Na temelju članka 321., stavka 2., točke 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (“Narodne novine”, br. 59/96) ministar pomorstva, prometa i veza u suglasnosti s ministrom unutarnjih poslova donosi
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se pravilnikom propisuju vrsta, značenje, oblik, boja, dimenzije i postavljanje prometnih znakova, opreme i signalizacije na cestama.
Članak 2.
Prometne znakove, signalizaciju i opremu cesta čine:
1. Prometni znakovi, i to:
znakovi opasnosti;
znakovi izričitih naredbi;
znakovi obavijesti;
znakovi obavijesti za vođenje prometa;
dopunske ploče;
promjenjivi prometni znakovi;
2. Prometna svjetla i svjetlosne oznake;
3. Oznake na
kolniku i drugim površinama;
4. Prometna oprema cesta, i to:
oprema za
označivanje ruba kolnika;
oprema za
označivanje vrha prometnog otoka;
oprema, znakovi i
oznake za označivanje radova, prepreka i oštećenja kolnika;
svjetlosni znakovi za
označivanje radova, drugih zapreka i oštećenja kolnika
oprema za vođenje i
usmjerivanje prometa u području radova na cesti, prepreka i oštećenja kolnika;
branici i polubranici;
prometna zrcala;
zaštitne ograde;
ograde protiv
zasljepljivanja;
zaštitne žičane
ograde;
pješačke ograde;
ublaživači udara;
oznake za ručno upravljanje prometom;
naprave za smirivanje prometa.
5. Turistička i ostala signalizacija, propisana je posebnim pravilnikom.
Članak 3.
Na prometnom znaku natpisi se ispisuju latiničnim pismom.
Natpisi na znakovima obavijesti ispisuju se, u pravilu, malim slovima.
Dvojezični nazivi odredišta moraju biti napisani, na način da je prvo napisan hrvatski naziv, a potom naziv na jeziku nacionalne manjine.
Na prometni znak se može upisati i naziv odredišta koje se nalazi u drugoj državi.
Naziv odredišta u drugoj državi ispisuje se na jeziku te države.
Uz odredište u drugoj državi obvezno se upisuje znak C129 (nacionalna autooznaka).
Članak 4.
Prometni znakovi se izrađuju tako da je njihovo značenje stalno ili promjenljivo.
Površina turističkih znakova i ostale signalizacije je stalnog sadržaja.
Površina prometnih znakova izrađuje se od materijala reflektirajućih svojstava najmanje klase I, a za autoceste i ceste namijenjene isključivo za promet motornih vozila - brze ceste najmanje klase II.
Boja poleđine podloge mora biti sive boje i bez sjaja, kako bi se spriječilo odvraćanje pažnje vozačima.
Članak 5.
Prometni znakovi mogu biti izvedeni sa vlastitim izvorom svjetlosti (unutarnje osvjetljenje) ili vanjskim izvorom svjetlosti (osvijetljen izvana s posebnom svjetiljkom).
Kada je prometni znak osvijetljen izvana, površina prometnog znaka je klase refleksije I.
Prometni znakovi i znakovi sa promjenljivim porukama mogu biti izvedeni sa svjetlećim tvarima na podlozi crne boje.
Članak 6.
Na opremi i signalizaciji za označivanje ruba kolnika, za označivanje radova, prepreka, oštećenja kolnika i za vođenje i usmjeravanje prometa u području radova na cesti i zaštitnim ogradama moraju biti postavljene reflektirajuće oznake klase II.
Članak 7.
Prometni znakovi, oprema i signalizacija u svim detaljima se izrađuje prema hrvatskim normama.
Primjena hrvatskih
normi je obvezna.
Članak 8.
Prometni znakovi
koji se postavljaju na isti nosač moraju biti istih reflektirajućih svojstava.
Dopunske ploče,
koje detaljnije označuju pojam prometnog znaka kojemu su dodani, čine sastavni
dio tog prometnog znaka ispod kojeg su postavljene.
Članak 9.
Prometni znakovi postavljaju
se s desne strane ceste uz kolnik, u smjeru kretanja vozila.
Ako na mjestu na
kojem se postavlja prometni znak postoji opasnost da ga sudionici u prometu
neće na vrijeme primijetiti zbog gustoće prometa ili zbog drugih razloga,
prometni znak se postavlja i na suprotnoj, lijevoj strani ceste ili iznad
kolnika.
Prometni znakovi
postavljaju se tako da ne ometaju kretanje vozila i pješaka.
Članak 10.
Uz ovaj Pravilnik
otiskano je kazalo boja koje čini njegov sastavni dio.
Kazalo boja ne
odnosi se na oznake na kolniku i drugim površinama (poglavlje IV. ovog
Pravilnika).
Članak 11.
Grafički prikazi
prometnih znakova, opreme i signalizacije na cestama dani u ovom Pravilniku su
približni i obavijesnog su sadržaja.
II. PROMETNI ZNAKOVI
F. Promjenljivi prometni znakovi
Članak 44.
Kada je zbog prometneng=DE style='mso-ansi-language:HR'> sigurnosti ili prometno-tehničkih zahtjeva potrebno, prometni znakovi u cijelosti ili djelomično mogu biti izvedeni kao promjenljivi znakovi.
Promjenljivi prometni znakovi mogu se izvesti u tehnologiji:
1) optičkih vlakana (fiber - optics);
2) svjetlosnih polja, dodanih na
obične znakove;
3) svjetlećih dioda (LED),
4) tekućih kristala (LCD).
Članak 45.
Prometni znakovi
izvedeni kao promjenljivi u obliku znakova navedenih u članku 44., ne smiju se
razlikovati od prometnih znakova
stalnog značenja.
Ako tehnologija
izvedbe promjenjivog prometnog znaka ne omogućuje propisanu boju, upotrebljava
se:
a) umjesto osnovne
bijele i plave boje znaka - crna boja bez refleksije;
umjesto crnih i
bijelih simbola – bijeli (žuti) simboli znaka,
umjesto crnih
rubova znaka – bijeli (žuti) rub znaka.
Ukoliko se znakovi
prikazuju svijetlećim ili drugim diskretnim elementima prikaza, tehnički
uvjetovana pojednostavnjenja prikaza dopuštena su samo uz uvjet da ostanu
očuvani bitni elementi i karakteristična obilježja znakova.
Članak 46.
Promjenjivi prometni znak
ili dio znaka u slučaju kvara jednog dijela znaka ili pregaranja izvora
svjetlosti ne smije promijeniti svoje značenje, odnosno mora biti u nultom
stanju.
Članak 47.
Kada se svjetlosni
prometni znakovi izvode u tehnologiji optičkih vlakana (fiber-optics),
svjetlosnih polja, svjetlećih dioda (LED) i tekućih kristala (LCD) moraju
zadovoljiti sljedeće uvjete:
a) značenje simbola mora biti jasno s udaljenosti najmanje 150 m;
b) simbol mora biti potpuno čitljiv na udaljenosti manjoj od 150 m;
c) svjetlosni intenzitet svjetlosnoga prometnog znaka mora se prilagoditi svjetlosnim uvjetima okoliša te mora biti omogućen noćni model rada;
III. PROMETNA SVJETLA
Članak 48.
Za upravljanje prometom upotrebljavaju se uređaji kojima se daju prometni znakovi prometnim svjetlima crvene, žute i zelene boje.
Prometna svjetla jesu:
1) svjetlosni znakovi za upravljanje prometom;
2) svjetlosni znakovi za upravljanje prometom namijenjeni samo pješacima;
3) svjetlosni znakovi za upravljam gradskim prometom;
4) svjetlosni znakovi za obilježavanje prijelaza ceste preko željezničke pruge;
5) svjetlosni znakovi za obilježavanje radova na cesti i zapreka.
Svjetlo upotrijebljeno kao svjetlosni prometni znak može biti postojano (neprekidno) ili trepćuće (prekidano). Svjetlosni prometni znakovi mogu se postaviti na ploči bijele boje s rubom crne boje (kontrasna ploča).
1. Svjetlosni znakovi za
upravljanje prometom
Članak 49.
Uređaji za davanje svjetlosnih prometnih znakova trobojnim svjetlima mogu se upotrebljavati i za upravljanje prometom na više prometnih trakova istodobno ili za svaki prometni trak posebno.
Ako se uređajem iz stavka 1. ovog članka upravlja prometom na svakom traku posebno, svjetlosni su znakovi iznad prometnih trakova na koje se odnose.
Kada su svjetlosni prometni znakovi iz stavka 1. ovog članka upotrijebljeni za upravljanje prometom na više prometnih trakova i smjerova kretanja istodobno, svjetlosni su prometni znakovi s desne strane kolnika.
Na cestama s više od jednoga prometnog traka za svaki smjer kretanja, potrebno je ponoviti uređaj za davanje svjetlosnih prometnih znakova trobojnim svjetlima.
