI KURIKUL ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR ZA UGOSTITELJSTVO / TEHNIČARKA
ZA UGOSTITELJSTVO
Popis kratica
CSVET – Croatian Credit System for Vocational Education and Training (Hrvatski bodovni sustav u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju)
HACCP – Hazard Analysis Critical Control Point / Integrirani sustav kontrole sigurnosti hrane
HROO – Hrvatski sustav bodova općeg obrazovanja
HKO – Hrvatski kvalifikacijski okvir
SIU – skup ishoda učenja
Napomena: Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu (uključujući nazive strukovnih kvalifikacija, zvanja i zanimanja) odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini. |
1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULA
OPĆE INFORMACIJE O STRUKOVNOM KURIKULU | ||
Sektor | Turizam i ugostiteljstvo | |
Naziv kurikula strukovnog obrazovanja | Strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije tehničar za ugostiteljstvo / tehničarka za ugostiteljstvo | |
Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanja | Tehničar za ugostiteljstvo / tehničarka za ugostiteljstvo | |
Razina kvalifikacije prema HKO-u | 4.2 | |
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET) | 243 CSVET | |
Obujam ishoda učenja na razini ciklusa (CSVET) | 4. ciklus | 5. ciklus |
63 CSVET | 180 CSVET | |
Pokazatelji na temelju kojih je izrađen strukovni kurikul | ||
Popis standarda zanimanja | Popis standarda kvalifikacije | Sektorski kurikul |
Tehničar / tehničarka za ugostiteljstvo https://hko.srce.hr/registar/standard-zanimanja/detalji/321 Hotelijer – ugostitelj / Hotelijerka – ugostiteljica https://hko.srce.hr/registar/standard-zanimanja/detalji/307 | Tehničar / tehničarka za ugostiteljstvo https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/543 | Turizam i ugostiteljstvo |
Uvjeti za upis strukovnog kurikula | Posjedovanje prethodne kvalifikacije na 1. razini Dokaz o nepostojanju zdravstvenih kontraidikacija za navedenu kvalifikaciju sukladno važećem popisu zdravstvenih zahtjeva izdanom od strane nadležnoga ministarstva. | |
Uvjeti stjecanja kvalifikacije (završetka strukovnog obrazovanja) | Stečena najmanje 243 CSVET boda (najmanje 150 CSVET bodova na razini 4 ili višoj razini ishoda učenja), od kojih su 144 CSVET boda iz strukovnog dijela kvalifikacije (što uključuje obveznih 10 CSVET bodova iz prvog stranog jezika strukovnog dijela te 6 CSVET bodova drugog stranog jezika strukovnog dijela iz jednog od ponuđenih stranih jezika: engleski jezik, njemački jezik, talijanski jezik, francuski jezik) i 99 bodova iz općeg obrazovanja te izrađen i obranjen završni rad. | |
Uvjeti i načini obrazovanja u okviru strukovnog kurikula | Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (»Narodne novine«, broj 63/08 i 90/10) i Pravilnikom o načinu organiziranja, izvođenju i praćenju nastave u strukovnim školama (»Narodne novine«, broj 140/09, 130/20 i 100/24) ili Zakonom o obrazovanju odraslih (»Narodne novine«, broj 144/21) i Pravilnikom o standardima i normativima za izvođenje programa obrazovanja odraslih (»Narodne novine«, broj 14/23 i 71/24). U drugi, odnosno treći i četvrti razred, učenik prelazi nakon pozitivno ocijenjenih svih skupova ishoda učenja / modula u prvom, odnosno drugom i trećem razredu. Obrani završnog rada učenik pristupa nakon što je pozitivno ocijenjen iz svih skupova ishoda učenja / modula u četvrtom razredu. Učenje na radu provodit će se u ustanovi za strukovno obrazovanje, koje uključuje razdoblja učenja na radnome mjestu u školi, kod poslodavaca i/ili u Regionalnom centru kompetentnosti. | |
Horizontalna prohodnost (preporuke) | Nakon završene škole, učenici su osposobljeni za samostalno obavljanje radnih zadataka u različitim odjelima ugostiteljskog objekta. U sustavu cjeloživotnog učenja, osim stjecanja inicijalne kvalifikacije, mogu se uključiti u programe osposobljavanja i usavršavanja te prekvalifikacije u skladu s potrebama svijeta rada te osobnim interesima i mogućnostima. | |