Svjetla na uređaju za davanje znakova prometnim svjetlima su:
1) crveno svjetlo označuje zabranjen prolazak vozila - slika G01;
2) crveno i žuto svjetlo označuju skori prestanak zabrane prolaza prije pojave zelenog svjetla - slika G02;
3) zeleno svjetlo označuje slobodan prolaz vozila - slika G03;
4) žuto svjetlo označuje zabranu prolaza, osim za vozila koja se u trenutku kad se žuto svjetlo pojavi nalaze na tolikoj udaljenosti od prometnog svjetla da se ne mogu na siguran način zaustaviti a da ne prijeđu taj znak - slika G04;
5) dopunska svijetleća strelica označuje slobodan prolaz vozila u smjeru označenom zelenom svjetlećom strelicom i za vrijeme dok je upaljeno crveno ili žuto svjetlo, pri čemu vozač mora propustiti vozila koja se kreću cestom na koju ulazi i pješake koji prelaze preko kolnika - slika G05 i G06;
6) oblici strelica prikazani su na slici G07 (za strelice na crvenoj optici) i G08 (za strelice na zelenoj optici);
7) prekrižene crte crvene boje označuju zabranu toka prometa uzduž prometnog traka iznad kojeg se znak nalazi - slika G09;
8) zelena strelica vrhom okrenutim nadolje označuje slobodan tok prometa uzduž prometnog traka iznad kojeg se znak nalazi - slika G10;
9) žuta strelica vrhom okrenutim prema desnoj ili lijevoj strani označuje skretanje toka prometa s prometnog traka iznad kojeg se znak nalazi - slika G11 i G12;
G01 G02 G03 G04
G05 G06
G07
G08
G09 G10 G11 G12 Ukoliko se uređajem
za davanje svjetlosnih prometnih znakova upravlja prometom biciklista na
prijelazu biciklističke staze preko kolnika s uređajem za davanje svjetlosnih
prometnih znakova, svjetlo na uređaju za davanje znakova prometnim svjetlima je
u obliku svjetleće siluete bicikla na tamnoj podlozi i označuje: - slobodan prolaz
za bicikliste - slika G13, - zabranjen prolaz
za bicikliste - slika G14. Isti uređaj za
davanje svjetlosnih prometnih znakova za bicikliste i pješake može se
primijeniti u slučaju kad su pješačka i biciklistička staza jedna pored druge -
slika G15 i G16. G13 G14 G15 G16 2.
Svjetlosni znakovi za upravljanje prometom namijenjeni samo pješacima Članak 50. Za upravljanje
prometom pješaka posebnim uređajima, u skladu sa Zakonom o sigurnosti prometa
na cestama, daju se izmjenično svjetlosni prometni znakovi crvenim i zelenim svjetlom.
Zeleno svjetlo može biti podešeno tako da se u određenom vremenskom razmaku,
prije nego što se ugasi, najavljuje i kao trepćuće zeleno svjetlo. Crveno i zeleno svjetlo ne mogu biti upaljena istodobno. Svijetleća silueta pješaka na tamnoj podlozi
označuje: - slobodan prolaz za pješake - slika G17, - zabranjen prolaz za pješake - slika G18. G17 G18 3.
Svjetlosni znakovi za upravljanje javnim gradskim prometom Članak 51. Za upravljanje tramvajskim
prometom upotrebljavaju se jednobojni svjetlosni znakovi, u obliku svijetleće
crte bijele ili žute boje. Svijetleća crta
može biti položena, uspravna ili kosa. Položena crta znači zabranu prolaza
tramvaju i postavlja se po okomitoj osi gore, a uspravna i kosa crta slobodan
prolaz tramvaju u odgovarajućem smjeru i postavlja se dolje. C:DE'>Crtama se označuje:
- zabrana prolaza
tramvaja - ; - slobodan prolaz
tramvaja u smjeru ravno - slika G20; - slobodan prolaz
tramvaja u smjeru desno - slika G21, - slobodan prolaz
tramvaja u smjeru lijevo - slika G22. G19 G20 G21 G22 Članak 52. Veličine svjetala
iz članaka 49., 50. i 51. iznose: 1) za znakove iz
čl. 49. (slika G01 do G08) promjer kruga svjetala je 200 i 300 mm; 2) za znakove iz
čl. 49. (slika G09, G10, G11 I G12) na autocestama i cestama namijenjenim
isključivo prometu motornih vozila, duljine stranice najmanje 600 mm, a na
ostalim cestama duljine stranice najmanje 500 mm; 3) za znakove iz
čl. 49. (slika G13, G14, G15, G16), čl. 50. (slika G17
I G18) i čl. 51. (slika G19,
G20, G21, G22) promjer kruga svjetala je 200 mm. 4.
Svjetlosni znakovi za označivanje prijelaza ceste preko željezničke pruge Članak 53. Svjetlosni prometni
znakovi za označivanje prijelaza ceste preko željezničke pruge u razini mogu
biti znakovi za označivanje branika i polubranika i znakovi kojima se
najavljuje približavanje vlaka odnosno zatvaranje prijelaza branicima ili
polubranicima. Članak 54. Ako se svjetlosnim
znakovima na prijelazu ceste preko željezničke pruge u razini bez branika ili
polubranika najavljuje približavanje vlaka, odnosno spuštanje branika ili polubranika
na prijelazu ceste preko željezničke pruge s branikom ili polubranikom te ako
se tim znakovima sudionici u prometu obavješćuju o tome da je branik ili
polubranik u zatvorenom položaju, ti se svjetlosni znakovi daju izmjenično
paljenjem dvaju crvenih svjetala kružnog oblika. Svjetla iz stavka
1. ovog članka moraju se nalaziti jedno pored drugog u vodoravnoj osi na ploči
koja ima oblik istostraničnog trokuta s vrhom okrenutim prema gore, čije boje i
dimenzije odgovaraju boji i dimenzijama znaka opasnosti (znak 619). Znak G23 5. Svjetlosni znakovi za obilježavanje radova na
cesti i zapreka Članak 55. Svjetlosni prometni
znakovi za obilježavanje radova na cesti i zapreka mogu biti ploča za
označivanje zapreka s treptačem (čl. 70., slika K22 i K23), pokretna ploča s
treptačima i znakovima (čl. 70., slika K24, slika K25 i slika K26) kao i
privremeni uređaji za davanje znakova prometnim svjetlima radi naizmjeničnog
propuštanja vozila iz suprotnih smjerova (znakovi iz članaka 49, 50 i 51 ovog
Pravilnika). IV. OZNAKE NA KOLNIKU I DRUGIM POVRŠINAMA Č
DE'>Članak 56. Oznake na kolniku
jesu: 1) uzdužne oznake; 2) poprečne oznake, 3) ostale oznake na kolniku i predmetima uz
rub kolnika. Članak 57. Oznake na kolniku se ucrtavaju, lijepe,
ugrađuju ili utiskuju u kolnički zastor i ne smiju povećavati skliskost
kolnika. Oznake na kolniku ne smiju biti više od 0,6 cm iznad razine kolnika. Oznake na kolniku moraju imati
retrorefleksiju utvrđenu hrvatskom normom. Iznimno od odredbe stavka 1. ovog članka,
oznake (delineatori) kojima se označuju središnje ili rubne crte na objektima ili
devijacijama mogu biti viši od 0,6 cm iznad razine kolnika. Njihova visina ne
smije biti viša od 2,0 cm iznad razine kolnika. Članak 58. Oznake na kolniku bijele su boje. Iznimno od odredbe stavka 1. ovog članka,
žutom bojom obilježavaju se: 1) oznake mjesta na kolniku i nogostupu na
kojima je zabranjeno parkiranje; 2) isprekidana crta za odvajanje traka za
kretanje vozila javnog prijevoza putnika; 3) oznake kojima se obilježavaju mjesta za
određene namjene (autobusna stajališta, taxi-vozila, policija, biciklistički i
pješački trakovi i dr.), 4) naprave za smirivanje prometa (umjetne
izbočine i uzdignute plohe). Iznimno od odredbe stavka 1. ovog članka,
narančaste su boje oznake kojima se obilježavaju privremene opasnosti na cesti
(privremena regulacija). 1. Uzdužne oznake na kolniku Članak 59. Uzdužne su oznake na kolniku pune,
isprekidane i dvostruke crte. Širina uzdužnih crta na kolniku iznosi
najmanje 10 cm, a razmak izmedu usporednih uzdužnih dvostrukih crta je 10 cm. Širina središnje razdjelne crte prema širini
prometnog traka: 1)
≥ 3,5 m - 20 (15) cm; 2) 3
– 3,5 m - 12 cm, 3)
2,5 – 3 m¸ - 10 cm. Širina rubne i razdjelne crte je iste širine. Članak 60. Puna uzdužna crta može biti razdjelna
(sigurnosna crta) i rubna - slika H01. Razdjelna crta služi za razdvajanje
dvosmjernih kolničkih površina prema smjerovima kretanja. Rubna crta označuje rub vozne površine
kolnika. Puna uzdužna crta označuje zabranu prelaženja vozila preko te crte ili
zabranu kretanja vozila po toj crti. Isprekidana uzdužna crta može biti
isprekidana razdjelna crta, crta upozorenja, kratka i široka crta. Isprekidana
razdjelna crta dijeli kolničku površinu na prometne trakove - slika H02. H02 Crta upozorenja služi za najavljivanje
blizine pune crte - slika H03. H03 Kratka isprekidana crta služi kao razdjelna
crta na prilaznim krakovima raskrižja, kao crta vodilja u samom raskrižju i za
odvajanje trakova za vozila javnog prijevoza putnika kada se upotrebljava samo
u određenim vremenskim intervalima tijekom dana - slika H04. H04 Široka isprekidana crta služi kao kao rubna crta
za razdvajanje tokova u raskcestama izvan naselja i minimalne je
širine 30 cm. Dvostruka uzdužna crta može biti dvostruka puna, dvostruka
isprekidana i dvostruka kombinirana. Dvostruka puna crta (dvostruka sigurnosna
crta) služi za razdvajanje dvosmjernih kolničkih površina prema smjerovima
kretanja - slika H05. Dvostruka puna razdjelna crta obvezno se
izvodi na kolnicima za dvosmjerni promet vozila: a) s dva i više voznih trakova za svaki
smjer; b) s neparnim brojem voznih trakova, ako se
pretjecanje zabranjuje u oba smjera; c) u tunelima; d) na objektima, e) ako to
zahtijevaju prometni i sigurnosni uvjeti ceste ili okolina ceste. H05 Dvostruka puna crta
označuje zabranu prelaženja vozila preko tih crta ili zabranu kretanja vozila
po tim crtama. Dvostruka
isprekidana crta služi za obilježavanje prometnih trakova s izmjenjivim smjerom
kretanja na kojima je promet upravljan prometnim svjetlima - slika H06. H06 Dvostruka
kombinirana crta služi za razdvajanje prometnih traka na mjestima na kojima su
uvjeti preglednosti takvi da dopuštaju pretjecanje samo u jednom smjeru
kretanja - slika H07. H07 Članak 61. Dijelovi kolnika u blizini vrha prijevoja,
raskrižja, prijelaza ceste preko željezničke pruge u razini i na mjestima na
kojima je preglednost ceste znatno smanjena, mogu se obilježiti jednom ili dvjema usporednim uzdužnim punim crtama ili
dvostrukom crtom, od kojih je jedna puna, a druga isprekidana - slike H08, H09
i H10. Duljina n između točke B i C (slika H08)
određuje se prema dopuštenim brzinama na način da se svođenje sa dvije na jednu
prometnu traku izvodi tako da je:
n ≤ 1:60 za v
> 50 km/h n < 1:30 za v ≤ 50 km/h H08 H09 H10 Članak 62. Za utvrđivanje daljine preglednosti uzima se
brzina koju ne prekoračuje 85 posto vozila ili računska brzina ako je njezina
vrijednost veća. Daljina preglednosti (M) utvrđuje se prema
brzini kretanja vozila (slika H09 i H10) i iznosi najmanje i to: 130 km/h - 200 m; 100 km/h - 160 m; 80
km/h - 130 m, <=de style='mso-ansi-language:DE'> 60
km/h - 80 m.
Pri određivanju dužine
preglednosti, za obilježavanje oznaka na kolniku u blizini vrha prijevoja, u
nepreglednom zavoju ili sličnom mjestu, visina očiju iznosi 1,0 m, a visina
predmeta 1,1 m. Duljina crte
upozorenja (L) utvrđuje se prema brzini kretanja vozila i iznosi najmanje i to:
100 km/h - 150 m; 80 km/h - 120 m; 60 km/h - 100 m, 40 km/h -
60 m. 2. Poprečne oznake na kolniku Članak 63. Poprečne su oznake: - crta
zaustavljanja; - kose crte; - graničnici; - pješački
prijelazi, - prijelazi biciklističke
staze preko kolnika. Članak 64. Poprečne oznake na
kolniku obilježavaju se punim ili isprekidanim crtama i mogu biti povučene na
kolniku tako da zahvaćaju jedan ili više prometnih trakova. Članak 65. Poprečne su oznake,
s obzirom na kut pod kojima ih vozač vidi, šire od uzdužnih oznaka. Članak 66. Crta zaustavljanja
može biti puna ili isprekidana, i to: 1) puna crta
zaustavljanja označuje mjesto na kojem vozač mora zaustaviti vozilo. Ispred
crte zaustavljanja može se na kolniku ispisati riječ STOP - slika H11; H11 2) isprekidana crta
zaustavljanja označuje mjesto na kojemu vozač mora zaustaviti vozilo ako je
potrebno propustiti vozila koja se kreću cestom s pravom prednosti prolaza.
Ispred crte zaustavljanja može se ubilježiti trokut upozorenja - slika H12; 3) umjesto
isprekidane crte zaustavljanja, mjesto na kojem vozač mora zaustaviti vozilo
ako je potrebno da propusti vozila koja se kreću cestom s pravom prednosti
prolaza, može se obilježiti trokutima vrhom okrenutim prema vozilu - slika H13; H12 H13 4) kose crte
označuju mjesto otvaranja izlaznog traka (slika H14) i zatvaranja ulaznog traka (slika H15) na autocesti i brzoj
cesti; H14
H15 5) zatvaranje
prometnog traka namijenjenog za vozila javnog prijevoza putnika (slika H16); H16 6) graničnik
označuje mjesto ulaženja na kojem je potrebno odvojiti dio kolnika na kojem je
zabranjen promet - slika H17; H17 7) pješački
prijelaz označuje dio površine kolnika namijenjenog za prijelaz pješaka - slika
H18. Na mjestima na
kojima se pješački prijelaz ne može obilježiti bojom, prijelaz se može
obilježiti čeličnim ili plastičnim elementima, klinovima ili reflektirajućim
oznakama. H18 Kad je na kolniku
označen pješački prijelaz (slika H18), mora biti obilježen znakom C02, a po
potrebi i znakom A33 (obilježen pješački prijelaz), osim na mjestima na kojima
se promet regulira svjetlosnim znakovima (semaforima); 8) na kolniku uz
pješački prijelaz koji se nalazi u blizini škole mora stajati natpis “ŠKOLA”
(slika H55); 9) prijelaz
biciklističke staze preko kolnika je dio površine kolnika namijenjen isključivo
za prijelaz biciklista - slika H19. H19 3. Ostale oznake na kolniku i predmetima uz rub
kolnika Članak 67. Ostale oznake na
kolniku i predmetima uz rub kolnika su strelice, polja za usmjerivanje prometa,
crte usmjerivanja, natpisi, oznake za označivanje prometnih površina za posebne
namjene; oznake za obilježavanje mjesta za parkiranje i uzdužne oznake (oznake
na predmetima uz rub kolnika). 1) Strelicama se na
kolniku obilježava obvezan smjer kretanja vozila - ako su obilježene u
prometnom traku obrubljenom punom crtom - i njima se obavještćuju vozači o
namjeni prometnih trakova - ako su obilježene u traku obrubljenom isprekidanom
crtom. Strelicama se može označiti: - jedan smjer -
slika H20; - dva smjera (kombinirana) - slike H21 i H22;
-prestrojavanje na dva bliza križanja gdje se
prestrojavanje mora obaviti prije prvoga križanja na koje je zabranjeno
skretati u naznačenim smjerovima - slika H23; - smjer kretanja u
garažama - slika H24, - skretanje
prometa - slika H25. Uska strelica za
skretanje prometa može se primijeniti umjesto crte upozorenja - slika H26; H20 H21 H22 H23 H24 H25 H26 2) Polja za usmjerivanje
prometa označuju površinu na kojoj je zabranjen promet i na kojoj nije
dopušteno zaustavljanje i parkiranje vozila: - između dva traka
sa suprotnim smjerovima - slika H27; - između dva traka
s istim smjerovima - slika H28; - na mjestu otvaranja
posebna traka za skretanje - slika H29; - ispred otoka za razdvajanje prometnih
tokova - s1ike H30, H31 i H32; - na ulaznom kraku
na autocesti - slika H33, - na izlaznom kraku
s autoceste - slika H34; H27 H28 H29 H30 H31 H32 H33 H34 3) Crta
usmjerivanja označuje mjesto promjene slobodne površine kolnika ispred čvrstih
prepreka koje se nalaze na cesti ili na njezinim rubovima. Crte usmjerivanja
mogu biti ispred otoka za prestrojavanje vozila javnog prijevoza putnika (slika
H35), za oblikovanje prepreke na rubu ceste (slika H36) te za označivanje
promjene korisne površine kolnika (slika H37); H35 H36 H37 4) Natpisi na kolniku
daju sudionicima u prometu potrebne obavijesti, na primjer, riječi “STOP”,
“BUS”, “TRAM”, “TAXI”, “ŠKOLA”, “VLAK”, a i nazivi mjesta, ograničenje brzine
itd. (slike H38, H39, H40, H41, H42, H43, H44, H45,
H46, H47, H48, H49 i H50); H38 H39 H40 H41 H42 H43 H44 H45 H46
H47 H48
H49 H50 5) Označivanje prometnih površina za posebne
namjene služi za obilježavanje mjesta rezerviranih za autobusna stajališta
(slika H51, H52 i H53), obilježavanje mjesta rezerviranih za taksi vozila
(H54), obilježavanje pješačkog prijelaza u blizini škole (H55), obilježavanje
mjesta rezerviranih za invalide (slika H56) te obilježavanje mjesta na kojima
je zabranjeno zaustavljanje i parkiranje (slika H57 i H58) i obilježavanje
biciklističkih i pješačkih trakova (H59); H51 H52
H53
H54 H55 H56 H57 H58 H59 6) Obilježavanje mjesta za parkiranje vozila
služi za označivanje prostora za parkiranje. Parkiranje u odnosu na rub kolnika
može biti uzdužno (slika H60), koso (slika H61) i okomito (slika H62); H60 H61 H62 7) Obilježavanje bijelih točaka uz vanjsku
stranu rubne crte za ocjenu vidljivosti u magli – slika H63. Veličina bijelih točaka, koje se ucrtavaju na
kolnik je 200x40 cm, a razmak 35 metara, H63 8) Obilježavanje naprava za smirivanje
prometa – umjetne izbočine na kolniku (H64) i uzdignute plohe (H65) H64 H65 9) Elementi konstrukcije i opreme javnih
cesta i drugih predmeta koji označuju stalne prepreke unutar mjera profila ceste obilježavaju se crveno -
bijelom oznakom - slika H66. H66 V. PROMETNA OPREMA CESTA 1. Oprema za označivanje
ruba kolnika Članak 68. Oprema za
označivanje vanje ruba kolnika je: 1) smjerokazni
stupić (slika K01) služi za označavanje ruba kolnika. Smjerokzni stupić
u vidljivom smjeru mora imati reflektirajuću oznaku od reflektirajućeg stakla
ili plastični element s ugrađenim reflektirajućim tvarima. Reflektirajuća
oznaku vožnje s desne strane je crvene boje, a s lijeve strane bijele
boje. Na kolniku s