Vertikalna prohodnost (mogućnost obrazovanja na višoj razini) | Nakon završene škole, pruža se mogućnost upisa na više stručne škole i fakultete nakon položene državne mature. | |
Oblici učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikula | Učenje temeljeno na radu realizirat će se u specijaliziranim učionicama, praktikumima, ugostiteljskim objektima kod poslodavaca te regionalnom centru kompetentnosti. | |
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje koji su potrebni za izvedbu kurikula | Materijalni uvjeti: https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/543 Okruženje za ostvarivanje ishoda učenja uključuje širok spektar mogućnosti koje se prilagođavaju potrebama učenika i kvalifikacija. To okruženje može obuhvaćati licenciranog poslodavca, regionalni centar kompetentnosti (gdje je primjenjivo), školsku učionicu, specijaliziranu učionicu ili praktikum, kao i učenje temeljeno na radu kod poslodavca. | |
Ishodi učenja ostvaruju se kroz različite oblike aktivnosti, a oni vezani za učenje temeljeno na radu izvan škole usklađuju se između škole i poslodavca. Ishode učenja koji se stječu učenjem temeljenom na radu potrebno je izvoditi u odgojno-obrazovnim skupinama. Zaštitna odjeća, obuća i oprema. | ||
Ciljevi strukovnog kurikula (15 – 20) Učenici će moći: | ||
1. Primijeniti temeljne odredbe propisa o zaštiti na radu u ugostiteljskom objektu 2. Rukovati otpadom i ambalažom poštivajući ekološke standarde 3. Planirati i organizirati potrebne resurse za obavljanje zadataka/poslova u ugostiteljskom objektu 4. Odabrati kvalitetnu prehrambenu namirnicu za gotovljenje različitih vrsta jela 5. Primijeniti osnovne postupke obrade živežnih namirnica 6. Poslužiti jelo, pića i napitke prema određenom načinu organizacije poslovnog procesa ugostiteljskog objekta 7. Organizirati radne procese čišćenja, pranja i održavanja osjetljivih površina i uređenje unutarnjih zajedničkih prostora smještajnog objekta 8. Primijeniti pravila za održavanja osobne higijene i poslovnog odijevanja 9. Primijeniti osnove ekonomije i poduzetništva u ugostiteljstvu 10. Izraditi sredstva ponude u ugostiteljstvu sukladno zahtjevima tržišta 11. Obavljati prodajne i rezervacijske poslove vezane uz cjelokupnu ponudu ugostiteljskog objekta 12. Ispostaviti račun za pružane usluge u ugostiteljskom objektu sukladno važećem zakonodavnom okviru RH 13. Koristiti informacijske sustave za prijenos, obradu, čuvanje i zaštitu podataka 14. Izvršiti poslove prihvata, boravka i smještaja gostiju uz poštivanje zakonskih propisa 15. Odjaviti gosta uz poštivanje zakonskih propisa, procedura i standarda u recepcijskom poslovanju 16. Voditi evidencije o higijensko sanitarnim propisima u ugostiteljstvu 17. Sastaviti popis potrebnih namirnica i pića, sitnog inventara i potrošnog materijala za potrebe radnog procesa u ugostiteljstvu 18. Istražiti gastronomsku kulturu u svrhu promicanja zdravog načina prehrane uvažavajući gastronomske trendove 19. Istražiti informacije o potrebama, željama, očekivanjima i ponašanjima ciljane skupine gostiju 20. Sudjelovati u osmišljavanju i provedbi marketinških aktivnosti ugostiteljskog objekta 21. Sudjelovati u istraživanju o zadovoljstvu pružene usluge u ugostiteljskom objektu 22. Komunicirati na hrvatskom i stranom jeziku, vodeći računa o načelima uspješne komunikacije 23. Profesionalno komunicirati sa svim odjelima i članovima tima unutar organizacije služeći se pravilima poslovnog bontona 24. Postupati u skladu s pravilima u kriznim situacijama u ugostiteljskom objektu 25. Sudjelovati u osmišljavanju inovativnih turističkih proizvoda | ||
Preporučeni načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula | – vanjsko vrednovanje i praćenje nastavnika – prolaznost učenika nakon završetka školovanja – prolaznost učenika na završnom radu – samovrednovanje nastave |
2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULA
2.1. POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA
Kurikuli općeobrazovnih nastavnih predmeta za razinu 4.2 izvode se na temelju Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1 i 4.2.