jednosmjernim prometom reflektirajuća oznaka je s obje strane crvene boje; K01 2) smjerokazni
stupići za tunele i galerije, označuju rub kolnika u tunelu odnosno, galeriji. Tijelo smjerokaznog
stupića u cijelosti mora biti reflektirajuće, osim dijela koji nosi dio
stupića. Smjerokazni stupići
za tunele moraju reflektirati crveno svjetlo na desnoj strani i bijelo svjetlo
na lijevoj strani ceste gledano u smjeru vožnje (slika K02). Na kolniku s
jednosmjernim prometom reflektirajuća oznaka je s obje strane crvene boje. Umjesto
smjerokaznih stupića mogu se postaviti delineatori u tehnologiji LED-a (slika
K03); K02 K03 3) reflektirajuće
oznake, označuju rub kolnika i koje se postavljaju, odnosno nanose na objekte
na mjestima na kojima nije moguće postaviti smjerokazne stupiće (slika K04), a
čiji oblik, veličina i boja ovise o mjestu postavljanja (na zaštitnoj ogradi,
na bočnim stranicama tunela, na potpornom zidu i slično te na uzdužnim i
poprečnim oznakama na kolniku); K04 4) štapovi za
snijeg u zimskim uvjetima, označuju rub kolnika i naznačuju pružanje ceste ili
cestovne građevine. Štapovi za snijeg
na cesti (slika K05) i cestovnim građevinama (slika K06) su obojeni
naizmjenično crveno i žuto i po mogućnosti reflektirajućim tvarima; K05 Na početku cestovne
građevine, postavlja se štap sa graničnikom okrenutim prema dole, a na kraju
cestovne građevine, štap sa graničnikom okrenutim prema gore. K06 2. Oprema za označivanje vrha
prometnog otoka Članak 69. Oprema za
označivanje vrha prometnog otoka: 1) ploča ili
element za označivanje prometnog otoka (slika K07, K08 i K09), označuje vrh prometnog
otoka na križanju, na vrhu razdjelnog otoka na izlaznim krakovima autocesta i
cesta rezerviranih za promet motornih vozila; K07 K08 K09 3. Oprema, znakovi i oznake za
označavanje radova, zapreka i oštećenja kolnika Članak 70. Oprema, ostali
znakovi i oznake za označivanje radova, zapreka i oštećenja kolnika jesu: 1) ploče za
označivanje zapreka na cesti na lijevoj strani (slika K10) i na desnoj strani
(slika K11), u smjeru vožnje označuju radove ili zapreke na cestama, objektima
i ostalim prometnim površinama; K10 K11 a) ploča za
označivanje zapreke na cesti i oštrog zavoja na cesti sa smjerom usmjeravanja
na desno i na lijevo (slika K12, K13,
K14 i K15); K12 K13 K14 K15 b) ploča (bočne)
zapreke (slike K16, K17, K18 i K19) označuje mjesto bočnog smanjenja profila
ceste. Primjenjuju se i u slučajevima na jednosmjernim cestama, kada se
privremeno uspostavlja dvosmjeran promet. Pločama se fizički razdvaja po smjeru
vožnje; K16 K17 K18 K19 2) stožac (slika
K20), služi za obilježavanje mjesta kratkotrajnih radova na cesti; K20 3) branik za
označivanje zapreka (slika K21), služi za označivanje zapreka na prometnoj
površini; K21 4) ploča za
označivanje zapreka s treptačem (slika K22 i K23) služi za obilježavanje
radova na cesti. Ako se za obilježavanje
radova na cesti primjenjuje više od jednog treptača, tada treptači moraju biti
električki povezani i raditi sinkronizirano u režimu tzv. “svjetlosnog niza”; K22 K23 5) pokretna ploča s
treptačima i znakovima (slika K24 i
slika K25) označuje mjesto izvođenja radova ili oštećenja na cesti; K24
K25 6) pokretna ploča s
treptačima i svijetlećim strelicama, usmjerenima prema dolje, i prometnim
znakom (slika K26), označuju mjesto na cesti gdje je prometni trak zatvoren pa
se promet preusmjeruje; K26 7) pokretna
signalna ploča s promjenjivim sadržajem (slike K27, K28 i K29), upozorava na
blizinu mjesta na cesti na kojemu se izvode radovi ili gdje je dan smjer i
način preusmjeravanja prometa; K27 K28 K29 4. Svjetlosni znakovi za označivanje radova, drugih
zapreka i oštećenja kolnika Članak 71. Svjetlosni znakovi
za označivanje radova na cesti, drugih zapreka i oštećenja kolnika jesu: 1) crveno svjetlo,
koje se upotrebljava na pločama za označivanje zatvorenog dijela ceste (slika
K30); K30 2) trepćuće žuto
svjetlo koje se upotrebljava za naglašavanje prometnog znaka iznad kojeg je
postavljeno (slika K31); K31 3) niz žutih,
međusobno povezanih svjetala koja se izmjenično pale / gase u smjeru vožnje.
Niz svjetala upozorava da je jedan ili više prometnih trakova zatvoren i da je
promet preusmjeren “putovanjem svjetla” (slika K32). K32 Članak 72. Promjer svjetala iz točkaka 2. i 3. članka
71. ne smije biti manji od 210 mm. Razmak između svjetala, ovisno o situaciji,
iznosi od 5,0 do 10,0 m. 5. Oprema
za vođenje i usmjerivanje prometa u zoni radova na cesti, zapreka i oštećenja kolnika Članak 73. U opremu za vođenje i usmjerivanje prometa u
zoni radova na cesti, drugih zapreka i oštećenja kolnika pripadaju: 1) montažni rubnjaci koji služe za usmjeravanje
prometa vozila po prometnim trakovima. Na rubnjaku moraju biti utisnuta
reflektirajuća tijela radi bolje vidljivosti u noćnim uvjetima i pri smanjenoj
vidljivosti (slika K33). Radi bolje vidljivosti na rubnjaku se može
dodati usmjeravajuća oznaka tzv. marker (slika K34); K33
K34 2) markeri za
razdvajanje smjerova vožnje, postavljaju se u slučaju uvođenja dvosmjernog
prometa na jednosmjernoj cesti. Površina markera
mora biti izvedena od reflektirajuće tvari (slika K35). Markeri mogu
stajati samostalno ili pričvršćeni na montažne rubnjake. Kad su markeri
pričvršćeni na montažne rubnjake, moraju biti izvedeni tako da su crvene i
bijele trake usmjerene od vrha prema
dolje u smjeru vožnje (slika K36); K35 K36
3) markeri
usmjeravajuće svjetlosno odbojne oznake (delineatori) bijele boje za
razdvajanje smjerova vožnje (slika K37); K37 4) zavjesice i trake služe za ograđivanje
manjih prostora (slika K38); K38 5) razdvajajuće ograde (plastične prepreke -
New Jersey), koje fizički razdvajaju površine namijenjene prometu suprotnih
smjerova (slika K39); K39 6) rastezljive i složive ograde za zatvaranje
manjih prometnih površina (slike K40 i K41). K40 K41 6. Branici i polubranici Članak 74. Branici i polubranici su naprave namijenjene
zatvaranju prometa vozila i pješaka u smjeru na koji su poprečno postavljene. Članak 75. Branici kojima se na prijelazu ceste preko
željezničke pruge u razini zatvara promet čitavom širinom ceste (slika K42)
moraju biti označeni s najmanje tri crvena reflektirajuća stakla od kojih jedno
mora biti smješteno na sredini branika, a druga dva bliže krajevima branika. K42 Polubranici kojima se na prijelazu ceste
preko željezničke pruge u razini zatvara promet samo do polovice širine ceste
(slika K43) moraju biti označeni s najmanje tri crvena reflektirajuća stakla
postavljena na odgovarajućim razmacima po čitavoj dužini polubranika, od kojih
jedno mora biti smješteno na samom kraju polubranika.
K43 Branici i polubranici kada se postavljaju na ulazu
na parkiralište ili garaže, obojene su crvenim i poljima po mogućnosti označeni
i najmanje jednim crvenim reflektirajućim staklom. Branici i polubranici moraju biti obilježeni
crvenim reflektirajućim staklima odnosno crvenim reflektirajućim tvarima i ako
su obilježeni posebnim postojanim ili trepćućim crvenim svjetlima. Reflektirajuća stakla iz st. 1. i 2. ovog
članka moraju imati površinu barem 40 cm, i moraju se postaviti tako da su
uočljiva iz smjera ceste na kojem se zatvara promet. Branici i polubranici moraju, po cijeloj
dužini biti presvučeni retroreflektirajućom tvari klase II. 7. Prometna zrcala &nbs]> Članak 76. Prometna zrcala su namijenjena osiguranju
minimalne duljine preglednosti potrebne za sigurno uključivanje iz sporedne
ceste na cestu s prednošću prolaskaili u drugim sličnim slučajevima. Vanjski rub prometnog zrcala mora biti obojen
reflektirajućom tvari izmjeničnim poljima crvene i bijele boje. Prometna zrcala mogu biti pravokutnog ili
kružnog oblika (slike K44 i K45). K44
K45 8.
Zaštitne ograde Članak 77. Zaštitna ograda je tehnička
sigurnosna konstrukcija kojoj je osnovna svrha spriječiti klizanje vozila s
(planuma) ceste odnosno zadržati vozila skrenuta s kolnika. Zaštitne ograde se
izrađuju od željeza, betona, drveta ili kombinirano. Članak 78. Zaštitna ograda
mora biti opremljena reflektirajućim tvarima, na desnoj strani u smjeru vožnje
crvene boje, a s lijeve strane bijele boje. Na kolniku s jednosmjernim prometom
reflektirajuća oznaka je s obje strane crvene boje. Zaštitna ograda
postavlja se u skladu s hrvatskim normama. 9.
Ograde protiv zasljepljivanja Članak 79. Ograde protiv
zasljepljivanja od svjetala vozila iz suprotnog smjera u pravilu se postavljaju
u razdjelni pojas ceste s dva kolnika za promet suprotnih smjerova. Članak 80. Ograde protiv zasljepljivanja
izvode se od metala, drveta, polimernih mreža, sadnjom šiblja i dr. Ograde protiv
zasljepljivanja postavljaju se u skladu s hrvatskom normom. 10.
Zaštitne žičane ograde Članak 81. Zaštitne žičane
ograde jesu: 1) ograde
namijenjene zaštiti prometa na cesti od divljači i drugih životinja, 2) ograde na
nadvožnjacima za zaštitu prometa ispod
nadvožnjaka. Članak 82. Zaštitne žičane
ograde postavljaju se uz: a) autoceste; b) brze ceste, c) ostale ceste prema potrebi. Zaštitne žičane ograde postavljaju se u
skladu s hrvatskom normom. 11. Pješačke ograde Članak 83. Pješačke ograde su namijenjene su osiguranju
pješaka od padad pada s površine koju moraju ili smiju koristiti za kretanje. Pješačke ograde se smiju upotrebljavati i za vođenje
(kanaliziranje) pješaka na području križanja, prolaza za pješake, nadhodnika i
sl. Pješačke ograde
postavljaju se u skladu s hrvatskom normom. 12.
Ublaživači udara Članak 84. Ublaživači udara su
naprave koje se koriste za osiguranje posebno opasnih mjesta na cesti, gdje
postoji opasnost naleta vozila na čvrstu građevinu (npr. razdjelni otok, zid
cestovnog objekta, konzolni stup i dr.). Ublaživači udara su
namijenjeni smanjenju posljedica udara na putnike, vozilo ili građevinu. Ublaživači udara
postavljaju se u skladu s hrvatskom normom. 13. Oznaka za ručno upravljanje prometom Članak 85. 1) crvena i zelena zastavica veličine
najmanje 40x40 cm. Crvena zastavica (slika K46), kada ju cestovni radnik drži
poprečno na smjer vožnje označuje zabranu prometa, a zelena zastavica (slika
K47) slobodan prolaz; K46
K47 2) okrugla ploča
promjera 60 cm, koja ima na jednoj strani znak 204 (zabrana prometa u jednom
smjeru, slika K48), na drugoj strani zeleno polje s bijelim rubom širine 6 cm
(slika K49). Znak 204 okrenut prema dolazećem vozilu znači zabranu prolaza, a
zeleno polje s bijelim rubom slobodan prolaz. K48 K49 14. Naprave za smirivanje
prometa Članak 86. Na cestama mogu se postavljati naprave za
smirivanje prometa kojima se utječe na usporavanje brzine kretanja vozila na
dopuštenu brzinu. Naprave za smirivanje prometa sastoje se od
poprečnih bijelih crta (djeluju optički), zvučnih i vibracijskih traka te
izbočina i uzdignutih ploha na kolniku. Bijele crte izvode se pomoću sredstava za
izvođenje oznaka na kolniku, a zvučne ili vibracijske trake hrapavljenjem
kolničkog zastora glodanjem ili nanošenjem tankih reljefnih slojeva na kolnik. Umjetne izbočine su konveksnog profila, a
uzdignute plohe trapeznog profila, koje se moraju razlikovati od kolne površine
ceste po materijalu i boji tako da su dobro vidljive danju i noću. Članak 87. Umjetne izbočine i uzdignute plohe mogu se
postavljati samo na lokalnim i nerazvrstanim cestama u naselju (stambenim
četvrtima). Uporaba umjetnih izbočina i uzdignutih ploha
nije dozvoljena na cestama na kojima se odvija javni autobusni prijevoz putnika
ili se češće kreću vozila hitne pomoći (prilaz bolnici). Članak 88. Umjetne izbočine i uzdignute plohe moraju
biti označene dopunskom pločom E43 uz prometni znak A34 (B31 ili C04) i
prometnim znakovima C11 (izbočina na cesti), K18 i K19 (ploča za označivanje
bočne zapreke) i oznakama na kolniku. Njihova površina mora biti od
protuklizajućeg materijala i označena reflektirajućim tvarima na onoj strani s
koje se vozilo približuje. Umjetne izbočine moraju biti solidno usidrene
u kolnički zastor, kako bi se spriječilo odvajanje pojedinačnih elemenata ili
njihovih dijelova. U zoni umjetnih izbočina i uzdignutih ploha moraju se
sprovesti primjerene mjere odvodnje. Člana>Članak 89. Najčešće mjere koje se koriste za smirivanje
prometa na kolniku jesu: 1. optičke bijele crte upozorenja,
upozoravaju vozača na potreb smanjivanja brzine. Crte se izvode serijskim postavljanjem
najmanje 4 bijele refleksivne trake poprečno na smjer vožnje preko cijele
širine prometnog traka, sve veće širine i na sve manjem razmaku. Prva crta mora
biti širine 20 cm, a slijedećima se povećava širina za 10 cm, (slika K50).
Razmak između crta je ovisan o poo početnoj (npr. 80 km/h) i konačnoj brzini (km/h) koju vozilo postiže prije opasnog dijela ceste, (slika K51). Optičke bijele crte postavljaju se ispred
raskrižja, pješačkih prijelaza, ispred opasnog dijela ceste, ispred ploče C73
(naziv naseljenog mjesta) i slično. K50 K51 2. trake
za zvučno upozoravanje vozača (“zvučna traka”), koje pri prijelazu vozila
proizvode tihe vibracije i zvučne efekte i time upozoravaju vozača da smanji
brzinu, (slika K52). Trake se izvode
hrapavljenjem kolničkog zastora površinskim sredstvima, glodanjem ili
nanošenjem eruptivne kamene granulacije veličine 8-12 mm. Zvučne trake se
izvode u paru na udaljenosti 1,8 m (2,0 m), preko prometnog traka, širine 15-40
cm i visine 5-12 mm na međusobnom razmaku koji je ovisan o početnoj (npr. 80
km/h) i konačnoj brzini (npr. 40 km/h) koju vozilo postiže prije opasnog dijela
ceste. Zvučne trake se u
pravilu postavljaju ispred škola, vrtića, željezničkih prijelaza, pješačkih
prijelaza, cestarinskih naplatnih prolaza, križanja i opasnih zavoja gdje su
velike brzine kretanja i gdje se želi zvukom i malim vibracijama vozila,
upozorenjem, postići smanjivanje brzine na propisanu. K52 3. vibracijske
trake, koje pri prijelazu vozila proizvode jače vibracije i zvučne efekte i
time upozoravaju vozača da smanji brzinu. Trake su položene u paru na
međusobnoj udaljenosti 1,8 m (2,0 m),
slika K53. Vibracijske trake
izvode se od kamene eruptivne granulacije preko cijele širine kolnika, širine
20-40 cm i visine 18-25 mm. Razmak para traka "a" je zavisan od
najveće dozvoljene brzine, što u pravilu predstavlja vremenski prolaz od 1
sekunde odnosno 2 sekunde. Vibracijske trake
postavljaju se na mjestima gdje se želi upozoriti vozača na vožnju po
uspostavljenom ograničenju brzina. K53 4. umjetne izbočine, su fizičke
naprave koje se postavljaju prije zone smirivanja prometa, odnosno u stambenim
ulicama, obilježenim prometnim znakom C22 (zona u kojoj je ograničena brzina)
ili znakom C26 (područje smirenog prometa), slika K54. Izbočine se
postavljaju preko polovine ili po cijeloj širini prometnog traka. Ako se postavljaju
u nizu međusobna udaljenost izbočina može iznositi od 20 do 60 m ovisno o
situaciji. Ovisno o
ograničenju brzine, slijedećih su dimenzija: a) za 50 km/h ili
manje, njihova širina ne smije biti manja od 60 cm, a visina ne smije prelaziti
3 cm; b)za 40 km/h ili
manje, njihova širina ne smije biti manja od 90 cm, a visina ne smije prelaziti
5 cm; c) za 30 km/h ili
manje, njihova širina ne smije biti manja od 120cm, a visina ne smije prelaziti
7 cm. Tip a) i b) moraju se izvoditi od modularnih
elemenata, od gume ili plastične mase, a tip c) može se izvoditi i od asfaltne
mase. K54 5. uzdignute
plohe Visina plohe je 7 - 12 cm. Nagib prilaznih
rampi iznosi između 1 : 10 do 1 : 20, a dužina prilaznih rampi ovisna je o
visini plohe i minimalno je dužine 1 m. K55 VI. POSTAVLJANJE PROMETNIH ZNAKOVA I PROMETNE OPREME CESTA Članak 90. Prometni se znakovi na cestama izvan naselja
postavljaju na visini 1,2 do 1,4 m, osim znakova B59, B60 i B61 (obvezno
obilaženje) kada se postavljaju na razdjelni otok, C65 (rijeka), C118 (broj međunarodne ceste), C119 (broj
autoceste), C120 (broj državne ceste), C121 (broj županijske ceste), C122
(oznaka dionice državne ceste), C123 (oznaka dionice županijske ceste) i C124
(kilometarska oznaka za autocestu i brze cestu) koji se postavljaju na visini
80 - 120 cm. Prometni znakovi u naseljima, smješteni uz
kolnik, postavljaju se na visini 0,30-2,20 m, a prometni znakovi smješteni
iznad kolnika postavljaju se na visini 4,5 m, iznimno i na većoj. Visina iz stavaka 1. i 2. ovog članka računa
se od površine kolnika do donjeg ruba prometnog znaka, a ako se prometni znak
postavlja zajedno s dopunskom pločom, računa se do donjeg ruba dopunske ploče.