2.2. POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA | |||||||
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima | 127 CSVET | 52,26 % | |||||
ŠIFRA MODULA | NAZIV MODULA | ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA | NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA | OBUJAM MODULA | CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL | NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST | |
ZAŠTITA NA RADU U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU | Zaštita na radu u turizmu i ugostiteljstvu | 1 | 4 | ||||
KOMUNIKACIJSKE VJEŠTINE * skupovi ishoda učenja izvode se na jednom od ponuđenih stranih jezika: engleski, njemački, talijanski ili francuski jezik | Poslovni bonton u turizmu i ugostiteljstvu * Aktivnosti u svakodnevnici * Neposredno okruženje | 6 | 4 | ||||
HIGIJENA I EKOLOGIJA | Sanitarno higijenski uvjeti u ugostiteljstvu Ekologija u turizmu i ugostiteljstvu | 5 | 4 | ||||
ORGANIZACIJA RADA U UGOSTITELJSTVU | Poslovanje poduzeća u ugostiteljstvu i turizmu Radni procesi u ugostiteljstvu | 5 | 4 | ||||
PROCESI OBRADE NAMIRNICA | Živežne namirnice, proizvodi i prerađevine od živežnih namirnica Promjene svojstava namirnica pri obradi Skladištenje živežnih namirnica, proizvoda i prerađevina | 9 | 4 | ||||
TEMELJNE VJEŠTINE U UGOSTITELJSTVU | Osnove obrade živežnih namirnica Osnove ugostiteljskog posluživanja | 12 | 4 | ||||
RADNE OPERACIJE U POSLUŽNOM ODJELU | Radne operacije u poslužnom odjelu ugostiteljskog objekta Vrste sredstava ponude i njihova izrada | 7 | 5 | ||||
VJEŠTINE POSLUŽIVANJA | Tehnike posluživanja jela i pića Osmišljavanje i prezentiranje prodajne priče u razgovoru s gostom | 6 | 5 | ||||
KULINARSKE VJEŠTINE | Osnove pripreme jela | 5 | 5 | ||||
PRIMJENA RAČUNALSTVA U UGOSTITELJSTVU | Primjena uredskih aplikacija Osnove računalnog sustava i internet | 4 | 5 | ||||
KOMUNIKACIJA NA STRANOM JEZIKU * učenici odabiru dva strana jezika, a izvodi se po jedan skup ishoda učenja ovisno o odabranim stranim jezicima: engleski, njemački, talijanski ili francuski jezik ** skup ishoda učenja izvodi se na engleskom i/ili njemačkom jeziku *** skup ishoda učenja izvodi se na talijanskom i/ili francuskom jeziku | ** Komunikacija u javnim ustanovama ***Komunikacija s klijentima i suradnicima | 4 | 5 | ||||
ČOVJEK I ZDRAVLJE | Održavanje homeostaze čovjeka Narušavanje homeostaza čovjeka Životni ciklus čovjeka Spolno zdravlje | 4 | |||||
PODUZETNIŠTVO I PRODAJA U UGOSTITELJSTVU | Osnove poduzetništva u gastronomiji Upravljanje ljudskim potencijalima Marketing u ugostiteljstvu Promocija i prodaja ugostiteljskih proizvoda i usluga | 8 | 5 | ||||
POSLOVANJE PRIJAMNOG ODJELA | Poslovanje prijamnog odjela Hotelska prodaja Radne operacije u prijamnom odjelu ugostiteljskog objekta | 9 | 5 | ||||
POSLOVNA KOMUNIKACIJA NA STRANOM JEZIKU * učenici odabiru dva strana jezika, a izvodi se po jedan skup ishoda učenja ovisno o odabranim stranim jezicima: engleski, njemački, talijanski ili francuski jezik ** skup ishoda učenja izvodi se na engleskom i/ili njemačkom jeziku *** skup ishoda učenja izvodi se na talijanskom jeziku **** skup ishoda učenja izvodi se na francuskom jeziku | **Oglašavanje ***Oblikovanje poruka u poslovnoj komunikaciji ****Komunikacija u poslovnom okruženju | 4 | 5 | ||||
POSLOVANJE DOMAĆINSTVA SMJEŠTAJNOG OBJEKTA | Osnove hotelijerstva Organizacija rada odjela domaćinstva smještajnog objekta Priprema i pružanje usluge smještaja | 8 | 5 | ||||
TURISTIČKO POSLOVANJE | Razvoj ponude novih ugostiteljskih usluga i proizvoda Turističko posredovanje Istraživanje zadovoljstva gosta pružanom uslugom | 8 | 5 | ||||
KOMUNIKACIJA U MEĐUNARODNOM OKRUŽENJU * učenici odabiru dva strana jezika, a izvodi se jedan skup ishoda učenja ovisno o odabranim stranim jezicima: engleski, njemački, talijanski ili francuski jezik ** skup ishoda učenja izvodi se na engleskom, njemačkom, talijanskom i/ili francuskom jeziku | **Međunarodni susreti | 4 | 5 | ||||