Visina i položaj prometnog znaka moraju biti takvi da ne ugrožavaju kretanje
pješaka i da ih pješaci i vozila ne
zaklanjaju. Članak 91. Radi bolje uočljivosti prometni znakovi mogu
se postaviti na kontrasnim pločama bijele boje. U tom slučaju, na ploči se može
ispisati tekst koji pojašnjava znak. Članak 92. Na isti se stup ne smije postaviti više od
dvaju prometih znakova. Znak A25 (radovi na cesti) i znakovi: B31
(ograničenje brzine), B32 (zabrana pretjecanja) i skupina znakova od B50 do B61
(obvezan smjer) kod privremene regulacije prometa mogu biti postavljeni na
postolja i uzdignuti najmanje 0,30 m iznad površine kolnika. Stupovi na kojima se postavljaju znakovi
kojima se označuju privremeni radovi i sl. (privremena regulacija) moraju biti
obojeni izmjeničnim poljima crvene i bijele boje, tako da su polja široka po 25
cm. Znak C96 (ploča za označavanje naziva ulica)
može se postaviti i na građevinski objekt (zgradu) uz cestu. Članak 93. Stup prometnog znaka postavlja se, u pravilu,
najviše 2 m od ruba kolnika. Vodoravni razmak između ruba kolnika i najbližeg
ruba prometnog znaka mora iznositi najmanje 0,30 m. Članak 94. Prometni znak, iznimno, može biti postavljen:
1) na konzolni nosač ako je tako postavljen
znak bolje uočljiv za sudionike u prometu. 2) na semaforski stup, i to: znak B01 (križanje s cestom s prednošću
prolaza); znak B02 (obvezno zaustavljanje); znak B04 (zabrana prometa u jednom smjeru); znakovi B51, B52, B53, B54, B55 i B56
(obvezan smjer); znak B61 (kružni tok prometa); znakovi C06 i C07 (cesta s jednosmjernim
prolazom); znak C09 (cesta s prednošću prolaza), znakovi C76 i C77 (putokaz), znak C78 (putokaz za zračnu luku), znakovi C79, C80 i C81 (putokaz obilaska), znak C96 (ploča za označavanje naziva ulica).
3) na ostale stupove uz cestu (npr. stupovi
javne rasvjete). 1. Znakovi opasnosti Članak 95. Znakovi se opasnosti postavljaju, u pravilu,
izvan naselja na udaljenosti 150 do 250 m ispred opasnog mjesta na cesti. Znakovi iz stavka 1. ovog članka mogu se
postavljati i na udaljenosti manjoj od 150 m, ispred opasnog mjesta na cesti,
ako to zahtijevaju okolnosti na dijelu ceste na kojemu se znak postavlja. Ako
sigurnost prometa zahtijeva, osobito brzina kojom se vozila kreću ili
nepreglednost ceste, ti će se znakovi opasnosti postaviti i na ud na udaljenosti
većoj od 250 m ispred opasnog mjesta na cesti. Znakovima opasnosti koji su postavljeni na
udaljenosti manjoj od 150 m ili većoj od 250 m moraju biti pridružene i
dopunske ploče na kojima se označuje udaljenost od opasnog mjesta zbog kojeg se
ti znakovi postavljju. Na cestama koje nisu pregledne ili na kojima je
dopuštena veća brzina vožnje te u drugim slučajevima u kojima postoji opasnost
da vozač iznenada i nepripremljen naiđe na opasno mjesto na cesti, postavit će
se između znaka opasnosti postavljenog na udaljenosti iz stavaka 1. i 2. ovog
članka i toga opasnog mjesta na cesti jedan znak ili vli više istih znakova, uz
koje će se postavinske ploče s naznakom udaljenosti do opasnog mjesta. Članak 96. Privremene opasnosti na cesti znak A25 (radovi na cesti), A22 (kamenje
pada) i dr. označit će se prometnim znakovima predviđenim ovim Pravilnikom za
označivanje trajnih opasnosti iste vrste. Članak 97. Od načina postavljanja znakova opasnosti
razlikuje se način postavljanja sljedećih znakova: 1) znak A25 (radovi na cesti) postavlja se i neposredno
ispred mjesta na kojem se izvode radovi, a pokraj njega postavlja se i poseban
branik koji noću i kad je vidljivost smanjena mora imati propisan svjetlosni
znak; 2) znak A26 (promet u oba smjera) postavlja
se upravo na mjestu na kojem počinje promet u oba smjera, a prema potrebi,
postavlja se i na dijelu ceste na kojem se odvija promet u oba smjera; 3) znak A02 (križanje cesta iste važnosti)
postavlja se, u pravilu, na cestama izvan naselja; 4) znakovi A03 (križanje sa sporednom cestom
pod pravim kutom), A04 (spajanje sa sporednom cestom pod pravim kutom s lijeve
strane), A05 (spajanje sa sporednom cestom pod pravim kutom s desne strane),
A06 (spajanje sa sporednom cestom pod oštrim kutom s lijeve strane) i A07
(spajanje sa sporednom cestom pod oštrim kutom s desne strane) smiju se
postavljati samo ako je na sporednoj cesti, koja se križa s cestom s prednošću
prolaza, ispred križanja postavljen znak B01 (križanje s cestom s prednošću
prolaza) ili znak B02 (obvezno zaustavljanje); 5) znak A42 (tramvajska pruga) postavlja se,
u pravilu, izvan naselja, a iznimno se može postaviti i na cestama u naselju
ako to zahtijeva sigurnost prometa; 6) znakovi A47 i A48 (Andrijin križ)
postavljaju se samo na prijelazima ceste preko željezničke pruge u razini koji
su potpuno nezaštićeni ili koji su zaštićeni samo uređajima za davanje
svjetlosnih i zvučnih znakova, bez branika ili polubranika, i to na udaljenosti
5 m od najbliže željezničke tračnice, a ako okolnosti to zahtijevaju, i na
manjoj odnosno većoj udaljenosti, ali ne bliže od 3 m odnosno ne dalje od 10 m
od željezničke tračnice. Ako je prijelaz ceste preko željezničke pruge
u razini zaštićen uređajem za davanje svjetlosnih znakova, znak Andrijin križ
postavlja se na istom stupu, i to iznad svjetlosnih znakova. Znak Andrijin križ
mora biti uočljiv na cesti na kojoj je postavljen s udaljenosti najmanje 50 m; 7) znak A49 (približavanje prijelazu ceste
preko željezničke pruge s branicima ili polubranicima) i znak A50
(približavanje prijelazu ceste preko željezničke pruge bez branika odnosno
polubranika) postavljaju se tako što se znak u obliku pravokutnika s tri kose
pruge i odgovarajućim znakom opasnosti postavlja na 240 m ispred mjesta
križanja ceste i željezničke pruge u razini, znak s dvije kose pruge na 160 m,
a znak s jednom kosom prugom na 80 m ispred mjesta križanja ceste i željezničke
pruge u razini. Niža strana kosih
pruga bliža je kolniku. Znak opasnosti može biti postavljen i iznad znaka u
obliku pravokutnika koji se postavlja na 80 m od prijelaza ceste preko
željezničke pruge u razini. 2.