SUVREMENI TURIZAM | Suvremeni turizam Tržišta posebnih interesa u turizmu | 4 | 5 | ||||
ORGANIZACIJSKA PSIHOLOGIJA U UGOSTITELJSTVU | Organizacijska psihologija u ugostiteljstvu | 2 | 5 | ||||
ZAKONODAVSTVO U TURIZMU | Turističko zakonodavstvo | 3 | 5 | ||||
FINANCIJSKO POSLOVANJE | Financijsko poslovanje ugostiteljskog objekta | 3 | 5 | ||||
KONTROLA I ANALIZA RADA U UGOSTITELJSKOM OBJEKTU | Kontrola i analiza rada u ugostiteljskom objektu | 2 | 5 | ||||
PODUZETNIČKI POTHVAT U UGOSTITELJSTVU | Poduzetnički pothvat u ugostiteljstvu | 4 | 5 |
2.3. POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA | ||||||
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima | 17 CSVET | 7 % | ||||
ŠIFRA MODULA | NAZIV MODULA | ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA | NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA | OBUJAM MODULA | CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL | NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST |
** INTERKULTURALNA KOMUNIKACIJA U UGOSTITELJSTVU | Interkulturalna komunikacija u ugostiteljstvu Komunikacija u vezi sa zapošljavanjem | 3 | 5 | |||
** VERBALNA I NEVERBALNA KOMUNIKACIJA U UGOSTITELJSTVU | Verbalna i neverbalna komunikacija u ugostiteljstvu Komunikacija u vezi sa zapošljavanjem | 3 | 5 | |||
** PRIČA O KAVI | Priča o kavi | 3 | 5 | |||
** POSLUŽIVANJE OBROKA ZA POSEBNE PRIGODE | Posluživanje obroka za posebne prigode | 3 | 5 | |||
** PRODAJNE I PREZENTACIJSKE VJEŠTINE U UGOSTITELJSTVU | Prodajne i prezentacijske vještine u ugostiteljstvu | 3 | 5 | |||
*** IZRADA ŽIVOTOPISA | Izrada životopisa | 2 | 5 | |||
*** IZRADA I OBJAVA DIGITALNOG SADRŽAJA NA DRUŠTVENIM MREŽAMA | Izrada i objava digitalnog sadržaja na društvenim mrežama | 2 | 5 | |||
*** E-POSLOVANJE U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU | E-poslovanje u turizmu i ugostiteljstvu | 2 | 5 | |||
*** KULTURA I PONAŠANJE KUPACA U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU | Kultura i ponašanje kupaca u turizmu i ugostiteljstvu | 2 | 5 | |||
*** ŠPANJOLSKI JEZIK U STRUCI: OSNOVE KOMUNICIRANJA NA STRANOM JEZIKU * skup ishoda učenja izvodi se na španjolskom jeziku | *Neposredno okruženje | 2 | 5 | |||
*** ANALIZA STATISTIČKIH PODATAKA U UGOSTITELJSTVU | Analiza statističkih podataka u ugostiteljstvu | 2 | 5 | |||
**** MIKSOLOGIJA | Miksologija | 4 | 5 | |||
**** GOTOVLJENJE JELA IZ JELOVNIKA I MENIJA | Gotovljenje jela iz jelovnika i menija | 4 | 5 | |||
**** TRENDOVI U GASTRONOMIJI | Primjena trendova u gastronomiji | 4 | 5 | |||
**** OSNOVE SLASTIČARSTVA | Osnove slastičarstva | 4 | 5 | |||
**** KRIZNE SITUACIJE I EMOCIONALNA INTELIGENCIJA U UGOSTITELJSTVU | Krizne situacije u ugostiteljstvu Emocionalna inteligencija | 4 | 5 |
** U 2. razredu učenici odabiru tri od ponuđenih modula, ukupnog obujma 9 CSVET-a.
*** U 3. razredu učenici odabiru dva od ponuđenih modula, ukupnog obujma 4 CSVET-a.
**** U 4. razredu učenici odabiru jedan od ponuđenih modula, ukupnog obujma 4 CSVET-a.
4. ZAVRŠNI RAD
Završni rad provodi se na temelju Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (»Narodne novine«, broj 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22, 155/23, 156/23), Pravilnika o izradbi i obrani završnoga rada (»Narodne novine«, broj 118/09) i Nacionalnog kurikuluma za strukovno obrazovanje (»Narodne novine«, broj 62/18).
Strukovni kurikul kojim se stječe kvalifikacija tehničar za ugostiteljstvo / tehničarka za ugostiteljstvo završava provjerom strukovnog znanja, vještina te pripadne samostalnosti i odgovornosti. Provjera se provodi izradom i obranom završnog rada koji uključuje praktični rad te provjerom ostaloga strukovnog znanja i vještina predviđenih ishodima učenja kurikula.
Završni rad projektni je zadatak u kojem učenik treba pokazati samostalnost u analizi problema, izradi mogućih rješenja i izvedbi mogućih rješenja, primjenjujući usvojeno znanje i vještine tijekom cjelokupnoga obrazovanja za stjecanje kvalifikacije tehničar za ugostiteljstvo / tehničarka za ugostiteljstvo.