Znakovi izričitih naredbi Članak 98. Znakovi izričitih
naredba postavljaju se neposredno na mjesta na kojima za sudionike u prometu
počinje obveza da se drže naredbe izražene prometnim znakom. Ako je zbog slabe
preglednosti ceste, ili zbog drugih razloga sigurnosti, sudionike u prometu
potrebno unaprijed obavijestiti o izričitoj naredbi, znak izričite naredbe može
biti postavljen i na odgovarajućoj udaljenosti od mjesta od kojega naredba
vrijedi. Znakovima izričitih
naredbi, koji se prema odredbi stavka 2. ovog članka postavljaju na određenoj
udaljenosti ispred mjesta na kojem je postavljen znak izričite naredbe i od
kojeg vrijedi, moraju se dodati dopunske ploče s naznakom udaljenosti od mjesta
od kojega naredba vrijedi. Članak 99. Znakovi izričitih
naredbi moraju se ponovno postaviti nakon svakoga križanja s drugom cestom ako
izričita naredba vrijedi i poslije takvoga križanja. Izričita naredba
izražena znakom zabrane i ograničenja ili znakom obveze postavljenim na ulazu u
naselje na istom stupu na kojem je postavljen i znak za obilježavanje
naseljenog mjesta vrijedi na području cijelog naselja ako na pojedinim cestama
ili dijelovima ceste u naselju nije drugim prometnim znakom izražena druga
naredba. Ova naredba odnosi se i na prometne
cestovne građevine (tuneli, mostovi i
sl.). Članak 100. Za označavanje izričitih naredba koje vrijede
samo za određeno vrijeme tijekom dana ili samo u određene dane, mone, mogu se na cesti
postavljati i prometni znakovi izrađeni tako da su simboli i dopunske ploče
kojima je određeno njihovo značenje uočljivi samo u vrijeme za koje vrijedi
izričita naredba izražena znakom. Članak 101. Od načina postavljanja znakova izričitih
naredbi odstupa način postavljanja ovih znakova: 1) znak B02 (obvezno zaustavljanje) postavlja
se, u pravilu, na mjestu na kojem se vozila moraju zaustaviti kako bi
propustila vozila koj koja se kreću cestom s prednošću prolaza te na
kojem se vozila moraju zaustaviti kako bi propustila vozila koja se kreću
prugom. Znaku B02 dodaje se, u pravilu, na kolniku poprečna crta koja označuje
crtu ispred koje se vozilo mora zaustaviti; 2) znak B38 (prednost prolaska za vozila iz
suprotnog smjera) postavlja se na mjestu s kojeg se može vidjeti dio ceste na
koji se zabrana odnosi; 3) znak B39 (zabrana zaustavljanja i
parkiranja) i znak B40 (zabrana parkiranja) mogu imati dopunsku ploču s
ucrtanom strelicom koja se postavlja ispod znaka usporedno s uzdužnom osi
ceste, a koja upućuje na to da se zabrana odnosno ograničenje označeno
prometnim znakom odnosi samo na dio ceste koji se proteže u smjeru označenom
strelicom i na udaljenosti koja je označena uz strelicu; 4) znakovi B50, B51, B52, B53, B54 i B55
(obvezan smjer) postavljaju se na križanju; 5) znak B59 (obvezno obilaženje s desne
strane), znak B60 (obvezno obilaženje s lijeve strane), znak C08 (dopušteno
obilaženje) i znak B61 (kružni tok prometa) postavljaju se na vrh ili rub
pješačkog otoka odnosno otoka za usmjerivanje prometa ili ispred drugih
objekata na kolniku ceste. 3. Znakovi obavijesti Članak 102. Znakovi obavijesti postavljaju se tako da
sudionicima u prometu daju prethodne obavijesti, obavijesti o prestrojavanju,
obavijesti o skretanju, obavijesti o smjeru kretanja te da označe objekt,
teren, ulicu ili dijelove ceste na koje se odnose. Ako se objekt ili teren na koji se znak
obavijesti odnosi ne nalazi na cesti na kojoj je znak postavljen, potrebna
obavijest može biti postavljena na dopunskoj ploči ili na samom znaku tako da
se sudionicima u prometu omogući lak i brz pronalazak objekata odnosno terena
na koji se znak odnosi. Članak 103. Postavljanje sljedećih znakova obavijesti
razlikuje se od načina postavljanja ostalih znakova obavijesti: znak C01 (prednost prolaza prema vozilima iz
suprotnog smjera) postavlja se ispred suženog dijela ceste, a na suprotnoj se
strani suženog dijela ceste postavlja znak B38 (prednost prolaska za vozila iz
suprotnog smjera); znak C02 (obilježen pješački prijelaz), znak
C03 (obilježen prijelaz biciklističke staze) i znak C05 (podzemni ili nadzemni
pješački prolaz) postavljaju se samo neposredno ispred obilježenoga pješačkog prijelaza ili prolaza odnosno
iznad njih; znakovi C06 i C07 (cesta s jednosmjernim
prometom) postavljaju se uzduž ceste s jednosmjernim prometom, i to na mjestima
na kojima je vozaču koji se kreće cestom, odnosno koji ulazi na jednosmjernu
cestu, potrebno dati obavijest o jednosmjernom prometu. Znak C06 postavlja se tako da je strelica
okomita na uzdužnu os ceste, a znak C07 tako da je strelica usporedna s
uzdužnom osi ceste. znak C09 (cesta s prednošću prolaza)
postavlja se, u pravilu, na glavnim prometnicama u naselju i na prilazu naselju
i to ispred križanja; znak C12 (prestanak zabrane pretjecanja svih
vozila na motorni pogon, osim mopeda), znak C13 (prestanak zabrane pretjecanja
za teretne automobile), znakovi C14 i C15 (prestanak ograničenja brzine i
prestanak najmanje dopuštene brzine) i znak C16 (prestanak zabrane davanja
zvučnih signala) postavljaju se na mjestima na cesti na kojima prestaju
vrijediti odgovarajuće zabrane izražene prometnim znakovima na toj cesti; znak C17 (prestanak svih zabrana) postavlja
se na mjestu na cesti na kojem prestaju vrijediti sve zabrane izražene
prometnim znakovima na toj cesti; znak C45 (stajalište autobusa), znak C46
(stajalište tramvaja) i znak C47 (taxi) postavlja se na prednjem dijelu
stajališta odnosno dijela stajališta koji je paralelan s uzdužnom osi ceste,
gledajući u smjeru kretanja; znak C73 (naziv naseljenog mjesta) i C74
(završetak naseljenog mjesta) postavlja se na mjestu ulaza u naselje i označuje
s kojeg se mjesta moraju primjenjivati propisi o prometu u naselju; znak C76 i C77 (putokaz) postavljaju se na križanju
na mjestu na kojem počinje cesta na koju se znak odnosi; znak C82 (smjer kretanja vozila koje
namjerava skrenuti ulijevo na križanju na kojem je skretanje ulijevo
zabranjeno) postavlja se na prvo križanje ispred onoga na kojem vozilo želi
skrenuti ulijevo, a na kojem je skretanje ulijevo zabranjeno; znak C96 (ploča za označavanje naziva ulica)
postavlja se na križanju; znak C118 (broj međunarodne ceste), znak C119
(broj autoceste), C120 (broj državne ceste) i C121 (broj županijske ceste) kada
se postavljaju kao posebni znakovi, mogu biti postavljeni ispod ili iznad
drugih prometnih znakova; znak C122 (oznaka dionice državne ceste) i
znak C123 (oznaka dionice županijske ceste) postavljaju se s jedne strane ceste
sa dva lica znaka; znak C128 (izlaz sa autoceste ili ceste namijenjene isključivo za promet
motornih vozila - brze ceste) postavlja se u pravilu kada je prometni trak za
izlaz sa autoceste ili brze ceste kraći od propisane dužine i na završetku
autoceste ili brze ceste. Postavljanje znakova iz stavka 1. ove točke
ne utječe na obvezu postavljanja odgovarajućih znakova zabrane i znakova obveze
na mjestima na kojima vozila s drugih cesta ulaze na cestu s jednosmjernim
prometom. 4. Znakovi obavijesti za
vođenje prometa Članak 104. Obavješćivanje sudionika u prometu znakovima
obavijesti za vođenje prometa u zoni križanja provodi se u četiri stupnja. Ovisno o vrsti ceste, geometrijskom
oblikovanju križanja, kao i o udaljenosti dvaju susjednih križanja, može se
izostaviti ili dli dodati jedan od stupnjeva.
Stupnjevi obavijesti iz čl. 104. su:
“prethodno obavješćivanje”, “obavješćivanje o prestrojavanju”, obavješćivanje o
skretanju” i “potvrdno obavješćivanje”. Članak 106. Na autocestama i cestama s križanjima u više
razina moraju se postaviti sva četiri stupnja obavijesti, s tim da se u drugom
stupnju znak postavlja na portalu odnosno poluportalu.
Na državnim cestama moraju se uvijek postaviti prvi, treći i četvrti
stupanj, a drugi ako je cesta s više prometnih trakova. Na županijskim cestama moraju se postaviti
prvi i treći, a na lokalnim cestama najmanje treći stupanj obavijesti. Članak 107. Simboli na znakovima prestrojavanje vozila
(C84 i C85), prometni trak namijenjen određenoj vrsti vozila (C102 i C103),
predznak za zatvaranje prometnog traka (C106 i C107), zatvaranje prometnog
traka (C108 i C109) i predznak za preusmjeravanje prometa na cesti s odvojenim
kolničkim trakovima (C110, C111, C112 i C113) moraju odgovarati stvarnom broju
prometnih trakova i načinu prestrojavanju na njima. Članak 108. Postavljanje sljedećih znakova obavijesti
razlikuje se od načina postavljanja ostalih znakova obavijesti za vođenje
prometa: znak D01, D02 i D03 (raskrižje) i D04
(raskrižje kružnog oblika) postavlja se na udaljenosti od najmanje 150 m ispred
raskrižja na koje se odnosi; znak D06 (putokazna ploča) postavljaju se na
križanju na mjestu na kojem počinje cesta na koju se znak odnosi; znak D14, D15, D16, D17 (putokaz iznad kolnika
- na portalu) i znak D18 (putokaz za razvrstavanje iznad prometnih trakova - na
portalu) postavlja se na prilazima i u zoni križanja u više razina, dviju
autocesta odnosno brzih cesta na mjestima na kojima počinje trak za usporenje
vozila; znak D14, D15, D16 i D17 (putokaz iznad
kolnika na portalu) postavljaju se na mjestima na kojima počinje trak za
usporavanje vozila; znak D19 (potvrda smjera) postavlja se na
udaljenosti najviše 500 m od posljednjeg priključka; znak D20 (ploča za označivanje izlaza)
postavlja se na vrhu razdjelnog otoka; 5. Oznake na kolniku Članak 109. Poprečne pune crte za zaustavljanje vozila na
križanjima moraju biti povučene tako da vozač zaustavljenog vozila, nad
križanjem i drugim cestama koje se križaju, ima dovoljan pregled prometa vozila
i pješaka preko križanja i tih cesta (slika H11). Poprečne isprekidane crte na križanju koje
označuju križanje s cestom koja ima prednost prolaza (slika H12 i H13) moraju
biti povučene tako da udovoljavaju uvjetima iz stavka 1. ovog članka
predviđenim za poprečne pune crte. 6. Prometna svjetla Članak 110. Svjetlosni znakovi za upravljanje prometom na
križanjima, koji se postavljaju na stupu pokraj kolnika, moraju biti
postavljeni na visini 2 do 3,5 m iznad površine kolnika. Na stupu na kojem se nalazi svjetlosni znak
iz stavka 1. ovog članka može se postaviti i svjetlosni prometni znak na manjoj
visini i s manjim svjetlima. Ako se svjetlosni znakovi postavljaju tako da vise iznad kolnika, donji rub
svjetlosnog znaka ne smije biti na visini manjoj od 4,5 m ni na višoj od 5,5 m
iznad kolnika. Članak 111. Na prilazima križanju izvan naseljenog
mjesta, na kojem su postavljeni svjetlosni znakovi za upravljanje prometom,
moraju se postaviti prometni znakovi koji označuju nailazak na prometna svjetla
(A23 ili A24) s dopunskom pločom E01, raskrižje (D01, D02, D03 ili D04),
zabrana pretjecanja svih vozila na motorni pogon, osim motocikla bez prikolice
(B32) i ograničenje brzine (B31) ako je dopuštena brzina vožnje iznad 60 km/h. Udaljenost prometnih znakova od križanja
ovisi o dopuštenoj brzini vožnje i stvarnoj situaciji. U pravilu postavljaju se
prema predočenoj tablici. 7. Dopunske ploče Članak 112. Dopunske ploče postavljaju se zajedno s
prometnim znakovima na koje se odnose, i to ispod donjeg ruba prometnog znaka. Iznimno od odredbe stavka 1. ovog članka na autocestama
i brzim cestama, dopunske ploče mogu biti postavljene i iznad gornjeg ruba
prometnog znaka. Članak 113. Dopunske ploče E38 i E39 su privremene
važnosti i postavljaju se za vrijeme obavljanja radova na održavanju cesta
(čišćenje snijega i iscrtavanje oznaka kolnika). Dopunska ploča E40 je privremene važnosti i
postavlja se u slučaju teške prometne nezgode kada se uvodi privremena
regulacija prometa. Dopunsku ploču postavlja pravna osoba koja održava cestu
ili prometna policija za vrijeme obavljanja policijskog ili sudbenog očevida. Dopunske ploče moraju se ukloniti nakon što prestanu razlozi zbog kojih su
postavljene. 8. Prometna oprema cesta Članak 114. Smjerokazni stupići se, u pravilu,
postavljaju na udaljenosti 0,75 m od vanjskog ruba kolnika, uz kolnik na
razmaku od 50 m kada je cesta u pravcu odnosno, 12 m (25 m) kad je cesta u
zavoju, ovisno o karakteristikama radiusa zavoja, odnosno prema predočenim
tablicama; U tunelima i galerijama smjerokazni stupići
postavljaju se na razmaku 20 m kada je tunel ili galerija u pravcu, odnosno na
razmaku 10 m u zavoju i na prvih 100 m tunela ili galerije. HORIZONTALNI
ZAVOJ središnji radius
zavoja razmak
smjerokaznih stupića u zavoju ≤ 100 m 10 m 100 – 300 m 15 m 300 – 400 m 20 m 400 – 500 m 30 30 m ≥ 500 m
VERTIKALNI ZAVOJ središnji radius
zavoja razmak
smjerokaznih stupića u zavoju ≤ 250 m 10 m 250 – 800 m 15 m 800 – 1500 m 20 m 1500 – 3000 m 30 m ≥ 3000 m 50 m Kada je uz kolnik postavljena sigurnosna ograda, na nju se postavlja reflektirajuća oznaka na odgovarajućoj udaljenosti kao /span>i smjerokazni stupići.
Štapovi za snijeg postavljaju R'> se uz rub kolnika gdje su postavljeni smjerokazni stupići, na način da se postave s lijeve strane smjerokaznog stupića gledano u smjeru vožnje kako se ne bi zaklonio reflektirajući dio smjerokaznog stupića. Štap za snijeg mora biti postavljen ispred i na završetku sigurnosne ograde. Znak K10, K11 i znak K12 (ploča za označivanje zapreke na cesti ili oštar zavoj sa smjerom preusmjeravanja na desno – slika K12 i K14, i na lijevo – slika K13) postavljaju se na mjestu na kojem počinje oštar zavoj te u samom zavoju;
<> Članak 115. Oprema, znakovi i oznake za označivanje radova, zapreka i oštećenja kolnika te oprema za vođenje i usmjerivanje prometa u zoni radova na cesti, zapreka i oštećenja kolnika postavlja se na temelju prometnog projekta. Članak 116. Na branicima se svjetlosno trepćuće crveno svjetlo postavlja na sredini branika, a na polubraniku na kraju polubranika. Promjer kruga
trepčućeg svjetla je minimalno 210 mm. VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE Članak 117. Prometni znakovi na cestama koji nisu u skladu
s ovim Pravilnikom, a zateknu se na cestama na dan njegova donošenja, moraju se
zamijeniti odnosno ukloniti do 31. prosinca 2005. Prometni znakovi koji nisu predviđeni ovim
Pravilnikom, a zateknu se na cestama na dan njegova donošenja, moraju se ukloniti
do 30. lipnja 2003. Članak 118. Prometni znakovi se proizvode, postavljaju i
održavaju u skladu sa Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, ovim
Pravilnikom, Zakonom o javnim cestama, Pravilnikom o održavanju i zaštiti
javnih cesta, normama te smjernicama za
provedbu ovog Pravilnika i njegovih pojedinih dijelova, koje prema potrebi, na
prijedlog Hrvatskih cesta donosi ministar Pomorstva, prometa i veza. Članak 119. Prometni znakovi, oprema i signalizacija
cesta na novoizgrađenim i rekonstruiranim cestama postavljaju se samo na
temelju prometnog projekta.
Za postavljene znakove i prometnu opremu
prema stavku 1 ovog članka potrebno je pribaviti dokaz propisane
retrorefleksije. Prometni znakovi izvode se s najmanje klasom I, osim znakova B01
(križanje s cestom s prednošću prolaza), B02 (obvezno zaustavljanje), A45
(5
(prijelaz ceste preko željezničke pruge s ili polubranicima), A46
(prijelaz ceste preko željezničke pruge bez branika ili polubranika), A47 i A48
(Andrijin križ), A49 (približavanje prijelazu ceste preko željezničke pruge s
branicima ili polubranicima, A50 (približavanje prijelazu ceste preko
željezničke pruge bez branika ili polubranika, A01 (opasnost na cesti), A25
(radovi na cesti), A33i C02 (obilježen pješački prijelaz), C03 (obilježen
prijelaz biciklističke staze), A34 i C04 (djeca na cesti) i C11 (izbočina na
cesti) koji su najmanje klase II retrorefleksije. Članak 120. Znakovi koje privremeno postavlja policija
pri upravljanju i kontroli prometa ne mogu biti promjera manjeg od 60 cm. Članak 121. Na dan donošenja ovog Pravilnika prestaje
važiti Pravilnik o prometnim znakovima, opremi i signalizaciji na cestama”
(“Narodne novine” br. 59/00). Članak 122. Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od
dana objavljivanja u Narodnim novinama. Ministar pomorstva, prometa i veza Roland Žuvanić v.r.
PRILOG 1. KAZALO BOJA